bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:18

Wij hadden ook een A4 met een aantal belangrijke dingen erop en hebben die ook besproken bij mij thuis :j
Verder overleg ik dingen zoals wedstrijden, les op de club, buitenritten in een nabijgelegen bos etc. altijd even via sms of bel ik even.
Bij m'n vorige leasepaard hadden we ook een schrift in de kast liggen. Maar nu sms ik gewoon even als er iets gebeurd is of als ik iets wil weten :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:20

mandylfmarca schreef:
Kimbaie, je hebt helemaal gelijk mijn vraag was gewoon is het normaal om een bijrijder een kleine bijdrage te laten betalen, nu gaat het ineens om de binnenkant van m'n portomonnee bij sommige.
ik lees ook alleen hetgene wat eigenlijk echt een antwoord is op m'n beginvraag. :j

het is ook normaal om enkel een paard aan te schaffen als je hem kan onderhouden en er tijd voor hebt. dat heet verantwoordelijkheid nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:21

xlionyx schreef:
Soort contract zou kunnen ja. Maarja, eigenlijk hoor je er gewoon van op aan te kunnen dat het paard niet opeens verkocht wordt.
In mijn geval worden de paarden nooit verkocht. Als het met rijden niet meer gaat mogen ze lekker van hun pensioen genieten en ze blijven tot hun dood bij de huidige eigenaressen. :)

contract is geen jota waard in deze ;)

Lioony

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:35

Bedoel je nu in mijn geval of in het algemeen?
Contract is idd niets waard, maar kan zijn dat het sommige mensen meer zekerheid geeft? Zolang je gewoon goed contact hebt met elkaar zijn misverstanden makkelijk te vermijden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:01

Ik heb in de loop der jaren 2 bijrijdpaarden gehad en rijd sinds een half jaar in een nieuwe regio weer bij.

Ik heb nog nooit hoeven te betalen om bij te rijden, ben door de eigenaresse van de 2e zelfs gevraagd of ik haar paard wilde rijden omdat ze minder tijd had. Wat ik altijd wel doe is les nemen, en de keuze van de instructrice gaat in goed overleg (het beste is om dezelfde instructrice te hebben). Daar kan het paard alleen maar beter van worden, in feite investeer ik dus in mijzelf en in het paard (door les te nemen).

Daarnaast heb ik altijd paarden gereden die in half pension staan (nu rijd ik aan huis) en dat betekent:
uitmesten, voer klaar zetten, stallen vegen, paarden binnen zetten en/of buiten zetten.

Naar mijn mening vind ik het in zo'n situatie echt belachelijk om geld te vragen. Ik zie het namelijk zo:
Ik doe op mijn dagen het vuile werk en als beloning kan ik rijden.

Bied je echter een superleerpaard aan op een volpension stal waar je verder niets maar dan ook niets hoeft te doen aan 'vuil werk' dan zal ik best bereid zijn om een bijdrage te betalen.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:25

hier iemand die bijrijder verhaal van beide kanten kent.

voor mijn eerste bijrijdpaard betaalde mijn ouders een flink bedrag voor 2 a 3 keer per week. ik kreeg geen lessen, het paard stond op een stal met enkel een buitenbak, en zelf moesten we alles doen. in dit geval was het maandelijkse betalen, om de eigenaresse qua stalgeld uit de brand te helpen. echter ging de eigenaresse steeds meer vreemde eisen stellen dat ik daar al snel mee klaar was. ik betaalde veel om haar stal uit te mesten, haar paard kreeg door mij veel meer aandacht ( gek als ik was ging ik 's ochtends en 's avonds nog naar stal om zijn mokplekjes in te smeren e.d.), en moest aan gekke eisen voldoen. in dit geval heb ik zoveel tijd en energie in het paard gestoken dat betalen voor het paard in mijn ogen te veel en eigenlijk overbodig was. het was dan ook alleen om de eigenaresse geld te leveren en meer niet. vlak nadat ik gestopt was heeft ze het paard ook verkocht. als je het niet kunt betalen, dan is het nemen van een bijrijder een uitkomst, maar ik vind niet dat je er afhankelijk van moet zijn.

bij mijn tweede bijrijdpaardje moest ik ook veel zelf doen op stal maar vond dit totaal niet erg. ik betaalde een symbolisch bedrag van 20 euro. dit was voor de eigenaresse om er zeker van te zijn dat ik zou komen, en goed met de spullen om zou gaan. daarnaast genoot ik ook van het paard en vond het dus niet erg naast mijn gewone rijlessen kon ik nog minsten 4 keer per week van dit paardje genieten. na een tijd hoefde ik ook niet meer te betalen omdat ze volledig vertrouwen in mij had en inzag dat ik erg veel moest doen naast het rijden...

toen kreeg ik eindelijk mijn langverwachte eigen paard. die heb ik een hele tijd gewoon in mijn eentje gedaan. toen ik van stal veranderde die iets verder weg lag heb ik een bijrijder genomen. deze reed 3 keer per week. mijn laatste bijrijder betaalde 125 euro per maand, maar mocht wel alles met mijn paard en hoefde dat niet eerst te vragen. echter betaalde wij voor 4 lessen per week bij het stalgeld, waarvan mijn bijrijder er dus 2 kreeg. mijn bijrijder betaalde dus voor de twee lessen per week, van zeeeeeer goede instructie en mocht daarnaast ook doen wat ze wilde ( naar buiten, springen of iets anders dat maakte niet uit). dat was op een stal met twee grote binnenbakken en een 100 x 50m buitenbak, paddocks, stapmolen en de hele reutemeteut. op het moment dat ik ging studeren hebben we besloten het paard te verkopen. ik had niet genoeg tijd meer, dus vond ik het tegen over mijn paard beter om haar te verkopen waar ze weer de volle aandacht zou krijgen. betalen voor de lessen is dus ook een reden om geld te vragen aan je bijrijder. voor beide partijen vind ik dat redelijk. we betaalde er beide voor ik meer bij me totale stalgeld en zei ong. 15 euro per les.

nu mijn paard weer verkocht is ben ik weer bijrijder. ik betaal nu 50 euro per maand voor 2 a 3 keer per week, maar als ik een dag extra zou willen om te gaan tutten of longeren of iets dan kan dat ook. en dan nog 1 priveles per maand erbij. ik kan gebruik maken van super faciliteiten, en een leuk paard.
doordat ik niets op stal hoef te doen ( als uitmesten en voeren e.d.) vind ik niet erg om te betalen. ik heb er plezier van, het is leuker en veelzijdiger dan een manege les, en daarnaast leer ik er ook nog steeds van. 50 euro is hier ook eigenlijk een symbolisch bedrag voor het feit dat ik ook van het paard geniet.

in sommige gevallen ben ik het eens dat je niet voor een paard hoeft te betalen, maar in veel gevallen ook wel. als bijrijder maak je gebruik van een paard, heb je er veel lol en plezier van, en daar mag jij best voor betalen. als je zoals ik ook heb meegemaakt echter iemand héél erg uit de brand help, geen vrijheid hebt en alles op stal zelf moet doen, vind ik het wel een soort van uitbuiten van de bijrijder en dat zou ik dus ook niet doen. het is dus in mijn ogen geheel afhankelijk van de situatie waarin je je bevind, en of je dan dus wel of niet geld moet betalen. net zoals hierboven word gezegd :)

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 01:12

Ayasha, ik reageer vanaf nu niet meer op jou, aangezien jij niet op mijn BEGINvraag ingaat.
:wave:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:42

xlionyx schreef:
Bedoel je nu in mijn geval of in het algemeen?
Contract is idd niets waard, maar kan zijn dat het sommige mensen meer zekerheid geeft? Zolang je gewoon goed contact hebt met elkaar zijn misverstanden makkelijk te vermijden.

in het algemeen met paarden en bijrijden. Valse zekerheid want je komt er nergens mee als het er op aan komt.

mandylfmarca: sje hoeft niet te reageren, heb geen bevestiging nodig. Ik krijg er niet warm of koud van hoor, je doet maar, maar dan IMO ook niet janken als het vervolgens niet loopt zoals in de sprookjes, dan ook vrouw zijn en aanpakken zonder gezeur. ;) En anderen niet jouw ondoordachte keuzes verwijten. da's niet fair.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:51

mandylfmarca schreef:
even snel globaal weer doorgelezen.
?@Ayasha ik word nogal pissig om jou antwoord.. ik heb genoeg geld entijd om mijn paard te kunnen onderhouden als je dat maar weet!
als iemand zonodig wilt bijrijden en dan gratis waarom gaan ze niet op een manege lessen? daar betaal je immers ook 10 euro voor een uurtje....
een betalende bijrijder vind ik zelf dus mijn MENING dat ik daarmeer van op aan kon, je wist dus zeker dat ze kwamen..
even voor de duidelijkheid.
ik zoek GEEN bijrijder meer, dit was van m'n OUDE paard. aangezien ik een beetje gek werd van bijrijders die mijn spullen+paardje sloopte, was ik na 2 jaar gestopt met bijrijders.
en het valt me ook op sinds ik een nieuwe haflinger heb gekocht krijg ik ineens veel reacties van jonge meisjes die willen bijrijden! |o

mandylfmarca schreef:
Nee, dit was niet voor m'n 3 jarige dit was voor m'n 14 jarige kwpner die ik heb moeten verkopen doordat ze zo was veranderd jammer genoeg ook door der te laten rijden door bijrijders, ik vroeg me dit gewoon af aangezien ik een zeér leuke 7jarige ruin op het oog heb waar je zeer goed de sport etc in kan gaan! En me dit toch een zeer leuk bijrijdpaard lijkt? ik koop hem ook niet eerder dan ik een bijrijder heb, ik wil niet dat het zo moet worden dat ik geen bijrijder voor hem kan vinden en wegens financien beide weg zal moeten doen.

onthoud wat je schrijft voor je pissig wordt trouwens.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 01:53

zijn dit jou zaken of mijn zaken?
is het mijn portomonnee of de joune? :j :?

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 01:57

mensen die hierna reageren, reageer op m'n Beginvraag over bijrijders laten betalen ja of nee?
en dus niet over inhoud van mijn portomonnee dankjulliewel! _/-\o_

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:59

mirgino schreef:
=============================================================================
@maXcomX

ik verplichtte niemand om op mijn paard te komen rijden
en een paard leasen is heel normaal hoor :j
en denk je echt dat je er beter van word als mensen mee betalen 8)7 vreemde gedachte
mijn paard kost wel wat meer p/m dan 125 euro
en de belasting dienst _O-
ik weet echt niet hoe jouw hersens werken, maar als een bijrijdster mee betaald verdien je daar echt niks aan hoor,dan zou ik ook 20 euro p/u moeten vragen om er aan te verdienen zoals een manege
terwijl het bij mij om gerekend op een paar euro per keer! was

en nogmaals ze stonden in de rij om bij te rijden, misschien ligt het aan de regio?
maar bijna iedereen hier in de omgeving heeft mee betalende bijrijdsters

Verplichten zal moeilijk gaan. Maar geld laten betalen om je paard aan haar gerief te laten komen...
Vroeger liet ik ook de honden van de buren uit, ik had zelf geen hond. Nou, ik geloof niet dat ik ooit betaald heb.
Dieren kosten geld, als je het geld niet hebt dan heb je zelf een verkeerde keuze gemaakt. Je maakt eigenlijk het "verwijt" dat als iemand geen paard heeft, ie blij mag zijn om op je paard te rijden, maar dat jezelf moeite hebt om een paard te onderhouden gaat dan weer niet op. Beetje dubbele moraal.
Met mijn hersenen is niets mis, met rekenen ook niet en hier in de streek kan men ook goed rekenen -op een uitzondering na-. Hier wordt op elkaars vee letten gezien als sociale vaardigheid, niet om zelf uit de kosten te komen.
Dat het bij jou in de streek anders werkt, zegt wel wat over de mentaliteit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:59

Kennelijk is de inhoud van jouw portemonnee een nogal gevoelig onderwerp TS?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 02:01

@TS
Zelf heb ik ook nooit hoeven te betalen (alleen hoefijzers/les en eigen tuig ed) en ik laat een ander ook niet betalen.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 02:04

hestejente schreef:
Kennelijk is de inhoud van jouw portemonnee een nogal gevoelig onderwerp TS?

jep :j het gaat niemand toch wat aan hoeveel ik bezit?
Misschien ben ik wel miljonair misschien ben ik wel een Zwerver, wie weet. :D
Mijn vraag was daarom ook niet raad de inhoud van m'n portomonnee... zal zelf ook nooit erover beginnen tegen iemand dat diegene zijn paard niet kan onderhouden dus met andere woorden beter kan verkopen... :')

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 02:18

Maar als je zelf in je motivatie toelicht dat de financiën ook een rol spelen, dan roep je dit soort reacties vanzelf over je af.
In het geval dat je miljonair bent -wat ik betwijfel want die betalen hun grooms- zou je een vrek zijn, en in het andere geval (wat overigens het ene niet uitsluit) heb je financieel een verkeerde keuze gemaakt.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 02:25

maXcomX schreef:
Maar als je zelf in je motivatie toelicht dat de financiën ook een rol spelen, dan roep je dit soort reacties vanzelf over je af.
In het geval dat je miljonair bent -wat ik betwijfel want die betalen hun grooms- zou je een vrek zijn, en in het andere geval (wat overigens het ene niet uitsluit) heb je financieel een verkeerde keuze gemaakt.

Zoals in m'n eerdere berichten waar men overheenleest.
is dit van m'n oude paard, die ik inmiddels al heb verkocht.
Maar ik heb zoiets je vraagt niet dat soort dingen.
en je zegt al helemaal niet, of bedoeld het zo wel te blijken, van je kan je paard niet onderhouden dus.. verkoop hem beter.
Daar kan ik nogal ....
Het is mijn eigen keuze..
Daarom reageer ik der ook al niet meer op, weet zelf goed genoeg wat ik heb en wat ik kan. :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 02:28

Als jij er een topic over opent, kun je verwachten dat mensen het vragen. Welkom op bokt.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 02:32

MarcoBorsato schreef:
Als jij er een topic over opent, kun je verwachten dat mensen het vragen. Welkom op bokt.

Ik wist niet dat bokt dan ging om de inhoud van je portomonnee?
volgens mij is dit alsnog een paardensite..
maar zoals ik al zei.
Mensen die reageren, reageer dan op m'n beginvraag.
zal hem hier even in het groot zetten.
bijrijders laten betalen ja of nee? *D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 02:36

Just saying, als je zelf over je financiën begint, willen mensen meer weten. :)

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 02:37

MarcoBorsato schreef:
Just saying, als je zelf over je financiën begint, willen mensen meer weten. :)

Zal ik dan gelijk m'n pincode hier dan maar neerzetten? :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 02:41

Als je het niet snapt, is het dan niet makkelijker voor jezelf om topics te openen op het stukje bokt dat voor de jeugd is?

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 02:44

MarcoBorsato schreef:
Als je het niet snapt, is het dan niet makkelijker voor jezelf om topics te openen op het stukje bokt dat voor de jeugd is?

Nou nee hoor bedankt!
Zoals ik net al zei.
was mijn vraag niet over geld en dat soort dingen? dus graag even op m'n beginvraag blijven of anders denk ik maar gewoon niet meer reageren..(word wel onduidelijk voor personen die later in dit topic komen en erop willen reageren)
Zal hem nog 1x neerzetten..
Bijrijders laten betalen ja of nee?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 02:45

Met pasje graag!
Alle gekheid op een stokje Als het over geld gaat, kun je beter bij een bank zijn of zo.
Je hoeft idd niet te zeggen hoe arm of rijk je bent. En als iemand er over begint, kun je dat ook negeren.
Er is namelijk geen verplichting tot antwoorden.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 02:47

maXcomX schreef:
Met pasje graag!
Alle gekheid op een stokje Als het over geld gaat, kun je beter bij een bank zijn of zo.
Je hoeft idd niet te zeggen hoe arm of rijk je bent. En als iemand er over begint, kun je dat ook negeren.
Er is namelijk geen verplichting tot antwoorden.

Ja, inderdaad ik negeer het nu ook maar lekker compleet en reageer alleen op de dingen die met de beginvraag te maken heeft.
Dus sorry voor de personen die niet over mijn beginvraag schrijven u word genegeerd. :o