Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:26

chelle_dora schreef:
Tot het moment dat je een bijrijdster bent; dan is het toch nog steeds een luxeproduct, voor de bijrijdster toch net zo goed? :')

Nee, hooguit een luxedienst; een bijrijder 'heeft' namelijk niets. En dat is het inderdaad; je moet wel de tijd en de middelen (vervoer etc) hebben om te kunnen rijden.

Als eigenaar moet je dus maar net iemand vinden die het zich kan permitteren om een deel van zijn tijd aan andermans luxeproduct te kunnen besteden. En die er daarnaast eventueel ook nog een bijdrage voor over heeft.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:26

sallandval schreef:
Tigra_ schreef:
Er zijn er hier al meerdere voorbij gekomen die vinden dat hun betaald zouden moeten worden. Wie denken ze dat ze zijn. Dan kan je nog zo'n geweldige ruiter zijn als dat voor mij als eigenaar geen meerwaarde heeft dan kan je Anky heten maar als ik een betalende bijrijder wil zal ze gewoon moeten betalen. Ik wil mijn paard niet hoger getraind hebben dan voegt niets toe dus waarom zou je dan al bijrijder denken dat het dan voor niets moet. Jij als bijrijder zit zonder en zoekt iets.

Ik heb nog niemand gezien die vind dat ze betaald moeten worden voor het bijrijden? Bovendien zie ik op bokt markt veel meer bijrijdpaarden aangeboden dan gezocht, dus hoezo zoekt alleen de bijrijder iets? Schijnbaar zijn er ook heel veel eigenaars die een bijrijder zoeken?

Die zijn volgens mij in dit topic toch ook voorbij gekomen.
"De eigenaar zou mij eerder moeten betalen dat dat ik ga betalen". Ik heb vaker voorbij zien komen hoor.
Maar ik ga niet meer dan 100 pagina's doorspitten om die te vinden.
Ik bedoel niet dat alleen de bijrijder zoekt je bent alleen in een mindere positie omdat je alleen jezelf in de aanbieding hebt.
Daarnaast is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Blijkbaar is er momenteel genoeg te vinden als je een paard zoekt om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:31

sallandval schreef:
chelle_dora schreef:
Tot het moment dat je een bijrijdster bent; dan is het toch nog steeds een luxeproduct, voor de bijrijdster toch net zo goed? :')

Nee, hooguit een luxedienst; een bijrijder 'heeft' namelijk niets. En dat is het inderdaad; je moet wel de tijd en de middelen (vervoer etc) hebben om te kunnen rijden.

Als eigenaar moet je dus maar net iemand vinden die het zich kan permitteren om een deel van zijn tijd aan andermans luxeproduct te kunnen besteden. En die er daarnaast eventueel ook nog een bijdrage voor over heeft.

Als bijrijder moet je ook maar net iemand vinden die zijn paard beschikbaar kan en wil stellen aan een ander. Als iemand z'n paard gratis wil uitlenen heb je mazzel, maar om het nou dusdanig op te hemelen dat het een gigantische dienst is dat iemand anders zijn enoooooorm kostbare tijd "moet" opofferen voor jouw paard.. Rot toch op man, dat slaat echt nergens op.

Mijn paard is voor mij een luxeproduct, en voor een bijrijdster net zo goed. Anders moeten alle maneges ook maar gratis worden als je wilt vrij-rijden met een paard; dan komt er geen instructie aan te pas dus waarom moet daar dan voor betaalt worden? :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:36

Tigra_ schreef:
"De eigenaar zou mij eerder moeten betalen dat dat ik ga betalen". Ik heb vaker voorbij zien komen hoor.

Ik heb ze niet gezien hoor, lijkt mij ook onzin dat iemand dat denkt; zo iemand biedt zichzelf wel aan als trainer.

Citaat:
Daarnaast is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Blijkbaar is er momenteel genoeg te vinden als je een paard zoekt om te rijden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:42

chelle_dora schreef:
Als bijrijder moet je ook maar net iemand vinden die zijn paard beschikbaar kan en wil stellen aan een ander. Als iemand z'n paard gratis wil uitlenen heb je mazzel, maar om het nou dusdanig op te hemelen dat het een gigantische dienst is dat iemand anders zijn enoooooorm kostbare tijd "moet" opofferen voor jouw paard.. Rot toch op man, dat slaat echt nergens op.

Tijd is kostbaar, dat kun je onzin vinden maar het is nu eenmaal zo. Tijd is geld is niet voor niets een uitdrukking :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:45

Goh, dan moeten ze zich allemaal uitgeven als stalruiter en niet als bijrijder denk ik..
En ik me maar afvragen waarom er tegenwoordig zoveel smurfjes zijn die betaald willen worden en zelfs kilometervergoeding vragen omdat ze op je paard komen rijden.. Gekkenwerk.. :+

Weet je wat de grote grap is? Als je dan (met die formule) geld zou vragen voor de dagen/werken dat je de combinatie begeleidt, ben je gierig en moet je het zelf maar doen. Maar heuy, tijd is geld. Hoe sta je daar dan tegenover, als een eigenaar geld vraagt voor de tijd die degene steekt in het begeleiden van de combinatie? Of moet een eigenaar z'n paard maar gewoon gelijk meegegeven, no questions asked? :')

En krijg jij van je baas trouwens ook je reistijd vergoed, ook als je in de file staat bijvoorbeeld? Of neem je dat maar voor lief, anders heb je geen baan immers.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:48

sallandval schreef:
Tigra_ schreef:

Ik heb ze niet gezien hoor, lijkt mij ook onzin dat iemand dat denkt; zo iemand biedt zichzelf wel aan als trainer.

Citaat:

Ik heb ze toch voorbij zien komen. Volgens mij ook in dit topic maar ook in andere topics waar de discussie is geweest over het wel en niet betalen. Heb zelf trouwens ook weleens zo een reactie gehad toen ik een bijrijder zocht. Die wilden wel komen voor wat was het 20 of 25 euro per keer. Dat vraag ik toch helemaal niet sommige kunnen gewoon niet lezen. Als ik een trainer zoek dan pak ik wel iemand die zich bewezen heeft.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:49

Ik ben bereid aan het begin een bepaalde hoeveelheid tijd in mijn bijrijdster te stoppen, maar daarna houdt het op. Dan kan ik namelijk net zo goed zelf rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:52

Sheran schreef:
Ik ben bereid aan het begin een bepaalde hoeveelheid tijd in mijn bijrijdster te stoppen, maar daarna houdt het op. Dan kan ik namelijk net zo goed zelf rijden.

Ik ook hoor :)
Ik ga nu ook m'n bijrijdster opnieuw begeleiden en dat vind ik niet erg, maar het zou bijvoorbeeld geen 6 maanden aan de longe moeten zijn want tegen die tijd kan ik er zelf ook gemakkelijk weer op rijden :=

maar vroeg me af hoe sallandval zo'n situatie dan zou oplossen :')

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:31

zerline1997 schreef:
Ik heb echt een enorme mazzel met mijn verzorgpony! Ik kom er 2x per week en rijd er 1x per week op. Ze staat op een all-in stal en ik hoef helemaal niets te doen. Er is een binnenbak aanwezig ( waar ik alleen met extreem slecht weer in rijd) en 2 buitenbakken en een drafbaan.

Ik hoef hiervoor helemaal niets te betalen :o Ik ben de eigenaresse dan ook enorm dankbaar en geef haar zo nu en dan een cadeautje.

Kijk dat is natuurlijk leuk, ik kocht altijd voor mijn verzorgpaardjes wat leuks. Bij mijn vorige had ik super leuk dekje, en die heeft ze nu nog. Nu zijn ze dan verhuisd. Maar ik heb haal hem wel weer op

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:43

chelle_dora schreef:

Soms is het wel zo dat je als bijrijder als slaafje wordt gebruikt. Ik betaal bijvoorbeeld bij mijn bijrijdpaard een zeker bedrag in de maand. Sinds kort beveelt de eigenaresse mij steeds meer en ik mag bijna niets behalve in de bak rijden of longeren zoals dat op het schema staat (wat iedere week verandert.. :+ ) Al met al vind ik het heel erg zonde van mijn geld. Ik bied mezelf aan als bijrijder en als iemand dan geld vraagt zodat ik haar paard mag rijden, ga ik rijden met de intentie dat het voor mijn eigen plezier is. En niet perse om de eigenaresse uit de brand te helpen. Als zij dan op de dagen dat ik het druk heb en niet naar de pony hoef, vraagt of ik ben geweest en of ik nog even wil gaan om half zeven s' avonds, is dat toch wel kostbare tijd die je moet opofferen. Want ik wil toch ook het beste voor die pony.
Ik begrijp dat een paard houden hartstikke duur is, zeker waar ik woon. Daarom vind ik het helemaal niet erg om iets bij te dragen, maar dan liever in natura. Ik heb een aanbod gekregen van een stalgenoot, ik mag haar paard bijrijder, mits ik les neem en dan met de voorkeur bij haar instructrice. Ik vind het dan meer dan normaal om af en toe eens een pak vlas te betalen of een nieuw halstertouw als dat stuk is etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:45

Niniee schreef:
chelle_dora schreef:

Soms is het wel zo dat je als bijrijder als slaafje wordt gebruikt. Ik betaal bijvoorbeeld bij mijn bijrijdpaard een zeker bedrag in de maand. Sinds kort beveelt de eigenaresse mij steeds meer en ik mag bijna niets behalve in de bak rijden of longeren zoals dat op het schema staat (wat iedere week verandert.. :+ ) Al met al vind ik het heel erg zonde van mijn geld. Ik bied mezelf aan als bijrijder en als iemand dan geld vraagt zodat ik haar paard mag rijden, ga ik rijden met de intentie dat het voor mijn eigen plezier is. En niet perse om de eigenaresse uit de brand te helpen. Als zij dan op de dagen dat ik het druk heb en niet naar de pony hoef, vraagt of ik ben geweest en of ik nog even wil gaan om half zeven s' avonds, is dat toch wel kostbare tijd die je moet opofferen. Want ik wil toch ook het beste voor die pony.
Ik begrijp dat een paard houden hartstikke duur is, zeker waar ik woon. Daarom vind ik het helemaal niet erg om iets bij te dragen, maar dan liever in natura. Ik heb een aanbod gekregen van een stalgenoot, ik mag haar paard bijrijder, mits ik les neem en dan met de voorkeur bij haar instructrice. Ik vind het dan meer dan normaal om af en toe eens een pak vlas te betalen of een nieuw halstertouw als dat stuk is etc.

Maar dat zijn dingen die je kunt bespreken, je kan dan toch tegen haar zeggen joh, we hebben zus en zo afgesproken en anders vervalt de bijdrage van mijn kant?
Daar ben je óók zelf bij, tuurlijk er zijn eigenaren from hell maar als je jezelf zo voor het karretje laat spannen, is het ook een beetje je eigen schuld :+

Wat berteft het dingen wel of niet mogen, ook dat zijn dingen, die bespreek je toch van tevoren en dat weet je toch van tevoren? Mijn bijrijdster mag nu ook alleen maar in de bak rijden en mag er ook niet mee naar buiten, ook niet aan de hand. Heb ik d'r ook van tevoren gezegd, dat in d'r uppie naar buiten gaan nog niet aan de orde is, en buiten wandelen aan de hand na een vervelende ervaring vorige keer ook niet meer. Maar dat is wel in goed overleg en ik denk dat dat ook bij veel "combinaties" ontbreekt: overleg en communicatie.

Niniee

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:57

Ik laat me niet voor het karretje spannen. Ik trek me niet veel aan van het commanderen, maar ik vind het wel vervelend dat ze dat doet. Communicatie is niet het sterkste punt, dat is zeker waar. Ik weet niet hoe ik dat moet verbeteren, ze verzint namelijk telkens excuses. Ik ben haar altijd dankbaar geweest dat ik haar paard mag bijrijden en ben dan ook een trouwe verzorgster.
Dingen wel of niet mogen veranderen dus per minuut. In het begin had ze gezegd dat ik alles mocht, ik mocht springen, buitenrijden, noem maar op. Wil ik voor de eerste keer met hem naar buiten, netjes gevraagd. Antwoord was positief, maar wel met iemand samen. Oke prima, meer zielen, meer vreugd. Vervolgens moet ik met slof naar buiten en er moet een ander bit in. Daarna belt ze op, ik zit net erop en heb warmgereden. Ga toch maar niet meer naar buiten, hij is er vanochtend vandoor gegaan enzo. Hij was zo mak als een lammetje. Ik wil niet zeggen dat het tussen alle bijrijders en eigenaren zo gaat (ken ook voorbeelden die het allebei hartstikke gezellig hebben), maar het ligt dus niet altijd alleen maar aan de bijrijder die zich aanstelt. Denk dat je dan gewoon de verkeerde bijrijder hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:01

Nuja, ik denk dat dat deels ook een hele hoop miscommunicatie is, maar ook wel voorzichtigheid van de eigenaresse hoor.
Mijn pony kan bij mij ook ontzettend braaf zijn, maar toch gaat ze er bij m'n bijrijdster vandoor en is ze ook heel ongelukkig gevallen toen ze er zonder zadel op aan het hobbelen was (mocht ook van mij, maar nu dus ook niet meer). Kan dus ook gewoon zijn dat de eigenaresse heel kritisch naar 't paard kijkt en geen ongelukken wil. Ik denk dat je het dan beter met de eigenaresse erover kan hebben ipv erover te klagen op bokt. Laten we het zo stellen, moest mijn bijrijdster zoiets over mij zeggen op een forum zou ik toch mooi even vertellen dat ze d'r cap op kan halen en een ander paardje kan zoeken.. Vind dat altijd zo jammer, wel op een forum klagen maar niet met de eigenaresse praten.

En tja, als jij betaalt voor vaste dagen, en jij gaat dan op het laatste moment omdat zij je belt nog even een dagje extra omdat het haar niet uitkomt, dan laat je je in mijn optiek wel voor het karretje spannen, maar goed :+

Maar goed, ik zal dan ook in de ogen van velen een vervelende eigenaar zijn.. Moet je betalen nog ook om te rijden, hoef je niet eens uit te mesten of wat dan ook en als pony d'r bui heeft mag je d'r inderdaad niet mee naar buiten :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:26

Ik vind het heel wat als een bijrijdster met het paard naar buiten mag! Als eigenaar blijf je toch verantwoordelijk voor wat er met het paard en je bijrijdsetr gebeurt. Je moet er toch niet aan denken dat ze een ongeluk krijgen dat zo makkelijk voorkomen had kunnen worden. Daarom mag mijn bijrijdster in het begin ook nauwelijks wat :P

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:05

Ik heb het hier toch ook al gelezen hoor... Mensen,die zeggen,dat ZE beter betaald zouden moeten worden ( omdat ZE de eigenaar helpen ) ipv een bijdrage te leveren aan de eigenaar... Ja dit noemen ZE stalruiter zijn een geen bijrijden --'
Mensen die zeggen dat ze willen betalen op de manege maar voor een bijrijdpaard niet omdat de situatie anders ligt... Wat ligt er dan anders? Als je Wilt vrij rijden betaal je ook ( prijs hangt af van manege tot manege).
En misschien ligt het aan mijn regio, maar heb je een bijrijdpaard op een manege is het duurder dan gewoon te gaan lessen op die manege en zijn de dagen ook strenger.
Heb je een bijrijdpaard op een kleinschalige privé stal kan het misschien minder duur uitkomen.
Persoonlijk heb ik het altijd gekend dat als je de helft van de week komt, de helft van de stalling betaald ( en nee ik heb nooit op grote en luxueuze maneges gereden ).
Maar ja zal wel aan mijn Belgische mentaliteit liggen ;-)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:10

sallandval schreef:
chelle_dora schreef:

De bijrijder HEEFT op de dagen dat ze komt een 'eigen' paard tot haar beschikking toch? Dus op die dagen kan ze haar hobby véél fijner uitvoeren dan op een manege? Ja, een hobby kost tijd en geld inderdaad!

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:50

Ik ben dus gaan kijken en rijden gister (ging heel goed) maar het is €85 per maand 2 (soms 3) keer per week mijnmoeder vind dit veel te veel

Is dit bedrag inderdaad te hoog?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:50

lienieminie schreef:
Ik ben dus gaan kijken en rijden gister (ging heel goed) maar het is €85 per maand 2 (soms 3) keer per week mijnmoeder vind dit veel te veel

Bijdrage is heel persoonlijk. Vind jij het dat waard? Je kan kijken naar wat je allemaal kan/mag en wat voor faciliteiten er zijn. Daar zou ik zelf naar kijken. En eventueel of je ook andere klusjes moet doen.
Je zou zo'n 10,60 per keer betalen. Je moet het zelf beslissen. Zijn mensen die 100 betalen voor 2 dagen in de week en er zijn er die 50 betalen voor 2 keer. Je moet je echt afvragen of het jouw die 85 euro per maand waard is en wat komt er eventueel nog bij. Wil je nog gaan lessen bv dan komt dat er waarschijnlijk bij?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:29

mohica schreef:
Ik heb het hier toch ook al gelezen hoor... Mensen,die zeggen,dat ZE beter betaald zouden moeten worden ( omdat ZE de eigenaar helpen ) ipv een bijdrage te leveren aan de eigenaar... Ja dit noemen ZE stalruiter zijn een geen bijrijden --'
Mensen die zeggen dat ze willen betalen op de manege maar voor een bijrijdpaard niet omdat de situatie anders ligt... Wat ligt er dan anders? Als je Wilt vrij rijden betaal je ook ( prijs hangt af van manege tot manege).

Ik ben het er mee eens dat een betaalde kracht geen bijrijder is. Persoonlijk vind ik iemand die betaalt voor het rijden ook meer vergelijkbaar met het vrij rijden/leasen of huren op een manege. Misschien zou het handig zijn om betalende mensen dan ook geen bijrijders meer te noemen maar huurders of leasers, dan zijn alle onduidelijkheden ook meteen uit de wereld. Ook in advertenties.

Voor mij impliceert de naam 'bijrijder' tenminste dat het om een wederdienst gaat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:02

Hm, die link kan ik niet leggen, dat het om een wederdienst zou gaan.

Van leasen of huren lijkt me geen sprake bij een klein bedrag, het lijkt me dat alles minstens voor de helft wordt betaald (in tijd én in geld) dat je wellicht kunt spreken over leasen of huren.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:06

Tigra_ schreef:
lienieminie schreef:

Bijdrage is heel persoonlijk. Vind jij het dat waard? Je kan kijken naar wat je allemaal kan/mag en wat voor faciliteiten er zijn. Daar zou ik zelf naar kijken. En eventueel of je ook andere klusjes moet doen.
Je zou zo'n 10,60 per keer betalen. Je moet het zelf beslissen. Zijn mensen die 100 betalen voor 2 dagen in de week en er zijn er die 50 betalen voor 2 keer. Je moet je echt afvragen of het jouw die 85 euro per maand waard is en wat komt er eventueel nog bij. Wil je nog gaan lessen bv dan komt dat er waarschijnlijk bij?

Lessen krijg ik dan 1x per week van haar ik mag naar buiten, in de bak, longeren eigenlijk alles wel maar voor mij is die 85,- het 100000% waard maar ik betaal niet dat doet mijn moeder en zij vind het een beetje veel maar ik ga nog een keer goed met haar praten enz.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:17

lienieminie schreef:

Als ik je moeder was zou ik het je zelf laten betalen. Ik weet natuurlijk niet hoeveel folders je per maand moet rondbrengen voor 85 euro maar als je dat er voor over hebt is het niet te duur. Je kunt immers pas inschatten of iets het geld waard is als je dat geld zelf moet verdienen.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:26

Ik verdien nog geen 50,- per mand dus dat gaat em ook niet worden

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:32

lienieminie schreef:
Ik verdien nog geen 50,- per mand dus dat gaat em ook niet worden

Dan kun je toch inschatten of je ook het dubbelen aantal uren zou willen werken? Als je dat wel wilt hebt je je moeder zo overtuigd!