Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:Jij hebt liever de vreemden gewoon vrij het erf op en aflopen en een paard uit de wei kunnen pakken en er mee doen wat ze willen?
joyce B schreef:Als je er zelf bij bent kun jij dat zelf in de gaten houden. En ik heb er op geselecteerd dat ik verwacht dat je dat ook kunt en zult doen. En dat ik verwacht dat alles vertrouwd is. Maar dat wil niet zeggen dat jouw bijrijdster dat ook kan en doet.
joyce B schreef:En helemaal als een verzorgster of bijrijdster ook nog een deel van jouw taken over moet nemen zonder dat jij er zelf bij bent om te controleren of alles volgens afspraak gebeurd, betekent dat dat andere stalgenoten en staleigenaar die controle voor je over moeten nemen.
joyce B schreef:Elkaar vriendelijk gedag zeggen, overleggen over verschillende zaken,op normale manier met elkaar omgaan dus geen pesterijen of gescheld op elkaar. Netjes de spullen en mest achter je kont opruimen en niet zonder overleg andermans spullen gebruiken en als je iets gebruikt het weer netjes opruimen.
joyce B schreef:Ik vind het erg belangrijk om te weten wie er op mijn erf loopt. Dus even voorstellen is belangrijk en ook wat de afspraken zijn bij het bijrijder.
Ik zou erg raar opkijken als iemand die ik niet ken hier ineens tussen de paarden rondloopt. Dan wordt diegene wel aangesproken en de eigenaar van betreffende paard gebeld.
Jouw paard, maar mijn erf. Ik selecteer wie ik op mijn erf wil hebben. En bijrijder/verzorger/leaser kan, maar wel in overleg.
fresley schreef:Wat vinden jullie? Is het raar dat ik verwacht dat ze toch komt. Zelf heb ik genoeg verzorgpaarden gehad en ik ging door weer en wind..
cobiie schreef:Wat is de achterliggende reden van de vragen fresley? Wil ze niet komen als ze niet kan rijden of is het meer ivm bijv haar kledingkeuze of tijdstip dat ze komt wanneer ze niet kan rijden?
fresley schreef:Ik lees al een tijdje mee maar ik zou graag jullie mening eens willen horen over het volgende;
Sinds een paar maanden heb ik een bijrijder voor mijn paard ( 2 dagen per week) zodat als ik uit mijn ouderlijk huis ga en samen ga wonen er toch toezicht is op de dagen dat ik er niet ben.
Mijn ouders kunnen lezen en schrijven met mijn paard maar hebben op medisch vlak toch niet zoveel kennis.
Meid gevonden en duidelijk uitgelegd dat ik verwacht dat ze de dagen in de week komt die wij afspreken. Ziek is ziek, daar kan niemand wat aan doen natuurlijk. En daar heb ik alle begrip voor.
Maar nu heb ik al een paar keer mee gemaakt dat ze vraagt of mijn rijbak te doen is. En of het te doen is met vuurwerk etc.
Wij hebben de afspraak ook dat als ze komt ze de stal doet en deze voor haar blijft liggen.
Ik verwacht gewoon dat ze komt, zeker als ik straks uit huis ben. Maar nu begin ik daar zelf aan te twijfelen omdat ik vaker die vragende appjes krijg. Ik ben dan ook 9 vd 10x niet thuis en kan er geen antwoord op geven. Maar toch... straks moet ze het ook 'alleen' doen. En ik geef haar die verantwoordelijkheid, al haalt ze er alleen een borstel over of rijd ze niet. Dat maakt mij allemaal niet uit... Als ze maar gaat kijken hoe het met de paarden is maar dat lijkt nu soms teveel ofzo. Ik weet het niet.
Wat vinden jullie? Is het raar dat ik verwacht dat ze toch komt. Zelf heb ik genoeg verzorgpaarden gehad en ik ging door weer en wind..
cobiie schreef:Wat is de achterliggende reden van de vragen fresley? Wil ze niet komen als ze niet kan rijden of is het meer ivm bijv haar kledingkeuze of tijdstip dat ze komt wanneer ze niet kan rijden?
Shaggy09 schreef:Nou ik vind vragen of de rijbak te doen is wel een beetje apart. Je gaat gewoon en je ziet wel toch? En als de rijbak echt helemaal blank staat dan ga je lekker troetelen en poetsen.
Shaggy09 schreef:Ja maar zoals fresley al aangeeft, zij is daar ook niet. Het is niet alsof ze even kan gaan kijken of de bak blank staat
Gini schreef:fresley schreef:Wat vinden jullie? Is het raar dat ik verwacht dat ze toch komt. Zelf heb ik genoeg verzorgpaarden gehad en ik ging door weer en wind..
Dat hangt ervan af met welke intentie ze aan een bijrijdpaard begonnen is. Vroeger had ik ook veel verzorgpaarden waar ik niet op kon rijden (veulens en jong grut) en wat ik daarvoor heb gedaan, nou, ik vind nog steeds dat ik daar een medaille voor verdien.Topperiode wel, heel fijn heb ik het gehad!
Nu zijn de zaken echter anders. Ik ben ouder, heb al een eigen paard waar ik al mijn zorg- en tutkwaliteiten in kan steken en werk fulltime. Als ik nu op zoek zou gaan naar een bijrijdpaard dan zou dat inderdaad voornamelijk om te rijden zijn, liefst zelfs met helemaal geen klusjes al zou ik sowieso wel de drollen de stal uitwippen als ik er dan toch ben. Als ik dan echter al weken achtereen op mijn dagen kom en merk dat ik toch meer drollen sta te scheppen dan dat ik op het paard zit (omwille van een slechte bak of vuurwerk of...) dan ga ik twijfelen ja. Drollen scheppen kan ik ook thuis bij mijn eigen paard doen, daarvoor hoef ik niet x euro per maand te betalen om dat bij andermans paard te gaan doen.
Ik ken je precieze situatie natuurlijk niet, maar probeer een gesprek hierover met de bijrijder aan te gaan (niet verwijtend) om haar intentie te weten te komen. En wees zelf ook eerlijk hierin, ga jezelf niet koste wat het kost verdedigen met telkens een 'ja maar' erin te gooien: heeft ze inderdaad al een paar weken niet of moeilijk kunnen rijden, dan is dat gewoon balen en dat kan je als paardeneigenaar gewoon erkennen. Weinig mensen hebben een paard of bijrijden een paard omdat ze borstelen zo leuk vinden.De meesten willen er ook gewoon op rijden, dat is bij bijrijders niet anders.
fresley schreef:Ik lees al een tijdje mee maar ik zou graag jullie mening eens willen horen over het volgende;
Sinds een paar maanden heb ik een bijrijder voor mijn paard ( 2 dagen per week) zodat als ik uit mijn ouderlijk huis ga en samen ga wonen er toch toezicht is op de dagen dat ik er niet ben.
Mijn ouders kunnen lezen en schrijven met mijn paard maar hebben op medisch vlak toch niet zoveel kennis.
Meid gevonden en duidelijk uitgelegd dat ik verwacht dat ze de dagen in de week komt die wij afspreken. Ziek is ziek, daar kan niemand wat aan doen natuurlijk. En daar heb ik alle begrip voor.
Maar nu heb ik al een paar keer mee gemaakt dat ze vraagt of mijn rijbak te doen is. En of het te doen is met vuurwerk etc.
Wij hebben de afspraak ook dat als ze komt ze de stal doet en deze voor haar blijft liggen.
Ik verwacht gewoon dat ze komt, zeker als ik straks uit huis ben. Maar nu begin ik daar zelf aan te twijfelen omdat ik vaker die vragende appjes krijg. Ik ben dan ook 9 vd 10x niet thuis en kan er geen antwoord op geven. Maar toch... straks moet ze het ook 'alleen' doen. En ik geef haar die verantwoordelijkheid, al haalt ze er alleen een borstel over of rijd ze niet. Dat maakt mij allemaal niet uit... Als ze maar gaat kijken hoe het met de paarden is maar dat lijkt nu soms teveel ofzo. Ik weet het niet.
Wat vinden jullie? Is het raar dat ik verwacht dat ze toch komt. Zelf heb ik genoeg verzorgpaarden gehad en ik ging door weer en wind..