Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:56

Ik moet wel zeggen dat mensen die een verzorg of bijrijder zoeken wel is verder mogen kijken dan hun neus lang is..
In de tijd dat ik nog opzoek was, kwam ik in contact met iemand van marktplaats, een trekpaard. Leuk dacht ik, een keer wat anders en ik zag het helemaal zitten.
Die dag zou ik ook gaan rijden, dus ik had mn petrie's aan.
Ik kom aan op de stal van het trekpaard, en je had die kop van de eigenaresse moeten zien toen ik aankwam.. :=
Haar ogen dingen direct naar mn laarzen, en ik dacht oke......
Even staat praten, was helemaal leuk. Paardje geaait, ging ook prima. Verder zou ze me 'nog bellen'. 5 minuten laten kreeg ik een smsje van haar dat de klik er niet was met het paard.
Tja, ik had dat beest 10 seconden geaait want verder wou zíj er niks mee doen.
Heb een sterk vermoeden dat het kwam door de manier waarop ik gekleed was, terwijl als ze gewoon had geluisterd en me een 2de keer laten komen het vast allemaal wel goed was gekomen!

Gelukkig heb ik nu een eigen paard, en verzorg een paar paarden op de stal daar. Dus het is allemaal goedgekomen haha

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:58

Het is echt balen dat je nu nog steeds geen een hebt kunnen vinden! Terwijl er volgensmij best wel veel een verzorgpaard willen hebben. Nu is jou paard wel heel groot, maar er moet toch iemand te vinden zijn die wat ervaring heeft en het leuk vind op op zo'n paard te rijden?

Ik snap niet dat ze allemaal ineens niets meer van zich laten horen. Blijkbaar vonden ze je paard toch te moeilijk/groot? Of kunnen ze zich niet alleen redden? Want als dat zo zou zijn zou ik het ook niet willen.
Zo zou ik deze winter een tijdje een paard berijden. Die was nog niet zo lang beleerd en was heel erg voorwaarts en ze kon ook best wel bokken. Ik kon me niet alleen met haar redden. Dus de eigenaresse moest me elke keer helpen. Dat vond ik best wel vervelend, vooral ook omdat de winter er aan kwam (en ik ze niet wilde "dwingen" voor mij in de regen/kou te staan, terwijl ik mooi kon rijden). En als ik echt zou willen rijden zouden we wel 4 keer in de week moeten oefenen, zo veel tijd hadden ze niet. Dus heb ik toen maar besloten te stoppen. Als ik zonder hulp op haar had kunnen rijden was ik zeker (ook in de winter) minimaal 3 keer in de week komen rijden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:59

xNOUSS schreef:
Ik moet wel zeggen dat mensen die een verzorg of bijrijder zoeken wel is verder mogen kijken dan hun neus lang is..
In de tijd dat ik nog opzoek was, kwam ik in contact met iemand van marktplaats, een trekpaard. Leuk dacht ik, een keer wat anders en ik zag het helemaal zitten.
Ik kom aan op de stal van het trekpaard, en je had die kop van de eigenaresse moeten zien toen ik aankwam.. :=
Even staat praten, was helemaal leuk. Paardje geaait, ging ook prima. Verder zou ze me 'nog bellen'. 5 minuten laten kreeg ik een smsje van haar dat de klik er niet was met het paard.
Heb een sterk vermoeden dat het kwam door de manier waarop ik gekleed was, terwijl als ze gewoon had geluisterd en me een 2de keer laten komen het vast allemaal wel goed was gekomen!

Gelukkig heb ik nu een eigen paard, en verzorg een paar paarden op de stal daar. Dus het is allemaal goedgekomen haha

Belachelijk zeg!
Sommigen verwachten bij wijze van spreken ook dat je de eerste keer al meteen een Z-proef laat zien met een paard dat je niet kent, ook zoiets fijns...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:10

[/quote]
Bekend probleem, ik ken een meisje dat alleen naar haar verzorgpaard gaat als hij niet kreupel is. Als hij kreupel is, is hij niet leuk.[/quote]

Belachelijk natuurlijk want een paard heeft altijd verzorging en aandacht nodig.
Maar een paard waar ik niet op zou kunnen rijden zou ik ook niet willen als verzorgpaard.
Mijn hobby is paardrijden en daar hoort verzorging natuurlijk bij maar het rijden wat mij betreft ook.

Ik heb nu geen verzorgpaard maar in het verleden gelukkig wel de kans gekregen om een paard te verzorgen terwijl het proefrijden zeer slecht ging. Is later allemaal goed gekomen. Soms moeten verzorgster en paard ook gewoon aan elkaar wennen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:26

Ooow wat een grappig topic! Ik bok nl nog niet zo heel lang en gister zocht ik even op de naam van mijn paard. Kom ik hele verhalen van een oude verzorgster tegen. In die verhalen lees ik ineens allemaal dingen die ze deed terwijl ik van niets wist (die ik wel had moeten weten). Zo ook haar verhaal waar ze door mij werd weggestuurd. Ik werd echt als heks beschreven en alle bokkers hadden medelijden met haar en vonden mij niet eerlijk. Nou, als ik dat toen had gelezen had ik wel even verteld hoe het echt zat. Dat ze regelmatig niet kwam opdagen en daardoor de paarden aan hun eigen lot overliet.

Ik heb zoveel problemen gehad met verzorgsters. Vooral in de zomer is het leuk maar als het winter wordt laten ze het afweten. Als er gemest moet worden is het ineens niet leuk meer. Meiden die geen verantwoordelijksgevoel hebben en de paarden aan hun lot overlaten (vooral als er een vriendje is, die is vaak belangrijker). En vooral de meiden die liegen -:(- WAAROM??? zeg dan gewoon eerlijk dat je niet kan!! GODDANK zijn er ook meiden die het ECHT leuk vinden en trouw blijven aan 'hun' verzorgviervoeter. Voor al die meiden (en gelukkig lopen er twee van nu bij mij) ---> BEDANKT +:)+

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:30

Oh en nog even: de bijdrage die ik vraag is 0 euro. Ik ben allang blij dat de meiden er tijd voor vrij willen maken om mijn paardjes gelukkig te maken!!!! Ik zou er nog voor betalen, als het maar goed gebeurt!!! Ik snap best dat er paardeneigenaren zijn die de kosten niet meer alleen kunnen opbrengen. Dan is een bijdrage een optie maar ga dan niet de betaler (verzorgster) allemaal verboden opleggen, dat is dan weer niet eerlijk. Maar dat is natuurlijk mijn mening...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:33

Senzafine schreef:
Ik persoonlijk zou ook niet reageren op de advertentie van Kim (ook al lijkt het me een geweldig dier), omdat ik doodgraag bijleer op rijtechnisch gebied, en dat is met een koudbloed toch wat moeilijker. Denk dat jij daardoor ook veel van de serieuze bijrijders misloopt. Eens je wat meer ervaring heb wil je toch al vlug 'meer'.

Dat hangt er ook maar weer vanaf hoor,ik durf van mezelf te zeggen dat ik heel serieus en ervaren ben en in de periode dat ik geen paard had werd ik per toeval gevraagd om een Shire te rijden.
Dat was echt geen Z-paard en dat hoefde ook niet.Ik ben een op-en top bosklosser en als het moet kan ik paarden ook wel "rijden" (alhoewel er nu wel een aantal slordigheden ingeslopen zijn na zoveel jaar geen les en op de stem rijden :P ) maar dat is niet wat ik het liefste doe.
Ik heb de ambitie van een lege pinda-dop dus paarden naar hoger niveau rijden is niet mijn ding,mijn ding is paarden leren omgaan met alledaagse dingen.Het verkeer in,moeilijke obstakels nemen...dar vereist een andere aanpak dan een paard naar Z rijden.

Ieder zijn ding en nu is alleen de kunst om de juiste ruiters,bijrijders,eigenaren en paarden bij elkaar te harken O:)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:39

[/quote]

Ieder zijn ding en nu is alleen de kunst om de juiste ruiters,bijrijders,eigenaren en paarden bij elkaar te harken O:)[/quote]

mee eens. Alleen ik denk dat vooral jonge meisjes soms zo graag een verzorgpaard willen dat ze eerst met alles accoord gaan. Dan zeggen ze dat ze het prima vinden dat ze niet met het paard naar buiten mogen terwijl ze eigenlijk het liest buitenritjes maken. Of dat ze het niet erg vinden dat het paard niet mag springen en dan toch lage hindernisjes gaanspringen want ach dat kan hij toch nog wel?

Als je 1x per week op een manege rijd dan wil je niets liever dan elke dag wel rijden.
Pas als zo'n manegemeisje dan verzorgster wordt bij iemand die een verzorgster zoekt voor minimaal 4x per week komt zo'n meisje er achter dat je dan toch wel een stuk minder tijd krijgt om met vriendinnetjes af te spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:44

Leinearthur: Oh nee, dat had ik inderdaad niet uit je reactie begrepen. :)
Fijn dat hij (je shetje :D) zoveel aan jou heeft, en jij aan hem. :j

Melsh: Belachelijk... alsof een paard alleen in de zomer of bij goede gezondheid verzorgd hoeft te worden.
In deze maanden hebben ze juist wat extra aandacht nodig.

Lieszje: Raar.. :? en ook wel eng..

xNOUSS: Weet niet of je het tegen mij hebt met die eerste zin, maar ik kijk ver genoeg hoor. :\
Geef iedereen een eerlijke kans, tenzij ik een risico zie dat ik echt niet wil nemen of op mijn geweten wil hebben.
Verder natuurlijk een belachelijke reden om iemand af te keuren op rijkleding.. :j

Moorke: Tja, ik denk dat 'de juiste' mijn advertentie op MP nog niet heeft gezien.
De redenen die jij opnoemt zijn erg begrijpelijk, maar vertel dat dan gewoon eerlijk.
Vanaf het eerste mailtje dat ik terug stuur na een reactie blijf ik hameren op die eerlijkheid.
Klinkt het niet? Zeg dat dan, want dat is niet raar.. etc.

Sjira: Jeetje.. dat lijkt me ook ontzettend kl*te, dat je met je goede bedoelingen ook nog eens wordt zwart gemaakt!
Ik begrijp je frustratie.. inderdaad waarom!, waarom kun je niet gewoon eerlijk zijn?
Wat de financiële kant betreft; voor wat hoort wat.. en dat hoeft niet om geld te gaan.
Mijn toekomstige bijrijdster geeft mijn paard aandacht en mag als dank daarvoor leuke dingen doen en rijden.
Daar hoeft geen geld aan te pas te komen.. :)

Tinky: Helemaal gelijk. :j

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:51

Had het bijdrage verhaal ook als algemeen hoor en absoluut niet tegen jou :) Ik weet niet eens of je het er al ergens over had gehad maar ik heb het iig niet gelezen. Wat de financiele kant betreft zitten wij dus op 1 lijn! Het gaat in eerste instantie om het geluk van onze paarden :D

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:54

KoudbloedKim schreef:
Solide: Nah, wat raar.. kon je haar niet overtuigen dat dat niet zo was?

Nee, ze liet zich niet overhalen... vond het wel jammer, want wat dat betreft was de klik er wel, echter moest ze wel wat lessen gaan nemen om te kijken of ze ook "verder" met Solide kon. Het stond ook in de planning om een paar dagen later een les te plannen. Kwam echt koud op mijn dak vallen want had echt het idee dat ze gemotiveerd genoeg was. Dus ja was erg jammer... natuurlijk was ik nog wat rond aan het kijken. Door de ervaring die ik met bijrijders heb, was ik toch ook wat voorzichtiger geworden, dus hield mijn ogen wat langer open dan voorheen....

Snap best dat het onzekerheid is, maar ja ze begreep me altijd wel, zei ze......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:56

Sjira: Zeker, zeker zeker... :j het geluk (en welzijn) van onze paarden komt altijd op nummer 1.

Solide: Heel vervelend.. zulke ervaringen.. :\

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:57

xNOUSS schreef:

Ik keur geen mensen op uiterlijk, absoluut niet. Sterker nog, de eerste keer dat ze langs komen, mogen ze van mij erop (ik heb zelfs het liefst dat ze erop klimmen), ze helpen me gewoon met Sliet poetsen (zie je meteen hoe ze met paarden omgaan), dan ga ik er eerst zelf op zitten (om te voelen of madame een goede of een slechte dag heeft) en dan gaat de ander er een keer op. Ik zeg ook altijd dat ik niet verwacht dat ze er de eerste keer meteen super mee wegrijden, het is altijd wennen zowel voor Solide als de bijrijdster... dus als de eerste keer een klik is, dan mogen ze van mij minimaal een 2e keer terug komen. Maar sommige zie je bij de eerste keer dat het niets wordt.

Xanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:59

Jeetje Tineke, dat schiet niet erg op. Succes!!! En ik zie je vast snel weer.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:01

KoudbloedKim schreef:
Solide: Heel vervelend.. zulke ervaringen.. :\

Weet je wat het is, ik steek zoveel energie en tijd in een nieuwe bijrijdster. 1 omdat ik wil dat hij/zij zich goed gaat voelen en weet over het hoe en wat, 2 omdat ik natuurlijk ook iemand wil hebben die goed is voor mijn paard en de spullen er omheen (het zijn toch allemaal redelijk dure spullen), je wil ook gewoon een vertrouwen en dat heb ik niet in 1x, ik wil die persoon ook leren kennen enz. Dus er gaat gewoon veel tijd en energie in zitten op het begin. Maar ja als je op het begin goed werk doet, kan je daar later heel veel plezier aan hebben, zowel ik als degene die mijn paard gaat rijden.

Tinky12

lindsey schreef:
mee eens. Alleen ik denk dat vooral jonge meisjes soms zo graag een verzorgpaard willen dat ze eerst met alles accoord gaan. Dan zeggen ze dat ze het prima vinden dat ze niet met het paard naar buiten mogen terwijl ze eigenlijk het liest buitenritjes maken. Of dat ze het niet erg vinden dat het paard niet mag springen en dan toch lage hindernisjes gaanspringen want ach dat kan hij toch nog wel?

Als je 1x per week op een manege rijd dan wil je niets liever dan elke dag wel rijden.
Pas als zo'n manegemeisje dan verzorgster wordt bij iemand die een verzorgster zoekt voor minimaal 4x per week komt zo'n meisje er achter dat je dan toch wel een stuk minder tijd krijgt om met vriendinnetjes af te spreken.

Jup...zeker waar :j maar goed ik was toch al het type dat vroegâh 4x in de week "mijn" paard stond klaar te maken voor de lessen en allerlei klusjes opknapte op stal.
Als "mijn" paard wat mankeerde was ik er ook om hem te verzorgen en op een gegeven moment mocht ik op zondag altijd wat leuks met hem doen en hoefde hij alleen in noodgevallen de lessen in :)

Konstantine

Solide schreef:
Ik keur geen mensen op uiterlijk, absoluut niet. Sterker nog, de eerste keer dat ze langs komen, mogen ze van mij erop (ik heb zelfs het liefst dat ze erop klimmen), ze helpen me gewoon met Sliet poetsen (zie je meteen hoe ze met paarden omgaan), dan ga ik er eerst zelf op zitten (om te voelen of madame een goede of een slechte dag heeft) en dan gaat de ander er een keer op. Ik zeg ook altijd dat ik niet verwacht dat ze er de eerste keer meteen super mee wegrijden, het is altijd wennen zowel voor Solide als de bijrijdster... dus als de eerste keer een klik is, dan mogen ze van mij minimaal een 2e keer terug komen. Maar sommige zie je bij de eerste keer dat het niets wordt.

Perfecte aanpak :j

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:05

Ik bedenk me eigenlijk net weer dat mijn paardje chronisch geblesseerd is geraakt door een verzorgster. Ik ben het al bijna vergeten maar door deze verhalen komt het weer boven. Mijn paardje van (nu) 22 had al een tijdje last van artrose maar deed nog aardig mee (af en toe buitenritje vond ze heerlijk). Ze staat samen met een New Forestje (superbeessie hoor, en ook al 20) die aardig dominant kan zijn. Ik zeg dan ook altijd, pak eerst dat beessie (Very) en dan pas Fanka. Maar in de zomer van 2008 pakte de verzorgster eerst Fanka en bond ze haar vast aan het houten hek van de wei. Toen ze Very wilde pakken liep deze onder het touw van Fanka door waardoor Fanka schrok. Ze probeerde zich los te rukken maar ipv het touw die los gaat, gaat het hele hek los. Fanka is met hek en al het weiland in gerend. Zowel veearts als hoefsmid konden niet ontdekken wat het was en diagnose is dan ook dat haar voorbeen gewoon kapot is. Gezien haar leeftijd en het feit dat ze geen pijn heeft is besloten haar niet verder te laten onderzoeken (na een half jaar van van alles en nog wat geprobeerd). Ze staat nu nog lekker van dr oude dag te genieten alleen rijden is helaas niet meer mogelijk. Ik kijk de verzorgster er absoluut niet op aan, ze heeft het niet express gedaan. Ik vind het alleen wel jammer dat ze in de periode erna niet erg betrokken is geweest bij het herstel van Fanka. Omdat ze steeds minder kwam heb ik haar uiteindelijk aangegeven dat ik beter iemand kon zoeken die wel tijd en zin had om te komen (Very wordt nl nog steeds bereden). Gelukkig heb ik dus iemand gevonden. Maar dit is mijn ergste verzorgster-leed...

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:07

melsh schreef:
Solide schreef:

Perfecte aanpak :j

Dacht ik ook, maar grijp dan toch weer mis.....

Sommige hebben minder ervaring, maar je ziet dat ze enthousiast zijn, leuk en eerlijk met je paard omgaat en graag dingen wil leren (ook mbt rijden en daarom ook les willen nemen), die heb ik veel liever dan iemand met genoeg ervaring maar die niet echt enthousiast zijn en niet eerlijk zijn ten opzichte van mijn paard en/of mij.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:08

Sjira schreef:
Ik bedenk me eigenlijk net weer dat mijn paardje chronisch geblesseerd is geraakt door een verzorgster. [knip] Maar dit is mijn ergste verzorgster-leed...

Heb je dit alles nu op Bokt gelezen of van je toenmalige verzorgster gehoord? :x -O-

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:10

Frustraties ging het toch om :?

Mijn bijrijdster, waarover eerder al geschreven, melde mij enkele weken geleden dat ze in de 2 weken kerstvakantie veel wilde / kon helpen........ ze is 1 x geweest :=

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:11

Sjira, dat is inderdaad vervelend, maar een ongeluk wat met een paard kan gebeuren. Zo was 1 van mijn bijrijdsters een keer ook zo lekker klunsig bezig geweest met mijn paard in de wei zetten. Sliet was zo heet, die bleef door haar "schuld" aan het hekwerk hangen en trok de palen uit de grond. Nou ja, kan mij ook gebeuren omdat ik even niet oplet, dus nam het haar ook niet kwalijk. Zij vond het wel erg moeilijk en voelde zich goed schuldig. oliebol happens en het kan met paarden gebeuren.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:12

miep1979 schreef:
Frustraties ging het toch om :?

Mijn bijrijdster, waarover eerder al geschreven, melde mij enkele weken geleden dat ze in de 2 weken kerstvakantie veel wilde / kon helpen........ ze is 1 x geweest :=

Ja dat zijn afspraken waar je niets aan hebt en vooral omdat je er ergens toch op "rekent". Afspraken na komen vind ik ook erg belangrijk, mits je ziek bent, dan kan je er niets aan doen, maar laat dan wel even iets van jezelf horen.

Mizoan

Re: Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:15

@Solide ik kijk ook zeer uit naar mijn herstel zodat ik haar kan bedanken :j maar voor nu ben ik al blij met alles wat ze uit handen kan / wil nemen :P
Enne deze dame in kwestie, volwassen, heeft het continu over het feit dat ze volgend jaar op zoek gaan naar een eigen paard := ze zegt mij te pas en te onpas af, met een eigen paardje moet je ook je verantwoordelijkheden kennen :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:17

miep1979 schreef:
@Solide ik kijk ook zeer uit naar mijn herstel zodat ik haar kan bedanken :j maar voor nu ben ik al blij met alles wat ze uit handen kan / wil nemen :P
Enne deze dame in kwestie, volwassen, heeft het continu over het feit dat ze volgend jaar op zoek gaan naar een eigen paard := ze zegt mij te pas en te onpas af, met een eigen paardje moet je ook je verantwoordelijkheden kennen :D

Heel handig :+