Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:31

Dat snap ik, haha. Maar om een vergelijking te geven heb ik maar 90 euro voor mezelf over elke maand, en daar moet ik ook nog kleding van kunnen kopen. Dus daarom is 75 euro voor mij gewoon niet haalbaar.

edit: dit was die advertentie van 150 euro: http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
Laatst bijgewerkt door Limitless op 08-01-14 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:34

Limitless schreef:
Bovendien heeft niet iedereen zo'n grote beurs. Ik woon samen en leef van studiefinanciering, waarbij mijn maximale bijdrage 30 euro kan zijn voor de combinatie klusjes.

Maar dat is natuurlijk weer niet de zorg van de eigenaar van het paard. Als ik mijn baan verlies en niet meer de stalling kan betalen dan zegt de staleigenaar ook 'wat rot voor je, maar helaas'.
Ik snap jouw situatie hoor, daar niet van, maar daarom is het niet zo dat een eigenaar onevenredig veel vraagt omdat jij het niet kunt missen.

Ik vroeg bv geen wereldbedrag, maar het was voor mij een principekwestie. En daarbij is het bij ons op stal niet eens mogelijk om zelf klusjes te doen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:47

Limitless schreef:
Dat snap ik, haha. Maar om een vergelijking te geven heb ik maar 90 euro voor mezelf over elke maand, en daar moet ik ook nog kleding van kunnen kopen. Dus daarom is 75 euro voor mij gewoon niet haalbaar.

edit: dit was die advertentie van 150 euro: http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr

Hier zou ik hoogstens 30 euro voor betalen, dit is eerder een halve stal qua bijdrage.

Anna_Dani

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:01

Vind die marktplaats advertentie ook niet echt realistisch. In dat geval is het gewoon een mede eigenaar die iemand zoekt. Samen de kosten, samen de verzorging.

Ik ben al heel blij als ik iemand kan vinden die gewoon lekker wil tutten en en wil wandelen. Die meisjes zijn genoeg te vinden op de nieuwe pensionstal waar ik heen ga. Alle "poedersuiker", zoals die genoemd worden, doe ik nu ook dagelijks zelf en zal ik ook blijven doen. Al hoort dat wel bij het houden van paarden en volgens mij kan het geen kwaad om ook de keerzijde van het hebben van een paard mee te geven aan je verzorgster. Iedereen droomt op jonge leeftijd van een eigen paard toch? Nou... dan geef je een mooie praktijkervaring. Tenzij je je paard in volpension zet natuurlijk (maar dan mag ze de boekhouding wel inzien haha).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:13

Je zegt zelf al dat je niet veel te besteden hebt dat kan natuurlijk. Dan moet je gewoon wat langer zoeken naar de geschikte plek. Om dan af te geven op eigenaren die een vergoeding vragen helpt je ook niet verder. Ik vind het heel begrijpelijk. Ik heb een eigen paard maar ik persoonlijk zou het nog niet zo'n verkeerde deal vinden om 100 per maand te betalen en daarvoor een keer of 3 te rijden. Dan wel met bijbehorende faciliteiten. Uitmesten zou ik ook nog niet eens een probleem vinden. Als dat dagelijks gedaan word kost je dat ook maar een minuut of 10/15. Maar verder heb je er meer voordeel aan dan nadeel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:31

Limitless schreef:
Nouja, als ik bij een willekeurige manege kijk waar 1 les 11 euro kost en ik er even vanuit ga dat ik een verzorgpaard 2x per week rijd en ook een uur, ben ik 66 euro kwijt, terwijl ik op de manege verder geen poot hoef uit te voeren :)

Dan klopt je berekening toch al niet? Als je net zoveel zou rijden op een manege ben je toch 2 keer rijden x 4 (aantal weken) x €11,- = € 88,- kwijt? En soms wel € 99,- afhankelijk van de maand?

Van een bijrijdpaard leer je zóveel meer dan van een manegelesje, dat is echt niet te vergelijken. Manegelessen zijn als autorijlessen en een bijrijdpaard is als het zelfstandig autorijden. Je leert pas autorijden nádat je je rijbewijs hebt gehaald... Als ik zie wat de jonge bijrijdsters hier hebben geleerd in de afgelopen jaren, zo ver waren ze op een manege nooit geweest.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:00

Limitless schreef:
Omdat ik altijd met het idee heb paardgereden op mijn oude adres onder het motto verzorgpaard = klusjes inruil voor poetsen en rijden ;-) Bijrijdpaard daarentegen die ik puur als een paard om op te rijden, en als ik alleen dat wilde zou ik naar de manege gaan :) Maar die discussie kunnen we uren aanvoeren :D Ik snap best dat men geld vraagt, daar niet van, paarden zijn duur. Maar je kan het ook overdrijven :) en 150 euro en ook 75 euro voor de combinatie rijden en daarnaast klusjes doen vind ik belachelijk veel.

Als jij voor 150,00 3x per week op een tof sportpaard mag rijden dat in een super luxe stal. je mag starten met het knol, neemt het mee het bos in of naar het strand, vind ik die 150 echt niet veel :D

Als ik de garantie zou hebben voor zo'n bijrijdpaard denk ik dat ik nooit een eigen paard had gekocht. Daar ga ik 4 x per week heen en betaal ik 350

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:30

Sees schreef:
Limitless schreef:
Nouja, als ik bij een willekeurige manege kijk waar 1 les 11 euro kost en ik er even vanuit ga dat ik een verzorgpaard 2x per week rijd en ook een uur, ben ik 66 euro kwijt, terwijl ik op de manege verder geen poot hoef uit te voeren :)

Dan klopt je berekening toch al niet? Als je net zoveel zou rijden op een manege ben je toch 2 keer rijden x 4 (aantal weken) x €11,- = € 88,- kwijt? En soms wel € 99,- afhankelijk van de maand?

Van een bijrijdpaard leer je zóveel meer dan van een manegelesje, dat is echt niet te vergelijken. Manegelessen zijn als autorijlessen en een bijrijdpaard is als het zelfstandig autorijden. Je leert pas autorijden nádat je je rijbewijs hebt gehaald... Als ik zie wat de jonge bijrijdsters hier hebben geleerd in de afgelopen jaren, zo ver waren ze op een manege nooit geweest.

Dat ligt ook geheel aan de manege waar je rijd.
De manege waar ik heb gereden en zo af en toe nog steeds een lesje mee pik noem ik geen doorsnee manege. Ben blij met zo'n manege in de buurt. Vorige week een les gereden, wat ik heb opgestoken in de les toegepast op mijn vz paardje en ik merkte meteen verschil. Oké, op een manege moet je harder aan het werk om die paarden goed te laten lopen, je merkt natuurlijk wel verschil tussen een manege paard en een eigen paard. Maar niet elke manege is hetzelfde..

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:36

Kim dan heb je het wel over ini slot, je weet zodra je bij onze grote vriendin gaat lessen het weggegooid geld is.
Dan kun je beter bij mij komen voor 54 euro per maand (voor twee privélessen in de maand), krijg je tenminste goed les.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:57

Ja, daar heb je gelijk in,
Maar dat is ook een kwestie in het verdiepen in maneges voor je besluit daar te gaan rijden. En het punt dat niet elke manege hetzelfde is. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:19

Mikkiej, dan nóg leer je over het algemeen meer van een bijrijdpaard ;). Je leert ook over een hoop zaken die je op een manege niet leert. Daarbij heb je vaak met een bijrijdpaard de mogelijkheid om te proeven van verschillende disciplines en leer je IMO ook meer van een privéles dan in een groepsles :o.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:30

Dat ben ik zeker met je eens, Sees!
Mede door de privelessen die ik heb gehad op verschillende bijrijdpaarden en andere privépaarden had ik het paardje van de manege zo aan het lopen. :)
Maar ik heb altijd het idee dat maneges negatief in het beeld staan en dat je er niks leert. Ik heb hier zeker wel de basis geleerd en ik ben ook van mening dat je het meest leert als je op verschillende paarden rijd. En de manege waar ik rijd kan ik geen doorsnee manege noemen. Op deze manege hebben alle paarden (de pony's dus niet) wedstrijden gelopen en kunnen dit nog steeds, je moet er alleen wat meer moeite voor doen. Iets waar je dus ook ontzettend veel van leert. Enkel is het nadeel van maneges dat je idd in een groep rijd en je niet alle individuele aandacht krijgt. En je ontwikkeling dus een stuk langzamer gaat dan wanneer je op een verzorg of bijrijdpaard privéles volgt.
En aangezien ik op een jonge pony rijd vond ik het erg fijn dat ik vorige week weer even op een paard mocht rijden die alles al kent. :D Niet te spreken over de spierpijn hihi..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:41

In het land der blinden is de éénoog koning toch?
Dus met weinig ervaring weet je het verschil niet.

Mensen die beweren dat de manege goedkoper is of iets in die trant, tja... 9 v/d 10 x leer je daar niet veel. Bij sommige particulieren die een verzorgpaard aanbieden ook niet hoor, daar niet van.
goed inlezen en kijken kan gratis meer inzicht geven.

Echter hangt de prijs vaak wel samen met wat je er voor terug krijgt (per locatie dan, want in de randstad betaal je meer voor stalling en dus ook voor manegelessen) Voor nop kun je over het algemeen niet zoveel verwachten - al heb je uitzonderingen. (positief en negatief)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:52

Ik zeg ook niet dat je van een manege niets leert hoor, ik vergeleek manegelessen met autorijles en heb hebben van een eigen paard of bijrijdpaard met het daadwerkelijke autorijden ;).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:08

Hier ook iemand die een bijrijdster heeft voor 2 dagen in de week en ja.. Ik vraag een vergoeding :) .
Zelf vind ik dat niet meer dan normaal en in mijn geval gaat het om een Z2 paard waar nog veel van geleerd kan worden. Ook heb ik het idee dat degene die betalen toch een stuk sirieuzer zijn.

En het betalen van manegelessen en het betalen voor een bijrijdpaard is toch appels met peren vergelijken? Bij mij mogen ze op hun dagen alles met het paard doen, in iedergeval alles wat qua gezondheid het toelaat.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:21

ik verzorg er nu 3 waarvan ik er voor 2 niet hoef te betalen..de eigenaren konden ze niet heel veel aandacht meer geven en zijn superblij dat wij er nu zijn.. voor de andere kon ik kiezen of ik 20 euro per maand wou betalen en dan 2 tot 4 x per week rijden, of gewoon gratis en dan mag ik alles met hem doen behalve rijden..

sensemonarch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:36

Ik heb 3.5 jaar lang 60 euro per maand betaald voor het huren van 2 pony's, nu ik meer ervaring heb heb ik aangeboden gekregen om een paar helemaal zelf te verzorgen en mijn lessen worden zelfs betaald, dit doe ik nu een klein half jaar :)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:11

Cardy schreef:
Hier ook iemand die een bijrijdster heeft voor 2 dagen in de week en ja.. Ik vraag een vergoeding :) .
Zelf vind ik dat niet meer dan normaal en in mijn geval gaat het om een Z2 paard waar nog veel van geleerd kan worden. Ook heb ik het idee dat degene die betalen toch een stuk sirieuzer zijn.

En het betalen van manegelessen en het betalen voor een bijrijdpaard is toch appels met peren vergelijken? Bij mij mogen ze op hun dagen alles met het paard doen, in iedergeval alles wat qua gezondheid het toelaat.

Krijgt ze dan ook les? Of moet ze die zelf betalen?
Want als je mij op een z2 paard zet dan zal die zeer waarschijnlijk alles doen wat ik niet vraag, puur omdat ik hier niet gevorderd genoeg ben.
Kijk, als er les bij de kosten in zit vind ik het een ander verhaal. Maar als je ook de lessen zelf wil betalen vind ik het persoonlijk vrij prijzig.
Tenzij je natuurlijk alleen maar rijd en geen andere klusjes hoeft te doen als stallen uitmesten, tuig onderhoud en dat soort zaken.

Bij mijn huidige verzorgpony betaal ik dus niks. Maar ik regel vrijwel alles. Stallen (hoewel we dat samen doen) hoefsmid, tuig onderhoud, in de zomer verweiden en nog meer kleine klusjes. Puur omdat de eigenaresse hier niet genoeg tijd voor heeft.
Maar als ik nou alleen maar de lusten zou hebben, dus deze klussen niet hoefde te doen, heb ik er geen problemen mee om te betalen voor een verzorgpony. Maar dan noem ik het geen verzorgpony meer, maar een bijrijdpaard.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:24

Mikkiej schreef:
Cardy schreef:

Krijgt ze dan ook les? Of moet ze die zelf betalen?
Want als je mij op een z2 paard zet dan zal die zeer waarschijnlijk alles doen wat ik niet vraag, puur omdat ik hier niet gevorderd genoeg ben.
Kijk, als er les bij de kosten in zit vind ik het een ander verhaal. Maar als je ook de lessen zelf wil betalen vind ik het persoonlijk vrij prijzig.
Tenzij je natuurlijk alleen maar rijd en geen andere klusjes hoeft te doen als stallen uitmesten, tuig onderhoud en dat soort zaken.

Bij mijn huidige verzorgpony betaal ik dus niks. Maar ik regel vrijwel alles. Stallen (hoewel we dat samen doen) hoefsmid, tuig onderhoud, in de zomer verweiden en nog meer kleine klusjes. Puur omdat de eigenaresse hier niet genoeg tijd voor heeft.
Maar als ik nou alleen maar de lusten zou hebben, dus deze klussen niet hoefde te doen, heb ik er geen problemen mee om te betalen voor een verzorgpony. Maar dan noem ik het geen verzorgpony meer, maar een bijrijdpaard.

Ik geef zelf les, dus wanneer ze wilt help ik haar. :) wilt ze bij een ander lessen? Ja dat is op eigen kosten.

Mdominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:28

Ik hoef voor mijn verzorg/bijrijdpony (grote shetlander 1.05 1.10) niks te betalen ik ben dan wel elf en ben wel beetje penny maar ik ben dan meer van bijpassende dingetjes maar ik ben niet onverantwoordelijk met dingen ik wil ook graag dingen leren daarom heb ik hem ook, en ik kom ook door weer en wind. Ik verzorg hem omdat er niks mee gedaan werd en er was niemand die er nog op paste die hem even kon doorpakken en ze zeiden dat ze het heel fijn vonden alleen nu moet ik nog aan zijn conditie werken want hij was veels te dik. Maar ik vind het daar echt heel leuk en iedereen is aardig. Ze hebben ook een kantine daar drinken ze met zn allen dan wat drinken en krijg je een koekje. Maar er zijn ook veel kinderen dus ik ben niet het enige meisje dat daar op het erf wandelt en mijn moeder doet de daar de administratie enzo.
Ik hoef ook geen klusjes te doen soms help ik wel met eten geven maar dat doe ik dan van mijn eigen kant.
Ze hebben daar ook gewoon een binnen en buitenbak en springmateriaal en ik mag misschien ook onderlinge wedstrijdjes doen. Maar die pony heeft zijn buien en dan bokt en steigert zij soms heel veel maar dan mag ik ook gewoon op een andere pony rijden en als iemand les of een ritje langs de weg heeft vragen ze ook vaak of ik mee wil rijden en daar hoef ik niets voor te betalen ik heb wel op zaterdag daar 1 keer in de week les waar ik voor betaal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:13

Ik vraag ook niets voor het bijrijden. Ben gewoon heel blij dat iemand mij 1 of 2 dagen werk uit handen neemt. Want ik vind het toch wel prettig om een dag over te slaan en niet te hoeven, terwijl ik weet dat mijn pony wel aandacht krijgt van iemand die zich daar ook 100% voor inzet en het leuk vindt.

Waarom ik niets vraag? Dat heeft verschillende redenen:
- mijn paard, mijn verantwoordelijkheid, mijn kosten.
- er moeten klusjes gedaan worden (rondje uitmesten over het terrein, voer klaarzetten).
- faciliteiten zijn prima, maar niet superdeluxe (buitenbak die 95% berijdbaar is, geen stromend water, geen licht in de bak dus je moet overdag, geen binnenbak, geen volpension maar bij iemand thuis).
- lessen zijn wel op eigen kosten, is een eis, maar hoeft dan weer niet elke week.
- ik ben er onwijs mee geholpen. Ik kan echt wel elke dag, maar een daagje niet vind ik heerlijk. Naast een fulltime baan, huishouden en een andere drukke hobby is dat gewoon heel fijn.

Wat mag een bijrijdster? Elke dag komen, maar alleen rijden op de afgesproken dagen (maar andere dagen is poetsen en tutten ook prima, alleen rijd ik dan zelf), longeren, rijden (behalve buitenrijden), wandelen, grondwerk, VD. Als hij maar aandacht en beweging krijgt. Jim is western omgeschoold, moet daarin nog heel veel leren, maar ik denk dat hij andere mensen ook weer heel veel kan leren. Hij doet namelijk niets vanzelf en half werk doet hij niet aan :D
Daarbij vind ik het gewoon leuk om te zien als iemand net zoveel lol van mijn pony heeft als ik en mijn pony daar ook weer heel veel plezier aan beleeft. Hij wordt namelijk erg blij van aandacht :))

En zo is het een win-win situatie. Ik hoef 2 dagen niet, bijrijdster heeft een leuk paard en paard is er ook blij mee.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:15

Mdominique, dat klinkt leuk wat je allemaal mag doen!!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:46

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:18

Waarom zou dat niet kloppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:26

romyloverrr schreef:
[naam] schreef:

goed alleen:
''Zadel en hoofdstel is aanwezig en het onderhoud er van is voor ons eigen rekening, uiteraard verwachten we wel dat er netjes mee om gesprongen wordt.''
klopt niet.

Netjes mee omspringen is voor mij niet schoonmaken en invetten mocht je dat denken.
Daarmee wil ik zeggen dat je het netjes in de kast op de steun legt en niet op de grond kwakt.
Idem voor het hoofdstel en borstelbak.

Of bedoel je meer taal technisch? mijn taalinzicht is niet zo heel erg best dus als dat bedoeld hoe zou ik het dan beter kunnen formuleren?