Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLHHx

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:48

Ik heb 3 verzorgpony's 1 daarvan moet ik betalen en daar rij ik op , en een is een shetlander en een staat op de manege :)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:39

myk_en_shant schreef:
Tja jij hebt het ontzettend geboft met de paarden.

Weet jij echt niet iemand voor vallie.

Ik snap nog steeds niet, waarom ik niemand kan vinden voor mijn knul.

Nee, zo weet ik het niet! Maar ik hou het voor je in de gaten!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:54

Super, bedankt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:56

LovingTweety schreef:
Ik vind het apart.

Vroeger, wilde verzorgsters zo veel mogelijk naar de pony's. Hier absoluut geen probleem. Helaas is die generatie verdwenen, want hoewel ik gratis een verzorgpony aanbied voor minimaal 3 dagen in de week, willen de geïnteresseerden maar 1x per week. Dan kan je net zo goed op een manege gaan rijden. Of er worden ineens allemaal eisen gesteld. Broertjes of zusjes die mee moeten etc.

Vermoeiend! Haha

Inderdaad, waar zijn al die meisjes heen? Misschien hebben mensen toch zoveel meer te besteden dat ze sneller een paard kopen. Vroeger, toen ik mijn verzorgpony kreeg, wilde ik er het liefst elke dag heen, en het maakte niet uit wat voor weer het was. En ik was niet de enige! En nu krijg ik alleen maar geneuzel van 'te koud', 'veel huiswerk', 'het regent'.
:(

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:56

Ik merk nog steeds dat in dit topic met name de jongere dames vallen over een bijdrage :o.

Als ik dat rekensommetje aan zou houden, zouden mijn bijrijdsters € 120,- betalen :D.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:59

Dat is in verhouding voor wat ik vraag per maand een keer zoveel. Ik vraag €54 en daar krijgen ze twee keer per maand ook nog privéles voor. Dus eigenlijk betalen ze voor de lessen

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:00

Sees schreef:
Ik merk nog steeds dat in dit topic met name de jongere dames vallen over een bijdrage :o.

Als ik dat rekensommetje aan zou houden, zouden mijn bijrijdsters € 120,- betalen :D.

Opzich vrij logisch. (wat niet wil zeggen dat ik tegen een bijdrage ben hoor!)
Toen ik een jaar of 13/14 was vond ik 120 euro erg veel geld per maand. Was dan ook super blij dat ik dit bedrag verdiende per maand met een zaterdag baantje. Zo gek vind ik het dus niet dat de jongere meiden dit een hoop geld vinden.
De reden dat ik vroeger een vz pony zocht was omdat ik vaker wilde rijden en lekker de hele dag bij de pony's kon zijn. Maar ik weet bijna zeker dat, als ik ook een vergelijkbaar bedrag moest betalen ik was afgehaakt. Overigens nam ik al vrij snel les op mijn huidige vz paard. Momenteel niet meer omdat hij al op leeftijd is, ik zijn trucjes ken en geen ambitie meer heb om hem hoger op te gaan trainen. Momenteel rijd ik hem puur zodat hij lekker los blijft in zijn lijf.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:03

Maar vraagje zou jij Aika ook gereden hebben als ze daar geld voor wilden hebben.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:07

myk_en_shant schreef:
Maar vraagje zou jij Aika ook gereden hebben als ze daar geld voor wilden hebben.

Dat ligt er aan wat ze ervoor terug geven.
Stel nou dat ze een bijdrage zouden vragen zou ik wel onderhandelen. Dat ik bijv. als ik er ben standaard de stallen uitmest, aanwezig ben bij de hoefsmid, land uitmesten enz.
Momenteel doe ik dit incidenteel omdat dit soort klusjes ook bij de taken zit van bepaalde zorgdeelnemers op de boerderij en ik dit meestal niet hoef te doen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:09

Maar in principe zou het geen no go zijn.

je weet het, je kan vallie doen :P

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:11

In principe niet nee. Want het principe betalen voor een dienst vind ik volstrekt normaal. Bedoel, mag wel alles met Aika doen, ben vrij om te gaan en te staan waar ik wil.
Ze hoeven geen bijdrage, omdat ze allang blij zijn dat ze wordt gereden terwijl de eigenaar hier geen tijd voor heeft. Zo blijft ze lekker alert en zorgt bij haar voor afwisseling. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:17

Ik vind het ook heel moeilijk om een goede bijrijdster te vinden.
Bij mij mogen ze alles met het paard wat ze willen, mits ze mijn paard ook kunnen verbeteren. Vind wel dat er gelest moet worden. Ze mogen ook op wedstrijd maar de kosten zijn voor hun, even als het regelen van trailer en vervoer. Heb evt wel een auto ter beschikking maar geen eigen trailer. Mijn paard is geen makkelijke en elke dag anders dus daar moet je wel mee om kunnen gaan.
Er hoeft niet gemest te worden of iets. En keer tuig schoonmaken zou ik wel waarderen en af en toe zak paarden snoepjes ofzo.. verder vraag ik eigenlijk geen bijdrage zolang als mijn paard er beter van wordt. Al vind mijn vriend dat ik dat best wel mag doen. Omdat ze toch alles mogen doen met het paard wat ze willen 2a 3 x per week. Ik heb gewoon graag iemand die correct kan rijden en met mijn paard omgaat. Wedstrijd ambities heeft enzo. Kan ik ook enorm van genieten.

Ben nu wel bezig met een meisje maar moet nog blijken of het wel echt klikt. Eerste keer ging best goed voor een eerste keer. 2e keer ging helaas niet maar er waren ook problemen in de mond. Die zijn nu opgelost en rijd mijn paard nu weer even zelf want het vertrouwen in het contact hand/mond is wat verstoord. Hopenlijk, gaat het daarna klikken met het meisje. :j

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:20

Als je een " moeilijk" paard hebt, lijkt het mij haast een onmogelijke zaak om een geschikte ruiter te vinden. Laat staan dat ze zich aanbieden.

Voor mij is het al moeilijk iemand te vinden voor een ontzettende brave driejarige

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:23

myk_en_shant schreef:
Dat is in verhouding voor wat ik vraag per maand een keer zoveel. Ik vraag €54 en daar krijgen ze twee keer per maand ook nog privéles voor. Dus eigenlijk betalen ze voor de lessen

Ik doe het ook zo, het is te zeggen, ik probeer.
Ik ben student en moet keihard werken om mijn paard te betalen. Daarom vraag ik wel 30euro aan de bijrijdster. Zij mag zoveel komen als ze wil, maar ze bespreekt het altijd met mij. Ze moet wel de stal mesten, maar dat is het zo wat. Ze heeft veel materiaal tot haar beschikking en een bos vlakbij.
En ik probeer haar regelmatig les te geven.

Ik vind het wel win win, ze betaald wel iets, maar het is bijna haar eigen paard + les en zonder alle kosten van een eigen paard, en ik weet dat er iemand regelmatig naar mijn paard gaat en er zorg voor draagt.
Dan vind ik een bijdrage niet mis. Maar overdrijven in de prijs hoeft ook niet.

Shet bij ons thuis op de wei heeft ook een verzorgster, die hoeft niets te betalen en helpt af en toe wel mee met klusjes.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:32

Mikkiej schreef:
Sees schreef:

Opzich vrij logisch. (wat niet wil zeggen dat ik tegen een bijdrage ben hoor!)
Toen ik een jaar of 13/14 was vond ik 120 euro erg veel geld per maand. Was dan ook super blij dat ik dit bedrag verdiende per maand met een zaterdag baantje. Zo gek vind ik het dus niet dat de jongere meiden dit een hoop geld vinden.
De reden dat ik vroeger een vz pony zocht was omdat ik vaker wilde rijden en lekker de hele dag bij de pony's kon zijn. Maar ik weet bijna zeker dat, als ik ook een vergelijkbaar bedrag moest betalen ik was afgehaakt. Overigens nam ik al vrij snel les op mijn huidige vz paard. Momenteel niet meer omdat hij al op leeftijd is, ik zijn trucjes ken en geen ambitie meer heb om hem hoger op te gaan trainen. Momenteel rijd ik hem puur zodat hij lekker los blijft in zijn lijf.

Hm ja daar heb je ook wel weer gelijk in :o. Daar kan ik ook inkomen, ik vind de tegenargumenten van de jongere meiden alleen wat eh... kul? Verwend? Ik kan het goede woord niet vinden :o.

Vroegah, hoefde ik nooit te betalen voor verzorgpaarden. Alleen was ik dan één van de 100 en rijden mocht niet. Ik ging door weer en wind op het fietsje, hing de hele dag rond op stal, hielp met mesten, voeren, buitenzetten, poetsen, invetten en rende naast de beginners mee. Áls ik geluk had mocht ik dan een keer in de week een kwartiertje uitstappen. Práchtig vond ik dat.

Tegenwoordig moet het een paard zijn wat weet ik wat te bieden heeft, willen "ze" geen klusjes meer doen en betalen al helemaal niet. Als er geen binnenbak is, haken ze af en als het paard een keer kreupel is zie je ze niet.

Ik heb vanaf dag 1 geluk met mijn bijrijdsters. Daarom heb ik vanmorgen nog een cadeautje naar stal gebracht voor mijn bijrijdster :o.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:12

Ik vind 120 euro een belachelijk hoge eigen bijdrage om jullie eerlijk te zijn hoor, en ik ben 24 en werk gewoon...
Naast die eigen bijdrage wordt vaak namelijk ook nog ge-eist dat er les genomen wordt op eigen kosten en niet te vergeten het benzine geld als er van ver gekomen moet worden. Dan zit je met een aantal keer per week toch al gauw aan de 250/300 euro per maand.. Dan had ik net zo goed zelf een paard kunnen kopen als ik die maandelijkse kosten toch kwijt ben voor een paard wat niet van mij is, waar ik geen beslissingen over mag nemen en vaak ook nog klusjes moet doen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:08

ik zou willen dat ik er was met 300 euro in de maand. Dat ben ik al kwijt aan stalling, smid en DA kosten voor een paard, dan heb ik nog helemaal geen brandstof en lessen geteld. Die extra kosten die jij noemt (les en benzine) komen bij een eigen paard er ook nog bovenop, dus die vergelijking klopt niet.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:37

Sheran schreef:
LovingTweety schreef:
Ik vind het apart.

Vroeger, wilde verzorgsters zo veel mogelijk naar de pony's. Hier absoluut geen probleem. Helaas is die generatie verdwenen, want hoewel ik gratis een verzorgpony aanbied voor minimaal 3 dagen in de week, willen de geïnteresseerden maar 1x per week. Dan kan je net zo goed op een manege gaan rijden. Of er worden ineens allemaal eisen gesteld. Broertjes of zusjes die mee moeten etc.

Vermoeiend! Haha

Inderdaad, waar zijn al die meisjes heen? Misschien hebben mensen toch zoveel meer te besteden dat ze sneller een paard kopen. Vroeger, toen ik mijn verzorgpony kreeg, wilde ik er het liefst elke dag heen, en het maakte niet uit wat voor weer het was. En ik was niet de enige! En nu krijg ik alleen maar geneuzel van 'te koud', 'veel huiswerk', 'het regent'.

Ik wil het liefste ook elke dag maar het probleem is dat ik er geen tijd voor heb ivm school
Nu ga ik 2x in het weekend en 1x doordeweeks naar mijn verzorgpoown en dan ook nog 1x perweek op de manege en om de 2 weken mag ik een keer extra rijden op de manege omdat ik op zondag help met paarden losgooien in de bak echt een geweldig werkje vind ik dat!! En super dat ik dan ook nog een keer mag vrijrijden

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:43

Lielle schreef:
ik zou willen dat ik er was met 300 euro in de maand. Dat ben ik al kwijt aan stalling, smid en DA kosten voor een paard, dan heb ik nog helemaal geen brandstof en lessen geteld. Die extra kosten die jij noemt (les en benzine) komen bij een eigen paard er ook nog bovenop, dus die vergelijking klopt niet.

natuurlijk komen de incidentele kosten er nog bij. ik reken die 300 euro als stalling en les. uiteraard ga ik als ik een eigen paard zou hebben hem niet 30 km bij me vandaan zetten dus dan vallen de benzine kosten ook mee. incidentele kosten als hoefsmid en dierenarts maak je dan een spaarpotje voor aan natuurlijk :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:46

Sheran schreef:
LovingTweety schreef:
Ik vind het apart.

Vermoeiend! Haha

Helemaal mee eens, huiswerk deed ik op school in de pauzes, ipv op het schoolplein populair staan doen. Soms nog een uurtje s avonds, alles om maar na school naar mijn pony's te gaan.

Ik bied hier de meiden altijd een kans het gevoel van een eigen pony te hebben, zonder de maandelijkse en incidentele kosten. 1 meisje doet het perfect. De rest houdt het een half jaar vol en kapt er dan mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:02

Suuskipje schreef:
Lielle schreef:

natuurlijk komen de incidentele kosten er nog bij. ik reken die 300 euro als stalling en les. uiteraard ga ik als ik een eigen paard zou hebben hem niet 30 km bij me vandaan zetten dus dan vallen de benzine kosten ook mee. incidentele kosten als hoefsmid en dierenarts maak je dan een spaarpotje voor aan natuurlijk :)

hoefsmid en DA is niet incidenteel, dat zijn vaste kosten. En mijn paard(en) staat(n) dus wel ruim 30 km verderop. Niet erg, dat is mijn eigen keuze, maar dat is een verzorgpaard in de volgende stad ook. Ik haal het zelfs zonder benzine bij lange na niet voor stalling, DA en les, en exact berekenen doe ik maar liever niet. Vergis je ook niet dat je met een bijrijdpaard zeker weet wat je iedere maand kwijt bent, en dat kan ik niet zeggen. Een keer de fysio erbij, zadelmaker omdat het zadel toch niet meer zo goed ligt of een keertje bloed trekken omdat hij niet lekker in zijn vel zit, en daar gaan weer tientallen euro's.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:11

van wat ik gelezen heb hoeft een hoefsmid (uitzonderingen daar gelaten) niet elke maand te komen. als je paard gezond is hoeft een dierenarts ook niet elke maand te komen. daarom zie ik dat als incidentele kosten.
alle aanbiedingen die ik heb gekregen en alle advertenties die ik zie zijn allemaal verder weg, een verzorgpaard ligt tegenwoordig helaas niet voor het oprapen in de steden.
de kosten die je als laatste noemt zijn incidentele kosten, die reken ik dus absoluut niet mee in die 300 euro die ik eerder noemde.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:16

Ik denk dat dit een oneindige discussie is, wel of niet betalen, daar heeft iedereen zijn eigen mening over.
Ik kan het me voorstellen van beide kanten.
Ikzelf heb mijn bijrijdsters altijd laten betalen, een half jaar geleden liet ik een meisje komen, en van mij mocht ze gratis rijden, het enige wat ik vroeg is mij op de hoogte houden hoe het gaat, en goed omgaan met mijn pony.
Ik sta op vol pension, dus uitmesten, voeren en die "rot" klusjes hoeven niet.
We beschikken over een binnen bak, en een buitenbak, 2 paddocks en uitrijd mogelijkheden, ze hoefde van mij niet perse te lessen,en ik ben enorm flexibel, en je mag vrijwel alles! dus klinkt mij als een top plek!
De eerste paar keer kwam ze nog, en liet ze zien dat ze het graag wou.
Toen het koud werd kwam ze minder, of korter, kwam ze niet, liet ze niks van zich horen.
Tot ik er op een gegeven moment klaar mee was, en heb ik gezegd dat ik liever iemand heb die wel graag komt! Dan maak ik liever een meisje enorm gelukkig, dan iemand die maar komt omdat het "moet"

Voor mij nu ook weer een reden, waarom ik ze in het vervolg of in ruil voor iets laat betalen :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:21

Mijn paard is al drie maanden "ziek" en ze kunnen maar niet vinden wat het is...het is mijn paard dus het zijn mijn kosten en niet die van "mijn" bijrijdster. Soms zou ik willen dat ik geen paarden had maar voor een verzorgpaard had gekozen dan had ik zo € 100,- in de maand betaald om een paar keer onbezorgd te kunnen rijden! (Nou je onbezorgd..natuurlijk ga ik me hechten en maak ik me zorgen maar de extra kosten zijn dan toch niet van mij!). Meeste bijrijdsters/verzorgsters denken er niet bij na hoeveel kosten en zorgen een paard met zich mee brengt...en nee dat hoeft ook niet want het zijn mijn paarden! Maar een beetje meedenken zou fijn zijn, lijkt wel of dat er niet meer in zit, paard ziek? Nou dan kom ik niet meer want kan niet rijden...pffff

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:50

Suuskipje schreef:
van wat ik gelezen heb hoeft een hoefsmid (uitzonderingen daar gelaten) niet elke maand te komen. als je paard gezond is hoeft een dierenarts ook niet elke maand te komen. daarom zie ik dat als incidentele kosten.
alle aanbiedingen die ik heb gekregen en alle advertenties die ik zie zijn allemaal verder weg, een verzorgpaard ligt tegenwoordig helaas niet voor het oprapen in de steden.
de kosten die je als laatste noemt zijn incidentele kosten, die reken ik dus absoluut niet mee in die 300 euro die ik eerder noemde.

en zo reken je jezelf dus rijk, en ik heb helaas ervaren dat het zo niet werkt in de praktijk. Ik heb een paard dat iedere zes weken opnieuw op ijzers moet (iig voor, achter is een keuze ivm wedstrijden) en DA is voor ontwormen en enten ook niet incidenteel. Het maakt mij niet uit, maar zoals PatriciaH al aangeeft, als eigenaar heb je wel het risico van onverwachte extra kosten en die heb je als bijrijder niet.