Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:32

Het erge was dus, dat het steeds proefrijden op mijn pony was, want er werd iemand gezocht om een pony in te rijden.... (Je wilt niet weten wat voor mensen denken dat ze dat "even kunnen" :')) dus ik was eerst nog boos op mijn stalgenootje van "Je zou overleggen als er iemand kwam rijden" (We hadden daar geen verlichting, hij werkte niet, dus ik had hem toegezegd dat hij mijn pony wel mocht lenen, anders stond ie toch maar stil... Jongen kan rijden, heeft zelf ook ORUN en alles gedaan, dus gaf ook zijn vriendin/ex (geen idee hoe dat altijd zat) les op mijn pony.... Geen probleem, extra beweging) dus ik was eerst boos op hem :') Want ik had een vaste bijrijder en dan de vriendin/ex/whatever die soms kwam lessen... Dus zocht er niemand bij...

Hij is uiteindelijk naar haar ouders toegegaan... Meisje was toen 16...

Het mooie, ik kwam der later nog een keer tegen toen ik een verzorgster zocht... Ze herkende hem nog...Zij heeft alleen nooit geweten dat ie van mij was, want mijn lieve stalgenootje vond het leuk om mensen wijs te maken dat het zijn paarden waren) toen begon ze dus te vertellen dat ze hem JAREN gereden had :') Dus ik speelde mooi mee... "Op welke dagen dan?" "Vooral op zondag"; iets wat nooit kan, want dan was ik altijd heel de dag op stal :') + hij is kort daarna verhuisd achter mijn huisje... En we hadden ook alles anders neergelegd etc, beter afgesloten, der hyves natuurlijk goed in de gaten gehouden.. (Gelukkig had ze alweer wat anders gevonden...) Maarja... der verhaal kwam er op neer omdat ze zo'n geweldige band hadden, was zij de beste verzorgster voor hem...

Maar echt... er lopen mensen rond dat je denkt "WTF?"

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:37

Als ik er aan terugdenk dan denk ik "waaah wat ben ik blij met mijn fantastische verzorgster die ik nu heb" :D

Runya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:33

Hejhej!

Eigenlijk ben ik altijd alleen maar een meelezer geweest op bokt. Ik ben dus een nieuw gezicht wat betreft het plaatsen van en reageren op berichten.
Echter heb ik besloten dat ik het volgende verhaal graag met jullie wil delen. Al is het om het even uit m'n hoofd te schrijven, haha!

Ik ben namelijk al vele jaren bijrijdster, waarin ik iedere keer weer raar opkijk van alle horror-verhalen die ik hoor over mijn mede-bijrijdsters. Het zou toch zeer logisch moeten zijn dat je zorgvuldig met het paard en de spullen omgaat! De eisen die ik gesteld zie worden zijn veelal dingen die ik vanzelfsprekend vind. Zelf nooit klachten gehad over mijn diensten en daar mag ik volgens mij tegenwoordig trots op zijn.

Sinds februari 2012 ben ik begonnen met het bijrijden van mijn huidige 'verzorgpoownie'. Vanuit Haarlem reis ik gemiddeld 2 tot 3 keer per week af naar Landsmeer hiervoor. Best een eindje, maar wat ben ik blij dat ik de gok heb genomen om het te proberen! Veel meegemaakt, maar ik kan nu met 100% zekerheid zeggen dat ik dit paardje nooit meer uit het oog ga verliezen. Het klikt zo ongelovelijk goed, haha. De eigenaresse bestempel ik ook tot vriendin i.p.v. 'de eigenaresse van m'n bijrijdpaard'. We appen heel wat af namelijk! We verschillen maar een maandje in leeftijd en hebben precies dezelfde opvattingen over de omgang, training en verzorging. :)

Voorjaar dit jaar vertelde ze mij dat het definitief was: ze gaat van nov. 2013 tot ong. mei 2014 een rondreis maken in het buitenland. Aangezien pony gewoon achterbleef, werd ik gevraagd of ik de tijd, het geld en de zin had om de volledige verzorging over te nemen in een soort lease/bruikleen. Na er lang over gedacht en aan gerekend te hebben, was er een enkel knelpunt naar voren gekomen: tijd. Naast mijn studie en bijlessen kon ik onmogelijk garanderen dat ik iedere dag genoeg uren over zou hebben om op en neer te gaan naar Landsmeer.

Zeker sinds een enkele reis mij nu, door veranderingen in het OV, ruim 5 kwartier kost. Dus om het qua tijd te redden, zou pony moeten verhuizen naar een stal in mijn directe omgeving. Bij die optie had de eigenaresse nog niet stilgestaan, dus heeft ze er een tijd goed over na gedacht. Wat was ik trots toen ik hoorde dat ze mij hier volledig vertrouwde met haar pony en veel liever had dat deze bij mij was i.p.v. de alternatieve optie van het onderbrengen in een kudde op Texel gedurende die zes maanden.

Op het moment ben ik druk bezig met de voorbereidingen. Ik heb een zeer fijne stal gevonden op slechts 3 km afstand die aan alle eisen voldoet, er staat een afspraak voor een proefles bij een instructrice wiens advertentie mij zeer aansprak en we zijn in de laatste fase van het opstellen van een schriftelijke lease-overeenkomst. Hierin zal onder andere staan dat ik op zoek mag gaan naar een bijrijdster / verzorgster om te helpen in de verzorging. Het zou ook zeker fijn zijn om me niet 'schuldig' te hoeven voelen wanneer ik door omstandigheden een dag niet naar stal kan, aangezien dit zeker gaat voorkomen.

Alleen loop ik hierbij wel tegen een probleem aan: Kan ik de risico's die aan een bijrijdster kleven accepteren? Nu spoken wel alle horrorverhalen en mogelijke doemscenario's door mijn hoofd! Er is natuurlijk veel dat mis kan gaan, zeker als ik rekening hou met het karakter en zwakkere punten van de pony. Daarnaast ben ik erg aan het twijfelen over wat er dan voor regels ingesteld moeten worden en waar ik precies naar op zoek ben in een bijrijdster.

Ik begrijp nu echt maar al te goed waarom dit topic al 126 pagina's telt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:59

Heel veel succes Runya!
Misschien een tip:
Als je een advertentie zet op de bokt markt, zet hem dan ook in je onderschrift dan lezen meer mensen het makkelijker.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:09

Wat een verhaal Runya, maar wat goed dat de eigenaar zoveel vertrouwen in jou heeft dat jij de voorlopige zeggenschap hebt! Maar lijkt mij idd nog lastiger een bijrijder zoeken, veel succes!

Gister heb ik mail gehad: A. had net een bijrijder (waarvan ik vroeg of het paard op mijn werk stond) De ander (B) ook, maar die advertentie was ook wat ouder (3 maandjes?) dus dat verwachtte ik wel. Maar zij wist misschien nog iemand, maar dat hing van mijn ervaring af...

Alleen het rare nu, en ik weet niet of jullie dit weleens hebben gehad: Tegenwoordig gaat de correspondentie via Marktplaats, dus je ziet niet het mail adres van de ander. Ik was bezig mijn ervaringen te schrijven, toen ik echt weg moest de kids ophalen. Toen ik thuis kwam, ging ik verder typen, maar ondertussen zag ik dat ik ook mail had van die andere vrouw (A). Goed, die zou ik later lezen... Ik was klaar met typen, las de mail over, en verzond hem.. Maar toen zag ik dus dat ik hem verzond naar degene die mij net die mail had gestuurd (A), ipv degene die nog een ander paard wist (B)? Ik keek eens goed, want ik wist zeker dat ik in eerste instantie níet op haar reageerde.

Wat blijkt nu, ze staan beide in hetzelfde mail bericht? Ik heb Outlook, voorheen Hotmail, en nu is het dus zo dat wanneer je een paar keer over en weer mailt met een persoon, dat je dat in 1 bericht doet (net als hier PB's, dan zie je ook ander je pb je vorige berichten naar die persoon. Maar er stonden dus van twee verschillende personen, berichten in dezelfde mail geschiedenis? Ik snapte er niks van, want naar wie was mijn bericht nu verstuurd?

Ik had les dus moest weer weg, en daar keek ik via mijn telefoon op Outlook: had een bericht terug van A. dat ze een ander bericht van iemand nu ertussen had staan? Dus het klopte wat ik had gezien.. Ik mailde haar terug dat ik het ook raar vond, en dat ik nu niet wist naar wie ik had gemaild. Ik had 's avonds weer de advertentie van B. opgezocht en via daar dus een nieuwe mail verstuurd.. Hoop dat het nu wel goed is aangekomen..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:04

Goh wat gek! Ik snap het ook niet zo goed want ik zie wel degelijk gewoon e-mailadressen en er is bij mij niets afgeschermd, behalve bij het eerste bericht dat je via marktplaats stuurt. Ik ga morgen kennismaken met een bokker, ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:20

Pff Lianne dan zou ik me echt zooo kwaad maken denk ik als ik zo'n trútje tegen zou komen op hyves/facebook/instagram.. :=
Daarom vind ik het ergens ook wel 'fijn' om een bijrijdster op facebook te hebben denk ik.. :+

Runya; welkom haha :)
Tja.. Wat voor eisen je stelt aan bijrijdsters e.d.. Ik denk dat het een beetje aftasten is. Het handige voor jou is dat je zelf van de bijrijdster-stoel af komt als het ware en dus ook de andere kant maar al te goed kent.. Ik denk dat dit het wat makkelijker maakt in wat je zoekt en wat je wel en niet wil!

Marocje; Hmm raar zeg, nee nog geen last van gehad gelukkig!

Nou voor volgende week in het weekend staat de afspraak met de ene potentiele bijrijdster.. De andere, die volwassen vrouw ben ik nu via de mail mee in gesprek. Klinkt toch als een nette, aardige vrouw en het lijkt alsof ze wel wat ervaring heeft met paarden, maar eerst maar eens zien of het tot een afspraak komt. Ik heb alle tijd, inmiddels heeft de halve stal al gezegd m'n pony gewoon buiten te zetten als ik straks even niet beschikbaar ben dus daar hoef ik me gelukkig geen zorgen om te maken :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:41

Ik zit voorlopig in de lappenmand (Pfeiffer) dus ik ga eens kijken of ik paardlief toch niet in kan zetten als soort van lespaard.. Dat ik er wel ben maar niet veel hoef te doen, kan trouwens ook niet haha. Maar wie/wat ik dan zoek weet ik nog niet :+
Eerst maar eens even met paps overleggen..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:47

Ze heeft ook geluk gehad dat ik der nooit op heterdaad betrapt had... Anders hadden we samen in de modder gelegen vechtend :') Had der echt van mijn pony afgesleurd :D (Nouja tis dat je je pony niet zo maar kunt laten staan opgezadeld en wel... maar moet er niet aan denken hoe ik zou reageren als ik zo maar iemand op mijn pony zou zien zitten... Eerst ben je toch boos, dus geen idee hoe ik "direct" gereageerd zou hebben, nu moest het via een omweg, dus dan ben je al wat rustiger...

Maarja, wel een tip voor de mensen die iemand laten komen kijken: zet alles klaar/zorg dat je nergens een sleutel hoeft te pakken/code hoeft in te voeren of wat dan ook.... Dat scheelt zo veel gezeik.. (en ook fijner voor de overige pensionklanten, zou niet happy zijn als iedereen wist waar al mijn spullen lagen en er bij wijze van zo bij kan, stel er is een gemeenschappelijke zadelkamer....

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:36

Welke vragen stellen jullie bij eerste ontmoeting? Ik kom vaak laat pas achter dingen die ik had kunnen voorkomen als ik er gewoon naar gevraagd had ;(

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:47

Wat verwacht je van het paard?
Wat is je doel met het paard?
Wat verwacht je van mij als eigenaar?

Die vind ik zelf wel belangrijk..

lith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:47

Ik vind het persoonlijk lastig een goede mail te schrijven.. ten eerste moet je goed overbrengen wat je bedoelt en op welke manier.. als je de eerste keer toch niet wil dat ze weten waar je paard staat, waarom spreek je dan niet af op neutraal terrein.. dan weet je hoe de persoon is en echt over komt.. dan kan je de keer erop wel afspreken op stal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:32

Lith, ik denk dat je het even verkeerd begrijpt. In de allereerste mail die ik van iemand krijg vind ik het dus raar om te lezen dat iemand exact wil weten waar het paard staat.
Lijkt me logisch om af te spreken op de stal, maar bij de mail waarin de verzorgster of bijrijdster zich 'voorstelt' al gelijk vragen waar het paard staat exact op welke stal vind ik dus nooit prettig.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:18

Hier ook al een jaar opzoek naar een leuke bijrijdster... Helaas zit ik of te ver uit de richting of willen ze geen tinker rijden... :\

Hele fijn gereden merrie, springen, cross, dressuur (l2) alles doet ze, ook buitenritten.
Mag mee gestart worden ook.

Maar niemand te vinden.... En zo kieskeurig ben ik nu ool weer niet dacht ik :\

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:39

ik had een vraag julie hier zoeken iemand ik wil bellen wat zouden jullie dat ik aan de telefoon

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:29

joann123 schreef:
ik had een vraag julie hier zoeken iemand ik wil bellen wat zouden jullie dat ik aan de telefoon

What..??

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:15

Waarschijnlijk hoe je zou reageren aan de tel.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:03

Tja.. Ligt eraan of je mailcontact met iemand hebt gehad of niet :Y)
Als je direct op een advertentie belt.. Gewoon hetzelfde als in de mail? Vragen of diegene nog steeds iemand zoekt, naar de pony vragen, jezelf netjes voorstellen, eigen ervaring vertellen.. Niet veel anders als via mail contact?

Zo heb je niks en zo stroomt je mailbox ineens vol. Maar kom er van eentje niet vanaf, die blijft me nu spammen. Eerst kon ze maar 1 dag in de week, toen ineens 2. Was eerst de bijdrage te veel en nu hoor ik d'r ineens niet erover en heb ik in een half uur tijd al 4 (!!) mails over waar m'n pony staat en wanneer we een afspraak maken want ze wil zo graag een goede band krijgen met m'n pony en lekker lange stukken rijden.. K ga eerst maar even vragen wat haar verwachtingen zijn, want onze bak is best groot maar lange stukken in de bak wordt lastig :=

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:58

Ik ben sinds vandaag ook op zoek naar iemand met ervaring die mijn merrie goed onderhanden wilt nemen voor de galop. :)

Ben benieuwd welke pennys ik krijg. :')

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:51

Ik meld me eventjes als dat mag.

Sinds kort zoek ik een verzorgster/bijrijder voor mijn paard.
In de advertentie staat ook duidelijk 18+, dit vanwege verantwoordelijkheidsgevoel, en volwassenheid.
Nu moet ik heel eerlijk erbij zeggen dat ik 17 jaar ook niet een groot probleem vind hoor.
Bij mij staat de verzorging voorop, en niet een muts heeft voor het rijden.

Nu krijg ik al enkele keren een mailtje, van 12/13/14 jarige met erin: "Hoi, leuke pony wanneer kan ik komen rijden?"

Hier reageer ik al niet eeens meer op, en verdwijnt zonder pardon de prullenbak in!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:06

:+ Ben ik druk om plannen te maken om mijn merrie weer te laten rijden, krijg ik een offer-i-cant-refuse om een oud-bijrijdapaard haha.. waar ik dus ook al ja op heb gezegd :o
Plannen zijn weer helemaal in de war gegooid maar het komt goed!

Mijn merrie ga ik nu 1x rijden 1x longeren, recreatief om haar een beetje conditie te geven. Moet begin april veulenen
Mijn ruin mag deze winter nog lekker door groeien en zal +- april/mei weg gebracht worden voor zadelmak maken
Het bijrijdpaard moet eind juni veulenen en ga ik 3x rijden in de week, maar zodra de ruin dus terug komt naar huis gaat zij met zwangerschapsverlof :Y)

En in juli zie ik dan wel weer verder :')

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:26

Ja via de telefoon inderdaad hetzelfde als via de mail denk ik.. Ik vind het zelf meestal niet zo fijn als mensen meteen in de eerste mail om een telefoonnummer vragen zodat we via de telefoon kunnen overleggen. Meestal omdat ik bij zo'n gesprek van de helft vergeet wat er gezegd is en een heleboel vergeet te vragen of vertellen, haha. En bij een mail kan je het toch nog een paar keer overlezen en alle punten duidelijk noemen etc.

@cp112 Wat jammer, waarom willen ze geen tinker rijden dan? ;p

@chelle_dora Ik heb inderdaad ook de hele zomer bijna geen mailtjes gehad en nu stromen ze binnen. Net nu we (eindelijk) een meisje op proef hebben reageert iedereen ineens op de advertentie. Snap er niks van, meestal is het andersom, dat er rond de winterperiode niemand reageert en in de vakanties en met mooi weer juist wel..

@xx_lyzet Dat soort mailtjes zijn inderdaad super irritant. Blijft lastig om mensen boven de 18 te vinden, want die zijn meestal gewoon druk met studie/werk etc. Ik snap wel dat je niet van die jonge meiden wil, wij hebben ook liever vanaf 17 jaar..

@amaryllis Zo dan krijg je het druk, haha!

Ik ben benieuwd of het meisje van nu blijft, ze vindt het wel heel leuk en kan goed met het paard overweg. Ze heeft het nu op zich wel heel makkelijk, want ze hoeft niet te mesten omdat de paarden nu 24/7 buiten staan en ze kan lekker met t paard bezig omdat de bak goed is. Dat is in de winter wel anders, dan staan ze op stal, dus dan wordt het weer mesten en dan is de bak niet altijd even goed, we hebben alleen een buitenbak. Maarja, we zullen het zien haha.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:29

Ja, het gaat gewoon om een haflinger van 5, die nog erg nieuwschierig en leergierig is. En daarbij, is ze net 1,5 jaar zoiets onder het zadel, en geen zin om het dan weer op te moeten gaan lossen. Mijn paardje is gewoon mn alles!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:29

Jets; precies, dat dacht ik dus ook! Hele mooi-weer periode niks gehad en nu ineens wel.. Ach misschien vakantie geweest of de 'even aankijken met school' periode overgewaaid..

xx_Lyzet; Dat snap ik! Heb ik ook hoor, m'n merrie is nu goed en wel een jaar onder het zadel en gaat het nu eindelijk goed doen (lekker ontspannen, nageeflijk lopen et cetera) dus zit er ook niet op de wachten om de fouten van een ander weer te moeten corrigeren op mijn pony hoor :) Gewoon kieskeurig zijn, dat kan en dat mag, want het is jouw dier!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:07

Even een vraagje hier , zouden jullie mijn advertentie nog aanpassen die ik gisteren heb geplaatst?