Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:32

Deetjeeuh schreef:
Eigenlijk precies dezelfde verhouding hoor. Jij vraagt een bijdrage voor je pony omdat de spullen slijten, zij voor haar fiets omdat ie slijt. Eigenlijk niet eens zo heel raar. Maar ja, omdat het om een fiets gaat en niemand het ooit doet is het raar. :Q

Vind ik niet hoor.. Ik kan er niks aan doen dat zij met de fiets komt..
Het komt volgens haar omdat er in mijn advertentie nog stond dat het in Overschie was en het nu in Schiedam is. En vind de verantwoording over een levend dier toch iets anders dan over een fiets, excuseer me daar even over. Daarbij komt dat de fiets niet in een binnenbak gereden wordt en de pony wel.. :Y) En denk dat die fiets niet zo hard slijt dat het direct de bijdrage vereffent hoor.. Zij gaat zelf op de fiets.. :Y) Ze kan ook lopen.. slijt er ook niks..
K bedoel... Tis prima hoor.. Maar dan gaan we even de prijs van al mijn spullen berekenen, inclusief alle dekjes, hoofdstellen, halsters et cetera, en de stalling, en het voer, en de pony.. En dan gaan we dat even berekenen op basis van gebruik van 2 dagen in de week.. Kweet niet hoor.. Ik denk dat mijn pony nog altijd duurder is dan de fiets! :')
Is het nou zo dat ik haar VRAAG om mijn pony te rijden en beter te maken onder het zadel, dan is het een ander verhaal. Maar 'tis geen anky, tis geen briljante ruiter en zij reageert op mijn advertentie.. Ik niet op die van haar..

Marlis; ja klopt :) Nu een weekje :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-13 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:34

Nah, d'r schoenen slijten dan. :Y)

Nee, maar ik snap je heel goed hoor. Maar ik vind het nou ook weer niet zó ontzettend raar. Maar ik zelf zou het nooit doen. Ben het er wel mee eens dat je het niet doet hoor. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:34

Deetjeeuh; lees even mijn edit.. :Y) Denk dat mijn pony dan in gebruik toch net wat duurder is dan de fiets :')

Fietsen/lopen/autorijden hoort nou eenmaal bij het uitvoeren van de hobby. Ik heb m'n pony ook nog steeds niet in m'n achtertuin staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:36

Haha, ik ben het ook met je eens hoor. Daar niet van. Maar ach, ik ben ook anti-bijdrage. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:37

haha ja.. Ieder zijn ding. Ik weet hoeveel pijn pony heeft gekost de afgelopen 2 jaar en ik weet hoe belachelijk onverantwoord sommige tuthola's zijn en ik weet dat ik op een best fijne stal sta en dat mijn bijrijdster geen ene flikker hoeft te doen aan klusjes en dergelijke en in de winter ook nog eens droog en warm rijdt.. Is mijn inziens ook wat waard.. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:38

Klopt. :j Dat is ook wel heel relaxt natuurlijk! Maar ja, ligt aan het aanbod en vraag + hoe hoog de bijdrage is natuurlijk.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:42

Helaas staat mijn pony te koop dus hoef geen bijrijder meer.
Denk dat ik straks zelf wel opzoek ga naar een verzorgpony/paard... maar goed eerst maar eens een goed baasje vinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:44

Dat is het ook. Ik vraag zeer zeker geen halve stalling, maar ik vraag wel een bedrag dat enigzins in verhouding staat voor 2 dagen in de week rijden. En wat ik al zei, luxe stal, geen klusjes, en als het rijden goed gaat kan je zo naar buiten uitrijden en springen mag dan van mij ook allemaal, ben ik echt de beroerdste niet in (maar wil ik dus wel weten of het rijden doet gaat.. Dus een bijrijdster die bij wijze van volgende maand begint zal op z'n vroegst pas nu met het rottere weer ook in 't voorjaar buiten rijden in d'r eentje).

Maar bijvoorbeeld als voorbeeld van van de week, de moeder die langs kwam. Kind was geen 11 maar 9, was mij niet verteld. Moeder vond dat ik mijn pony niet had mogen verhuizen, pony was toch wel heel groot, die had ze kleiner ingeschat, ze vond dat mijn pony niet veilig genoeg was want zij wilde haar kind afzetten en dan 2 uur later weer op komen halen. N.B. kind kon geeneens zelf opzadelen want daar was ze te klein voor.
Kijk nou laat ik die natuurlijk niet meer terug komen (met alle sneren via de mail al helemaal niet meer) maar soms hebben ouders ook wel het idee dat het een soort goedkopere vorm van kinderopvang is, dat kost immers een stuk meer. Ook hebben een hoop meiden (ongetwijfeld niet allemaal!) vaak ook het idee dat ze zelf het beste zijn wat op de wereld is gezet en dat ze een verrijking zijn voor het leven van mijn pony..

Tja heel rot gezegd. Ik vraag die bijdrage omdat ik daarmee toch een beetje verantwoordelijkheid 'afdwing' van een bijrijdster. Ook als het de hele dag regent zal je naar stal moeten komen als je wil rijden, ook als pappa of mamma je niet willen brengen. Ik ben er sowieso wel iedere dag om haar eruit te halen en als het echt een dag niet uit kom wil ik prima ruilen hoor, ben ik ook niet moeilijk in en ga ik gwoon nog een 2e keer naar stal om haar te rijden, zelfs als dat om 9 uur 's avonds dan nog moet. Ik bied een hoop flexibiliteit aan met m'n pony en ik vraag daar wel wat van terug. Als je op de manege een uurtje gaat vrijrijden betaal je daar de hoofdprijs voor. Nu wil ik mijn pony niet vergelijken met een manegepony want het is geen moneymaker en ze is iets anders aangereden dan een manegepony maar dat vergeten mensen gewoon snel; wil jij met een manegepony een middag je eigen plan trekken dan zul je 'm moeten huren voor een dag, en je kan er niks mee opbouwen want na jou zijn er nog 4 anderen die ermee gaan rijden..
Verzorgpaard/bijrijdpaard (dus privepaard) biedt veel meer mogelijkheden dan een manegepony.. En ik snap nooit, waarom mensen daar wel voor betalen en een bijrijdpony moeten ze nog net geen geld toe voor krijgen (of kilometervergoeding dus..) :')

_nvds; te koop? :o hoe dat zo?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:48

Vind het gewoon oneerlijk dat ik er ook zo weinig ben soms.. 'even snel rijden' dat vind ik oneerlijk.
Ik wil ook graag verder met de muziek en acteren. Dat is altijd een droom en ja ook een paardje.. maar ik denk dat het nu gewoon het goede moment is om deze stap te nemen.

Heb al wel leuke reacties! En dinsdag komt er waarschijnlijk al iemand kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:49

Heel volwassen om dan die stap te nemen inderdaad!

Tis jammer dat ik nu geen tijd, geld, energie en andere mogelijkheden heb om d'r over te nemen want ik vind d'r wel zo gaaf!

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:09

Hahaha aah , ze is ook super leuk!
Zo'n jong beestje maar eigenlijk zo volwassen ook.. super lief voor kinderen , buiten zo braaf.
Ben super trots op der!

Maar heb deze knoop nu echtecht doorgehakt. Zo vaak die twijfels... maar goed!
Vind vast wel iemand voor der die net zo verliefd op der is als ik :D

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:55

Haha ja zo had ik ook iemand die een bijdrage voor benzine wilde. Ze woont aan de andere kant van het dorp! 3 km rijden.... Holymoly... Ik heb gezegd dat ik net voor 800 euro hooi heb gekocht en blij mag zijn gratis op m'n paarden mag rijden 8-/

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:43

3km?! Man, dat is zelfs lopend nog goed te doen! Kost helemaal niks! Sommige mensen... :')

Ik heb een luxeprobleem. Nadat twee weken geleden een potentiële bijrijder ineens toch afhaakte heb ik dit weekend twee meiden laten komen. Allebei hebben ze netjes gereden, dus nu wordt het kiezen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:45

Ahhhh lijkt mij vreselijk om te moeten kiezen... Ik ben er nog steeds niet over uit.. what to do :+

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:36

Hmm als ik twee geïnteresseerden had liet ik ze beide komen. Als de een dan niet voldoet of afhaakt heb je de andere nog ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:38

Laat je ze inderdaad nog allebei komen op een regenachtige dag. Kijken of ze dan nog enthousiast zijn :Y)
Klinkt banketstaaf maar zo is het soms wel.. :)

Nou ik denk dat ik het ga opgeven. Heb wel reacties ook via bokt gehad maar dan stuur je info over de pony en dan komt er geen reactie meer terug.. Beetje aso maar ik schrijf t maar af aan de leeftijd.. :=

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:40

Van mij hoeven ze niet te komen op een regenachtige dag, dus dat helpt niet. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:44

Oh haha.. Nouja het idee was leuk :=

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:50

Naja 3 km.. Ik fiets 12 km..

Wat raaar
Kiezen is ook moeilijk

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:03

Ik mag momenteel liever niet rijden en met een jonge pony is het risico te groot om te vallen :j.
Waarschijnlijk als hij een lange periode onder het zadel is geweest, dat ik zo af en toe een keer er op ga!
Mijn zusje rijd hem nu door, maar heeft eigenlijk te weinig tijd om er 2 te doen, vandaar dat ik twijfel :j.
Ik ben momenteel meer bezig met dingen te doen in de omgang zoals wandelen en longeren etc.
De pony is tot nu toe erg braaf in de omgang en heeft geen stap verkeerd gezet!

Ik zoek sowieso wel een ruiter met ervaring en ook eentje die sowieso zacht in de hand (b niveau is voldoende, als het maar met een zachte hand is en niet onnodig afstraft). Er mogen wedstrijden mee worden gereden, maar wel allemaal in overleg en op eigen kosten.
Wel word er lesgegeven door mijn eigen instructie en dat is eigenlijk de enige vereiste (of in overleg, kunnen we wat afspreken) en dat de pony op deze stal blijft gestald.
De pony is momenteel al 3 geweest en de training zou daar op moeten worden aangepast.
In overleg is veel bespreekbaar en hoop ik vooral op veel plezier met de pony samen.
De pony staat in S' heerenbroek, vlakbij Zwolle. En foto's staan in mijn profiel.
Voor meer informatie stuur een pb :j

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:10

zijn er hier nog mensen in de omgeving tilburg die een verzorgpaard zoeken? voor ongeveer 2 keer in de week?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:31

Jongens dit mag allemaal niet.. dat moet op bokt markt anders sluiten ze het topic

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:14

Ik zie hier eigenaren die stellen veel eisen aan de bijrijder en de manier waarop ze omgaan met het paard. Logisch, zeker als je het moeilijk vind om je paarden los te laten. Maar ik heb ervaring met een eigenaar die veel eisen stelde en ik merkte aan mijzelf dat ik het steeds minder leuk vond om te gaan rijden en uiteindelijk zelfs de eigenaar begon te vermijden(dus naar stal gaan, als ik wist dat de eigenaar er niet zou zijn).
Ik was destijds 15 en heb daar gelopen tot mn 19e. Mocht in principe alles met de paarden maar er waren wel eisen(zo dreigde de eigenaar dat het paard 5x per week m oest lopen, anders zou er iemand ander sbijkomen - het was een recreatiepaard, de eigenaar reed er zelf niet op, ik vind 5x per week erg veel voor zon paard). Ik werd gebeld als het paard niet (genoeg) gezweet had tijdens het longeren, wat ik precies had gedaan met haar want zo kwam ze nooit aan voldoende beweging(volgens de eigenaar). Hetzelfde gebeurde er als het tuigage hetzelfde hing als dat het hing voordat ik ging longeren.

Daarnaast vragen mensen een bijdrage omdat hij tuig ook slijt etc. Maar ik vind het niet meer dan normaal dat als jij iets kapot maakt, dat je nieuw koopt. Of het laat maken. Ik zelf heb ook een geheel paardenuitrusting, alleen het paard zelf niet.. dus ik neem mijn spullen mee naar stal die we daar kunnen gebruiken. Daar mag gewoon vrijblijvend gebruik van worden gemaakt, als er iets kapot gaat zorg je voor vervanging.
Bovendien zeggen mensen hier dat de bijrijder moet betalen omdat ze op hun paarden mogen rijden, en ik denk dat als je een meisje van 12/13 als bijrijder hebt, dat dat redelijk is. Want die geeft het paard enkel beweging en verder zul je het paard zelf de training moeten geven voor bv wedstrijden oid. Maar ik denk dat ik meer kan bieden dan gewoon beweging geven. Bijvoorbeeld, mijn huidige verzorgpaarden zijn 13(merrie) en 3(ruin) en de ruin moet worden ingereden. Daar heb ik ervaring mee, dus dat kan ik doen met hulp uiteraard.. en de merrie is erg stijf en recht in de rug, ik weet hoe ik kan gaan trainen zodat ze haar rug gaat gebruiken en zo makkelijker en fijner kan lopen en bovendien makkelijker in galop aan kan springen.
Daarnaast zou ik de paarden kunnen trainen om ze klaar te maken voor wedstrijden. Zou ik dan ook een bijdrage moeten betalen omdat ik 'op de paarden rijdt?' dat zou ik dus niet doen(en ik denk meerdere, 18+ers met mij.) omdat ik meer kan bieden dan gewoon een rondje hobbelen.

Veel mensen hier zijn opzoek naar een verantwoordelijk bijrijder die ook zelfstandig aan de slag kan en zelf de paarden kan trainen en ook de vuile klusjes doet, maar vragen dan wel een bijdrage. Dan denk ik: die bijdrage ben je ook kwijt zonder bijrijder en dan krijgen je paarden geen beweging(of tenminste niet voldoende). Nu levert iemand jou een dienst, door de paarden beweging te geven op een verantwoordelijke manier(neem aan dat je ervanuit mag gaan dat een meid van 18 of ouder verantwoordelijk om kan gaan met spullen en paard), doet klusjes als mesten, vetten, vegen etc uit zichzelf, en dan zou die persoon ook nog een deel van het stallingsgeld betalen? Waarom? Wordt die persoon dan mede-eigenaar? Nee, want dat ben jij als eigenaar van het paard, terwijl de bijrijder meer voor de paarden kan betekenen dan jij(uitzonderingen daargelaten, maar waarom wil je anders een bijrijder).

Anyway, Ik denk dat meiden van 12, 13 of 14 prima een eigen bijdrage kunnen betalen(of in ieder geval hun ouders) maar ze hebben nog niet het inzicht om het paard meer te bieden qua training.
Ze kunnen vaak best mesten etc, en snappen wel dat t erbij hoort, maar vaak half of ze vergeten andere dingen.. je zult ze bijna altijd aan moeten sturen door klusjes op te geven of lijstjes te maken. ze zullen het zelf niet zien dat er bv best even een bezem door de stal kan..

Een 18+er kun je vaak met veel meer verantwoordelijkheden achter laten. die kunnen vaak zelf zien wat goed is voor het paard(in overleg) en het tuig. Die zien vaak wel dat er gemest moet worden en geveegd, en die kun je zelfs met je paarden alleen laten als je n weekendje weg gaat.
Ze hebben vaak iets te bieden aan het paard en kunnen beter zien en voelen wat er gedaan moet worden tijdens het rijden.

Ik denk dat als je een 18+er teveel eisen en regels oplegt, dat zo iemand totaal zijn eigen visie en ei niet kwijt kan. dan moet je natuurlijk wel goed met elkaar overleggen en kijken of jullie visie en mening overeen komt, en zo niet, dan is het niet de juiste bijrijder voor jouw paard op jouw stal.
Maar als je haar/hem teveel regels oplegt of eisen stelt, dat iemand dan(net als ik deed) met steeds minder zin naar stal toe komt om te gaan rijden of wat dan ook.
Ik vraag me altijd af, als ik hier de reacties lees van paardeneigenaren en dan de eisen lees, zovaak per week, vaste dagen, bijdrage, op die manier rijden, wensen, verwachtingen etc, of deze mensen ervaring hebben met het verzorgen van iemand anders zn paard die ook zulke eisen op stelt.
Dat werkt heel averechts. Ik begrijp vanuit de grond van mn hart dat het heel moeilijk is om je paarden in handen van een ander te leggen, ikzelf zou dat echt niet kunnen denk ik, dus zal ik of mn paarden op de wei moeten laten staan of zelf moeten blijven rijden zover mogelijk, maar als je een bijrijder wilt zul je denk ik ook wel veel vrijheid moeten creeren. Het is natuurlijk no problem als je er in het begin bij blijft, maar ik ken veel verhalen waarbij mensen het dodelijk irritant vinden dat de eigenaar er continue bij staat. 'dan kunnen ze toch net zo goed zelf rijden?!' (die eigenaren hebben vaak niet genoeg tijd voor het paard om te rijden, maar staan er dan wel bij langs de kant als de bijrijder les krijgt oid)

Al met al begrijp ik de eisen en wensen etc, maar het weerhoudt mensen wel denk ik. Ik bedoel als ik op een stal zou rijden waar iemand allemaal wensen heeft, alleen rijden op maandag en woensdag en vrijdag avond, geen buitenritten, geen sprongen, verplicht les nemen, verplicht dat kleur dekje(bijwijze van :P)
en ik zou toevallig in gesprek komen met iemand anders die gewoon iemand nodig heeft voor haar paarden waar zij zelf niet op rijdt en je merkt aan haar dat ze eigenlijk alles wel goed vindt als haar paarden maar liefdevol verzorgt worden en gewoon op een juiste eerlijke manier gereden worden, dan weet ik wel dat ik per accuut stop bij mn huidige stal en over ga naar de andere stal. Ik zal eeuwig verdrietig zijn om de paarden die ik kwijt raak, want daar krijg je gewoon een geweldige band mee, maar als je het niet naar je zin hebt op een stal waar je zo ongeveer voorgekauwd wordt wat je moet doen, en zelf je eigen visie niet mag geven, tja.. keuze makkelijk gemaakt.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:24

_nvds schreef:
Jongens dit mag allemaal niet.. dat moet op bokt markt anders sluiten ze het topic

Dankjewel voor de tip, ik wist dat namelijk niet! Inmiddels heb ik al een advertentie gemaakt, wat vinden jullie ervan?
Stel ik teveel eisen?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:28

ik snap je punt! en vind dat je gelijk hebt!

ik heb een super leuke merrie om 2/3 keer in de week bijgereden te worden.
ik zoek gewoon een fijne meid die de afspraken nakomt en zin heeft om te rijden.
bij mij mag alles, ik heb alles tot de beschikking, je kunt hier zo de bossen in, maar ook binnen of in de buitenbaan rijden. prive poets/wasplaatsen etc,

merrie heeft zz zwaar gelopen, dus iemand kan er ook nog onwijs veel van leren!

merrie is super braaf, kan er een kind mee naar buiten sturen.

ik vraag er niet eens een vergoeding voor, ik eis alleen een perfecte verzorging van de paarden, en tuig, en dat lijkt me eigenlijk niet meer dan normaal...

maarrrrrrrr, kan niemand vinden

of er reageerd iemand die net een shetlander als verzorgpony gehad heeft hihi