Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:42

Hahahaha, waarschijnlijk wel.
Moet ik toch maar verhuizen met de paarden ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:34

Nou, over de randstad zou ik ook niet te hard roepen dat je een wachtlijst zou hebben... Ik zit in de randstad en serieuze bijrijdsters (hier reken ik dus niet de te jonge, penny paarden knuffelaars mee) zijn ver te zoeken :+

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:41

de echte goede verzorgsters / bijrijders zijn een uitstervend ras, helaas.
Gelukkig heb ik een leuk team van verzorgsters en we ondervangen elkaar regelmatig mocht er ivm tijdgebrek/ ziekte etc iemand een tijdje niet kunnen komen.

Maar ik zoek nog steeds één iemand erbij, die zich stort op het verzorgen en bijrijden van mijn driejarige. Mijn advertentie staat er nu al een paar weken op, tot nu toe hebben er maar twee erop gereageerd en tot twee keer aan toe dacht ik iemand gevonden te hebben die geschikt waren. En tot twee keer aan toe een l*lsmoesdat ze er toch van af zien

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 01:45

Ik vind ook deze laatste toch weer een beetje vreemd. Ik ken maar heel weinig mensen die zelfstandig een jong paard kunnen doorrijden hoor. Althans, die het goed kunnen. En ik ken er geen die dat gratis doen, mezelf meegerekend.

Ik zie ze vaker langskomen hoor, advertenties voor jonge of zelfs nog onbeleerde paarden. Maar ruiters die goed een paard zadelmak kunnen maken en op kunnen leiden en bereid zijn er evt nog klusjes naast te doen (een enkeling heeft zelfs het lef om een bijdrage te vragen voor het inrijden van een paard!) en daar niets voor terug willen hebben...Ik vind het niet zo vreemd dat die heel zeldzaam zijn.

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 01:57

Ik betaal 30 p/m en eens in de 3 maanden een zak voer. Dit is voor 1 keer in de week. Ik mest uit, help met voer en doe heel soms een klusje op stal.
Hiervoor mag ik met een haflinger van 23 kleine recreatie ritten maken en rustig in de bak rijden. Ook longeren, bitloos, zonder zadel. Niet springen. Lessen op eigen kosten. Ik woon omgeving Dordrecht Rotterdam.

Eerst vond ik het heel weinig maar ik begin te twijfelen of het niet veel is.

Ik moest een keer toen ze geblesseerd was een maand de volle 30 euro betalen om te mesten en klusjes te doen omdat ik niks kon. De 2 maanden daarop was het opbouwen en alleen stappen (later rondje draven) hiervoor moest ik ook het hele bedrag betalen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 02:19

Ach, wat betreft eerst heel enthousiast zijn + een klik met paard en eigenaar hebben, maar toch niet doorgaan kan meer redenen hebben dan geld. Is mij ook overkomen. Keertje wezen proefrijden, razend enthousiast, overigens geheel gratis. En toen door omstandigheden pas 2 weken later heen kunnen. Maar dan ga je nadenken en piekeren. In mijn geval was ik achteraf toch niet zo enthousiast. Ik keek er niet zo veel naar uit om te gaan als met een ander bijrijdpaard dat ik heb gehad. En dat ik onbewust toch steeds aan het vergelijken was met mijn droomplekje om paard te rijden. Dus dat heb ik toen ook afgezegd.

Overigens kan ik bij dat droomplekje (nog) niet vast rijden. Pas over anderhalf jaar ongeveer worden de beestjes ingereden. En het andere paard rijdt al iemand op met een heel andere rijstijl. Dus in de tussentijd ben ik iets heel anders gaan doen, namelijk western.

Heb het er trouwens nog met de eigenaar over gehad, wat betreft een bijdrage. Na aanleiding van dit en een ander topic eigenlijk. En hij vertelde dat hij er ook veel plezier aan beleeft om ons te zien rijden, het kletsen, eventueel hulp met klusjes die helemaal niks met de paarden te maken hebben. En dat hij het eigenlijk ook mist dat er nu wat minder regelmatig de meiden van de paarden langskomen. Maar een bijdrage vond hij ook onzin, gezien hij er dus ook veel plezier aan beleeft. Voor beide partijen winst :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:14

Maar bij mij is het niet alleen een bijdrage, ze krijgen er tweemaal per maand privéles ervoor.
Dus ze betalen voor de lessen en niet voor het bijrijden / verzorgen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:10

Dat is inderdaad anders. Ik betaalde inderdaad ook gewoon zelf voor de les.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:36

Het gaat mij echt niet om dat ik rijk moet worden van de bijdrage, maar ik heb die verplichting van tweemaal les bij mij afnemen erin gezet, zodat ik zicht houd op de vorderingen. En dat ik gelijk kan helpen bij problemen.
Tevens houd ik zicht op hoe er met mijn paarden omgegaan wordt, aangezien ik de bijrijders niet elke week tref.

Blijkbaar is dit bij sommige te veel gevraagd, terwijl het duidelijk in de advertentie staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:27

Ik ben altijd tegen een bijdrage in de financiële kosten geweest.
Inmiddels toch aardig wat bijrijders/verzorgsters verder ben ik enigszins wel wat veranderd van mening.

Bij ons op de pensionstal worden er momenteel twee paarden geleased, de een betaald voor drie dagen 100,- en krijgt dan ook nog een uur les (dus eigenlijk 4x rijden inde week).
De ander betaald geloof ik 25,- euro voor 1x rijden in de week.
Beide bijrijders mogen zelfstandig met de paarden aan de gang in de rijbak, mogen op buitenrit onder begeleiding van eigenaresse en mesten uit.

Ik vroeg een keer waarom ze nu eigenlijk een bijdrage vroegen (ik deed dat niet) en ik kon hun beredenering eigenlijk wel begrijpen.
Zij gebruiken ons paard, onze spullen en we maken tijd vrij om die meiden wat te leren, daarbij zijn ze een stuk bewuster dat ze goed om moeten gaan met de spullen en met het paard.
Paardrijden op de manege kost ook geld en een paard huren voor een buitenrit kost ook geld.

Mijn zus en ik hadden dus een bijrijdster maar die is gestopt. Nu zoeken we een nieuwe en hebben een advertentie geplaatst op MP.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:11

myk_en_shant schreef:
Maar bij mij is het niet alleen een bijdrage, ze krijgen er tweemaal per maand privéles ervoor.
Dus ze betalen voor de lessen en niet voor het bijrijden / verzorgen.

Dat heb ik gezien. Maar dan nog heb je echt een goede, ervaren ruiter nodig. Want met twee keer per maand lessen redden de meesten het echt niet met een jong dier (zijn er genoeg die het met tweemaal per week les er nog moeilijk mee hebben)
Juist die ruiters hebben vaak al hun eigen instructrice, rijden soms al meerdere paarden en zitten echt niet te wachten op extra kosten om een paard van een ander door te gaan rijden. Want een paard doorrijden is imo gewoon werk. Je bent op zoek naar een dienst, je hebt iemand nodig die jou een dienst levert (het doorrijden van een paard). Maar je advertentie past niet bij dat publiek, die is namelijk opgesteld alsof jij de dienst gaat leveren (beschikbaar stellen van paard en lessen). Dat kan in jouw ogen wel zo zijn, maar de praktijk vertelt mij dat het anders werkt. Oplossing kan zijn je verwachting bijstellen (bijvoorbeeld een goede ruiter naar keuze een klein bedrag betalen voor het opleiden van jouw paard) of de andere kant op; zelf meer begeleiding bieden en een ruiter met veel minder ervaring met je paard aan de slag laten gaan.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:06

Ik zoek een verzorgster voor mijn paard en er had iemand gereageerd. Zou wilde zij het wel doen, maar als ik haar zou betalen!? Alleen voor verzorgen he, dus niet trainen of doorrijden of iets dergelijks. Omgekeerde wereld lijkt mij.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:30

Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuk bijrijdpaard voor een dag in de week en het schiet niet echt op helaas. Ik merk dat hier in deze omgeving redelijk de hoofdprijs wordt gevraagd, heb al vergoedingen van € 60,- voorbij zien komen. Ik hoef niet op wedstrijd, wil vooral eens per week leuk rijden en wil ook prima uitmesten en dergelijke dus ik vind een hoge vergoeding vragen hiervoor eerlijk gezegd ook niet redelijk. Ik wil zelf dan ook weinig of niets betalen aan vergoeding. Andersom vind ik betaald willen worden voor het rijden en verzorgen ook weer onredelijk.

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:44

Ik ben ook opzoek. Heb ook vandaag een advertentie gemaakt. Ik kan helaas geen bijdrage betalen. En dat is vooral het grote probleem hier. En als ze gratis zijn is het altijd te ver weg.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:15

mijn bijrijder betaald niks. Maar denk als ik andere ooit zou nemen om wat voor reden ook dat ik wel kleine bijdrage ga vragen. Dit ter motivatie om te komen..... Nu komt ze bijv als er 3 spetters regen vallen niet.. Terwijl er van alles mogelijk is, werdstrijdjes, buitenritjes ect. Ik ben ook Orun gdiplomeerd dus krijgt ze ook les.. Maar lijkt lijkt wel of kleine gemotiveerde kinderen er niet meer zijn. In elke geval geen gemotiveerde ouders in elk geval. Die vinden het al teveel moeite hun kind te brengen..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:48

Anna_Dani schreef:
Ik zoek een verzorgster voor mijn paard en er had iemand gereageerd. Zou wilde zij het wel doen, maar als ik haar zou betalen!? Alleen voor verzorgen he, dus niet trainen of doorrijden of iets dergelijks. Omgekeerde wereld lijkt mij.

Hoezo? Waarom zou iemand gratis jouw klusjes komen doen? Of begrijp ik het nou verkeerd?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:49

chelle_dora schreef:
Nou, over de randstad zou ik ook niet te hard roepen dat je een wachtlijst zou hebben... Ik zit in de randstad en serieuze bijrijdsters (hier reken ik dus niet de te jonge, penny paarden knuffelaars mee) zijn ver te zoeken :+

Ja okee, maar er is een verschil tussen 100 euro exclusief lessen en 54 euro inclusief lessen. Zelfs voor randstedelingen.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:45

Zou wel een verzorgpaard willen maar als ik kijk hoeveel sommige mensen er voor vragen haak ik snel af, die bedragen kan ik echt
niet bij elkaar sprokkelen (of mijn hele zakgeld is direct op, dus dan kan ik ook geen andere leuke dingen doen/kopen). Wil best wat
geld betalen, maar 50,- per maand voor 1/2x per week verzorgen gaat mij toch iets te ver...

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:54

Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat je met het paard mag doen....en wat voor klusjes er gedaan moeten worden.
Ik rij nu bij mensen thuis met verschillende paarden, ze is super blij dat ik haar kan helpen.
En met het doorrijden van een jong paard.
Ook als het haar niet lukt om de stallen uit te mesten dan help ik haar die dag daar ook mee.

Nu weet ik ook wel dat er veel tegenwoordig snel afzeggen, en dan snap ik het wel dat sommige een bijdrage vragen dat ze er ook van op aan kunnen.

Zelf voel ik mij verantwoordelijk ook al is het niet mijn eigen paard, ook al ben ik ziek zou ik bijna nog gaan. Is het aan het stortregenen ga ik er ook door heen.
Het is natuurlijk niet altijd alleen maar met mooi weer rijden.
En ik denk dat sommige daar te "verwend" in zijn.

Er moeten van te vore duidelijk afspraken gemaakt worden. Wat de eigenaar precies verwacht van de bijrijder.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:09

sallandval schreef:
Anna_Dani schreef:

Hoezo? Waarom zou iemand gratis jouw klusjes komen doen? Of begrijp ik het nou verkeerd?

Omdat eerder werd genoemd dat het trainen of doorrijden van paarden wel betaald dient te worden. Maar dan ben je echt op zoek naar iemand met meer kennis en ervaring die jouw paard klaar maakt voor wedstrijden. Maar dat zoek ik dus niet, ik zoek "gewoon" een verzorgster en daar ga ik niet voor betalen. Als ik de stalling, hoefsmid, voer, dierenarts e.d. bij elkaar optel, dan lijkt het mij fair enough als zij voor niks gebruik mag maken van mijn paard (waarvoor ik de kosten draag).

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:08

Zo denk ik er ook over.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:10

Anna_Dani schreef:
Omdat eerder werd genoemd dat het trainen of doorrijden van paarden wel betaald dient te worden. Maar dan ben je echt op zoek naar iemand met meer kennis en ervaring die jouw paard klaar maakt voor wedstrijden. Maar dat zoek ik dus niet, ik zoek "gewoon" een verzorgster en daar ga ik niet voor betalen. Als ik de stalling, hoefsmid, voer, dierenarts e.d. bij elkaar optel, dan lijkt het mij fair enough als zij voor niks gebruik mag maken van mijn paard (waarvoor ik de kosten draag).

Maar het rijden zit daar dus niet bij? Ik word ook gewoon betaald voor klusjes die ik doe voor andermans paarden hoor. Eerder reed ik op een stal waar ook iemand kwam voor klusjes en daar gewoon voor betaald werd met geld. Lijkt mij niet meer dan normaal.

Hier in het topic zijn mensen die de verzorgers 'betalen' dmv rijden op hun paard. Ik zou dat niet doen maar schijnbaar zijn er tegenwoordig mensen die dat voldoende betaling vinden of die nog bij willen betalen. Daar gaat het topic ook een beetje over of het terecht is. Jou wensen zijn weer anders. Ik vraag me oprecht af of je waar dan ook iemand gaat vinden die zonder enige vorm van betaling (in de vorm van geld danwel rijden) andermans klusjes gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:36

Als ik het goed begrijp vinden de meesten hier dat wanneer je klusjes doet als uit mesten, poetsen, materiaal onderhouden je geen bijdrage zou moeten vragen voor het rijden.

Maar hoe zien jullie het dat iemand geen klusjes hoeft te doen maar wel kan rijden en daar een bijdrage voor betaald?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:18

Het is in feite een haast "onmogelijke" discussie omdat er hele verschillende maatstaven worden gehanteerd door de posters (zowel door de eigenaren die iemand zoeken als door potentiele verzorgsters/bijrijdsters).

Zo vind ik het bijvoorbeeld nogal een verschil tussen "verzorgen" (alleen dat dus) en (op niveau!) rijden en uitbrengen op bijv. wedstrijden.

Vele "verzorgsters" verwachten ook voor niks op een paard te mogen rijden. Maar wat is rijden?
Als het om kwaliteitspaarden gaat mag je blij zijn als je voor niets een fantastisch paard onder je reet krijgt, lijkt me. Dat daar enig poets en verzorgwerk aan vooraf gaat spreekt vanzelf.
Als het om recreatierijden gaat, en je kunt dat als eigenmaar zelf niet om welke reden dan ook, maar je kunt er iemand anders mee blij maken en het paard ook, zie ik geen reden om zo iemand daarvooir te betalen.
In geval van een eigen paard verder op te leiden (als je als eigenaar bijv. zelf niet zo best met je paard door 1 deur kan, of je hebt tijdelijk geen tijd, door zwangerschap, of medische problemen, of te druk met werk, of mogelijk zelf niet het juiste niveau hebt om je paard uit te brengen) wordt het verhaal al iets anders, vind ik. Het zou IMO raar zijn als de rijdster die je paard ook nog in de sport uitbrengt om een vergoeding te vragen. Dat stijgt voor mij dan ook het woord "verzorgster" te boven. Bij dat laatste zie ik bijv. iemand die het paard hanteert, binnen en buiten zet, groomt, de stal uit mest etc.
Maar niet rijdt.

Het betalen van een verzorgster lijkt me niet gebruikelijk.
Het betalen van een bijrijder ook niet.
Maar dan kom je op: je zoekt iemand die je paard beter rijdt, doorijdt, verder opleidt en ook in de wedstrijden uitbrengt....moet je die dan wel of niet betalen?
NIET, als je zelf alle andere kosten (ook die van de wedstrijden) draagt?
Of WEL omdat het paard er beduidend beter van wordt?