Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:16

Toch erg grappig om zo de verschillende meningen van eigenaren te lezen, als bijrijder zijnde :D

Ik ben toch altijd wel verbaasd om te lezen/horen dat er kennelijk zoveel 'rotzooi' in de bijrijders-stapel zit...
Zelf heb ik echt nog nooit problemen gehad met eigenaren dus kan het me moeilijk voorstellen dat er zo vaak zo veel mis gaat...

Over het fietsen door sneeuw... ik ben altijd afhankelijk geweest van mijn stalen ros en heb verschillende keren op een oud adres gewoon niet op stal kunnen komen. Als het fietspad niet gestrooid/geschoven wordt kan je met de beste wil van de wereld proberen die kant op te gaan maar dat is gewoon geen doen...

Nou is dat dan niet 2 maanden onbegaanbaar, maar een paar dagen niet kunnen komen heb ik geregeld meegemaakt. Gelukkig had ik dan een eigenaresse die zei: alsjeblieft, blijf thuis, ik wil niet verantwoordelijk zijn voor een glijpartij etc...

Voor de context, dat hoeft dus echt niet per definitie aan de motivatie van de bijrijder te liggen ;)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:23

Ik vind een vriendin meenemen ook prima, ik vind het zelf ook leuk om iemand mee te nemen. Er wordt aan mij eerst even gevraagd of die vriendin erop mag, en ik ga er vanuit dat dat alleen gevraagd wordt als die vriendin voldoende kan rijden. Ik vind het prettig als mijn paard leert dat er nog meer mensen bestaan behalve ik, en van een keertje minder hoog rij niveau wordt ze echt niet kreupel. Ik ben er niet zo moeilijk in. Verder houden mijn stalgenoten een oogje in het zeil dus als er gekke dingen gedaan worden, hoor ik dat vanzelf. Een halve schoolklas met penny meisjes hoef ik ook niet op bezoek, maar die zal ik niet krijgen omdat mijn paard veels te stout is voor kinderen.

Ik vraag ook een kleine bijdrage, heb inderdaad het idee dat je daardoor serieuzere reacties krijgt. Hier in de buurt moet je als bijrijder alleen al 40 euro betalen aan de stalhouder om op stal te mogen komen, daarnaast vragen de eigenaren van de paarden dan ook nog een bijdrage. Dat vind ik echt bizar.

Myou

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:31

Inderdaad grappig te lezen dat de meningen zo verdeeld zijn. :P

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:34

Als mijn stalhouder geld zou vragen voor een bijrijder... Dan zeg ik toch echt "houdoe en bedankt" :') Zou wat zijn zeg... Vind dat zo'n onzin en ze kunnen het ook nooit met goede argumenten onderbouwen... "Ja het verdient makkelijk" :')

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:53

Dat geld geven aan de stalhouder heb ik ook echt nog nooit gehoord, vind ik wel heel vreemd haha.

Ik ben zelf de verzorger, maar ook degene die nieuwe mensen zoekt voor bij ons op stal. Het is een fokstal met 5 paarden en ieder heeft dan zeg maar wel haar "eigen" paard. Maar omdat niet iedereen elke dag kan heeft iedereen bij ons twee vaste dagen waarop diegene mest, als je vaker wil komen moet je dat zelf weten, maar dan is er in ieder geval elke dag iemand voor de paarden. Ik had ook een keer een meisje die kwam niet want het regende, ja sorry maar we wonen in Nederland, het regent hier bijna altijd :') En sneeuw is ook vervelend, maar ook dan moeten de paarden gewoon verzorgd worden. De eigenaar kan het zelf ook niet doen, die is 86 en rijdt in een scootmobiel, dus is niet echt in staat om zijn stallen zelf te mesten haha. En het is wel vervelend als iemand niet kan, want dat betekend dus dat diegene die de dag erna heeft 5 stallen van 2 dagen moet mesten.

Verder is bij ons vriendinnen meenemen ook niet zo'n punt, kijk een hele klas wil je natuurlijk niet hebben, maar wij zoeken ook alleen mensen vanaf 15 jaar, dus die snappen zelf ook wel dat dat niet kan. Bij ons heeft ook ieder haar eigen paardje, dus je moet zelf weten wat je er mee doet, als diegene er een vriendin op wil zetten, prima, 't is niet mijn paard. Nou is de eigenaar bij ons natuurlijk al oud en het maakt hem op zich vrij weinig uit wie zijn paarden rijd of beweging geeft dus dat is wel een heel ander verhaal dan de meesten hier haha. Ik zou het in ieder geval als ik een eigen paard had niet goed vinden dat mijn verzorgster zomaar iedereen er op zou zetten, haha.

Echt verzorgers die een rotzooi achterlaten kennen wij ook niet echt. Tuurlijk iedereen vergeet wel eens haar poetskist op te ruimen, maar verder ook niet.

Ik vind het ook niet echt raar om eisen te stellen in je advertentie. Dan is het in ieder geval voor iedereen duidelijk wat je nou eigenlijk zoekt. Dan heb je het in ieder geval een beetje gefilterd en dan hoef je tenminste niet iedereen die reageert uit te nodigen en rond te leiden op stal, terwijl t toch niks wordt..

We hebben nu wel een heel leuk meisje op proef :) Ze moet wel echt een stukje rijden, iets van 25 km met de auto, dus ik ben benieuwd of ze het volhoud.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:05

Geld geven aan de stalhouder heb ik inmiddels wel gehoord. Dat heeft een stalhouder mij toen zelf uitgelegd, waarom zij dit eerder vroeg. Bleek dat er dus vaker 'bijrijders' kwamen, maar het was een kleine pensionstal. Dus een bijrijder was niet erg, maar nu kwamen er telkens andere mensen.. Toen heeft ze dus (vooral tegen de eigenaar) gezegd dat de bijrijder ook moest betalen, die maakte immers ook gebruik van alle faciliteiten. (tja, ik dacht dan: daar heeft de eigenaar al voor betaald, dus of de eigenaar zelf gaat of de bijrijder, hoeft niet uit te maken?)

Maargoed, ik begreep de reden erachter dus wel van haar, want zo wilde zij voorkomen dat er elke week andere bijrijders op haar erf kwamen..

Klinkt trouwens goed Jets! Hoe alles zo geregeld is..

Helaas gaat het paard wat ik nu rij, verhuizen naar Duitsland... Dát is me toch iets te ver om dat wekelijks te rijden.. Of zelfs een paar keer per week. Ik ben dus rustig aan het kijken of er nog ergens een leuk bijrijd paardje staat. Liefste op mijn werk zelf, dan zou ik het helemaal mooi kunnen combineren!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:32

Nou dat ze niet zomaar allemaal mensen op 't erf willen snap ik wel, maar dan kan ze daar denk ik beter met de eigenaar over in gesprek gaan. De eigenaar heeft al voor die faciliteiten die zij voor het paard gebruikt betaald, dus ik vind het echt belachelijk als je daar twee keer voor moet betalen.

Jammer dat die verhuisd wordt, Duitsland is inderdaad een beetje ver om elke keer heen te gaan, ik hoop dat je wat kan vinden :)

Ja het klinkt allemaal heel mooi geregeld en bedacht, maar dan moeten we ook nog mensen vinden die ook daadwerkelijk willen komen haha :') Omdat het een fokstal is, heeft het rijden sowieso geen prioriteit en kan dit ook niet altijd. De meeste mensen willen vooral heel veel rijden, maar dat kan nou eenmaal niet. Ook in de winter kan je niet altijd wat doen. We hebben helaas alleen een buitenbak en paarden met witte voetjes die toch wel vaak mok hebben en dat in combinatie met een natte bak is ook niet echt handig. Daarnaast is de eigenaar niet bereid om spullen voor ons aan te schaffen. Een nieuw zadel vindt hij ook onzin, "Er hangen er nog genoeg". Dus dan maar niet of zonder zadel rijden op die paarden die geen passend zadel hebben en dat maakt het ook lastiger om daar dan een verzorger voor te vinden :(.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:39

Ik/wij hebben sinds enkele weken nu een bijrijdster voor onze onzekere & dominante merrie. Dit was niet zo makkelijk want na een tijdje een advertentie op mp en bokt markt te hebben staan bleven de echte reacties uit. Maar na het topic van ook zo moeilijk om een bijrijd/verzorgpony te vinden ik iemand zag staan die in onze omgeving een paardje zocht om te bijrijden/verzorgen en dan op recreatief gebied hebben we afgesproken, en gekeken hoe het liep.. maar voor alsnog gaat het super! Ze vind onze merrie leuk, en onze merrie vind haar wel interessant en ze gaan stukje bij beetje vooruit, in zoverre dat onze merrie het ''pikt'' dat ze haar longeert en borsteld etc... dus wij zijn happy!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:56

Ah leuk dat je waarschijnlijk iemand hebt! :)

Krijg net een mailtje van een meisje van 12 -O- Word er helemaal gestoord van, in de advertentie staat echt duidelijk vanaf 15 jaar. En dan kan ze ook nog eens niet twee keer per week, maar alleen op zaterdag. Het gaat ook echt om een merrie van 1,74 m van Ferro, echt een lomperd die wel iemand met ervaring nodig heeft. Zie t al voor me :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:08

Haha, dat zag ik ook op MP: er wordt een bijrijder gezocht voor een groot en dressuur gefokt paard, met veel potentie. Vanaf 17 jaar... Reageren er meiden van 11, en zelfs 1 van negen! Staan dus bij de 'beoordelingen'...

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:30

Ja precies, dat heb ik dus ook! En die blijven er maar staan, bij elke advertentie die je plaatst. Echt zo irritant.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:33

Bwuh, mijn bijrijdster moet er helaas mee stoppen door het werk van haar man -O- Dus maar weer opnieuw op zoek.
Het is dat ik het niet alleen kan, zeker niet in de winter, ivm stage en school. Baal er echt enorm van. :\

lith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:35

Ook ik begrijp dat het vaak lastig is voor een eigenaar... ik mag me gelukkig prijzen om kalina te verzorgen van beauty26... ik snap dat mensen jonge meiden en jongens niet bij hun paard willen laten komen.. sommige paarden hebben gewoon de tijd nodig om kennis te maken met een nieuw gezicht.. tevens is het ook wennen voor een eigenaar om alles te laten verlopen hoe zij hun paard/pony hebben opgevoed.. je maakt in mijn ogen iets sneller kapot dan dat je het beter maakt als je niet naar de eigenaar (s) wensen luisterd... moeilijke paarden / pony's met een verleden moeten gewoon vertrouwen krijgen (net als eigenaars die helaas slechte ervaringen hebben met verzorgers)... heb hier gewoon respect voor en probeer eerst iets op te bouwen in plaats van gelijk alles willen...

Nogmaals ik mag me echt happy prijzen met de eigenaars van kalina... de mooie lieve merrie waarmee ik zeker verder mee wil.. vooral na vandaag dat ze meer van me accepteert... wat ben ik blij...

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:41

Jorinda, dat is balen! Heeft ze je paard lang gedaan? Altijd jammer als je iemand hebt en dan toch weer opnieuw op zoek moet.

Lith, top dat jullie zo blij met elkaar zijn! Ik vind zelf inderdaad ook altijd dat je het paard eerst goed moet leren kennen :)

lith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:51

Jets, het is vaak jammer dat jongere meiden/ jongens dat niet doen.. hierdoor krijgt men vaak een verkeerd beeld van bijrijders.. erg jammer... tuurlijk zitten er wel een paar bij, maar begrijp eigenaren maar al te best...

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:00

Lith, ja meiden jonger dan 15 jaar mail ik ook altijd terug dat ze te jong zijn, dus die laat ik ook niet komen. De meesten willen rijden en niet verzorgen. We zijn al heel lang op zoek naar iemand voor een paard, maar helaas kunnen we niemand vinden die langere tijd blijft. Er moet ook echt opgebouwd worden want ze heeft al 6 jaar geen regelmatige beweging gehad en heeft daarnaast ook nog een veulen. Dus al die verzorgsters die maar 3 maanden blijven helpen ook niet, want daarna staat ze weer stil en moet iemand weer opnieuw beginnen en daar gaat gewoon tijd in zitten.

lith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:32

Hopelijk vind je snel iemand die het begrijpt.. succes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:01

Een paar dagen niet kunnen door de sneeuw snap ik ook hoor :) En als ze dalijk d'r examens ingaat kan ze ook minder maar dat snap ik ook en daar ben ik echt wel flexibel in :)

Gelukkig valt het reuze mee en we hebben voor volgende week afgesproken om kennis te maken :) Dus misschien ben ik binnenkort wel voorzien al durf ik tegenwoordig niet te snel meer te juichen..

Betalen aan de stalhouder als bijrijdster heb ik ook regelmatig gehoord.. En tja eerlijk is eerlijk daar kan ik me op zich wel in vinden. Als er wat gebeurd zul je net zien dat die stalhouder dan ineens verantwoordelijk wordt gehouden want het is zijn terrein..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:38

School gaat voor en ja, het is geen verplichting natuurlijk ;)

Ik vind het wel raar, ik betaal als eigenaar al voor alle faciliteiten, sowieso is het MIJN paard, dus is het MIJN verantwoordelijkheid en je kan gewoon in het contract zetten dat de stalhouder niet verantwoordelijk is voor dingen die tijdens het rijden gebeuren. Als ik in het bos van mijn paard af van en mijn arm breek, ga ik ook niet naar de boswachter om te klagen ;)

Dat ze niet te veel mensen willen, ok, begrijpelijk... Maar eerlijk is eerlijk, als je al 40 euro moet betalen, dan nog eens een bijdrage aan de eigenaar... Dan laat maar lekker hoor ;) Zou het ook echt niet pikken denk ik als ze dat bij ons zouden invoeren. Vooral omdat andere stallen het niet hebben in de buurt en ik met mijn paard dan nog onaantrekkelijker zou worden :p

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:43

hihi wat leuk dat je zelf ook reageert lith, thx! voor je leuke reactie! We gaan ervoor om samen de buitenritjes te kunnen maken! :-)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:53

Wel grappig om al die verschillen te lezen.
Ik zit misschien in een aparte situatie. Ik ben er eigenlijk altijd bij als mijn bijrijdster er is en rijdt. Niet omdat ik haar niet vertrouw, maar omdat ik dat leuk vindt en mijn pony graag wil zien lopen.
Ik heb al bijna 6 jaar dezelfde bijrijdster. Ze heeft nooit hoeven betalen. Dat vind ik echt onzin. Ik ben heel blij dat ze mijn pony wil rijden, omdat ik dit zelf niet kan. Ze heeft mijn pony naar het Z gereden en trainen nog steeds verder. Vind ik helemaal super.
We zijn het eigenlijk altijd eens over de aanpak en overleggen heel veel.
Ik pak haar eigen paard soms om te longeren als zij geen tijd heeft en geldt ook voor dekens wisselen, hoefsmid etc. Zo helpen we elkaar een beetje.

lith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:00

Beauty26 we gaan er zeker voor.. Alles geven we gewoon de tijd en dan komt het zeker goed. De lek gaan we van dicht bij bekijken!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:19

En nog een reactie van een vrouw van 36.

Vraagje, wat doen jullie met mails waarin eigenlijk alleen wordt gevraagd op welke stal het paard staat?
Weet nooit zo goed wat ik ervan moet denken. K bedoel, diegene heeft dus gemailt met op welke stal mijn pony staat, d'r lengte en gewicht en dat ze een pony zoekt om 2x in de week te doen.

Vind dat altijd zo kortaf, mijn advertentie is (vind ik) best uitgebreid en dan is het wel prettig als je op z'n minst vertelt (uit jezelf) wat je rij ervaring is bijvoorbeeld en niet te openen met ' op welke stal staat je pony'..

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:27

chelle_dora, ik zou daar niet direct op in gaan. Laat ze eerst maar iets meer over zichzelf vertellen. Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:29

Precies. Daar krijg ik dus altijd zo'n rare smaak van, alsof ik gelijk ga vertellen op welke stal en in welke box ze staat :')

Heb dus ook gemailed dat zoals in de advertentie staat, ze op een stal in Schiedam staat en ik graag wat meer van haar te weten kom, wat haar rijervaring is en wat ze verwacht te kunnen/mogen doen met de pony.