Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:42

Ik woon tussen Leiden en Den Haag, meer randstad kan het niet worden, toch zie ik hier genoeg VERZORGpaarden aangeboden staan, alleen veel minder BIJRIJDpaarden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:44

Mijn paard wordt niet gratis aangeboden omdat ik zelf weliswaar geen tijd heb, maar ik vaak eerder 'last' dan voordeel heb van de bijrijders. Terwijl zij wel voordelen hebben van mijn paard. Ik wil toch een verzorgster omdat mijn paard dan net even wat meer aandacht krijgt en ik heel krap bij kas zit. Maar mocht ik iemand treffen die me echt kan helpen, dan hoeft die natuurlijk niet te betalen.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:44

Weet je chelle_dora misschien moet je echt eens beter lezen wat Sicayes en ik nu werkelijk schrijven.
Dat we inderdaad ZELF al die berekening doen of we het kunnen betalen met alles erbij meegenomen (oh en die les is niet willen tegenwoordig dat is vaak moeten van de eigenaar en op je eigen kosten). Als dat niet haalbaar is dan begin ik er niet aan.
Als de bijdrage al 120 euro is en je moet dan ook wekelijks les. Dan komt al vaak uit op 30 euro per uur. dus globaal bij 1x per week les zo'n 120 euro per maand erbij (dus 240 euro), dat is een behoorlijk bedrag wat je vraagt van je bijrijder vind ik.

We begonnen deze discussie namelijk met dat ik 120 euro een erg hoge bijdrage vind voor een paard wat niet van jou is en waar jij geen beslissingen over mag nemen.

Omgeving Amersfoort is overigens om te huilen LovingTweety ;)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:46

Lielle schreef:
Ik snap heel goed dat je die kosten meeneemt in je overweging om wel of niet aan een verzorgpaard te beginnen. Maar de redenering, dan ben ik met benzine, bijdrage en lessen bijna 300 euro kwijt en dan kan ik beter aan een eigen paard beginnen, vind ik wel onzuiver.

Citaat:
Dan zit je met een aantal keer per week toch al gauw aan de 250/300 euro per maand.. Dan had ik net zo goed zelf een paard kunnen kopen als ik die maandelijkse kosten toch kwijt ben voor een paard wat niet van mij is, waar ik geen beslissingen over mag nemen en vaak ook nog klusjes moet doen..

ik weet dat suuskipje dat daarna genuanceerd heeft, maar toch zie ik dergelijke opmerkingen wel vaak terug komen.

En ik weet dat paarden niet voor het oprapen liggen, maar dat hangt er ook vanaf hoeveel eisen je zelf stelt. Ik heb altijd iets te rijden gehad.

Zal je nog iets grappigs vertellen, ik was niet eens zo zeer op zoek naar een rijpaard ;)
Ik ben mezelf aan het omscholen naar western en als er gewenst werd dat het paard gereden werd dan had ik als enige eis dat het een western gereden paard is omdat ik anders alles door elkaar ga halen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:47

Ik zoek trouwens geen verzorgpaard/bijrijdpaard :+ dus randstad roepen gaat bij mij niet op. Ik reageer alleen even op het selectief lezen of probeer dingen te verduidelijken. Getypte dingen komen soms verkeerd over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:49

Die les moet lang niet altijd van de eigenaar en is lang niet altijd op eigen kosten :+ maar goed.

Ik lees prima hoor, maar je bent later pas wat genuanceerder geworden en hebt het later pas wat specifieker neergezet, excuse me.

Overigens over de landweggetjes: als je wil dat je (verzorg) paard een beetje degelijk staat én genoeg buiten komt, kom je al snel in de polders terecht ja en daar rijdt inderdaad geen OV en wegonderhoud doen ze niet al te veel aan omdat er genoeg tractors overheen komen. Ik zou zelf mijn pony namelijk nooit meer op een manege willen stallen; prima bereikbaar allemaal en oh zo mooie bakken, maar dan komt de pony niet buiten, waardoor het voor de verzorgster/bijrijdster echt niet meer grappig is om met zo'n dier om te gaan.

Tja, als je het ziet als 'een paard wat niet van jou is' dan is ieder bedrag te veel ben ik bang, omdat je er zelf geen beslissingen over mag maken.
En ik weet niet waar jij lest, maar 30 euro voor een uur vind ik zelf (let op, vind ik zelf!) een behoorlijk bedrag en behoorlijk lang, als je bedenkt dat je vaak buiten de les moet in en uitstappen. Mijn pony wil ik op het moment echt niet 2 uur die-hard aan het werk hebben, en het is hier ook normaler om lessen te hebben in blokken van een half uur (tis geen manege waar je een uur hobbelt..) en zijn ze (gelukkig) geen 30 euro per uur of half uur (ja tuurlijk je hebt ze wel). Voorheen betaalde ik voor een les van een uur namelijk een 10tje (mocht wel in de les in en uitstappen, keek goed naar het paard) dus 30 euro voor een uur les ga ik sowieso nooit niet betalen en zou ik ook niet van m'n bijrijdster verwachten :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:52

Suuskipje schreef:
Weet je chelle_dora misschien moet je echt eens beter lezen wat Sicayes en ik nu werkelijk schrijven.
Dat we inderdaad ZELF al die berekening doen of we het kunnen betalen met alles erbij meegenomen (oh en die les is niet willen tegenwoordig dat is vaak moeten van de eigenaar en op je eigen kosten). Als dat niet haalbaar is dan begin ik er niet aan.

dit snap ik helemaal, en vind ik alleen maar heel verstandig.

Citaat:
Als de bijdrage al 120 euro is en je moet dan ook wekelijks les. Dan komt al vaak uit op 30 euro per uur. dus globaal bij 1x per week les zo'n 120 euro per maand erbij (dus 240 euro), dat is een behoorlijk bedrag wat je vraagt van je bijrijder vind ik.

en deze dus niet. Les is iets dat je investeert in jezelf en dat je ook met een eigen paard kwijt bent. Als je die kosten niet kunt opbrengen, snap ik het, maar ik vind het raar om te redeneren dat je niet wil betalen voor een bijrijdpaard. Ik heb heel wat hele dure lessen gereden met paarden van een ander, omdat ik dat zie als het ontwikkelen van mijn eigen vaardigheden. De vergelijking "240 euro per maand voor een bijrijdpaard, dan kan ik beter een eigen paard kopen", klopt gewoon niet. die 120 euro per maand voor les ben je ook kwijt met een eigen paard, dus het gaat om 120 euro eigen bijdrage versus het volledige onderhoud van een eigen paard.

Citaat:
We begonnen deze discussie namelijk met dat ik 120 euro een erg hoge bijdrage vind voor een paard wat niet van jou is en waar jij geen beslissingen over mag nemen.

dat kan. Aan de andere kant weet je wel precies wat je iedere maand kwijt bent, en je loopt niet het risico van hoge onverwachte kosten. Voor beide is iets te zeggen.

Wb 30 euro per les, ik vind dat ook knap aan de prijs; gemiddeld ben ik dat ook niet kwijt.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:53

Ik kan hier echt niemand vinden die les geeft onder de € 30,-...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:54

Hm, mijn instructrice (die ik dus ook al 3 jaar niet meer heb gezien :P) kost ruim 30 euro per uur. Op mijn vorige stal kwam een tijdje iemand van 15 euro per uur, maar ik zag heeeel duidelijk kwaliteitsverschil.

Anoniem

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:54

Nuja ik heb echt heel fijn gelest destijds bij de instructrice waar ik zat (van 10 eu per uur) en ging echt met idiote sprongen vooruit.. En niet omdat ik nou zo goed kan rijden, want dat kan ik dus niet :')

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:56

Lesgeld ligt denk ik heel erg aan de stal en discipline. Ik betaal 25€ voor een priveles op een manegepaard van 45 min. Eigen paard is 20 euro per 45 min. Dit is tevens een western stal , misschien dat dit nu ook wat duurder uitvalt :)

10tje per uur :wow: lucky you! Dat is wel heel fijn.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:57

Dan heb je echt geluk, hier vragen ze zo € 25,- voor een half uur! Dan krijg je wel korting op een uur als je dat zou doen...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:57

Inderdaad, dan liet ik haar ook nog eens komen :P. Ik had overigens specifiek dressuurles van een goed gekwalifeerde amazone.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:58

Dat zou wel kunnen denk ik :) hier was het instructrice die aan stal kwam 1x per week dan, op eigen paard/pony uiteraard lessen, maar gewoon basis/dressuur. Ik hecht zelf niet zoveel waarde aan wat iemand rijdt, maar ze reed zelf Z dressuur maar t lessen ging wel erg fijn :)

Nu ik op de andere stal sta zijn er hier op stal al zo 10 instructrices uit te pikken die les kunnen / willen geven , varierend van 7,50 tot 45 euro, maar die van 45 euro geeft dan bijv. pas les vanaf Z niveau en dat soort onzin.. Terwijl basis genoeg is voor mijn boscrospony :+

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:01

chelle_dora schreef:
Die les moet lang niet altijd van de eigenaar en is lang niet altijd op eigen kosten :+ maar goed.

Ik lees prima hoor, maar je bent later pas wat genuanceerder geworden en hebt het later pas wat specifieker neergezet, excuse me.

Overigens over de landweggetjes: als je wil dat je (verzorg) paard een beetje degelijk staat én genoeg buiten komt, kom je al snel in de polders terecht ja en daar rijdt inderdaad geen OV en wegonderhoud doen ze niet al te veel aan omdat er genoeg tractors overheen komen. Ik zou zelf mijn pony namelijk nooit meer op een manege willen stallen; prima bereikbaar allemaal en oh zo mooie bakken, maar dan komt de pony niet buiten, waardoor het voor de verzorgster/bijrijdster echt niet meer grappig is om met zo'n dier om te gaan.

Tja, als je het ziet als 'een paard wat niet van jou is' dan is ieder bedrag te veel ben ik bang, omdat je er zelf geen beslissingen over mag maken.
En ik weet niet waar jij lest, maar 30 euro voor een uur vind ik zelf (let op, vind ik zelf!) een behoorlijk bedrag en behoorlijk lang, als je bedenkt dat je vaak buiten de les moet in en uitstappen. Mijn pony wil ik op het moment echt niet 2 uur die-hard aan het werk hebben, en het is hier ook normaler om lessen te hebben in blokken van een half uur (tis geen manege waar je een uur hobbelt..) en zijn ze (gelukkig) geen 30 euro per uur of half uur (ja tuurlijk je hebt ze wel). Voorheen betaalde ik voor een les van een uur namelijk een 10tje (mocht wel in de les in en uitstappen, keek goed naar het paard) dus 30 euro voor een uur les ga ik sowieso nooit niet betalen en zou ik ook niet van m'n bijrijdster verwachten :+

Misschien is dat een verschil tussen engels en western, maar westernlessen zijn niet heel goedkoop. En om je eerlijk te zijn ik heb privelessen van een half uur gehad maar daar leerde ik echt niets bij. had je je paard net lekker aan het lopen, was het half uur voorbij en had je alsnog geen begeleiding bij het verder doorpakken. Voor je laatste reactie had ik dacht ik alles al duidelijker uitgelgd, excuse me :)

En het is heel lief van jou dat je dat bedrag niet verwacht, maar de eigenaren die ik in de afgelopen jaren tegen ben gekomen waren daar helaas anders in.
Ik heb nu overigens geen probleemn meer met landweggetjes (auto enzo) maar toen ik nog in Utrecht woonde had ik ouders die dat wel een probleem vonden en liever niet hun enige dochter over die weggetjes lieten gaan ;)

Lielle,
Ik geef hier ook absoluut het argument niet dat als ik 240 euro neer kan tellen ik ook wel een eigen paard kan kopen. Die opmerking hebben jullie al lang en breed om zeep geholpen en daar kom ik ook zeker op terug.
Neemt niet weg dat ik 240 euro veel vind om van een bijrijder te vragen. Ook al is het een bedrag wat maandelijks terugkomt. En les neem je voor zelf alleen wordt dit wel vaak als eis gesteld dat je bij dezelfde instructeur les neemt. Die les is beregoed absoluut maar wel duur (ik heb hier in de omgeving ook geen lagere prijzen gezien dus degene die minde rbetalen, prijs jezelf gelukkig! )
Bovendien als je een eigen paard hebt kan je er ook voor kiezen eens per maand les te nemen, waar een eigenaar van jou vraagt om wekelijks les te nemen.

Ik laat het hier overigens bij. Er wordt hier selectief gelezen, mijn eerste reactie was ongenuanceerd, ik heb in meerdere reacties dit verduidelijkt (met behulp van Sicayes). Ik geloof dat ik alles beredeneerd heb.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:01

Dit zijn ook wel duo-privelessen. (Dus samen met een vriendin) volgens mij is alleen iets duurder, op een manegepaard dan. Je krijgt wel korting op je 10 ritten kaart. :j

Trouwens, correct me if I'm wrong, maar er was ooit tegen me gezegd dat je bij een eigen paard zonder blikken of blozen 500€ per maand moet kunnen wegzetten. 1 van de redenen dat ik dit nog echt even niet kan financieren. Misschien dat ik in de toekomst wel ga kijken naar een leasepaard maar dat is nu nog even niet aan de orde.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:06

Ik snap jouw nuance, ben het er alleen niet mee eens. Maar goed, ik vind les essentieel en zou alleen maar blij zijn dat ik een paard heb om mee te gaan lessen. Voor mij valt de 120 euro voor de les dus buiten de afweging, waarbij ik wel de kanttekening plaats, dat ik dat alleen wil betalen als ik de lessen dat geld ook waard vind.

Mijn lessen varieerden van 15 euro per half uur tot 90 euro voor drie kwartier.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:18

Ik verwacht ook niet dat een bijrijdster iedere week les neemt van € 30.-. Als het 1x in de maand is ben ik al erg blij!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:18

Hoe duur een paard is om te onderhouden hangt heel erg af van waar je staat en wat voor soort paard het is, en wat je er nog mee kan/wil doen. Dit hebben jullie uiteraard ook al gezegd. Er zijn ook paarden waarbij de dierenarts in sommige gevallen wellicht niet meer de moeite is.

Aan stalling ben ik 125 per maand kwijt. Hoefsmid 15 euro eens in de zes maanden. Wormenspuiten omgerekend zo'n 3 euro per maand. Enten doe ik momenteel alleen het hoogst noodzakelijke. Brokken koop ik zelf: dat is ongeveer 20 euro per maand. Kortom: onder de 200 euro ben ik hier echt wel klaar met een eigen paard. Ik moet er wel bij zeggen dat ik haar van de verzekering heb gekocht, en dat ik dus al van tevoren besloten heb er geen grote operaties op na te gaan houden. Als ik weer geld heb kan dat natuurlijk. En op het moment zelf moet ik ook nog maar even zien wat ik doe :P

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:24

Het wisselt zo, ik heb jarenlang behalve de vaste lasten geen gekke bedragen hoeven uitgeven. Helaas heeft mijn tinker een astma aanval gehad en daar COPD aan overgehouden, dan komen er ineens maandelijks veeeeeeel kosten bij kijken.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:28

Begrijpelijk, eigenlijk is er bijna geen pijl op te trekken. Die 500 euro was meer een richtlijn van 'dit moet sowieso geen moeite kosten' dus minder en zeker 2-300 euro meer ook niet als dat nodig is.

Afin daar is dit topic niet voor :+ bedankt voor jullie antwoorden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:37

Wat vonden jullie van mijn eisen en verwachtingen voor iemand die mijn paard komt rijden? Redelijk? Of niet realistisch?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:49

Share schreef:
Wat vonden jullie van mijn eisen en verwachtingen voor iemand die mijn paard komt rijden? Redelijk? Of niet realistisch?

Ik moest even terugbladeren :+

Voor wat je bied vind ik je meer dan heel erg ontzettend redelijk. Geen bijdrage, op verplichte lessen na en verder alles mogen doen? (Mits de ruiter inderdaad ook het paard verbeterd, ik snap het. de klik moet er zijn en de ruiter moet goed/fijn zijn en dat je op dat punt misschien kritisch bent)
Count me in, dan val je wel met je neus in de boter hoor.

Ik zou het helemaal niet gek vinden als je hier een bijdrage voor ging vragen trouwens. Eigenlijk zou ik het je bijna aanraden :')

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:52

op die voorwaarden heb ik een paar keer een paard voor iemand gereden, naar volle tevredenheid. Ik ben alleen niet van plan om ervoor te betalen (zoals jouw vriend voorstelt) als ik daadwerkelijk een paard kan verbeteren; maar ik heb ook al redelijk wat wedstrijdervaring en diverse paarden zelf opgeleid.
ik heb geen moeite met tuig schoonmaken, snoepjes, evt supplementen, ijzers etc. Wat mij betreft dus realistisch, mis jouw paard ook de kwaliteit heeft om redelijk mee te doen in de wedstrijden.

/add
ik vind het dus niet gek als je er een bijdrage voor vraagt, ik zou het alleen zelf niet gaan betalen en verder zoeken naar iets anders

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:46

Jeetje wat gaat het hard!

Ik heb zelf in de randstad (tussen leiden en den haag) bijrijdpaarden gezocht en ik was in de positie dat ik kon kiezen en dat bijdrages aangepast werden aan mij.. En ik ben absoluut geen Z-ruiter. Aan echt serieuze dressuurruiters is een flink tekort dus.

Het klopt inderdaad dat een verzorgster voor zichzelf moet berekenen wat het aan benzine kost, wat de bijdrage is en wat er bij aan lessen komt. Hier wordt 15 euro voor 3 kwartier betaald aan een stalgenoot, en ze lessen ook niet wekelijks.