Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoPablo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:01

ik heb al verschillende mensen op me pony gehad maar het gaat gewoon niet heb nu toch besloten hoe zwaar het ook is de helle week me pony alleen te doen hij acpteert gewoon niemand anders als mijn als ik er bij ben gaat goed maar zodra ik weg ben dan doet die niks meer en staakt die.. iedereen vind hem en:(

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:31

Bericht getemmd

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:46

Ik kom hier ook even binnenvallen. Ik wil op zoek naar een bijrijder voor mijn paard voor 1 of 2 dagen in de week, maar heb niet het makkelijkste paard. Hij is onzeker en heeft daarom iemand nodig die duidelijk is en zeker niet angstig of ongeduldig. Je moet eerst zijn vertrouwen winnen voordat je met hem aan de slag kan.
Ik ben bang, dat als ik een advertentie ga zetten er allerlei meiden reageren die zeggen dat ze daar heel goed mee om kunnen gaan, maar zich beter voordoen dan in werkelijkheid zijn. Wat is jullie ervaring daarmee?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:04

moonforever schreef:
ik heb al verschillende mensen op me pony gehad maar het gaat gewoon niet heb nu toch besloten hoe zwaar het ook is de helle week me pony alleen te doen hij acpteert gewoon niemand anders als mijn als ik er bij ben gaat goed maar zodra ik weg ben dan doet die niks meer en staakt die.. iedereen vind hem en:(

breng maar hierheen hoor, denk dat hij heel snel van het staken afstapt ;)

Nikk_ schreef:
ik heb nu al 3 en half jaar een verzorgpony waar ik heel erg veel moeite voor gedaan heb om te vinden. Die shetlander is een gezelschapspony en ik kon/kan en niet veel mee maar ben er toch nog steeds dolblij mee. Die verzorgshet kreeg ik toen ik 11 was en nu ik 15 ben rijd ik de halflinger, waar de shet gezelschap voor is, al anderhalfjaar.
In de drie en half jaar dat ik die shetlander verzorg heb ik veel mensen voorbij zien komen die allemaal dachten dat ze het wel aankonden om altijd buiten te rijden in weer en wind, en dat ze altijd al op pittige paarden en pony's hadden gereden. En een voor een zag je ze weer afhaken. Ik zie vaak van die advertenties op marktplaats van 16+/18+ terwijl dat juist degene waren die er snel mee stopten, de andere bijrijder en ik rijden de pony nu allebei al anderhalf jaar en zijn 15 en 16 komen in weer en wind en vinden het nog steeds leuk, en doen ook altijd alle huishoudelijke klusjes zoals uitmesten en vegen.
Ik raad mensen die een bijrijder zoeken dus aan om niet persé op leeftijd af te gaan omdat dat niets zegt over de rijkwaliteiten of de mentaliteit. :)

maar eerlijk is eerlijk Nikk,
leeftijd zegt inderdaad niet over de rijkwaliteiten of de mentaliteit, maar je leent wel je paard uit, en vaak zijn oudere mensen gewoon net wat verantwoordelijker :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:07

marleeentje schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen. Ik wil op zoek naar een bijrijder voor mijn paard voor 1 of 2 dagen in de week, maar heb niet het makkelijkste paard. Hij is onzeker en heeft daarom iemand nodig die duidelijk is en zeker niet angstig of ongeduldig. Je moet eerst zijn vertrouwen winnen voordat je met hem aan de slag kan.
Ik ben bang, dat als ik een advertentie ga zetten er allerlei meiden reageren die zeggen dat ze daar heel goed mee om kunnen gaan, maar zich beter voordoen dan in werkelijkheid zijn. Wat is jullie ervaring daarmee?

ik heb ook een erg moeilijk paard, die zich eerst erg brutaal opstelt maar eigenlijk heel onzeker is.
ik heb uiteindelijk na lang tobben wel een advertentie gezet.
ik vind dat ik zelf wel genoeg mensen kennis heb om er een leuk iemand uit te pikken :)
ik heb er geen moment spijt van gehad, vaak vallen de opscheppers toch wel op omdat ze bij het proefrijden in eens niet terug kunnen vallen op hun mondje, maar aangewezen zijn op hun rijkwaliteiten :)
en bij mij was het meteen raak :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:21

moonforever schreef:

Dat is jammer maar waarschijnlijk zijn de mensen die je er op gelaten toch niet ervaren genoeg.
Nu is dat niet erg als je het zelf wil doen, maar er best een oplossing voor. Mijn paard is ook niet de gemakkelijkste bij een ander maar als het echt moet zou ze er toch aan moeten wennen. Je moet dan ook wel iemand hebben die echt wil door zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:46

Ik zit met een klein dilemma ...

Gisteren verzorgster niet geweest omwille van een misverstand, ze vroeg of ze vandaag mocht komen en heb gezegd dat de hoefsmid zou komen, dat ze wel mocht komen maar dat ik niet wist of ze daarna nog iets met hem zou kunnen doen. Toen gaf ze aan dat ze dan niet kwam. Achteraf gezien maar beter, maar toch dacht ik "dus je wil alleen komen als je wat met hem kan doen? En niet om gewoon te helpen?" ..

Enfin, de hoefsmid is vandaag geweest:
Citaat:
[***] is vandaag bij de hoefsmid geweest ... En [***] is bekapt *\o/* Het was echt wel extreem erg, ik had enkel nog maar de verhalen gehoord en zowel hoefsmid als ik hadden iets van "mensen overdrijven nogal eens graag", maar hier was echt helemaal niks van overdreven. Hij heeft eerst een verdoving gehad (via de mond gewoon) en toen heeft de hoefsmid de hoefstal opgezet (weet niet of jullie dat kennen maar zo'n ding waar vooral trekpaarden mee bekapt/beslagen worden, iets in deze richting: http://www.hoefschoenen.be/Trekpaardkappen%20002.jpg maar is niet compleet dezelfde). Na een klein halfuurtje met [***] naar de hoefstal, hij liep er eigenlijk heel vlot in, eerst wat kijken en snuiven maar dan kwam hij naar mij toe (ik stond ervoor) en als ik naar achter ging volgde hij gewoon, had tegen hem gezegd dat het gewoon een rare wip was :Y). Toen stond hij, de band over hem heen (zodat hij niet eruit kon springen), de banden onder z'n buik door (zodat hij zich niet kon laten vallen), de band achter hem langs (zodat hij niet achteruit kon en er zo uit, ookal is daar nog een stang). Aan alles was gedacht ... En toch heeft hij gevochten, enorm gevochten. Het is dat ik wist dat er geen andere oplossing was, maar het was echt wel moeilijk om te zien. Toen hij door had dat hij toch niet weg kon werd hij wat rustiger, toen de beenlonge er omheen en aan de voorhoef begonnen. Nuja, ik ga het verhaal niet te lang maken en eigenlijk had je het moeten zien om het te geloven, maar hij is bekapt, alle 4 de hoeven zijn bekapt. Er staan normaal trekpaarden in die stal en ander onhandelbaar grut (paarden die eigenlijk nooit in handen komen behalve een paar keer per jaar om te bekappen en de DA enzo) en de hoefsmid heeft (veel) ervaring met probleempaarden, maar dit had hij nog nooit gezien zei hij. [***] is er ook in geslaagd als eerste paard ooit om iets stuk te krijgen aan die hoefstal (het was wel maar de nummerplaat, maar toch :+ ). [***] had zelf ook wat kleine wondjes op z'n achterbenen (en z'n mond was ook aan het bloeden van ergens tegen te slaan, maar dat was al gestopt voordat we klaar waren) ... Ik kan niks anders zeggen dat dat het heftig was, maar het ging gewoon niet anders. Nu weet ik hoe hij normaal bij de hoefsmid doet, en ik weet ook waarom de hoefsmeden die al geprobeerd hebben niet meer willen ... [***] houdt de hoefsmid zo in de gaten en trapt echt gericht, hij trapt ook opzij en echt in een milliseconde. Echt vies om te zien ... Maarja, nu is het normaal gezien voor een paar maanden weer goed. En de hoefsmid zegt ook dat het de volgende keer beter zal gaan, [***] weet nu dat het gewoon even moet en dat het ook zal gebeuren, ookal breekt hij de tent af (en dat was anders niet, anders stopten ze ermee, noodgedwongen, en dan kom je nooit ergens natuurlijk).

Echt een heftige ervaring moet ik zeggen ... Maar er is echt geen andere oplossing ... niet op zijn leeftijd meer ... Ik heb ook heel veel geluk gehad dat ik er nog niet aan begonnen was om hem te leren voetjes omhoog te houden met de beenlonge bv., zoals hier op bokt door diverse mensen aangeraden geweest (been omhoog en vasthouden, maakt niet uit wat er gebeurd), had ik dat wel gedaan dan was het niet goed afgelopen vrees ik, dan mag ik al blij geweest zijn als ik gewoon had moeten loslaten, maar daar was ik niet eens aan geraakt denk ik ... Heb hem nu bezig gezien .. wat een paard ...

Ze vroeg dan om morgen te komen en had gezegd dat dit normaal moest kunnen, maar dat ik nog wat zou laten weten. En nu weet ik echt niet wat ik moet doen ... Ik weet niet hoe hij na vandaag gaat reageren en eerlijk gezegd probeer ik dat liever eerst zelf (zonder dat er mensen op staan te kijken). Verder moet ik morgen sowieso nog kijken naar die wondjes en ik weet ook niet of het zo'n goed idee is om alweer meteen met hem aan de slag te gaan (hadden afgesproken om te gaan rijden, maar dat lijkt zo'n grote stap na vandaag). Ergens heb ik iets van: laat ons maar even een dagje ... Maarja, is dat wel eerlijk tegenover de verzorgster? Ze is nu al 2 dagen niet meer geweest ... Moet ik daar rekening mee houden? Of moet ik mijn eigen gevoel volgen? Ik weet wel als ik haar niet laat proberen dat ze nooit wat kan opbouwen, maar ik weet niet, op dit moment lijkt het mij zo moeilijk om iemand anders ermee aan de slag te laten gaan .. Ik doe liever zelf wat met hem, anders ben ik binnenkort degene die hem alleen voor moeilijke dingen uit de weide haalt en dat wil ik ook niet worden ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:52

Blij dat verzorgster niet de hoefsmid capriolen van Boke gezien heeft!
Ik zou der morgen laten komen, wie weet wat voor een onverwacht effect dat heeft.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:54

Tigra_ schreef:
moonforever schreef:

Dat is jammer maar waarschijnlijk zijn de mensen die je er op gelaten toch niet ervaren genoeg.
Nu is dat niet erg als je het zelf wil doen, maar er best een oplossing voor. Mijn paard is ook niet de gemakkelijkste bij een ander maar als het echt moet zou ze er toch aan moeten wennen. Je moet dan ook wel iemand hebben die echt wil door zetten.

Heeeej nou hij heb hele andere loop dan normale paarden This andalusier.. zelfs iemand die op alle paarden stap en die rijdt z vind hem eng denk echt weet niet wat er mis aan is

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:54

Wat een gedoe van de hoefsmid zeg, maar fijn dat het wel gelukt is iig :j

2 dagen achter elkaar niet geweest vind ik niet veel hoor! Als ik bijv. naar school ga ga ik vaak ook 2 dagen achter elkaar niet. Dus ik zou er geen probleem van maken als ik jou was hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:04

Neen, maak er ook geen probleem van dat ze 2 dagen niet geweest is (als school weer begint kan ze sowieso maar 3x per week, maar dat is niet erg, is juist fijn voor [***] om niet elke dag te moeten ;) ) maar omdat vandaag zo'n heftige dag was weet ik niet of het een goed idee is om haar morgen te laten komen. Ze vond het spijtig dat ze gisteren niet is kunnen komen, vandaar. Maarja, vandaag voelde ze de behoefte ook niet om te komen (achteraf gezien gelukkig maar natuurlijk) dus dan kan ze altijd nog wel een dagje extra wachten ... Of toch niet ... Ik weet het niet ...

Het liefst doe ik morgen gewoon zelf wat met hem, kijken hoe hij reageert, kijken hoe de wondjes eruit zien, etc. etc. Ik wil ook nog wel eens leuke dingen met hem doen zeg maar :P Maar aan de andere kant lijkt me dat dan weer niet eerlijk tegenover de verzorgster, het is "haar pony", [***] is mijn pony ... maarja, op het einde van de rit is [***] toch ook nog steeds mijn pony :+

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:05

Ik zou gewoon zorgen dat alles weer in orde is met boke en m lekker nog even een dagje laten rusten, of iig met jou omdat ie dat gewend is!

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:27

Okay, het einde van me zoektocht is in zicht,
maandag bij een paardje kijken !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:32

Ik heb weer twijfels hé }:0
Nu is vandaag waarschijnlijk niet de beste dag om erover na te denken, vanwege de toch best wel moeilijke/emotionele gebeurtenis, maar zat er maandag toch ookal mee ... Ik weet niet of het gaat goedkomen met de verzorgster. Ze is lief genoeg, daar niet van, heel leuke meid, maar [***] is zo'n moeilijke pony .. Niet stout, gewoon moeilijk. Het ene moment loopt hij je zowat omver of sleurt je naar het gras en dan moet je echt op je strepen staan en meteen en streng reageren, en het andere moment heeft hij bang van iets en moet je daar weer juist op reageren. En ik weet dat mijn verzorgster nog moet leren, en dat ze hem moet leren kennen, maar ik weet niet of dat allemaal wel zo'n goed idee is. [***] heeft gewoon een rustig, zeker persoon nodig die ervaring heeft, niet iemand die het wel heel graag goed wil doen maar (nog) niet weet hoe ...

Ik weet niet wat ik moet doen om goed te doen ... -O-

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:36

IK heb ook ooit zoon pony verzorgd, handen lagen onder het bloed op een gegeven moment, maar ben doorgegaan. En had zn up's en down's maar het was het waard, heb veel ervaring opgedaan! Je moet natuurlijk zelf weten wat je gaat doen, maar ik denk iig dat de verzorgster nog even moet wennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:42

Ik heb langs de ene kant het gevoel dat ik haar teveel push, dat ik teveel zeg "je moet dit en dat en zus en zo" en dat ze dat niet leuk vindt (ze zegt wel dat ze dat geen probleem vindt, maar haar houding spreekt dat tegen vind ik) maar als ik haar laat doen staat ze bij wijze van spreken 3 dagen bij de eerste de beste pluk gras, en ik heb bang dat hij op een bepaald moment gewoon letterlijk over haar heen gaat lopen ... En dan zoek je dingen op die in mijn ogen helemaal niet nodig zijn ... Pony krijgt dan weer op z'n kop bij wijze van spreken omdat hij gewoon gebruik maakt van de ruimte die zij hem geeft, omdat ze niet snel genoeg reageert of niet weet hoe, en ik probeer dat dan wel uit te leggen maar dat is niet iets wat je op 1, 2, 3 leert, bij mij heeft dat ook een tijd geduurd, maar ik heb het geluk gehad dat met [***] te kunnen leren ... En daardoor had ik eigenlijk met [***] van begin af aan weinig problemen (heb hem wel even moeten duidelijk maken dat voortaan de mens met hem wandelt in plaats van hij met de mens zoals hij gewend was :)) maar verder dan dat heb ik eigenlijk niks moeten doen, alles ging meteen zeg maar).

Ik denk dat ik daarmee zit, pony heeft al niet zo'n leuk leven achter de rug (ook geen ramp natuurlijk maar echt fijn was het toch niet) en hij krijgt dan nu ook weer op z'n kop of correcties, die op dat moment echt wel nodig zijn, terwijl hij maar gewoon gebruik maakt van de onervarenheid van de verzorgster ... Ik heb het er moeilijk mee ...

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:44

Ja ik snap jou wel natuurlijk, maar weet niet of je dan wel een andere verzorgster gaat vinden ooit :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:46

Neen, dat sowieso niet .. het zal altijd een terugkerend verhaal zijn dus op dat gebied verwacht ik ook niks . Zoals ik me nu voel denk ik: dan maar geen verzorgster, doe ik het gewoon fijn zelf. Maarja, dan is gezellig samen in het bos rijden ook weer zo moeilijk natuurlijk :+ Alhoewel ik niet weet of we op deze manier wel echt gezellig samen kunnen rijden, waarover praat je met een 14-jarige? :')

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:48

Haha ik en de eigenaresse praten gewoon gezellig over van alles en nog wat (ik ben 14 en zij 30) gewoon de dag, dieren, paarden etc.
Maar leg jij maar is uit aan zoon meisje waarom je het niet meer ziet zitten, denk dat ze er flink de balen van heeft..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:49

@[***], ik zou de verzorgster morgen niet laten komen. Boke zal wel spierpijn hebben (of je moet zeggen dat ze alleen mag wandelen ofzo, dat kan geen kwaad). Weet je gelijk of ze alleen voor het rijden komt.
Laat je verzorgster nog even doorgaan. Ik heb ook een verzorgster die mijn pony net wel/vaker niet de baas kan en daar moet ik gewoon niet bij zijn. Dan word ik zelf zenuwachtig en zou ik haar laten stoppen. Ik hoor vanzelf hoe het gegaan is en of ze door wil gaan... (tenzij het gevaarlijk wordt)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:53

ik ben :o? :')

ik zit het hoefsmid verhaal te lezen met een grijns in de gedachte dat dit een verzonnen penny verhaal van je verzorgster is op faceboek of zo.
maar blijkt het echt. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:54

[***] schreef:
Neen, dat sowieso niet .. het zal altijd een terugkerend verhaal zijn dus op dat gebied verwacht ik ook niks . Zoals ik me nu voel denk ik: dan maar geen verzorgster, doe ik het gewoon fijn zelf. Maarja, dan is gezellig samen in het bos rijden ook weer zo moeilijk natuurlijk :+ Alhoewel ik niet weet of we op deze manier wel echt gezellig samen kunnen rijden, waarover praat je met een 14-jarige? :')

Mijn verzorgster is nu 16, kwam als 15 jarige en neemt nu haar zusje van 13 mee.

We praten over van alles school, pony, jongens, het weer enz.
Eigenlijk gaat het heel vanzelfsprekend zonder dat ik er moeite voor hoef te doen.
En soms praten we gewoon niet.....

Mijn gevoel zegt dat je jezelf en dat meiske het voordeel van de twijfel moet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:55

Misschien zit daar ook wel een stukje van het probleem, zij is niet zo'n prater .. als ik er niks aan vraag dan komt er ook niks uit .. Zal misschien ook nog een stuk wennen zijn, maar daar zit nog geen verbetering in dus waarschijnlijk is ze gewoon zo stil. Op zich geen ramp, alleen beetje vervelend, want ik voel me dan verplicht om steeds wat te zeggen of vragen of vertellen en dat is volgens mij ook enorm saai want zoveel interessants heb ik echt niet te vertellen :+ :))

@ xSCWx : heb haar inderdaad een bericht gestuurd om het morgen niet te laten doorgaan en dat ik nog iets zou laten weten voor vrijdag. Zal kijken hoe hij morgen reageert en dan zie ik verder ... Probleem wat ik hier ook heb is dat ik haar wel alleen wil laten (liever zelfs, want als ik erbij sta of loop dan word ik alleen maar zenuwachtig zeg maar :P ) maar ze weet dan nooit wat te doen, ze weet ook nooit wat ze wil doen, ik moet altijd dingen voorstellen en zelfs als ze hem nog maar gewoon uit de weide gaat halen om te poetsen lijkt ze al verloren (ik zei vorige keer tegen haar: ga hem maar halen en dan kijk je maar of je hem binnen of buiten vastzet en dan poets je hem maar alvast, stond ze daar beetje rond te draaien omdat ze niet wist of ze binnen of buiten wilde .. heb ik het maar weer besloten want dan sta je daar ook maar banketstaaf te staan... Dat soort dingetjes). En verder durft ze ook niet. Had haar vorige keer gezegd dat als ze wilde dat ze even alleen met hem een blokje om mocht wandelen (is gewoon om de weides, een rondje van 5 minuten ofzo, echt niks spectaculairs) maar toen kreeg ik geen reactie, vroeg dan maar of ze liever had dat ik mee ging, dat had ze liever. Dus zeg ik: ok, pak hem maar, dan gaan we. Dus ik loop naar buiten, blijf even praten met de mensen die op het terras zitten en ga na 5 minuten maar eens kijken, stond hij dus nog steeds vast en zij stond daar een beetje bij te draaien .. Waarom neemt ze dan niet gewoon die pony en volgt ze niet? Dat soort dingetjes heb ik het moeilijk mee ...

@ mariska : nou, erg leuk van je ... Misschien heb jij dan even de penny-oplossingen bij de hand?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:59

@[***], zo'n meisje heb ik ook gehad. Mijn ervaring is dat het irritaties aan beide kanten opleverd en de verzorgster er uiteindelijk mee stopt. Ik hield het echt niet lang(er) vol.
Het is zo uitputtend om iemand ideëen aan te dragen en te zeggen wat ze moet doen terwijl je (ik tenminste) nog bezig bent met een ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:07

Bedoeling is wel om samen met de pony's te werken :j Snap wel dat dit niet meteen vanaf dag 1 kan maar ik heb in het begin gezegd wat ze allemaal met hem kan gaan doen, dus als ik dan vraag "wat wil je vandaag doen" dan kan je toch wel 1 van die dingen zeggen? Maar dat gebeurd dus niet, het maakt haar nooit uit .. Is heel fijn dat het haar niet uitmaakt, maar ik zou het handiger vinden moest ze wel wat willen doen :+ Als ik dan een aantal opties geef kiest ze er wel eentje, maar toch ... Zoals het nu gaat heb ik het idee dat het nog héél lang duurt voordat ze zelfstandig met hem aan de slag is... Het zal best tijd nodig hebben, maar ik weet het niet .. er is iets ..