Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:32

RoyceMack; uitgebreide en duidelijke post :)

Omdat ik toch geen reet te doen heb :+ ga ik proberen enkele dingen iets helderder te maken uit je post, als je dat niet erg vindt :)

Citaat:
Bovendien zeggen mensen hier dat de bijrijder moet betalen omdat ze op hun paarden mogen rijden, en ik denk dat als je een meisje van 12/13 als bijrijder hebt, dat dat redelijk is. Want die geeft het paard enkel beweging en verder zul je het paard zelf de training moeten geven voor bv wedstrijden oid. Maar ik denk dat ik meer kan bieden dan gewoon beweging geven. Bijvoorbeeld, mijn huidige verzorgpaarden zijn 13(merrie) en 3(ruin) en de ruin moet worden ingereden. Daar heb ik ervaring mee, dus dat kan ik doen met hulp uiteraard.. en de merrie is erg stijf en recht in de rug, ik weet hoe ik kan gaan trainen zodat ze haar rug gaat gebruiken en zo makkelijker en fijner kan lopen en bovendien makkelijker in galop aan kan springen.
Daarnaast zou ik de paarden kunnen trainen om ze klaar te maken voor wedstrijden. Zou ik dan ook een bijdrage moeten betalen omdat ik 'op de paarden rijdt?' dat zou ik dus niet doen(en ik denk meerdere, 18+ers met mij.) omdat ik meer kan bieden dan gewoon een rondje hobbelen.

Dat is een leuke aanname.. Maar niet iedere eigenaar vindt dat het toegevoegde waarde heeft als het paard dan ineens wel een wedstrijdje kan lopen (mijn inziens kan trouwens iedere knol een B proefje lopen maar dat terzijde). Ik bedoel, alles leuk en wel, maar als ik een 21jarige heb die verkondigt dat ze geen bijdrage hoeft te betalen want zij is 18+ en zij kan meer bieden dan beweging geven.. Ja hoor 's.. Leuk.. Maar daar heb ik vrij weinig mee te maken aangezien mijn pony bijvoorbeeld niet voor de sport is en ook niet voor de handel is. Mijn bijdrage staat dus vast met betrekking tot het aantal dagen, niet met betrekking tot de leeftijd :Y)

Citaat:
Nu levert iemand jou een dienst, door de paarden beweging te geven op een verantwoordelijke manier(neem aan dat je ervanuit mag gaan dat een meid van 18 of ouder verantwoordelijk om kan gaan met spullen en paard), doet klusjes als mesten, vetten, vegen etc uit zichzelf, en dan zou die persoon ook nog een deel van het stallingsgeld betalen?

Gelukkig vraagt niet iedereen of je alle 'vuile klusjes' op wil knappen. En ik neem aan dat een 13jarige net zo verantwoordelijk ermee omgaat.. Anders kom je niet eens in de buurt van een paard gok ik zo. De stal aanvegen is vaak een van de stalregels. Als bijrijdster kom je op die stal en heb je je dus net zo goed aan dat stalregelement te houden. Dit zie ik dus niet als een bijdrage in het stalonderhoud of het paardonderhoud maar gewoonweg houden aan de stalregels. Invetten en mesten hoeft bij mij bijvoorbeeld niet want dat doe ik liever zelf :Y) Als ze het doen moeten ze het zelf weten hoor maar dat is dan hun eigen schuld en moeten ze zeer zeker niet om miepen.

Citaat:
Maar als je haar/hem teveel regels oplegt of eisen stelt, dat iemand dan(net als ik deed) met steeds minder zin naar stal toe komt om te gaan rijden of wat dan ook.
Ik vraag me altijd af, als ik hier de reacties lees van paardeneigenaren en dan de eisen lees, zovaak per week, vaste dagen, bijdrage, op die manier rijden, wensen, verwachtingen etc, of deze mensen ervaring hebben met het verzorgen van iemand anders zn paard die ook zulke eisen op stelt.

Regels en eisen en wat er van je verwacht wordt dat weet je vaak van tevoren. In mijn ogen is dat dus een kulargument.. Bijrijdster weet van tevoren waar ze aan toe is. Is ze het daar niet mee eens, prima, maar dan moet je jezelf ook niet verplichten om op te blijven draven.

Citaat:
Al met al begrijp ik de eisen en wensen etc, maar het weerhoudt mensen wel denk ik. Ik bedoel als ik op een stal zou rijden waar iemand allemaal wensen heeft, alleen rijden op maandag en woensdag en vrijdag avond, geen buitenritten, geen sprongen, verplicht les nemen, verplicht dat kleur dekje(bijwijze van :P)

Denk dat een deel onder andere op mij slaat?
Ja, bij mij mogen ze nog niet gelijk naar buiten en ze mogen ook niet springen. Ik heb een pony van 6, ik weet wat ze doet en wat ze kan, en ik ga iemand dus niet erop naar buiten sturen. Ik kan ermee lezen en schrijven maar dat heeft ook 2 jaar geduurd, dus ik laat een ander zeer zeker niet zomaar ermee naar buiten gaan zonder dat ik diegene ken en zonder dat diegene mijn pony kent. Leg ik dan teveel eisen? I don't think so. Ik denk alleen aan mijn pony, aan de bijrijder en aan m'n verzekering als die pony op een auto klapt omdat de bijrijdster mijn pony niet aankan buiten (ongeacht de leeftijd, want ik ben 21 en ook ik heb wel eens moeite). En ze mogen dus ook niet zomaar gaan springen nee. Beest moet dan peesbeschermers om en die heeft ze nog nooit omgehad en ik weet niet wat ze ermee doet. Dan ga ik niet iemand ermee laten springen als ze er 3x mee heeft gereden. Vind ik ook niet zo heel raar, maar dan zal ik ongetwijfeld teveel eisen hebben want ik hou gewoon heel graag mijn paard en ruiter heel. En in het begin is het dan dus heel saai en wordt je inderdaad beperkt tot bakrondjes. Maar op de manege mag je ook de eerste les niet buiten crossen en mag je ook de eerste les niet meteen over 1 meter heen springen. Waarom zou dat dan met een prive paard wel het geval zijn? Zit een vorm van logica in hoor. Je moet wel het paard leren kennen alvorens je er risico's mee op gaat zoeken. En ja, bij mij mag een bijrijdster die nog moet beginnen met mijn pony te rijden nu inderdaad nog niet naar buiten en nog niet springen. En aangezien het weer hartstikke oliebol aan het worden is, zal het inderdaad pas voorjaar zijn voordat ze naar buiten mogen. En springen ook pas als het rijden echt wel goed gaat want je zoekt daar echt wel risico mee op. Voor jezelf maar ook voor mijn pony. Ik spring er zelf ook niet mee en dat is voor goede reden. Als een ander perse wil springen met die pony prima, maar mijn pony, mijn ellende als ze een blessure oploopt, dus mijn regels en mijn termijnen.
Eigen visie is leuk, maar ik heb een jong dier en die heeft gewoon regels. Die mag niet klauwen, ze mag niet bedelen, ze moet gewoon op d'r plek blijven staan. En ik zit dan dus niet te wachten op een of andere natural hippie die alles met allerlei bijzondere methodes op gaat lossen want IK zit met de ellende opgescheept daarna, want IK mag het herstellen en IK heb dan een pony die in de war is. Als ze niet blijft staan krijgt ze een grote mond en loopt ze door me heen dan krijgt ze een tik. Mag ze gewoon niet. Prima als je visie dan is dat je op ze in gaat praten en rondjes met ze blijft lopen net zo lang tot ze blijven staan hoor (als voorbeeld) maar dan moet je mijn pony gewoon niet komen verzorgen.

Ik ben héél duidelijk naar mijn (potentiele) bijrijdsters en leg ze heel haarfijn uit hoe mijn pony de afgelopen 2 jaar behandeld is en hoe ik verwacht dat de omgang met mijn pony in zijn werk gaat. En zijn ze het daar niet mee eens, dan weten ze waar het hek is en dan gaan ze maar door naar de volgende.

En ik kan prima begrijpen dat het lijkt alsof er 'onmogelijke' eisen worden gestelt en dat het bij een 13jarige wel eerlijk is en een 18jarige snap ik niet helemaal. Ik ken genoeg volwassenen die absoluut niet verantwoord met hun paard om kunnen gaan en ook genoeg 14jarige die wél de juiste verantwoordelijkheid voor hebben. Maar wat ik al zei, mijn bijdrage is dus niet gebaseerd op het wel of niet doen van klussen en ook niet gebaseerd op je mazzel van je leeftijd.
Maar ik ben dan ook klaarblijkelijk een lastige eigenaar, ik laat niet eens iedereen langskomen :Y)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:36

Wat een goede en duidelijke advertentie Knetterhard! Dit is echt een unieke kans toch? Ik ben al voorzien, maar veel succes met de zoektocht.

Misschien zou ik alleen je laatste zin anders doen: Je vraagt geen bijdrage, maar vergoed uiteraard ook geen vervoer kosten.

Persoonlijk vind ik dat mensen die op een paard van een ander mogen rijden, ontzettend dankbaar mogen zijn dat dit vertrouwen gegeven wordt. En als het dan ook nog eens gratis mag, terwijl je op een manege ontzettend veel betaald voor véél minder, mag je echt in je handen wrijven! Om dan nog maar te denken dat je je vervoerskosten dan nog terug wilt? Maargoed, die mensen zijn er ook heb ik inmiddels gelezen, haha

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:46

Tsjah, een goede 'bijrijder en eigenaar match' zal er niet eerder zijn dan wanneer er een open communicatie mogelijk is. Als je als eigenaar of als bijrijder niet durft of kunt aangeven wat je wensen zijn houdt het vroeg of laat op. Ook als je je dingen afvraagt zul je dat toch echt hardop moeten doen. Het lijkt me sterk dat je kunt ruiken wat een ander denkt namelijk.
Kortom; communiceren! (Ga ik vanmiddag nog even niet doen, ik ga me verstoppen hahaha)

Elise_0o

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:00

Ik denk dat de discussie wel of geen geld eindeloos door kan gaan, aangezien iedereen toch zijn eigen mening er over heeft en beide kanten goede punten hebben.
Feit is dat niemand word gedwongen om een verzorgpaard te nemen en niemand word gedwongen om een bijrijder te zoeken voor zijn paard, dus als iemand het niet met de ander eens is moeten ze verder zoeken.

Ikzelf heb vorige week woensdag iemand langs laten komen waarmee ik al mail contact had gehad.
De dag zelf ging goed en ze zou nog laten weten wanneer ze deze week kon. Heb tot nu toe nog niets gehoord en vind ook niet dat ik degene moet zijn die haar achter de broek aan gaat zitten, want als ze nu al niets laat horen, hoe gaat het dan als het een keer regent?
Tot wanneer zal ik wachten met het opnieuw opzoek gaan naar iemand anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:02

Op zoek gaan naar een ander kan altijd. Je kan altijd mensen uitnodigen en kennis maken, je hebt van haar immers niks gehoord en dus ook nog geen toezegging gehad dát ze het gaat doen. Misschien vondt ze het niks en durft ze dat niet te zeggen en dan is radiostilte altijd héél makkelijk.
Als je reacties krijgt dan kan je natuurlijk altijd kennismaken :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:07

Eens kijken dan of ik mijn advertentie terug kan vinden zodat ik hem niet helemaal opnieuw hoef te typen! Haha

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:09

Marocje schreef:
Wat een goede en duidelijke advertentie Knetterhard! Dit is echt een unieke kans toch? Ik ben al voorzien, maar veel succes met de zoektocht.

Misschien zou ik alleen je laatste zin anders doen: Je vraagt geen bijdrage, maar vergoed uiteraard ook geen vervoer kosten.

Persoonlijk vind ik dat mensen die op een paard van een ander mogen rijden, ontzettend dankbaar mogen zijn dat dit vertrouwen gegeven wordt. En als het dan ook nog eens gratis mag, terwijl je op een manege ontzettend veel betaald voor véél minder, mag je echt in je handen wrijven! Om dan nog maar te denken dat je je vervoerskosten dan nog terug wilt? Maargoed, die mensen zijn er ook heb ik inmiddels gelezen, haha

Ik ben ook niet van plan om wat te vragen hoor aan geld, ik denk dat ik al blij mag zijn dat er iemand op wilt rijden! Zo verlenen we elkaar een gunst drnk ik dan..
Die laatste zin, staat er inderdaad een beetje apart bij :+ ik kwam daar niet meer uit haha!
Maar omdat het hier zo werd genoemd, wilde ik dat gelijj duidelijk hebben :j.

Wat doen jullie als het na een proefkennismaking niks blijkt te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:12

Als het echt overduidelijk 3x niks is dan zeg ik het gelijk. Laat ik duidelijk merken waar voor mij de knelpunten zitten en waarom ik vind dat het geen geschikte combinatie is en geef ik eventueel nog wat dingen mee aan tips voor het vinden van een geschiktere verzorgpony/paard.

Als het me niet helemaal lekker zit maar wel twijfel (in positieve zin) dan slaap ik er een nachtje over en laat ik via de mail weten of er een andere afspraak gemaakt wordt of dat ik het via de mail afzeg. Het heeft voor niemand nut om ze dan een 2e keer over de vloer te hebben. De ene verzorger/moeder van ruiter schrijft het af als lafheid (ja.. die heb je :Y) ) en de ander reageert er wel positief op :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:34

^chelle_dora(sorry als ik het verkeerd spel)

Het gaat mij niet zozeer om de leeftijd van de bijrijder, het was meer een grens die ik stelde dat een bijrijder zelf in kan zien wat een paard nodig heeft, vergeleken met een 12 jarig pennymeisje dat gewoon wil hobbelen, snap je wat ik bedoel. Iemand van 16 kan net zoveel of zelfs meer verantwoordelijkheid hebben dan iemand van 20..
Het feit dat jij aangeeft dat je liever zelf vet etc, dat is prima. Maar ik rij op een stal waar geen stalregels zijn. tenminste, ze zijn nooit besproken of geschreven. Gewoon een particuliere stal. Ik heb ook nooit van tevoren gehoord wat er van mij werd verwacht. Ben gewoon begonnen. Zoals ik het zou doen. En heb wel verteld dat ze – als ze het ergens niet mee eens is- dit altijd kan aangeven etc.
Ze zei dat dat waarschijnlijk niet nodig was en dat ze kon zien dat ik erg veel ervaring heb en ook zelf inzicht heb in de paarden. Zelf heb ik ervoor gekozen nog niet meteen op de rug van de merrie te kruipen, om dus te kijken wat ze kennen en wat niet. Bijvoorbeeld dat wat jij aangeeft over peesbeschermers.. In mijn ogen is het logisch om eerst te kijken of ze dit kennen. Gewoon omdoen. Lange lijn eraan, en rustig laten wennen. Niet direct springen. Ik loop er nu ruim 2 maanden, en heb alleen maar gepoetst, gewandeld, en gelongeerd. Uiteraard zorg ik gewoon dat de paarden geen wonden hebben, mok, andere vreemde dingen, en zo wel dan verzorg ik dat zelf en meldt het de eigenaresse.
Ik ben het ook helemaal met je eens dat iemand niet mag springen als ze er 3 x op heeft gezeten. dat zou ik niet eens in mn hoofd halen XD. Zoals ik zeg: ik ben 21 en bouw alles vanaf nul op. Ik ga ervan uit dat de merrie van 13 nog niks kent, en ga gewoon proberen met haar. Bitje in(dat kent ze uiteraard wel, maar toch behandel ik haar alsof het een jong paard is dat het nog niet kent. hetzelfde met peesbeschermers) de eigenaresse heeft gewoon niet de tijd om me alles uit te leggen wat de paarden wel en niet kennen dus het is een kwestie van uitproberen. Ik doe geen gekke dingen, ik ga gewoon droog proberen. Ik kijk hoe de paarden reageren, en hoe hun houding is. Begeleidt ze en zorg dat ze het leren kennen. en als de ruin voor het eerst peesjes om heeft, en daar goed mee loopt, zal ik de volgende keer echt niet direct n zadel erop knallen, maar nog een aantal keer droog proberen met de peesjes om.

Ik begrijp het feit van de eisen wel, maar ik denk gewoon dat voor een verstandig en ervaren ruiter/bijrijder, die eisen vaag zijn.
Persoonlijk, zoals eerder gemeldt, zou ik nooit zomaar na 3x rijden met een paard gaan springen. zoiets bouw je op door eerst aan de longe balken te lopen, als dat een aantal keer goed gaat, bouw je n sprongetje. en zo verder tot je balkjes kunt gaan lopen onder het zadel etc. Kijk een 13 jarige zal zoiets niet bedenken, ik ben namelijk van mening dat deze meiden graag willen rijdne en poetsen en daar is t wel mee gedaan. Maar als meer ervaren ruiter kun je meer bieden. Snap je wat ik bedoel? Gewoon meer op het paard gericht. dan staat het rijden niet centraal maar de training van het paard. Het opbouwen van vertrouwen en kennis en ervaring.

Ik bedoel met ruimte laten voor een eigen visie niet dat iemand moet kunnen springen met zijn bijrijdpaard ondanks dat jij dat liever niet hebt, maar dat iemand bijvoorbeeld zelf aan een belemmering of probleem kan werken tijdens het rijden. Bv mijn bijrijdmerrie is heel stijf en vlak in de rug, dan is het voor mij noodzaak om naar de ontspanning te gaan longeren en rijden straks(want ik heb er nog niet opgezeten) en nu wil ik dus eerst aan de longe de ontspanning zoeken in stap en draf(galop is moeilijk omdat haar rug vast zit en met dit natte weer glijdt ze makkelijk uit) en dan pas ben ik klaar om erop te stappen. Ik heb niks aan een paard dat als het ware een plank in dr bips heeft en niet lekker kan bewegen door haar verkeerde spiergebruik. Ze is 1,5 jaar geleden voor het laatst gereden en daarbij is ze in de krul geforceerd. Ze is lang in haar lichaam en in de krul trekken zonder flexibiliteit werkt niet. dan krijg je dit. Dat bedoelde ik dus met eigen visie van de bijrijder. Ikzelf ben erachter gekomen dat ze zeer stijf loopt en daardoor niet lekker in haar gangen loopt, dat maakt het voor haar helemaal niet leuk. Dan ga ik dus niet extra werken aan opwaarts lopen of juist meer impuls of tempo, maar aan de ontspanning. Dat heeft ze nodig, maar dat heeft niemand mij vertelt. toen ik dat laatst besprak met de eigenaresse kon zij mij vertellen waarom ze zo stijf liep in de rug en dat zij eigenlijk had gehoopt dat het na 1,5 jaar weidegang wel opgelost zou zijn.. maar dat ik dan toch naar de ontspanning zou gaan moeten rijden. Hetzelfde geldt voor het springen, ik wil met de ruin ook dolgraag gaan springen ooit, mits ie het leuk vindt, en dat doel heb ik gesteld in een tijdsperiode van 5 jaar. Hij is nog niet eens ingereden, daar willen we volgend jaar lente mee gaan starten, en daarna dus het rijden opbouwen. eerst goed laten lopen en daarnaast wil ik graag heeeel lichtjes aan balkjes gaan lopen omdat ik van mening ben dat dat heel goed is voor de been en rugspieren. Dat overleg ik uiteraard emt de eigenaresse en die staat daar open voor omdat ze weet dat ik nooit t zadel erop zal knallen en n sprong van 80 cm zou bouwen..
Ik denk dathet verschil bij ons ook wel is dat jij nog heel erg betrokken bent met je pony. dat jij nog dagelijks met het paard bezig bent, en dat de eigenaresse bij mij niet meer rijdt ivm zwangerschap. Uiteindelijk is dit natuurlijk wel weer de bedoeling, maar tot die tijd moet ik ervoor zorgen dat de paarden berijdbaar zijn zodat zij in principe straks op kan stappen en weg kan rijden. Ik heb zelf mijn eigen regels opgesteld met betrekking tot het gedrag van de paarden. de merrie is 13 en kent echt heel veel en is bijna niet van haar stuk te krijgen, heeft geen stal gebreken, is echt een schat van een beest. De ruin is 3 en denkt af en toe nog dat ie een hengst is. Happen met zijn lippen, dwars door je heen lopen, geen achterbenen op kunnen tillen, tanden in de tralies zetten en schrapen met zijn hoef om aandacht.. Hij mag van mij absoluut zn lippen niet gebruiken om iets vast te pakken, dan krijgt ie een tik en het zelfde als ie niet stopt als ik hem dat vraag. Hij loopt zo over je heen. Gelukkig geeft de eigenaresse dit ook telkens aan van als ie niet luisterd ff een flinke tik uitdelen.. Ze staat er gelukkig hetzelfde in als ik.
En overigens ik heb niet alle reacties uit het topic gelezen en ikw eet al helemaal de reacties niet meer aan de namen te koppelen(sorry:P) dus het is was niet op jou gericht, het was gewoon mijn reactie in het algemeen.
Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen verduidelijken dat ik niet bedoel dat je ruimte moet geven voor de bijrijder voor een eigen visie, dat je ze maar gewoon geen regels etc meot geven en dat ze kunnen doen en laten wat ze willen, maar ik verwacht van een ruiter die veel ervaring heeft en zelf dingen kan bedenken dat die echt wel snapt dat je niet na 3x rijden peesjes om kunt doen en kunt gaan springen of naar buiten kunt om te crossen. Ben ik nou zo achterlijk dat ik eerst ruim 2 maanden de tijd neem om alleen te poetsen, longeren en wandelen(buiten, en in de wei) en wat vrijheidsdressuur dingen doe? De eigenaresse bood aan om het zadel erop te doen in de eerste week dat ik er liep. Paard stond al 1,5 jaar stil! Volgens mij was dat meer voor haar eigen belang, want ze kan echt niet wachten tot ik erop kruip.. volgens mij meer voor het leedvermaak haha, bokken enzo:P dat zal wel gaan gebeuren, maar dat geeft niet. Ze kan daar heel erg van genieten om dr beestjes aan het werk te zien volgens mij. maar dat aanbod heb ik toen afgeslagen omdat ik eerst de paarden wil leren kennen. Ik vind dat als vanzelf sprekend.

overigens zei iemand hieroven dat je als bijrijder heel erg dankbaar mag zijn dat de eigenaar je zo in vertrouwen neemt, maar dat ben ik ook absoluut. Ik heb dat ook al meerdere malen gezegd tegen de eigenaresse dat ik het zo fijn vond dat ze me al zo snel op de paarden liet passen en dat hun 1 week naar spanje(!) op vakantie gingen en mij in volste vertrouwen achterlieten met de beesten. Dat was echt een ontzettend leuke kans, dat gaf echt een goed gevoel. Laatst vroeg ze me ook of ik met mijn vriend de volgende keer in hun huis wilen intrekken, zodat we het overzicht over het gehele terrein hebben.. ja tuurlijk! wouw, we voelnden ons echt enorm vereerd!!

Elise_0o schreef:
Ik denk dat de discussie wel of geen geld eindeloos door kan gaan, aangezien iedereen toch zijn eigen mening er over heeft en beide kanten goede punten hebben.
Feit is dat niemand word gedwongen om een verzorgpaard te nemen en niemand word gedwongen om een bijrijder te zoeken voor zijn paard, dus als iemand het niet met de ander eens is moeten ze verder zoeken.

Ikzelf heb vorige week woensdag iemand langs laten komen waarmee ik al mail contact had gehad.
De dag zelf ging goed en ze zou nog laten weten wanneer ze deze week kon. Heb tot nu toe nog niets gehoord en vind ook niet dat ik degene moet zijn die haar achter de broek aan gaat zitten, want als ze nu al niets laat horen, hoe gaat het dan als het een keer regent?
Tot wanneer zal ik wachten met het opnieuw opzoek gaan naar iemand anders?

Ik denk, dat als dat meisje het ÉCHT geweldig had gevonden dat ze meteen gezegd had wanneer ze weer zou kunnen. Een eigen verzorgpaard is namelijk niet niks, en als je er echt enthousiast over bent. ga je bijwijze van de volgende dag weer!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:44

Dat dacht ik dus ook al, dus ik ben bang dat ik weer verder moet gaan zoeken, vind dit zelf ook niet zo tof eigenlijk, aangezien het wel zo netjes is om gewoon te laten weten dat je het niets vind..
Meisje in kwestie was 19, dus leeftijd zegt niet altijd alles..

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:47

RoyceMack schreef:
Ben ik nou zo achterlijk dat ik eerst ruim 2 maanden de tijd neem om alleen te poetsen, longeren en wandelen(buiten, en in de wei) en wat vrijheidsdressuur dingen doe?

Bij mijn eerste eigen paard heb ik zelf ook de eerste maanden niet gereden omdat ik eerst een band met hem op moest bouwen. Dus nee je bent niet achterlijk :P

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:57

Elise_0o schreef:
Dat dacht ik dus ook al, dus ik ben bang dat ik weer verder moet gaan zoeken, vind dit zelf ook niet zo tof eigenlijk, aangezien het wel zo netjes is om gewoon te laten weten dat je het niets vind..
Meisje in kwestie was 19, dus leeftijd zegt niet altijd alles..

Klopt, ik ben van de zomer ook wezen kijken bij een paard(was een leasepaard) en was eigenlijk heel enthousiast over het paard en de stal en de eigenaresse, maar bij thuiskomst kreeg ik een geweldig aanbod van twee paarden die liefde en aandacht nodig hadden. was bij mij om de hoek. Reed altijd al langs die paarden op en hing altijd kwijlend uit het raam en nu mocht ik kennismaken met die paarden! Wat ben ik blij dat ik dat leasepaard heb afgezegd. Ik zou daar 40 euro per maand moeten betalen voor 1 uurtje rijden in de week(vrijrijden) en zou het paard moeten delen met 2 verstandelijk gehandicapten en 1 oudere man en een meisje van 12. had 1 vaste dag om te rijden. mocht niet naar buiten, paard kon niet springen en al helemaal niet allen zijn.
Nouja dat had ik eigenlijk geaccepteerd, maar het is eigenlijk helemaal niks voor mij.

Ik heb even gewacht met de eigenaresse van het leasepaard laten weten dat ik het niet ging doen, omdat ik zeker wilde weten dat ik de juiste keuze zou maken. maar eigenlijk wist ik het al.
dus als iemand niet onwijs enthousiast is, dan laten ze vaak niks meer horen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:47

Dat denk ik dus ook :j!
Ik ben ook erg benieuwd, als ik reacties krijg en wat voor soort mensen erop af komen! Het niveau maakt mij niet zoveel uit, zolang ze maar voor bepaalde dingen open staan! Verder ben ik volgens mij vrij makkelijk :j!

Al is een paar keer onterecht slaan een echte no go en is het dan ook afgelopen :j

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:27

Ik kom ook even binnen vallen :o Tot december vorig jaar ben ik altijd de verzorgster geweest, nu is dat verzorgpaard mijn eigen paard geworden en ik ken beide situaties dus. Ik ga straks fulltime stage lopen en ik werk op maandagavond en kom dan dus in de knel. Vandaar dat ik mijn zoektocht naar een verzorgster gestart ben..

Er werd mij iemand aangeraden door een vriendin, dat meisje heeft zowel op bokt als op marktplaats een advertentie staan en daarnaast was zij ook in dit topic actief. Zij gaf aan overal voor open te staan. Ik heb haar dus een berichtje gestuurd met wat informatie en wat vragen. Een uur nadat ik het bericht verstuurd had, had zij het al gelezen, maar reactie heb ik nooit gehad. Heb daarom nog aan mijn vriendin gevraagd van goh.. ze reageert helemaal niet. Mijn vriendin bedacht zich toen dat ze de stal waar ik sta te ver weg vindt. Ik snap niet dat als je zo fanatiek op zoek bent, niet eens de moeite neemt om even te reageren.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:36

Haha dat had ik ook bij 9 jarige kinderen die een berichtje stuurden. Ik dacht ik ga ze niet gelijk afwijzen door hun leeftijd en vroeg of ze iets meer over zichzelf konden vertellen. Nooit meer een berichtje terug gekregen!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:29

Ik vind dat dus zo dubbel, dat niet meteen rijden.. Of ik zou als eigenaar dan op de manege waar diegene rijdt eens willen kijken hoe die rijdt... Wat als je een super lief iemand hebt, 2 maanden in geïnvesteerd, doet het super met grondwerk, band met de pony etc. En het blijkt een vreselijke ruiter te zijn :') dan weet ik dat liever meteen :p

@Ladyson: Helaas je hebt gewoon geen zwarte hengst die getemd moet worden ;) (maar even serieus: geen idee waarom mensen dan niet reageren, als je geen interesse hebt of het is niet wat je zoekt door wat dan ook, zeg het even.... "Sorry, lief aangeboden maar ik zoek...."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:36

RoyceMack; dat is al duidelijker inderdaad :)
En ik sta best open voor andere visies. Maar als ik wéét dat mijn pony op een bepaalde manier goed loopt en ontspant.. Waarom dan iets veranderen wat goed is? In die zin heeft een bijrijdster bij mij beperkte inspraak; als de pony het prima doet op Methode A, wordt er gewoon niet zelf aangeklooid. Net als peesjes e.d... Als ze uberhaupt al omgaan (want ik ben er in principe fel op tegen) dan doe ik het zelf.. En hoeft een bijrijdster dat dus niet aan te leren bij het dier :p
Ik lig straks in het ziekenhuis dus ik zorg ervoor dat mijn pony gewoon klaar om zorgeloos mee weg te rijden is, maar ook zorgeloos heeft zijn beperkingen natuurlijk. Ik zorg ervoor dat ze in de bak zorgeloos te rijden is, mits je je dus aan 'mijn regels' houdt. Doe je dat niet... Dan krijg je eerst vliegles van m'n pony en daarna schop ik je ook nog even eruit (al moet ik uit het ZKH komen kruipen maakt me nog geen donder uit..)

Ik snap alleen nog het stukje niet dat voor een verantwoordelijke bijrijdster de eisen vaag zijn. Kun je me dit iets beter uitleggen?
Ik heb voor iedereen eisen hoor, al ben je Edward Gal.. Mijn pony behandel je op de manier die voor de pony werkt.. En je verandert niet iets wat goed is :Y)
Ik zal echt niet roepen met welk dekje je moet rijden en met welk halster ze naar buiten mag en met welke ze gepoetst mag worden et cetera.. :Y)
Maar zo had ik ook een potentiele bijrijdster (meisje was een paar x komen rijden en is toen op vakantie gegaan) die foto's stuurde van mexicaanse neusriemen e.d. want dat zou Dora wel mooi staan. Nou ammernooitniet, waarom de neusriem veranderen als het nu prima gaat? :Y)

Wat betreft stalregels et cetera.. Tja het lijkt mij niet meer dan normaal om je plek een beetje fatsoenlijk te houden.. Op je werkplek laat je immers ook niet al je troep liggen, dus ik ga er vanuit dat een ruiter die met het paard bezig is de omgeving netjes houdt zodat een ander niet over de troep hoeft te vallen. Sta op een pensionstalling ook alleen heb nog steeds de stal niet voor mezelf en dus is het wel zo netjes om alles gewoon een beetje aan kant te houden. K vraag niet iemand die met een tandenborstel de troep opveegt maar een bezem even erlangs halen als je de pony hebt gepoetst en hoeven hebt uitgekrabt lijkt me niet heel vreemd :Y)

Ben het ook wel eens met mijn voorganger.. Niet laten rijden en dat dus uitstellen vind ik ook moeilijk.. K bedoel leuk en fijn als het op de grond klikt hoor! Maar als je belabberd rijdt dan weet ik dat graag van tevoren en niet pas na maanden.. Want dan krijg je daarna weer het gezeur dat mensen zich niet weg laten sturen want ze hebben al een band opgebouwd.. (ja.. helaas.. :+ )

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:40

RoyceMack, ik wil een bijrijder, dus een ruiter, niet een verzorger. Iemand die de eerste twee maanden niet zou rijden zit ik niet op te wachten.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:59

Ik ben nog steeds super tevreden over mijn bijrijdster. Ze rijd mijn paard goed! Geen rukken en plukken maar gewoon lekker los, paard ontspant ook lekker uit zichzelf. Geweldig om te zien! Meisje is "pas" 16 maar tot nu toe heb ik de beste ervaringen met bijrijders van deze leeftijd..

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:22

Vanmorgen eerste persoon gehad bij mijn paard..... ze schrijft dat ze m2 dressuur is en niet van springen houdt. Nou goed best hoge verwachtingen van... Kom ik haar ophalen (zelfde woonplaats) heeft ze oude afgetrapte rijbroek aan en alleen jophers geen cap mee... maar oke niet over oordelen kleding zegt niets....
Nou eenmaal op stal paard van de wei geplukt, op zadelen en poetsen deed ze niet stond beetje toe te kijken... Toen rijden vroeg ik of zij als eerste wilde nee liever niet.. Nou goed ik erop en later dus zij.
Nou ik zal je vertellen waslijntjes, opgetrokken hakken, en tenen naar buiten.
Draaft aan, paard 3 passen in draf en valt weer in stap... draaft weer aan en valt na 1 rondje weer in stap doet er niks is..... dus grote vraagtekens bij m2 dressuur....
Het wordt dus niet wat. verder zoeken maar weer.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:10

knetterhard schreef:
_nvds schreef:
Jongens dit mag allemaal niet.. dat moet op bokt markt anders sluiten ze het topic

Dankjewel voor de tip, ik wist dat namelijk niet! Inmiddels heb ik al een advertentie gemaakt, wat vinden jullie ervan?
Stel ik teveel eisen?

Geen dank hoor haha!
Hmm valt wel mee maar ik zal het ene beetje inkorten allemaal :)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:11

JastieHorse schreef:
Ik ben nog steeds super tevreden over mijn bijrijdster. Ze rijd mijn paard goed! Geen rukken en plukken maar gewoon lekker los, paard ontspant ook lekker uit zichzelf. Geweldig om te zien! Meisje is "pas" 16 maar tot nu toe heb ik de beste ervaringen met bijrijders van deze leeftijd..

Whoehoe
hahaha

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:16

Ik/wij hebben hopelijk iemand gevonden voor onze pittige tante, ze heeft haar nu gelongeerd.. buiten mee gewandeld en geborsteld, waarom niet gereden omdat ze eerst het vrouwtje wat haar gaat verzorgen moet vertrouwen ( paard heeft vermoedelijk een slecht verleden) En met borstelen was het al lastig maar daavoor kan de bijrijdster/verzorgster gelukkig begrip opbrengen. Ze heeft wel mee geholpen, stallen mesten, poep ruimen, etc etc.. Dus erg benieuwd hoe het gaat verders :D

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:57

Oh wat fijn voor jullie!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:45

dank je.. :o