Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lucy_121 schreef:Dankjewel voor alle snelle reacties! Ik ben zelf zeker geen professional maar heb wel vaker geholpen met het zadelmak maken en inrijden van pony's omdat ik klein en licht ben. Ze vraagt nu geen bijdrage maar ik twijfel om een kleine vergoeding te vragen omdat ik haar toch een dienst verleen. Wat zouden jullie realistisch vinden in mijn situatie?
Absolem schreef:Lucy_121 schreef:Dankjewel voor alle snelle reacties! Ik ben zelf zeker geen professional maar heb wel vaker geholpen met het zadelmak maken en inrijden van pony's omdat ik klein en licht ben. Ze vraagt nu geen bijdrage maar ik twijfel om een kleine vergoeding te vragen omdat ik haar toch een dienst verleen. Wat zouden jullie realistisch vinden in mijn situatie?
Mwuaahh als ze geen bijdrage aanbied zou ik er niet over beginnen als je geen prof bent . Je zou haar dan best een heel goed tegen haar teen kunnen stoten . Gezien ze m waarschijnlijk expres niet wegbrengt om kosten te vermijden ...
Lucy_121 schreef:Dankjewel voor alle snelle reacties! Ik ben zelf zeker geen professional maar heb wel vaker geholpen met het zadelmak maken en inrijden van pony's omdat ik klein en licht ben. Ze vraagt nu geen bijdrage maar ik twijfel om een kleine vergoeding te vragen omdat ik haar toch een dienst verleen. Wat zouden jullie realistisch vinden in mijn situatie?
witroosje schreef:Poekkie schreef:Ik ga mee met de voorgaande reacties maar wil wel nuanceren: als je exact 50/50 van de kosten zou vragen dan zou ik als bijrijder ook wel inspraak willen hebben in dingen als wedstrijden bvb. Maar dat hoort dan wel vooraf goed besproken, is het niet zo dan zoekt die bijrijder maar een ander paard.
In mijn ogen is dit meer een lease-constructie en echt iets totaal anders dan een bijrijder
Gini schreef:Ik snap dat niet. Als bijrijder een bijdrage vragen dan hoor je van 'oeh pas maar op, verzekeringtechnisch enzo, zorg dat je dan ook maar de dienst goed levert, als je geld vraagt komen er ook verplichtingen bij, de jeugd van tegenwoordig wil het allemaal maar gemakkelijk, je loopt te hard van stapel, zie maar dat je haar niet op de tenen trapt met je vraag, enzo enzo enzovoorts'.
Maar iedere paardeneigenaar kan zomaar iedere doordeweekse knol aanbieden voor een bedrag volkomen naar willekeur met nog een eisenlijstje erbij en niemand knippert ook maar met zijn ogen.
Ach ja, ik weet dat ik redelijk alleen sta met deze mening, maar op dat vlak vind ik de paardenwereld echt gek, echt heel gek. Alsof ik met de hond van de buurman ga wandelen en in mijn handjes mag knijpen dat ik met die hond mag gaan wandelen en de buurman koste wat het kost te vriend moet houden want o, wie weet zoekt die wel iemand anders. Nou nee, ik word gewoon betaald hoor, want ik lever de dienst.
Gini schreef:Maar hier gaat het niet om: he, ik heb een leuk paardje, wil je erop rijden. In dit geval gaat het om: ik heb een paard dat ik volledig wil omscholen en dat kan ik niet alleen. Wil jij mij helpen?
Er zijn mensen die hun broodwinning rond die laatste vraag hebben opgebouwd en de persoon in dit topic zou dan geen tientje of wat drinkgeld mogen vragen omdat ze anders de paardeneigenaar tegen de schenen trapt. Oké dan.
Gini schreef:Dat is dus de situatie waar Lucy_121 in zit. Ze werd gevraagd voor een dienst en toch wordt in dit topic haar afgeraden een bijdrage te vragen. Een raad die ze -in mijn ogen jammer genoeg- opvolgt.
Lucy_121 schreef:Ik heb een vraagje. Ik heb een tijdje gezocht naar een bijrijdpaardje en heb nu iemand gevonden die haar menpaard wil laten omscholen tot rijpaard. Het idee is dus dat ik hem ga inrijden met haar hulp. Hoe zouden jullie dit regelen qua bijdrage?
cobiie schreef:Belangrijkste is dat beide partijen vooraf al hun wensen en eisen kenbaar maken zodat de kans op een goede match het grootst is.
Op ieder potje past een dekseltje, bij iedere paardeneigenaar is vaak wel een passende bijrijder te vinden.
Gini schreef:@cobiie: uiteraard kunnen er in de situatie nog veel alsen en maren zijn. Ik weet ook niet hoe de situatie precies in elkaar steekt, dat weet niemand op Bokt. Maar die gemakkelijkheid waarmee hier gezegd wordt: "Geen bijdrage vragen, Lucy, want je schopt de paardeneigenaar misschien wel tegen de schenen. Je mag blij zijn dat je een paard te rijden krijgt." Daar krijg ik kippenvel van. Dit is iets wat ik enkel in de paardenwereld zie, dat zelfs wanneer de bijrijder de toevoegende waarde is/de dienst levert moet bijbetalen of het op zijn minst gratis moet doen. Ik zeg niet dat Lucy een bovengemiddeld uurloon moet vragen, maar een kleine bijdrage, een fooi, wat drinkgeld, goh, dat zou ik als paardeneigenaar uit eigen beweging aanbieden.