Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:27

sallandval schreef:
Maar het rijden zit daar dus niet bij? Ik word ook gewoon betaald voor klusjes die ik doe voor andermans paarden hoor. Eerder reed ik op een stal waar ook iemand kwam voor klusjes en daar gewoon voor betaald werd met geld. Lijkt mij niet meer dan normaal.

Hier in het topic zijn mensen die de verzorgers 'betalen' dmv rijden op hun paard. Ik zou dat niet doen maar schijnbaar zijn er tegenwoordig mensen die dat voldoende betaling vinden of die nog bij willen betalen. Daar gaat het topic ook een beetje over of het terecht is. Jou wensen zijn weer anders. Ik vraag me oprecht af of je waar dan ook iemand gaat vinden die zonder enige vorm van betaling (in de vorm van geld danwel rijden) andermans klusjes gaat doen.

"Het rijden" wat dus voor de meeste het belangrijkste uitgangspunt is, is inderdaad niet inbegrepen. Omdat ik voorzichtig ben met mijn (chronisch geblesseerde) paard en alleen zelf rij. Het is wat terpentijn zegt, wat is rijden? Ik wil niet dat ze verkloot wordt (om het zo maar even te zeggen) door een 14 jarige penny, want betaalt die mee aan de dierenartsrekening? Denk t niet.

Ik heb mijn vorige verzorgster niet betaald, dat is ook nooit ter sprake geweest. En ik heb het ook nog nooit gehoord. Daarbij is het aanbod verzorgsters groter dan het aanbod (gratis) verzorgpaarden, dus heb ik voldoende keuze. En als we het wettelijk gaan bekijken, zou je die persoon niet eens (zwart) mogen betalen. Dus nee, dan doe ik het net zo lief elke dag zelf. Er komt vanzelf een geschikt iemand langs (heb nu meerdere opties, dus dat is gunstig).

Jezelf aanbieden aan verschillende mensen die gebruik willen maken van jouw diensten, zie ik anders. Dat is meer stalhulp. Ik zie regelmatig advertenties van meiden die voor 3 euro de box willen uitmesten. Ik kies daar niet voor en ik vind dat ook niet het belangrijkste. Ik wil alleen maar iemand die haar aandacht geeft. Die "klusjes" die bij het houden van een eigen paard horen, doe ik zonder enige moeite zelf. Maar wil iemand ervaring opdoen of wil iemand profiteren van andermans eigendom zonder 1 cent te betalen? Dat is waar het om draait.

sannedeedee1

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:50

Ik vind jou uitspraak een beetje bot over 14 jarige penny's :n
Ik begon met 14 bij mijn bijrijdpony en ik ben heel sirieus hoor, ik heb vandaag mijn eerste (selectie) wedstrijd gereden, en mag dus naarde regio kampioenschappen, dus ik rijd vrij sirieus als je mijn punt begrijpt.
ben nu 15, Ik heb bijv. elke week 2 x les, en ben en zit echt niet zomaar wat te prutsen aan de pony.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:07

@ sannedeedee1 ze zegt toch niet dat alle 14 jarige penny's zijn?
Ze zegt gewoon dat ze niet op een 14 jarige penny zit te wachten.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:30

Ik begrijp sannedeedee wel

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:18

Tigra_ schreef:
@ sannedeedee1 ze zegt toch niet dat alle 14 jarige penny's zijn?
Ze zegt gewoon dat ze niet op een 14 jarige penny zit te wachten.

Inderdaad. :j

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:10

Ik scheer ook niet alle 14 jarigen over één kam, maar mijn ervaring is wel dat deze leeftijdsgroep nog behoorlijk penny zijn. Beetje penny vind ik helemaal niet erg, maar zolang je maar wel je verantwoordelijk gedraagt. En dit mis ik wel vaak, helaas.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:54

Nee dat is zo. Ik ken iemand van 14, waarmee ik ook in een tweetal rij bijvoorbeeld, die super verantwoordelijk is en alles over heeft voor haar verzorgpaard. Zij wil ook echt verder en heeft ook een startkaart aangevraagd dit jaar. Meiden van 14 zitten vaak een beetje op de grens met de keuze voor jongens of paarden, waardoor je het risico loopt dat ze er binnen een jaar geen zin meer in hebben. Een goede 14-jarige is daarom erg moeilijk te vinden, vaak zijn de super ambitieuze en gemotiveerde meiden al voorzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:57

En al zijn ze ontzettend serieus over het paard, het zijn en blijven jonge meiden en die hebben vaak gewoon wat meer sturing nodig dan 16 of 18+.
Mijn bijrijdster is 13 en hartstikke serieus met de pony en wil ontzettend graag leren, maar dat neemt niet weg dat ik af en toe echt wel in moet grijpen en wat bij moet sturen als ik wil dat het voor alle partijen leuk en veilig blijft. Heeft niks te maken met onverantwoord zijn maar wel met zichzelf en de situatie overschatten.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:14

Ben ik dan ook penny omdat ik als 23 jarige een regenbooghalster heb gekocht voor mijn 2 jarige verzorgshetlander? :=
Maar ik snap het wel. Maar het zit hem ook in de generatie denk ik.
Ik verzorg mijn huidige verzorgpaarden (op de shet na natuurlijk, die is vorig jaar gekomen) 10 jaar. Ik was dus zo'n "penny meisje" van 13-14 jaar. Helaas voor mij geen penny spul omdat ik dat niet kon betalen.
En ja, ik ging in weer en wind naar de pony's toe om stallen uit te mesten in de winter. En ik kon niet eens rijden. Wij (ging meestal nog een meisje mee die de andere pony verzorgde) gingen meestal wandelen, tutten. De hele zaterdag waren we zoet. Eerst naar de manege, daarna naar de pony's. Thermoskan met warme chocolademelk mee, mp3 speler mee met van die boksjes zodat je muziek had bij het uitmesten van de stallen. :D Daarna gingen we meestal wandelen en poetsen. In de zomer hoefden we geen stallen te doen. Enkel paarden verweiden en jerrycans met water verslepen.

Tegenwoordig zien ze een verzorgpony als heel iets anders idd. Stallen uitmesten gebeurd alleen als je het heel lief vraagt maar liever niet. Regen? Nee, een paard heeft alleen beweging en aandacht nodig als de zon schijnt. :D Oke, toegegeven dat wij ook geen uren bij de pony's waren als het regende, maar ze kregen wel hun verdiende portie aandacht. :D
Maar nee, betalen doe ik niet voor een verzorgpony en ga ik ook nooit doen. Wel ben ik bereid om les te nemen op mijn kosten en evt. andere dingen aan te schaffen (borstels, halsters) en natuurlijk ben ik bereid om de "rotklusjes" op te knappen als stallen/weiland uit te mesten en het tuig te onderhouden. Dingen die ik de normaalste zaak van de wereld vind. Ik mag immers gratig rijden. ;)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:30

Mikkiej waar was je al die tijd, had ik jou maar gehad als dat lieve pennymeisje.
Ik kreeg alleen maar de mooiweer pennymeisjes die na een aai en knuffel weer vertrokken. En zodra je vroeg wat ze allemaal gedaan hadden, grote woorden wat ze allemaal gedaan hadden. Ja ja het zal.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:06

Ja idd.
Helaas heb ik momenteel geen tijd voor nog een vz pony, anders wou ik Valentino graag rijden!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:25

Hoi Kim, nou zie ik pas dat jij het bent :o

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:42

Wilde hier toch even reageren gezien feit dat ik ook al een aardige tijd opzoek ben naar een paard om te verzorgen en rijden. Wat ik zo frapant vind is dat ik, overal waar ik op reageer, inderdaad een bijdrage moet betalen van boven de 75 euro per maand. Zat zojuist nog op marktplaats en iemand vroeg 150(!!) euro.. Sorry, maar dan haak ik direct af. Ik ga niet betalen om 2 keer per week een paard te rijden en daarbij allerlei rotklusjes zoals stallen uitmesten en bijbehorende dingen te doen. Voor mij geld dan ook; verzorging zoals mesten, voeren, hooien, etc voor het kunnen rijden. Zo heb ik in het verleden 3 jaar bij iemand gestaan waar ik 5x per week kwam en vaak voor 3/4 paarden zorgde, soms voor allemaal als de andere verzorgsters die dag niet konden. Weer of geen weer, waterbakken moesten gevuld, paddock/bak moest uitgemest als ze buiten stonden, binnen moest uitgemest als ze binnen stonden, meehelpen met 1/2x per jaar de hooibalen op te laden die gemaakt werden van het gras dat teveel was, deel waar de paarden stonden schoonhouden. Dit werd ook gedaan als we niet konden rijden. Sterker nog, ik was in de winter bijna de enige die kwam omdat de rest 'het te druk had.' Zou was zijn geweest als ik voor de 3/4 uur per dag dat ik daar werk in stak, ook nog 75 euro moest gaan betalen.. Ervan uitgaande dat ik dit van mijn 14e tot 17e heb gedaan. Nu zie ik wel dat de klusjes geregeld minder zijn, maar vooralsnog zie ik het, als zoekende, echt niet zitten om zoveel te gaan betalen voor het sporadisch rijden van een paard.

Zelfs bij een manege ben je dan goedkoper uit, zeker als ik zie dat er iemand 150 euro voor een verzorgpaard durft te vragen. Kan aan mij liggen, maar ik vind al die hoge bedragen een beetje teveel van het goede.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:47

Oef, toen ik 6 jaar geleden begon met mijn verzorgpony was ik 14.
2 pony's aan huis.
Kreeg alle vrijheid met mn pony's, als ik maar mestte en keek of de waterbakken niet vies waren.
6/7 dagen in de week was ik er, uitmesten deed ik dagelijks, want elke dag 4 drollen is altijd beter dan 1x alle 28 te moeten opruimen (bij wijze van). Had ik geen tijd om te rijden? Gooide ik ze los of knuffelde ik ze, maar kwam wel. Regende het? Regenjas aan en uitmesten maar.
Eigenaren op vakantie, ik voer wel hoor, heerlijk!

Nu ben ik 20 en heb ik haar nog steeds, samen met mijn eigen paard (andere vz pony is overleden, en eigenaren boden ons aan om eigen paard neer te zetten).
Ben er nog steeds dagelijks, voeren wordt gedaan door de eigenaar van mn verzorgpony, maar de klusjes zijn niet veranderd.
Zie tegenwoordig ook veel mensen die alleen paarden op een stal willen, omdat ze dan geen klusjes hoeven te doen.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:48

Mikkiej schreef:
Ben ik dan ook penny omdat ik als 23 jarige een regenbooghalster heb gekocht voor mijn 2 jarige verzorgshetlander? :=

Hahaha, oh heerlijk. Ik heb een hoofdstel met paarse lak neusriem en blingetjes gewonnen en gisteren dus een paars sjabrakje erbij gekocht en nu nog paarse sporenriempjes en de rest van mijn wedstrijdoutfit paars-proof maken... Tsja, ik ben ook een penny voor het leven (en volgende maand 29 jaar).

Maar als ik alle verhalen zo lees, dan blijf ik het lekker zelf doen. Er zitten maar weinig echt goede meiden tussen. En er zijn altijd wel mensen op stal die mijn pony even buiten kunnen zetten als ik er niet ben of echt niet kan...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:01

Limitless schreef:
Zelfs bij een manege ben je dan goedkoper uit, zeker als ik zie dat er iemand 150 euro voor een verzorgpaard durft te vragen. Kan aan mij liggen, maar ik vind al die hoge bedragen een beetje teveel van het goede.

eh meestal niet hoor. Zeker niet wanneer je gaat kijken naar huurpaard op de manege. Heb prijzen voorbij zien komen :$ en dan werd het paard ook nog in de lessen gebruikt -O-

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:03

Nouja, als ik bij een willekeurige manege kijk waar 1 les 11 euro kost en ik er even vanuit ga dat ik een verzorgpaard 2x per week rijd en ook een uur, ben ik 66 euro kwijt, terwijl ik op de manege verder geen poot hoef uit te voeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:04

Limitless schreef:
Nouja, als ik bij een willekeurige manege kijk waar 1 les 11 euro kost en ik er even vanuit ga dat ik een verzorgpaard 2x per week rijd en ook een uur, ben ik 66 euro kwijt, terwijl ik op de manege verder geen poot hoef uit te voeren :)

maar ook niet bij ieder bijrijdpaard hoef je een poot uit te voeren hoor, je hoeft niet overal stront te scheppen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:05

Mijn bijrijdster betaalde € 50,- per maand en kwam 3x per week, dus dat is ruim € 4,- per keer. Hiervoor hoefde niets anders gedaan te worden dan poetsen en rijden. Paarden staan ultra inclusive, dus er hoefde niets gedaan te worden.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:07

chelle_dora schreef:
Limitless schreef:

maar ook niet bij ieder bijrijdpaard hoef je een poot uit te voeren hoor, je hoeft niet overal stront te scheppen.

Klopt misschien wel, maar ik zoek een verzorgpaard en geen bijrijdpaard :) Ik vind de bijkomende klusjes helemaal niet erg, maar wel als ik vervolgens zoveel mag gaan betalen per maand. Op marktplaats staan er genoeg die ook voor de nodige klusjes zoveel vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:11

Tja ik vind dan weer, als je een verzorgpaard zoekt, dus jezelf als verzorgster ziet, zie ik weer niet in waarom je wilt rijden, je zoekt immers een verzorgpaard en geen rijpaard.

Maar goed, ik ben daar heel simpel en helder in en dat is ook wel nodig denk ik. Verzorgpaard zoeken = ook echt alleen verzorgen; poetsen, tussen, op 't erf bezig zijn, paardjelief in de paddock zetten, (longeren in overleg, aangezien longeren hier werken is en niet een beetje rondlopen is).
Paardje om op te rijden zoeken = rijden. Ik zorg er dan echter wel voor, dat alles aanwezig is, en dat er geen klusjes hoeven worden gedaan, dus uitmesten e.d hoef je je dan niet druk om te maken. Zit wel een wezenlijk verschil in.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:15

Omdat ik altijd met het idee heb paardgereden op mijn oude adres onder het motto verzorgpaard = klusjes inruil voor poetsen en rijden ;-) Bijrijdpaard daarentegen die ik puur als een paard om op te rijden, en als ik alleen dat wilde zou ik naar de manege gaan :) Maar die discussie kunnen we uren aanvoeren :D Ik snap best dat men geld vraagt, daar niet van, paarden zijn duur. Maar je kan het ook overdrijven :) en 150 euro en ook 75 euro voor de combinatie rijden en daarnaast klusjes doen vind ik belachelijk veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:17

Dat snap ik. De andere kant kan echter ook flink overdrijven.
1x in de week stront scheppen maakt nog niet dat je onbeperkt kan rijden, en helaas zijn die types er ook nog steeds :+

Verzorgpaard is hier inmiddels een iets ander begrip, echt een paard/pony om mee te poetsen en te tutten, ik heb dat ook nooit anders gezien of ervaren :)

Wat betreft de prijzen.. Tja het is wat de gek ervoor geeft natuurlijk, net als pensionstallen en de prijzen van paarden an sich.

Ja, ik ben van mening, 150 euro voor 2x in de week inclusief alle "kútklussen" is een hoop geld, evenals dat 75 euro dat voor 1x in de week met alle kútklussen dat ook is.

Maar als het 75 euro is voor 2x in de week zonder enige vorm van klussen doen, is dat dan ook nog een hoop geld? Ik zelf vind dat, afhankelijk ook van de faciliteiten (waar je ook gebruik van maakt, dat vergeten een hoop!) nog best een redelijke prijs.

maar met klussen en dan de hoofdprijs betalen is inderdaad een beetje te veel van het goede, dat ben ik geheel met je eens.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:25

Die 75 euro vind ik als eerste ook afhankelijk van de facaliteiten die er beschikbaar zijn om te rijden. Als er alleen mogelijkheid is om buiten te rijden of in een wei vind ik het dat niet waard. Bovendien heeft niet iedereen zo'n grote beurs. Ik woon samen en leef van studiefinanciering, waarbij mijn maximale bijdrage 30 euro kan zijn voor de combinatie klusjes. Dus als ik al zou willen betalen, zegt het merendeel van de paardenhouders toch al tot ziens :) :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:28

Dan wordt het inderdaad wel vrij beperkt inderdaad als je meerdere keren per week wilt rijden :) Is rottig voor jou maar ik als paardeneigenaar snap dat ook best hoor, je moet eens weten hoeveel zielige verhalen je krijgt als je neerzet dat de bijdrage bespreekbaar is. Als ik alle mails moet geloven zit 3kwart in de schuldsanering, kunnen geen bijdrage missen maar komen vervolgens wel met het nieuwste van het nieuwste aanzetten qua rijkleding en paarden harnachement 'want dat vonden ze wel leuk om te kopen'.
Overigens vind ik alleen een wei of een modderbak ook geen 75 euro waard hoor, dat voorop gesteld! Ik vind wel dat als je een dergelijke prijs vraagt hier wel de accomodatie ook naar moet zijn, dat zeker :)

Ieder baas over zijn beurs natuurlijk, dat voorop gesteld maar als eigenaar krijg je af en toe zoveel zielige verhalen dat je wel een soort criteria gaat opstellen en een ieder die hier buitenvalt is inderdaad een tot ziens.