Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:13

dat klopt ook hoor absoluut. ik heb het meer over de maandelijks terugkomende kosten. als ik 300 euro aan stalling en les zou uit kunnen geven (ik reken dan dat ik daar niet krom voor hoef te liggen uiteraard) dat ik dan ook zelf een paard zou kunnen kopen :) ik heb helaas dat geld er gewoon niet voor en daarom bedoel ik te zeggen dat ik de bijdrage van 120 euro plus les en benzinekosten gewoon ontzettend veel vind.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:22

ik snap je best Suuskipje, ik denk ook vaak waarom heb ik eigen paarden hihi maar ik moet de laatdte tijd heel vaak krom liggen om ze te kunnen betalen want je weet nooit wat de onverwachte kosten zijn. Als je van jezelf weet dat je het geld echt niet hebt moet je het bij een verzorg/bijrijdpaard houden en ik weet dat jij weet wat een paard echt kan kosten per maand maar er zijn genoeg bijrijders die dat niet weten en het maar raar vinden dat we er een vergoeding voor vragen. Ze komen om te rijden en de rest van de kosten is voor de eigenaar (wat ook meer dan logische is) maar ze snappen dan niet dat ze even niet kunnen rijden omdat een paard ook ziek kan zijn. Het moet van beide kanten komen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:48

Er is nu een generatie ontstaan die alleen maar nemen en niet willen geven.
Nu wil ik niet iedereen over één kam scheren, maar ik zie het wel als een terugkerend probleem.

De verzorgsters / bijrijders die alleen maar nemen weten heus wel dat een paard meer kost. Maar het interesseert ze niet.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:10

Ik ben gemiddeld 150 euro extra kwijt bovenop mijn stalkosten. Ik heb het een jaar bijgehouden en ben hierop uitgekomen. En dan heb ik een goedkoop paard, geen ijzers, nooit ziek, heeft weinig voer nodig enz. Maar, wat de kosten zijn vind ik voor een verzorgster niet van belang, want die heeft daar inderdaad lekker niks mee te maken. Een verzorgster neemt je tijd uit handen of zorgt voor meer aandacht voor je paard, het is geen financiele reserve. Dan moet je denken aan je paard te leasen o.i.d. en daarmee de verzorgster ook veel meer rechten geven om beslissingen te nemen.

Ik wil zelf bepalen welk voer ik geef, welk zadel erop ligt, wanneer ze geschoren wordt en van wie ze les krijgt. Dan kan ik niet verwachten dat de verzorgster evenredig in de kosten bijdraagt, want dat is dan niet eerlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:25

maar dat heb ik ook niet gezegd. Maar het argument dat je beter af bent met een eigen paard ipv 300 euro per maand (inclusief lesgeld en benzine) te betalen voor een leasepaard vind ik vreemd, en dat heb ik hierboven toegelicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:36

Ik vind het argument 'benzinekosten' altijd zo onzinnig.. Niemand verplicht je toch om de pony te verzorgen... Als mijn vriend zijn uurtarief moet rekenen voor het brengen en halen nu iedere keer van mij dan kost mijn stalling ook een godsvermogen; uren waarin hij net zo goed had kunnen werken maar die bereken ik toch ook niet door aan de bijrijdster :+ waarom zou een bijrijdster dan wel de benzinekosten door willen berekenen?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:45

Chella_dora ben volledig met je eens, brandstofkosten vind ik idd niet redelijk om dit in het verhaal mee te nemen. Dan had je niet zo ver weg een verzorgpaard moeten nemen. Dan kun je op de fiets.

Ik moet ook 35 km rijden met de auto om bij mijn paarden te komen.
Die beslissing heb ik zelf genomen, het is voor mij een stuk goedkoper om de paarden bij mijn ouders te laten staan, dan ze dichter in de buurt te stallen.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:51

misschien moeten jullie mijn reacties beter lezen :) in mijn buurt zijn nou eenmaal niet zoveel verzorgpaarden dat ik op de fiets kan jammer genoeg :)
en om naar het paard toe te gaan maak je nu eenmaal kosten. ikzelf tel dus wel de brandstofkosten, dat is namelijk een godsvermogen in deze tijd en als er dan ook nog eens 120 euro aan bijdrage gevraagd wordt en nog een eis dat je les neemt dan kan ik dat niet betalen.

als ik zelf een paard zou kopen dan zou ik die natuurlijk wél op fietsafstand zetten waardoor de brandstofkosten wegvallen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:02

Suuskipje ik vind het de keuze van de verzorgster om een verzorgpaard te nemen die niet binnen een fietsafstand is.
Ik met nadruk op ik, vind niet dat een paardeneigenaar rekening met de brandstofkosten hoeft te houden.

De verzorgster kiest er toch zelf voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:04

Je hoeft natuurlijk niet a la minute een verzorgpony te zoeken, als eigenaar is het niet mijn probleem dat mijn pony te ver weg staat voor de bijrijdster :+

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:07

Het is toch niet zo gek dat je als zoekend verzorgster ook je benzinekosten meerekend bij het kiezen van een verzorgpaard? Nee lekker, dan ben je net zo fijn bezig en kom je er na een aantal maanden achter dat je het in combinatie met het leasegeld en lesgeld het toch niet kan doorzetten omdat het teveel kost. Dan moet je weer weg en moet de eigenaar weer op zoek naar een verzorgster. -O- jottem.

Een bijdrage leveren aan het verzorgen van het paard vind ik, afhankelijk van wat er moet/mag worden gedaan met het paard, ook niet gek. Anders vind ik het ook wel weer 'te makkelijk'. Wel de lusten, niet de lasten. 'rot' klusjes zijn ook gewoon dingen die erbij horen.

Argumenten als 'dan had je niet zo ver een verzorgpaard moeten nemen' vind ik ook een beetje krom. Ze liggen nou eenmaal niet voor het oprapen in de stedelijke gebieden. En ik kan ook moeilijk aan mijn buurman vragen of hij een paardje op z'n balkon wilt zetten. :Y)

Ik denk ook niet dat Suuskipje bedoeld dat ze korting wilt op het leasebedrag/verzorgbedrag. Het gaat er meer om dat ze het bij elkaar voegt en DAN kijkt of ze het paard kan verzorgen. Als dit niet gaat, geeft ze dit aan en dan kunnen beide partijen uit elkaar.

chelle_dora schreef:
Je hoeft natuurlijk niet a la minute een verzorgpony te zoeken, als eigenaar is het niet mijn probleem dat mijn pony te ver weg staat voor de bijrijdster :+

Daar zal ze waarschijnlijk ook dan van te voren achterkomen en het nieteens aangaan. Is dat nou zo gek? -O-

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:10

myk_en_shant schreef:
Suuskipje ik vind het de keuze van de verzorgster om een verzorgpaard te nemen die niet binnen een fietsafstand is.
Ik met nadruk op ik, vind niet dat een paardeneigenaar rekening met de brandstofkosten hoeft te houden.

De verzorgster kiest er toch zelf voor.

waar zeg ik dat de eigenaar daar rekening mee moet houden?
Ik bedoel het inderdaad zoals sicayes hierboven zegt. als verzorgster kan je je geen eigen paard permiteren anders had je er wel 1 aangeschaft. dus voor je eigen berekening tel je alles mee dus ook de reiskosten.. beetje banketstaaf als op de helft van de maand blijkt dat je geld op is aan leasekosten en lesgeld en je daarom niet meer naar het paard kan gaan nietwaar?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:12

Bijrijdpaarden zijn in de randstad misschien moeilijker te vinden, verzorgpaarden niet.
Ik heb ooit een verzorgster gehad die wilde dat ik haar benzine ging betalen. Die mocht heel snel wegwezen. Ik vraag nog geen geld voor de verzorging. Puur omdat het allemaal pony's zijn met een verhaal die de ene dag prima te rijden zijn, maar de andere dag beter af zijn met een flinke poetsbeurt en een rondje wandelen. Hoe minder er gereden kan worden, hoe minder animo ervoor is. Dat is tegenwoordig zo. Wel jammer.

Ik geef juist de jongeren een kans, vanaf 12 jaar dan wel, je hebt tenslotte verantwoordelijkheid voor het afsluiten van de weides en containers. De sociale controle van een manege is er niet. Dat ze geen ervaring hebben met verzorgen vind ik juist ideaal, dan kan ik ze dingen leren zoals ik het wil.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:16

LovingTweety schreef:
Ik heb ooit een verzorgster gehad die wilde dat ik haar benzine ging betalen. Die mocht heel snel wegwezen. Ik vraag nog geen geld voor de verzorging.

Het is ook een beetje van de zotte om geld te vragen voor de benzine als je zelf helemaal geen bijdrage levert en vanalles mag doen. Niet zo gek dat je haar dan hebt weggestuurd.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:18

nou ik heb welgeteld 1 paard gevonden nou ja pony die geen bijdrage vroeg en die verzorg ik nu. alles stond minimaal een half uur weg. mijn huidige ook maar daar betaal ik niets voor.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:20

Suuskipje schreef:
van wat ik gelezen heb hoeft een hoefsmid (uitzonderingen daar gelaten) niet elke maand te komen. als je paard gezond is hoeft een dierenarts ook niet elke maand te komen. daarom zie ik dat als incidentele kosten.
alle aanbiedingen die ik heb gekregen en alle advertenties die ik zie zijn allemaal verder weg, een verzorgpaard ligt tegenwoordig helaas niet voor het oprapen in de steden.
de kosten die je als laatste noemt zijn incidentele kosten, die reken ik dus absoluut niet mee in die 300 euro die ik eerder noemde.

Heb je wel eens een eigen paard gehad :o ? Anders kun je je de enorme kosten denk ik gewoon niet voorstellen :o (niet vervelend bedoeld hoor).

Mijn paard(en) kost(en) mij per maand per paard:
Stalling: € 220 (moet ik nog alles zelf doen)
Voer: € 42
HS: € 23,30
TA: € 16,70
DA: € 12,00 (hier zit dan ook het ontwormen bij in, niks incidenteels aan ;))
Verzekering: € 14,20 (goedkoopste van het goedkoopste)
Bezine: € 40,-
Totaal: € 368,20

En dan sta ik nog goedkoop en tel ik luxedingen als les (€ 67), osteo (€ 16,70), vervangen van tuigage etc
(€ 12,50) niet eens mee (en alles wat ik verder nog vergeet). € 120,- is dan eigenlijk best eens schijntje, al die mensen die dit bedrag namelijk zoveel vinden, zijn zelf niet bereid (of kunnen niet, om het even) dit bedrag neer te tellen voor een eigen paard ;). Mijn bijrijdster betaalt echter slechts € 55,- voor 10 - 12x per maand.

Benzinekosten vind ik ook onzin, dan fiets je maar wat verder of zoek je een paard dichter in de buurt. Als die er niet zijn is dan is dat vervelend maar als je dan de gevraagde bijdrage niet meer kunt betalen, zul je dus simpelweg op zoek moeten naar een ander paard of op de manege moeten gaan rijden.

Patricia H, nou idd, relatief kleine bedrag, eigen paardgevoel, geen zorgen en toch schathemeltjerijk :D.
Laatst bijgewerkt door Sees op 29-01-14 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:21

Sees schreef:
Benzinekosten vind ik ook onzin, dan fiets je maar wat verder of zoek je een paard dichter in de buurt. Als die er niet zijn is dan jammer, daar hoeft de eigenaar niet voor op te draaien vind ik ;).

De eigenaar draait er ook niet voor op! Zet ik het nou zo slecht neer dat het zo onbegrijpelijk is?
Ze maakt haar keuze op basis van het gevraagde bedrag en wat ze dan ZELF kwijt is aan benzinekosten. Er wordt niet aan de eigenaresse gevraagd 'of ze dan asjeblieft het benzinebedrag wilt verrekenen'

Kan ze het zelf niet betalen, dan gaat ze het niet aan. Gewoon, geen begin dus. Niet halverwege afkappen o.i.d. en dan gaan zeuren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:23

Sicayes, ja ik vond het onduidelijk opgeschreven van suuskipje ;) maar ik heb eea al aangepast.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:26

Sees; Het ging er dus om dat ze het bij zichzelf houdt en niet bij de eigenaar gaat emmeren. Dat zou uberdom zijn :+ dat het je benzine kost kan iedereen van te voren berekenen dus als je daar achteraf ineens achter komt en DAN bij de eigenaar gaat vragen om een vermindering dan ben je gewoon een... banketstaaf :+

Dan zou ik je ook raar aankijken. Dat is niet de zorg van de eigenaar. Dat los je zelf op.
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 29-01-14 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:29

Sees, ik heb nooit een eigen paard gehad om ik dat niet kan betalen ;) Ik heb me er echter wel in verdiept omdat toen ik nog in Utrecht woonde en geen rijbewijs had, moeite had met een verzorgpaard vinden waar ik niet eerst een uur voor op de fiets over enge landweggetjes hoefde te fietsen.

Ik geloof dat ik het argument van ' dan zoek je maar een paard dichter in de buurt' net al beantwoord heb. Ik heb geen idee of jullie wel eens een verzorgpaard/bijrijdpaard hebben gezocht en waar jullie wonen, maar in mijn omgeving is dit gewoon erg lastig. Zeker dichtbij de stad (ik woon op 5 minuten vanaf het centrum van Amersfoort) is het lastig. Alles heeft al een betrouwbare verzorger en dus zal ik toch naar plaatsen wat verder weg moeten rijden.
Om dan te kijken of ik het maandelijks kan bekostigen reken ik alles daarbij mee. Dus de bijdrage die tegenwoordig bijna standaard gevraagd wordt, het lesgeld en de reiskosten die door de grotere afstand omdat er niets te vinden is in de naaste omgeving ook hoger ligt. Wat ik in mijn eerdere reactie ook al aangaf is dat het jammer zou zijn als ik alles betaald heb voor de maand en er halverwege de maand niet meer naartoe kan gaan omdat het geld op is. Dan moet ik stoppen met het paard, waardoor de eigenaar weer op zoek kan naar een nieuwe verzorger/bijrijder.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:30

Ik snap best dat mensen maar een x bedrag per maand kunnen missen en ja daar moet dan ook de benzine kosten in zitten anders kom je over dat bedrag heen en kan je het alsnog niet betalen.

Wat ik vaak vervelend vind is dat er meiden reageren en zeggen dat ze het niet kunnen betalen omdat ze ook op de manege willen blijven rijden? Dan maak je toch een keuze? anders kom je maar niet...

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:36

_PatriciaH schreef:
Ik snap best dat mensen maar een x bedrag per maand kunnen missen en ja daar moet dan ook de benzine kosten in zitten anders kom je over dat bedrag heen en kan je het alsnog niet betalen.

Wat ik vaak vervelend vind is dat er meiden reageren en zeggen dat ze het niet kunnen betalen omdat ze ook op de manege willen blijven rijden? Dan maak je toch een keuze? anders kom je maar niet...

_/-\o_

En ja dat is inderdaad een beetje vaag. Het is een keuze dan kom je indd maar niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:36

Maar wat moet een eigenaar dan, de bijdrage laag houden voor die ene verzorgster die misschien een half uur verderop woont?

Of in de advertentie zetten 'bijdrage is afhankelijk van de afstand die je moet rijden'? Zou een mooie zijn, dan wonen ze zeker allemaal ineens in Groningen als ze hier gaan zoeken :+

Ik neem ook aan dat als je met de auto komt, je van tevoren je benzinekosten berekend (globaal genomen dan) en dus prima van tevoren dat rekensommetje kan maken en niet pas 'na een paar maanden'.

En moet zeggen, hier in de randstad zijn toch behoorlijk wat bijrijdpaardjes die een leuke bijrijdster zoeken hoor, maar ja, wél betaald inderdaad, gratis ga je ze hier vrijwel niet vinden, dat klopt.

Als je de bijdrage an sich gewoon niet leuk vind omdat je moet of wil lessen en de benzinekosten berekend, ook prima, maar zeg dat dan gewoon in plaats van te roepen dat de benzinekosten zo duur zijn of ga inderdaad op zoek naar een gratis bijrijdpaardje. Bedenk dan alleen wel dat je vaak een van de velen bent die op "auditie" komt en die dus zeker niet voor het oprapen liggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:41

Ik snap heel goed dat je die kosten meeneemt in je overweging om wel of niet aan een verzorgpaard te beginnen. Maar de redenering, dan ben ik met benzine, bijdrage en lessen bijna 300 euro kwijt en dan kan ik beter aan een eigen paard beginnen, vind ik wel onzuiver.

Citaat:
Dan zit je met een aantal keer per week toch al gauw aan de 250/300 euro per maand.. Dan had ik net zo goed zelf een paard kunnen kopen als ik die maandelijkse kosten toch kwijt ben voor een paard wat niet van mij is, waar ik geen beslissingen over mag nemen en vaak ook nog klusjes moet doen..

ik weet dat suuskipje dat daarna genuanceerd heeft, maar toch zie ik dergelijke opmerkingen wel vaak terug komen.

En ik weet dat paarden niet voor het oprapen liggen, maar dat hangt er ook vanaf hoeveel eisen je zelf stelt. Ik heb altijd iets te rijden gehad.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:42

chelle_dora schreef:
Ik neem ook aan dat als je met de auto komt, je van tevoren je benzinekosten berekend (globaal genomen dan) en dus prima van tevoren dat rekensommetje kan maken en niet pas 'na een paar maanden' .

Dit is het hele punt. Dat wordt nu ook bedoeld door suuskipje. Daarom gaat ze sommige paarden niet aan omdat de 'begroting' niet overeen komt. Het gaat hier niet over een leasebedrag wat te hoog of te laag is.