Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
goldenarrow schreef:Maar, voor de mensen die zelf hun paard voeren, hoe kijken jullie dan tegen de aanschaf van een zak voer? Of betaling van de hoefsmid/wormspuiten/etc? Dat is in principe ook geld steken in spullen, maar die wel bruikbaar zijn.
goldenarrow schreef:Maar, voor de mensen die zelf hun paard voeren, hoe kijken jullie dan tegen de aanschaf van een zak voer? Of betaling van de hoefsmid/wormspuiten/etc? Dat is in principe ook geld steken in spullen, maar die wel bruikbaar zijn.
Mikkiej schreef:Tja, ik blijf het dubbel vinden. Aan de ene kant heeft de eigenaar alle recht om een vergoeding te vragen. Mits alleen rijden. (naar mijn mening) Je leert een hoop en je hebt er een hoop plezier van.
Maar aan de andere kant, de eigenaar heeft kennelijk niet genoeg tijd om de pony te rijden. Dan mag ze blij zijn dat er iemand haar pony wil rijden. Dus er dan ook nog geld voor vragen? Als iemand je pony rijd scheelt het de eigenaar weer 2 tot 3 ritjes per week naar stal.
chelle_dora schreef:Mikkiej schreef:Tja, ik blijf het dubbel vinden. Aan de ene kant heeft de eigenaar alle recht om een vergoeding te vragen. Mits alleen rijden. (naar mijn mening) Je leert een hoop en je hebt er een hoop plezier van.
Maar aan de andere kant, de eigenaar heeft kennelijk niet genoeg tijd om de pony te rijden. Dan mag ze blij zijn dat er iemand haar pony wil rijden. Dus er dan ook nog geld voor vragen? Als iemand je pony rijd scheelt het de eigenaar weer 2 tot 3 ritjes per week naar stal.
En ook dat is weer absoluut niet waar en kort door de bocht.
Niet iedere eigenaar heeft geen tijd voor z'n paard en niet iedere eigenaar verwacht dat je ook de algehele verzorging op zich neemt.
Sterker nog, ik ben iedere dag op stal, ook als m'n bijrijdster rijdtNog sterker, als m'n bijrijdster gaat rijden, gaan we samen naar stal en begeleid ik het duo, wat ervoor heeft gezorgd dath et rijden nu weer een stuk beter gaat tussen de twee en nu springen ze ook.
Een bijrijdster zoeken/vragen staat niet gelijk aan geen tijd hebben of niet naar je paard kunnen/willen.
Mikkiej schreef:Natuurlijk scheelt het je geen ritje naar stal als je paarden aan huis staan.
Maar waarom een bijrijder als je er zelf genoeg tijd voor hebt?
chelle_dora schreef:Tja, ik ben dus zo'n eigenaar die een bijrijder heeft. En jawel, heb toch echt alle tijd van de wereld voor mijn pony hoor, ben er zelf als het even kan 2 a 3x per dag. Echter kamp ik met een hartafwijking waardoor ik zelf niet 5 dagen in de week kan, wil, en mag rijden. En ik vind het wel erg leuk om te zien wat mijn pony kan met een jongere ruiter. Dus dat ik geen tijd zou hebben dan voor m'n pony, die vlieger gaat dan niet echt op is het wel? Ik vind het ontzettend plat door de bocht om te stellen dat iedere eigenaar die geen tijd heeft, een bijrijder zoekt.
Echt ontzettend krom om dat zo te stellen, maar ook ontzettend makkelijk gezegd vanaf de andere kant natuurlijk als je zelf niet het eigen paard hebt.
Net als mensen die een pony hebben maar daar te groot (of te zwaar) voor zijn. Die zullen ook echt wel de tijd hebben, maar het de pony niet aan willen doen om (al dan niet tijdelijk) met een niet passende ruiter rondgereden te worden. Of kunnen echt geen afstand doen van hun pony en dan is dat een prima oplossing.
Dus nee, de dooddoener "als eigenaar heb je geen tijd dus daarom hoeft een bijrijdster niet te betalen"....
Als bijrijdster heb je evengoed een hobby en die hobby kost nog steeds geld, die paarden staan er echt niet van de lucht te eten.
Proeftijd moet je imo altijd instellen, of ze nou 12 of 80 zijn, wel of niet betalen, wel of niet uitmesten... De verzorgmeisjes die niet komen opdagen als het regent of sneeuwt zijn er helaas veel meer dan die wel komen opdagen.
Em_ : omdat ik zelf met een hartafwijking kamp, en het de laatste paar keren niet heel goed ging tussen ponylief en bijrijdster. Pony vertoonde wat kuren en bijrijdster heeft dan sturing nodig om pony de baas te kunnen. Het is dan of ik erbij, of lessen. En met mij erbij mag en kan ze ook springen en op eigen houtje vind ik dat niet verantwoord.
Als m'n bijrijdster overigens weer alleen wil, hoeft ze dit alleen maar aan te geven en dan ga ik naar stal op een ander tijdstip. Maar dan moet ik wel de zekerheid hebben dat het rijden dus ook weer goed gaat, en vandaar dat ik er nu even bij ben.
En ik ben niet afhankelijk van m'n bijrijdster en ik had m'n pony ook net zo lief die dagen stil gezet. Maar vind het wel erg leuk om te zien hoe een ander ook heel blij kan zijn met m'n pony en daar een klik mee kan hebben en iets mee kan opbouwen, maar zonder bijrijdster zal ik ook niet slechter slapen.
chelle_dora schreef:Jij leest mijn berichten immers ook niet goed. Ik zeg nergens dat ik vond dat je het in m'n gezicht moet zeggen oid, ik zeg alleen dat het vanaf de andere kant (dus niet de andere computer, maar de andere zijde van het muntje: als bijrijdster ipv eigenaar van het paard) makkelijk roepen is dat iemand geen tijd heeft voor z'n paard of geen geld mag vragen. Dus voor jou geld dan net zo goed, even vorige berichten lezen, dan wordt het voor jou ook een stuk duidelijker. Uberhaupt wat meer berichten lezen in dit topic en dan zul je zien dat lang niet iedereen "geen tijd heeft voor zijn paard".