_Cowgirl schreef:
Zoals eerder gezegd heb ik wel een beeld van wat alles kost, ik zou namelijk eerst mijn leasepony misschien van de eigenaar overnemen. Zo weet ik dus ook wat er aan kosten buiten de stalling bij komt, en dan krijgt hij nog extra voer erbij. Ik begrijp heel goed dat je als eigenaar er iets voor terug wilt als iemand kan rijden, dat is gewoon de tijd van nu. Maar ik baseerde mijn post dus op een advertentie die ik zag staan wat ikzelf abnormaal vond. Ik zou zelf nooit 75% van de stallingskosten gaan betalen om 2 keer in de week te mogen rijden, dat vind ik té overdreven.
Ik snap dat je voor een op en top sportpaard misschien meer over hebt dan een pony waar je vrij weinig mee kan, ik niet aangezien ik de sport niet in wil en lekker wil kunnen tutten en recreatief rijden, maar ik ben hierin een buitenbeentje geloof ik. Enfin, als ik wedstrijden zou rijden met iemands paard zou ik zelf al de kosten van de wedstrijd betalen, het vervoer ernaartoe etc. Dus dan wordt het alsnog een heel hoog kostenplaatje.
Mijn punt is meer dat de bijrijders en verzorgers steeds het commentaar krijgen dat ze veeleisender worden, maar tegelijkertijd gaan de eigenaren ook steeds meer vragen.
Dat snap ik.. Maar ook dat ligt niet altijd even in verhouding.
Sommige eigenaren vragen veel. Wat vragen ze? Veel geld, veel klusjes, veel verantwoordelijkheid van de bijrijdster?
Eis jij veel, dan zal je ook veel in moeten leveren. Als het als bijrijdster de bedoeling is om 5 dagen in de week te rijden, kan je er de donder op zeggen dat je inderdaad 5/7e van het stalgeld neer zal moeten leggen. Of iets minder en dan wel klusjes e.d. erbij doet. Al vraag ik me altijd met zulke constructies wel eens af of ze dan niet beter een eigen paard kunnen kopen als ze 5 dagen in de week willen rijden.
Van eigenaars en bijrijders is het vaak een actie-reactie.
Bijrijdster
wil de halve wereld -> Bijrijdster
heeft dan ook de halve financiele wereld.
Eigenaar
gunt de halve wereld -> Bijrijdster
krijgt de halve wereld.
Het is de toon die de muziek maakt.. Veel komt voort uit ervaringen natuurlijk en het ligt ook vaak wel aan de leeftijd van de bijrijdsters hoor. Iemand die volwassen is en normaal na kan denken, zal veel meer mee te praten en te bespreken zijn dan een 13jarige die roept IK WIL IK WIL IK WIL.
Dan denk ik ook altijd maar, ja ik wil ook zo veel, k heb het nog steeds niet...
Ja eigenaren vragen soms best veel van een bijrijdster.. maar soms ook heel weinig hoor, soms vragen ze enkel een beetje respect.. En dat wordt dan beantwoord met een grote mond.. Dan is het logisch dat eigenaren op een gegeven moment zeggen 'dit zijn mijn regels, dit mag je, dit wil ik, take it or leave it.'
Edit: en ik geloof echt wel dat er een hoop bijrijdsters zijn die wel netjes de afspraken nakomen en die wel fatsoenlijk zijn. Maar dat is tegenwoordig ook steeds minder goed te vinden hoor.. En als het een nette, beschaafde meid is die zich keurig aan de regeltjes houdt en goed na kan denken.. Dan valt er altijd te praten.. Ik heb het ook niet in mijn advertentie standaard staan dat ik een bijdrage vraag, dat zeg ik in de mailcorrespondentie pas. En ook dat deze gewoon bespreekbaar is en dat de mogelijkheden hiermee dus ook te bespreken zijn maar dat ik dat allemaal wel wil bespreken in een kennismaking. Kennismaking is er niet alleen voor het paard, maar ook voor de eigenaar.
Iemand die dan al roept dat het een gunst is dat zij komt rijden en dat ik stom ben.. Ja die hoeft ook niet meer langs te komen natuurlijk, al bieden ze 300 euro per maand.