Betalen of betaald krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:08

Sababber schreef:
Ik zou de zonnebloem bellen.. Die vrijwilligers mogen immers ook mee naar een dagje op de boot en naar de Efteling terwijl ze alleen maar een rolstoel duwen en koffie schenken.. Zou die mensen geen vrijwilliger meer noemen, ze hebben er immers profijt van ;-)

maar ze offeren wel hun vrije dag daarvoor op....

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:10

suuzepuus schreef:
Sababber schreef:
Ik zou de zonnebloem bellen.. Die vrijwilligers mogen immers ook mee naar een dagje op de boot en naar de Efteling terwijl ze alleen maar een rolstoel duwen en koffie schenken.. Zou die mensen geen vrijwilliger meer noemen, ze hebben er immers profijt van ;-)

maar ze offeren wel hun vrije dag daarvoor op....

Doe ik ook met het paard :') en met school en met werk..

Vrijwilligers doen het vaak met plezier en die zien het zeker niet als een vrije dag op offeren.
Wanneer dit wel zo is dan zie ik het meer als een onbetaald dienstverband wat in mijn ogen niet gezond is.
Bij mijn oma in het bejaardenhuis stond iemand gewoon een dienst te draaien, vrijwillig! Moet niet gekker worden, zo blijven er geen betaalde banen over.

S_en_Z

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:12

Genoeg "vrijwilligers" die "moeten" omdat ze geen baan kunnen vinden en bij weigeren werk hun uitkering kwijtraken. :P

Anyway, we dwalen af

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:15

KellyR schreef:
Sababber schreef:

Doe ik ook met het paard :') en met school en met werk..

Vrijwilligers doen het vaak met plezier en die zien het zeker niet als een vrije dag op offeren.
Wanneer dit wel zo is dan zie ik het meer als een onbetaald dienstverband wat in mijn ogen niet gezond is.
Bij mijn oma in het bejaardenhuis stond iemand gewoon een dienst te draaien, vrijwillig! Moet niet gekker worden, zo blijven er geen betaalde banen over.

Dat vind ik heel wat anders. maar goed..... daar gaat dit niet over!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:19

Ik heb als bijrijdster nooit een bijdrage betaald. Wel kocht ik eens een zak voer of wortels ofzo. En betaalde ik regelmatig lessen zelf. Vaak ging ik 3/4 dagen in de week en reed dan 1 of 2 paarden, maar mestte ook de stallen uit, deed een voerbeurt, enz.

Nu ik zelf een paard heb, heb ik ook een brijdster. In beginsel voor vaste 1 dag in de week en wanneer ik cursusdag heb ook op zaterdag. Buitenrijden mag niet, in de bak mag alles. Ook (onderlinge) wedstrijden of een keer een andere training dan les behoort tot de mogelijkheden. Wel klusjes op stal (mesten, voer klaar zetten, voeren als het nodig is).

In de praktijk loopt het momenteel wat lastiger vanwege de opleiding van mijn bijrijdster. Die ene dag in de week pas ik me aan wanneer zij kan, als ze al kan, en geef ik mijn dag wel eens op, weekend kan niet altijd meer vanwege hobby. Lessen is al een tijd geleden. Gelukkig lijkt dat binnenkort wel weer regelmatiger te worden allemaal. Ik wil weer naar een vaste dag in de week toe.
Toen ik in het gips zat in april mocht ze wel naar buiten (maar nooit alleen, met fiets of ander paard) omdat mijn pony zeer verveeld raakte van alleen maar bakwerk. En dan een vast rondje. Dat ging prima :j
We zijn nu verhuisd naar een andere stal, waar wat meer zelf gedaan moet worden. Ook nu verwacht ik van een bijrijdster dat er meegedraaid wordt in de stalklussen.

Ik heb altijd als regel: klussen op stal staat gelijk aan een bijdrage. Ik ben geholpen voor een dag, zij heeft een interessanter paard dan een manegepaard (tenminste, daar ga ik wel van uit :D ).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:50

Sababber schreef:
sneeuwpop schreef:

Je mag ook mijn ramen lappen als vrijwilliger, kan die hulp wel gebruiken. (maar niet op mijn paard zitten :o ) )
Krijg je ook koffie :P

VrijwillergersWERK is niet hetzelfde als vrijwilligersHOBBY.

Nee hoor bedankt, heb het al druk genoeg met het verzorgen van 5 paarden en het rijden van 2 paarden omdat de eigenaren het zelf (tijdelijk) niet (meer) kunnen ;-)

Maar bedankt voor het aanbod, ik kan ook je paard rijden zodat je tijd hebt om je ramen te wassen? :+

En zo werkt het dus vaak wel. Eigenaar levert hobby tijd in om meer te kunnen werken...
Is niet erg, maar de vergelijking als vrijwilliger slaat gewoon nergens op.

Vrijwilligerswerk is toch wel een stukje invulling wat ook gedaan wordt door iemand met een baan.
Hobbymatig op amateurniveau rondhobbelen komt niet in de buurt van een prof.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:17

Ik ben verbaasd dat mensen `vrijwillig` op iemand anders paard rijden om die persoon te helpen, ipv dat in eerste instantie te doen voor zichzelf omdat ze paardrijden heel leuk vinden en ze zichzelf daarin willen ontwikkelen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:03

Ja, ik stap op een paard voor een ander. Op twee zelfs, een pony die van een geestelijk+lichamelijk beperkte man is. Als ik de pony niet rij kan hij er ook niet op rijden. Als ik hem niet mee neem naar stal kan hij zijn pony niet zelf poetsen en kroelen. Hem een leuke dag bezorgen is voor mij waardevoller dan het rondje in de bak ;-) daarnaast ben ik voor hem niet alleen de bijrijder van zijn paardje, ik ben een maatje voor hem.
Hij vraagt elke dag of ik kom aan zijn ouders. En als ze omhoog zitten mogen ze altijd brengen of kom ik die kant op.

Daarnaast rij ik het paard van zijn moeder, ze rijdt zelf bijna niet meer en geniet er net zoveel van om haar paard door mij te laten rijden als dat ze er zelf mee rijdt. Ondertussen doet het paard met mij wedstrijdervaring op en is het rijden voor deze vrouw geen moeten meer. Ze stapt op als ze wil en rijdt niet als ze niet wil of niet kan. Verder krijg ik af en toe een lesje cadeau, rijden ze me naar wedstrijden en krijg ik de spullen die ik nodig heb om te rijden.

ik neem de zorg van alle 5 de paarden op me als ik er toch ben.. Even allemaal buiten zetten, voeren en mesten. daarnaast zorg ik voor de paarden als hun weg zijn.

Zo iets noemen wij een win-win situatie. Ik ben ontzettend blij met de paarden waar ik voor zorg en op mag rijden. Hun zijn erg blij met de zorg die ik uit handen neem van zowel de paarden als van hun zoon.
Vandaar ook dat ik niet betaal en dat hun mij ook niet betalen.

Rij ik het paard omdat ik het leuk vind? Ja. Ontwikkel ik me op het paard? Ja, maar ik ontwikkel het paard ook.
Is de eigenaar er mee geholpen? Ja

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:16

Sababber schreef:
Rij ik het paard omdat ik het leuk vind? Ja. Ontwikkel ik me op het paard? Ja, maar ik ontwikkel het paard ook.

Ik zie het anders dan jij. Ik lees dat zowel je moeder als de man met beperking, dat ze het vooral leuk vinden om jou te zien genieten van je hobby omdat ze om je geven...
Een kado geven kan net zo leuk zijn als dat te ontvangen.
Alleen zie jij het blijkbaar niet als kado.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:45

Sababber schreef:
Ja, ik stap op een paard voor een ander. Op twee zelfs, een pony die van een geestelijk+lichamelijk beperkte man is. Als ik de pony niet rij kan hij er ook niet op rijden. Als ik hem niet mee neem naar stal kan hij zijn pony niet zelf poetsen en kroelen. Hem een leuke dag bezorgen is voor mij waardevoller dan het rondje in de bak ;-) daarnaast ben ik voor hem niet alleen de bijrijder van zijn paardje, ik ben een maatje voor hem.
Hij vraagt elke dag of ik kom aan zijn ouders. En als ze omhoog zitten mogen ze altijd brengen of kom ik die kant op.

Daarnaast rij ik het paard van zijn moeder, ze rijdt zelf bijna niet meer en geniet er net zoveel van om haar paard door mij te laten rijden als dat ze er zelf mee rijdt. Ondertussen doet het paard met mij wedstrijdervaring op en is het rijden voor deze vrouw geen moeten meer. Ze stapt op als ze wil en rijdt niet als ze niet wil of niet kan. Verder krijg ik af en toe een lesje cadeau, rijden ze me naar wedstrijden en krijg ik de spullen die ik nodig heb om te rijden.

ik neem de zorg van alle 5 de paarden op me als ik er toch ben.. Even allemaal buiten zetten, voeren en mesten. daarnaast zorg ik voor de paarden als hun weg zijn.

Zo iets noemen wij een win-win situatie. Ik ben ontzettend blij met de paarden waar ik voor zorg en op mag rijden. Hun zijn erg blij met de zorg die ik uit handen neem van zowel de paarden als van hun zoon.
Vandaar ook dat ik niet betaal en dat hun mij ook niet betalen.

Jij bent echt een grote uitzondering als ik dat zo lees. Ik denk dat dit zeker een win win situatie is. Maar echt, er zoveel voor over hebben als jij, want geloof me, jij betaalt er echt wel voor maar dan in de zin van hulp, zo zijn er maar heel weinig.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:55

churity schreef:
Ik merk in andere topics dat er vaak toch discussies zijn over een vergoeding voor een bijrijdpaard. Maar ik vraag me dan toch af waarom je zou betalen om andermans paarden te rijden.

Omdat je dat paard huurt. En of je dat nu betaald met geld; natura (mesten/voeren) of in diensten (trainen/uitbrengen/waarde verhogen van paard etc) dat is situatie afhankelijk.

Al die verzorgsters hier op bokt die maar denken dat die paarden hobby gratis is en ze zo maar even gratis op iedereens paard mogen rijden. Ga eerst zelf maar is een paard onderhouden.

Er zijn maar heel weinig ruiters/amazones die serieus goed genoeg zijn om een paard te verbeteren die zich aanbieden als bijrijder. Ik heb ze nog nooit ontmoet iig.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:15

Toydoll schreef:
churity schreef:
Ik merk in andere topics dat er vaak toch discussies zijn over een vergoeding voor een bijrijdpaard. Maar ik vraag me dan toch af waarom je zou betalen om andermans paarden te rijden.

Omdat je dat paard huurt. En of je dat nu betaald met geld; natura (mesten/voeren) of in diensten (trainen/uitbrengen/waarde verhogen van paard etc) dat is situatie afhankelijk.

Al die verzorgsters hier op bokt die maar denken dat die paarden hobby gratis is en ze zo maar even gratis op iedereens paard mogen rijden. Ga eerst zelf maar is een paard onderhouden.

Er zijn maar heel weinig ruiters/amazones die serieus goed genoeg zijn om een paard te verbeteren die zich aanbieden als bijrijder. Ik heb ze nog nooit ontmoet iig.

Hier ben ik het toch niet mee eens. Ik ben zelf een bijrijder van een jonge westernpony en nee mijn rijkunsten zijn niet perfect maar toch breng ik deze pony verder. Nee ik verwacht niet gratis op iemands paard te rijden, ik help de eigenaar er mee. Ik rijd haar pony waar zij heel erg blij mee is en dat weet ik ook. Dus nee ik neem niet het plezier af en kost alleen maar geld. Lessen betaal ik zelf iedere week prive les. En omdat ik haar pony nog rijd heeft ze hem nog zelf heeft ze een tij niet durven rijden en door mij nu weer wel dus nee het kan ook een win-win situatie zijn en dat is niet uitzonderlijk

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:25

sneeuwpop schreef:
Sababber schreef:

Ik zie het anders dan jij. Ik lees dat zowel je moeder als de man met beperking, dat ze het vooral leuk vinden om jou te zien genieten van je hobby omdat ze om je geven...
Een kado geven kan net zo leuk zijn als dat te ontvangen.
Alleen zie jij het blijkbaar niet als kado.

Nogal een kado voor iemand die je kent van een marktplaats advertentie in dat geval.. Ik zie het idd niet als kado, want ik weet zeker dat ik zonder die inzet, niet de mogelijkheden had die ik nu krijg.

Waarom zou je iemand deze kansen bieden als ze niets voor je doen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:19

Sababber schreef:
Waarom zou je iemand deze kansen bieden als ze niets voor je doen?

Dan ben ik blijkbaar een rare, want onze bijrijdster mocht paardrijden en daar niks voor te doen. Zelfs der ervaring was niet erg veel. Alleen wel minimaal 2 a 3 x per week, anders vondik het niet eerlijk voor de pony.
Mijn buurmeisje idem, die kreeg ook steeds les van mij

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:11

De fokker waar ik voor gereden heb had ook de eis 3x per week trainen, anders geen wedstrijden.
Meestal was ik er 3 of 4 tot max. 5 x per week. Maar toen had ik nog geen kinderen....

Ik heb toen mijn eigen sportpaardje gekocht en die trainde ik ook 3 a 4x per week, met fanatieke perioden ook nog vaker De meeste paarden doen het prima met om de dag echt trainen als ze verder de hele dag buiten lopen. En tussendoor een keer extra longeren of ontspannen buitenritje was dan extra. Ze kunnen niet altijd op hun top trainen. Ze hebben ook hersteltijd nodig, of anderssoortige training ter afwisseling. (al zijn er af en toe ook paarden die wel elke dag aan het werk moeten heb ik inmiddels gemerkt)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:21

Het is mooi als je zo elkaar kunt helpen.

Ik ben ook van mening dat er iets tegenover mag staan.
Zoals Toydoll het omschrijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:54

Als ik dit zo lees, zijn wij knettergek geweest om onze ruiters (voor alles) te betalen... Maar serieus: ik zou het weer doen als het nodig zou zijn. Onze pony's hebben er baat bij gehad en wij dus ook.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:46

Nee hoor. Waar je zelf voor kiest en waar je je goed bij voelt, moet je gewoon doen.

xcynth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:22

Anke schreef:
Het is mooi als je zo elkaar kunt helpen.

Ik ben ook van mening dat er iets tegenover mag staan.
Zoals Toydoll het omschrijft

Ben ik het mee eens.
Het is de keus aan de eigenaar of ze een bijdrage willen of niet.
Ik als bijrijder zal deze keus respecteren.
Zoals ik al eerder heb genoemd, heb ik zowel betaald een paard gereden van iemand
en doe ik dat nu onbetaald.
Met beide een hele fijne tijd gehad! :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:03

Ik heb nooit geld gevraagt.

Want ja ik voelde me geholpen. Vond het leuk om te kijken naar het rijden.
Nu denk ik wel eens als ik wel geld had gevraagd was de ruiter dan serieuzer gebleven? Minder verwend.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:18

bruintje123 schreef:
Ik heb nooit geld gevraagt.

Want ja ik voelde me geholpen. Vond het leuk om te kijken naar het rijden.
Nu denk ik wel eens als ik wel geld had gevraagd was de ruiter dan serieuzer gebleven? Minder verwend.

ik ben ondanks dat ik geen bijdrage betaal altijd serieus bezig met het paard dat ik rijd/verzorg.
denk dat je ook net een goede moet treffen die niet alleen maar wilt rijden maar ook af en toe wat klusjes doet, hoort er ook bij (vind ik dan) ligt denk ik ook een groot deel aan de leeftijd, ik ben zelf nu 21

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:19

Klusjes hoefde van mij niet.
ZE was eerst ook fanatiek maar op het laatst niet meer.
Diva was ook begin 20.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:22

Denk niet dat je ze er tussen uit vist met een bijdrage bruintje. Heb genoeg verhalen gehoord van bijrijders die bijdrage moesten betalen maar toch afgehaakt zijn.
Zelf nooit wat betaald (wel klusjes) en altijd door weer en wind gekomen.
Maar zo zijn er ook bijrijders die niks betalen en ook niet komen met wat slechter weer.

Kortom je hebt je heb nog niet het juiste loodje getrokken :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:34

Jawel ik heb het perfecte lootje getrokken.
De beste nieuwe eigenaresse die mijn paard maar kom treffen. :)
Want het paard is verkocht toen mevrouw diva te weinig interesse meer toonde.
En dat was een geweldige keuze. Achteraf gezien dan :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:02

Heeft denk ik niks met geld te maken.

Juist iemand die het niet ruim heeft of afhankelijk is van ouders die deze hobby niet kunnen betalen kan uiterst gemotiveerd en dankbaar zijn. Iemand die er flink voor betaald of waarvan de ouders het zo neerleggen kan een verwend nest zijn of zo'n 'ik betaal er toch voor?' instelling hebben.