Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:34

Gelukkig ben ik niet de enige met frustraties wat betreft bijrijders :') . Normaal ben ik niet van de vooroordelen en gun iedereen een eerlijke kans, maar op een zeker moment is de grens toch echt bereikt. En dat is bij mij nu ook zo ver. Je moet echt van goede huize komen wil je nog een vinger uitsteken naar mijn paard en ik betaal nog liever iemand (instructeur die rijdt) dan een betalende bijrijder.

Het probleem is inderdaad, wat hier al genoemd is, je investeert er veel vrije uren en geduld in, en je krijgt er ellende voor terug. Daarmee bedoel ik niet nakomen van afspraken en liegen. Dat zijn juist 2 eigenschappen die ik slecht trek ;) . Zeker als het om paardlief gaat.

Nog best grappig verhaal.. Op Noah reed ooit een bijrijder (jongen). Hij was 18 en kwam altijd met zijn vader en in een witte wedstrijdbroek. Hij wilde bij de eerste rit zonder aanwijsbare reden sporen gebruiken. Ik wilde dit niet hebben en toen ik er niet was gebeurde het toch. Prima, als je ermee kan rijden natuurlijk, de reactie van het paard zal oa uitwijzen of dat zo is. Mijn paard moest hem niet (oneerlijke ruiter?), is de bak uit gerend en heeft meneer met witte broek en al eraf gegooid op de stenen. Meneer in tranen en vervolgens hing "de vader" direct aan de telefoon, wat dit voor moest stellen en dat hij zijn geld terug wilde. Mijn vriend proestte het uit naast mij op de bank. Dit was ervaring nr 1, de rest was gelukkig minder erg.

Jastiehorse, jij ook hier wat grappig. Enorm balen dat ze ermee gestopt is, ze leek mij ook een goede meid.
Laatst bijgewerkt door _Noah op 22-08-13 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:40

Ikzelf heb vroeger nooit hoeven betalen voor mijn verzorgpaarden maar vind een bijdrage betalen niet meer dan normaal. Als die bij mij gevraagd was had ik die zeker betaald, tot op zekere hoogte natuurlijk.

Over het algemeen als iemand en bijdrage betaald wordt er beter en zuiniger omgegaan en beter aan afspraken gehouden omdat er betaald wordt. Op het moment dat het gratis is, kost het toch niks en worden afspraken minder snel nageleefd. Daarbij komt, paardrijden is niet gratis, zo simpel werkt het.

Je kan het zien als een: Ik help jou als bijrijder dus ik betaal niks. Maar je kan het ook zien als een: Ik leen mijn paard uit, ongeacht de reden, en hiervoor dien je een kleine bijdrage te betalen. Op de manege is het ook niet gratis. Ik wil een kleine bijdrage voor als de verzorger wat sloopt, perongeluk of niet, dat ik het op die manier zelf kan vergoeden. En de bijdrage die ik vraag daar wordt je echt niet arm van

Lianne86

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:17

Niet gaan zeggen "op een manege", maneges zijn bedrijven, moeten verdienen ;) En je moet je eigen paard ook niet vergelijken met een manegepaard/pony :D

Een bijdrage mag ook gewoon hoor, maar ik wil er geen! (Ook omdat voor mijn gevoel ik dan mijn paard "verhuur" en dan de huurder in mijn ogen meer rechten zou moeten krijgen dan nu ;)) (Niet dat ik een onredelijke eigenaar ben die nooit luistert, maar mjah... gevoelsmatig gewoon ;))

En dat van die afspraken met betalen of niet.... Ik was er altijd, waren ze op vakantie stond ik elke dag om 6 uur op stal, ook nooit wat moeten bijdrage.. Ken ook mensen die wel een bijdrage vragen en de mensen nog niet vaak gaan/niet alles doen wat moet... Dat heeft met de persoon te maken denk ik ;)

Maarja, blijf erbij dat het vooral regio afhankelijk is... Ga bij mijn ouders in de buurt een bijdrage vragen en je vindt waarschijnlijk helemaal niemand meer.... Terwijl je hier in de buurt voor 25 euro voor 1 dag blij mag zijn ;)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:23

Ik vergelijk mijn paard echt niet met een manegepaard ;)
Leg met die vergelijking alleen uit dat hobby's geld kosten, of je je hobby beoefend op een manege op prive, het kost geld.

Ik betaalde vroeger ook niet, puur omdat ik dat geluk had, en kwam mijn afspraken altijd na. Alleen tijden veranderen en je ziet gewoon dat tegenwoordig 9 van de 10 meiden een loopje ermee nemen op het moment dat het allemaal maar gratis is. Ik wil graag iemand die verantwoord met mijn paard omgaat en een bijdrage helpt mij om iemand te vinden. Nogmaals, ik vraag niet de helft van het stalgeld, puur een soort symbolisch bedrag waarom ik hierboven al uitleg.

Als ik 2 mensen zou hebben die mijn paard willen verzorgen, de een wil €10,- betalen de andere €100,-. Betekend bij mij echt niet dat degene die €100,- betaald ineens meer mag.. Dat zou bij mij aan de klik tussen ruiter en paard liggen en aan de ervaring. Leuk hoor dat een 13 jarig meisje €100,- wil betalen, maar als zij de ervaring niet heeft om met een paard naar buiten te gaan en een meisje die €10,- betaald wel. Gaat bij mij die van €10,- naar buiten en die van €100,- niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:31

Ik vergelijk mijn pony ook niet met een manege pony.
Waar ik me echter wel over verwonder: manegelessen mogen 20 euro per stuk kosten. Ponykampen mogen 400 euro per week kosten. Ze kopen wel de meest achterlijke dekjes voor de manegeponies.

Maar vraag nou niet om een bijdrage, want dan kijken ze je aan alsof ze water zien branden en je van je geloof gepleurd bent. En dat snap ik dan nooit. Op de HTK manege een godsvermogen neerleggen, maar als je een kleine bijdrage vraagt voor het ter beschikking hebben van een pony voor 2 dagen in de week ben je asociaal en doet de bijrijdster jou juist een gunst bewijst.. Dan vraag ik me af en toe wel af welke gunst, als je ziet wat een begeleiding en tijd er soms in gaat zitten.. En tja wat voor gunst.. Het hoeft niet hoor.. tis leuk als.. maar t hoeft niet want ik kan zelf ook prima rijden, en zonder een bijrijdster leeft die pony ook en ik kan dan ook nog steeds eten :+

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:48

Het mag ook wel hoor.. Maar ik heb het idee dat sommige goede fanatieke paardenmensen die echt betrouwbaar zijn, geen kans maken omdat ze het financieel niet kunnen betalen.. (Hangt er ook af wat je vraagt, ik ga voor 1-3x per week rijden ook geen 100 euro betalen ;) Sommige vragen meer dan een "symbolisch"bedrag.... Heb ooit een berekening voorbij zien komen..3 dagen per week... dus 3/7 van het stalgeld, dan 3/7 van wat ze aan de hoefsmid/verzekering etc kwijt was, dan kwamen er nog een "voorziening DA" kosten bovenop... En ze kwam uit aan iets van 200 euro ofzo :S

Aan de andere kant.. op een manege betalen mensen ook 175 voor het leasen voor 3 dagen :') (En dan nog... had dezelfe faciliteiten als op een manege, zelfs luxer (nog een springwei), maar mijn pony kwam wel buiten, dat was daar niet.. Ik vroeg 0,00.... En nog nauwelijks reacties terwijl de manege maar leaseklanten had voor het oprapen? :D Bleef het raar vinden..

Een bijdrage is echt iets voor te zeggen... Dat sowieso... Keur het ook niet af, maar in mijn situatie (dus gewoon locatie) was het niet te doen :)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:06

_Noah, die jongen is gelijk gestraft door Noah haha. Geweldig.

Ik had ook niet verwacht dat ze zou stoppen, vond haar echt een serieuze meid die weet waar ze aan begon. Zeker omdat ze ook een eigen paard heeft gehad en ze weet hoeveel tijd het kost. Maar helaas had ze er toch niet goed over nagedacht.

Ik ga nu nog 1 poging wagen en mocht het niks worden dan stop ik met bijrijders zoeken!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:12

Bij 1 bijrijder vroeg ik geen geld, puur omdat zij kwam wanneer ik moest werken met wisselende diensten. Dit waren nooit vaste dagen, dus dan vroeg ik een redelijke flexibiliteit.

Als het iemand is voor 2 of 3 vaste dagen, die echt komt voor het rijden vind ik het een ander verhaal. Paardrijden kost geld, spullen slijten en als iemand daar de lol van beleefd mag er best een bijdrage tegenover staan. Het hangt er dus vanaf wat er tegenover staat. Wel was ik bereid de lessen van de bijdrage af te trekken. Dit heb ik 1 maand gedaan en vervolgens werd er niet gelest. Ook geen optie dus.

Jullie kunnen wel zeggen, mijn paard is geen manege paard, maar je blijft in dezelfde "branche". En als iemand voor het plezier op een paard gaat rijden, mag daar best een bedrag tegenover staan. Je rijdt manege paarden ook niet om ze van beweging te voorzien en zo een wederdienst aan de manege te bewijzen nietwaar?

En als je iemand niet laat betalen, zegt dit niks over het risico wat dan minder gedekt is. Het paard blijft jouw bezit en alle schade die deze aanbrengt aan derden is voor jouw rekening. Of er nou iemand betaald of onbetaald op rijdt, de eigenaar blijft verantwoordelijk.

@jastie tja helaas was dat ook met de laatste bijrijdster het geval. Ze had ook een eigen paard gehad en kon goed rijden. Op een of andere manier voelt de verantwoordelijkheid minder sterk als het niet je eigen paard is denk ik, ik weet het niet.. Haar cap en handschoenen liggen nog in mijn kast, die komt ze niet eens meer halen..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:14

Ik kom even binnenvallen hier. 8-)

Ik heb het topic even vlug een beetje doorgelezen omdat ik zelf bijrijder ben en het altijd wel interessant vind hoe eigenaren over de bijrijders denken, wat zij doen wanneer het niet helemaal volgens wens gaat etc. Nu las ik vooral veel commentaar op dat bijrijders steeds veeleisender worden en dat eigenaren daardoor minder snel een bijrijder zullen vinden. Daar ben ik het helemaal mee eens, ik kijk regelmatig op de BoktMarkt en dan zie ik advertenties waarvan ik denk 'kun je niet beter een eigen paard gaan kopen?'. Ze willen een goed paard dat hoog in de sport loopt / kan lopen, wedstrijden rijden, niet betalen en dan nog het liefst zo min mogelijk klusjes doen en op de dagen dat het hen uitkomt.. Als ik dat lees dan vraag ik me echt af waar de bijrijderwereld heen gaat.. Maar tegelijkertijd kijk ik ook naar advertenties van eigenaren en dan vraag ik me ook af waarom het allemaal zo overdreven moet. De bijrijder die je dus als het ware helpt met het onderhouden van je paard moet maar de hele stalling betalen en mag dan in ruil daarvoor 2 dagen per week rijden en de stallen doen? 8)7 Dan kunnen eigenaren alle problemen wel op de bijrijders afschuiven, maar ik vind het vanaf de kant van de eigenaren gezien ook niet altijd helemaal eerlijk.

Ik lease zelf een pony nu, ik reed hem eerst bij maar het werd allemaal een beetje duur en we hebben toen samen afgesproken dat ik een deel van de stalling zou betalen. In ruil hiervoor heb ik eigenlijk mijn eigen pony, hij staat 7 dagen per week ter beschikking voor mij, ik weet wat ik ermee kan en mag en verzorg hem dan ook die 7 dagen in de week. Nu zeg ik niet dat een eigenaar zijn/haar paard 7 dagen per week ter beschikking moet stellen voor iemand die komt bijrijden, maar voor 2 dagen in de week 75% van de stallingskosten vind ik wel ietwat aan de hoge kant..

Ik vraag me dan af hoe eigenaren over dit soort dingen denken. Vinden jullie het "normaal" dat de bijrijder het merendeel van de stalling betaald voor bijv. 2 à 3 dagen per week rijden (en ik neem aan verzorgen)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:27

Nouja dat ligt er dus maar net aan.
Als ik een bijrijdster heb die dus 4 dagen in de week rijdt, geen klusjes hoeft te doen en dus echt 4 dagen lang d'r lol op kan. Dan gaat dat niet voor 3 of 4 tientjes gebeuren nee. Als jij week in week uit een paard 4 dagen tot je beschikking hebt en geen klussen hoeft te doen (uitmesten, voeren, corveediensten o.i.d) dan vind ik het niet meer dan logisch dat je dan ook de helft van de stallingskosten op je neemt. Voor 1 of 2 dagen natuurlijk niet, iedere gek kan bedenken dat 2 dagen nog steeds niet de helft van 7 is. Maar zit jij op de 3 of 4 dagen (of bijv. ene week 3 andere week 4 en dat zo iedere week afwisselend met elkaar) ... Dan heb je toch voor de helft een paard.. En dus ook voor de helft in ieder geval de stallingskosten... maar 2 dagen in de week voor 75% is ook inderdaad absurd. Maar dan moet je dus ook maar wel net zeker weten dat die stal ook kost wat jij denkt dat het kost. Zo denken mensen bij onze huidige stal geloof ik soms echt dat je daar voor 100 euro staat, als ik de arrogante reacties van bijrijdsters mag geloven (die zeggen dat ik er op verdien.. ja hoor grapjas), dus ik denk dat je dan ook wel zeker moet weten wat de stallingskosten zijn als bijrijdster alvorens je oordeelt dat je 75% van de stalkosten betaalt zegmaar :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:29

@cowgirl ik vind het wel meevallen qua bijdrage, hier in de regio tussen de 40-80 euro per maand vragen eigenaren gemiddeld. Zie mp/ Boktmarkt ed. Aangezien de stalling alleen (hoefsmid en gebruik spullen niet meegerekend) ongeveer 200-350 per maand kost vind ik dit een redelijke prijs.

Mocht het op leasen uitkomen, volledige verantwoordelijkheid, vind ik een hoger maand bedrag niet meer dan redelijk.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:31

chelle_dora schreef:
Nouja dat ligt er dus maar net aan.
Als ik een bijrijdster heb die dus 4 dagen in de week rijdt, geen klusjes hoeft te doen en dus echt 4 dagen lang d'r lol op kan. Dan gaat dat niet voor 3 of 4 tientjes gebeuren nee. Als jij week in week uit een paard 4 dagen tot je beschikking hebt en geen klussen hoeft te doen (uitmesten, voeren, corveediensten o.i.d) dan vind ik het niet meer dan logisch dat je dan ook de helft van de stallingskosten op je neemt. Voor 1 of 2 dagen natuurlijk niet, iedere gek kan bedenken dat 2 dagen nog steeds niet de helft van 7 is. Maar zit jij op de 3 of 4 dagen (of bijv. ene week 3 andere week 4 en dat zo iedere week afwisselend met elkaar) ... Dan heb je toch voor de helft een paard.. En dus ook voor de helft in ieder geval de stallingskosten... maar 2 dagen in de week voor 75% is ook inderdaad absurd. Maar dan moet je dus ook maar wel net zeker weten dat die stal ook kost wat jij denkt dat het kost. Zo denken mensen bij onze huidige stal geloof ik soms echt dat je daar voor 100 euro staat, als ik de arrogante reacties van bijrijdsters mag geloven (die zeggen dat ik er op verdien.. ja hoor grapjas), dus ik denk dat je dan ook wel zeker moet weten wat de stallingskosten zijn als bijrijdster alvorens je oordeelt dat je 75% van de stalkosten betaalt zegmaar :)

Ik weet dat een stalling voor 100,- wel echt heel uitzondering is, haha! Maar ik vind sowieso al kost het "maar" 100,- de stalling, dat 75,- van dat stallingsgeld nog veel is voor 2 dagen per week rijden en verzorgen? Ik neem aan dat je op de dagen dat je rijd de klusjes voor die dag doet, zodat de eigenaar als het ware een dag vrij heeft.

Ik doe dus eigenlijk alles voor die pony en mag het ook als eigen pony beschouwen, prima dat ik dan het stallingsgeld betaal, maar ik krijg er dan onwijs veel voor terug dus dan vind ik het niet meer dan normaal. Maar voor 2 daagjes in de week het merendeel van het stallingsgeld betalen én de klusjes wel moeten doen vind ik niet normaal meer.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:33

_Noah schreef:
@cowgirl ik vind het wel meevallen qua bijdrage, hier in de regio tussen de 40-80 euro per maand vragen eigenaren gemiddeld. Zie mp/ Boktmarkt ed. Aangezien de stalling alleen (hoefsmid en gebruik spullen niet meegerekend) ongeveer 200-350 per maand kost vind ik dit een redelijke prijs.

Mocht het op leasen uitkomen, volledige verantwoordelijkheid, vind ik een hoger maand bedrag niet meer dan redelijk.

Ik betaal ook meer dan de bedragen in jou post, maar ik schetste een andere situatie dan de mijne. Ik ga verder geen advertenties en namen noemen, maar ik ben er een aantal tegengekomen waar dan het hele stallingsgeld of zeker het grootste deel door de bijrijder betaald moest worden voor 2 à 3 dagen per week rijden. Op wat ik dus in die advertenties gezien heb, heb ik mijn post geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:33

_Cowgirl schreef:
Ik weet dat een stalling voor 100,- wel echt heel uitzondering is, haha! Maar ik vind sowieso al kost het "maar" 100,- de stalling, dat 75,- van dat stallingsgeld nog veel is voor 2 dagen per week rijden en verzorgen? Ik neem aan dat je op de dagen dat je rijd de klusjes voor die dag doet, zodat de eigenaar als het ware een dag vrij heeft.

Ik doe dus eigenlijk alles voor die pony en mag het ook als eigen pony beschouwen, prima dat ik dan het stallingsgeld betaal, maar ik krijg er dan onwijs veel voor terug dus dan vind ik het niet meer dan normaal. Maar voor 2 daagjes in de week het merendeel van het stallingsgeld betalen én de klusjes wel moeten doen vind ik niet normaal meer.

Maar dat is dus ook overal verschillend. Een bijrijdster bij mij hoeft dus niet uit te mesten of klusjes o.i.d. te doen. Van mij mag ze ook best alleen rijden en verder niks, ik ben zelf namelijk toch iedere dag op stal :)
Maar het is voor mij dus ook meer een leuk als... maar hoeft niet... idee.
Daarom heb ik ook besloten, ik wacht de reacties en openstaande afspraken van nu nog af.. En anders is het prima. Heb ik het in ieder geval geprobeerd maar de bijrijdsters die ik heb getroffen mogen wel een opvoedcursus gebruiken in plaats van een pony.. :+

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:34

Vind het niet terecht als je voor 2 dagen in de week meer als de helft stalgeld betaald.
Maar ben het eens met chelle_dora, veel bijrijders hebben echt geen idee van de stallingskosten.
Daarnaast vind ik ook dat het een rol speelt wat je krijgt. Krijg je een toppaard waarmee die je uit kan brengen op wedsdtrijden etc etc? Dat je dus allemaal kansen krijgt? Ja daar betaal je voor. heb je echter een paard zoals die van mij, een 2,5 jarige waar de aankomende tijd nog niet op gereden kan worden, alleen wandelen, longeren, grondwerken etc. Snap ik dondersgoed dat je geen godsvermogen betaald.

Denk dat jij als bijrijder Cowgirl een heel verkeerd beeld heb van de kosten die er gevraagd worden. Tuurlijk zullen er altijd wat mensen tussen zitten die de hoofdprijs vragen maar er hangen zoveel factoren aan, die soms nog terecht zijn ook.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:37

chelle_dora schreef:
_Cowgirl schreef:

Maar dat is dus ook overal verschillend. Een bijrijdster bij mij hoeft dus niet uit te mesten of klusjes o.i.d. te doen. Van mij mag ze ook best alleen rijden en verder niks, ik ben zelf namelijk toch iedere dag op stal :)
Maar het is voor mij dus ook meer een leuk als... maar hoeft niet... idee.
Daarom heb ik ook besloten, ik wacht de reacties en openstaande afspraken van nu nog af.. En anders is het prima. Heb ik het in ieder geval geprobeerd maar de bijrijdsters die ik heb getroffen mogen wel een opvoedcursus gebruiken in plaats van een pony.. :+

Ik lees ook vaak van die verhalen ja, dat bijrijders er een zooitje van maken. Aan een aantal advertenties te zien nemen die bijrijders zo langzaam wel de overhand geloof ik.

Ik zelf doe als ik rijd de klusjes voor die dag, ik lease dan een pony en rijd nog min. 2 x per week een andere pony van stal. Die dag heb ik de verantwoordelijkheid over die pony en doe ik ook de klusjes die erbij komen. Op zaterdagmorgen zet ik de paarden standaard buiten en als ik op de dag van de eigenaar rijd doe ik ook haar dienst. Dit is iets wat ik gewoon normaal vind en bij het bijrijden vind horen, maar ik weet, lees en hoor dat dit steeds minder in het standaardpakket zit.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:40

Over de branche.... Ik vind het juist fijn dat ik iemand heb. Want diegene rijdt wel om mijn paard beweging te geven etc. En ik hoop dat ze het ook leuk vind ;)

Ik heb een bijrijder omdat het fijner is voor mijn paard, dus mijn keuze, dus ik ben al lang blij met een betrouwbaar iemand :) (En ja, weet wat het kost, heb luxe gestaan, heb ze aan huis gehad, dus qua kosten en tijd heb ik zo'n idee ;))

Maarja, nu koopt ze een keer een zak voer, wat snoepjes etc. Dus ik vind het wel goed zo... Kan wel veel gaan vragen, maar vindt dat oneerlijk tegenover haar... Ze doet goed haar best, gaat goed met de pony om, wat wil ik nog meer? Laat der maar lekker sparen omdat ze een eigen paardje wil :)

En het klopt dat niet iedereen kan inschatten hoe duur iets is ;) maar als je het weet (50 euro voor stalling, dan nog hooi/voer... 125 euro kom je dan uit?) en dan nog 75 euro vragen voor 2-3 dagen :') dat is wel te...

En bijrijders zelf verantwoordelijkheid geven: nooit meer... Nouja, nu zou ik het aandurven, maar daarvoor te veel drama gehad... Afgesproken "ik ben vrijdag heel de dag weg, kun jij dan?" "Ja, geen probleem" en dan vrijdagmiddag, net als je aan de andere kant van het land bent, een sms'je krijgen "ik kan toch niet"... Dus ik weer vroeg naar huis om... (gelukkig volpension) Of de helft vergeten te doen..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:44

Nickyyyy schreef:
Vind het niet terecht als je voor 2 dagen in de week meer als de helft stalgeld betaald.
Maar ben het eens met chelle_dora, veel bijrijders hebben echt geen idee van de stallingskosten.
Daarnaast vind ik ook dat het een rol speelt wat je krijgt. Krijg je een toppaard waarmee die je uit kan brengen op wedsdtrijden etc etc? Dat je dus allemaal kansen krijgt? Ja daar betaal je voor. heb je echter een paard zoals die van mij, een 2,5 jarige waar de aankomende tijd nog niet op gereden kan worden, alleen wandelen, longeren, grondwerken etc. Snap ik dondersgoed dat je geen godsvermogen betaald.

Denk dat jij als bijrijder Cowgirl een heel verkeerd beeld heb van de kosten die er gevraagd worden. Tuurlijk zullen er altijd wat mensen tussen zitten die de hoofdprijs vragen maar er hangen zoveel factoren aan, die soms nog terecht zijn ook.

Zoals eerder gezegd heb ik wel een beeld van wat alles kost, ik zou namelijk eerst mijn leasepony misschien van de eigenaar overnemen. Zo weet ik dus ook wat er aan kosten buiten de stalling bij komt, en dan krijgt hij nog extra voer erbij. Ik begrijp heel goed dat je als eigenaar er iets voor terug wilt als iemand kan rijden, dat is gewoon de tijd van nu. Maar ik baseerde mijn post dus op een advertentie die ik zag staan wat ikzelf abnormaal vond. Ik zou zelf nooit 75% van de stallingskosten gaan betalen om 2 keer in de week te mogen rijden, dat vind ik té overdreven.

Ik snap dat je voor een op en top sportpaard misschien meer over hebt dan een pony waar je vrij weinig mee kan, ik niet aangezien ik de sport niet in wil en lekker wil kunnen tutten en recreatief rijden, maar ik ben hierin een buitenbeentje geloof ik. Enfin, als ik wedstrijden zou rijden met iemands paard zou ik zelf al de kosten van de wedstrijd betalen, het vervoer ernaartoe etc. Dus dan wordt het alsnog een heel hoog kostenplaatje.

Mijn punt is meer dat de bijrijders en verzorgers steeds het commentaar krijgen dat ze veeleisender worden, maar tegelijkertijd gaan de eigenaren ook steeds meer vragen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:45

Lianne86 schreef:
Over de branche.... Ik vind het juist fijn dat ik iemand heb. Want diegene rijdt wel om mijn paard beweging te geven etc. En ik hoop dat ze het ook leuk vind ;)

Ik heb een bijrijder omdat het fijner is voor mijn paard, dus mijn keuze, dus ik ben al lang blij met een betrouwbaar iemand :) (En ja, weet wat het kost, heb luxe gestaan, heb ze aan huis gehad, dus qua kosten en tijd heb ik zo'n idee ;))

Maarja, nu koopt ze een keer een zak voer, wat snoepjes etc. Dus ik vind het wel goed zo... Kan wel veel gaan vragen, maar vindt dat oneerlijk tegenover haar... Ze doet goed haar best, gaat goed met de pony om, wat wil ik nog meer? Laat der maar lekker sparen omdat ze een eigen paardje wil :)

En het klopt dat niet iedereen kan inschatten hoe duur iets is ;) maar als je het weet (50 euro voor stalling, dan nog hooi/voer... 125 euro kom je dan uit?) en dan nog 75 euro vragen voor 2-3 dagen :') dat is wel te...

En bijrijders zelf verantwoordelijkheid geven: nooit meer... Nouja, nu zou ik het aandurven, maar daarvoor te veel drama gehad... Afgesproken "ik ben vrijdag heel de dag weg, kun jij dan?" "Ja, geen probleem" en dan vrijdagmiddag, net als je aan de andere kant van het land bent, een sms'je krijgen "ik kan toch niet"... Dus ik weer vroeg naar huis om... (gelukkig volpension) Of de helft vergeten te doen..

Dit is dus wat ik bedoel.

Ik ben wel iemand die als ze afspreekt het doet, het ook echt doet, wanneer het gebeurt, gebeurt het maar ik doe mijn klusjes voor die dag. Ik doe ook altijd eerst de klusjes voor ik ga rijden, omdat ik dan zeker weet dat ik alles gedaan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:52

_Cowgirl schreef:
Nickyyyy schreef:

Zoals eerder gezegd heb ik wel een beeld van wat alles kost, ik zou namelijk eerst mijn leasepony misschien van de eigenaar overnemen. Zo weet ik dus ook wat er aan kosten buiten de stalling bij komt, en dan krijgt hij nog extra voer erbij. Ik begrijp heel goed dat je als eigenaar er iets voor terug wilt als iemand kan rijden, dat is gewoon de tijd van nu. Maar ik baseerde mijn post dus op een advertentie die ik zag staan wat ikzelf abnormaal vond. Ik zou zelf nooit 75% van de stallingskosten gaan betalen om 2 keer in de week te mogen rijden, dat vind ik té overdreven.

Ik snap dat je voor een op en top sportpaard misschien meer over hebt dan een pony waar je vrij weinig mee kan, ik niet aangezien ik de sport niet in wil en lekker wil kunnen tutten en recreatief rijden, maar ik ben hierin een buitenbeentje geloof ik. Enfin, als ik wedstrijden zou rijden met iemands paard zou ik zelf al de kosten van de wedstrijd betalen, het vervoer ernaartoe etc. Dus dan wordt het alsnog een heel hoog kostenplaatje.

Mijn punt is meer dat de bijrijders en verzorgers steeds het commentaar krijgen dat ze veeleisender worden, maar tegelijkertijd gaan de eigenaren ook steeds meer vragen.

Dat snap ik.. Maar ook dat ligt niet altijd even in verhouding.

Sommige eigenaren vragen veel. Wat vragen ze? Veel geld, veel klusjes, veel verantwoordelijkheid van de bijrijdster?

Eis jij veel, dan zal je ook veel in moeten leveren. Als het als bijrijdster de bedoeling is om 5 dagen in de week te rijden, kan je er de donder op zeggen dat je inderdaad 5/7e van het stalgeld neer zal moeten leggen. Of iets minder en dan wel klusjes e.d. erbij doet. Al vraag ik me altijd met zulke constructies wel eens af of ze dan niet beter een eigen paard kunnen kopen als ze 5 dagen in de week willen rijden.

Van eigenaars en bijrijders is het vaak een actie-reactie.

Bijrijdster wil de halve wereld -> Bijrijdster heeft dan ook de halve financiele wereld.
Eigenaar gunt de halve wereld -> Bijrijdster krijgt de halve wereld.

Het is de toon die de muziek maakt.. Veel komt voort uit ervaringen natuurlijk en het ligt ook vaak wel aan de leeftijd van de bijrijdsters hoor. Iemand die volwassen is en normaal na kan denken, zal veel meer mee te praten en te bespreken zijn dan een 13jarige die roept IK WIL IK WIL IK WIL.
Dan denk ik ook altijd maar, ja ik wil ook zo veel, k heb het nog steeds niet...

Ja eigenaren vragen soms best veel van een bijrijdster.. maar soms ook heel weinig hoor, soms vragen ze enkel een beetje respect.. En dat wordt dan beantwoord met een grote mond.. Dan is het logisch dat eigenaren op een gegeven moment zeggen 'dit zijn mijn regels, dit mag je, dit wil ik, take it or leave it.'

Edit: en ik geloof echt wel dat er een hoop bijrijdsters zijn die wel netjes de afspraken nakomen en die wel fatsoenlijk zijn. Maar dat is tegenwoordig ook steeds minder goed te vinden hoor.. En als het een nette, beschaafde meid is die zich keurig aan de regeltjes houdt en goed na kan denken.. Dan valt er altijd te praten.. Ik heb het ook niet in mijn advertentie standaard staan dat ik een bijdrage vraag, dat zeg ik in de mailcorrespondentie pas. En ook dat deze gewoon bespreekbaar is en dat de mogelijkheden hiermee dus ook te bespreken zijn maar dat ik dat allemaal wel wil bespreken in een kennismaking. Kennismaking is er niet alleen voor het paard, maar ook voor de eigenaar.
Iemand die dan al roept dat het een gunst is dat zij komt rijden en dat ik stom ben.. Ja die hoeft ook niet meer langs te komen natuurlijk, al bieden ze 300 euro per maand.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:14

chelle_dora schreef:
_Cowgirl schreef:

Dat snap ik.. Maar ook dat ligt niet altijd even in verhouding.

Sommige eigenaren vragen veel. Wat vragen ze? Veel geld, veel klusjes, veel verantwoordelijkheid van de bijrijdster?

Eis jij veel, dan zal je ook veel in moeten leveren. Als het als bijrijdster de bedoeling is om 5 dagen in de week te rijden, kan je er de donder op zeggen dat je inderdaad 5/7e van het stalgeld neer zal moeten leggen. Of iets minder en dan wel klusjes e.d. erbij doet. Al vraag ik me altijd met zulke constructies wel eens af of ze dan niet beter een eigen paard kunnen kopen als ze 5 dagen in de week willen rijden.

Van eigenaars en bijrijders is het vaak een actie-reactie.

Bijrijdster wil de halve wereld -> Bijrijdster heeft dan ook de halve financiele wereld.
Eigenaar gunt de halve wereld -> Bijrijdster krijgt de halve wereld.

Het is de toon die de muziek maakt.. Veel komt voort uit ervaringen natuurlijk en het ligt ook vaak wel aan de leeftijd van de bijrijdsters hoor. Iemand die volwassen is en normaal na kan denken, zal veel meer mee te praten en te bespreken zijn dan een 13jarige die roept IK WIL IK WIL IK WIL.
Dan denk ik ook altijd maar, ja ik wil ook zo veel, k heb het nog steeds niet...

Ja eigenaren vragen soms best veel van een bijrijdster.. maar soms ook heel weinig hoor, soms vragen ze enkel een beetje respect.. En dat wordt dan beantwoord met een grote mond.. Dan is het logisch dat eigenaren op een gegeven moment zeggen 'dit zijn mijn regels, dit mag je, dit wil ik, take it or leave it.'

Edit: en ik geloof echt wel dat er een hoop bijrijdsters zijn die wel netjes de afspraken nakomen en die wel fatsoenlijk zijn. Maar dat is tegenwoordig ook steeds minder goed te vinden hoor.. En als het een nette, beschaafde meid is die zich keurig aan de regeltjes houdt en goed na kan denken.. Dan valt er altijd te praten.. Ik heb het ook niet in mijn advertentie standaard staan dat ik een bijdrage vraag, dat zeg ik in de mailcorrespondentie pas. En ook dat deze gewoon bespreekbaar is en dat de mogelijkheden hiermee dus ook te bespreken zijn maar dat ik dat allemaal wel wil bespreken in een kennismaking. Kennismaking is er niet alleen voor het paard, maar ook voor de eigenaar.
Iemand die dan al roept dat het een gunst is dat zij komt rijden en dat ik stom ben.. Ja die hoeft ook niet meer langs te komen natuurlijk, al bieden ze 300 euro per maand.

Dan zou jij dus een eigenaar zijn waarmee ik het qua ideeën goed kan vinden. Ik ben best bereid te betalen maar dan verwacht ik ook wel wat terug. Bij een kennismaking ga ik er nog niet vanuit dat ik ga rijden, dat is puur een kennismaking om te weten met wie je te maken hebt en dat je kunt praten over wat er verwacht wordt van jou en wat jij verwacht van de eigenaar. Ik heb nog geen enkele keer gehad dat ik bij de eerste kennismaking heb gereden, natuurlijk wel even gepoetst en bij de paarden/pony's gekeken, maar rijden heb ik nog geen enkele keer meegemaakt.

Ik moet zeggen dat ik dus voor 7 dagen in de week nog steeds niet het volledige stallingsgeld betaal, maar dit ligt gewoon bij de eigenaresse. We hebben het samen hartstikke leuk en gezellig, zij is blij dat ik wat met haar pony doe (ze heeft er 3 dus druk zat), wanneer zij een dag niet kan doe ik de stal en de klusjes voor haar en kan ik een keer niet gaat dat andersom. Ook buiten de paarden om kunnen we het gewoon goed vinden met elkaar, heb ik overigens ook met de eigenaresse van mijn bijrijdpony. Ik vind het toch wel een must dat ik het goed kan vinden met de eigenaar, ik hoef er geen beste vriendinnen mee te worden en er elke dag langs te komen, maar ik moet wel het gevoel hebben dat er een klik is en dat we over veel dingen hetzelfde denken en samen dingen kunnen bespreken.

Nu moet ik zeggen dat ik een "gratis" bijrijdpaard had waar ik werkelijk alles mee mocht, zij hadden er heel wat deden nergens wat mee dus het was van 'pak die maar'. Nu denken heel veel mensen als ik dat vertel altijd van waarom heb je dat laten gaan? Ik heb er twee jaar lang gelopen en gereden, maar ik had geen goed contact met de eigenaresse, ik miste de controle van 'gaat het wel goed'. Zowel met paard als met mij. Ik heb haar het laatste half jaar niet eens gesproken en dat is dan ook één van de redenen dat ik dat paard heb laten gaan, en je raad het nooit ik heb haar ingeruild voor een Shetlander.

Rijden is voor mij in zoverre echt geen must, mijn leasepony heeft spat dus ik zal nooit meer fanatiek wedstrijdgericht kunnen gaan rijden, maar dit is iets dat ik ook echt helemaal niet zou willen. Ik denk dat een fanatieke ruiter tegenover een ruiter zoals ik ook een heel verschil brengt en dat je dan ook vanuit een ander oogpunt zal kijken.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:31

Ik wil juist wel dat bij de eerste kennismaking gereden wordt... Stel het is een trek-rukruiter en je hebt er al veel tijd ingestoken etc.

Mijn ervaring is: zo min mogelijk vragen, want 9 van de 10 keer gebeurd het toch niet en/of de goede mensen pakken uit zichzelf dingen op.. (Liggen en drollen in de stal, er even uit, waterbak bijna leeg, even bijvullen etc. de kleine dingetjes).

Ik zie mezelf als een redelijk makkelijke eigenaar, veel mag, niets moet, maar het moet wel veilig zijn ;) Voor de rest alle vrijheid, proberen 1x per week contactmoment te hebben (sowieso via whatsapp/fb elke week wel een paar keer... maar ook 1x "live" ;)

Ik heb zelf altijd vrijheid gehad en vond dat heerlijk.. Dus dat wil ik iemand anders ook geven...

Wel moet ik eerlijk toegeven, ik zocht hier (omgeving R'dam) iets... en betalen is geen probleem... Maar ik verhuis mijn paard niet omdat ik wil dat ie lekker naar buiten kan, ook in de winter, wil gewoon een schone/frisse stal etc. Maar mij lukt het dan niet om ergens te gaan rijden waar de paarden 24/7 binnenstaan in de winter :$ dat vind ik zielig... Dus mjah.. Qua eisen ben ik ook wel erg denk ik... Nouja, voor mij zijn het mijn normen... En heb al een keer ruzie gehad... ik moest de stallen doen (ik reed daar niet ;) alleen verzorgen, rijden is voor mij bijzaak) en toen werd ze boos dat ik te veel stro in de stal had gegooid.... "Want hij eet het toch op"... Ze zette hem zelf altijd op een paar plakjes en de rest beton :') Mjah sorry.. Zo werkt het voor me niet... (Maar om nu de kosten van een ander paard om te te nemen, terwijl ik alleen als stalslaaf mocht rondlopen, ging me ook te ver ;))

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:42

Lianne86 schreef:
Ik wil juist wel dat bij de eerste kennismaking gereden wordt... Stel het is een trek-rukruiter en je hebt er al veel tijd ingestoken etc.

Mijn ervaring is: zo min mogelijk vragen, want 9 van de 10 keer gebeurd het toch niet en/of de goede mensen pakken uit zichzelf dingen op.. (Liggen en drollen in de stal, er even uit, waterbak bijna leeg, even bijvullen etc. de kleine dingetjes).

Ik zie mezelf als een redelijk makkelijke eigenaar, veel mag, niets moet, maar het moet wel veilig zijn ;) Voor de rest alle vrijheid, proberen 1x per week contactmoment te hebben (sowieso via whatsapp/fb elke week wel een paar keer... maar ook 1x "live" ;)

Ik heb zelf altijd vrijheid gehad en vond dat heerlijk.. Dus dat wil ik iemand anders ook geven...

Wel moet ik eerlijk toegeven, ik zocht hier (omgeving R'dam) iets... en betalen is geen probleem... Maar ik verhuis mijn paard niet omdat ik wil dat ie lekker naar buiten kan, ook in de winter, wil gewoon een schone/frisse stal etc. Maar mij lukt het dan niet om ergens te gaan rijden waar de paarden 24/7 binnenstaan in de winter :$ dat vind ik zielig... Dus mjah.. Qua eisen ben ik ook wel erg denk ik... Nouja, voor mij zijn het mijn normen... En heb al een keer ruzie gehad... ik moest de stallen doen (ik reed daar niet ;) alleen verzorgen, rijden is voor mij bijzaak) en toen werd ze boos dat ik te veel stro in de stal had gegooid.... "Want hij eet het toch op"... Ze zette hem zelf altijd op een paar plakjes en de rest beton :') Mjah sorry.. Zo werkt het voor me niet... (Maar om nu de kosten van een ander paard om te te nemen, terwijl ik alleen als stalslaaf mocht rondlopen, ging me ook te ver ;))

Ik heb de eerste keren kennisgemaakt, de eerstvolgende keer daarop ging ik meestal rijden. Ik heb als bijrijder altijd zoiets als je dan aan komt lopen met je cap etc. dat het je dan echt alleen om het rijden gaat, ik zeg namelijk altijd dat dit geen must is, is het voor mij ook niet. Ik ga niet betalen om klusjes te doen, wanneer ik wél mag rijden vinden mijn ouders (die betalen het, verwend ofso?) het geen probleem om te betalen. Zij hebben niet de kennis om een paard te houden en willen daarom het risico met oog op mijn school niet nemen, maar als ik iemands paard mag rijden en verzorgen vinden zij het geen probleem om een deel te betalen.

Dat ligt dan denk ik aan een bijrijder en slechte ervaringen. Ik wil mezelf niet de hemel in prijzen, maar wanneer er iets van mij gevraagd wordt doe ik dit ook. Krijg ik een appje of ik de paarden binnen/buiten wil zetten en ik zeg daarop 'Ja' dan kun je ook verwachten dat ik dat doe. Zo gaat het ook met andere klusjes in en rondom stal.

Ik rijd vaak met de eigenaar samen van mijn leasepony, dus live momenten hebben we eigenlijk heel vaak. Voor de rest spreek ik beide eigenaren dagelijks op whatsapp en zie ik ze ook gewoon regelmatig. Ik stuur altijd als ik alleen heb gereden of met iemand anders van stal hoe het gegaan is, wat ik gedaan heb etc. Ik zou het zelf ook fijn vinden om te horen dat het goed gegaan is en alles weer veilig terug op stal staat.

Een paard verplaatsen vind ik ook echt niet nodig, ik vind het ook erg raar als dat gevraagd wordt. Bij leasen komt het nog wel eens voor, maar dat vind ik dan al wel weer iets anders, als jij een paard voor 7 dagen per week least kan ik erin komen als je vraagt of het paard dichterbij gestald mag worden, mits het er natuurlijk niet in het nadeel voor de eigenaar op achteruit gaat. Bij het bijrijden voor een paar dagen uit de week vind ik het vragen naar verplaatsen eigenlijk al raar, zeker omdat de eigenaar dan dus misschien verder moet gaan rijden omdat de bijrijder het dichterbij huis wil hebben.. :?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:44

Lianne86 schreef:

€125 stalgeld per maand? Reëler rond de €300.. Hangt natuurlijk af in welke regio je zit, maar hier in de randstad betaal je behoorlijke prijzen. Ik vind 75€ voor 3 dagen dan nog best redelijk. Zelf vroeg ik €45 zonder les, wilde de bijrijder lessen trok ik daarnaast het geld voor 1x per maand les af, komende op €35 voor 3 keer per week rijden. Maar ben het met je eens dat als je zo "weinig" stalgeld zou betalen, €75 niet correct is ingeschat.
Natuurlijk ben ik blij als mijn paard beweging krijgt, maar ik vraag toch enige verantwoordelijkheid van omgang met spullen, hoefsmid en overige kosten. Diegene heeft er tenslotte ook plezier van! En het zijn geen 3e hands manege zadels waar op gereden wordt. Daarnaast vind ik het ontzettend gul van je dat je haar wel op jouw paard laat rijden, om vervolgens voor een eigen paard te kunnen sparen. Het kost jou toch ook een hoop geld!

Zelf heb ik nooit paarden gratis bij gereden en 10 jaar geleden was het niet eens bespreekbaar om een paard gratis bij te rijden. Dus ik denk dat bijrijders in hun handen mogen wrijven als het gratis kan.

Maar goed ik denk dat we afdwalen van het onderwerp, of het moeilijk is om een bijrijder te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:51

Bij mij gaan ze de eerste keer wel rijden maar dit geef ik ook zelf aan in de mail. Ik geef in de mail ook al aan dat ik eerst zelf voorrijd, en dat zij daarna dan een stukje kunnen rijden. Eerst even babbelen, poetsen, zadelen, en dan rijden en de nazorg. Eerste keer doe ik alles zo goed als zelf, om tekst en uitleg te kunnen geven terwijl ik bezig ben. Tweede keer doen ze het zelf, en soms weer stukje voorrijden en danzelf rijden of ze gaan gelijk zelf rijden.
Omdat ik zelf iedere dag sowieso op stal ben, ga ik er wel vanuit dat ik een 'live' momentje heb op stal met ze maar whatsapp en fb berichtjes kan ik ook zeer waarderen. Vind het ook prettig als een bijrijdster dat zelf doet in plaats van dat ik zelf moet vragen hoe het is gegaan.

Oh verplaatsen is me al 2x gevraagd :D Of ik mijn pony niet dichterbij kon zetten want dat was veel makkelijker voor hun. Dat ik als eigenaar dan nog verder weg moet naar m'n pony ach dat is bijzaak.. En als het dan goedkoper was en het was beter voor de pony.. Dan zou ik het overwegen. Maar maneges van 400 euro waar ze geen daglicht zien nee hoor dankje.. Succes en de groeten :')

Heb een hoop over voor m'n pony en als ze ergens een betere stal heeft en het is voor mij verder weg.. so be it. Maar in principe verhuis ik alleen verder weg als het beter, en goedkoper is.. Anders loop ik erop leeg. En als dan de bijrijdster het na 2 maanden niet meer ziet zitten kan ik die pony weer terug verhuizen.. Nee dankje..
Maar je moet ze echt de kost geven die het vragen/verwachten/eisen hier.. Maar goed.. Dat is dus ook hetzelfde type bijrijdsters die vinden dat ze je paard meer waard maken, die van mening zijn dat ze je een gunst verlenen en dat ze op handen en voeten gedragen moeten worden.. en vies zijn van een paardendrol..

Dus voor mij is het moeilijk om een bijrijdster te vinden geloof ik.
Ik verhuis mijn pony alleen als het voor de pony en voor mij voordelen heeft. Een bijrijdster mag, als het rijden goed gaat, in overleg naar buiten en springen, maar niet op eigen houtje en dan ben ik er gewoon bij. Ik bemoei me met mijn eigen pony (heel vervelend) en een bijrijdster mag niet op eigen houtje ineens hoofdstellen, bitjes, hulpteugels of zadels gaan kopen, er mag geen vriendinnetje op de pony rijden en een bijrijdster hoeft mij niet de les te gaan lezen over wat ik wel of niet mag doen met mijn pony (helaas ook al een keer te horen gehad via de mail.. Dat ik minder moest gaan rijden, en een ander dat ik d'r niet mocht beleren voor de kar als zij erop ging rijden).

Vraag me nou steeds meer af of ik nou echt zo veeleisend ben.. :=