Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martinair

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:24

Heb een heel lief verzorg paard. Verzorg hem al redelijk lang. Maar betaal niks.Vind dat ik erg veel voor de eigenaar doe, en dat al een 'prijs' opsig is. Eigenaar heeft weinig tijd, en ik mest 3 a 4 keer in de week de stallen uit, voer ze en berijd ze. Enige wat ik betaal zijn mijn eigen lessen. Zou ik hiervoor moeten betalen? Dacht het niet want dan zou ze mooi zelf uit mogen mesten van me.

Vooral voor de mensen die het niet kunnen betalen en graag willen paardrijden/ verzorgen, vind ik dat je die een kans moet geven.

En dan laten betalen omdat het dan 'lekker meegenomen' is, is dan ook rond uit belachelijk. Eigenaar moet zelf voor de kosten opdraaien. Is haar paard en zoekt zelf een verzorgster.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:15

Ik heb een bijrijdster, juist omdat ik het iemand die het zich anders niet verloorloven kan gun om op een fijn, soepel paard te rijden. Ik sta wat tijd af en heb een betrouwbare ruiter achter de hand wanneer ik ziek ben of eens op vakantie.
De bijdrage die ik vraag is nog geen 10% van de daadwerkelijke kosten. Daarvoor mag ze drie keer per week rijden op een fijn paard met een topzadel op zijn rug. Kom daar eens in een manege om. De privelessen die ze hier kan nemen zijn van een hoog niveau.
En mesten hoort er nu eenmaal bij, want dat zit niet in het stalgeld, dus dat doe ik op mijn dagen zelf ook.

Als het niks mag kosten gaan ze maar op een stalen ros zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 23:50

Martinair schreef:
Heb een heel lief verzorg paard. Verzorg hem al redelijk lang. Maar betaal niks.Vind dat ik erg veel voor de eigenaar doe, en dat al een 'prijs' opsig is. Eigenaar heeft weinig tijd, en ik mest 3 a 4 keer in de week de stallen uit, voer ze en berijd ze. Enige wat ik betaal zijn mijn eigen lessen. Zou ik hiervoor moeten betalen? Dacht het niet want dan zou ze mooi zelf uit mogen mesten van me.

Vooral voor de mensen die het niet kunnen betalen en graag willen paardrijden/ verzorgen, vind ik dat je die een kans moet geven.

En dan laten betalen omdat het dan 'lekker meegenomen' is, is dan ook rond uit belachelijk. Eigenaar moet zelf voor de kosten opdraaien. Is haar paard en zoekt zelf een verzorgster.

Ik vind het nogal wat, dat jij vind dat ik mijn paard gratis af moet staan omdat anderen er geen geld voor hebben of overhebben. Heb jij uberhaupt wel enig idee wat een paard kost? Lekker makkelijk gezegd! Het niet kunnen betalen? Denk je dat het bij mij aan een boom groeit?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:23

Martinair schreef:

daarom zeg ik altijd,
ik heb geen paard voor een ander. je weet nooit wat ie er mee doet, heb zo veel nare verhalen gehoord (en ik ben al best moeilijk in het vertrouwen van anderen Bloos)

Ik neem geen verzorg(st)er. heb een pony gekocht mede omdat ik er zelf iedere dag tijd voor heb.

Ik vind betalen iets heel normaals.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:33

ik vind het ook heel normaal dat een bijrijder betaalt om van het paard gebruik te mogen maken. Een manegeles kost tegenwoordig 10 - 15 euro? Dan rij je meestal op wat mindere paarden en pony's. Waarom zou een bijrijder die gebruik mag maken van (in de meeste gevallen) een fijn paard en dure spullen daar niet voor betalen.
Ik heb de fout gemaakt om bij mijn eerste bijrijder geen vergoeding te vragen, ik neem nu ook geen bijrijder meer maar als dat ooit nog eens nodig is dan moet er zeker voor betaald worden.

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:04

ik betaal 40 euro in de maand, dat is voor stal/hoefsmid/eten etc en ik krijg 2 keer per week les, en kan altijd komen wanneer ik wil.
dan ook nog wedstrijdgeld maar daar heb ik zelf voor gekozen dus dat telt even niet mee Lachen
vind het wel een mooi bedrag, onbeperkt paardrijden voor 40 euro, ik bedoel op een manege heb je voor 40 euro 3/4 lessen

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:14

Ik hoef niet te betalen,
Alleen als ik nieuwe halster ofzo wil hebben,
Maar ik vind het een beetje onzinnig als je er voor MOET betalen,

Ik bedoel,
Jij geeft het paard beweging omdat de eigenaar hier geen tijd voor heeft,niet kan of nog een andere reden,
Je zorgt ervoor dat ie in ieder geval zn verdiende aandacht krijgt (Meeste gevallen dan)

Dus ik snap niet waarom je zou moeten betalen?
Je mest uit etc,
Hoeft de eigenaar allemaal niet te doen,

(Zo zit het bij mij tenminste)

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:12

Ik hoef niet te betalen, maar daarintegen doe ik wel klusjes.
Zo moet ik altijd uitmesten, plaatsje bezemen, kruiwagen legen en hooi klaarzetten. Als ik voor 4 uur kom, moet ik 9 bakken met hooi klaarzetten. En als ik na hun 4uurtje kom moet ik er 6 klaarzetten. Als ik het 4uurtje geef, moet ik bij alle 3 de paarden de drollen weghalen, plasje laten doen, alle 3 natuurlijk hun eten geven en de kippen eten geven.
In de zomer moet ik soms drollen uit de wei gaan vissen, wat ik écht een rot klusje vind. Meestal zijn dit rond de 15 stuks of meer. Dus dan ben je wel eventjes bezig. En als ze de wei gemaaid hebben, vragen ze ook of ik meehelp of help ik uit mezelf mee.

Ik vind het opzich wel eerlijk dat ik de klusjes doe, alleen de mate van de klusjes soms niet.
Want ik heb iig maar één verzorgpony, dus ik vind dat ik dan daar de klusjes voor moet doen. Ik vind niet dat ik voor hun paarden hooi klaar moet zetten, als ik met hun paarden niets gedaan heb. Het is geven en nemen. Ik mag leuke dingen doen met je paard, dan doe ik voor jou de klusjes.

Ik had eerst afgesproken, dat als ik het een keer niet zou halen om de klusjes te doen. Dit niet erg zou zijn, als ik de rest van de dagen maar wel de klusjes doe. Dit is nu jammer genoeg veranderd, maar dit is mede mijn eigen schuld, omdat ik toch probeerde de klusjes te doen. Ze zijn nu dus een beetje verwend en verwachten dat ik het wel doe Vork

anneke26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:12

ik heb zelf een shetlander waar ik een hele lieve verzorgster voor heb gevonden
zei deelt wel mee in de stallings kosten en daar staat tegenover dat ze alles met fritz mag doen ,
ze mag 7 dagen in de week komen om te rijden poetsen knuffelen noem maar op..
ze heeft geen vaste dagen en als mijn zoontje wil rijden dan is het eerst vragen of zei niet gaat rijden
anders is het zo sneu dat ze niet kan..
ze mag buiten rijden in de bak rijden lessen volgen wat ze maar wil en ze heeft er ook ontzettend
veel lol in ..
en voor mij is het een uitkomst dat zei fritz berijdt want mijn zoontje kan niet altijd rijden .
en het scheeld voor mij enorm in de kosten heb nartuurlijk nog wel kosten voor hoefsmid ,dierenarts
en tandarts en de rest van de stallingsgeld .

BlackScar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 06:04

Nou ik heb 3 verzorgpaarden nu en hoeft daar ook niets voor te betalen! Ik mag er trouwens meer hebben op hetzelfde bedrijf, maar de eigenaar is maar wat blij dat ik er iets mee doe Haha!

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:52

Nou, ik vind het per geval verschillen. Ik heb bij mijn eigen paarden nooit verzorgsters gehad. Het was mijn paard, dus moest ik er ook voor zorgen, zo simpel is het.
Ik heb heel wat verzorgpaarden en pony's gehad. Vroeger heb ik nooit hoeven betalen. Bij de een reed ik een jonge new forest. Er werd alles voor me gedaan, duur zadel, met de trailer naar de les, op concours enz. Ik mocht alles en hoefde alleen te rijden. De stallen werden door iemand anders gedaan. Was ook erg goed. Maar heb ook wel eens wat anders gehad. De enige keer dat ik moest betalen was bij een vrouw waar ik op een pony mocht rijden. ( ik ben zelf klein, dus kan makkelijk op een ponytje). Haar andere verzorgster ( van 13) durfde er niet meer op. Ik ging akkoord. Ik reed 3 dagen per week, maar merkte al dat er iets niet klopte. Ze had zelf geen geld om de pony's te onderhouden. En iedere keer als ik er was, kon ik alles doen, er stonden 4 pony's die ik helemaal verzorgde zodat ze zelf niets meer hoefde te doen. En toen mocht ik ook nog dat meisje begeleiden. Het was een ramp. Jonge pony, slecht ingereden, niet passend zadel, te zwaar bit, enorm slechte wei en eigenwijze kinderen. Nee, het was een ramp. Ben er dus snel mee gestopt. Als je geen geld hebt neem je toch niet 4 (welsh-) pony's???
Maar verder zijn mijn ervaringen goed. Ik betaal niets, rijd de paarden fatsoenlijk (ben geen manegeruiter, heb altijd mijn eigen gehad) en ik ga erg netjes met het materiaal om, omdat ik ook gewoon weet wat het kost uit eigen ervaring. Maar als ik echt zoiets goed heb, ben ik wel bereid te betalen. Ik koop ook zelf geregeld spullen. Maar ik vind het echt niet vanzelfsprekend om te betalen.

NanC_Spekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:51

Ik betaal 50 euro in de maand, maar dat vind ik echt niet erg. Ik mag zo ongeveer alles met 'm. en mag zovaak naar 'm toe als ik wil. En daarnaast mest ik z'n stal ook uit.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:27

Ik denk dat het er ook van af hangt wat de insteek van de verzorger en van de eigenaren is.
Zelf ben ik nu ook begonnen met het rijden van een paard van iemand anders ik betaal niets, ja mijn lessen maar dat is een keuze die ik maak.
Sterker nog, ik hoef niet eens stallen te mesten o.d., wat ik overigens wel doe, want als ik er toch ben is het een kleine moeite.

Wat bij mij wel zo is, is dat ik het paard echt train om beter te worden. Ik heb ervaring met jonge paarden en heb meerdere serieus getraint, en ik denk dat daar een groot verschil ligt tussen trainen en het paard beter maken of lekker willen rondhobbelen om het maar even cru te stellen.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:44

Borg schreef:

helemaal mee eens! OK dan!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:18

Ik vraag geen geld, maar kan het wel heel erg waarderen als ze aan iets meebetalen voor de pony of iets voor hem kopen.

De pony staat aan huis en ik heb het geld niet echt nodig.
De pony en ik hebben de verzorging ook niet nodig, het gaat om het plezier dat we er van hebben. De gezelligheid, extra aandacht voor de pony, het iemand een kans geven lekker met paarden bezig te zijn en dingen te leren...

Wat ik het allerbelangrijkste vind is dat ze hart hebben voor mijn pony, het ook echt leuk vinden hem te verzorgen en wat met hem te doen en dat hoeft echt niet op super niveau te zijn als hij maar lekker ontspannen en tevreden loopt en ze samen plezier hebben. Daarnaast wil ik hulp bij de verzorging.

Ik heb het nu super getroffen!

Ik kan me wel voorstellen dat iemand die zijn of haar paard duur in volpension heeft staan met veel luxe faciliteiten een bijdrage vraagt voor meerdere keren per week rijden. Zeker als diegene die dagen zelf dan niet gaat rijden, dus ze een stuk eigen vrijheid opgeeft.

Mensen met een houding of air van: Ik help jou uit de brand en jij moet mij dankbaar zijn... Die kunnen heel snel weer vertrekken. Daar heb ik namelijk geen plezier van, maar ga ik me aan ergeren...

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:50

Inmiddels is mijn bijrijdpaard mijn paard. Maar ik betaalde geen geld omdat ik haar reed. Het was een win-win situatie
voor de eigenaar en mij. Ik had/heb een geweldig paard 7 dagen in de week. Hij had iemand die 7 dagen
in de week zijn paard deed. Het was een oudere man en kon ze zelf voeren en op de weide zetten. Dus dit kwam
voor ons allebei goed uit. Hoewel ik ze ook wel op de weide zetten.
Ik betaalde enkel als ik zelf bv een dekje wilde. Hij heeft een keer een nieuwe halster gekocht dat ging stuk, toen kreeg
ze haar oude ook bijna stukke halster weer om. Toen heb ik het zelf vervangen. Ik betaalde mijn eigen lessen met haar.
En verder dingen als dekens en tuig betaalde hij.

Zoals ik al zei is het nu mijn paard en heb ik nog steeds geen bijrijder etc nodig. Maar áls dat ervan zou komen hoeft
hij/zij niks van mij te betalen, behalve eigen lessen. En als hij/zij iets stuk maakt aan het tuig. Als het paard het doet
waarneer hij/zij er is doe ik het.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:52

Ik ben blij dat mijn verzorgpony gratis is. Ik kan geen eigen paard betalen, dus vind ik dit een goede mogelijkheid om alsnog met paarden bezig te zijn. Meestal ga ik alleen maar uitmesten, de waterbakken verschonen, poetsen e.d. Ik rijd eigenlijk nooit, maar dat vind ik niet erg.

Als je ook dingen doet als uitmesten vind ik niet dat je moet betalen voor je verzorgpony, maar als je in feite alleen maar rijdt dan vind ik dat je toch een beetje mag betalen, want als je een uurtje gaat vrijrijden in de manege kost dat ook geld.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:43

er m9gen best meiden mijn pony verzorgen
daar hoeft niet betaal voor te worden óm maar even kort door de bocht te komen ik blijf de baas en ben echt niet op zoek naar iemand die mee gaat beslissen

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:33

ik ry meetal

maandag en woensdag [ als t woensdag niet akn dan donderdag ]

ik mag t gratis doen. En zij geeft my les.

Maar dat ligt zo omdat ze soms geen zin heeft ofzo & ze vind t leuk dat ze eimand anders kan blijmaken ipv 1x in de week ryden op de manege ... en het klikt wel tussen my en de pony

AnitaMaykaBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:28

nee ik vind, oke.. snoepjes, poetsspullen e.d. kan je best kopen.
maar je helpt die mensen toch juist?
je poetst hun paard, stal uitmesten alles doe je ervoor..
zodat die mensen, meestal omdat ze geen tijd hebben, alleen nog maar
( in principe ) eten hoefen te geven.
tja, ik vind ook dat je hier niet voor hoeft te betalen.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:10

Ik hoef niks te betalen.
De eigenaren hebben een boerderij en niet veel tijd. Ze poetsen de paarden wel, mesten uit enzo, maar rijden en wandelen niet, omdat hun kinderen ook de deur uit zijn. Ik ben dus blij, ik mag rijden in een wei,buitenrit, bak straks...
Maar als ze een kleined vergoeding hadden gevraagd dan had ik het ook wel gedaan.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:29

ponyfee schreef:
Borg schreef:

helemaal mee eens! OK dan!

Inderdaad!

Straks gaan de bijrijders er nog geld voor vragen ipv dat ze betalen Haha!

...Denk dat de manege's het dan druk zullen krijgen Knipoog

Nikita_Happy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:50

Je mest voor de eigenaren uit, poetst geeft eten, rijdt, als je iets kapot maakt, ja oké tuurlijk betaal je dat dan, maar ik vind het een soort werk, je bewijst de mensen een dienst. Eigenlijk zouden bijrijders eerder geld moeten vragen dan betalen (vind ik dan) Je kunt wel zeggen ga naar de manege, maar daar hoef je niet te mesten, zadels vetten hoeven vn paard/pony doen... Je helpt de mensen echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:35

Uuuuhm, mijn bijrijdster hoeft ook niet te mesten, tuig te poetsen, borstels te wassen en dat soort dingen.
Dus ik vind de reactie wel weer een beetje kort door de bocht.

"Je helpt de mensen echt" is ook onzin. Wat heb ik er verder nou aan? Mijn paard komt ook zo wel buiten hoor.

En bijrijdsters die geld zouden moeten vragen? Dat vind ik gewoon lachwekkend. Zij hebben er toch ook lol van? Je doet nu net of ze er al niks voor terug krijgen.

Ik zie het zo: De eigenaar heeft idd een dagje vrij, de bijrijdster heeft een leuk paard tot haar beschikking. Alleen betaald de eigenaar wel gewoon stalgeld, ook voor de dagen dat de bijrijdster komt. Dus mag de bijrijdster echt wel een beetje tegemoet komen.

Heb je wel enig idee wat een paard kost?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:07

Nikita_Happy schreef:
Je mest voor de eigenaren uit, poetst geeft eten, rijdt, als je iets kapot maakt, ja oké tuurlijk betaal je dat dan, maar ik vind het een soort werk, je bewijst de mensen een dienst. Eigenlijk zouden bijrijders eerder geld moeten vragen dan betalen (vind ik dan) Je kunt wel zeggen ga naar de manege, maar daar hoef je niet te mesten, zadels vetten hoeven vn paard/pony doen... Je helpt de mensen echt!

Ik ben per maand als eigenaar 400 Euro aan allerlei vast kosten kwijt en dan mest ik ook zelf, poets, vet m'n zadel en tuig en ik zorg voor schone dekjes en dekens.

Dat hoort er gewoon bij. Jouw dag, jouw klus!