Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:57

Sees schreef:
Serendip90 zij betaalt jou in feite in natura dat is ook een soort van bijdrage leveren ;). Fijn dat jullie zo'n prima wederzijds akkoord hebben :j .

Precies :) Want zo iemand vind ik gewoon niet meer... Bij de een is lessen te duur, en gaat je paard niet vooruit... De ander komt alleen om te rijden.

En dat mensen minder "serieus" zijn als ze geen bijdrage betalen valt ook wel mee... Heb er genoeg gezien die op de een op de andere dag stopten terwijl ze eerst een bijdrage betaalden... Ook wel last gehad van de verzorgster van degene met wie ik een wei/stal huurde... Ze zou ook helpen met de stallen etc. Spreek je af met haar, kon je erop rekenen dat je een half uur van te voren een sms'je kreeg "ik ben wat later"... Dan was ik al onderweg.. dus ja, kom je aan, ga je beginnen met uitmesten, water bijvullen en alles... en dan was het al klaar/bijna klaar als zij aankwam... dat was wel heel hatelijk! Of dan was ze een middag vrij... Sms'je "ik heb de stallen al gedaan".. kom je aan.. Geen hooi, water niet bijgevuld, stal nog niet echt goed schoon, maar alleen wat opgestrooid.. :') dus nu lekker volpension, heb je dat gezeik iig niet meer :p (geeft mij veel meer rust en als je kijkt wat het per maand scheelt... dan heb ik dat er wel voor over)

Zonder bijdrage is het al moeilijk om een goede verzorgster te vinden, laats staan met denk ik dan.. (of je moet een super goed leerpaard hebben, dan snap ik het wel... Maar voor mijn recreatie-ezel :'))

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:00

Ik sta daar dubbel in. Ik heb nooit een bijrijdster voor mijn paard gewild. Simpelweg omdat ik altijd maar de slechte verhalen hoor, afraggen, tuig niet onderhouden, alleen de makkelijke dingen doen etc.
Doordat ik helaas echt tijd tekort had, moest ik een keuze maken. Bijrijdster of paard verkopen. Heb het eerste gekozen omdat ik het toch wilde proberen. Via Bokt vond ik per toeval een advertentie en we hebben gewoon gekeken hoe het ging. Heb duidelijke afspraken gemaakt en tot op heden wordt dat allemaal netjes nagekomen en hebben paard en ik er allebei plezier van. Als ik bijv. met vakantie ga of als er wat is, dan is een dagje extra helemaal geen probleem. Af en toe komen er 2 nichtjes mee die dan ook even op haar rijden en dat vind ik ook allemaal prima. Het is ook een beetje geven en nemen natuurlijk. Verder wil ik gewoon niet dat ze rijdt als er niemand thuis is en ook dat ze even meld als ze buiten gaat uitstappen. Dat gebeurd ook netjes, dus dat stelt mij ook gerust.

Ik blijf er wel bij, dat er echt verschil is in mentaliteit. Je kunt er 1 treffen die het allemaal wel best vindt, maar ook iemand die er echt voor gaat en het ziet als eigen paard en de verantwoordelijkheid neemt.
Bij mij hoeft ze niet te betalen, zolang er maar zuinig met mijn spullen omgegaan wordt. Als er echt schade aan mijn zadel of hoofdstel zou komen doordat er niet opgelet wordt oid, dan kijk ik er wellicht anders tegenaan. En daarbij, ze helpt mij en mijn paard. En daar mag best wat tegenover staan. Vaak rijdt ze 2 á 3 keer in de week en geeft ze zelf de dagen aan. We hebben geen vaste dagen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:00

Dahlia, als je al tweemaal moet aanmanen om beter te lezen omdat ze je misbegrepen hebben is het misschien beter om je eigen bericht onder ogen te nemen en dingen duidelijker en ondubbelzinnig neer te pennen?
Ik ben niet snel op mijn tenen getrapt, maar heel dit topic lang ben ik al VOOR meer verzorging en dat rijden bijkomstig is. Ik ben gewoon niet voor het betalen van een bijdrage, net zoals vele anderen en nog vele anderen dat niet zijn. Wat geeft jou dan het recht om mij makkelijk te noemen. Op de bal spelen al wat je wil, maar wanneer je op de persoon gaat spelen dan zet ik idd mijn stekels recht.

BTW, het is niet omdat je ergens "sommige" voor zet dat mensen zich niet aangesproken/beledigd kunnen voelen.
Laatst bijgewerkt door Gini op 02-10-12 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:01

Amable schreef:
@ Dahlia > Maar ik zou het wel fijn vinden als de bijrijdster in kwestie ook dan komt opdagen om het paard zijn verdiende aandacht en evt rondje stappen te geven. Wat dat betreft vind ik niet betalen makkelijker, maar ik zoek eigenlijk wel iemand waarvan ik merk dat 'ie wel bereid zou zijn om er voor te betalen. Want de houding van "het moet maar gratis" irriteert me mateloos. Alsof je als paardeneigenaar geld zat hebt en de hobby van een ander ook wel kan bekostigen. in de tijd dat ik verzorgpaarden had heb ik bij de meeste ook nooit hoeven betalen, maar ik kocht wel altijd van alles voor de paarden, afhankelijk van wat er was. Heb bijv een tijdje bij een boer gereden die alleen met de merries fokte, rijden mocht, moest je zelf spullen aanschaffen. En dus kocht ik zelf een zadel, hoofdstel, dekjes, dekens enz. ben altijd bereid geweest om geld aan een verzorgpaard uit te geven en die bereidheid zoek ik ook bij een ander :)

Ja uiteraard! Dat deed ik ook gewoon..
En dat zou inderdaad wel fijn zijn, voor mij is dat ook gewoon logisch (helaas niet voor iedereen). Als ik een bijrijder zou hebben, die ineens even niet meer zou komen, omdat er op dat moment niet gereden kan worden, zou het voor mij ook gelijk klaar zijn. Dan gaat het blijkbaar echt alleen om het rijden, en zo iemand wil ik niet :n

Dat deed ik inderdaad ook, altijd maar spulletjes kopen haha. Vond het hardstikke leuk :)

@ Serendip: Haha nee het verschilt inderdaad gewoon heel erg, sowieso per persoon natuurlijk. Het is volgens mij ook niet makkelijk om echt een leuk, goed iemand te vinden. En hoe het bij jou geregeld is, is natuurlijk ook super fijn! Dat het inderdaad 'in natura' is :j Dat is ook een mooie oplossing, alleen moet je maar weer net het geluk hebben om zo iemand te treffen :j

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:06

Gini schreef:
Dahlia, als je al twee mensen moet aanmanen om beter te lezen omdat ze je misbegrepen hebben is het misschien beter om je eigen bericht onder ogen te nemen en dingen duidelijker en ondubbelzinnig neer te pennen?
Ik ben niet snel op mijn tenen getrapt, maar heel dit topic lang ben ik al VOOR meer verzorging en dat rijden bijkomstig is. Ik ben gewoon niet voor het betalen van een bijdrage, net zoals vele anderen en nog vele anderen dat niet zijn. Wat geeft jou dan het recht om mij makkelijk te noemen. Op de bal spelen al wat je wil, maar wanneer je op de persoon gaat spelen dan zet ik idd mijn stekels recht.

Oh nee hoor, ik heb mijn berichten nagelezen, en duidelijker kan ik het niet verwoorden :D
En zoals ik net al zei ( :+ ), door jouw post kom je inderdaad heel 'makkelijk' over.
In de zin van, oh ik mest en ik onderhoud het tuig, DUS ik hoef niks te betalen.
En ja, dat vind ik heel 'simpel' overkomen. Je kan het namelijk ook eens van de andere kant bekijken, maar dat doe je niet ;)
De eigenaar van het paard moet toch ook nog steeds allerlei klusjes doen? Zoals het mesten (tenzij je volpension staat), tuig onderhouden, en nog wel meer ook. :)
En als er dan iemand is die lekker mag rijden e.d., dan moet daar maar niets tegenover staan? Terwijl je diegene ook 'helpt', door je paard ter beschikking te stellen, en diegene lekker zijn of haar hobby uit kan voeren, en desnoods de kans te geven om te starten etc..

Citaat:
BTW, het is niet omdat je ergens "sommige" voor zet dat mensen zich niet aangesproken/beledigd kunnen voelen.

Daar ging het ook niet om.. Het gaat erom dat niet IEDEREEN zo denkt, maar dat er wel zulke mensen zijn. Helaas.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:08

Haha, nee hoor, de eigenaar heeft al 2 en half jaar geen voet meer in de stallen gezet. Als ik zeg dat ik als verzorger alles doe, ga dan ook maar echt uit van alles. ;) En de paardjes staan niet op een pensionnetje.
Een gemakkelijk -in de zin van gemakzuchtig- persoon ben ik niet, god nee.

Edit: als iemand een bijrijder zoekt dan zoek je een dienst. Je zoekt iemand die je helpt met je paard te rijden, want jij komt er niet meer toe. Voor een dienst zou jij als eigenaar dus eigenlijk moeten betalen, maar dat gaat in mijn ogen ook wat ver. Daarom vind ik het een win-win situatie en zou er geen geld gemoeid mee mogen zijn. Dat vind ik, en een ander vindt dan weer wat anders, daarom hebben we ook deze discussie. Maar als je dan persoonlijk wordt (jij bent makkelijk) vind ik het niet meer leuk en heb ik idd meer moeite om die mening te apprecieren.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:17

Dahlia schreef:
@ Serendip: Haha nee het verschilt inderdaad gewoon heel erg, sowieso per persoon natuurlijk. Het is volgens mij ook niet makkelijk om echt een leuk, goed iemand te vinden. En hoe het bij jou geregeld is, is natuurlijk ook super fijn! Dat het inderdaad 'in natura' is :j Dat is ook een mooie oplossing, alleen moet je maar weer net het geluk hebben om zo iemand te treffen :j

Heb ooit wel heel erg moeten lachen als je kijkt wat er bij ons op stal ooit rondliep.... Zo hebben we een "stalker" gehad :')

Meisje sms'te elke ochtend rond 7 uur of ze kon gaan rijden... Stalgenootje werd helemaal gek van haar... Ze had ten eerste al gelogen dat ze veel ervaring had en paarden had ingereden. Want mijn stalgenootje had jonge paarden... Dus hij had al gevraagd of hij mijn pony mocht lenen om te kijken hoe ze dan reed, hij was er zelf bij en mijn pony kan wat meer hebben dan een jong paard. Ik moest werken, dus ik kwam wat later aan bij de bak die we konden gebruiken als de wei te nat was.. Ze had iig te weinig ervaring voor de jonge paarden, maar ik zocht ook nog iemand voor doordeweeks (winter periode, geen goed verlichte bak.. dus mjah...) dus stalgenootje vraagt als ze klaar zijn met rijden "mag ik jouw fiets lenen, dan ga ik op stal nog even.. dan loop jij maar met haar mee terug)... Dus ze begint te vertellen dat mijn pony zo ontzettend fijn rijdt, dat ze hem ook op zaterdag en zondag gaat rijden, want dan heeft ze veel tijd en ze wil ook wedstrijden met ehm gaan rijden en dat het de allerliefste pony van heel de wereld is blabla (Hoog penny-gehalte). Ow en toen kwam de vraag of ik ook reed... Dus ik zei heel sarcastisch al "zo te horen niet meer..." maar die hint snapte ze niet ;) Ik was der al beu voordat we op stal waren... Dus op stal, ik begin meteen met afzadelen, ze staat echt een beetje toe te kijken... Nouja... ONGESCHIKT :p Dus omdat ze met mijn stalgenootje had afgesproken, heeft ze ook te horen gekregen dat ze te weinig ervaring had... Toch bleef ze stalken.. Hem om 7uur 's ochtends sms'en of ze echt niet mocht komen rijden en vanalles :S Haar stiekem ooit nog eens op stal betrapt (haha toen was ik boos).. Uiteindelijk is mijn stalgenootje naar haar ouders gegaan om te zeggen dat het zo echt niet kon...

Er lopen rare mensen bij :D Spontaan snap ik de bijdrages om dit soort mensen weg te houden :') Het is idd zo dat als je een advertentie plaatst zonder bijdrage dat er rare mensen op af komen.. Een bijdrage "schrikt af"...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:18

Weet je wat het ook is, als je een betaalde overeenkomst hebt, geeft dat IMO de bijrijder ook meer rechten en minder plichten. Maar zo zie ik het, dus dat is persoonlijk ;).
Mijn bijrijders betalen een kleine bijdrage maar hoeven niets te doen en dus waardeer ik het des te meer als ze wèl een keer de boel in zouden vetten. Zouden ze niets betalen en nooit wat doen behalve rijden, dan ken ik mezelf dan zou ik de volgende keer dat mijn tuig weer groen uitslaat wel mopperen.
En andersom werkt het ook, het komt regelmatig voor dat ik mijn rijdag opgeef om mijn paarden rust te geven zodat de bijrijder gewoon vol kán rijden als ze dat willen.

En zoals Natasja al zei; niemand dwíngt je om te betalen. Je kunt toch ook gewoon verder zoeken?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:25

Ik meld me even. Goede discussie die ik zelf ook al heel wat keren heb gevoerd met familie/vrienden. Ik rijd een western gereden Criollo bij. Ik ga drie keer per week naar stal. Ik mest, voer, rij/longeer, onderhoud het tack (doe we samen) enz. enz. Eigenlijk alles wat een eigenaar doet met zijn/haar paard, doe ik ook. Ik betaal een x bedrag per maand. Daarvan mag ik alles met hem doen. Buiten/binnen rijden, lessen, expirementeren met tack (nu net begonnen met Bosal) en ik rijd wedstrijden met hem. Ik vind het geen probleem om een bijdrage te betalen, en wel om de volgende reden:

1. Ik reed altijd 1x per week op een manege en daar betaalde ik 22 euro per uur
2. Als ik zelf een paard wil, betaal ik ook geld
3. Ik ben helemaal vrij in mijn doen en laten en ik kan nu wel zeggen dat het ook wel een beetje mijn knollie is.
4. Het is de goedkoopste en beste oplossing voor mij nu. (kiezen tussen een manege, of een eigen paard is op dit moment geen optie)

Ik bewijs de eigenaresse een dienst, en als je het zo bekijkt zou ik geld van haar moeten krijgen. Maar: op deze manier ligt er ook een deel van de verantwoordelijkheid bij mij en dat is een prettige manier van werken. (verder zijn er geen kosten, behalve les)

Dit is allemaal in goede overeenstemming tot stand gekomen. Eigenaresse vraagt niets, maar ik hou zelf de spullen (en de knollie) netjes en ruim de kast op. Dat wil ik zelf. Ik kan het ook laten, maar zo ben ik niet opgevoed :+
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 02-10-12 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:26

leuke discussie, heb ook lang zitten denken wat ik zou doen.
heb lange tijd mijn paard aangeboden als verzorgpaard (gratis, alleen helpen op stal met mesten etc.) niemand reageerde.

nu heb ik dr als leasepaard erop gezet hoppa direct 5 reacties! hoeven ze alleen het stalgeld te betalen en hoefsmid/da/etc. is voor mijn rekening behalve als ze ijzers willen dat is voor eigen portomonee. stallen doe ik zelf. tuig/dekens etc. alles aanwezig! dus ze hoeven niks aan te schaffen. en ik wil ze ook nog wel als het uitkomt gratis vervoeren naar een wedstrijd/manege.

hier in de buurt heb ik ook op sommige stallen gehoord wat zij betalen voor een paard (180,-/190,- euro) dat een bedrijf dan verhuurt waar ze dan ook nog tuig etc. moeten kopen, dan zijn ze bij mij toch goedkoper uit en ze mogen er alles mee.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:32

Gini schreef:
Haha, nee hoor, de eigenaar heeft al 2 en half jaar geen voet meer in de stallen gezet. Als ik zeg dat ik als verzorger alles doe, ga dan ook maar echt uit van alles. ;) En de paardjes staan niet op een pensionnetje.

Edit: als iemand een bijrijder zoekt dan zoek je een dienst. Je zoekt iemand die je helpt met je paard te rijden, want jij komt er niet meer toe. Voor een dienst zou jij als eigenaar dus eigenlijk moeten betalen, maar dat gaat in mijn ogen ook wat ver. Daarom vind ik het een win-win situatie en zou er geen geld gemoeid mee mogen zijn. Dat vind ik, en een ander vindt dan weer wat anders, daarom hebben we ook deze discussie. Maar als je dan persoonlijk wordt (jij bent makkelijk) vind ik het niet meer leuk en heb ik idd meer moeite om die mening te apprecieren.

Maar dat kunnen wij hier toch niet ruiken? ;) Ik heb het nu dus over mijn situatie, en de meeste denk ik wel. Ik mest zelf gewoon, onderhoud mn tuig, en doe nog veel meer.
Excuses dat je je zo aangevallen voelde. Was niet de bedoeling!

2e stukje (even dikgedrukt gemaakt in je quote): Nee, dat is niet waar. Heb ik ook al eerder gezegd.. Er zijn gevallen waardoor iemand inderdaad iemand zoekt, omdat diegene geen tijd meer heeft.
In mijn geval is dit niet zo :n En zo zullen er wel meer mensen zijn. Niemand hoeft mij te helpen met mijn paard :n Ik doe nu alles gewoon zelf. Gaat prima!
Maar, omdat ik altijd heel veel lol heb gehad met bijrijdpaarden, en veel heb kunnen leren door de jaren heen, zou ik dat nu ook iemand anders gunnen. Ik ben dus niet op zoek, maar mocht er zo iemand op m'n pad komen, wie weet! Dus ik help dan toch diegene, die op zoek naar een paard is? Om lekker te kunnen rijden, starten, etc. Zo kan je het ook bekijken ;) Niet bij iedereen is het gelijk een feit dat diegene een bijrijder nodig heeft :n
Ik zou nu echt niet meer weten hoe ik dit nog duidelijker kan maken, ik heb het geloof ik al 3 keer neergezet nu :o :))

@ Serendip: Haha oh wat erg! Een heel hoog penny gehalte inderdaad :=

@ Sees: Inderdaad.. Bij mij zou het ook echt niet een 'regel' zijn om in te vetten bijvoorbeeld. Maar in mijn ogen doe je zoiets dan uit je zelf (als bijrijder zijnde). Al is het 1 keer in de 2 maanden :P Ik vond dat namelijk altijd vanzelfsprekend.. Ik mag gebruik maken van iemand anders haar tuig, dus vind ik het ook wel zo netjes om zo nu en dan is het tuig schoon te maken en in te vetten. :D

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:34

Gimme_Spurs schreef:
Ik meld me even. Goede discussie die ik zelf ook al heel wat keren heb gevoerd met familie/vrienden. Ik rijd een western gereden Criollo bij. Ik ga drie keer per week naar stal. Ik mest, voer, rij/longeer, onderhoud het tack (doe we samen) enz. enz. Eigenlijk alles wat een eigenaar doet met zijn/haar paard, doe ik ook. Ik betaal een x bedrag per maand. Daarvan mag ik alles met hem doen. Buiten/binnen rijden, lessen, expirementeren met tack (nu net begonnen met Bosal) en ik rijd wedstrijden met hem. Ik vind het geen probleem om een bijdrage te betalen, en wel om de volgende reden:

1. Ik reed altijd 1x per week op een manege en daar betaalde ik 22 euro per uur
2. Als ik zelf een paard wil, betaal ik ook geld
3. Ik ben helemaal vrij in mijn doen en laten en ik kan nu wel zeggen dat het ook wel een beetje mijn knollie is.
4. Het is de goedkoopste en beste oplossing voor mij nu. (kiezen tussen een manege, of een eigen paard is op dit moment geen optie)

Ik bewijs de eigenaresse een dienst, en als je het zo bekijkt zou ik geld van haar moeten krijgen. Maar: op deze manier ligt er ook een deel van de verantwoordelijkheid bij mij en dat is een prettige manier van werken. (verder zijn er geen kosten, behalve les)

Dit is allemaal in goede overeenstemming tot stand gekomen. Eigenaresse vraagt niets, maar ik hou zelf de spullen (en de knollie) netjes en ruim de kast op. Dat wil ik zelf. Ik kan het ook laten, maar zo ben ik niet opgevoed :+

Paardrijden is nog steeds voor vele een hobby degene die het proff doen krijgen betaald de andere die het als hobby doen moeten ook investeren in een bijdrage en ook lessen enz. Als je dat niet wil prima. Ik zou nooit een bijrijder betalen ze mogen blij zijn dat ze kunnen rijden op een fijn paard met alles erbij.

Als je betaald heb je ook wat rechten en die geef ik ook. Ik zou bij een betalend iemand niet zomaar het paard weghalen voor eigen belang of rijden. Je bouwt nu een gezamenlijk band op en maakt afspraken en geeft aan wat een ieder wil. Ik denk ook dat mijn ene bijrijdster urban ook echt als eigen ziet en er ook zo mee omgaat. Ik ben er blij mee zodat ik mijn prioriteiten even ergens anders kan leggen en mijn paard niets tekort komt (BELANGRIJKSTE). Ik ben er wel maar op de achtergrond.
Ik bied haar dus een eigen paard aan voor een schijntje en ook nog vervoer erbij. Zij wil graag Z rijden prima ga je gang...

Als ik merk dat een bijrijder er een zooitje van maakt is die zo weg, onderhoud van spullen hoort erbij net als vrije dagen en mesten. Willen ze dat allemaal niet doen dan hoeven ze van mij ook niet te komen. Dan kan je beter manegeles rijden daar hoef je dat niet te doen en kan je 50 min in een harde bak hobbelen achter elkaar aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:41

Dahlia schreef:
Gini schreef:

Maar dat kunnen wij hier toch niet ruiken? ;) Ik heb het nu dus over mijn situatie, en de meeste denk ik wel. Ik mest zelf gewoon, onderhoud mn tuig, en doe nog veel meer.
Excuses dat je je zo aangevallen voelde. Was niet de bedoeling!

2e stukje (even dikgedrukt gemaakt in je quote): Nee, dat is niet waar. Heb ik ook al eerder gezegd.. Er zijn gevallen waardoor iemand inderdaad iemand zoekt, omdat diegene geen tijd meer heeft.
In mijn geval is dit niet zo :n En zo zullen er wel meer mensen zijn. Niemand hoeft mij te helpen met mijn paard :n Ik doe nu alles gewoon zelf. Gaat prima!
Maar, omdat ik altijd heel veel lol heb gehad met bijrijdpaarden, en veel heb kunnen leren door de jaren heen, zou ik dat nu ook iemand anders gunnen. Ik ben dus niet op zoek, maar mocht er zo iemand op m'n pad komen, wie weet! Dus ik help dan toch diegene, die op zoek naar een paard is? Om lekker te kunnen rijden, starten, etc. Zo kan je het ook bekijken ;) Niet bij iedereen is het gelijk een feit dat diegene een bijrijder nodig heeft :n
Ik zou nu echt niet meer weten hoe ik dit nog duidelijker kan maken, ik heb het geloof ik al 3 keer neergezet nu :o :))

Dat kun je idd niet ruiken en daarom is het heel gevaarlijk om zomaar persoonlijke aannames te doen. Dat was me even in het verkeerde keelgat geschoten. Bedankt voor je excuses, ik ben blij dat we elkaar nu beter begrijpen.

Jouw mening is zeer duidelijk, daar ging het mij ook niet om. ;) En als jij een bijrijder vindt die akkoord gaat met betaling, dan is dat alleen maar mooi. Wilt niet zeggen dat ik opeens mijn mening ga veranderen, ik zou zelf nooit een bijdrage vragen of betalen omdat ik het toch als een win win situatie zie.

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:51

Ik zit eraan te denken om er wel geld voor te vragen, zeker niet veel maar 10/20 euro in de maand ofzo..
Heb een kleine pony en zo'n meisje heeft mijn begeleiding wel nodig. En ik ben er ook veel tijd mee kwijt om de meisjes te helpen. En ik moet er ook veel tijd voor vrij maken...

Ik heb ook wel eens meisjes gehad die mijn shetlander gingen verzorgen omdat ze een manege te duur vonden..
Maar ze wilden wel les van mij en alles doen wat ze op de manege ook kunnen doen, dan kan ik ook netzogoed geld per les gaan vragen..
Anders zou het wel heel makkelijk zijn om zo gratis les te krijgen terwijl mijn kleine pony's niet bereden hoeven te worden.
Zoiets zou ik wel willen maar dan wel voor een klein bedrag in de maand, zoveel geld is dat niet vind ik voor onbeperkt naar de pony's mogen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:13

Serendip90, ja het klinkt banketstaaf maar zo is het wel :o.

Om het kaf van het koren te scheiden, is gewoon handig om een bijdrage te vragen (je kúnt dat uiteraard altijd achteraf nog achterwege laten). Mijn paarden zijn geen manegepaarden, ze lopen niet meerdere uren per dag (behalve met buitenritten), zijn niet gewend aan verschillende ruiters, zijn aardig uit de kluiten gewasen en hebben doorgaans meer een eigen wil/mening (lees: lomp :D) dan de manegepaarden die ik ken. Dus wil ik wel graag mensen die van wanten weten. Ik zeg helemaal niet dat jonge meiden/jongens niet kunnen rijden maar ze zijn vaak wel zo licht als een veertje en dat is op mijn tanks niet altijd even handig. Ik wil mijn bijrijders ook alles gunnen dus ook lange buitenritten alleen, ik vind dat toch veiliger met een volwassene.
Daarentegen, kun je wel veel meer je eigen ding doen met mijn paarden, zijn ze niet afgestompd en kun je nog echt wat bereiken. Behalve ik en mijn bijrijdsters, rijd er niemand anders op ze (dus niet 3 verschillende mensen op een dag).

Mijn ervaring is dat mensen die bij voorbaat al over de bijdrage beginnen te 'miepen' voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.

Voor al die mensen die weigeren te betalen voor een bijrijdpaard; wat als een stalgenoot jou lesgeeft voor de ervaring bijvoorbeeld en er is nooit (duidelijk) gesproken over betaling, zou je dan ook niet uit fatsoen een keer aanbieden te betalen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:40

RomySmink schreef:
Een verzorger bij ons op stal betaald 90euro in de maand voor 2 dagen in de week en dan krijgt ze 1x per maand ook les of vaker wanneer nodig

Een verzorgster die moet betalen? die zou jij moeten betalen Of heb je het over bijrijdster

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:47

Laten we voor de discussie het even anders stellen:

Verzorgster: doet alles on het paard heen rijden is geen prioriteit. Betaald niet krijgt ook niets. Is puur omdat het het leuk vind.

Bijrijdster: Komt in principe om te rijden de op haar dagen doet ze de dingen die normaal zijn wat bij totale verzorging hoort. Je hebt deze persoon voor ontlasting van jezelf en plezier voor het paard. Indien nodig betaald ze een bijdrage. Ligt verder aan stalling en wat je te bieden hebt en hoe hoog bijdrage ja of nee.

Proff Berijder: Die komt om te rijden paard staat klaar doet geen verzorging en traint hem voor eventueel wedstrijden. Deze persoon betaal je voor zijn diensten. Deze persoon ziet het ook als werk en inkomsten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:47

Prisca schreef:
Laten we voor de discussie het even anders stellen:

Verzorgster: doet alles on het paard heen rijden is geen prioriteit. Betaald niet krijgt ook niets. Is puur omdat het het leuk vind.

Bijrijdster: Komt in principe om te rijden de op haar dagen doet ze de dingen die normaal zijn wat bij totale verzorging hoort. Je hebt deze persoon voor ontlasting van jezelf en plezier voor het paard. Indien nodig betaald ze een bijdrage. Ligt verder aan stalling en wat je te bieden hebt en hoe hoog bijdrage ja of nee.

Proff Berijder: Die komt om te rijden paard staat klaar doet geen verzorging en traint hem voor eventueel wedstrijden. Deze persoon betaal je voor zijn diensten. Deze persoon ziet het ook als werk en inkomsten.

Helemaal mee eens.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:13

Sees schreef:
Serendip90, ja het klinkt banketstaaf maar zo is het wel :o.

Om het kaf van het koren te scheiden, is gewoon handig om een bijdrage te vragen (je kúnt dat uiteraard altijd achteraf nog achterwege laten). Mijn paarden zijn geen manegepaarden, ze lopen niet meerdere uren per dag (behalve met buitenritten), zijn niet gewend aan verschillende ruiters, zijn aardig uit de kluiten gewasen en hebben doorgaans meer een eigen wil/mening (lees: lomp :D) dan de manegepaarden die ik ken. Dus wil ik wel graag mensen die van wanten weten. Ik zeg helemaal niet dat jonge meiden/jongens niet kunnen rijden maar ze zijn vaak wel zo licht als een veertje en dat is op mijn tanks niet altijd even handig. Ik wil mijn bijrijders ook alles gunnen dus ook lange buitenritten alleen, ik vind dat toch veiliger met een volwassene.
Daarentegen, kun je wel veel meer je eigen ding doen met mijn paarden, zijn ze niet afgestompd en kun je nog echt wat bereiken. Behalve ik en mijn bijrijdsters, rijd er niemand anders op ze (dus niet 3 verschillende mensen op een dag).

Mijn ervaring is dat mensen die bij voorbaat al over de bijdrage beginnen te 'miepen' voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.

Voor al die mensen die weigeren te betalen voor een bijrijdpaard; wat als een stalgenoot jou lesgeeft voor de ervaring bijvoorbeeld en er is nooit (duidelijk) gesproken over betaling, zou je dan ook niet uit fatsoen een keer aanbieden te betalen?

Het wordt gewoon een stuk "serieuzer" als de bijrijder een bijdrage betaald. Als ik een eigen paard zou hebben en een bijrijder zou willen (ook om iemand het te gunnen, omdat ik nu zo'n toffe tijd heb) wil ik wel iemand die net zo verantwoordelijk is als ik ben. (zonder arrogant te zijn... O:) ) Als je een bijrijder om een bijdrage vraagt mag je er ook zeker van zijn dat hij/ze de gemaakte afspraken nakomt. Het is niet meer vrijblijvend. Daarbij: als ik een paard koop, koop ik hem ook om er de sport mee in te gaan, en dan wil ik helemáál dat iemand er mee omgaat alsof het zijn/haar eigen paard is.

En dit soort bijrijders bestaan echt. Punt is dat ze schaars zijn (zeker als je een bijdrage vraagt). Een verzorgpony is inderdaad heel anders. Niet dat ik dat snel zou doen, maar ik zie genoeg 12-jarigen op stal rondlopen met hun "verzorgshet".

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:22

Dahlia schreef:
@ eenitraM: Je hoeft toch niet persé een bijrijder nodig te hebben?
Ik heb het ook niet nodig, ik kom 7 dagen per week bij m'n paard.. Kan het ook prima betalen.. Maar, ik heb hiervoor ook altijd bijrijdpaarden gehad. Ik heb daar HEEL veel plezier mee gehad, en ook veel geleerd met de tijd. En dat gun ik iemand anders nu ook :j Ik ben ook echt niet spoedig op zoek of wat dan ook, maar als er iemand leuks op het pad komt, waarmee het ook klikt (zowel met mij als met mn paard), dan wie weet :) Werd toevallig vandaag nog aan me gevraagd op stal, of ik misschien iemand zocht (voor een vriendin van haar, die gek is op PRE's e.d.).

Dus als iemand een bijrijder heeft, wil niet altijd zeggen dat diegene het echt nodig heeft ivm tijd of geld :)

Dit kan je echt niet zeggen :n
Hier is het een tijdje ook krap geweest, maar dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Vriendlief verloor zijn baan.. Geheel onverwachts. Zit je dan, met je hypotheek, derest van je vaste lasten, etc. Ineens op 1 salaris (en ik verdien echt geen bakken met geld _O- ).
Ben je dan ineens niet paardwaardig meer? Dan is het gewoon even prioriteiten stellen. Even niet uit eten, shoppen, uitgaan, of wat dan ook.
Maargoed, ik zou om deze reden ook niet ineens een bijrijder nemen. Maargoed, dit hebben we gelukkig achter de rug :)

Hierop wil ik graag reageren. Als eerste gaat dit topic over dat je als bijrijder moet betalen om klusjes te doen op en om het paard.

Ten tweede bedoel ik met wat nou als... dat stel dat je paard koliek krijgt? Een hoefzweer? Een breuk? Als je het geld al niet kan ophoesten in maandelijks termijn hoe wil je het dan doen?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:37

eenitraM schreef:
Ten tweede bedoel ik met wat nou als... dat stel dat je paard koliek krijgt? Een hoefzweer? Een breuk? Als je het geld al niet kan ophoesten in maandelijks termijn hoe wil je het dan doen?

Een hoefzweer is het geld niet 2x gehad was nog geen 50 euro.
Koliekoperatie 1x gedaan en NOOOOOIT meer wat een hel voor het dier.
Breuk opereren doe ik ook niet.
Zo beperk je al een hoop.... ene 4 paarden gehad en daarvan 1x een koliekoperatie rest peesblessure en wat hoefzweren verder niets.

Ene er is ALTIJD een oplossing te bedenken denk je dat ik toen de 1800 gld in een keer kon ophoesten?.

Dingen kunnen ook tegelijk stuk gaan of iets anders waardoor je pot opeens lees is...denk dat er maar weinig mensen een reserve pot hebben voor zowel een koliekoperatie, stukke auto, wasmachine stuk en bv belastingtegenvaller.... Denk dat de meeste wel 1x een koliekoperatie kunnen betalen maar dan moet de rest wel heel blijven.

Als je 2000/3000 als reserve hebt kan dat snel op zijn met auto en paard problemen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:39

Ik deed voor mijn huidige verzorgpaard 2 haflingers. Hoefde hier niet voor te betalen, wat dat betreft hadden de eigenaar en ik dezelfde mening: Ik rij jou paard omdat je er geen tijd voor hebt, en in ruil voor het rijden, mest ik de stallen uit. En het is tegelijkertijd iets wat ik leuk vind om te doen.

Nu doe ik het paard van een ex-collega van mijn moeder. Ik deed hem nog maar net, en toen bleek ze zwanger, dus is ze een lange tijd wel elke keer gekomen, maar ik deed alles. Ik betaal ook niks voor hem (mede omdat hij op de privé boerderij van haar ouders staat). Nu heb ik gewoon de verantwoordelijkheid gekregen om alles voor hem te doen, wel in overleg, maar ik zorg dat alles gedaan is. Ik voer, ik mest, ik haal zijn stal 1x in de week helemaal leeg, ik verzorg zijn mok en wondjes, ik rijd, ik longeer, ik ga voor hem naar de winkel (dan krijg ik geld mee om zijn spulletjes te kopen). Mijn huidige verzorgpaard is 23 jaar, en kan niet alles meer, ik rijd recreatief in de bak, een beetje dressuur om hem wat soepeler te houden ivm zijn artrose, en maak zo nu en dan eens een buitenritje. Ik weet dat hij al op leeftijd is, en weet dat het binnenkort allemaal ineens over kan zijn. Ik weet dat ik miss binnenkort niet meer op hem mag rijden, en hem enkel nog kan verzorgen. Ik zou dit met alle liefde doen. Ik zou elke dag naar hem toe gaan om hem te poetsen, te knuffelen, enz, maar ik zal wel een nieuw maatje zoeken om mee te rijden. Ik ben zo nu en dan eens aan het kijken, en idd overal vragen ze geld. Ik heb altijd zoiets gehad van het is een ruil service. Ik doe wat voor jou, zodat jij kan werken, of nog wat vrije tijd heb, ik mag dan dus op je paard rijden, en in ruil daarvoor betaal ik je terug door zijn stal goed te doen enz.

Ik heb altijd een beetje de gedachte gehad van: je vraagt geld aan mij om te mogen rijden, maar als ik niet kom moet je zelf, ik zie regelmatig in advertenties staan, dat mensen een bijrijder zoeken die mee betaald aan de kosten, omdat ze het anders allemaal niet meer kunnen betalen. Dan heb ik zelf zoiets van, het is miss niet leuk, maar als je je paard niet kan betalen moet je geen paard nemen. Als je er geen tijd voor hebt, moet je geen paard nemen. Als wij die paarden niet voor hun zouden willen doen, zouden ze hun paard bijv moeten verkopen of stoppen met werken..

Voorlopig blijf ik een beetje rondneuzen op internet voor leuke paardjes in de buurt. Dan kan ik tegen die tijd wat serieuzer gaan kijken..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:46

LoveUggs schreef:
Ik heb altijd een beetje de gedachte gehad van: je vraagt geld aan mij om te mogen rijden, maar als ik niet kom moet je zelf, ik zie regelmatig in advertenties staan, dat mensen een bijrijder zoeken die mee betaald aan de kosten, omdat ze het anders allemaal niet meer kunnen betalen. Dan heb ik zelf zoiets van, het is miss niet leuk, maar als je je paard niet kan betalen moet je geen paard nemen. Als je er geen tijd voor hebt, moet je geen paard nemen. Als wij die paarden niet voor hun zouden willen doen, zouden ze hun paard bijv moeten verkopen of stoppen met werken..

Altijd makkelijker geroepen...maar als je een goede baan hebt kan je als nog morgen werkloos zijn en dan????. is zo kortzichtig om dat te roepen. Dan ben je met verkoop ook niet morgen je paard kwijt...dus zit je alsnog met de kosten dan is iemand vragen met een bijdrage een goede oplossing.

Zijn mensen die al jaaaren paarden hebben de verantwoordelijkheid nemen maar door wat tegenvallers even wat stappen terug moeten nemen.

Jij profiteerd eigenlijk ook van iemand die de TIJD niet meer heeft dus hem maar moet verkopen?.

Sheran

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:51

Mijn paard is, cru gezegd, eigenlijk 'slachtmateriaal', en alleen omdat ik haar nog even gelukkig wilde zien heb ik haar zelf weer teruggekocht. Ik heb geen reserves voor haar, ik heb zelf nauwelijks geld om haar te onderhouden, maar zolang het gaat, dan gaat het... en gaat het niet meer, omdat ze ziek wordt bijvoorbeeld, dan is het einde verhaal.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:52

LoveUggs schreef:

_O_

Volledig mee eens.