[HK] Verzorgmiepjes II; Vrolijke miepjes miepen erop los!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:45

Haha patty doen ze bij mij ok wel eens

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:01

Had ik net un fijne pen
Haha, klooie met de jonges

Had ooit hier ook verteld van vriendin van me die op iemand is maar ze durft niet echt iets tege hem te zeggen of vragen..
gistere foto van haar late zien op me mobiel en vandaag maar gaan vrage wattie van der vind.
Begon die eerst steeds van ja wat denk je zelf, gok maar iets. Maar dat vond ik niet goed en toen trok ik um aan zun tas terug En toen uiteindelijk zei die dattie haar niet leuk vind En nou moet ik weer van me vriendin gaan vrage waarom niet... Ga ik ook maar direct vrage oftie wel iemand leuk vind

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:05

haha ja doe dat

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:08

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:20

Pattypaard schreef:
Had ooit hier ook verteld van vriendin van me die op iemand is maar ze durft niet echt iets tege hem te zeggen of vragen..

Zo ben ik ook Alléén van een afstandje kijken en zeker níét praten *schaam me diep, héél diep...

Trouwens als iemand intresse heeft in gedichten (of ze zelf maakt) kijk dan eens op:
[Centraal]Gedichten topic
Laatst bijgewerkt door Dirkje_ op 30-05-06 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:22

Haha is niks ergs aan hoor
Alleen ben ik dan zo iemand die zegt ga der gewoon heen joh!
(We hebben ook natuurscheikunde met hem samen(klustergedoe) en hij fiets vaker na school mee met mij en de andere jonges. En me vriendin ook soms. Dus niet dat het een hele onbekende is)

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:26

Sorry dat ik niet bij lees of heb gelezen maar heb net examen gehad en heb op dit moment effe genoeg gelezen. Kga nu in bad.
Wou alleen even tegen ann zeggen dat ik geen geld enzo heb ontvange

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:27

Is der hier iemand die zich verveelt of iets en mij wil helpe met/voor iets van school?
Moet iets gaan voorbereiden voor volgend jaar, handleiding enz. maken.
En ik hou ut over de inwerking van bitten en hulpteugels(bij paarden )

maickell0ver; haha dat kan ik begrijpen goed gegaan? badder ze.

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:28

Ja ging goed 45 van de 79 punten dusse

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:29

ah ok, gelukkig

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:31

kun je als je examen hebt gehad zelf je punten zien dan?

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:37

Antwoorden op blaadje schrijven als je tijd over hebt en op internet cheke (toch?)

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:39

Klopt... maar de nomering staat nog niet echt vast dusse achjah kzie t wel kan ook wel een baan krijgen zonder deze oliebol

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:39

Maickell0ver: welk niveau doe je? Havo/VWO?

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:40

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:43

Gheghe Als ik goed mn best had gedaan deed ik nu gymnasium mjha kimberley had dr bek op de verkeerde plaats en geen zin om te leren dus doe nu vmbo tl

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:00

Dat kan ook he.. *doet hetzelfde

Dirkje_

Re: [HK] Verzorgmiepjes II; Vrolijke miepjes miepen erop los

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:05

Ik zit nu in Havo2 volgend jaar Havo3

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:06

Doe dr ma goed je best

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:07

Ja.. dat doe ik AL (ben de *stuut* van de klas )

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:11

Haha, agja.. als je der blij mee bent en voor wil leren enz. he

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:12

byw patty moet je volgend jaar examen doen?? Dan krijg je meetkunde whahaha poedersuiker is dat

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:18

jaa..
meetkunde??? wat is dat

Trouwens.. denken jullie dat dit al goed is voor dat handleiding dinges wat ik van tevoren nog zei (op dees pagina ergus) (This bedoelt voor kinderen van de basisschool, groep 8. Waar je dingen tegen moet zeggen en die je dingen moet laten doen)
Citaat:
Vertellen:
Ik ga jullie dingen uitleggen over waarom mensen hulpteugels en bitten gebruiken, welke verschillen er zijn en hoe ze inwerken bij een paard.
We beginnen bij de bitten. Het is natuurlijk wel handig om te weten waarvoor het bit is dus dat zal ik als eerste uitleggen.

Waarvoor is het bit?
Eigenlijk is het ervoor om het paard beter in controle te houden. Waarmee ik bedoel dat je makkelijker kunt sturen, beter seinen door kunt geven zodat het voor het paard duidelijker word wat er van hem verwacht word.

Ook is het handig om te weten waaruit het bit bestaat.
- Als eerste de ringen
De ringen die buiten aan de zijkant van de mond van het paard horen te zitten noemen we bitringen. *plaatje laten zien bit en kinderen laten zien wat ik bedoel met de bitringen.
Aan de bitringen zitten de teugels en bakstukken van het hoofdstel vast. *plaatje laten zien paard met hoofdstel om, aangeven waar het bit aan vastzit.
Er zijn bitten met losse ringen ( watertrens), vaste ringen ( bustrens), vaste ringen in D-vorm (D-trens), scharen ( kneveltrens). Een bit met vaste ringen zorgt ervoor dat het paard minder snel wondjes kan krijgen aan de mondhoeken van het paard. Bij een D-trens zitten de scharnieren hoger, wat er voor zorgt dat de huid minder snel beschadigd kan worden.
- De Scharnierpunten, zeker niet onbelangrijk.
Er zijn enkel-gebroken bitten ( 1 scharnierpunt), dubbel-gebroken bitten ( 2 scharnierpunten) en stangen ( geen scharnierpunten, met geen tongvrijheid). Het dubbel-gebroken bit past zich het best aan aan de mond van het paard en is daardoor het zachtst. Het middelstukje kan zowel plat als dik (rond) zijn, al dan niet roterend. *voorbeelden laten zien
- Het materiaal waarvan het bit gemaakt kan zijn.
Ook het materiaal waaruit het bit vervaardigd is kan verschillen. Zo zijn er bitten uit metaal en kunststof.

Bij de metalen bitten hebben we naast het roestvrij staal (RVS) ook Argentan ( nikkelvrij, 60% koper) en Aurigan ( nikkelvrij, 85% koper).

De kunststof bitten bestaan in rubber ( hard of zacht) of vulkaniet.

Je hebt erg veel verschillende bitten in allerlei vormen en maten.
Soms kan een ander bit gebruiken een probleem wat je met je paard hebt, met rijden oplossen. Al is dat lang niet altijd zo, ga altijd eerst na of jij dingen fout doet of misschien zou kunnen doen. De ruiter is namelijk bijna altijd de oorzaak. Een bit kiezen waarop je paard goed loopt en wat goed is volgens jou is zeker niet makkelijk. Er is altijd wel iets beters natuurlijk.

Jullie krijgen zo een blaadje met omschrijvingen en inwerkingen van bitten op. Jullie mogen de bitten erbij gaan zoeken. Hier op deze tafel liggen de bitten. Bij ieder bit staat een nummer. Als jij denkt het goede bit bij de omschrijving gevonden te hebben zet je het nummer van het bit bij de omschrijving.
Als iedereen daarmee klaar is zullen we kijken wie het goed heeft en wie niet.
*Geef kinderen blaadje en laat ze even kijken/zoeken.

Omschrijvingen en inwerkingen van bitten op blaadje:

-Het meest gebruikt is de bustrens (vaste ringen). Dit bit is aan de zijkant wat dikker, omdat het aan de bitring vastzit. Het werkt dan ook zachter in dan een watertrens.

-De watertrens heeft losse ringen, en is aan de zijkant ook dunner. De ringen kunnen door de zijkant van het bit heen draaien. Het kan wel eens dat een stukje vel van het paard daar tussen komt, wat dus ook pijn doet. Doordat het bit aan de zijkant dunner is werk hij ook scherper in.

-De dubbel gebroken trens is erg vriendelijk en ligt stiller in de mond. Het paard krijgt door het platte stukje op de tong meer tongvrijheid. En het bit gaat zo beter in de mond liggen. (door de 3 stukjes in plaats van 2) Je hebt deze met losse ringen en vaste ringen.

- De D trens is eigenlijk hetzelfde als een bustrens. Alleen is de bitring hier in de vorm van een D. De rechte kant van de D ligt tegen het hoofd van het paard en helpt als een soort minischaar bij het sturen.

-Een pessoa bit is eigenlijk gewoon een trens, maar dan eentje met een hefboomwerking. Hierdoor kan er meer druk uitgeoefend worden op de lagen en het gehemelte en wordt er ook druk uitgeoefend achter de oren.
Het bit heeft behalve de normale bitringen nog 3 andere kleine ringen. 1 boven de grote/normale bitring en 2 onder de grote/normale bitring.
Hoe lager de teugels bevestigd worden, hoe groter de hefboomwerking. Door die druk die druk waarvoor de hefboomwerking zorgt gaan paarden eerder met hun hoofd naar beneden lopen zoals veel mensen willen. Al is dat niet de goede manier. Het paard gaat zo dan vaak ook verkeerd naar beneden lopen waardoor het paard verkeerde bespiering krijgt, dingen kunnen vast gaan zitten en nog veel meer.

- Een kneveltrens wordt vooral gebruikt als je met je paard snel en kort moet draaien (bijv. in een barrage met springen. Ook wel een wedstrijd waarbij je moeten springen over hindernissen op tijd) Doordat je snel en kort moet draaien kan het zijn dat het bit door de mond van het paard getrokken word. Met een kneveltrens stuur je het paard niet alleen op de de lagen, mondhoeken en meer. Maar ook met druk op de wang. Door de lange staven die aan het bit zitten zal het bit ook nooit door de mond van het paard kunnen gaan en dus goed blijven zitten.

-Dressuurstang heeft vaste scharen en een fijne kinketting waardoor de teugelhulpen veel fijner gegeven kunnen worden. Hoe groter de vrijheid die het paard bij de tong krijgt, hoe vriendelijker het bit is.

ingen nakijken van de kinderen of ze het goed hadden.

Je hebt ook nog een vervanger voor het echte bit. Deze heet de Hackamore en ziet er zo uit: *plaatje laten zien.
Dit is een vervangingsmiddel voor als er op de plaats van het bit mondproblemen of verwondingen zijn. Een hackomore werkt erg scherp op de neus van een paard in en daarom moet je hier ook érg voorzichtig mee zijn. Je kan met de hackamore de neus van een paard breken. Rede genoeg om er rustig mee te doen dus.

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:21

Pattypaard schreef:
jaa..
meetkunde??? wat is dat

Trouwens.. denken jullie dat dit al goed is voor dat handleiding dinges wat ik van tevoren nog zei (op dees pagina ergus) (This bedoelt voor kinderen van de basisschool, groep 8. Waar je dingen tegen moet zeggen en die je dingen moet laten doen)
Citaat:
Vertellen:
Ik ga jullie dingen uitleggen over waarom mensen hulpteugels en bitten gebruiken, welke verschillen er zijn en hoe ze inwerken bij een paard.
We beginnen bij de bitten. Het is natuurlijk wel handig om te weten waarvoor het bit is dus dat zal ik als eerste uitleggen.

Waarvoor is het bit?
Eigenlijk is het ervoor om het paard beter in controle te houden. Waarmee ik bedoel dat je makkelijker kunt sturen, beter seinen door kunt geven zodat het voor het paard duidelijker word wat er van hem verwacht word.

Ook is het handig om te weten waaruit het bit bestaat.
- Als eerste de ringen
De ringen die buiten aan de zijkant van de mond van het paard horen te zitten noemen we bitringen. *plaatje laten zien bit en kinderen laten zien wat ik bedoel met de bitringen.
Aan de bitringen zitten de teugels en bakstukken van het hoofdstel vast. *plaatje laten zien paard met hoofdstel om, aangeven waar het bit aan vastzit.
Er zijn bitten met losse ringen ( watertrens), vaste ringen ( bustrens), vaste ringen in D-vorm (D-trens), scharen ( kneveltrens). Een bit met vaste ringen zorgt ervoor dat het paard minder snel wondjes kan krijgen aan de mondhoeken van het paard. Bij een D-trens zitten de scharnieren hoger, wat er voor zorgt dat de huid minder snel beschadigd kan worden.
- De Scharnierpunten, zeker niet onbelangrijk.
Er zijn enkel-gebroken bitten ( 1 scharnierpunt), dubbel-gebroken bitten ( 2 scharnierpunten) en stangen ( geen scharnierpunten, met geen tongvrijheid). Het dubbel-gebroken bit past zich het best aan aan de mond van het paard en is daardoor het zachtst. Het middelstukje kan zowel plat als dik (rond) zijn, al dan niet roterend. *voorbeelden laten zien
- Het materiaal waarvan het bit gemaakt kan zijn.
Ook het materiaal waaruit het bit vervaardigd is kan verschillen. Zo zijn er bitten uit metaal en kunststof.

Bij de metalen bitten hebben we naast het roestvrij staal (RVS) ook Argentan ( nikkelvrij, 60% koper) en Aurigan ( nikkelvrij, 85% koper).

De kunststof bitten bestaan in rubber ( hard of zacht) of vulkaniet.

Je hebt erg veel verschillende bitten in allerlei vormen en maten.
Soms kan een ander bit gebruiken een probleem wat je met je paard hebt, met rijden oplossen. Al is dat lang niet altijd zo, ga altijd eerst na of jij dingen fout doet of misschien zou kunnen doen. De ruiter is namelijk bijna altijd de oorzaak. Een bit kiezen waarop je paard goed loopt en wat goed is volgens jou is zeker niet makkelijk. Er is altijd wel iets beters natuurlijk.

Jullie krijgen zo een blaadje met omschrijvingen en inwerkingen van bitten op. Jullie mogen de bitten erbij gaan zoeken. Hier op deze tafel liggen de bitten. Bij ieder bit staat een nummer. Als jij denkt het goede bit bij de omschrijving gevonden te hebben zet je het nummer van het bit bij de omschrijving.
Als iedereen daarmee klaar is zullen we kijken wie het goed heeft en wie niet.
*Geef kinderen blaadje en laat ze even kijken/zoeken.

Omschrijvingen en inwerkingen van bitten op blaadje:

-Het meest gebruikt is de bustrens (vaste ringen). Dit bit is aan de zijkant wat dikker, omdat het aan de bitring vastzit. Het werkt dan ook zachter in dan een watertrens.

-De watertrens heeft losse ringen, en is aan de zijkant ook dunner. De ringen kunnen door de zijkant van het bit heen draaien. Het kan wel eens dat een stukje vel van het paard daar tussen komt, wat dus ook pijn doet. Doordat het bit aan de zijkant dunner is werk hij ook scherper in.

-De dubbel gebroken trens is erg vriendelijk en ligt stiller in de mond. Het paard krijgt door het platte stukje op de tong meer tongvrijheid. En het bit gaat zo beter in de mond liggen. (door de 3 stukjes in plaats van 2) Je hebt deze met losse ringen en vaste ringen.

- De D trens is eigenlijk hetzelfde als een bustrens. Alleen is de bitring hier in de vorm van een D. De rechte kant van de D ligt tegen het hoofd van het paard en helpt als een soort minischaar bij het sturen.

-Een pessoa bit is eigenlijk gewoon een trens, maar dan eentje met een hefboomwerking. Hierdoor kan er meer druk uitgeoefend worden op de lagen en het gehemelte en wordt er ook druk uitgeoefend achter de oren.
Het bit heeft behalve de normale bitringen nog 3 andere kleine ringen. 1 boven de grote/normale bitring en 2 onder de grote/normale bitring.
Hoe lager de teugels bevestigd worden, hoe groter de hefboomwerking. Door die druk die druk waarvoor de hefboomwerking zorgt gaan paarden eerder met hun hoofd naar beneden lopen zoals veel mensen willen. Al is dat niet de goede manier. Het paard gaat zo dan vaak ook verkeerd naar beneden lopen waardoor het paard verkeerde bespiering krijgt, dingen kunnen vast gaan zitten en nog veel meer.

- Een kneveltrens wordt vooral gebruikt als je met je paard snel en kort moet draaien (bijv. in een barrage met springen. Ook wel een wedstrijd waarbij je moeten springen over hindernissen op tijd) Doordat je snel en kort moet draaien kan het zijn dat het bit door de mond van het paard getrokken word. Met een kneveltrens stuur je het paard niet alleen op de de lagen, mondhoeken en meer. Maar ook met druk op de wang. Door de lange staven die aan het bit zitten zal het bit ook nooit door de mond van het paard kunnen gaan en dus goed blijven zitten.

-Dressuurstang heeft vaste scharen en een fijne kinketting waardoor de teugelhulpen veel fijner gegeven kunnen worden. Hoe groter de vrijheid die het paard bij de tong krijgt, hoe vriendelijker het bit is.

Ik vind hem goed LEKKER DUIDELIJK

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:24

Haha ok
Heb nog even onderaan klein stukje toegevoegd.

Wou nog bijv. de werking van ut hefboom effect laten zien aan de kinderen door ze zelf bij het paard op school het hoofdstel met pessoabit in te laten doen. Wel blijven kijken daarbij zodat ze het paard niks verkeerds doen En dan daarna dus laten zien waar de druk komt. Maar dat kost misschien weer teveel tijd aangezien ik ze bij de hulpteugels ze zelf de hulpteugels wou laten vastmaken. (ook daarbij weer kijken dat ze het paard niks verkeerds doen)