Omdat ik toch geen reet te doen heb

Citaat:Bovendien zeggen mensen hier dat de bijrijder moet betalen omdat ze op hun paarden mogen rijden, en ik denk dat als je een meisje van 12/13 als bijrijder hebt, dat dat redelijk is. Want die geeft het paard enkel beweging en verder zul je het paard zelf de training moeten geven voor bv wedstrijden oid. Maar ik denk dat ik meer kan bieden dan gewoon beweging geven. Bijvoorbeeld, mijn huidige verzorgpaarden zijn 13(merrie) en 3(ruin) en de ruin moet worden ingereden. Daar heb ik ervaring mee, dus dat kan ik doen met hulp uiteraard.. en de merrie is erg stijf en recht in de rug, ik weet hoe ik kan gaan trainen zodat ze haar rug gaat gebruiken en zo makkelijker en fijner kan lopen en bovendien makkelijker in galop aan kan springen.
Daarnaast zou ik de paarden kunnen trainen om ze klaar te maken voor wedstrijden. Zou ik dan ook een bijdrage moeten betalen omdat ik 'op de paarden rijdt?' dat zou ik dus niet doen(en ik denk meerdere, 18+ers met mij.) omdat ik meer kan bieden dan gewoon een rondje hobbelen.
Dat is een leuke aanname.. Maar niet iedere eigenaar vindt dat het toegevoegde waarde heeft als het paard dan ineens wel een wedstrijdje kan lopen (mijn inziens kan trouwens iedere knol een B proefje lopen maar dat terzijde). Ik bedoel, alles leuk en wel, maar als ik een 21jarige heb die verkondigt dat ze geen bijdrage hoeft te betalen want zij is 18+ en zij kan meer bieden dan beweging geven.. Ja hoor 's.. Leuk.. Maar daar heb ik vrij weinig mee te maken aangezien mijn pony bijvoorbeeld niet voor de sport is en ook niet voor de handel is. Mijn bijdrage staat dus vast met betrekking tot het aantal dagen, niet met betrekking tot de leeftijd

Citaat:Nu levert iemand jou een dienst, door de paarden beweging te geven op een verantwoordelijke manier(neem aan dat je ervanuit mag gaan dat een meid van 18 of ouder verantwoordelijk om kan gaan met spullen en paard), doet klusjes als mesten, vetten, vegen etc uit zichzelf, en dan zou die persoon ook nog een deel van het stallingsgeld betalen?
Gelukkig vraagt niet iedereen of je alle 'vuile klusjes' op wil knappen. En ik neem aan dat een 13jarige net zo verantwoordelijk ermee omgaat.. Anders kom je niet eens in de buurt van een paard gok ik zo. De stal aanvegen is vaak een van de stalregels. Als bijrijdster kom je op die stal en heb je je dus net zo goed aan dat stalregelement te houden. Dit zie ik dus niet als een bijdrage in het stalonderhoud of het paardonderhoud maar gewoonweg houden aan de stalregels. Invetten en mesten hoeft bij mij bijvoorbeeld niet want dat doe ik liever zelf

Citaat:Maar als je haar/hem teveel regels oplegt of eisen stelt, dat iemand dan(net als ik deed) met steeds minder zin naar stal toe komt om te gaan rijden of wat dan ook.
Ik vraag me altijd af, als ik hier de reacties lees van paardeneigenaren en dan de eisen lees, zovaak per week, vaste dagen, bijdrage, op die manier rijden, wensen, verwachtingen etc, of deze mensen ervaring hebben met het verzorgen van iemand anders zn paard die ook zulke eisen op stelt.
Regels en eisen en wat er van je verwacht wordt dat weet je vaak van tevoren. In mijn ogen is dat dus een kulargument.. Bijrijdster weet van tevoren waar ze aan toe is. Is ze het daar niet mee eens, prima, maar dan moet je jezelf ook niet verplichten om op te blijven draven.
Citaat:Al met al begrijp ik de eisen en wensen etc, maar het weerhoudt mensen wel denk ik. Ik bedoel als ik op een stal zou rijden waar iemand allemaal wensen heeft, alleen rijden op maandag en woensdag en vrijdag avond, geen buitenritten, geen sprongen, verplicht les nemen, verplicht dat kleur dekje(bijwijze van)
Denk dat een deel onder andere op mij slaat?
Ja, bij mij mogen ze nog niet gelijk naar buiten en ze mogen ook niet springen. Ik heb een pony van 6, ik weet wat ze doet en wat ze kan, en ik ga iemand dus niet erop naar buiten sturen. Ik kan ermee lezen en schrijven maar dat heeft ook 2 jaar geduurd, dus ik laat een ander zeer zeker niet zomaar ermee naar buiten gaan zonder dat ik diegene ken en zonder dat diegene mijn pony kent. Leg ik dan teveel eisen? I don't think so. Ik denk alleen aan mijn pony, aan de bijrijder en aan m'n verzekering als die pony op een auto klapt omdat de bijrijdster mijn pony niet aankan buiten (ongeacht de leeftijd, want ik ben 21 en ook ik heb wel eens moeite). En ze mogen dus ook niet zomaar gaan springen nee. Beest moet dan peesbeschermers om en die heeft ze nog nooit omgehad en ik weet niet wat ze ermee doet. Dan ga ik niet iemand ermee laten springen als ze er 3x mee heeft gereden. Vind ik ook niet zo heel raar, maar dan zal ik ongetwijfeld teveel eisen hebben want ik hou gewoon heel graag mijn paard en ruiter heel. En in het begin is het dan dus heel saai en wordt je inderdaad beperkt tot bakrondjes. Maar op de manege mag je ook de eerste les niet buiten crossen en mag je ook de eerste les niet meteen over 1 meter heen springen. Waarom zou dat dan met een prive paard wel het geval zijn? Zit een vorm van logica in hoor. Je moet wel het paard leren kennen alvorens je er risico's mee op gaat zoeken. En ja, bij mij mag een bijrijdster die nog moet beginnen met mijn pony te rijden nu inderdaad nog niet naar buiten en nog niet springen. En aangezien het weer hartstikke oliebol aan het worden is, zal het inderdaad pas voorjaar zijn voordat ze naar buiten mogen. En springen ook pas als het rijden echt wel goed gaat want je zoekt daar echt wel risico mee op. Voor jezelf maar ook voor mijn pony. Ik spring er zelf ook niet mee en dat is voor goede reden. Als een ander perse wil springen met die pony prima, maar mijn pony, mijn ellende als ze een blessure oploopt, dus mijn regels en mijn termijnen.
Eigen visie is leuk, maar ik heb een jong dier en die heeft gewoon regels. Die mag niet klauwen, ze mag niet bedelen, ze moet gewoon op d'r plek blijven staan. En ik zit dan dus niet te wachten op een of andere natural hippie die alles met allerlei bijzondere methodes op gaat lossen want IK zit met de ellende opgescheept daarna, want IK mag het herstellen en IK heb dan een pony die in de war is. Als ze niet blijft staan krijgt ze een grote mond en loopt ze door me heen dan krijgt ze een tik. Mag ze gewoon niet. Prima als je visie dan is dat je op ze in gaat praten en rondjes met ze blijft lopen net zo lang tot ze blijven staan hoor (als voorbeeld) maar dan moet je mijn pony gewoon niet komen verzorgen.
Ik ben héél duidelijk naar mijn (potentiele) bijrijdsters en leg ze heel haarfijn uit hoe mijn pony de afgelopen 2 jaar behandeld is en hoe ik verwacht dat de omgang met mijn pony in zijn werk gaat. En zijn ze het daar niet mee eens, dan weten ze waar het hek is en dan gaan ze maar door naar de volgende.
En ik kan prima begrijpen dat het lijkt alsof er 'onmogelijke' eisen worden gestelt en dat het bij een 13jarige wel eerlijk is en een 18jarige snap ik niet helemaal. Ik ken genoeg volwassenen die absoluut niet verantwoord met hun paard om kunnen gaan en ook genoeg 14jarige die wél de juiste verantwoordelijkheid voor hebben. Maar wat ik al zei, mijn bijdrage is dus niet gebaseerd op het wel of niet doen van klussen en ook niet gebaseerd op je mazzel van je leeftijd.
Maar ik ben dan ook klaarblijkelijk een lastige eigenaar, ik laat niet eens iedereen langskomen