Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mila11

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:54

@sallandval, zulke mensen zijn er wel degelijk. Bij mijn vorige verzorgpony was het echt alles zelf doen. Ik kwam in weer en wind, met keiharde regen, met harde sneeuw, hagel. Ik voelde me verplicht. Ik mest de stallen en het weiland zelf uit, voer zelf, poets iedere keer die paarden, ik ruimde zelf de 'opbergplaats' op. Ik voelde me daar erg goed bij, hoefde niet te betalen, maar ja,...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:55

Missie_Maxie schreef:
@sallandval, zulke mensen zijn er wel degelijk. Bij mijn vorige verzorgpony was het echt alles zelf doen. Ik kwam in weer en wind, met keiharde regen, met harde sneeuw, hagel. Ik voelde me verplicht. Ik mest de stallen en het weiland zelf uit, voer zelf, poets iedere keer die paarden, ik ruimde zelf de 'opbergplaats' op. Ik voelde me daar erg goed bij, hoefde niet te betalen, maar ja,...

Tuurlijk, ze zijn er wel... maar minder dan mensen met paarden die minder eisen stellen aan een bijrijder ;)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:15

sallandval: Dat vind ik wel een beetje het andere uiterste, zulke advertenties en paardeneigenaren zijn er inderdaad maar over het algemeen wordt er niks bijzonders of extreem van een verzorger of bijrijder gevraagd.

Over de wel/geen bijdrage: Ik zoek óf leasers voor mijn paard(en) of verzorgers. Mijn ervaringen zijn heel uiteenlopend, ik heb zo'n 4 leasers gehad en 7 of 8 verzorgers in 6 jaar tijd.

Als ik een paard ter lease beschikbaar stel dan moet je betalen, heel simpel. Je komt om te rijden en hoeft verder niks te doen, wil je zelf spullen aanschaffen dan mag dat (wel in overleg). De laatste leasers betaalden een bijdrage per maand voor 2x per week rijden en dat is ook het enige wat ze wilden. Uitmesten of voor het paard zorgen daar hadden ze nog nooit van gehoord en waren ze ook niet in geïnteresseerd.

Als ik een verzorger zoek dan vraag ik geen bijdrage aan diegene, sterker nog als ik op vakantie ben of ik kan de honden een keer niet meenemen dan krijgt onze huidige verzorgster hier een bijdrage voor. Verder gaat ze mee naar bijvoorbeeld Horse Event, keuringen, shows en heeft ze hier op stal sinds kort een ex wedstrijdpaard die ze mag bijrijden waar ze veel meer van kan leren dan de jonge paarden die we normaal gesproken hebben.

Samengevat: Een bijdrage hangt hier gewoon af van wat er van diegene gevraagd wordt en wat diegene wil/kan.

RoyceMack: Wat jij doet komt ongeveer neer op wat het stalmeisje hier doet. Al had zij 0 jaar ervaring met paarden toen ze kwam dus ik heb tijd en moeite in haar gestoken om haar het e.e.a. te leren maar nu weet ze ook precies hoe alles werkt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:18

Goh.. Hadden mijn woorden kunnen zijn.
Hier ook wel eens de hondsbrutale vraag gehad wat ik hèn ging betalen ..
Eh niks.. Jij betaald niks en ik betaal niks. Simpel...

Niet dus.

Ook wel eens de vraag gehad of ik mijn pony niet wilde verhuizen voor ze.
Uh WAT?!

Zucht. Ik heb de hoop op een verzorger opgegeven...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:27

Posh ik vind jou instelling helemaal ok!
Ik vind dat je als verzorger/ bijrijder best een bijdrage kan leveren, zij het in de vorm van uitmesten / voeren / waterbakken vullen etc, of in de vorm van een financiele bijdrage als het echt alleen om het rijden gaat.
Ik heb zelf nooit betaald voor mijn bijrijdpaarden (afgezien van enkele lessen die ik zelf betaalde), maar kwam ook altijd trouw door weer en wind, voeren en uitmesten deed ik met plezier en ja als de eigenaar eens niet kon, ging ik wel een keer extra.
Ik vind het onzin om te zeggen dat je van een paard niets kan leren, ik heb van ieder paard wat ik bijgereden heb geleerd, ondanks de meeste toch echt geen dressuur of springtalentjes waren..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:42

Sababber, mijn paard is idd in orde en de klusjes doe ik eigenlijk altijd zelf of we regelen dat met stalgenoten onderling. Verder is de bijrijdster vrij om te gaan en te staan waar ze maar wil. Lessen? Geen probleem. Wedstrijd? Ik rij je er wel heen etc.

In jouw situatie snap ik héél goed dat die mensen blij met jou waren en snap ik ook prima waarom je er in een dergelijk geval gezamenlijk voor kan kiezen om zonder bijdrage te werken.

Ik vind het heel anders als je bijrijder bent op een handelsstal, van een paard waar de eigenaar zelf niets mee doet of iemand uit de brand helpt vanwege bv een zwangerschap. Maar ik rij zelf nog volop mijn paard(en) in pension.

Het belangrijkste is natuurlijk dat beide partijen het eens zijn met de afspraken.

Pauline, dat mag jij vinden uiteraard ;). Ik heb echter al een paar keer aangegeven dat het wel mijn ervaring is dat betalende bijrijders vaak serieuzer en ouder zijn. Iig serieuzer dan degenen die weigeren te betalen ;).

Sallandval, ik snap jouw post geloof ik niet zo :? . Dit lijkt mij totaal niet op waarheid berusten...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:42

Sees schreef:
Sallandval, ik snap jouw post geloof ik niet zo :? . Dit lijkt mij totaal niet op waarheid berusten...

Welke post?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:42

Sorry Sallandval, mijn reactie was op het onderstaande:

sallandval schreef:
Citaat:
Gevraagd knecht die in weer en wind mijn rommel opruimt, stallen uitmest en mijn paard in de gaten houdt. Andere bezigheden of prioriteiten enkel toegestaan mits duidelijk gecommuniceerd en toestemming verkregen om niet te komen. Bij gemaakte afspraken is afzeggen niet mogelijk. Betaling vindt plaats in natura, te weten: aandacht mogen schenken, wandelen en maarliefst poetsen van mijn gouden paard.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:56

vraagje aan de eigenaren die bijrijders laten betalen. betalen jullie bijrijders ook nog als het paard een langdurige blessure heeft? :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:57

Uhm.. Nee. Zo zou een eigenaar het niet noemen, maar het is wel iets wat vaak toch zo is. Ik heb het geluk dat ik alleen nog maar hele makkelijke mensen heb mogen ontmoeten. Maar lees het topic nog eens door, hoe vaak zie je niet staan 'Bijrijders zijn ondankbaar, willen alleen maar rijden, vinden poetsen en knuffelen niet leuk', 'Stal uitmesten hoort erbij, ondanks dat vind ik een bijdrage op zijn plaats', 'Ik heb alleen maar mooi weer ruiters getroffen, ik zoek een bijrijder die door weer en wind gaat'.

En lees dan dat berichtje nog een keer. Het is inderdaad iets overdreven, maar zeer zeker wel berust op wat voor velen de waarheid is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:38

Goldenarrow, dat denk ik niet ;). Net zo goed als dat de bijrijders het beeld wat eigenaren zouden schetsen van bijrijders niet vinden kloppen, klopt dit geschetste beeld van hoe een eigenaar in elkaar zit dus net zo goed niet ;). Ik ben volgens mij vanaf pagina 1 actief in dit topic en het valt wel mee hoe vaak dat soort uitspraken gedaan worden hoor, ik denk minder vaak dan mensen die zeggen niet te willen betalen ;).

Nee alle gekheid op een stokje, je hebt rottige bijrijders en vervelende eigenaren. De kunst is om de goede er uit te pikken en samen goede afspraken te maken waar iedereen het mee eens is.

Lifaya, dat spreek je toch samen af? Of de eigenaar bepaalt dat en dat weet de bijrijder dan, als het goed is, van tevoren.

Inger1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:48

@glodenarrow: Als je in de buurt zou wonen zou ik je wel willen laten zien dat er ook goede bijrijdsters zijn ;)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:39

Inger1993 schreef:
@glodenarrow: Als je in de buurt zou wonen zou ik je wel willen laten zien dat er ook goede bijrijdsters zijn ;)

Ik heb het van beide kanten mee mogen maken, maar momenteel ben ik weer bijrijder (of ik zoek weer een bijrijdpaard). Het is alleen iets wat me door het topic heen is opgevallen.

Maar ik heb dus het geluk dat ik dat soort eigenaren nog niet ben tegengekomen. Bij beide was het: die dagen spreken we af, als je vaker wilt komen is het helemaal prima. En doe er mee wat je wilt.
En ik besef me dat ik daar heel veel geluk mee heb gehad. Momenteel heb ik dus geen paard, maar de eigenaar van mijn vorige heeft nog 2 jaarlingen staan die ik altijd uit het land mag pakken om ermee aan de slag te gaan als ik dat wil. De eerste keren is hij er graag bij (met als voordeel dat ze in de achtertuin staan), maar dat was het ook.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 20:31

lifaya schreef:
vraagje aan de eigenaren die bijrijders laten betalen. betalen jullie bijrijders ook nog als het paard een langdurige blessure heeft? :)

Heb ondertussen al weer tijden een bijrijder en vraag geen bijdrage, helaas Sjol nu niet goed, dus zwartje
maar in de leen gedaan voor een les in de 2 wkn :D. Ben wel hebberig.. hou hem verder wel voor mezelf.
Weet niet hoe anderen dat doen, het is natuurlijk wel zo, dat ziek zijn/kreupel zijn erbij hoort, dus dat je
nou eenmaal het risico loopt soms niet te kunnen rijden, helaas.

Ben overigens blij met mijn bijrijder.

Inger, vlak bij Dordt stond wel een bijrij paardje en ik weet nog paar mensen die bijrijder zoeken hier in de omgeving, dus dat die er niet zijn is niet helemaal waar, alleen staan ze net NIET in Dordt maar erbuiten.
Maar goed ondertussen ben jij voorzien in Amersfoort, dus ook gelukkig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:14

Sees schreef:
RoyceMack, ik wil dus niet dat mijn bijrijders eigen spullen gebruiken, is ook niet nodig. Alles is voorhanden en als er iets nodig is, koop ik het. Klusjes zijn er bij mij op stal niet te doen en de paarden krijgen beweging genoeg in de wei dus een dag vrij voor het paard kan ook geen kwaad. Waarom zou een bijrijder dan niet hoeven te betalen?
Jij hebt 13 jaar rijervaring, vind je dat veel? Ik vind 13 jaar ervaring met een eigen paard namelijk veel maar 13 jaar manege-ervaring weer weinig voorstellen :o (bedoel ik niet lüllig maar ik had ruim 17 jaar ervaring toen ik mijn 1e paard kocht en tóch wist ik diddly squat wat het inhield om een paard te hebben :D.

Sababber, ik heb al meerdere keren aangegeven dat het wel mijn ervaring is ;). En daarbij, als je een bijdrage vraagt weet je vaak dat allen 18+ mensen reageren ;). Mijn paard wordt niet verkocht en ik maak mijn paard zelf beter dmv les en daarbij, moet een paard per se 'beter' worden? Wat als je nou niet zo nodig 'beter' hoeft? Nogmaals bij ons zijn er geen klusjes te doen. Een bijdrage is dus op zijn plaats. Voor niets gaat de zon op ;).

Ik vind het altijd zo ondankbaar als bijrijders geen bijdrage willen betalen. Ik bedoel het niet vervelend hoor maar de eigenaar geeft wel z'n meest kostbare bezit aan een 'vreemde' mee.

Mijn verzorgpaarden is al 2 jaar niets mee gedaan. de ruin is tam gemaakt, verder 3 jaar bij zn meoder op de wei gestaan, en de merrie staat al 2 jaar stil. Op stal gewoon mesten, vegen, opstrooien, spinnenwebben weghalen, kippen en konijnen voeren, vetten, spullen opruimen, bak netjes houden, voeren etc. klusjes alom en t maakt me echt helemaal niets uit. de eigenaresse zet ze sochtends op de wei of in de bak en savonds weerop stal en voert. Vaak mest ze ook maar binnenkort zal dat niet meer gaan ivm zwangerschap. Als ik er ben voer en mest ik en haal ik ze naar binnen.
De eiganresse was opzoek naar iemand die goed met de paarden om kan gaan en wat liefde en aandacht aan ze kan geven en lekker aan de slag kan.
Ik heb 13 jaar ervaring waarvan 7 jaar op de manege, en dus 6 jaar eigen paarden.
Dat vind ik aardig wat ja. Ik heb op de manege leren rijden en had een erg goede trainer waar ik steeds n stapje verder kon, ik had n paard wat hooguit 3 uur per week liep(waarvan dus 1 uur bij mij) dus ik kon er flink mee aan de slag en ook echt oefenen voor iets.

Ik koop wel eigen spullen omdat ik liever heb dat de ruin(die sloopt alles) een hoofdstelletje van 20 euro molt, dan haar hoofdstel van 160 euro.. Ik zou dat niet eens durven gaan vertellen.
De eigenaresse is druk met andere dingen(eigen zaak, zwangerschap, sterfgeval, zwangerschapskwaaltjes, kleine van 2 die rondhuppelt.) allemaal zorgen waardoor ze zich niet veel met de paarden bezig houdt. Geeft niet, want daar ben ik voor. en ik vind het keileuk als ze even bij me komt kijken, maar wordt wel een bepaalde graad van zelfstandigheid van mij verwacht. Ik red me helemaal prima en merk dat de paarden echt vooruit gang boeken, dus dat loopt super.. Maargoed, Jij bent wss wel bij je paard en verzorger aanwezig.

Jij zegt dat je het ondankbaar vindt als n bijrijder geen bijdrage wil betalen. Daar kan ik inkomen, want als je n advertentie leest van iemand en er wordt al vermeldt: ik ben niet bereid een bijdrage te betalen, dan denk je natuurlijk meteen van oh das weer zoon profiteur.. En gelijk heb je, zou ik ook hebben. Maar ik denk dat je daardoor soms wel goede bijrijders mis kunt lopen, gewoonweg omdat ze het niet KUNNEN betalen.

Bovendien hebben veel bijrijders het idee van: die eigenaar wil snel geld verdienen. Die kosten voor het paard hebben ze ook al er geen bijrijder bij is, dus waarom zou ik dan mee moeten betalen? Kijk als bij jou alles aanwezig is qua tuigage etc, dan begrijp ik dat t niet nodig is om spullen van de bijrijder te gebruiken, maar bij mij was eigenlijk heel weinig aanwezig. Een longeerlijn lag er maar geen longeerzweep, wel peesbeschermers maar geen strijklappen terwijl ze wel nodig zijn. Wel hoeven krabber maar geen hoefvet etc. dat soort dingen.. Als het kapot gaat, geen ramp want het is van mijzelf. koop gewoon nieuw. Vind het veel erger als haar spullen kapot gaan.

ik denk dat het per situatie gewoon anders is. Ik voel me echt vereerd dat ik met haar paarden bezig mag en ben echt verknocht aan ze. En zij is blij met mijn hulp en vind dat ik het goed doe. Zo kan ik mijn passie voortzetten bij deze paarden en help ik haar met haar paarden. Ze is gek op ze maar heeft er simpelweg geen tijd voor. Op deze manier blijven de paarden mooi in beweging en kan zij toch nog genieten van ze samen met haar dochtertje(paardjes voeren, paardjes aaien etc.)

Oh en trouwens, de paarden staan gewoon hun eigen terrein(van de eigenaresse) dus geen stallingskosten en hooi etc komt van eigen land,

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:56

RM, maar jouw geval is dan ook niet te vergelijken met dat van vele andere eigenaren ;). In jouw geval snap ik heel goed dat de eigenaar donders blij met jou is en geen bijdrage vraagt! Je regelt en doet heel veel. Dat is bij mij anders, dat doe ik zelf. Ik heb schatten van bijrijders die vanalles van me over (willen) nemen maar dat hóeft dus niet. En ik geloof niet zo dat ik een betere bijrijder mis zou lopen omdat ik een bijdrage vraag dan mijn bijrijders die wel bereid zijn te betalen. Daar is het aanbod hier misschien ook te groot voor.

Ik vind dat ik een schijntje vraag voor wat de bijrijders ervoor terug krijgen.

En paarden aan huis, ja dat vind ik ook een heel ander verhaal. Die zijn niet gratis maar kosten over het algeem wel minder dan paarden in pension.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:01

Poeh, zodra ik dit topic lees besef ik me nog weer eens extra wat een geluk ik heb gehad :oo

Ik postte in een HK-topic iets in de trant van een klaagpost dat ik het op de manege een beetje zat was en dat ik eigenlijk heel graag een bijrijdpaard zou willen, maar dat ik niks kon vinden dat bij me paste. Niet meteen 5 dagen in de week want daar heb ik geen tijd voor, 1 a 2 dagen waren beter te doen, niet al te ver van Zwolle vandaan, met niet al te hoge eigen bijdrage (zodat ik ook nog geld over had om van te lessen)... en helemaal liefst ook nog western. Maarja, ik kon wel meer willen, want zoiets was toch niet te vinden in de buurt.

Kreeg een pbtje dat iemand dat gezien had en of ik niet een quarterkruising wilde bijrijden, 1-3x per week, western gereden, in de buurt van Zwolle, gratis maar wel 1x in de maand goede les.

:wow: *\o/*

En wat een fijne mensen daar zeg, heel relaxt, gezellig, aardig. Kan het heel goed met ze vinden. Paardje is een beetje lomp maar wel erg lief; jong maar toch zo goed als bomproof. Kan er zelf mee naar buiten en ook werken in de bak. Zolang er maar op eerlijke en verantwoorde wijze met paard wordt omgegaan en ik ze op de hoogte hou hoe het is gegaan is het bijna altijd goed. En in ruil voor zoveel moois kom ik trouw door weer en wind paardje doen, want zo hoort het ook. Aan beide kanten geven en nemen.

Zo heb je niks en zo heb je alles. :)
Ze bestaan wel, dit soort fijne plekken en mensen. En soms hoef je ze niet eens te zoeken, maar vinden ze jou.
Laatst bijgewerkt door Sadira op 21-10-13 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

charellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:06

heey
welke provincie?
Ben nog opzoek namelijk!! /3

Groetjes Charell /3

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:17

Oh, lijkt me verschrikkelijk, dat soort mensen.

Ik lease zelf een paard en ik had toen ik ging kijken geen flauw idee wat voor paard het was en hoe alles was. Gewoon ja gezegd, bedrag afgesproken dat ik per maand betaal en paar regels. Er is geen binnenbak, het paard (pony) is 'maar' 1.43m en geen geweldig ras en perfect. Maar het is een paardje, een lief beestje, alle spulletjes zijn er en de mensen zijn er aardig. Dan maar met thermo ondergoed en wintermuts in de plenzende regen rijden, maar dat heb ik er wel voor over :D

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:55

@Aleeneh: Dat klinkt echt fijn geregeld en leuk om te horen dat het dus nog wel zo kan!

Ik ben weer/nog steeds op zoek naar een stalhulp (god sta me bij :') ) die op de dagen dat de andere stalhulp niet kan hier wat klusjes doet en de paarden beweging geeft.

Tot nu toe is het echt een ramp, ik krijg soms het idee dat er alleen maar half toffe mensen op mijn advertentie reageren.... -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:35

Posh schreef:
@Aleeneh: Dat klinkt echt fijn geregeld en leuk om te horen dat het dus nog wel zo kan!

Ik ben weer/nog steeds op zoek naar een stalhulp (god sta me bij :') ) die op de dagen dat de andere stalhulp niet kan hier wat klusjes doet en de paarden beweging geeft.

Tot nu toe is het echt een ramp, ik krijg soms het idee dat er alleen maar half toffe mensen op mijn advertentie reageren.... -O-

Ik wil ook wel een stalhulp :D :D :D
Eentje die overdag liefst in de ochtend met de paarden stukje gaat wandelen, of ze in de paddock zet.
Lekker keertje extra poetst etc. Aangezien ik dan op mijn werk zit :o .
Zouden mijn paardjes in ieder geval heel blij mee zijn.

xxYildouxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:09

Ik heb een verzorgpaardje en betaal daar €75- per maand voor, ik vind dit prima. Doe het niet alleen om het rijden. Mest ook uit, mest de wei uit, maak de stal schoon enz. Maar dit MOET ik allemaal niet doen. Ik vind het gewoon leuk om te doen! Ik verwacht er eigenlijk helemaal niks van. Maar ken wel mensen op stal die ietsje andere eisen hebben 8)7

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:51

Sjolvir schreef:
Heb vroeger heel leuk verzorgerstertje gehad voor Sjol, ging altijd prima.

Ik reed vroeger (ben pas op mijn 18 e gaan rijden overigens) rustig uur met mijn brommertje om paard te poetsen er wat mee te frunniken en als ik geluk had er op te rijden.
Heb ook nog jaren met 2 andere meiden een, daar komt ie! Arabier Hengst gereden, helemaal penny!!

En hela.. Ik ben ook niet meer dan een omhoog gevallen verzorger..
Diegenen die me beter kennen weten dat Sjol ooit op stal bij mij is afgeleverd als verzorgpaard,
alleen... die is nooit meer weggegaan.... (ben dus zo'n verzorger die je niet van verzorgpaard afgeweekt krijgt)

ziet zichzelf nog op de mountainbike van paps ploerten door een laag sneeuw en ijs, 10km heen en 10 terug, om te kunnen rijden,...
Ik heb er twee goeie gehad, kon je alles vragen, overal in vertrouwen, heerlijk. Als ik kinderen op mijn erf zie komen ren ik nog net niet gillend weg.
Ik heb helaas genoeg negatieve ervaringen om terughoudend te zijn. voor mij hoeft het niet.

xGjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:41

Moest stiekem toch heel hard lachen bij het lezen van je startpost :}
Maar ik snap je frustratie wel hoor, mensen worden erg veeleisend... Ik ben allang blij als ik kan, and I couldn't care less about a golden plate!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:01

Ik kan me nog zo goed herinneren toen ik in het paarden wereldje kwam.. Ik was pas 11 jaar en dankzij familie en kennissen kwam ik bij mensen terecht die 2 Haflingers hadden, waarvan de merrie drachtig. Ik was hyper blij dat ik naar deze paarden mocht, een rondje in de wei wandelen en lekker poetsen. Toen het veulen geboren werd, liep deze heerlijk rond tijdens het verzorgen. Mijn vriendin en ik waren 11 en 9 jaar en vonden werkelijk alles prachtig! We hebben deze paarden ruim een jaar gedaan totdat ze naar Frankrijk verhuisden. In die tijd hebben we 3x erop mogen stappen met begeleiding van eigenaren zelf.
Daar waren wij al zeer tevreden mee toen! Inmiddels ben ik alweer 25 jaar en heb de nodige verzorg en bijrijdpaarden gehad. Allen waren wel gratis, maar ik heb nooit een klacht gehoord. Eigenaren konden op elk moment gerust binnenwandelen en geen gekke fratsen zien. Je moet gewoon een goede vertrouwensband opbouwen.
Een van de laatste bijrijdpony's was de pony van mijn staleigenaren toen. Die liepen constant in en uit en wierpen zo nu en dan een blik op ons of vroegen me hoe alles liep. Alleen lessen betaalde ik zelf. Maar het is inderdaad zo dat tegenwoordig verzorgsters hele andere eisen stellen aan hun verzorgpaarden. Ik ben juist meer het type van relaxte paarden en lekker naar buiten rijden. Zo nu en dan een onderling wedstrijdje vond ik prachtig als ik mee mocht doen. En ik was altijd de eerste met aanmelden van stalbezigheden.. (Caroussels, horseball, jachten). Dat vond ik dan wel altijd fijn als ik met mijn verzorgpaard aan die dingen kon deelnemen.
Ik ben paar maanden terug gestopt met mijn laatste verzorgpony, die nu met pensioen is gegaan. Nu heb ik mijn eerste eigen paardje aangeschaft en zal ik eindelijk kennismaken met de 'eigen" paarden wereld.

Ik was trouwens ook zo een verzorgster die niet van haar trouwe verzorgpaard afweek. Maar zodra weer mijn hart gebroken werd door de verkoop, stond de volgende alweer in de rij om hun paard aan mij aan te bieden :D Dat viel me op een gegeven moment behoorlijk op.