Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:53

En ik vind het inderdaad ook een soort service naar de bijrijders toe. Stel dat iedereen die een eigen paard zou hebben het allemaal zelf zou doen. Dan zou het betekenen dat je alleen maar de keuze hebt tussen manegelessen of een eigen paard à ongeveer €400,00 in de maand als je geen heel ongezond paard hebt getroffen. Dan zou daar dus niks tussen zitten. Het is toch ook juist een mooie kans om dan een paard van een anders een x aantal dagen te rijden. Een wat fijngevoeliger paard (er rijden weinig ruiters op), waar je zelf in bepaalde maten kan bepalen wat je gaat doen. Zonder in een bak met 8 of 9 anderen te rijden.

Anoniem

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:57

Nou Mikkiej, dit staat dus al een stuk duidelijker dan het 'eigenaren hebben geen tijd voor hun paard dus waarom zou ik betalen'. Hierin stel je namelijk een stuk duidelijker dat het ook anders kan zijn, en dat je daar dan dus wel een bijdrage voor zou leveren. Eerder had ik dat niet gelezen, wellicht dat je dit later had aangevuld maar ik ga niet iemands berichten om de 5 minuten opnieuw lezen om te kijken of er wat veranderd is. Maar in het begin van je berichten kwam je erg stellig over dat een eigenaar die een bijrijder zocht geen tijd had voor zijn paard, en het daarom onzinnig zou zijn om er geld voor te vragen.

Verder kan ik me ook erg vinden in Xjosee d'r mening; ergens mogen bijrijders ook wel blij zijn met bijrijdponies/paarden, want het alternatief is dan inderdaad hobbelen op de manege (wat ook klauwen vol geld kost en dan heb je niet eens de luxe van vrij rijden!), of inderdaad een eigen paard met alle kosten en lasten eromheen, of je hobby helemaal niet uitvoeren. Dan is dit toch een mooie middenmodus. :)

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:58

ergens is een bijdrage wel logisch, stel je wilt 2x p/w rijden op een bijrijdpony in een maand tijd dat is dan 8x rijden, stel je zou die 8x in de manege rijden, bij ons ops stal kost z'n groepsles tusen de 20-25 euro per keer. Dus in de maand z'n 8x 20 euro= 160 euro p/m
als je zo gaat rekenen is een bijrijdpaard goedkoper ;) er zullen weinig eigenaars zijn die een hoog bedrag vragen voor hun paardje.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:01

Ik blij dat de manege bij ons in de buurt niet zo duur is. :)
Ja Chelle_Dora, klopt, mijn mening kwam ook zo stellig over. Later idd onderbouwd. Wellicht had ik dat meteen in mijn eerste post moeten doen.
Ben blij dat het nu duidelijk is. Volgens mij verschillen we namelijk niet heel veel van mening?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:07

Idd blij dat de manege's hier niet zo duur zijn. En vooral bij onze grote vriendin niet, dan zou je veeeeeeel geld betalen, voor bar slechte les, waar je al gauw met z'n tienen in rijd. Bbbbrrrr moet er niet aan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:14

Mikkiej; verschillen we zeer zeker niet! :) Als ik iemand nodig had gehad ook voor de verzorging, was mijn bijdrage natuurlijk komen te vervallen, maar mijn keuze voor een bijrijdster is in geen geval een 'moetje' geweest, dus vandaar dat ik er zelf wat meer met een andere kijk tegenaan zie.

Wat betreft prijzen, och hier zijn de prijzen ook belabberd hoog hoor voor manegelessen... Maar ook voor bijrijdpaarden.. 100/150 euro per maand is hier een heel normaal iets, met uitmesten enal erbij en dan ook nog verplicht eigen kosten lessen.. Tja dat vind ik echt te gek :=

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:15

hier de paardenles met 12 stuks, pony's met 14 stuks..

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:20

Men dan ben ik echt blij dat ik daar geen les hoef te geven zeg.
Als instructrice is dat echt niet te doen. Je mag danwel ogen en oren overal hebben.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:42

chelle_dora schreef:
Tja, ik ben dus zo'n eigenaar die een bijrijder heeft. En jawel, heb toch echt alle tijd van de wereld voor mijn pony hoor, ben er zelf als het even kan 2 a 3x per dag. Echter kamp ik met een hartafwijking waardoor ik zelf niet 5 dagen in de week kan, wil, en mag rijden. En ik vind het wel erg leuk om te zien wat mijn pony kan met een jongere ruiter. Dus dat ik geen tijd zou hebben dan voor m'n pony, die vlieger gaat dan niet echt op is het wel? Ik vind het ontzettend plat door de bocht om te stellen dat iedere eigenaar die geen tijd heeft, een bijrijder zoekt.
Echt ontzettend krom om dat zo te stellen, maar ook ontzettend makkelijk gezegd vanaf de andere kant natuurlijk als je zelf niet het eigen paard hebt.
Net als mensen die een pony hebben maar daar te groot (of te zwaar) voor zijn. Die zullen ook echt wel de tijd hebben, maar het de pony niet aan willen doen om (al dan niet tijdelijk) met een niet passende ruiter rondgereden te worden. Of kunnen echt geen afstand doen van hun pony en dan is dat een prima oplossing.

Dus nee, de dooddoener "als eigenaar heb je geen tijd dus daarom hoeft een bijrijdster niet te betalen"....
Als bijrijdster heb je evengoed een hobby en die hobby kost nog steeds geld, die paarden staan er echt niet van de lucht te eten.

Proeftijd moet je imo altijd instellen, of ze nou 12 of 80 zijn, wel of niet betalen, wel of niet uitmesten... De verzorgmeisjes die niet komen opdagen als het regent of sneeuwt zijn er helaas veel meer dan die wel komen opdagen.

Em_ : omdat ik zelf met een hartafwijking kamp, en het de laatste paar keren niet heel goed ging tussen ponylief en bijrijdster. Pony vertoonde wat kuren en bijrijdster heeft dan sturing nodig om pony de baas te kunnen. Het is dan of ik erbij, of lessen. En met mij erbij mag en kan ze ook springen en op eigen houtje vind ik dat niet verantwoord.

Als m'n bijrijdster overigens weer alleen wil, hoeft ze dit alleen maar aan te geven en dan ga ik naar stal op een ander tijdstip. Maar dan moet ik wel de zekerheid hebben dat het rijden dus ook weer goed gaat, en vandaar dat ik er nu even bij ben.

En ik ben niet afhankelijk van m'n bijrijdster en ik had m'n pony ook net zo lief die dagen stil gezet. Maar vind het wel erg leuk om te zien hoe een ander ook heel blij kan zijn met m'n pony en daar een klik mee kan hebben en iets mee kan opbouwen, maar zonder bijrijdster zal ik ook niet slechter slapen.

Begrijpelijk! Mooie oplossing ook zo :) Jij blij, zij blij, pony blij, zo hoort het! ;)

Ik werk fulltime, maar zou in principe elke dag na m'n werk naar m'n paard toe kunnen gaan (op dit moment doe ik dat ook), maar ik vind het belangrijk dat er wat meer met het paardje wordt gedaan dan even kort rijden of longeren. Ik wil echt aan z'n conditie werken en dat gaat niet als je nog maar een paar minuten licht heb als je op stal aankomt.. ;)
Ik heb sinds 2 weken nu een bijrijdster. Op dit moment rijdt zij nog niet alleen, ze mag wel 2x in de week zonder mij lekker met het paard tutten, longeren, lange lijnen, vrijheidsdressuur etc. Ook omdat ik het belangrijk vind dat het niet alleen klikt onder het zadel, maar ook op de grond. (Respect "op de grond" is overigens moeilijker van hem te krijgen dan onder het zadel, dus daar zit wel een uitdaging voor de bijrijdster). Verder ben ik er bij als ze 1x in het weekend gaat rijden, maar vorige keer (was 3e keer dat ze er op zat) ben ik na een tijdje ook weggelopen zodat ze écht even met hem kon oefenen. Paar keer "stiekem" naar d'r gekeken en ging hartstikke goed! Qua niveau kan ze denk ik zelfs beter rijden dan ik := Dus in principe zou ze ook wel alleen kunnen rijden, maar... er is nog een andere reden dat ze nog niet zonder mij rijdt en dat is vanwege het western zadel. Ze weet nog niet helemaal hoe het opzadelen daarvan werkt, dus daar help ik haar ook nog bij (klinkt gek maar als je geen western zadel gewend ben dan is dat nog best wel lastig hoor!). Ik ben erg positief dus! Oh ja, wat ze er voor moet doen: 1x in de week uitmesten (paddock waar 5 paarden in staan).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:23

Brainless schreef:
Mikkiej schreef:
Natuurlijk scheelt het je geen ritje naar stal als je paarden aan huis staan.
Maar waarom een bijrijder als je er zelf genoeg tijd voor hebt?

Omdat ik het leuk vind om andere de kans te geven een paardje te rijden/verzorgen.

Ik ben blij dat ik niet van een bijrijder/verzorger afhankelijk ben, zo geeft het niet als ze wel of niet komen.
Ik vraag ook geen bijdrage.

Hier dus ook.
Pony en paard kunen rustig half jaar stil staan en dan opstappen hoor, maar als ik een ander er een plezier mee kan doen en ze vinden het samen leuk dan gun ik dat iemand. Het is zonde dat ze vroegtijdig met pensioen staan als een ander er nog plezier mee kan hebben. Ik bied het aan, maar heb het niet echt nodig. Afgelopen 2 jaar ook niet iemand gezocht omdat het me tegen was gevallen qua afspraken en motivatie. Nu wel weer omdat ik ook hulp zocht met de algemene verzorging. Keuze tussen vergoeding voor het echte werk, of verzorgen met rijden in ruil voor hulp.
Ik vind namelijk ook dat als je paard wilt rijden je ook de verzorging er omheen moet doen. En dan heb ik het niet alleen over poetsen en op/afzadelen en een worteltje geven achteraf...
Dat vind ik een stukje mentaliteit.

Heb zelf mijn pony ook 5 jaar verzorgd voor ik hem over kocht van de eigenaren en daarvoor (en daarna) meerdere verzorgpony's/bijrijdpaarden gehad. Mijn ouders hadden niets met paarden en konden zeker geen eigen pony voor mij betalen. Alleen op manege rijden was niet genoeg voor mij. Ik wilde alles er omheen doen. Kwam er 6 dagen per week en reed soms 3 pony's op een dag of lange buitenritten van meerdere uren.

Ik gun dus een ander ook een beetje dat gevoel van eigen paard/pony... Alleen vermindert dat gunnen op een gegeven moment wel als iemand zo laks is of niet gemotiveerd/enthousiast. Of wanneer je er meer last/ergernissen dan plezier van hebt. Dan slaat de balans om.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:16

Xjosee schreef:
Ik heb altijd betaald voor een bijrijdpaard en ik vraag nu zelf ook een bijdrage. Mijn paard staat 24/7 buiten, dus haar maakt het echt niet uit als ik een dagje minder rijd. Er zijn genoeg mensen die geen eigen paard kunnen betalen, maar wel wat meer willen dan alleen een manege paard. Voor mij maakt het niet uit als iemand er dan die dag plezier van heeft, maar dan vind ik het wel redelijk dat daar een vergoeding tegenover staat. Dan is het voor beide een win-win situatie. Diegene heeft een paard waar alle knopjes op zitten, een prachtige bak om in te rijden en als het goed gaat mag diegene ook naar het bos. Voor mij is het een kleine compensatie in de ontzettend dure hobby die ik heb.

Helemaal mee eens :j.

Mikkiej ik vind het nogal suggestief om te stellen dat eigenaren die een bijrijder zoeken automatisch tijd tekort komen ;). Als geen enkele eigenaar hun paard meer beschikbaar zou stellen zou jij bijvoorbeeld alleen nog maar op de mange kunnen rijden. Dan ben je bij mij toch echt goedkoper (en beter :D ) uit hoor.

Edit, Mikkiej je hebt later eea anders verwoord.

Mijn bijrijdster betaald € 55,- p. mnd voor 10 à 12x. Een absoluut schijntje! Ze mag alles met mijn ruin. Springen, wandelen, longeren, dressuren, 30km buitenrijden, starten whatever. Ze mag lessen, is niet verplicht. Ze hóeft de stal niet uit te mesten of in te vetten maar het feit dat ze het ongevraagd doet maakt dat ze een gouden bijrijdster is en ik dus af en toe een cadeautje voor haar koop of een les betaal ;).

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:51

Idd een schijntje, voor 55 euro pm betaal je geen eigen paard van.

Ik vraag ongeveer 54 euro pm en daar krijgje twee privé lessen voor en nog komt er niemand op af.
In feite betaal je voor de privélessen en niet voor het verzorgen en rijden.
Ze krijgen er meer voor terug dan dat ik eraan over houd.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:56

myk_en_shant schreef:
Idd een schijntje, voor 55 euro pm betaal je geen eigen paard van.

Ik vraag ongeveer 54 euro pm en daar krijgje twee privé lessen voor en nog komt er niemand op af.
In feite betaal je voor de privélessen en niet voor het verzorgen en rijden.
Ze krijgen er meer voor terug dan dat ik eraan over houd.

kijk dit is gewoon een normaal bedrag

ik heb wel eens wat aangeboden gekregen
175-200 pm voor 3 a 4 keer rijden per week zonder les etc.

dat is gewoon diefstal (vind ik dan...)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:59

Zulke bedragen zijn echt absurd.
En er zijn natuurlijk genoeg mensen die het nog doen ook.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:04

Als je bij de manege bij ons in de buurt (ja die van onze grote vriendin) ben je al zoiets in de maand kwijt. Dan mag je 2x per week vrij rijden en heb je 1 groepsles per week. Maar de leasepony loopt geloof ik wel mee in de andere lessen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:10

Of te wel betekend dit voor het paard, zes dagen per week twee tot drie uren per dag les lopen daarnaast nog de leaserijders nog zoveel uren per week. Goh verrassend dat ze zo slecht eruit zien en daar betaal je zo grof geld voor :Z :? :? >;)
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 14-01-14 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:11

myk_en_shant schreef:
Zulke bedragen zijn echt absurd.
En er zijn natuurlijk genoeg mensen die het nog doen ook.

ja dan kun je net zo goed een eigen paard nemen

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:12

Echt wel en dan ben je misschien nog wel goedkoper uit

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:17

myk_en_shant schreef:
Echt wel en dan ben je misschien nog wel goedkoper uit

Ik vind het bedrag wel mee vallen, voor dat bedrag heb ik mijn paard nog geen eens gestald. Ben toch minstens het dubbele kwijt per maand, als ze tenminste niet ziek wordt. ik zou dit bedrag nooit vragen, maar iedereen is daar vrij in. Als het je niet zint verplicht niemand je om dat paard te rijden.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:20

Ik heb misschien binnenkort een verzorgster. Die een symbolisch bedrag van €5, 00 euro betaald per week . Waarom ? Iemand wat haar lesgaf heeft haar eigenpaard verkocht dus geen lespaard meer en wou ze mijn paard gebruiken geen probleem ik kreeg de helft van het lesgeld. Achteraf nog er bij voor gesteld dat ze mijn paard ook mag nemen als verzorgpaard en dat bedrag ook blijft dat ik een beetje zekerheid heb dat ze niet een goed weer ruiter is.
Die 20 euro per maand kan ik dan in een potje duwen en sparen voor nieuwe spullen indien nodig ! Of wanneer mijn paard gekapt en ontwormd moet worden (dan hou ik zelfs nog 2 euro over als dit samen valt :D) of voor dierenartskosten !

Het is niet dat ik niet al een rekening opzij heb staan voor DA. Maar toch een leuke back up

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:08

Xjosee het ligt wel aan de regio waar je woont en wat voor faciliteiten er afwezig zijn.

Ken een pensionstalling hier in de omgeving die zo beetje honderd euro pm vraagt voor 24/7 weidegang. En zo vijf euro per nacht voor een stal, dit is bovenop de honderd euro.
Ze hebben alleen een buitenbak en werken volgens paddock paradise principe.
Je zit direct aan het bos en begin ruiterpad.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 01:32

Mijn stal kost 350 euro per maand. Dus 175 euro per week voor 3/4 dagen rijden vind ik niet gek. Immers je rijd de halve week, dus halve stal is niet gek.

Overigens kost vol lease hier in de buurt op de manege 485 euro. Dan heb je je paard alle dagen van de week exclusief en mag je doen en laten wat je wil. Doe je hem 3 dagen dan kost dat 190 euro. Rij je wel alleen in de les, en dus ook nog wel met andere.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:58

Hier betaal je ook al snel 150 voor 3 dagen per week, dus 4 dagen voor 175 vind ik niet absurd. Dan heb je bijna je eigen paard voor een prima prijs.

Tis gewoon maar net wat je ervoor over hebt.

Als ik een bijrijdpaard zou zoeken zou ik er 1 zoeken waar een goede binnenbak, buitenbak en uitwijkmogelijkheden zijn. Ik zou mesten geen probleem vinden, maar liever niet. Heb geen tijd om te voeren en binnen en buiten te zetten dus dat zou de stal moeten doen. Dus dan ga ik er ook vanuit dat ik meer zou moeten betalen dan iemand die een paard zoekt dat 24/7 op een weiland staat gestald

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:43

Als jullie dat normale bedragen vinden, dan snap ik niet waarom ik nog steeds niemand kan vinden voor max 54 euro pm.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:47

Het is heel erg afhankelijk van de regio en het aanbod.
Laten we eerlijk wezen wat dat betreft zijn we allemaal hetzelfde en gaan we geen 50 of 100 euro neertellen als het ergens anders ook voor niets kan.
Hier op stal hebben we ook een tijd gezocht naar een bijrijder. Geen kosten en geen klusjes duurde naar mijn idee ook vrij lang voordat er een reactie kwam. Blijkbaar zijn er niet zo veel bijrijders hier. De meeste zullen hun eigen paard hebben of zijn al voorzien.