bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:09

ik ben nooit `rijker`geworden van de bijdrage

mijn bijrijdsters waren boven 25jr en hadden een eigen kast met eigen tuigage
en hun reden ook altijd op buitenrit waardoor de ijzers veel sneller op waren en de smid eerder moest komen
mijn appie [ waar ik de bijrijdsters voor had ] kreeg om de 6 a 7 weken nieuwe ijzers

en mijn bijrijdsters waren blij dat ik hun een `eigen`paardje gaf voor een aantal dagen in de week
en ze hoefden verder niks te doen al wilden ze zelf de stal mesten als het hun dag was

misschien ligt het ook aan de persoon die ik als bijrijdster had?
zij hadden vroeger eigen paarden gehad maar konden dat niet meer betalen en zo voelde het voor hun toch als een eigen paard

en ze deden het op zoveel mogelijk op mijn manier,anders was ik er niet aan begonnen
en vaak gingen we samen op pad ging ik op de fiets mee voor de gezelligheid

maar wat ik al zei,ik heb nooit mensen gehad die op mijn adv of naar mij toe gekomen waren die gratis wilde rijden op mijn paard

als je het al in de adv duidelijk neerzet dan reageer je alleen als jij dat ook wilt en anders laat je de adv voor wat hij is en zoek je verder

ik snap echt niet waar men zich zo druk om maakt, ik vind het de eigenaar van een paard zijn goed recht om wanneer zij iemand op haar paard laat rijden 1 of meer keren per week .daar geld voor te vragen

waarom komt daar zoveel commentaar op?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:15

Tuurlijk is dat iemands goed recht. Net zoals het iemands goed recht is om niet te willen of kunnen betalen voor een bijrijdpaard omdat ze bijvoorbeeld al lessen neemt op eigen kosten of omdat het aanbod in die omgeving zo groot is dat je makkelijk een ander paard kan vinden.

Maar de manier waarop hè. Ik ben toch in mijn bijrijdcarriere nog nooit uitgemaakt voor profiteur, hier op Bokt schijnt dat normaal te zijn. :n

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:29

Ayasha schreef:
waarom zou je een nieuw paard aanschaffen als je kennelijk noch de tijd, noch het geld hebt er voor?

Dat zeg ik ook al vanaf pagina 1, maar dat hebben wij verkeerd, zo moeten wij dat niet zien ;)

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:29

Ik snap niet dat elke keer als er gevraagd wordt of er aan een bijrijder geld gevraagd mag worden, dat op bokt weer uit moet lopen tot een volledig rel.

De hele poppenkast komt weer tevoorschijn en niemand heeft respect voor een andersmans reden. Even een paar kromme redenatie:
- Iemand vraagt geld omdat ze het niet kunnen betalen. Heel krom, aangezien dat nooit genoemd wordt. Dit is een uit de lucht gegrepen conclusie.
- Bijrijders die niet betalen zijn niet gemotiveerd genoeg. Ook heel krom, en nooit gezegd. Iedereen natuurlijk zijn ervaring met bijrijders. Maar laten we eerlijk zijn dit ligt meer aan de persoon dan aan de bijdrage.
- Een bijrijder zorgt dat het paard beter wordt opgeleid. Ook in de 90% van de gevallen is dit niet waar, niet dat dit afbreuk doet op je paard, maar laten we eerlijk zijn, zodra er iemand op het rug van een paard gaat zitten is het al ellende. Ik zeg hier ook niet mee dat de eigenaar het beter doet.

Ik snap de redenatie wel hoor, je levert een dienst. Maar aan de andere kant leen je een paard. En lenen valt ook onder het leveren van een dienst. Tuurlijk kun je het niet zo kort door de bocht zeggen. Maar een paard huren kost ook geld. Mag er dan beetje een middenweg in zitten?

Het is niet slecht om een bijdrage te vragen. Maar als je hier de meeste meningen leest, moet je als eigenaar de ogen uit je kop schamen om geld te vragen. Dat gaat ook gewoon veels te ver.

Mensen laten we elkaars mening respecteren. Wil je geen bijdrage betalen, dan betaal je geen bijdrage. Maar zeik alsjeblieft de mensen niet af die dit wel doen.

TS, laat je niet opfokken door alle opmerkingen die gemaakt worden. Iedereen trekt de berichten volledig uit het verband en leggen je berichten volledig verkeerd uit. Gewoon negeren en lees de overige ervaringen.

MamboBeach

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:35

Kimbaie heeft eigenlijk wel heel erg gelijk! :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:03

Kimbaie schreef:
Ik snap de redenatie wel hoor, je levert een dienst. Maar aan de andere kant leen je een paard. En lenen valt ook onder het leveren van een dienst. Tuurlijk kun je het niet zo kort door de bocht zeggen. Maar een paard huren kost ook geld. Mag er dan beetje een middenweg in zitten?

_/-\o_

Lisaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:56

xxriiannee schreef:
Heb een beetje t idee dat mensen die geen paard hebben het belachelijk vinden om te betalen.

Natuurlijk help jij iemand omdat de eigenaar geen tijd heeft, maar daar zitten voor ons als eigenaren ook zeker risico's aan!
Je kunt nergens gratis paard rijden, waarom dan bij ons wel gratis rijden?

Ik vraag overigens geen geld om mijn pony bij te rijden, kan alleen niemand vinden. Mensen die reageren,
en nooit meer wat laten horen. Graag of niet :) .

ben het hier mee eens, samen de lusten, samen de lasten, toch? bedoel, als je samen plezier hebt van het paard, vind ik het niet meer dan logisch om een (vaak klein bedrag) mee te betalen.
mensen die geen paard hebben zijn zich vaak niet bewust van alle kosten die het met zich mee brengt, niet alleen voer, hoefsmid, stalling etc, maar ook verzekering, inentingen, tandarts enz.
dit is het natuurlijk allemaal waard vind ik, maar ik vind het logisch dat de bijrijder dan een klein beeetje meebetaald.;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:06

Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo willen betalen, maar ik vindt het niet vreemd. Ik vindt dat moeilijk te bepalen wanneer welk bedrag. Als je op een luxe pensionstal staat waar je 300 misschien zelfs meer voor betaald, daar profiteer je als bijrijder ook van. Want ook jij kan dan gebruik maken van de binnenbak en alle luxe daar omheen. Als ik nu naar mezelf kijk ik heb geen hoge stallingskosten en dan zou het toch te gek zijn dat ik 50 euro vraag voor 2/3 dagen per week. Gelukkig kun je als bijrijder zelf bepalen of je betaald of niet.
Daar kun je ook op selecteren als bijrijder zijnde als je niet wil betalen prima maar dan moet je het wel bijnemen als iemand minder luxe staat en verwacht dat je wat klusjes doet.
Als ik met mijn paard op een dure stalling zou staan vindt ik zeker dat een bijrijder daar aan mee "moet" betalen. Tuurlijk wordt je er zelf beter van meer tijd over of wat dan ook maar dat wil niet zeggen dat je ze zomaar 100 euro in de maand kado moet doen toch?
Want daar komt het wel op neer als je als bijrijder overal gebruik van mag maken(paard,tuig, binnenbak, buitenbak, sprinmateriaal end).
Dat betaal je als eigenaar er gewoon bij dus vind zeker dat je dat ook mag vragen aan je bijrijder.
Dus voor mezelf ligt het voornamelijk aan de faciliteiten of je zou moeten betalen.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:36

ondertussen zijn we al een paar pagina's verder, maar kwil toch nog reageren.
Ik kreeg reacties van mensen met hele andere bedoelingen die ik zocht en kheb dan vermeld dat ik een bijdrage vraag.. dan trek je al heel wat andere mensen aan..
uiteindelijk vermelde ik netjes na het eerste contact dat als ze lessen namen, dat voor mij voldoende was.
Uiteindelijk heb je wel bijna je eigen paard, want je komt zoveel je wilt en hoeft geen rekening te houden met de eigenaar. dan vind ik 50€ of 60€ niet veel.
Maar blijkbaar komt een 3jarige volbloed arabier nogal afschrikkend over.. mensen zijn te onzeker.. dus heb ik mijn zoektocht gestopt..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:42

MamboBeach schreef:
Kimbaie heeft eigenlijk wel heel erg gelijk! :j

Eigenlijk wel heel erg veel ja :+

Er zitten altijd dubbele kanten aan, er zijn zoveel redenen waarom je wel geld zou vragen of waarom de eigenaar gewoon blij mag zijn enz.
Ik kan zelf ook wel 5 redenen verzinnen waarom wel of niet als ik mijn paard zou laten bijrijden.
Dus ik snap de discussie ook niet zo.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 18:56

Kimbaie, je hebt helemaal gelijk mijn vraag was gewoon is het normaal om een bijrijder een kleine bijdrage te laten betalen, nu gaat het ineens om de binnenkant van m'n portomonnee bij sommige.
ik lees ook alleen hetgene wat eigenlijk echt een antwoord is op m'n beginvraag. :j

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:02

hoi

ik betaal ook voor het paardje wat ik rijd, zo'n 2 á 3 dagen in de week.
voor mij is het geen probleem, ik betaal mee aan de stalling het voer eventueele tuigage wat kapot gaat et cetera.
k vind het wel zo eerlijk tegenover haar baasje, ik mag er infeite nu al heel veel mee, ze gaat niet meer met mij mee, ik mag alles, behalve naar buiten maar dat is omdat ik haar nog niet zo goed ken.
ik krijg heel veel vrijheid en mag t paardje nu al beshouwen als mijn eigen paardje, de klik tussen het paard en mij is er, het zelfde geld voor het baasje.
ik betaal 50 euro per maand, en dat gaat pas in als ik goed en wel van de manege af ben zo eerlijk is haar baasje tegenover mij!
dus nee ik vind het niet erg om te moeten betalen maar ik ga niet over de 50 euro per maand heen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:12

mandylfmarca schreef:
Kimbaie, je hebt helemaal gelijk mijn vraag was gewoon is het normaal om een bijrijder een kleine bijdrage te laten betalen, nu gaat het ineens om de binnenkant van m'n portomonnee bij sommige.
ik lees ook alleen hetgene wat eigenlijk echt een antwoord is op m'n beginvraag. :j

Ik vind het helemaal niet raar om een bijdrage te vragen aan je bijrijd(st)er, hoor. Ik zou er zelf ook geen moeite mee hebben om wat te betalen, als ik een bijrijdpaard zocht: Het lijkt me een stukje verantwoordelijkheid voor de bijrijder en als eigenaar kan je zo een beetje het 'kaf van het koren' scheiden: het lijkt me dat je iemand wilt die er echt iets voor over heeft.

Jouw 100 euro is wel veel; maar ik begrijp dat het om minimaal 4 dagen in de week gaat met goede faciliteiten en een hoop vrijheid. Als iemand dit als bijrijder teveel geld vindt, dan moeten ze gewoon verder zoeken naar een paard waarvoor je minder/niks hoeft te betalen, maar waarvoor je dan misschien ook minder krijgt/mag...

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:04

Ik betaal het halve stalgeld, 110 euro per maand. En dan nog apart het geld voor m'n lessen etc. Paardje heeft hele goede tuigage en mag er alles mee (als 't maar niet té gek wordt). Voor het andere paard die ik rijd betaal ik dan weer niets en hier mag ik ook alles mee, maar koop wel vaak spullen als die nodig zijn en dingen die stuk gaan vervang ik gewoon. Mijn moeder wil persé maandelijks dit bedrag betalen, want ik kom iedere dag op stal en rijd ook iedere dag minstens 1 paard. Het zou eigenlijk nogal raar zijn als ik daar elke dag zou komen en niets hoefde te betalen en m'n stalgenoten wel 220 per maand betalen voor alleen het stalgeld. Vind het wel zo eerlijk :j

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:09

Ik niet. Want de eigenaar kan morgen bedenken het paard te verkopen en dan sta jij zonder, om maar een voorbeeld te noemen. Als ik zulke bedragen zou moeten betalen om het paard van een ander te rijden, koop ik een eigen paard.
Maar als je moeder betaald, dan zou ik me er ook niet druk om maken :P

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:14

De paarden die ik rijd worden absoluut niet verkocht. Dus ik sta nooit zonder. Overigens ben ik ook de enigste die er mee rijd en kan ik ze allebei als "eigen" paarden beschouwen, maar dan wel voor een redelijk laag bedrag, in vergelijking met wat je betaald als het je eigen paard is.
Al zou m'n moeder het niet willen betalen, zou ik het gewoon zelf betalen. Daar heb je baantjes voor. Voor manegelessen betaal je ook en hier leer ik teminste nog wat van. En kan ik gewoon elke dag rijden.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:33

Diablo schreef:
xxriiannee schreef:
Maar wie zegt dat die reden bij iedereen geldt??
Ik zoek toevallig een bijrijder voor bepaalde periode. En waarom? omdat iemand het misschien wel leuk vind om in de zomervakantie te komen rijden. Maar ik kan haar ook gewoon stil laten staan en zelf 2 x pw erop stappen. Het is een recreatie pony, die net zo lief hele dagen heerlijk op de wei staat met vriendjes.

Welke reden?

Je doet het dus toch om er zelf beter van te worden. Als ik mijn paarden tegen betaling zou laten bijrijden, doe ik dat omdat ik er geld voor krijg en dus zelf beter uit de kosten kom, dat zal bij jou niet anders zijn.

Als je mijn post leest, vraag ik er geen geld voor. Dus misschien even beter lezen! ;)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:42

blondedesi schreef:
de ene kant begrijpelijk voor de kosten, maar bijrijders zoeken ook wel een paard om toch te rijden omdat ze zelf geen paard kunnen veroorloven

Ja dus? Bij een manege kun je ook niet gratis rijden. Als je geen paard kunt kopen, en een gratis bijrijdpaard kunt vinden is dat super fijn.
Maar vind het raar dat het belachelijk word gevonden om te betalen.

Als je geen geld kunt betalen is het natuurlijk fijn als je een gratis paard kunt vinden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:45

Ik vind het ook heel normaal om geld te vragen aan een bijrijder. Heb ik ook altijd gedaan.
Bijrijders hebben bij mij nooit hoeven uitmesten of andere taken te hoeven uitvoeren. Kregen een goed paard onder de kont (beter dan op een manege) met goed tuig en alle spullen lagen klaar. Ook toiletteren doe ik zelf. Het gaat alleen maar om rijden (niet verbeteren) poetsen en opzadelen.
Paard stond op een goede pensionstal.( a 380 euries per maand)

Ik zie dus niet in waarom daar geen bijdrage voor gevraagd worden. Voor niets gaat de zon op.

Vind het net zo prima als mensen geen geld vragen om wat voor een rede dan ook...moet iedereen helemaal zelf weten. Maar ik deed dat wel.

Paard is nu met zwangerschapsverlof en ik weet niet of ik nog aan bijrijders ga beginnen. Ik heb namelijk tot op heden nog maar twee echt goede bijrijders gehad.(Floos en Jesica...mochten ze dit lezen ;))
Tis altijd een vreselijk gedoe om een goede te krijgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:55

xlionyx schreef:
De paarden die ik rijd worden absoluut niet verkocht. Dus ik sta nooit zonder. Overigens ben ik ook de enigste die er mee rijd en kan ik ze allebei als "eigen" paarden beschouwen, maar dan wel voor een redelijk laag bedrag, in vergelijking met wat je betaald als het je eigen paard is.
Al zou m'n moeder het niet willen betalen, zou ik het gewoon zelf betalen. Daar heb je baantjes voor. Voor manegelessen betaal je ook en hier leer ik teminste nog wat van. En kan ik gewoon elke dag rijden.

Daar heb je gelijk in dat kan maar ik vindt wel als je een betalende bijrijder hebt dat jij daar ook rekening mee moet houden ik wil niet zo zeer zeggen overleggen maar wel van te voren bespreken als je het paard wil verkopen of verhuizen van stal. Ik vindt dat je die verantwoordelijkheid dan wel hebt tegen over je bijrijder. Als iemand voor niets komt is het natuurlijk ook wel netjes om te zeggen maar dat vind ik wel anders liggen.
Maar dat zijn dingen die je toch een beetje van te voren bespreekt zelfde als het paard ineens langere tijd kreupel is wordt er dan doorbetaald of niet en blijf je dan wel die dagen voor het paard zorgen dus zo nodig afspuiten end.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:58

Tigra_ schreef:
xlionyx schreef:

Daar heb je gelijk in dat kan maar ik vindt wel als je een betalende bijrijder hebt dat jij daar ook rekening mee moet houden ik wil niet zo zeer zeggen overleggen maar wel van te voren bespreken als je het paard wil verkopen of verhuizen van stal. Ik vindt dat je die verantwoordelijkheid dan wel hebt tegen over je bijrijder. Als iemand voor niets komt is het natuurlijk ook wel netjes om te zeggen maar dat vind ik wel anders liggen.
Maar dat zijn dingen die je toch een beetje van te voren bespreekt zelfde als het paard ineens langere tijd kreupel is wordt er dan doorbetaald of niet en blijf je dan wel die dagen voor het paard zorgen dus zo nodig afspuiten end.

Het zou je maar gebeuren dat je op stal aan komt en er staat geen paard meer in z'n stal :=
Ik denk dat als je gewoon goed contact met de eigenaar/eigenaresse hebt dit ook niet snel zal gebeuren. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:00

xlionyx schreef:
Tigra_ schreef:

Het zou je maar gebeuren dat je op stal aan komt en er staat geen paard meer in z'n stal :=
Ik denk dat als je gewoon goed contact met de eigenaar/eigenaresse hebt dit ook niet snel zal gebeuren. :)

Ja en helemaal mooi als je net voor een maand betaald hebt.
Nee dat kan gewoon niet. Neem aan dat je dan ook wel een soort van contract hebt als iemand betaald.
Of hebben degene die betalen dat niet?
Lijkt me wel zo verstandig om het vast te leggen. Wat wel kan en niet enzo.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:06

Soort contract zou kunnen ja. Maarja, eigenlijk hoor je er gewoon van op aan te kunnen dat het paard niet opeens verkocht wordt.
In mijn geval worden de paarden nooit verkocht. Als het met rijden niet meer gaat mogen ze lekker van hun pensioen genieten en ze blijven tot hun dood bij de huidige eigenaressen. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:07

Ik zou een paard nooit zomaar verkopen als ik een bijrijder zou hebben... ik zou de bijrijder iig op de hoogte stellen van eventuele verkoop plannen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:08

ik had wel een A4 met wat dingen en deze hebben we samen doorgenomen
en ze konden in alles instemmen
en uiteraard worden dingen besproken zoals ziektes van paard,kapot tuig,en zeker als er een verandering van stalling komt
ik ben ook verhuisd van stal,een stukje verderop voor paard veel luxer en ze is gewoon mee gegaan

je paard zomaar ineens verkopen zonder dat de bijrijdster dat zou weten is echt aso,dat doe je niet
ik vind dat ook weer een raar gegeven ,alsof mensen dat doen ik geloof niet dat dat voorkomt
of je moet een hele slechte verstand houding hebben met elkaar
maar juist als je samen je paard doet moet er veel overleg zijn

ik had een schrift in de kast liggen en daarin schreven we wat we gedaan hadden
en simpele vragen stelden we daarin
andere dingen die belangrijk waren daar belden we elkaar voor op