Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caitlin_K
Berichten: 3774
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:18

Nou sorry,
Als dit mijn bijrijder was had ik heel eerlijk haar voor de keuze gezet om anders gewoon te stoppen.
Nu moet ik zeggen, ik heb 3 shetlander en een volwassen dame die met haar dochter komt, betalen niets, hoeven ook geen klusjes te doen. Maar als ik een dag niet kan op mijn mestdagen zullen ze altijd degene zijn die direct voor mij het land mesten waar zo’n 8 of 9 pony’s staan.

Daarbij rijd ik ook nog een merrie bij voor een vriendin zodat ik zelf kan rijden, hier betaal ik voor, mag er alles mee doen, zie het als eigen paard. In de zomer hoef ik niet te mesten maar als ik er ben voor mijn eigen pony’s haal ik altijd een kruiwagen uit het land van Roos. Tevens in de winter mest ik ook gewoon zonder problemen en gezeur de stal. Hoort er gewoon bij, en vind dat een eigenaar dat ook zeker maar verwachten als je alles met paard mag doen.

Lizz

Berichten: 8900
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:07

Wat als die weidedag niet op haar dag was gevallen, had je het dan ook van haar verwacht? Moet ze dan een dag wisselen of extra komen?

LWDaisy

Berichten: 4826
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:12

josien_m_ schreef:
Wat zou je doen als je bijrijdser toevallig de voerdag had en niet zou voeren?


Kun je aan een bijrijder vragen om ook op te draaien voor anderen hun paarden? Qua voeren en qua mest ruimen?

Ik zou van een bijrijder wel verwachten dat ze mijn paard - en dus haar bijrijdpaard - voert op "haar" dag, en dan ook de mest van "ons" paard opruimt (mijn paard staat op haar eigen stukje wei, dus in mijn geval zou het echt enkel de mest van "ons" paard zijn), maar ik weet niet of je een bijrijder dezelfde verplichtingen in de schoenen mag/kan schuiven naar de rest van de stalling toe. Ik weet niet of het wel zo fair is te verlangen of de bijrijder ook mest van andere paarden opruimt, of deze voert.

Ik weet ook niet of ik dat zelf, als eigenaar, zou willen - dat een bijrijder van iemand anders mijn paard gaat lopen voeren. Het kan een vooroordeel zijn hoor, misschien heb ik gewoon minder leuke ervaringen gehad met minder betrouwbare/ervaren bijrijders.

Ik denk niet dat de doorsnee bijrijder zit te wachten op taken die ook met andere paarden te maken hebben om eerlijk te zijn.

Je kan het ze natuurlijk altijd vragen - maar ik vind persoonlijk niet dat je het hen kunt verplichten.
Een bijrijder heeft geen eigen paard om een (of meerdere) reden(en) - de meest voorkomende redenen zijn
1) het financiële plaatje
en
2) niet voldoende tijd.
In het 2de geval kan je helemaal niet verlangen dat zij er klusjes bijnemen die hen tijd kosten, ten voordele van andere stalklanten en diens paarden.

Wat ik zou doen in dit geval, als mest ruimen voor de bijrijder echt geen optie is (om welke reden dan ook) is haar een andere dag laten kiezen om te komen rijden dan de mestdag. Als zij geen mest wilt ruimen, en ik als eigenaar van mijn paard dan speciaal naar stal moet gaan om mest te ruimen, heeft mijn paard die dag geen nood aan een bijrijder want dan ben ik zelf op stal. Dan kiest de bijrijder een dag waarop zij dan geen klusjes hoeft te doen voor andere paarden. En haar in ruil daarvoor toch een kleine financiële bijdrage vragen.

Je kan het vragen aan een bijrijder. Maar je kan het hen, in mijn ogen, niet verplichten.
Als jij als eigenaar vind dat jouw bijrijder dit wel zou moeten doen, dan moet je een andere bijrijder zoeken. Iemand dit hier wel de tijd én zin voor heeft, op de dag die haar dan voorgeschreven wordt. En dan moet je ook nog hopen dat haar ervaring en manier van omgaan met je paard en rij-niveau is wat je verlangt, en genoeg fut overheeft om deftig met je paard bezig te zijn :)

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:22

Ik hoop dat jullie er uit komen met een goed gesprek TS!

Om op de voorgaande post in te gaan: ik zou idd nooit willen dat een bijrijder van iemand anders verantwoordelijk word gesteld voor staltaken die Ook betrekking zouden hebben op mijn paard. Mesten ok, maar voeren zou ik sterk tegen zijn. Over het algemeen zijn bijrijders Toch minder betrouwbaar dan eigenaars als het erop aankomt (hoewel ik ook niet graag van andere eigenaars wou afhangen). Op sommige stallen mag het ook niet om bijrijders in te plannen in het rooster. Maar ik gok dat het voor TS geen probleem is, dus dat zal wel ok zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:36

LWDaisy schreef:
josien_m_ schreef:
Wat zou je doen als je bijrijdser toevallig de voerdag had en niet zou voeren?


Kun je aan een bijrijder vragen om ook op te draaien voor anderen hun paarden? Qua voeren en qua mest ruimen?

Ik zou van een bijrijder wel verwachten dat ze mijn paard - en dus haar bijrijdpaard - voert op "haar" dag, en dan ook de mest van "ons" paard opruimt (mijn paard staat op haar eigen stukje wei, dus in mijn geval zou het echt enkel de mest van "ons" paard zijn), maar ik weet niet of je een bijrijder dezelfde verplichtingen in de schoenen mag/kan schuiven naar de rest van de stalling toe. Ik weet niet of het wel zo fair is te verlangen of de bijrijder ook mest van andere paarden opruimt, of deze voert.

Ik weet ook niet of ik dat zelf, als eigenaar, zou willen - dat een bijrijder van iemand anders mijn paard gaat lopen voeren. Het kan een vooroordeel zijn hoor, misschien heb ik gewoon minder leuke ervaringen gehad met minder betrouwbare/ervaren bijrijders.

Ik denk niet dat de doorsnee bijrijder zit te wachten op taken die ook met andere paarden te maken hebben om eerlijk te zijn.

Je kan het ze natuurlijk altijd vragen - maar ik vind persoonlijk niet dat je het hen kunt verplichten.
Een bijrijder heeft geen eigen paard om een (of meerdere) reden(en) - de meest voorkomende redenen zijn
1) het financiële plaatje
en
2) niet voldoende tijd.
In het 2de geval kan je helemaal niet verlangen dat zij er klusjes bijnemen die hen tijd kosten, ten voordele van andere stalklanten en diens paarden.

Wat ik zou doen in dit geval, als mest ruimen voor de bijrijder echt geen optie is (om welke reden dan ook) is haar een andere dag laten kiezen om te komen rijden dan de mestdag. Als zij geen mest wilt ruimen, en ik als eigenaar van mijn paard dan speciaal naar stal moet gaan om mest te ruimen, heeft mijn paard die dag geen nood aan een bijrijder want dan ben ik zelf op stal. Dan kiest de bijrijder een dag waarop zij dan geen klusjes hoeft te doen voor andere paarden. En haar in ruil daarvoor toch een kleine financiële bijdrage vragen.

Je kan het vragen aan een bijrijder. Maar je kan het hen, in mijn ogen, niet verplichten.
Als jij als eigenaar vind dat jouw bijrijder dit wel zou moeten doen, dan moet je een andere bijrijder zoeken. Iemand dit hier wel de tijd én zin voor heeft, op de dag die haar dan voorgeschreven wordt. En dan moet je ook nog hopen dat haar ervaring en manier van omgaan met je paard en rij-niveau is wat je verlangt, en genoeg fut overheeft om deftig met je paard bezig te zijn :)


TS doet zelf de voerbeurt en wat betreft mest ruimen van andere paarden, tja het is maar een half uurtje werk en de rest van de week doet iemand anders het ook voor "jullie" paard.

Als je geen tijd hebt voor een eigen paard of geen geld en je hebt al helemaal geen tijd om een klusje als wederdienst te doen, moet je fijn een uur een paard huren op de manege. Maar niet verwachten dat je dure hobby paardrijden kunt uitvoeren zonder daar ook maar iets van een vergoeding tegenover te
stellen zij het financieel of door een klus
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-20 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:36

Poekkie schreef:
Ik hoop dat jullie er uit komen met een goed gesprek TS!

Om op de voorgaande post in te gaan: ik zou idd nooit willen dat een bijrijder van iemand anders verantwoordelijk word gesteld voor staltaken die Ook betrekking zouden hebben op mijn paard. Mesten ok, maar voeren zou ik sterk tegen zijn. Over het algemeen zijn bijrijders Toch minder betrouwbaar dan eigenaars als het erop aankomt (hoewel ik ook niet graag van andere eigenaars wou afhangen). Op sommige stallen mag het ook niet om bijrijders in te plannen in het rooster. Maar ik gok dat het voor TS geen probleem is, dus dat zal wel ok zijn :)



Bij ons op stal doen de bijrijders meer dan sommige eigenaren en ja dat betekent uitmesten en voeren.

Zoalng er duidelijk is wat en hoeveel er gevoerd moet worden is dat toch niet zo moeilijk?
Nu heb ik enkel alleen maar op doe het zelfstallen gestaan dus iedereen draagt zijn steentje bij, of het nou bijrijder of eigenaar betreft.

En gaat het niet goed word je er gewoon op aangesproken.


Helemaal met je eens Mindim _/-\o_

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:53

Moeilijk niet :) maar toch heb ik het al te vaak te nonchalant gezien Waardoor ik er zelf toch anders insta. Maar goed, die van mij staan nu toch in eigen beheer dus ik heb niet te klagen en op de stal van TS lijkt het geen probleem. Dus geen punt :)

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 23:02

Ik zou als bijrijder juist aangeboden hebben die taak te doen eerlijk gezegd. En vind het ronduit vreemd dat ze niet eens komt helpen als je bezig bent met poep scheppen en snap heel goed dat je dan teleurgesteld bent.

Toen ik een bijrijdpaard had nam ik juist dat soort taken voor mijn rekening om de eigenaar te ontlasten.Ik mocht tenslotte gratis op haar paard rijden. Al moest ik ook wel de stal uit mesten, maar dat is ook het werk niet,dus iets extra doen was voor mij vrij normaal. Ik hoop dat jullie er uit komen samen, succes in ieder geval!

LWDaisy

Berichten: 4826
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 23:16

Poekkie schreef:
Ik hoop dat jullie er uit komen met een goed gesprek TS!

Om op de voorgaande post in te gaan: ik zou idd nooit willen dat een bijrijder van iemand anders verantwoordelijk word gesteld voor staltaken die Ook betrekking zouden hebben op mijn paard. Mesten ok, maar voeren zou ik sterk tegen zijn. Over het algemeen zijn bijrijders Toch minder betrouwbaar dan eigenaars als het erop aankomt (hoewel ik ook niet graag van andere eigenaars wou afhangen). Op sommige stallen mag het ook niet om bijrijders in te plannen in het rooster. Maar ik gok dat het voor TS geen probleem is, dus dat zal wel ok zijn :)


Exact hoe ik het denk! Ik zou er ook niet blij van worden, van bijrijders van andere die mijn paard moeten voeren, of van afhangen van andere eigenaars.
Ieder voor zich natuurlijk, het zal best handig zijn wanneer je lange dagen werkt of een druk huishouden hebt en je daardoor niet elke dag naar stal kan gaan, maar dat gaat in mijn geval niet op, dus doe ik liever mijn eigen ding met mijn eigen paard, zonder dat ik daarbij rekening moet houden met anderen, en zij met mij :)

Mindim ik begrijp wel dat de zon niet voor niets opgaat hoor, maar dat betreft dan imo het bijrijdpaard, en niet de paarden van andere stalklanten. En het is voor jou en voor mij "maar een half uurtje werk", maar wij kunnen niet in de agenda van de bijrijder kijken.

Onali moeilijk is het inderdaad niet - maar ook ik heb het zoals Poekkie ook al te vaak nonchalant gezien. Ik ben nogal zuinig op mijn paard, dus zou echt niet blij worden van een schep te veel/te weinig eten, of per ongeluk voer van een ander paard krijgen oid. Want ja, dat heb ik dus al zien gebeuren in het verleden op andere stallen. Voor TS is het waarschijnlijk geen punt dat andere stalklanten haar paard voeren - maar ik als andere stalklant zou er niet super blij van worden. Wat wil die bijrijder van haar nou met mijn en anderen hun paarden te maken hebben? Daarvoor komt ze toch niet?

Ik heb vorige winter op stal bijgeklust, de volpensions verzorgd - stallen uitmesten, paarden binnen halen, voeren. En jeetje, hoeveel poedertjes en olietjes en korrels en stukken fuit hebben die beesten allemaal nodig :') Een fout is echt snel gemaakt hoor. Ik heb notities gemaakt van ieder paard zijn/haar voer om fouten te vermijden, jammer genoeg doet niet iedereen dat :') En dan nog krijg je commentaar hoor - "oh wat gaan de paarden vroeg binnen" (winter, 17u, ik ben met de fiets en wil niet in het stikdonker naar huis moeten rijden op die onverlichte boerenwegels) - "oh wat ligt er weinig stro (terwijl ik van de staleigenaar al meermaals te horen heb gekregen dat ik minder moet gebruiken) - "kan je niet wat meer hooi geven?" (hooinet ter grootte van een voetbalgoal-net, zo zwaar als het helemaal gevuld is dat zelfs mijn vriend het liever in de kruiwagen vervoert dan ermee loopt te slepen, en ook hierover al aangesproken geweest door de staleigenaar) - "oh zijn ze vandaag niet buiten geweest, dat vind ik niet zo leuk hoor" (paarden komen jaarlijks max. 10 dagen (nooit opeenvolgend) eens niet buiten, als het echt té slecht weer is, en dat is dan de beslissing van de staleigenaar en niet de mijne) - ... En pff, ze zijn heus niet allemaal even netjes opgevoed, mijn schouder en tenen doen alweer zeer als ik er aan terug denk :')

Nu voer ik, buiten mijn eigen paard, nog één ander paard bij. Super lief beest, kost mij 5 minuten en ik verdien er nog wat door bij, en ik krijg echt nooit commentaar van de eigenaar. En eerlijk? Ik ben blij dat ik er verder niks meer bijneem, zo kan ik mijn tijd op stal allemaal in mijn paard steken :) Ik ben wel de eerste om bij te springen wanneer een stalgenoot dat vraagt hoor, dat weet iedereen op stal, en ik vind het ook helemaal niet erg om te doen - maar dat is omdat het kan, en niet omdat het moet :)

Ik heb een nogal sterk rechtvaardigheidsgevoel - ik heb te vaak een wei gedeeld met stalgenoten die mij rustig al het werk lieten doen, ongeveer 360 dagen per jaar. Mest ruimen van de wei - onkruid verwijderen - paarden zowel buiten als binnen zetten, dagelijks - voeren (ik heb meermaals andere paarden voer van mijn paard moeten geven omdat de eigenaar in kwestie geen voer had staan) - water op de wei bijvullen - uit puur medelijden de stal van andere paarden ook maar uitmesten omdat die kniehoog in de stront stonden en ik goed genoeg wist dat dat de komende dagen niet zou veranderen (ging zelfs zo ver dat als ik op vakantie ging, mijn ouders andere paarden mee buiten gooiden, de stal daarvan uitmestten, voerden, binnen haalden, ...) - ...
Die ene keer dat ik dan vroeg of de stalgenoot de paarden eens kon buiten zetten, is die dan nog met mijn paard op een poort geknald en stond mijn paard met veel pijn een week kreupel.
Dus ik doe liever mijn eigen ding haha, ik vertrouw het meeste op mijzelf en zo heb ik niet meer het gevoel dat ik een ander zijn/haar werk loop te doen, terwijl dat andersom nooit het geval is.

Zoals ik al zei, de zon gaat niet voor niets op. Maar dat imo slaagt op het bijrijdpaard, niet op de paarden van stalgenoten. Ik kan me best voorstellen dat een bijrijder daar geen zin in heeft. Moest het enkel om mest van het bijrijdpaard gaan, zou het imo een heel andere zaak zijn, dat zou ik wél verwachten van een bijrijder.

Zou ik er als bijrijder een probleem mee hebben?
Ik zou het sowieso geen probleem vinden om mest van mijn bijrijdpaard op te ruimen. Of om klusjes te doen in het algemeen, dat heeft er imo altijd bij gehoord, water geven, stal uitmesten, materiaal onderhouden, de gang aanvegen, ...
In combinatie met rijden ben je dan toch al snel een kleine 2 uur bezig. En om dan ook nog mest van andere paarden te moeten ruimen, hmm. Ik ben een bijrijder, geen stalknecht. Voor mijn bijrijpaard zou ik héél veel willen doen, maar ik weet niet of ik als bijrijder een plaats moet krijgen in een opgesteld rooster voor eigenaars.

Dan moet er maar gecompenseerd worden op een andere manier, met een maandelijkse financiële bijdrage waarschijnlijk want ik kan zo snel niks anders bedenken. TS, heb je niet ergens een leuk hoofdstel oid gezien dat je kan vragen in ruil voor de klusjes die jij in je eentje doet? :D

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:08

Oh dat scheelt wel, bij ons staan de paarden gewoon buiten in groepen. De bijrijders geven enkel hooi.
Daar kan je gewoon niks fout aandoen, zeker als ze weten wat de hoeveelheid is.

Nou heeft in mijn clubje niemand een bijrijder, wij doen onderling alles zelf, poep scheppen en hooi voeren.

anjali
Berichten: 15420
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:15

Change03 schreef:
anjali schreef:
Wat zou zij doen als jouw paard straks vanwege zijn leeftijd of blessure minder of niet meer gereden kan worden? gaat het haar echt om dit paard,of om het rijden?Als het om het rijden is dan zul je haar toch kwijtraken nu je paard ouder wordt. Als het haar om het paard gaat dan zal ze toch beseffen dat de verzorging erbij hoort.En dan is het ook leuk om te verzorgen.Ook drollen scheppen zelfs.


Helemaal mee eens.

Ik heb een bijrijdpaard, waar ik iedere maand voor betaal maar ga op vrije dagen graag eens de stal mesten, voeren (en toekijken), even een borstel erover, even het tuig poetsen. Het betreft ook een oudje, waarbij het ieder jaar spannend blijft of ik nog door kan rijden. Maar ondanks dat blijf ik gaan omdat de verzorging alleen al een leuk onderdeel is!

TS, ik hoop van harte dat je eruit komt met haar. Het lijkt me niet makkelijk na 10 jaar en hopelijk is het met een goed gesprek makkelijk opgelost.

Jij bent een fijne goede bijrijder dan. Waren er maar meer zoals jij!Die het doen uit liefde voor paarden.En niet om gratis te kunnen rijden en de eigenaar met de zorgen en de kosten laten zitten.

BigOne
Berichten: 38689
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:17

Dit paard staat 24/7 buiten, er zijn maar een paar paarden , elke eigenaar schept één dag poep en die doet dat ook van de andere dieren. Bij Vijf of zes paarden dat is hooguit 18 drollen of te wel een kruiwagen vol. Hoe moeilijk kan het zijn om dit klusje twee keer per maand te doen , vooral wanneer je dit van te voren weet. Wanneer je als ruiter een gratis betrouwbaar paard al tien jaar mag rijden zonder enige verantwoording of kosten dan ben je een dikke egoïst wanneer je dit uurtje per maand er niet bij wil doen . En paarden poepen vaak op dezelfde plek dus je hoeft geen kilometers weiland af te lopen.

anjali
Berichten: 15420
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:36

Sansevieria schreef:
Weet je TS, dit is eigenlijk heel eenvoudig, je schreef als zij stopt dat je dan zelf vaker ging rijden.
Je staat nu poep te scheppen, terwijl je bijrijder lekker op je paard stapt (en dan ook nog net doet alsof ze je niet ziet)

Jij hebt alle kosten en het werk, als dit mijn paard was, dan was ik daar zo mee klaar.
Die kan beter lekker op een manege gaan rijden.
Hoeft ze niet eens te poetsen, zadelen en paard af verzorgen...

Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:39

bigone schreef:
Dit paard staat 24/7 buiten, er zijn maar een paar paarden , elke eigenaar schept één dag poep en die doet dat ook van de andere dieren. Bij Vijf of zes paarden dat is hooguit 18 drollen of te wel een kruiwagen vol. Hoe moeilijk kan het zijn om dit klusje twee keer per maand te doen , vooral wanneer je dit van te voren weet. Wanneer je als ruiter een gratis betrouwbaar paard al tien jaar mag rijden zonder enige verantwoording of kosten dan ben je een dikke egoïst wanneer je dit uurtje per maand er niet bij wil doen . En paarden poepen vaak op dezelfde plek dus je hoeft geen kilometers weiland af te lopen.



Paarden leggen wel wat meer drollen dan 2 per paard per dag. Ik had al een kruiwagen vol dagelijks van 2 paarden.

Zonnetje81
Berichten: 18798
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:49

Misschien moet ze er allemaal over nadenken en bezinken wat ze er van vindt. Ik zou ook niet blij zijn als ik alles bij elkaar hoor: verhuizen wat ze niet wil, klusjes doen die je moet doen omdat jij daar geen zin in hebt in ruil voor al die jaren gratis rijden. Zoiets werkt niet met terugwerkende kracht.......ik snap je maar het werkt zo niet. Misschien valt het haar wel tegen, 2x per week en dan 40 minuten klusjes is best wel veel. Poepscheppen zou ik ook niet blij van worden. Zeker niet als het meerdere paarden zijn, is echt een K klus.

Dus het gesprek aan gaan en misschien tot de conclusie komen dat je niet meer op 1 lijn ligt of dat ze zichzelf bedacht heeft. Als ik jou was zou ik zeggen: dealen of leaven..... Niet te moeilijk over doen als jij het ziet zoals je het ziet. Andersom begrijp ik haar ook wel.

M_D_H
Berichten: 17484
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:04

Zonnetje81 schreef:
Misschien moet ze er allemaal over nadenken en bezinken wat ze er van vindt. Ik zou ook niet blij zijn als ik alles bij elkaar hoor: verhuizen wat ze niet wil, klusjes doen die je moet doen omdat jij daar geen zin in hebt in ruil voor al die jaren gratis rijden. Zoiets werkt niet met terugwerkende kracht.......ik snap je maar het werkt zo niet. Misschien valt het haar wel tegen, 2x per week en dan 40 minuten klusjes is best wel veel. Poepscheppen zou ik ook niet blij van worden. Zeker niet als het meerdere paarden zijn, is echt een K klus.

Dus het gesprek aan gaan en misschien tot de conclusie komen dat je niet meer op 1 lijn ligt of dat ze zichzelf bedacht heeft. Als ik jou was zou ik zeggen: dealen of leaven..... Niet te moeilijk over doen als jij het ziet zoals je het ziet. Andersom begrijp ik haar ook wel.

Volgens mij heb je de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt :n

Ze moet geen klusjes doen omdat TS daar geen zin in heeft en dat is ook niet omdat ze al die jaren gratis heeft gereden.

De situatie is simpel weg veranderd. Bijrijdster had de keuze om op de vorige stal te blijven of om bij dit paard te blijven.
Bijrijdster kiest er voor met dit paard mee te verhuizen.
Bijrijdster heeft afspraken gemaakt met TS over mee helpen met de klusjes.
Bijrijdster heeft vrije keuze over de dagen waarop zij paard rijd en heeft voor een dag gekozen waarop er ook gemest moet worden.
Bijrijdster verkiest er voor om niet te helpen met mesten, dat wil zeggen: Ze doet het niet en als ts haar appt over de klusjes negeert ze dit.
Nu moet TS op de dag dat bijrijdster er is, komen mesten.

Dit is ontzettend onlogisch en als ik op die dag moet mesten omdat bijrijdster dit weigert, dan hoeft bijrijdster op die dag helemaal niet te komen, want dan doe ik het paard ook wel zelf.

Het heeft er niks mee te maken dat TS het niet wil doen.
Het heeft er alles mee te maken dat de situatie is veranderd en dat daardoor de randvoorwaarden ook veranderen. Daar kan je in mee gaan... Of je kan besluiten weg te gaan.
Maar deze status van vegetatie is geen optie

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:09

Zonnetje81 schreef:
Misschien moet ze er allemaal over nadenken en bezinken wat ze er van vindt. Ik zou ook niet blij zijn als ik alles bij elkaar hoor: verhuizen wat ze niet wil, klusjes doen die je moet doen omdat jij daar geen zin in hebt in ruil voor al die jaren gratis rijden. Zoiets werkt niet met terugwerkende kracht.......ik snap je maar het werkt zo niet. Misschien valt het haar wel tegen, 2x per week en dan 40 minuten klusjes is best wel veel. Poepscheppen zou ik ook niet blij van worden. Zeker niet als het meerdere paarden zijn, is echt een K klus.

Dus het gesprek aan gaan en misschien tot de conclusie komen dat je niet meer op 1 lijn ligt of dat ze zichzelf bedacht heeft. Als ik jou was zou ik zeggen: dealen of leaven..... Niet te moeilijk over doen als jij het ziet zoals je het ziet. Andersom begrijp ik haar ook wel.

Wat een rare conclusies.

Paard verhuisd, ja kan gebeuren.
En daar worden klusjes gedaan.
Onder andere ook op de dag dat de bijrijder komt. Rooster is niet van ts, maar van de stal.
Het is natuurlijk erg fijn dat de bijrijder eerst alleen maar hoefde te rijden, erg luxe positie. En dat een minder luxe positie dan tegen valt kan ik me voorstellen.

Maar ze kan kiezen zou ik zeggen, toch poepscheppen of stoppen. Niet tegen de regels in alleen maar rijden omdat ze te lui is voor een paard te zorgen. En ts zoals nu op haar vrije dag nog gaat scheppen en de bijrijder lekker decadent het zadel in ploft.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:09

bigone schreef:
Dit paard staat 24/7 buiten, er zijn maar een paar paarden , elke eigenaar schept één dag poep en die doet dat ook van de andere dieren. Bij Vijf of zes paarden dat is hooguit 18 drollen of te wel een kruiwagen vol. Hoe moeilijk kan het zijn om dit klusje twee keer per maand te doen , vooral wanneer je dit van te voren weet. Wanneer je als ruiter een gratis betrouwbaar paard al tien jaar mag rijden zonder enige verantwoording of kosten dan ben je een dikke egoïst wanneer je dit uurtje per maand er niet bij wil doen . En paarden poepen vaak op dezelfde plek dus je hoeft geen kilometers weiland af te lopen.


Hier staan 6 d/e ponies en ik heb per dag alleen al anderhalve kruiwagen van het zandstuk. Als ik de wei mee zou mesten mag je dat wel minstens verdubbelen en een uur werk voor rekenen per keer. En dat poepen op dezelfde plek is ook maar mwah... laten we zeggen dat er statistisch gezien op sommige plaatsten meer zou liggen.
Het is het goede recht van een bijrijder dit niet te willen of te kunnen, dat heeft niets met egoisme te maken. Maar het moet natuurlijk wel bespreekbaar gemaakt worden dan en het gevolg kan zijn dat de overeenkomst wordt stopgezet.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:11

Ik ben van mening dat mesten en voeren er gewoon bij hoort. Anderzijds snap ik ook wel dat bijrijder zoiets heeft van ik heb altijd zorgeloos kunnen rijden zonder wat te doen, en dan is die 40 minuten mesten/voeren toch wel een hele klus.

Ik denk dat je er goed aan doet om in gesprek met haar te gaan, en te kijken naar een oplossing. Er zomaar mee stoppen is ook zonde, nu doen jullie elkaar beide een plezier. Zij mag gewoon lekker zorgeloos rijden, en jouw paard krijgt gratis en voor niks lekker zijn aandacht en beweging.

Ik hoop van harte dat jullie er samen uit kunnen komen, succes!

Zonnetje81
Berichten: 18798
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:14

M_D_H schreef:
Zonnetje81 schreef:
Misschien moet ze er allemaal over nadenken en bezinken wat ze er van vindt. Ik zou ook niet blij zijn als ik alles bij elkaar hoor: verhuizen wat ze niet wil, klusjes doen die je moet doen omdat jij daar geen zin in hebt in ruil voor al die jaren gratis rijden. Zoiets werkt niet met terugwerkende kracht.......ik snap je maar het werkt zo niet. Misschien valt het haar wel tegen, 2x per week en dan 40 minuten klusjes is best wel veel. Poepscheppen zou ik ook niet blij van worden. Zeker niet als het meerdere paarden zijn, is echt een K klus.

Dus het gesprek aan gaan en misschien tot de conclusie komen dat je niet meer op 1 lijn ligt of dat ze zichzelf bedacht heeft. Als ik jou was zou ik zeggen: dealen of leaven..... Niet te moeilijk over doen als jij het ziet zoals je het ziet. Andersom begrijp ik haar ook wel.

Volgens mij heb je de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt :n

Ze moet geen klusjes doen omdat TS daar geen zin in heeft en dat is ook niet omdat ze al die jaren gratis heeft gereden.

De situatie is simpel weg veranderd. Bijrijdster had de keuze om op de vorige stal te blijven of om bij dit paard te blijven.
Bijrijdster kiest er voor met dit paard mee te verhuizen.
Bijrijdster heeft afspraken gemaakt met TS over mee helpen met de klusjes.
Bijrijdster heeft vrije keuze over de dagen waarop zij paard rijd en heeft voor een dag gekozen waarop er ook gemest moet worden.
Bijrijdster verkiest er voor om niet te helpen met mesten, dat wil zeggen: Ze doet het niet en als ts haar appt over de klusjes negeert ze dit.
Nu moet TS op de dag dat bijrijdster er is, komen mesten.

Dit is ontzettend onlogisch en als ik op die dag moet mesten omdat bijrijdster dit weigert, dan hoeft bijrijdster op die dag helemaal niet te komen, want dan doe ik het paard ook wel zelf.

Het heeft er niks mee te maken dat TS het niet wil doen.
Het heeft er alles mee te maken dat de situatie is veranderd en dat daardoor de randvoorwaarden ook veranderen. Daar kan je in mee gaan... Of je kan besluiten weg te gaan.
Maar deze status van vegetatie is geen optie


Bijrijdster kan zich ook voor het blok gezet voelen.....en nu bedenken dat ze het toch niet wil of anders ziet. Maw dus stoppen dat heb ik toch ook beschreven?

Mensen zijn geen robots en tussen vaag melden dat er klusjes gedaan moeten worden en dan klakkeloos ja zeggen omdat je geen keus hebt is iets anders dan face to face bespreken dat gaan we zo verdelen.

Horsier

Berichten: 404
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:18

Zonnetje81 schreef:
Misschien moet ze er allemaal over nadenken en bezinken wat ze er van vindt. Ik zou ook niet blij zijn als ik alles bij elkaar hoor: verhuizen wat ze niet wil, klusjes doen die je moet doen omdat jij daar geen zin in hebt.


Maar Zonnetje heeft de eigenaar geen zin om klusjes te doen, of heeft ze geen zin om klusjes te doen terwijl de bijrijder aan het rijden is.
Want dat tweede lijkt mij het geval en het zou mij ook steken om geen helpende hand te krijgen wanneer je samen aanwezig bent.

TS geef je bijrijder in het gesprek duidelijke opties. Bijvoorbeeld wanneer ze de uitmest dag wil blijven rijden zal ze ook moeten mesten. Wil ze dit niet dan moet ze een andere dag kiezen of een dag minder gaan rijden. En wanneer ze er over na moet denken ook duidelijk een afspraak maken wanneer ze je haar keuze uiterlijk laat weten. Anders ben je zo weer 2 maanden verder.

Zelf zou ik er wel klaar mee zijn, geen antwoord is ook een antwoord. Namelijk nee.
Ik zou haar dan ook de keuze niet meer geven maar gewoon zeggen dat ik vanaf volgende week zelf de mestdag rijd zodat ik het mesten en rijden kan combineren. Verwacht dat je dan wel een reactie terug krijgt.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:20

Zonnetje81 schreef:
M_D_H schreef:

Volgens mij heb je de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt :n

Ze moet geen klusjes doen omdat TS daar geen zin in heeft en dat is ook niet omdat ze al die jaren gratis heeft gereden.

De situatie is simpel weg veranderd. Bijrijdster had de keuze om op de vorige stal te blijven of om bij dit paard te blijven.
Bijrijdster kiest er voor met dit paard mee te verhuizen.
Bijrijdster heeft afspraken gemaakt met TS over mee helpen met de klusjes.
Bijrijdster heeft vrije keuze over de dagen waarop zij paard rijd en heeft voor een dag gekozen waarop er ook gemest moet worden.
Bijrijdster verkiest er voor om niet te helpen met mesten, dat wil zeggen: Ze doet het niet en als ts haar appt over de klusjes negeert ze dit.
Nu moet TS op de dag dat bijrijdster er is, komen mesten.

Dit is ontzettend onlogisch en als ik op die dag moet mesten omdat bijrijdster dit weigert, dan hoeft bijrijdster op die dag helemaal niet te komen, want dan doe ik het paard ook wel zelf.

Het heeft er niks mee te maken dat TS het niet wil doen.
Het heeft er alles mee te maken dat de situatie is veranderd en dat daardoor de randvoorwaarden ook veranderen. Daar kan je in mee gaan... Of je kan besluiten weg te gaan.
Maar deze status van vegetatie is geen optie


Bijrijdster kan zich ook voor het blok gezet voelen.....en nu bedenken dat ze het toch niet wil of anders ziet. Maw dus stoppen dat heb ik toch ook beschreven?

Mensen zijn geen robots en tussen vaag melden dat er klusjes gedaan moeten worden en dan klakkeloos ja zeggen omdat je geen keus hebt is iets anders dan face to face bespreken dat gaan we zo verdelen.



Nogmaals:

Bijrijdster heeft vrije keuze over de dagen waarop zij paard rijd en heeft voor een dag gekozen waarop er ook gemest moet worden.


Niks niet "geen andere keus", ze had de keuze om elke dag te kiezen en nam de dag waarop er vanuit de stal besloten is om te mesten.

Dan had ze één van de andere 6 dagen moeten nemen om te gaan rijden.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:25

Boomerang schreef:
En dat we opnieuw in gesprek moeten gaan helemaal eens.

We hebben het 2 maanden geleden voor de verhuizing besproken face to face en nog een 2x via app.

Maar wat zei ze dan over de klus op het moment dat je het voor de verhuizing face2face besprak? Ja ga ik doen/Moet ik over nadenken/nee doe ik niet. Veel meer mogelijkheden zijn er niet. Als je het face2face besproken hebt, waarom hebben jullie toen dan geen knopen doorgehakt.

Of is het toeschuiven van de klus pas via de app naar voren gekomen? Ja over de app communiceren kan hip zijn, maar dan loop je het risico dat iemand niet antwoord en jij met de vraag blijft zitten, wat nu.

Het gaat er ook niet om wat andere bijrijders hier roepen wat ze allemaal wel niet voor de eigenaar/paard doen, het gaat er niet om of zij wel of niet betaalt. Jij wil een bijrijder, zij levert die dienst en 10 jaar lang is dat onder gelijke voorwaarden gedaan. Na 10 jaar verander jij als eigenaar de voorwaarden eenzijdig op een manier die niet gunstiger zijn voor haar. Ik vind het niet zomaar reëel dat zij voor 2 dagen rijden voor 8 paarden stront kan gaan lopen ruimen op haar vrije zaterdag. Daar hoeft zij niet mee akkoord te gaan, vind ik nl een heel andere vraag als op de dagen dat zij rijdt, de mest van het eigen paard opruimen.

Aan jou hoe graag jij haar wilt behouden of denkt, voor jou een ander, of ik doe het zelf wel.

Als je haar wel graag wilt behouden en je hebt zelf geen bezwaar tegen het mesten van alle paarden (en ik neem aan dat je dat niet hebt anders had je die stal niet uitgezocht) kun je haar voor de keuze zetten, als je op de zaterdag wilt blijven rijden, dan hoort het mesten erbij, want ik heb geen tijd om een extra keer te gaan. Wil je niet mesten, dan ruilen we van dag. Persoonlijk zou ik een paard dat vanwege zijn leeftijd nog maar 4 keer in de week is te berijden, helemaal niet willen delen maar gewoon lekker zelf doen.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:26

Of mesten een hele klus of peanuts is, doet totaal niet ter zake. Dat de bijrijdster nooit wat betaald heeft en nooit wat hoefde te doen ook niet.
Er is wat veranderd, en dat is altijd een moment om weer even te checken of alles nog past en klopt. Overigens kan dat tussendoor uiteraard ook. Het is immers heel simpel: wie betaalt, bepaalt.

TO, bereid je gewoon even goed voor op komend weekeinde. Zorg dat je voor jezelf goed helder hebt wat je wilt qua zowel paard, klusjes als communicatie, en waar je eventueel nog wat ruimte hebt om te onderhandelen mocht je dat willen.
De conclusie kan ook zijn dat jullie met deze stalling en jouw huidige wensen niet meer bij elkaar passen. En dan is het toch ook prima? Dan hebben jullie 10 jaar lang plezier van elkaar gehad. Drink dan gewoon nog even gezellig een kop koffie, verzamel de eventueel van haar aanwezige spullen, en neem afscheid. Moeilijker hoeft het echt niet te zijn. Daar heb je geen meningsverschillen, harde woorden of wat voor gedoe dan ook voor nodig.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:26

En TS, inmiddels de telefoon gepakt voor een gesprek?

Telefonisch dan wel face to face?

Want dit topic kan nog pagina's lang doorgaan, het enige dat echt fatsoenlijk is én het enige dat echt helderheid geeft is toch echt gewoon dat gesprek...