Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:21

Ik had de optie om te lessen bij iemand bij stal die ook de andere bijrijder van mijn bijrijdpaard les geeft, maar had besloten dat niet te doen... Ik heb afgelopen week een les gevolgd bij iemand anders als proef en het ging erg goed. Ik denk dat het ook belangrijk is dat de klik tussen leerling en instructrice er ook is :) Ik ben dus absoluut wel bereid op eigen kosten lessen te nemen zodat het paard en ik beter lopen :)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:40

ik kom er even tussen ;) . Ikzelf heb een bijrijdster, deze hoeft van mij NIETS te betalen. Het is mijn paard, mijn verantwoordelijkheid en het was ik die met een probleem zat. Vind niet dat mijn bijrijdster daar de dupe van kan/mag worden. Ze mag gebruik maken van al het materiaal zolang deze met zorg wordt behandeld.

Ik ben ontzettend tevreden van hoe ze met mijn paard omgaat. Het rijden is op een vriendelijke manier en ze heeft me de vraag gesteld indien ze op een naburige manege mag lessen. Gezien ik de stijl ken is het voor mij geen probleem. Overigens, de dagen dat ze komt rijden (die ze zelf mag kiezen, want ik ben geen voorstander voor verplichte dagen), doet ze ook keurig de stal en wordt Wilma ook gevoerd door haar.

Ik ben op en top blij met mijn verzorgster! Ik had het niet beter kunnen treffen.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:25

Ik lees hier echt zo veel verschillende situaties waarin wel of juist niet betaald wordt.
Ik denk dan ook dat het compleet situatie afhankelijk is (en wat je eerdere ervaringen zijn telt dan misschien ook wel mee). Want op dit moment heb ik een verzorgster die niks betaald, zij helpt mij door in het weekend mijn (overigens nog niet ingereden) paard te verzorgen (incl. staluitmesten e.d). Zou hij echter op een stal staan waar ook in het weekend alles voor me wordt gedaan (uitmesten, buiten zetten etc.) en hij zou al ingereden zijn, tja dan zou ik misschien ook aan een bijdrage gaan denken..
Ik denk dat iedereen moet doen wat past bij de situatie waarin je je bevind:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:04

Zelf ben ik er op tegen dat 2 ruiters op het zelfde paard, beiden met een andere techniek rijden. En dan bedoel ik niet de een western en de andere dressuur. Maar ook in dressuurinstructie zitten nogal verschillen. Zo moet je bij de een bij elke pas aandrijven en bij een ander enkel wanneer nodig. Lijkt me erg verwarrend voor een paard.

Wil een bijrijder op mijn paard lessen, dan bij mijn instructie en anders niet. kan ze niet met de instructie overweg, dan is dat jammer, maar dan gaat het hier over. Les vind ik enorm belangrijk, juist omdat het paard correct gereden wordt en niet de ene keer die techniek en de andere keer die. Reageert een paard op een bepaalde manier, krijgt hij van de ene ruiter een beloning en voor de andere ruiter is het ongewenst gedrag.

Mijn paard wordt op mijn manier gereden en niet op een andere manier omdat de bijrijder dat fijner vind en ook niet bij instructie met andere technieken, omdat de berijdster alleen dan een les wil betalen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:01

Oh nee dat maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn bijrijders eerst een half jaar (?) intensief heb begeleid en dan krijg je uiteraard al een aardig idee hoe iemand rijdt ;) en dat week niet zoveel af van hoe ik rijd. Ze hebben beiden wel eens bij mijn instructrice gelesd. Uiteindelijk is een van beide bij een andere instructrice een keer gaan lessen (werd gefacililteerd vanuit stal) en na een tijdje wilde ik wel eens weten wat dat nou pecies inhield en nu ben ik helemaal om ;). Alsof er een wereld voor me open ging, echt waar!

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:31

Ik heb het eigenlijk nog nooit gezien dat je een pony gratis kan bijrijden ik vind het wel logisch eigenlijk dat je er een klein bedrag voor betaald (ik denk zelf aan 40 à 50 euro per maand voor 2x in de week rijden dat vind ik een goede prijs) het is ook weer niet de bedoeling dat je het hele pension gaat betalen (dat had ik een keer een mailtje van iemand voor 250,- kon ik er 1x per week op rijden) dan kan je net zo goed zelf een paard kopen!!

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:34

ShauniBef schreef:
Hier op stal wordt verzorger er zelfs voor betaald... :=

Dat zou ik ook wel willen

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 08:47

Ik wil best en bijdrage leveren, maar ik wil geen 50 euro in de maand kwijt zijn... ik vind 30 euro al meer dan genoeg. volgens mij hoef ik niet bij een 5-sterren stal te komen... :D

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:03

Ik mag mijn 2 verzorg/bijrijdpony's gewoon gratis rijden.
Op de dagen dat ik kom voer ik ze, rijd ik, ik doe de stallen, als ik ze iets nieuws wil bijbrengen (zoals in dit grval beleren voor de wagen), dan mag dat gewoon.
Ik mag verder van al het materiaal gebruik maken. Als ik iets kapot maak, betaal ik dat natuurlijk zelf, ook de hoefsmid etc. mag ik betalen als ik vind dat dt nodig is.

In dit geval verzorgen de baasjes van de pony's nier echt. Ze woden gevoerd en uitgemest als ik er niet ben, en ze gaan iedere dag op het land.

Maar indedaad, het licht heel erg aan de situatie wat je moet betalen en wat niet.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:12

Tegenwoordig zoek ik niet eens meer naar een verzorgpaardje.
Heb er wel een paar gehad die gelukkig gratis waren. En dat was ook erg leuk
Tegenwoordig zoeken ze ook op gewicht en lengte. Dus daar moet je ook nog eens rekening mee houden
Over de prijzen kan je altijd nog praten. Zelf als het al de helft van de stalling is.
Dan ga ik liever al geen mailtje meer sturen. Heb zelf geen baan dus het geld heb ik dan ook niet.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:19

ohmydeem schreef:
Tegenwoordig zoeken ze ook op gewicht en lengte. Dus daar moet je ook nog eens rekening mee houden
Over de prijzen kan je altijd nog praten. Zelf als het al de helft van de stalling is.
Dan ga ik liever al geen mailtje meer sturen. Heb zelf geen baan dus het geld heb ik dan ook niet.

Ja het is ook best vervelend 9 van de 10 keer is het 16+ of 18+

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:21

DeEenhoorn schreef:
Ik wil best en bijdrage leveren, maar ik wil geen 50 euro in de maand kwijt zijn... ik vind 30 euro al meer dan genoeg. volgens mij hoef ik niet bij een 5-sterren stal te komen... :D

Ik hou meer van manege's/stallen waar je alles zelf moet doen en het super gezzelig is dan die 5 sterren dingetje waar ze overal mensen voor in huren

razahtlaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:08

Ik ben zelf bijrijdster geweest (alhoewel bijrijdster, ik reed nooit, was jong paard. Deed wel grondwerk, longeren en wandelen). Ik betaalde daarvoor en mestte uit, voerde en had een eigen binnenzetbeurt 1x per week voor alle paarden op stal. En dat vond ik ook logisch, je hobby is nou eenmaal niet gratis en een eigenaar moet ook betalen én klusjes doen. Bovendien hoort dat er nou eenmaal bij als je van paarden houdt. Nu zou ik nooit meer bijrijder willen zijn omdat je je toch hecht aan andermans dier en daar heb ik geen zin meer in.

Maar kom op, hoe erg is het om een bijdrage te leveren (en dat kan financieel zijn, klusjes doen of beide). In mijn ogen horen bij paarden ook klusjes en wil je dat niet, dan ga je toch lekker op de manege rijden? Dan kan je rijden en hoef je niks te doen. Ik vind het raar dat mensen het rechtpraten als "Ik help de eigenaar ook, want die hoeft die dagen niet te komen", maar dat doe jij als bijrijder ook alleen maar omdat je het leuk vind! Dus waarom moet dat gratis? Omdat jouw pleziertje toevallig iemand anders ook goed uitkomt? Nee, ik kan me niet voorstellen dat mensen zo denken.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:05

Je hebt wel echt 100% gelijk!!
Maar met de bijdrage leveren zijn grenzen
Zelf ga ik ook een bijdrage leveren voor ijn miscchien wel verzorgpoown wat ik erg logisch vind
Ik weeet alleen nog niet precies wat

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:54

tuurlijk mag je een bijdrage leveren, je gebruikt tenslotte iemand anders paard
Maar bij sommige betaal je voor 2 dagen 100,-. Sorry dat gaat bij mij wat te ver.

razahtlaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:12

ohmydeem schreef:
Maar bij sommige betaal je voor 2 dagen 100,-. Sorry dat gaat bij mij wat te ver.

Maar als je die twee dagen mag rijden in een mooie overdekte bak en je hoeft niks te doen omdat het een luxe pensionstal is... dan is het in verhouding niet eens zo heel duur. Stel een manegeles kost 16 euro per uur: 2 keer per week x 16 x 4 = €128,- per maand. Dat is duurder en dan les je op een pony of paard waar iedereen op zit en die hoogstwaarschijnlijk afgestompt is. Voor die 100 euro per maand heb je een fijn paard om te rijden, heb je alleen de lusten en mag je er waarschijnlijk meer mee dan een manegepaard, zoals lekker buiten wandelen en veel tutten. En heb je dat er niet voor over, dan zoek je een ander bijrijdpaard.
Ik vind het ook een hoop geld hoor, maar het is maar net wat je zoekt. Paardrijden is nou eenmaal een dure hobby.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:18

Nja ik betaal voor 10 weken paarden les, 60,- dus ong 6 per les.
Maar als het een paard is voor 100 wat geen bak heb, en alleen buiten kan rijden.
Vind ik weer een beetje onzin!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:46

razahtlaB schreef:
ohmydeem schreef:

Maar als je die twee dagen mag rijden in een mooie overdekte bak en je hoeft niks te doen omdat het een luxe pensionstal is... dan is het in verhouding niet eens zo heel duur. Stel een manegeles kost 16 euro per uur: 2 keer per week x 16 x 4 = €128,- per maand. Dat is duurder en dan les je op een pony of paard waar iedereen op zit en die hoogstwaarschijnlijk afgestompt is. Voor die 100 euro per maand heb je een fijn paard om te rijden, heb je alleen de lusten en mag je er waarschijnlijk meer mee dan een manegepaard, zoals lekker buiten wandelen en veel tutten. En heb je dat er niet voor over, dan zoek je een ander bijrijdpaard.
Ik vind het ook een hoop geld hoor, maar het is maar net wat je zoekt. Paardrijden is nou eenmaal een dure hobby.

Het is inderdaad maar net wat je zoekt en ook net hoeveel geld je hebt. 100 euro paardhuur plus leskosten, reiskosten (als je met de bus of auto gaat) plus het feit dat het toch 2 dagdelen zijn die je niet kunt werken omdat je dan bij het paard bent. Dat tikt bijelkaar best aan. Ik vind het logisch dat er niet zo veel mensen zijn die dat überhaupt kúnnen betalen. En dan hebben we het nog niet eens over of men het wíl betalen aan andermans paard.

Bij elkaar zou zo'n bijrijder dus meer kwijt zijn dan ik kwijt ben aan mijn eigen paarden, al heb ik dan inderdaad geen binnenbak.

Of je alleen de lusten hebt vind ik ook een kwestie van persoonlijke smaak. Tuurlijk heb ik met mijn eigen paarden de 'lasten' als er één ziek wordt of iets nodig heeft. Persoonlijk vind ik de zorgen op dat moment erger dan de kosten, en die zorgen had ik ook al toen ik bijrijder was en er was iets met een verzorgpaard.

Daarnaast is het zo dat ík kies waar de paarden staan, wat ze eten en hoeveel, wanneer en hoe laat ik ga, wat hun trainingsschema is en ik hoef met niemand anders rekening te houden dan met de paarden. Dat zijn allemaal lusten die ik niet had toen ik bijrijder was. Naar míjn persoonlijke smaak heb je dus veel meer lusten als eigenaar dan als bijrijder.

Als bijrijder ben je (terecht natuurlijk) altijd bezig met het op andermans manier zorgen voor andermans paarden, veel minder leuk dan op je eigen manier zorgen voor je eigen paard(en). Voor mij kan daar geen luxe tegenop :)

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:48

Maar toch gaat dat wel heel erg veel
Want het is geen manege het is een verzorgpony
Ik vind dat je dat niet echt kan vergelijken met elkaar

razahtlaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:55

Het is ook veel hoor, maar in de randstad kost een stalling al snel tussen de 300 en 400 euro p.m. En met lasten bedoel ik dat je geen smid en d.a. hoeft te betalen. Kan me voorstellen dat als iemand voor 70 euro per maand ergens op een landje staat 100 euro belachelijk is.

Maar ik bedoel, een bijdrage is helemaal zo gek niet en dan moet je zelf kijken of het waard vind wat je "krijgt" voor dat geld. Een eigenaar staat vrij te vragen, en jij bent zo vrij om daar wel of niet mee akkoord te gaan. Maar om nu te zeggen dat het allemaal maar voor niks moet, daar ben ik het niet mee eens.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:05

Ik vind het ook logisch dat je een bijdrage moet betalen daar niet van maar sommige dingen kan je niet vergelijken met elkaar en sommige eigenaren kunnen te vergaan

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:22

ohmydeem schreef:

Dat ze zoeken op lengte en gewicht vind ik persoonlijk ook niet zo heel gek.
Als ze willen dat er op het paard gereden word moet je daar uiteraard wel op passen. Zowel met lengte als gewicht. Als je een D-pony hebt bijvoorbeeld kan je daar nu eenmaal niet iedereen opzetten. Zo ook met een rank gebouwd paard. Maar is mij eigenlijk nog niet zo gek veel opgevallen dat mensen echt op lengte en gewicht zoeken.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:35

Vooral op leeftijd

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:30

pfff, ik heb toch een advertentie geplaatst voor mijn pony.
ik hoop dat ik iemand ga vinden.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:40

Romyloverrr wat zou jij nou doen als eisen? Meer qua lengte/gewicht of leeftijd
Vind je trouw en op tijd zijn belangrijker...?