Gini schreef:Kirania schreef:Dus: Arabieren hebben vuur en kunnen wél allemaal verschillende karakters hebben maar haflingers zijn allemaal vuurloze saaie pony's?
Maar waarom moet alles heet en vurig zijn? Waarom moet men zo nodig willen bewijzen en willen roepen dat 'mijn Haflinger echt wel pit heeft hoor'. Haflingers zijn paardjes die eeuwenlang gefokt zijn om kalm, vastberaden en koel in het hoofd te zijn. Dat moest ook wel in de bergen waar ze vaak aan het werk gezet werden. Waarom daar niet trots op zijn? Waarom moet alles fel en pittig zijn?
Ik vind niet dat je het een bijrijder kwalijk kunt nemen dat die rassen of type paarden uitsluit of daarin voorkeuren heeft. Dat doen en hebben we namelijk allemaal, alleen vatten we het bijna als een persoonlijke belediging op wanneer het uitgesloten ras onze eigen oogappel betreft.
Vurig is ook niet wat ze is, maar ze is heel sensibel. Dát is waar veel bijrijders een probleem mee hebben - velen maken training kapot door meteen vooroordelen te hebben (want ja, haflingers = automatisch niet sensibel is een vooroordeel en slechte training) en dan benen te geven alsof ze op een manegepaard zitten hobbelen. Als je van het begin af aan met zoveel 'geweld' rijd is het snel gedaan met Sensibiliteit voor die rit

PS: het zijn niet enkel bijrijders die met zulke vooroordelen rondlopen. Ik heb menig dierenartsen gehad die vonden dat mijn hyperventilerend paard met ingevallen flanken 'perfect normaal' was, want hallo, ze is wel een koudbloed, die kunnen daartegen.