Betalen of betaald krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:16

interessante discussie :)

Mijn eerste verzorgpaardje was er 1 van 30 jaar oud en de eigenaar was blind. Paardje was dus super braaf en deed geen stap verkeerd, zij had inmiddels een nieuw paardje en ik geloof dat mijn mams daar 50 euro per maand voor betaalde. Uitmesten hoefde niet dat werd gedaan.

Als 12/13 jarige advertentie op marktplaats gezet en regelmatig voor de gek gehouden. "Ja we hebben een een blabla paard en staat daar." Kom ik daar is er nergens geen paard te bekennen en ook geen eigenaar, vervolgens gewoon niet meer reageren op de telefoon {:)-:(
Nieuw aanbod een mega grote knol, die uit de dressuur kwam en mega bomproof was :))
Mocht dit paard gratis verzorgen en beschouwen als mijn eigen, veel geleerd, veel vertrouwen opgebouwd, heerlijke buitenritten gereden. Wel alle mest ruimen, had ik er graag voor over. Helaas werd hij na 4 jaar verkocht .

Tijdje zonder gezeten en via via bij een 4,5 jarige fries terecht gekomen. Eigenaar hielp het paard meer naar zijn grootje dan dat ze hem omhoog hielp. Geloof dat ze pas net begonnen was met rijden en meteen maar 2 paarden had aangeschaft, 2e paard was toch te pittig dus meteen weer in de verkoop gezet en met de ander kon ze soms wel wat hulp gebruiken. Normaal aanspringen lukte haar niet terwijl het beestje echt onwijs fijn te rijden was en absoluut bomproof! Toch was ze bang en zag overal spoken (door de drugs). De basis van het paard er in gehouden en haar soms geholpen, hoefde verder niets te doen. Op de dag dat afgesproken was dat ik zou komen om te rijden riep de staleigenaar mij omdat ze had gehoord dat eigenaar zal komen. Toen was ik niet amused dat ik lekker 3 kwartier mocht fietsen om vervolgens naar huis gestuurd te worden. Prima als je mij even een smsje stuurt dat je zegt dat jij die dag komt, dan kom ik niet, jou paard jou plezier, serieus no big deal. Maar niks laten horen vind ik dus echt niet kunnen.
Dus had even opgebeld hoe en wat, toen mocht ik mijn spullen pakken en nooit meer terugkomen :')

Vervolgens tegen een andere fries aangelopen en hier zit ik helemaal op mijn plek :j Hoef hier niks te betalen en aan 1 kant begrijpelijk. Want de afgelopen 2,5 jaar heb ik er meer naast gelopen dan er op gezeten. Maakt mij verder niet uit want het is mijn uitlaat klep hoe dan ook.
Ben hier terecht gekomen omdat ze een "oppas" zocht voor in haar vakantie. Dus eigenlijk al vrij snel gehele verzorging over het paard. Super fijn dat iemand zoveel vertrouwen in je heeft.
Verder heeft ze niemand nodig, paard staat 24/7 buiten dus hoeft niet los gegooid te worden oid op de dagen dat ze niet kan komen. Mestbeurten worden onderling geregeld maar hoef eigenlijk bijna nooit te mesten, wil ze zelf niet 8)7 Verder als ze ziek is of gewoon vraagt of ik het wil doen, doe ik dat graag. En nog steeds zorg ik full-time voor haar als ze op vakantie is ook in de periodes dat er niet gereden kan worden. Lekke borsteltje er over heen en even een stukje wandelen over het harden e.d..

Hier in Zweden heb ik het ook weer getroffen. Ex eventing paard maar met blessure waarmee ze niet meer in de sport kan. Paard had een half jaar stil gestaan en ik mocht haar weer op gaan pakken. Eerste keer er op een paar minuten aan de longe gezeten omdat ze haar benen uit gooit en ik niet wist wat ik moest verwachten. Rustig aan opgebouwd. Eigenaar hielp wel nog vaak met opstappen om ervoor te zorgen dat ik zekerheid had dat ze niet in een vliegende bokkensprong weg schiet.
Ik doe haar stal op de dagen dat ik er ben en de doordeweekse dagen (in het weekend gaat er maar 1x in 2 uur een trein) pak ik meestal ook nog meerdere stallen erbij, maar ik word vaak weg gestuurd omdat ik dat toch helemaal niet hoef te doen. Daarnaast houdt ik het tuig bij en help ik met binnen en buiten zetten als ze niet aanwezig zijn. Of als ze toch alles binnen/buiten zetten en ik ben er.
Ook een paar verbaasde blikken gehad dat ik ben gekomen met windkracht oneindig (ben 1 uur aan het fietsen en 20 minuten in de trein). Verder gaat het werk nu ook in de sneeuwstormen door maar ik heb het er helemaal voor over!

Dus voor degene die zeggen dat gratis bijrijders niet door weer en wind komen, oh jawel :o
En just saying dat niet alleen bij de bijrijders kronkels zitten maar ook bij de eigenaren...
Ook zag ik voorbij komen dat het niet meer uit bed komen en naar paard gaan is. Zeker in het weekend is het wel degelijk zo dat ik mijn bed uit kom en na het paard ga. Alleen dit is om 12 uur en sta toch met mn brakke hoofd stalletjes te doen en paard te rijden.

Oeps beetje lang geworden -O-

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 07:39

Strasshorse schreef:
Ik heb altijd gezegd dat ik niks ga betalen voor het bijrijden van andermans paard, ik help tenslotte de persoon in kwestie met het verzorgen en rijden van het paard zodat het paard (in sommige gevallen) niet verkocht hoeft te worden wegens tijdgebrek, overigens dat de eigenaar een bijrijder moet betalen vind ik ook niet helemaal kloppen, ik zie het als een win win situatie

Nu rijd ik zelf al 2 jaar een onwijs leuk paard bij en heb daar nooit wat voor hoeven te betalen, ik kocht wel af en toe dingen voor het paard zelf, nieuwe deken en hoofdstel enz en dat was altijd prima.

een tijdje terug werd mij gevraagd of ik af en toe een zak voer wilde kopen als 'bijdrage' naja oke geen probleem

Nu is het stalgeld omhoog gegaan, hebben we er sinds vandaag nog een bijrijder bij en wilt de eigenaar eigenlijk verhuizen van stal en werd er mij gevraagd of ik nu wel een bijdrage van €35 in de maand wilde betalen.
Nu kan ik dit eigenlijk niet missen per maand vanwege autorijlessen en omdat we op zoek zijn naar een huis, maar snap wel waar ze de bijdrage vandaan haalt

Vinden jullie het raar dat ik 2 jaar lang niks heb moeten betalen en nu in ene wel?

ik vind het vooral bijzonder dat jij vind dat je recht hebt op gratis rijden.
Dat je niet erg blij bent dat je 2 jaar gratis mocht rijden...

Anke

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:36

Om 12.00 uur is het al middag...toch?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:10

Ik vind mijn bijrijder wel een kadootje en een win-ein-win situatie voor zowel mij, mijn pony als voor haar.
Met gesloten beurzen om die reden.
Ik betaal dan ook geen 400,- per maand aan mijn pony, zij neemt me op haar dagen werk, zorg en aandacht voor mijn pony uit handen en in ruil daarvoor kan ze leller gratis rijden. Dat gun ik haar en dat gun ik mijn pony.

Dus veralgemeniseren dat het niet waar is dat een bijrijder de eigenaar werk uit handen neemt, is gewoon niet terecht.
Dat hangt af van zoveel factoren!

En uiteindelijk hoef je ook geen bijrijder te hebben voor je paard he, als je er geen kunt vinden die hetzelfde denkt over wel of geen betaalde 'dienst', wel of geem klusjes, wel of geen les, etc.
Dat is nu juist zo fijn als je eigenaar bent! Dan bepaal jij wat je wel of niet met je paard laat doen en door wie.
Maar als je als eigenaar een luxe pensionstalling met alles erop en eraan uitkiest en dan een bijrijder 'nodig' hebt om het dure pensiongeld te ontlasten, tsja, dan vraag ik me eerlijk gezegd wel af waarom je dan zo nosig zo duur moet gaan staan.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:22

Het hangt er wat mij betreft een beetje van af wat de situatie is. Gaat het vooral om verzorgen, tijd uit handen nemen, weinig faciliteiten etc, dan zou ik niet willen betalen. Maar zijn er veel mogelijkheden, is het een paard waar ik veel van kan leren (kan van ieder paard natuurlijk, maar in de zin van echt een goed opgeleid paard met ervaring en waar de knopjes op zitten) en zijn er goede faciliteiten dan ben ik best bereid om een bijdrage te betalen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:46

Marije_jiplover schreef:
Maar als je als eigenaar een luxe pensionstalling met alles erop en eraan uitkiest en dan een bijrijder 'nodig' hebt om het dure pensiongeld te ontlasten, tsja, dan vraag ik me eerlijk gezegd wel af waarom je dan zo nosig zo duur moet gaan staan.

Ik vraag me af hoeveel dat er dan zijn, want het is imo gewoon niet mogelijk om een paard te houden op die manier.
Ik denk dat de meeste de vergoeding wel fijn vinden als extra ruimte in hun budget en de bijrijder niet willen sponseren. Je moet immers zelf ook dingen laten om je (dure) hobby te kunnen doen.
En een Structueel financieel gat oplossen dmv een bijrijder lijkt me nogal riskant en zal uiteindelijk toch wel fout aflopen denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:59

sneeuwpop schreef:
Strasshorse schreef:
Ik heb altijd gezegd dat ik niks ga betalen voor het bijrijden van andermans paard, ik help tenslotte de persoon in kwestie met het verzorgen en rijden van het paard zodat het paard (in sommige gevallen) niet verkocht hoeft te worden wegens tijdgebrek, overigens dat de eigenaar een bijrijder moet betalen vind ik ook niet helemaal kloppen, ik zie het als een win win situatie

Nu rijd ik zelf al 2 jaar een onwijs leuk paard bij en heb daar nooit wat voor hoeven te betalen, ik kocht wel af en toe dingen voor het paard zelf, nieuwe deken en hoofdstel enz en dat was altijd prima.

een tijdje terug werd mij gevraagd of ik af en toe een zak voer wilde kopen als 'bijdrage' naja oke geen probleem

Nu is het stalgeld omhoog gegaan, hebben we er sinds vandaag nog een bijrijder bij en wilt de eigenaar eigenlijk verhuizen van stal en werd er mij gevraagd of ik nu wel een bijdrage van €35 in de maand wilde betalen.
Nu kan ik dit eigenlijk niet missen per maand vanwege autorijlessen en omdat we op zoek zijn naar een huis, maar snap wel waar ze de bijdrage vandaan haalt

Vinden jullie het raar dat ik 2 jaar lang niks heb moeten betalen en nu in ene wel?

Lezen is ook een vak. Ze zegt niet dat ze recht heeft op gratis rijden, ze zegt zelfs dat ze begrijpt waar het bedrag vandaan komt, maar dat betalen nu moeilijk is door omstandigheden. En of het niet raar is dat ze eerst niks moet betalen en dan ineens wel. Persoonlijk vind ik dat ietwat apart en iets wat ik niet snel zou doen. Tis een beetje zoals jaren lesgeven aan 20 euro en dan ineens tegen je vaste klanten zeggen "ohja het wordt 25 euro nu want ik heb een nieuwe auto/fiets/nieuw paard/nieuw whatever gekocht". Zeker gezien die betaling vaak in het zwart is. (tenminste, ik ken er maar weinig die de betaling aangeven aan de belastingen. :+ )

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:19

Tja dat een eigenaar geen sponsor wil spelen kan je ook over een bijrijder zeggen.. Gratis stalhulp, om daarnaast het paard te gaan rijden, en als je het beestje dan ook nog verbeterd dan is het natuurlijk helemaal een apart verhaal..

Dat bijrijders zelden beter rijden als de eigenaar zelf is echt onzin.. Van alle bijrijdpaarden die ik heb gehad is er maar 1 waar de eigenaar er zelf op rijdt en die beter rijdt, maar ze is lichamelijk niet altijd in staat om het paard te rijden.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:03

sneeuwpop schreef:
Strasshorse schreef:

het is niet zo dat ik geen bijdrage wil betalen maar dat ik het niet kan betalen, en het gaat mij echt niet alleen om het rijden aangezien ik ook vaak kom om alleen even de stal te doen, te longeren of de paarden binnen te zetten, ik vind niet dat ik ergens 'recht' op heb want het is mijn paard niet dus de rechten liggen zowieso niet bij mij, er staat ook nergens dat ik niet blij ben dat ik het paard al 2 jaar voor niks doe, in ruil daarvoor koop ik af en toe een deken of nieuw tuig voor hem of zoals eerder afgesproken om de zoveel tijd een zak voer en daar heb ik ook nooit moeilijk over gedaan want mag best wat terug doen, wedstrijd is ook voor eigen zak en dat is meer dan logisch

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:10

unihorses schreef:
Mijn paard gaat niet dood van niet rijden hoor en zonder rijden hoeft ze ook niet direct verkocht te worden. Tuurlijk is iedereen vrij om zelf te bepalen wat je er voor over hebt en zolang mensen gratis de paarden aanbieden zul je mensen houden die voor een dubbeltje ook daadwerkelijk eerste rang kunnen zitten. feit blijft dat ik dat niet evenredig vind dat eigenaar 400 in de maand kwijt is en compleet afhankelijk en verantwoordelijk en bijrijder voor noppes komt. En vooral de instelling van bijrijders datje de eigenaar een dienst doet ik heb nog geen een gehad die me een dienst deed behalve de financiële toedragt wat meer loon is gezien ik in de bijrijders ook veel tijd steek. Er zijn verwachtingen van beide kanten. Maar nee dat jij een cadeautje bent voor de eigenaar puh het is een cadeautje van de eigenaar dat je voor een scheintje van hun paard gebruik mag maken

sorry maar je kiest toch zelf voor een paard en die 400 euro in de maand, daar heeft een bijrijder toch niks mee te maken of zie ik dat nou verkeerd,
dat is ook vaak 1 van de redenen waarom een bijrijder zelf geen eigen paard heeft omdat ze dat gewoonweg niet kunnen bekostigen

er zijn paarden die wel graag beweging krijgen maar de eigenaar zelf niet meer kan rijden maar het paard toch niet weg willen doen, dan is een bijrijder een prima oplossing en dat heeft dan niks met het dure stalgeld te maken, je bepaald als eigenaar zelf waar je wilt staan en wat je er voor over hebt per maand, heb zelf ook 2 pony's gehad en weet dus echt wel wat het maandelijks allemaal kost

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:21

Strasshorse schreef:
unihorses schreef:
Mijn paard gaat niet dood van niet rijden hoor en zonder rijden hoeft ze ook niet direct verkocht te worden. Tuurlijk is iedereen vrij om zelf te bepalen wat je er voor over hebt en zolang mensen gratis de paarden aanbieden zul je mensen houden die voor een dubbeltje ook daadwerkelijk eerste rang kunnen zitten. feit blijft dat ik dat niet evenredig vind dat eigenaar 400 in de maand kwijt is en compleet afhankelijk en verantwoordelijk en bijrijder voor noppes komt. En vooral de instelling van bijrijders datje de eigenaar een dienst doet ik heb nog geen een gehad die me een dienst deed behalve de financiële toedragt wat meer loon is gezien ik in de bijrijders ook veel tijd steek. Er zijn verwachtingen van beide kanten. Maar nee dat jij een cadeautje bent voor de eigenaar puh het is een cadeautje van de eigenaar dat je voor een scheintje van hun paard gebruik mag maken

sorry maar je kiest toch zelf voor een paard en die 400 euro in de maand, daar heeft een bijrijder toch niks mee te maken of zie ik dat nou verkeerd,
dat is ook vaak 1 van de redenen waarom een bijrijder zelf geen eigen paard heeft omdat ze dat gewoonweg niet kunnen bekostigen

er zijn paarden die wel graag beweging krijgen maar de eigenaar zelf niet meer kan rijden maar het paard toch niet weg willen doen, dan is een bijrijder een prima oplossing en dat heeft dan niks met het dure stalgeld te maken, je bepaald als eigenaar zelf waar je wilt staan en wat je er voor over hebt per maand, heb zelf ook 2 pony's gehad en weet dus echt wel wat het maandelijks allemaal kost

Als bijrijder heb je die keuze natuurlijk ook. Of je kiest voor luxe voor jezelf en betaald bijvoorbeeld meer of je gaat bij iemand aan huis met weinig luxe en betaald minder of niet. Zelfde als met de klusjes als het paard all-in staat dan heb je het hele idee van win-win niet zo(mijn mening). En dan doe je dat anders door middel van betaling.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:43

@Anke ik zeg nergens dat het niet middag is. Zeg alleen dat ik direct mijn bed uit kom en naar het paard ga, dit kan rond 12 uur zijn ja :')

En ik vind het onzin dat je alleen een bijdrage zou vragen als je op een dure stal staat of op een doe-het-zelf stal.. Gaat toch om de behoeftes van het paard jou en de bijrijder. Daarbij is de soort stalling toch echt niet de eerste behoefte. Prima als iemand op een luxe stal staat maar daar krijg ik over het algemeen zelf al de kriebels van dus mocht dat ooit op mijn pad komen dan is het alleen omdat ik het paard (en eigenaar) fijn vind. Echt niet omdat ik zo graag op een luxe stal wil staan -O-

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:58

Ik moest even aan dit topic denken :')

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:17

Meen je niet hoop ik? :+ Bijrijders zijn geen vrijwilligers. Ze doen het puur voor zichzelf.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:20

Sababber schreef:
Ik moest even aan dit topic denken :')

[ [url=m/Hpvs2C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is precies wat ik bedoel *\o/*

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:20

Geryon schreef:
Meen je niet hoop ik? :+ Bijrijders zijn geen vrijwilligers. Ze doen het puur voor zichzelf.

Hoe denk jij dan over vrijwilligers :') Een deel doet het verplicht maar het meerendeel voor zichzelf omdat ze niet thuis willen zitten ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:26

Natuurlijk doe je het ook voor jezelf, zoals met bijna alles dat je doet. Maar óók om te helpen lijkt mij. Een paard bijrijden doe je meestal gewoon omdat paardrijden je hobby is, niet omdat je de eigenaar wilt helpen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:40

Bijrijders gaan bijrijden omdat ze willen paardrijden.
Dat een eigenaar daar wellicht mee geholpen is, staat daar los van.
Ze doen het niet om de eigenaar te plezieren, ze doen het voor hun eigen plezier.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:49

Een eigenaar is dan ook vrijwilliger, die staat z'n paard toe voor iemands hobby :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:03

natuurlijk kun je het zo duur maken als je het wilt maar..
sporten kost geld ( tenzij je op een speeltuintje een balletje trapt )
het kost geld voor de eigenaar om te rijden
het kost geld voor de manege ruiter om te rijden
maar het is gratis voor de bijrijder euh whaat?

geef mij trouwens eens 1 voorbeeld van een paard wat moet rijden? wat niet happy is op de wei en inloopstal een paard is niet gemaakt om te rijden.

als ik mijn paard niet meer zou kunnen rijden zou ik hem waarschijnlijk verkopen of verleasen maar ik zou niet iemand gratis ervan laten genieten terwijl mijn beurs leeg wordt gevreten :+ dan ben ik misschien egoistisch maar dat gun ik een ander niet ik moet er ook dingen voor laten. kan je het niet betalen dan moet je het laten ik kan ook niet kunstschaatsen want ik heb het geld niet. kan wel voor een kleine vergoeding op de ijsbaan aanklooien maar ook echt niet gratis hoor. overigens als het paard niet meer berijdbaar is zou ik hem gewoon houden maar dan gaat het verhaal bijrijder ook niet op.

overigens jullie halen de verzorging er steeds bij dat ik in mijn ogen een verzorger niet een bijrijder een verzorger zou ik nooit geld rekenen misschien wel geld toe geven die doet mij een gunst. een bijrijder doe ik een gunst door mijn paard uit te lenen

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:09

Ik zou de zonnebloem bellen.. Die vrijwilligers mogen immers ook mee naar een dagje op de boot en naar de Efteling terwijl ze alleen maar een rolstoel duwen en koffie schenken.. Zou die mensen geen vrijwilliger meer noemen, ze hebben er immers profijt van ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:12

Wij hebben onze bijrijders altijd betaald! En dan ook alles; lessen, de gewone ritjes thuis (training), wedstrijden etc. Zelfs als er iets nieuws moest komen aan materiaal of wat dan ook. Moet wel zeggen dat we de ruiter die het langst voor ons een pony heeft uitgebracht (en ook de andere reed) een zeer getalenteerde ruiter was (is) en wij daar zeer veel baat bij hebben gehad: ze heeft hem alles geleerd wat hij nu kent en daar plukte mijn dochter de vruchten van. Die was toen nog niet in staat om dat zelf te doen. Helaas liep het op persoonlijk vlak helemaal mis en is er een streep gezet onder de samenwerking. Toch ben ik haar nog altijd dankbaar voor alles wat ze op rij-gebied de pony heeft geleerd. Kampioenschappen, Hippiades en andere competities; ze reed onze pony wel mooi in de kijker. (Zichzelf ook natuurlijk.)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:04

Sababber schreef:
Ik zou de zonnebloem bellen.. Die vrijwilligers mogen immers ook mee naar een dagje op de boot en naar de Efteling terwijl ze alleen maar een rolstoel duwen en koffie schenken.. Zou die mensen geen vrijwilliger meer noemen, ze hebben er immers profijt van ;-)

Je mag ook mijn ramen lappen als vrijwilliger, kan die hulp wel gebruiken. (maar niet op mijn paard zitten :o ) )
Krijg je ook koffie :P

VrijwillergersWERK is niet hetzelfde als vrijwilligersHOBBY.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:13

sneeuwpop schreef:
Sababber schreef:

Je mag ook mijn ramen lappen als vrijwilliger, kan die hulp wel gebruiken. (maar niet op mijn paard zitten :o ) )
Krijg je ook koffie :P

VrijwillergersWERK is niet hetzelfde als vrijwilligersHOBBY.

Nee hoor bedankt, heb het al druk genoeg met het verzorgen van 5 paarden en het rijden van 2 paarden omdat de eigenaren het zelf (tijdelijk) niet (meer) kunnen ;-)

Maar bedankt voor het aanbod, ik kan ook je paard rijden zodat je tijd hebt om je ramen te wassen? :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:21

Haha