Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dientje_Yara

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:46

Randstad staat vol met paarden die zoeken naar verzorgers

Ik zoek een verzorger voor wat extra aandacht, (niet rijden) wel wandelen poetsen enz werkelijk nergens te vinden

Heb ook een betalende bijrijder en ook lang gezocht
Doet het voor het eerst dus ben ik ook tijd aan kwijt
Ze moet om de week lessen (15,00 per half uur) en betaald 75,00 p/m voor 2 dagen in de week

Is een jonge pony (word 5) net een paar maanden onder het zadel en heel leergierig, ik zie dat ze er veel van leert dus ikzelf vind dat ze een hoop kan leren omdat t niet vanzelfsprekend haar rondje doet zoals dat in de manege gebeurt

Het is om het voor mij wat makkelijker te maken alleen kost het me soms juist meer tijd qua uitleggen enz

Vroeger sprong ik een gat ik de lucht als ik mocht stappen of poetsen
Die mensen zijn in geen velden of wegen te bekennen

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:03

Tja, ik vraag me al jaren af waar ze gebleven zijn. Heb helaas heeeeeeeel veeeeeeel verzorgsters / bijrijders meegemaakt die zodra het maar iets tegenzit, zoals het weer, dat ze gelijk afhaken.
En dat ze geen ruggengraat hebben.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:15

Ik betaal €35,- per maand voor 3/4 dagen in de week, naar mijn ervaringen tot nu toe ben ik heel vrij wat ik met mijn verzorgpaard mag en kan. De dagen dat ik er ben lijkt het een beetje een eigen pony ondat je kan gaan en staan waar je wilt en wanneer je wilt en dat vind ik persoonlijk heel fijn! Mijn verzorgpaard staat op een doe het zelf stal dus je bent wel ff bezig maar ik heb wel het idee dat dit een mooie voorafgang is voor misschien ooit een eigen paard, want zo krijg ik een veel beter beeld van alle kosten enz (eigenaar verteld me altijd wat het gekost heeft als hoefsmid/DA etc is geweest) en dat je er helemaal niet zoveel tijd voor hebt als dat je altijf dacht...

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:17

myk_en_shant schreef:
Tja, ik vraag me al jaren af waar ze gebleven zijn. Heb helaas heeeeeeeel veeeeeeel verzorgsters / bijrijders meegemaakt die zodra het maar iets tegenzit, zoals het weer, dat ze gelijk afhaken.

Vraag je wel een bijdrage voor de verzorging? Want dat is bij velen ook de reden voor een bijdrage, dat ze er eerder zeker van kunnen zijn dat de mensen komen :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:58

Toen nog niet, sinds ik verplichtt les bij mij afnemen ingezet heb is het al iets beter geworden.
Eerder was het bij mij gratis verzorgen en rijden. Sinds ik zzp'er paardrij-instructrice ben, heb ik dit overgezet naar les afnemen.
Ook om er voor te zorgen dat mijn paarden niet " verpest" worden.

Dus ze betalen bij mij de lessen en niet het verzorgen en bijrijden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:28

xkathy_love schreef:
Ik betaal €35,- per maand voor 3/4 dagen in de week, naar mijn ervaringen tot nu toe ben ik heel vrij wat ik met mijn verzorgpaard mag en kan. De dagen dat ik er ben lijkt het een beetje een eigen pony ondat je kan gaan en staan waar je wilt en wanneer je wilt en dat vind ik persoonlijk heel fijn! Mijn verzorgpaard staat op een doe het zelf stal dus je bent wel ff bezig maar ik heb wel het idee dat dit een mooie voorafgang is voor misschien ooit een eigen paard, want zo krijg ik een veel beter beeld van alle kosten enz (eigenaar verteld me altijd wat het gekost heeft als hoefsmid/DA etc is geweest) en dat je er helemaal niet zoveel tijd voor hebt als dat je altijf dacht...

En jou zou ik dus direct inlijven als bijrijder als ik er eentje zocht. Wat een topinstelling :j.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:22

Ik moet zeggen dat ik ook nooit op zoek ben geweest naar een pony om alleen te verzorgen. En voor mijn eigen paard wil ik ook alleen mensen die zorgen dat ze beweging krijgt, dat ze haar dan ook poetsen lijkt me vanzelfsprekend. Ik snap dus ook wel dat de meesten op zoek zijn naar een paard waar ook op gereden mag worden.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:34

Maar er zit een verschil tussen 'gereden' en dressuurmatig rijden. De pony waar ik iemand voor zoek kan rustig nog bereden worden, maar veel draven en galopperen is niet meer mogelijk. Toch blijft het een lastig punt.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:36

Sees schreef:
xkathy_love schreef:

En jou zou ik dus direct inlijven als bijrijder als ik er eentje zocht. Wat een topinstelling :j.

Nou super bedankt voor het compliment! :D

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:51

myk_en_shant schreef:
Toen nog niet, sinds ik verplichtt les bij mij afnemen ingezet heb is het al iets beter geworden.
Eerder was het bij mij gratis verzorgen en rijden. Sinds ik zzp'er paardrij-instructrice ben, heb ik dit overgezet naar les afnemen.
Ook om er voor te zorgen dat mijn paarden niet " verpest" worden.

Dus ze betalen bij mij de lessen en niet het verzorgen en bijrijden.

Ow ja dat vind ik (ookal heb ik geen paard) ook echt een supee oplossing! Dan weet je tenminste zeker dat je paard goed gereden wordt! En de bijrijder/verzorger heeft toch van oh oke ik betaal wel iets en zal dus eerder komen!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:56

Ik weet niet of een bijdrage het verschil maakt van komen of niet komen. dit ligt imo meer aan de persoon zelf.

Ik betaalde bij mijn vorige verzorgpaardje (jaarling) niets en betaal nu ook niets, maar ik meldde het altijd wanneer ik wel of niet kon en of ik een keer een andere dag kon gaan bv en dat hou ik nu ook gewoon weer vast. Ik rij dan niet, kom dus puur om te verzorgen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:00

Ik denk dat het zeker verschillend per persoon is, maar het eigenlijk vrijwel zeker is dat als je betaalt voor iets, je er ook sneller gebruik van zal maken. Om het even erg simpel te zeggen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 03:53

Voor verzorgen vind ik niet dat er betaald hoeft te worden.
Voor rijden (lusten) vind ik dat er best een bijdrage (lasten) betaald mag worden.

Ik heb mijn Zpaard op rust gezet..was het ff helemaal zat met een bijrijder 'zoeken'.
Vanwege mijn zwangerschap wilde ik kijken voor een leuke bijrijdster. Hier ligt op 300 m een fijne vereniging met binnenbak en twee buitenbakken. Voor 35,-/maand mag je daar onbeperkt gebruik van maken en ook deelnemen aan (goede) lessen. Is alleen voor privepaarden en pony's. Omdat ik zelf ermee geholpen zou zijn vroeg ik een zeer geringe bijdrage van 25,-/maand (puur vergoeding van de voorijzers die elke 2 maanden opnieuw moeten). Uiteraard kwam daar haar eigen lidmaatschap van 35,-/maand nog bij. 60,-/maand in totaal voor 2/3 keer per week.
Vooraf was dit bekend. Haar rijniveau was laag. Dus ik gaf haar instructie en les...gratis (reken normaal 25/uur).
Ze leek gemotiveerd. Hoewel bij de tweede keer ze er net op zat en ineens zijwaartse gangen ging vragen. Dit terwijl afgesproken was dat ze eerst de basis (overgangen) onder de knie moest hebben voordat er hoger werk gedaan kon worden. En daarnaast waren de spieren nog niet eens opgewarmd. Weer intensief les gegeven. Vervolgens via de app geinformeerd wanneer en welke dagen ze graag wilde komen. Zodat ik haar in het begin nog priveles kon geven om haar goed op weg te helpen. Gratis les zag ik als investering in mijn paard. Wedstrijd rijden leek haar namelijk ook wel wat. Vervolgens weinig reactie...uiteindelijk wilde ze alleen betalen voor haar lidmaatschap bij de rijvereniging voor bakgebruik en lessen. Dus helemaal niets bijdragen aan het paard. Zelfs geen 15,-/maand. Uiteindelijk wilde haar vriend helemaal niet dat ze geld aan haar hobby uitgaf..
Nou ik kan je zeggen....de eerst volgende betaald maar flink een bijdrage en anders geen bijrijder. Mijn paard wordt er in 90% van de gevallen alleen slechter van. Ik moet er veel tijd in stoppen. Ipv een
bijrijder gratis les geven, kan ik zelf lekker trainen. Voor mij hoeft een bijrijder niet. Ik had vroeger het geweldig gevonden om zo'n kans te krijgen. Ik heb het paard...alle mogelijkheden. Had dat best willen delen met iemand die gemotiveerd is, maar niet de financiële middelen had om in de eerste plaats een goed paard te kopen en daarnaast te onderhouden. Echter heeft ervaring me helaas geleerd dat ik beter egoïstisch kan zijn en lekker alleen genieten van dat wat ik heb. Want het willen delen, heeft me alleen ergenis en frustratie geleverd.

Meest stomme vind ik het geklaag over een bijdrage betalen voor een privépony/paard. Maar op een manege het geld wel zo neerleggen voor dieren van vaak matige kwaliteit en weinig mogelijkheden...idem voor de les. Dan wel zeuren over niet verder komen en geen band op kunnen bouwen of maar 1 keer per week kunnen rijden etc. Mijn mening is dat een bijrijdpaard vaak gezocht wordt niet om de redenen die de bijrijder in eerste instantie noemt...maar voor gratis te kunnen rijden. Zo is het iig bij mij overgekomen. Bovendien zijn die gratis rijders vaak onbetrouwbaar in afspraken nakomen. Alleen al daarvoor zou ik iedereen aanraden een bijdrage te vragen. De huidige instelling en mentaliteit laat jammer genoeg te wensen over.
Ik heb sinds kort enkele verzorgsters. Als ze zich goed inzetten en goed meehelpen met de verzorgtaken...ben ik bereid om hen alles te leren en staan daar ook leuke activiteiten tegenover.

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 06:38

Hooi,

Dit bericht viel me meteen op. Kijk bij ons is het bedrag per maand 25 euro voor 2 keer per week rijden.
En kijk wel dat een paard pony zoom 300 a400 euro per maand kan kosten. Als jij nou een pony 7 dagen per week mag rijden snap ik best dat mensen 200 euro vragen!! Dat is net zo veel als de eigenaars betalen
Ik snap dat het vrij verveeld is om geld te betalen maar niet iedereen heeft een geld boompje in de tuin staan!!! (jammer hoor)
Ook geef ik mijn bijrijder/ verzorgers vaak les vooral in het begin.
Wat ik het nadel wel vind is dat sommige personen niet op je pony leten en er super lomp mee omgaan. Daarom heb ik de ponys gelukkig thuis staan en ben ik er bijna altijd bij
Ik hoop dat je er wat mee kunt

Doeiii

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:39

Super helder en duidelijke post Anke, wat jammer dat het zo moest gaan.

Maar echt: als ik alle berichten van dit topic, en de andere topics over bijrijder/verzorgpony ed begrijp, merk je wel dat er echt een andere instelling is dan zo'n 20 jaar geleden:

Ik ben begonnen op een stal, daar mocht ik elke zaterdag helpen mesten, poetsen, paarden binnen/buiten zetten. Nou echt: áls ik iets mèt het paard mocht doen (poetsen oid) dan was dat al mijn beloning.

Daarnaast reed ik elke week op de manege, maar die pony's waren gewoon niet te vergelijken met de privépaarden. Ik haalde het dus niet in mijn hoofd te denken dat ik daarop zou kunnen rijden.. (iets met overschatten enzo.. *Zoekt think smiley*) Maar als ik dan eens mocht uitstappen, dan was ik in de wolken hoor!

Op die stal ben ik de mensen tegen gekomen, van wie ik met hun paard, iets meer deed: ze waren nog niet ingereden, maar ik vond het heerlijk om mee te helpen en dingen te leren: een hoefje geven, naast je lopen, een halster om.. Poetsen en knuffelen. Het ging om merrie en zoon: die zoon/ruin is nu 20 en nog steeds heb ik contact met hun!

Oke, inmiddels rijd/reed ik ook andere paarden, maar daar was ik ingerold en niet omdat ik zelf zo graag een paard wou rijden van een ander die er veel voor betaald. De 1 was van mijn vriendin, die wegens ziekte minder tot niet kon rijden. De ander is van mijn buren, die ermee vastliep en mijn hulp hadden gevraagd.

Ik heb ook wel mee helpen zoeken naar een bijrijder/leaser voor mijn vriendin, maar dat blijkt echt lastiger te zijn dan gedacht. Ontzettend veel meiden overschatten zich, en denken na jaren op een manege te hebben gereden, ook wel een privépaard te kunen rijden. Heel lastig om daar dan echt de juiste uit te pikken, want dat die er zijn, dat is zeker ook waar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:35

Nou Anke.. als ik geen eigen paard had en op zoek zou zijn naar een leuk bijrijdpaard zou ik in mijn handjes knijpen als ik bij jou terecht zou komen. Mits het ook klikt natuurlijk. Ik snap dat je teleur gesteld bent als je iemand zoveel kansen bied en ze er naar fluiten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:48

Anke schreef:
Echter heeft ervaring me helaas geleerd dat ik beter egoïstisch kan zijn en lekker alleen genieten van dat wat ik heb. Want het willen delen, heeft me alleen ergenis en frustratie geleverd.

Ook mijn ervaring.
Ik heb 2 hele leuke verzorgsters gehad waar ik nu nog contact mee heb, maar de rest :roll: 8)7 -:(-

idd Marocje, zo was ik vroeger ook...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:58

Hier sluit ik me volledig bij aan. Gelukkig heb ik nu een aantal top verzorgsters, maar daar zijn een aantal waardeloze aan vooraf gegaan.
En ook mijn zoektocht naar nog een verzorgster lijkt me nu echt onmogelijk.
Ze willen alleen maar gratis rijden en alleen als het hun uitkomt.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:17

Het is wel zo dat ze bij ons in de buurt alleen gratis willen rijden.
Het liefst dat het paard al klaar staat opgezadeld en wel gepoetst en vervolgens mag jij het na verzorgen doen en uitmesten komen ze aan met een smoesje oh ik heb geen tijd ik moet eten thuis.
En daar sta je dan weer voor de zoveelste keer zodoende zoek ik niemand meer.
Wij vroegen een kleine bijdrage van 75euro per maand mocht je dan 4keer voor rijden in de week.
Vonden ze te veel geld ik zei rijden in ruil voor helpen op stal vonden ze ook al niks.
Tja wat moet je dan en als ze horen dat het een haflinger is haken ze af.
Maar voor die arabier op stal daar zijn ze wel voor te vangen.
Pech want das een prive paard paard van is van mij en mijn lieveling.
Laat ik liever niet alleman op zouden jullie ook niet doen als je echt een eigen lieveling hebt.
En met een haflinger is niks mis mee hoor het is altijd zo hij doet niet wat ik wil.
Ja logisch omdat je een beginner bent die niet weet hoe je op start kunt krijgen.
Ik had wel iemand maar die kwam alleen wanneer het haar uitkwam en dan kon ze nog niks van het rijden pony liep maar rond te sukkelen en had ook nog eens geen cap en als ik dan wat zei dan zei ze maar het is zo duur.
Oh ja en je rijbewijs halen dan zeker niet want daar had ze wel geld voor.
Amazone kwam maar eens om de 2maanden en dan moest het nog mooi weer zijn.
Nee ik ben ermee gestopt wel weet ik dat die paarden verkocht worden.
Das wel jammer maar er rijdt toch niemand meer mee.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:05

Dat klinkt bekend, de meerste smoesjes die ik tegen ben gekomen over Haflingers zijn:
Haflingers zijn veelste lui om te werken.
Ze kunnen niks.
Je kunt er geen fatsoenlijk rondje mee rijden of springen.

Tja om een Haflinger aan het lopen te krijgen moet je als ruiter meer voor doen. Je krijgt niets cadeau, maar heb je ze lopen, dan rijd het net zo goed als op een kwpner.

Niet kunnen springen, dat is ook niet zo.
Mijn oudje van 1.48m sprong in d'r jongere jaren zo 1.30 m.

Er zijn een aantal mensen die zoooooooooooooooo'n vooroordeel hebben over Haflingers, terwijl ze er nog nooit met één gewerkt hebben.
En natuurlijk heb je Haflingers die geen aanleg hebben voor dressuur of springen, maar dit geld voor alle rassen.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:55

Ik vind het ook jammer dat er zoveel gezegd wordt over haflingers.
In mijn kindertijd reed ik een haflinger een schat van een dier maar als je haar aanpakte.
Dan wist ze het wel met jou.
Ik heb veel geleerd van mijn lieve Sonja was wel een verzorghafje en wat hield ik veel van haar.
Helaas is ze naar de slager gegaan omdat ze geen veulens meer kon krijgen.
Er kwam een jonge haf ik ben nooit meer terug geweest.
Haflingers kunnen ook springen Sonja kon het wel maar was ook een bok kampioen in galop.
Zij heeft me echt rodeo les geleerd ik vind dat je best blij mag zijn met een verzorg hafje.
Want ze zien er leuk uit zijn echte knuffel konten en zijn buiten ook mak.
Wat de bijrijdster tegenwoordig eisen alle luxe en een goed gereden paard.
Dan vind ik ook alles naar zijn geld.
En de stal eigenaar of paarden eigenaar heeft ook kosten want wie laat nog iemand voor niks rijden.
Niet in onze buurt op de manege betaal je ook en dan zit je echt op een paard waarbij je zelf een ongeluk op drijft.
Dat ze een prive paard kunnen hebben voor een klein bedrag dat is zo gek toch nog niet.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:59

Ik mocht van mijn moeder nooit een haflinger bij rijden want:
- die waren te sterk
- je kunt is niets mee
- zijn erg lomp
- zijn lui
- ging er zeker weten met mij vandoor
- is alleen maar iets om mee te mennen.

ik wilde de halfingers van mensen gaan rijden, maar diezelfde dag hadden mijn ouders geregeld dat ik daar een shetlander ging rijden.
Uiteindelijksteeds meer op de haflinger gaan rijden en toen thuis gewoon gezegd.
Vanaf nu rijd ik de haflinger elke dag!
Dat hebben ze toen geaccepteerd.

en ook meteen maar bewezen dat de vooroordelen fout waren :D
Afbeelding

maar ik rijd ook vrij vaak een haflinger ( want de verzorger komt vaak niet opdagen :D )
die wel echt zo'n lompe koe is :=

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:01

Natuurlijk heb je ook echt lompe Haflingers die je flink lastig kan maken.
Maar deze krijg je met de juiste aanpak ook wel aan het lopen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:05

Ja, die is lui van zichzelf en ook nog meer lui gemaakt door de verzorger :=
Ik heb hem een tijdje vast gereden, toen 2 privélessen gehad en een gigantische verbetering hoor!
Ik geloof dat er wel wat van te maken was als ik hem weer vast reed.
Maar het bleef toch een lui paard, maar goed dat komt bij andere rassen ook gewoon voor.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:14

myk_en_shant schreef:
Tja, ik vraag me al jaren af waar ze gebleven zijn.
Zodra het maar iets tegenzit, zoals het weer, dat ze gelijk afhaken.

Precies.... :j

Gelukkig heb ik nu een nieuwe 'lading' en kan nog niet te vroeg juichen,
maar het lijkt alsof hier wel inzet een motivatie is bij deze meiden. *\o/*
Als dat zo is, hebben ze straks flink mzzl...want dan kunnen ze lekker meegenieten
van de pony's en alle leuke en leerzame dingen die we gaan doen :j