Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Maar niet alleen naar verzorgers ofzo toe hoor, ik vind het al moeilijk om mijn paarden uit handen te geven aan de mensen van stal ... Maarja, is wel handig om toch te doen anders is het weer niet leuk voor de pony's 
).
Mukkie1979 schreef:Ik heb niet moeite om een bijrijder te vinden maaaaaaar.... hoe deal je ermee als het net niet gaat zoals jij wilt.
De voors en tegens tegen elkaar afwegen, beetje geven, beetje nemen etc. Ik vind het maar lastig om een ander met mijn paarden om te laten gaan.
) en longeren e.d. hoeven ze ook niet. Maar vind het soms best moeilijk als er dan iemand op zit en die rijdt dan gewoon net niet zoals ik het wil zien. Ze hoeven geen Anky te zijn maar als ik bijvoorbeeld 4x moet zeggen dat ze niet aan de teugels moeten trekken dan vind ik het soms ook moeilijk in te schatten of dat door de spanning komt of dat het gewoon hun manier van rijden is.
Ze doen het nooit helemaal goed en hoe lang moet je dan bij blijven sturen..
Heb vroeger ook zo'n pony'tje gereden, reed ook nog een meisje op van toen 10 jaar, maar zodra die wilde galopperen werd het meisje 1 brok spanning.. ging gespannen aan de teugels hangen en dergelijke. En ja, dan ging die pony bokken. Bij mij deed de pony het niet, bij haar elke keer. Dus even gekeken hoe het kwam en toen aan dat meisje uitgelegd en gezegd dat ze, als ze echt wil galopperen (ze moest namelijk helemaal niet), ze moest de hulpen geven en haar handen naar voor gooien (voor haar gevoel totaal geen contact meer, maar dat veel in werkelijkheid wel mee aangezien ze zo gespannen was
). Heeft even geduurd voordat ze dat durfde, maar 1x die stap gezet en het ging daarna gewoon super .. geen bokken meer .. en daardoor meisje ook steeds minder spanning .. 
Hoop dan enkel dat het hier nooit nodig gaat zijn .. zou ik niet zo fijn vinden 
En je moet ze natuurlijk niet op de meest onbetrouwbare rotbok laten rijden ... Maar vallen (en opstaan) hoort er wel bij natuurlijk, dus daar moet al vanaf het begin rekening mee gehouden worden

Maar als je eerlijk rijdt is ze superlief. Heb d'r zelf doorgereden en ze is dus behoorlijk licht aan de hulpen en ik weet dat er weinig bij d'r nodig is en dat leg ik ook duidelijk uit. Ook geef ik aan dat het een jonge pony is en dat ze dus wel de ruimte nodig heeft en dat je rustig moet zijn in je doen en laten (vind ik altijd belangrijk bij paarden maar bij jonge paarden nog net iets meer).
Alleen tja.. Als ik de aanwijzingen geef en het meisje in kwestie doet het niet.. Dan zeg ik op mijn beurt ook dat ik daar geen weken energie in ga stoppen als ze de eerste keer al geen aanwijzingen opvolgt 
Als je echt een bijrijdster zoekt is het natuurlijk niet handig als je weken of maanden handjes moet gaan vasthouden

Harde les wordt dat dan zegmaar
Ken ook iemand die een eigen pony heeft, meisje is wel jonger, maar menig manegekindje rijdt beter dan haar terwijl zij privé les krijgt (ok... als je kijkt van wie ze les krijgt.... logisch
)
Maar gevoelsmatig is ouder vaak "fijner".
.
.