Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:24

Wie zou er via PB even naar mijn advertentie willen kijken? :) Ook graag een bijrijdster, in dit topic zitten geloof ik vnml eigenaren?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:36

joyce B schreef:
Jij hebt liever de vreemden gewoon vrij het erf op en aflopen en een paard uit de wei kunnen pakken en er mee doen wat ze willen?

Als het een bijrijdster is is het geen vreemde, toch? En waarom zou er iemand een random paard uit de weide pakken en daar mee gaan aanklooien? Een beetje vertrouwen in je medemens zeg.

joyce B schreef:
Als je er zelf bij bent kun jij dat zelf in de gaten houden. En ik heb er op geselecteerd dat ik verwacht dat je dat ook kunt en zult doen. En dat ik verwacht dat alles vertrouwd is. Maar dat wil niet zeggen dat jouw bijrijdster dat ook kan en doet.

Maar waar ben je dan zo bang voor? Het zijn de bijrijdsters van jouw 'geselecteerde' pensionklanten. Die weten heus wel wat ze doen, en wanneer dat niet zo is heb je blijkbaar niet goed geselecteerd.

joyce B schreef:
En helemaal als een verzorgster of bijrijdster ook nog een deel van jouw taken over moet nemen zonder dat jij er zelf bij bent om te controleren of alles volgens afspraak gebeurd, betekent dat dat andere stalgenoten en staleigenaar die controle voor je over moeten nemen.

Dit vind ik toch het toppunt van bemoeizuchtig zijn, waarom zou je alles moeten gaan controleren? Je bent niet aan het spelen met vuur ofzo. Het is gewoon een bijrijdster die haar taakjes voldoet, als een stal een keer niet goed is uitgemest komt de eigenaresse daar vanzelf achter. Gaat niemand dood aan.

joyce B schreef:
Elkaar vriendelijk gedag zeggen, overleggen over verschillende zaken,op normale manier met elkaar omgaan dus geen pesterijen of gescheld op elkaar. Netjes de spullen en mest achter je kont opruimen en niet zonder overleg andermans spullen gebruiken en als je iets gebruikt het weer netjes opruimen.

Spullen opruimen en beleefd blijven tegen de andere stalgenoten zijn basisprincipes. Maar waarom zou je iedereen gedag moeten zeggen? :P

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:03

joyce B schreef:
Ik vind het erg belangrijk om te weten wie er op mijn erf loopt. Dus even voorstellen is belangrijk en ook wat de afspraken zijn bij het bijrijder.

Ik zou erg raar opkijken als iemand die ik niet ken hier ineens tussen de paarden rondloopt. Dan wordt diegene wel aangesproken en de eigenaar van betreffende paard gebeld.

Jouw paard, maar mijn erf. Ik selecteer wie ik op mijn erf wil hebben. En bijrijder/verzorger/leaser kan, maar wel in overleg.

Helemaal mee eens! Ik sta op een kleinere stal en iedereen kent elkaar. De keren dat er een potentiële bijrijder kwam kijken heb ik dit altijd van te voren aangekondigd. Lijkt me niet meer dan logisch dat ze weten wie er op hun terrein rondlopen.

Uiteraard is het mijn beslissing wie er bij komt rijden, maar mijn staleigenaar is wel op de hoogte van de afspraken die ik met iemand maak en zij zullen het me ook zeker melden als er iets niet goed gaat.

Zo liep er eens een bijrijder van een ander paard zonder toestemming in de wei van mijn merrie met 2 dagen oud veulen. Je kunt je voorstellen dat ik hier niet blij mee was toen ik dit hoorde. Nu wist ik bij wie deze bijrijder hoorde, maar als ik deze persoon niet zou kennen dan zou ik het echt waarderen als de staleigenaar deze persoon van het terrein zou schoppen.

In dit geval heb ik de betreffende persoon en de eigenaar waar ze bijrijder was er op aangesproken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:18

Er zijn (in mijn ogen) gegronde “extreme” redenen waarom een staleigenaar een bijrijder per direct het erf af wilt hebben of bijvoorbaat niet toelaat.
Ik vind daar niets raars aan. De meeste bijrijders worden vaak via internet gevonden door de paardeneigenaar, dus zo diep kennen die elkaar vaak niet. Genoeg die een mooier verhaaltje ophangen dan hoe ze in werkelijkheid zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:43

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-24 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:47

Wat is de achterliggende reden van de vragen fresley? Wil ze niet komen als ze niet kan rijden of is het meer ivm bijv haar kledingkeuze of tijdstip dat ze komt wanneer ze niet kan rijden?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:52

Ik vind dat ook vrij laks overkomen. Als je ziek bent of het is zodanig stormachtig weer dat het gevaarlijk is om de weg op te gaan, dan snap ik het. Maar voor een regenbuitje of een natte bak hoef je niet thuis te blijven toch?

Ik zou het bespreekbaar maken en aangeven dat je wel gewoon verwacht dat ze komt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:49

fresley schreef:
Wat vinden jullie? Is het raar dat ik verwacht dat ze toch komt. Zelf heb ik genoeg verzorgpaarden gehad en ik ging door weer en wind..

Dat hangt ervan af met welke intentie ze aan een bijrijdpaard begonnen is. Vroeger had ik ook veel verzorgpaarden waar ik niet op kon rijden (veulens en jong grut) en wat ik daarvoor heb gedaan, nou, ik vind nog steeds dat ik daar een medaille voor verdien. :o Topperiode wel, heel fijn heb ik het gehad!

Nu zijn de zaken echter anders. Ik ben ouder, heb al een eigen paard waar ik al mijn zorg- en tutkwaliteiten in kan steken en werk fulltime. Als ik nu op zoek zou gaan naar een bijrijdpaard dan zou dat inderdaad voornamelijk om te rijden zijn, liefst zelfs met helemaal geen klusjes al zou ik sowieso wel de drollen de stal uitwippen als ik er dan toch ben. Als ik dan echter al weken achtereen op mijn dagen kom en merk dat ik toch meer drollen sta te scheppen dan dat ik op het paard zit (omwille van een slechte bak of vuurwerk of...) dan ga ik twijfelen ja. Drollen scheppen kan ik ook thuis bij mijn eigen paard doen, daarvoor hoef ik niet x euro per maand te betalen om dat bij andermans paard te gaan doen.

Ik ken je precieze situatie natuurlijk niet, maar probeer een gesprek hierover met de bijrijder aan te gaan (niet verwijtend) om haar intentie te weten te komen. En wees zelf ook eerlijk hierin, ga jezelf niet koste wat het kost verdedigen met telkens een 'ja maar' erin te gooien: heeft ze inderdaad al een paar weken niet of moeilijk kunnen rijden, dan is dat gewoon balen en dat kan je als paardeneigenaar gewoon erkennen. Weinig mensen hebben een paard of bijrijden een paard omdat ze borstelen zo leuk vinden. ;) De meesten willen er ook gewoon op rijden, dat is bij bijrijders niet anders.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:53

cobiie schreef:
Wat is de achterliggende reden van de vragen fresley? Wil ze niet komen als ze niet kan rijden of is het meer ivm bijv haar kledingkeuze of tijdstip dat ze komt wanneer ze niet kan rijden?

dit inderdaad. stel ze wil er wel iets mee doen maar ze kent je paarden niet goed genoeg om te weten hoe ze reageren met vuurwerk, dan is het toch netjes dat ze het vraagt? ipv dat het dadelijk mis gaat

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:01

fresley schreef:
Ik lees al een tijdje mee maar ik zou graag jullie mening eens willen horen over het volgende;

Sinds een paar maanden heb ik een bijrijder voor mijn paard ( 2 dagen per week) zodat als ik uit mijn ouderlijk huis ga en samen ga wonen er toch toezicht is op de dagen dat ik er niet ben.
Mijn ouders kunnen lezen en schrijven met mijn paard maar hebben op medisch vlak toch niet zoveel kennis.

Meid gevonden en duidelijk uitgelegd dat ik verwacht dat ze de dagen in de week komt die wij afspreken. Ziek is ziek, daar kan niemand wat aan doen natuurlijk. En daar heb ik alle begrip voor.

Maar nu heb ik al een paar keer mee gemaakt dat ze vraagt of mijn rijbak te doen is. En of het te doen is met vuurwerk etc.
Wij hebben de afspraak ook dat als ze komt ze de stal doet en deze voor haar blijft liggen.

Ik verwacht gewoon dat ze komt, zeker als ik straks uit huis ben. Maar nu begin ik daar zelf aan te twijfelen omdat ik vaker die vragende appjes krijg. Ik ben dan ook 9 vd 10x niet thuis en kan er geen antwoord op geven. Maar toch... straks moet ze het ook 'alleen' doen. En ik geef haar die verantwoordelijkheid, al haalt ze er alleen een borstel over of rijd ze niet. Dat maakt mij allemaal niet uit... Als ze maar gaat kijken hoe het met de paarden is maar dat lijkt nu soms teveel ofzo. Ik weet het niet.

Wat vinden jullie? Is het raar dat ik verwacht dat ze toch komt. Zelf heb ik genoeg verzorgpaarden gehad en ik ging door weer en wind..

Zou het nog een stukje onwennigheid en onzekerheid kunnen zijn?

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:06

cobiie schreef:

Dit inderdaad. Als ik wist dat ik een dag niet kon rijden op mijn toenmalige bijrijdpaarden prima, maar dan paste ik daar inderdaad ook m'n dag op aan (ander tijdstip naar stal want je ben minder tijd kwijt, niet perse rijkleding aan).

Ik vind persoonlijk dat je het wel erg snel opvat als dat ze "geen zin" heeft om te komen als ze niet kan rijden. Ik vind het toch echt vrij normale vragen, zeker als je de paarden nog niet zo goed kent en ook de accommodatie niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:09

Nou ik vind vragen of de rijbak te doen is wel een beetje apart. Je gaat gewoon en je ziet wel toch? En als de rijbak echt helemaal blank staat dan ga je lekker troetelen en poetsen.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:10

Shaggy09 schreef:
Nou ik vind vragen of de rijbak te doen is wel een beetje apart. Je gaat gewoon en je ziet wel toch? En als de rijbak echt helemaal blank staat dan ga je lekker troetelen en poetsen.

Ja, maar niet kunnen rijden zou bij mij toch wel een groot verschil uitmaken in m'n dagindeling. Want niet kunnen rijden kost je toch minimaal een uur minder tijd. Dus ik snap de vraag best als je "nieuw" bent daar, uiteindelijk zal dat vanzelf gaan en weet je wel wanneer je kan rijden en wanneer niet.

Ik vind ook zeker dat ze nog steeds gewoon hoort te gaan als ze niet kan rijden, maar de vraag vind ik echt niet vreemd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:15

Mag ze ook buitenrijden? Ik vind het iig geen rare vragen hoor, zolang ze maar komt. En anders vraag je het haar gewoon even?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:19

Ja maar zoals fresley al aangeeft, zij is daar ook niet. Het is niet alsof ze even kan gaan kijken of de bak blank staat.

Ik vind daarbij ook dat je zulke vragen bij voorbaat al stelt, of dat je het in ieder geval daarover hebt. Toen ik bij mijn vorige bijrijd paard ging kijken was een van de eerste dingen die ik vroeg of de bak snel blank staat.

Maar het kan natuurlijk dat ze inderdaad voorzichtig is, dat zou niet erg zijn. Ik vind het alleen een beetje bangig overkomen, ze kan natuurlijk ook gewoon naar stal gaan en kijken wat het weer doet, of hoe de omgeving is. Al helemaal aangezien fresley geen antwoorden op haar vragen kan geven.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:25

Shaggy09 schreef:
Ja maar zoals fresley al aangeeft, zij is daar ook niet. Het is niet alsof ze even kan gaan kijken of de bak blank staat

Maar dat kan die bijrijder niet weten?
Vragen staat vrij, maar ook aan de eigenaar. Ik vat het namelijk echt op als inderdaad voorzichtigheid, dus ik zou als eigenaar (als ik daar dus over twijfel) het haar even vragen en niet gelijk afschilderen als dat ze alleen komt voor het rijden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:29

Nou ik neem aan dat toen fresley en dat meisje kennis gemaakt hebben, fresley heeft aangegeven dat ze niet in de buurt is en dus geen toezicht heeft. (Volgens mij was dat ook de reden dat ze een bijrijdster zoekt)

Ik zou het gewoon even bespreekbaar maken met de bijrijdster. Ik snap fresley wel, want je wilt wel iemand die
door weer en wind komt en zich aan de afspraken houd.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:30

Ik zou het gewoon bij haar checken. Dat je de indruk krijgt dat ze niet wil komen op moment dat ze niet kan rijden en dat dit absoluut niet de bedoeling is omdat bv de stal toch gedaan moet worden en zij op die dagen verantwoordelijk is voor jouw alles. Wie weet is het inderdaad onzekerheid van haar en heeft het met dagplanning of outfit te maken (wat ik mij moeilijk kan voorstellen).
Duidelijkheid gaat jullie beide helpen denk ik. Voor haar is het natuurlijk ook niet fijn als eigenaresse twijfelt aan haar bedoelingen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:16

Ladyson schreef:
Wie zou er via PB even naar mijn advertentie willen kijken? :) Ook graag een bijrijdster, in dit topic zitten geloof ik vnml eigenaren?

Ik wil even kijken hoor!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:11

Gini schreef:
fresley schreef:

Dat hangt ervan af met welke intentie ze aan een bijrijdpaard begonnen is. Vroeger had ik ook veel verzorgpaarden waar ik niet op kon rijden (veulens en jong grut) en wat ik daarvoor heb gedaan, nou, ik vind nog steeds dat ik daar een medaille voor verdien. :o Topperiode wel, heel fijn heb ik het gehad!

Nu zijn de zaken echter anders. Ik ben ouder, heb al een eigen paard waar ik al mijn zorg- en tutkwaliteiten in kan steken en werk fulltime. Als ik nu op zoek zou gaan naar een bijrijdpaard dan zou dat inderdaad voornamelijk om te rijden zijn, liefst zelfs met helemaal geen klusjes al zou ik sowieso wel de drollen de stal uitwippen als ik er dan toch ben. Als ik dan echter al weken achtereen op mijn dagen kom en merk dat ik toch meer drollen sta te scheppen dan dat ik op het paard zit (omwille van een slechte bak of vuurwerk of...) dan ga ik twijfelen ja. Drollen scheppen kan ik ook thuis bij mijn eigen paard doen, daarvoor hoef ik niet x euro per maand te betalen om dat bij andermans paard te gaan doen.

Ik ken je precieze situatie natuurlijk niet, maar probeer een gesprek hierover met de bijrijder aan te gaan (niet verwijtend) om haar intentie te weten te komen. En wees zelf ook eerlijk hierin, ga jezelf niet koste wat het kost verdedigen met telkens een 'ja maar' erin te gooien: heeft ze inderdaad al een paar weken niet of moeilijk kunnen rijden, dan is dat gewoon balen en dat kan je als paardeneigenaar gewoon erkennen. Weinig mensen hebben een paard of bijrijden een paard omdat ze borstelen zo leuk vinden. ;) De meesten willen er ook gewoon op rijden, dat is bij bijrijders niet anders.

Ik ben het deels ook wel met je eens. Ik kwam als bijrijder vroeger ook door weer en wind en op sommige paarden kon ik niet eens rijden en fietste hiervoor 28 km. Ik heb ook een hele lange tijd voor mijn 'lease' paard waarvan ik een heel groot bedrag van de stalling betaalde ook een half jaar elke dag aan de hand gestapt vanwege een blessure en zijn box uitgemest (elke dag).. Ik merkte wel dat ik daarna er wel klaar mee was.. Niet zo zeer omdat ik die klusjes niet leuk vind, maar meer dat veel eigenaren het maar 'normaal' vinden en niet dankbaar zijn voor je hulp of jou bellen wanneer er een deken gewisseld moet worden, terwijl zij zelf om de hoek wonen (ik woonde 8 km van de stal af). Inmiddels ben ik nu jaren voorzien van eigen paarden. Ik heb nog wel naast mijn eigen paarden ook nog paarden van andere gereden, maar ook hierin ben ik kieskeuriger geworden. Ik maak van te voren afspraken, als deze niet nagekomen worden dan stop ik per direct. Ik denk tegenwoordig heel zwart wit. Het moet een win-win situatie zijn. Ik wil er zelf ook wat van kunnen leren, zo niet dan begin ik er niet eens meer aan.

Als eigenaar kan je elke dag zelf kiezen of je gaat rijden of niet. Als het een dag niet kan ivm vuurwerk of een bevroren bak dan is dat niet zo erg, want dan is er wel weer een andere dag. Een bijrijder heeft vaak een aantal dagen waar hij of zij het mee moet doen. Als je dan ook nog eens een flink bedrag betaald (wat ik dus deed) dan snap ik best dat dit frusterend is.. Ik heb ook een tijdje op een doe het zelf stal gestaan met mijn toenmalige paard. Ik was soms langer bezig met de klusjes dan met het paard zelf.. Ik kan mij voorstellen dat dit voor een bijrijder ook veel kan vragen..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 03:10

@shaggy09

Elkaar gedag zeggen als je elkaar tegen komt is beleefd. Iemand negeren onbeleefd.

Ik hoef hier geen mensen met de mentaliteit dat je je stalgenoten geen gedag zegt. Het is een kleinschalige "doe het samen" stal. Dat betekent dat je veel contact hebt met elkaar en veel moet overleggen. Een goede en prettige communicatie is daarbij belangrijk.

Dat brengt mij gelijk die taken.
Eigenaren hebben hier een aantal verzorgbeurten per week. De eigenaar wil misschien dat de leaser of verzorger een deel van die beurten overneemt. Echter heb je daarbij ook de verantwoordelijkheid over andermans paarden. Niet alleen die van jezelf. Als staleigenaar selecteer ik bij de poort geschikte pensionklanten en we stop veel tijd en energie in het inwerken van nieuwe eigenaren. Dat kost vaak meerdere weken.

Mijn ervaring met bijrijders en verzorgmeisjes is dat je ze vaak wel mee kunt laten helpen onder begeleiding van 1 van de vaste personen of eenvoudige taken zelfstandig laten doen, maar echt de eindverantwoordelijkheid laten dragen voor complete beurten is lastiger. Er worden dingen vergeten, er worden dingen anders gedaan dan afgesproken, minder secuur, andere tijd, teveel ruwvoer, te weinig ruwvoer, mestresten laten liggen, deel overslaan bij uitmesten, draden en/of hekken niet goed dicht, stroom vergeten er op te doen, water niet bijgevuld, spullen/halsters laten slingeren, gewoon niet op komen dagen! Of Op laatste moment afzeggen...

En zo kan ik nog wel even doorgaan wat ik allemaal meegemaakt heb met bijrijders/verzorgers.

Ook mijn eigen, dus ik ga er vanuit dat het iedereen kan overkomen.
Ook nieuwe eigenaren maken fouten of vergeten dingen en daar wijzen we elkaar op. Zodat diegene daar van leert en er de volgende keer beter aan denkt. En mijn stalgenoten melden mij ook wanneer ik iets vergeten ben.

Daar moet iemand dus wel goed mee om kunnen gaan en goed op reageren.

Maar het overnemen van beurten kan dus alleen in overleg en als ik dat zie zitten. En mijn ervaring is wat betreft betrouwbaarheid van verzorgsters/bijrijdsters/leasers niet zo positief dus moet iemand eerst bewezen betrouwbaar zijn en hebben laten zien met meehelpen zelf het werk ook aan te kunnen.

De paarden lopen in een kudde, dus alleen de eigen stal doen gaat hier niet op.

Voor een bijrijder of leaser die alleen het eigen paard beweging en verzorging komt geven en niets hoeft te doen ligt de lat lager.

Een eigenaar kiest zelf uit wie hij meeneemt en als bijrijder/verzorger wil en is en blijft er ook eindverantwoordelijk voor wat die persoon wel of niet doet. Maar er wordt wel voorgesteld en zolang er geen toestemming is van mij kan diegene niet jouw (stal)verzorgbeurten overnemen zonder dat jij er zelf bij bent.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:05

fresley schreef:
Ik lees al een tijdje mee maar ik zou graag jullie mening eens willen horen over het volgende;

Sinds een paar maanden heb ik een bijrijder voor mijn paard ( 2 dagen per week) zodat als ik uit mijn ouderlijk huis ga en samen ga wonen er toch toezicht is op de dagen dat ik er niet ben.
Mijn ouders kunnen lezen en schrijven met mijn paard maar hebben op medisch vlak toch niet zoveel kennis.

Meid gevonden en duidelijk uitgelegd dat ik verwacht dat ze de dagen in de week komt die wij afspreken. Ziek is ziek, daar kan niemand wat aan doen natuurlijk. En daar heb ik alle begrip voor.

Maar nu heb ik al een paar keer mee gemaakt dat ze vraagt of mijn rijbak te doen is. En of het te doen is met vuurwerk etc.
Wij hebben de afspraak ook dat als ze komt ze de stal doet en deze voor haar blijft liggen.

Ik verwacht gewoon dat ze komt, zeker als ik straks uit huis ben. Maar nu begin ik daar zelf aan te twijfelen omdat ik vaker die vragende appjes krijg. Ik ben dan ook 9 vd 10x niet thuis en kan er geen antwoord op geven. Maar toch... straks moet ze het ook 'alleen' doen. En ik geef haar die verantwoordelijkheid, al haalt ze er alleen een borstel over of rijd ze niet. Dat maakt mij allemaal niet uit... Als ze maar gaat kijken hoe het met de paarden is maar dat lijkt nu soms teveel ofzo. Ik weet het niet.

Spreek gewoon je vragen en verwachtingen uit als zij je hierover appt? Wij kunnen gissen en gokken hier maar dat schiet niet erg veel op.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:50

Zou ook de verwachtingen nog uitspreken en overleggen. Lijkt me logisch dat ze niet alleen komt als ze kan rijden toch? Maar misschien is dit voor haar niet logisch :+ je weet het tegenwoordig nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:11

Is er misschien iemand die via pb mijn tekstje om te stoppen met mijn bijrijdpaard wil checken? :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:26

@MPR4 Ja hoor, dat wil ik wel.

Hoe pakken jullie het "selectieproces" aan? Ik vind het zo zonde van mn tijd (zeker omdat mijn gezondheid momenteel niet zo goed is) om met iedereen maar kennis te maken dus ik probeer vooraf zo goed mogelijk te filteren. Maar het moet ook weer niet op een politieverhoor lijken ofzo.. Vragen jullie bijv filmpjes/foto's? Ik kan daar altijd een hoop op zien, maar voelt een beetje gek om te vragen.