Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:18

Ja is zeker... maar op een of andere manier schuiven ze het nog altijd op de eigenaar af. Zelf zeg ik ook altijd, ik ben eindverantwoordelijke voor mijn paard, dus moet in principe niet afhankelijk zijn van de bijrijdster. Echter daar waar de afspraken zijn gemaakt.... daar heb ik graag dat ze nagekomen worden. Ik bedoel je rekent wel ergens op. Maar sommige denken nog heel makkelijk, want het is tenslotte niet hun paard en uiteindelijk toch meer jouw probleem dan dat van hun.... tenminste ik heb het idee dat er sommige zo denken. Ben blij met iemand die zich ook verantwoordelijk voor mijn paard voelt.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:19

Nee dit is alweer een andere verzorgster.... Als ik dat hier had gelezen dan had ik nu voor haar deur gestaan!!!!

Heb ook een keer iemand gehad die loog over een singelwond. Ze had de singel te ver naar voren liggen waardoor er een wond kwam in de 'oksel'. Maar nee, ze zegt dat ze niet gereden heeft. Ik in paniek natuurlijk, meteen op zoek naar een nieuwe singel of nieuw zadel of wat dan ook. De andere verzorgster (die wel altijd komt) ook verdrietig want die denkt dat zij het heeft veroorzaakt. Biecht mevrouw later op dat het dus bij haar is gebeurd... Vindt ze het niet eerlijk dat ik haar weg stuur omdat ze het 'toch eerlijk heeft opgebiecht'... Aaarggggg!!! Het gaat nog niet eens om die wond (wederom, dat kan nou eenmaal gebeuren) maar juist omdat ze erover heeft gelogen. Oké nu hou ik op over mijn frustraties... het zijn er teveel *zucht*

@ Solide
Inderdaad, ongelukjes gebeuren nou eenmaal, ik weet het. Het kan mij allemaal ook gebeuren. Maar het gaat om het liegen erover of het laten afweten erna. Deze meiden zijn gewoon nog niet 'klaar' om de verantwoordelijkheid van een paard te dragen... In ieder geval niet de verantwoordelijkheid die ik vraag en waar ik ze ook uitgebeid over vertel als ze voor het eerst komen. En nogmaals, ik heb nu twee engeltjes die echt de 1e prijs voor topverzorgsters verdienen :D

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:20

Afspraken nakomen is ze niet zo goed in :=

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:43

Pff, ik lees met verbazing deze verhalen. Hoe mensen wel niet om kunnen gaan met je paard en etc.

Ik ben zelf nu 16 jaar en in het bezit van 3 verzorgpaarden. Allemaal andere beestjes. En ja, ik ben een manege ruiter, altijd al geweest en was ook super blij toen ik eindelijk een verzorgpaard mocht.
Nu is één van de drie ook een manege paard, en die ik al vijf jaar trouw verzorg. Hiervoor moet je wel enkele dingen doen. Maar dat even terzijde. Paardje staat nu al vier maanden stil en ik stap er elke dag 10 min mee. Dat is toch normaal, dat doe je dan toch voor dat paardje? Denk ik dan hoor. En ja je ziet ook wel verschillen tussen verzorgsters enzo.

Paardje nummer twee doe ik nu bijna 2 jaar. Is een paard met zekers een gebruiksaanwijzing. Maar nu na zo'n lange tijd vind ik het zo gaaf. De eigenaar heeft mij haár paard toevertrouwd. En heeft behoorlijk veel tijd in me gestoken.
Wel doe ik haar nu bijna twee jaar non stop 2x per week longeren of losgooien, soms erg slopend omdat het altijd hetzeflde is. Maar aan de ene kant maakt me dat ook helemaal niet uit. Ik mag dit paard doen, ik mag hiermee een band opbouwen, ik zie na twee jaar zo;n vooruit gang. Ik vind het gewoon zo tof dat ik dit paard mag doen, dat de eigenaresse haar paard gewoon helemaal toevertrouwd aan mij. Persoonlijk vind dat toch heel gaaf.
Maar verder over de verzorging en alles: ik mest en poets het paard gewoon haal dr ook uit stal gooi dr in de winter in de paddock of in het losgooi bakje. Hoef geen voer klaar te zetten. Maar ''moet'' wel zorgen dat ze zo;n 2 uur uit stal minimaal is geweest. En dat heb ik beloofd dus doe ik ook. Ik kom voor zover ik weet, altijd mijn afspraken na. dacht ik?
En nu na bijna twee jaar ben ik nog gewoon zo dankbaar dat ik dit mag. Tuurlijk rijden is leuk, en soms vind ik het wel jammer dat ik dat niet kan op dit paard omdat ze gewoon moeilijk te rijden is en ik gewoonweg nog niet ver genoeg ''ontwikkeld'' ben denk ik daarvoor. Maar dat is dan weer bijzaak.

Paard nummer drie is er eigenlijk een beetje bij ingeslopen. Er was een ongelukje gebeurd tussen eigenaar van het paard en het paard. Gezegde hier op bokt groen + groen = blauw gebeurde dus ook.
Ben het paardje in die periode gaan doen en doe m nu nog steeds. Nu alweer een jaar. Hier doe ik wel andere dingen mee, heb dit paard meer en deel opgevoed in de loop der tijd. Eigenaar geholpen etc. En ook hier houd ik me aan de afspraken ookal is de eigenaar 4 !! jaar jonger dan ik. Haar paard, niet de mijne.
Hier rijd ik dan wel af en toe op. In t begin bijna niet. Laatste tijd steeds vaker. Soms moet ik wel ''ingrijpen'', als je het ''ingrijpen'' kan noemen. Omdat het dan bijvoorbeeld teveel word voor het paard.
Eigenaar gaat ook gewoon op vakantie en dan doe ik m in die periode. Moet ie daarna op ponykamp dan bouw ik m ook op zoals ik had beloofd te doen.
Ook hier kom ik gewoon mn afspraken na.

Bij al deze paarden krijg ik niet betaald en hoef ik ook niet te betalen. Vind ik inprincipe normaal, ik help hun en hun helpen mij zegmaar. Al mag ik paardje nummer twee wel gaan rijden maar met les bijvoorbeeld elke week, dan betaal ik die les toch? Vind ik normaal, ik wil rijden.

Ik vind het dus ronduit asociaal dat mensen zo om kunnen gaan met eigenaren (en paarden). Als me verder nog wat te binnenschiet dan post ik het wel weer. :P

Mizoan

Re: Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:46

Ze kunnen van mij les krijgen ook, de 1 heeft dit zelfs aan mij gevraagd echter de juffrouw vind van zichzelf dat ze beter kan rijden dan mijn persoontje :=

Een paard neem je, een bijrijdpaard ook, in voorspoed en tegenspoed en je hebt je verantwoordelijkheid voor een eigen maar ook voor een bijrijdpaardje te nemen ;)
Gelukkig zijn er ook mensen die het ontzettend getroffen hebben met hun bijrijder :D

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:47

Pauline, kan je niet naar Brabant verhuizen ;)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:54

Solide schreef:
Pauline, kan je niet naar Brabant verhuizen ;)

Ze woont dichter bij mij :D

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:57

Hahaha. Ik ben al erg blij met deze 3 paarden. Een vierde gaat niet lukken, misschien kunnen we mij clonen? Gebeurd ook met paarden, dus waarom met mensen niet :P

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:58

_pauline_ schreef:
Hahaha. Ik ben al erg blij met deze 3 paarden. Een vierde gaat niet lukken, misschien kunnen we mij clonen? Gebeurd ook met paarden, dus waarom met mensen niet :P

Bij deze dan, ik wil graag 2 clonen, heb 2 paarden die verzorgd, bereden, bewogen en vertroeteld moeten worden

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:59

komt voor elkaar ;)

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:01

Ik ben met 1 al heel erg blij _O-

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:01

Dank u :D
Stuur ze maar naar Geestdorp in Woerden ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:02

ik heb het eigenlijk nooit getroffen met bijrijdpaardjes,

de 1e was een oude KWPN, Bas en een new forest pony, Ringo.de bak was hooguit 20x20 en blubberig. maar er is voor mij een verzorgster geweest de meerdere malen gewoon op de weg als een gek ging draven en dus elke keer hoefijzers verloos, dus naar buiten gaan kon niet en ze hadden beide afbrokkelende hoeven. zeker Ringo moest elke dag gereden worden, omdat het een erg drukke pony was en vast nog is. maar hij was ook erg lastig af en toe dus puntje bij paaltje was ik de enige die hem nog wat beweging gaf omdat de rest er niet meer op durfde. maar door de bak was er geen beginnen aan wat betreft dressuur of springen (tot 30 cm ging nog wel, maar hoger echt niet was de bak te kort voor) dus vooral veel zonder zadel gereden en laten lopen en de rest ging gewoon lekker stapritjes maken met Bas. Uiteindelijk ging het beter, ik elke dag 2-3x flink hoeven invetten met olie en de hoeven werden beter en brokkelden niet meer, maar omdat er niet gereden kon worden kwam S van de zaterdag nooit meer zonder iets te zeggen dus heb ik dat overgenomen (had de eigenaar mij gevraagt, kwam toen dus 5x!) en na 5 weken was ze er ineens weer omdat er weer gereden mocht worden en zij had d'r nichtje mee, en ik m'n broertje. toen dus gevraagt of wij dan Ringo mochten doen en dat hun dan verder gingen met Bas, maar nee ze wilden echt ook Ringo doen en de eigenaar zegt doodleuk had je maar niet moeten komen het is niet je dag! En een dag later maakt S bekend dat ze stopt, dus vroeg dus of in zaterdag kon komen en voor vrijdag iemand anders zoeken (had die dag tot 4 uur les) maar nee ik mocht absoluut de zaterdag niet doen(terwijl ze niemand had!). en toen kwam het leukste, ik zou allemaal dingen doen die niet mogen en dingen de gebeurt waren niet zeggen terwijl ik het altijd netjes gevraagt heb en dan zei ze maar ''ja hoor is goed'' en ik vertelde een keer hoe leuk Bas springen vond zegt ze ''ja dat doet hij leuk he?'''maar eigenlijk hoorde ze nieteens wat ik zei omdat ze altijd second life speelde terwijl ik tegen haar dingen vertelt heb en er dus totaal niets van mee kreeg. maar toen ging ze mij verwijten maken en toen heb ik het er gewoon gezegt ook: ik heb het wel gevraagt en vertelt, maar dan speel je altijd gewoon verder en dan hoor je me niet! en daar werdt ze erg boos om en heeft gezeg ''maar dat mag ik toch zeker zelf wel bepalen?!'' hierna ben ik naar huis gegaan (kwam zeggen dat ik wegging en die dagen bespreken) en thuis in tranen vertelt wat er gebeurt was, waarna m'n ouders haar opgebelt hadden. na een flinke discussie en een beetje geruzie tussen hun hebben m'n ouders gewoon tegen haar gezegt dat ze het kon uitzoeken met d'r paarden na wat ik allemaal had gedaan(was ook een keer om 10 uur gekomen nadat ze wanhopig had gebelt omdat de periode dat ik een nieuw meisje gevonden had en die ineens 2 dagen niet was gekomen de stallen gedaan moesten worden en zelf kon ze dat niet doordat ze al in de 70 was, dus ik met m'n ouders de stallen gedaan en de paarden gepoetst). Ze was echt zo ongelovelijk ondankbaar maar toen zat ze 5 dagen zonder verzorger, 1 kon alleen zondag door de afstand en de ander kwam als het haar uitkwam om Bas te rijden. Niet veel later heeft ze ze moeten verkopen omdat ze niemand kon vinden.

Daarna paarden die op een weiland stonden verzorgd en gereden, heb er 1 keer gekeken en 1 keer verzorgd met 2 andere meiden, wist nog niet precies van hoe of wat en hun hadden met een van de eigenaren besproken dat we met z'n 3en gingen rijden en ik ging er vanuit dat het waar was maar 1 van die paarden wilden de eigenaren toch zelf eerst verder doorrijden voordat wij met haar gingen rijden en hun 2 dat vertelt, en verder ben ik daar dus ineens erg ziek geworden en toen zeiden hun: ga maar naar huis, wij maken het wel af. Maar uiteindelijk hebben ze gewoon verder niets meer gedaan kwa water geven/mesten. s'avond belt de eigenaar ineens om te horen wat er nou gebeurt was en had geen idee waar ze het over had, was echt heel ziek en ontzettend moe omdat het een flink stuk fietsen was over slechte wegen, met m'n broertje achterop dus het werdt een nogal verwarrend verhaal, haar toen gemailt met de vraag wat die meiden allemaal gezegt hadden, ze hadden 1 groot verhaal aan elkaar gelogen (beetje lang om hier neer te zetten, wil je het hele verhaal weten kun je pben). de eigenaar ging twijfelen en wilde liever niet dat ik nog kwam, ik was van stomheid geslagen. later heeft een van die meiden mij nog gebelt (met een vriendin van haar) en de hele tijd van ''vind je het nog jammer'' etc en vooral kleineren ik was dit en m'n moeder was dat en zo ging het nog ff door. Heb haar nog 1 keer gebelt en ze nam op het ook netjes ''hallo'' gezegt en toen het gelijk gevraagt: waarom heb je niet gezegt dat we haar niet meer mochten rijden? had ze geen antwoord op, ze hing gelijk op.

de 3e was een hafje met een tuiger, kleine bijdrage en ondanks dat het niet klikte met de haf wilde ik graag doorgaan omdat we het toch per 2 deden en ik was helemaal weg van die tuiger, het was het gewoon zoals het klikte. bijdrage was 10 euro, maar ze verwachtte wel elke week priveles en dat kon ik echt niet betalen, al hoor ik achteraf dat ze die regel niet echt nastreeft, m'n vriendin die ze al ruim een jaar en heeft 2 lessen gehad ;(

maar ben ondertussen verhuist en heb m'n eigen paard, Tamara :D voelt heerlijk om eindelijk een paard te hebben om echt mee te werken en vooral een band mee aan te gaan. en ze is van mij dus kan niet weggestuurt worden, ze kan niet verkocht worden

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:03

Heb al vast een afspraak gemaakt. Ze worden met spoed nog gemaakt de 31e december en gaan dan 2 januri op de post. _O-

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:05

_pauline_ schreef:
Heb al vast een afspraak gemaakt. Ze worden met spoed nog gemaakt de 31e december en gaan dan 2 januri op de post. _O-

Dank u :D

Als we het over de duivel hebben, ze mailt net dat ze pas vanaf zondag kan komen want ze is aan het klussen in huis :7 als ik klus in huis wil dat niet zeggen dat mijn paarden verpicht stalarrest krijgen :P

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:07

Irritant zeg..Ik ben zelf zo lang (7 jaar totaal) bijrijder geweest en ik haalde het echt niet in mn hoofd om zomaar niks te laten horen..
Ik had wel tijden dat ik een maand of langer niet kwam, maar dat was dan omdat ik ontzettend druk was met mn werk rond de sint en kerst en dan deden de eigenaren de paarden zelf en hadden ze even 'vakantie'. Ze stonden sowieso elke dag de hele dag al buiten, dus geen 'stalarrest' oid.

Inmiddels is mn laatste verzorgpaard mn eigen paardje geworden! :) Haar heb ik overigens 5 jaar verzorgd.

Bij mij krijgen verzorgers overigens maar 1 kans. Ik ben niet echt op zoek, maar als er iemand op mn pad komt, sla ik het niet af. Vooral omdat ik volgend jaar met 2 paarden zit.

Laatst had ik afgesproken met iemand, die zou komen kijken of het wat voor dr was. Die is dus gewoon niet op komen dagen..met de smoes dat ze het niet kon vinden..en dat bericht werd verstuurd 7 minuten na de tijd dat we hadden afgesproken.
Tsja, voor mij is het dan al klaar eigenlijk. Om dan toch het voordeel van de twijfel te geven probeer je een 2e keer af te spreken, maar dan kunnen ze elke keer niet. (Wanneer denk je dan dat je het paard kan verzorgen als je nooit tijd hebt????)

Dan breekt mn klomp hor! Je wilt toch zo graag een verzorgpaard? Dan beweeg je toch hemel en aarde om op tijd op de goede plek te komen? (tenminste, ik deed dat wel..) Ik heb t maar meteen helemaal afgeblazen, want ik wil echt iemand die voor het paardje gaat en zich 200% inzet. Misschien eis ik wat dat betreft teveel, maar dan maar geen verzorger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:13

Zo, jullie gaan snel! :wow:

Xanneke: Nee, ach.. het heeft ook niet zoveel haast hoor.
Kimmes red zich prima met haar vriendjes in de paddock. :)

Solide: Klopt helemaal. :j Zo doe ik het ook...
En je tweede stukje; ik ben (en voel dat ook heel sterk) eindverantwoordelijke voor Kim.
Als bijrijdster er vanaf valt, zou ik mij ontzettend schuldig voelen.
Daarom laat ik ook bewust geen meisjes van 12/13 op mijn paard rijden.

Sjira: Jeetje, wat heftig.. :(:) Het was inderdaad vast niet haar bedoeling.
Evengoed is het toch erg kl*te.

Pauline: Wat fijn dat je zoveel ervaring op kunt doen met al die verschillende paarden. :j
Echt super.

Amillia: Wat een gedoe zeg.. echt een heel verhaal.
Wel heel fijn dat je nu een eigen paard hebt, fijn gevoel hè dat je niet bang hoeft te zijn om weggestuurd te worden of dat de pony wordt verkocht. :j

Jibbel: Dat heb ik dus ook 3 keer gehad.. hetzelfde meisje.. zou langskomen om mijn zadel op te halen.
Die mocht ze gratis hebben voor haar eigen pony.
Ze komt 3 keer niet opdagen, omdat ze het niet kon vinden.. goh, mond verloren?
Nou dan niet hoor.. doegg :evaw:

GITM: Wat bedoel je met die opmerking? :=

Miep1979: Heb je haar daar al op aangesproken? :)
Afspraak is afspraak neem ik aan, tenzij er iets dringends tussen is gekomen.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:15

Jibbel je goed recht om zo iemand weg te laten. Ik heb zelf ook een meid gehad, eerste keer gekomen, ze kreeg een 2e kans. Ik zit te wachten op stal. Na een half uur is ze er nog niet, ben ik zelf gaan rijden, kom ik thuis en zie ik via mijn mail dat ze een kwartier na de afspraak had laten weten dat ze niet kon komen. Ze had mijn telefoonnummer en alles, maar even laf via een mail laten weten dat je niet komt. Beetje jammer.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:17

Nope ik heb haar daar niet op aangesproken want dat wil ik face tot face doen ipv Hyves ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:18

Ik kreeg een uur na de afgesproken tijd een sms-je wat niet voor mij bedoelt was (oeps := ) ....en 5 minuten later een die wel voor mij was bedoelt met de mededeling dat ze niet kwam...daar was ik al achter :+ dus ze wist toch mijn nummer :o EXIT!!
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 29-12-09 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:19

Tinky12 schreef:
Ik kreeg een uur na de afgesproken tijd een sms-je wat niet voor mij bedoelt was....en 5 minuten later een die wel voor mij was bedoelt dus ze wist toch mijn nummer :o EXIT!!

Over brutaal gesproken }>

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:21

Je moet ook altijd even opletten naar wie je je berichtjes stuurd voordat je op verzenden drukt he...maar wist het al want het miezerde :P

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:23

Weet je wat het is, als eigenaar van een paard moet je blij zijn met iemand die je helpt en natuurlijk die ander moet blij zijn dat ze lekker voor een paard kunnen zorgen en mee mogen rijden enz. Door wederzijds respect kom je een heel eind en weet ik zeker dat het niet zo moeilijk moet zijn om lekker met elkaar te kunnen genieten van alles met jouw paard.... ik vraag me af wat er zo moeilijk aan is. En dan hoor je ook vaak die bijrijdsters zeggen dat ze over ook een eigen paardje willen... als ze de discipline van een verzorgpaard al niet van zichzelf op kunnen eisen, wordt het helemaal moeilijk voor je eigen paard.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:23

Koudbloedkim. Ja, ik heb zeker geluk. Al is het soms wel slopend, elke dag naar de manege enzo. Maar het is toch ook wel weer heel erg leuk :) En ik zou niet zonder willen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:29

Helemaal mee eens Solide!