Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
josien_m_ schreef:Wat zou je doen als je bijrijdser toevallig de voerdag had en niet zou voeren?
LWDaisy schreef:josien_m_ schreef:Wat zou je doen als je bijrijdser toevallig de voerdag had en niet zou voeren?
Kun je aan een bijrijder vragen om ook op te draaien voor anderen hun paarden? Qua voeren en qua mest ruimen?
Ik zou van een bijrijder wel verwachten dat ze mijn paard - en dus haar bijrijdpaard - voert op "haar" dag, en dan ook de mest van "ons" paard opruimt (mijn paard staat op haar eigen stukje wei, dus in mijn geval zou het echt enkel de mest van "ons" paard zijn), maar ik weet niet of je een bijrijder dezelfde verplichtingen in de schoenen mag/kan schuiven naar de rest van de stalling toe. Ik weet niet of het wel zo fair is te verlangen of de bijrijder ook mest van andere paarden opruimt, of deze voert.
Ik weet ook niet of ik dat zelf, als eigenaar, zou willen - dat een bijrijder van iemand anders mijn paard gaat lopen voeren. Het kan een vooroordeel zijn hoor, misschien heb ik gewoon minder leuke ervaringen gehad met minder betrouwbare/ervaren bijrijders.
Ik denk niet dat de doorsnee bijrijder zit te wachten op taken die ook met andere paarden te maken hebben om eerlijk te zijn.
Je kan het ze natuurlijk altijd vragen - maar ik vind persoonlijk niet dat je het hen kunt verplichten.
Een bijrijder heeft geen eigen paard om een (of meerdere) reden(en) - de meest voorkomende redenen zijn
1) het financiële plaatje
en
2) niet voldoende tijd.
In het 2de geval kan je helemaal niet verlangen dat zij er klusjes bijnemen die hen tijd kosten, ten voordele van andere stalklanten en diens paarden.
Wat ik zou doen in dit geval, als mest ruimen voor de bijrijder echt geen optie is (om welke reden dan ook) is haar een andere dag laten kiezen om te komen rijden dan de mestdag. Als zij geen mest wilt ruimen, en ik als eigenaar van mijn paard dan speciaal naar stal moet gaan om mest te ruimen, heeft mijn paard die dag geen nood aan een bijrijder want dan ben ik zelf op stal. Dan kiest de bijrijder een dag waarop zij dan geen klusjes hoeft te doen voor andere paarden. En haar in ruil daarvoor toch een kleine financiële bijdrage vragen.
Je kan het vragen aan een bijrijder. Maar je kan het hen, in mijn ogen, niet verplichten.
Als jij als eigenaar vind dat jouw bijrijder dit wel zou moeten doen, dan moet je een andere bijrijder zoeken. Iemand dit hier wel de tijd én zin voor heeft, op de dag die haar dan voorgeschreven wordt. En dan moet je ook nog hopen dat haar ervaring en manier van omgaan met je paard en rij-niveau is wat je verlangt, en genoeg fut overheeft om deftig met je paard bezig te zijn
Poekkie schreef:Ik hoop dat jullie er uit komen met een goed gesprek TS!
Om op de voorgaande post in te gaan: ik zou idd nooit willen dat een bijrijder van iemand anders verantwoordelijk word gesteld voor staltaken die Ook betrekking zouden hebben op mijn paard. Mesten ok, maar voeren zou ik sterk tegen zijn. Over het algemeen zijn bijrijders Toch minder betrouwbaar dan eigenaars als het erop aankomt (hoewel ik ook niet graag van andere eigenaars wou afhangen). Op sommige stallen mag het ook niet om bijrijders in te plannen in het rooster. Maar ik gok dat het voor TS geen probleem is, dus dat zal wel ok zijn
Poekkie schreef:Ik hoop dat jullie er uit komen met een goed gesprek TS!
Om op de voorgaande post in te gaan: ik zou idd nooit willen dat een bijrijder van iemand anders verantwoordelijk word gesteld voor staltaken die Ook betrekking zouden hebben op mijn paard. Mesten ok, maar voeren zou ik sterk tegen zijn. Over het algemeen zijn bijrijders Toch minder betrouwbaar dan eigenaars als het erop aankomt (hoewel ik ook niet graag van andere eigenaars wou afhangen). Op sommige stallen mag het ook niet om bijrijders in te plannen in het rooster. Maar ik gok dat het voor TS geen probleem is, dus dat zal wel ok zijn
Change03 schreef:anjali schreef:Wat zou zij doen als jouw paard straks vanwege zijn leeftijd of blessure minder of niet meer gereden kan worden? gaat het haar echt om dit paard,of om het rijden?Als het om het rijden is dan zul je haar toch kwijtraken nu je paard ouder wordt. Als het haar om het paard gaat dan zal ze toch beseffen dat de verzorging erbij hoort.En dan is het ook leuk om te verzorgen.Ook drollen scheppen zelfs.
Helemaal mee eens.
Ik heb een bijrijdpaard, waar ik iedere maand voor betaal maar ga op vrije dagen graag eens de stal mesten, voeren (en toekijken), even een borstel erover, even het tuig poetsen. Het betreft ook een oudje, waarbij het ieder jaar spannend blijft of ik nog door kan rijden. Maar ondanks dat blijf ik gaan omdat de verzorging alleen al een leuk onderdeel is!
TS, ik hoop van harte dat je eruit komt met haar. Het lijkt me niet makkelijk na 10 jaar en hopelijk is het met een goed gesprek makkelijk opgelost.
Sansevieria schreef:Weet je TS, dit is eigenlijk heel eenvoudig, je schreef als zij stopt dat je dan zelf vaker ging rijden.
Je staat nu poep te scheppen, terwijl je bijrijder lekker op je paard stapt (en dan ook nog net doet alsof ze je niet ziet)
Jij hebt alle kosten en het werk, als dit mijn paard was, dan was ik daar zo mee klaar.
Die kan beter lekker op een manege gaan rijden.
Hoeft ze niet eens te poetsen, zadelen en paard af verzorgen...
bigone schreef:Dit paard staat 24/7 buiten, er zijn maar een paar paarden , elke eigenaar schept één dag poep en die doet dat ook van de andere dieren. Bij Vijf of zes paarden dat is hooguit 18 drollen of te wel een kruiwagen vol. Hoe moeilijk kan het zijn om dit klusje twee keer per maand te doen , vooral wanneer je dit van te voren weet. Wanneer je als ruiter een gratis betrouwbaar paard al tien jaar mag rijden zonder enige verantwoording of kosten dan ben je een dikke egoïst wanneer je dit uurtje per maand er niet bij wil doen . En paarden poepen vaak op dezelfde plek dus je hoeft geen kilometers weiland af te lopen.
Zonnetje81 schreef:Misschien moet ze er allemaal over nadenken en bezinken wat ze er van vindt. Ik zou ook niet blij zijn als ik alles bij elkaar hoor: verhuizen wat ze niet wil, klusjes doen die je moet doen omdat jij daar geen zin in hebt in ruil voor al die jaren gratis rijden. Zoiets werkt niet met terugwerkende kracht.......ik snap je maar het werkt zo niet. Misschien valt het haar wel tegen, 2x per week en dan 40 minuten klusjes is best wel veel. Poepscheppen zou ik ook niet blij van worden. Zeker niet als het meerdere paarden zijn, is echt een K klus.
Dus het gesprek aan gaan en misschien tot de conclusie komen dat je niet meer op 1 lijn ligt of dat ze zichzelf bedacht heeft. Als ik jou was zou ik zeggen: dealen of leaven..... Niet te moeilijk over doen als jij het ziet zoals je het ziet. Andersom begrijp ik haar ook wel.
Zonnetje81 schreef:Misschien moet ze er allemaal over nadenken en bezinken wat ze er van vindt. Ik zou ook niet blij zijn als ik alles bij elkaar hoor: verhuizen wat ze niet wil, klusjes doen die je moet doen omdat jij daar geen zin in hebt in ruil voor al die jaren gratis rijden. Zoiets werkt niet met terugwerkende kracht.......ik snap je maar het werkt zo niet. Misschien valt het haar wel tegen, 2x per week en dan 40 minuten klusjes is best wel veel. Poepscheppen zou ik ook niet blij van worden. Zeker niet als het meerdere paarden zijn, is echt een K klus.
Dus het gesprek aan gaan en misschien tot de conclusie komen dat je niet meer op 1 lijn ligt of dat ze zichzelf bedacht heeft. Als ik jou was zou ik zeggen: dealen of leaven..... Niet te moeilijk over doen als jij het ziet zoals je het ziet. Andersom begrijp ik haar ook wel.
bigone schreef:Dit paard staat 24/7 buiten, er zijn maar een paar paarden , elke eigenaar schept één dag poep en die doet dat ook van de andere dieren. Bij Vijf of zes paarden dat is hooguit 18 drollen of te wel een kruiwagen vol. Hoe moeilijk kan het zijn om dit klusje twee keer per maand te doen , vooral wanneer je dit van te voren weet. Wanneer je als ruiter een gratis betrouwbaar paard al tien jaar mag rijden zonder enige verantwoording of kosten dan ben je een dikke egoïst wanneer je dit uurtje per maand er niet bij wil doen . En paarden poepen vaak op dezelfde plek dus je hoeft geen kilometers weiland af te lopen.
M_D_H schreef:Zonnetje81 schreef:Misschien moet ze er allemaal over nadenken en bezinken wat ze er van vindt. Ik zou ook niet blij zijn als ik alles bij elkaar hoor: verhuizen wat ze niet wil, klusjes doen die je moet doen omdat jij daar geen zin in hebt in ruil voor al die jaren gratis rijden. Zoiets werkt niet met terugwerkende kracht.......ik snap je maar het werkt zo niet. Misschien valt het haar wel tegen, 2x per week en dan 40 minuten klusjes is best wel veel. Poepscheppen zou ik ook niet blij van worden. Zeker niet als het meerdere paarden zijn, is echt een K klus.
Volgens mij heb je de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt
Ze moet geen klusjes doen omdat TS daar geen zin in heeft en dat is ook niet omdat ze al die jaren gratis heeft gereden.
De situatie is simpel weg veranderd. Bijrijdster had de keuze om op de vorige stal te blijven of om bij dit paard te blijven.
Bijrijdster kiest er voor met dit paard mee te verhuizen.
Bijrijdster heeft afspraken gemaakt met TS over mee helpen met de klusjes.
Bijrijdster heeft vrije keuze over de dagen waarop zij paard rijd en heeft voor een dag gekozen waarop er ook gemest moet worden.
Bijrijdster verkiest er voor om niet te helpen met mesten, dat wil zeggen: Ze doet het niet en als ts haar appt over de klusjes negeert ze dit.
Nu moet TS op de dag dat bijrijdster er is, komen mesten.
Dit is ontzettend onlogisch en als ik op die dag moet mesten omdat bijrijdster dit weigert, dan hoeft bijrijdster op die dag helemaal niet te komen, want dan doe ik het paard ook wel zelf.
Het heeft er niks mee te maken dat TS het niet wil doen.
Het heeft er alles mee te maken dat de situatie is veranderd en dat daardoor de randvoorwaarden ook veranderen. Daar kan je in mee gaan... Of je kan besluiten weg te gaan.
Maar deze status van vegetatie is geen optie
Zonnetje81 schreef:Misschien moet ze er allemaal over nadenken en bezinken wat ze er van vindt. Ik zou ook niet blij zijn als ik alles bij elkaar hoor: verhuizen wat ze niet wil, klusjes doen die je moet doen omdat jij daar geen zin in hebt.
Zonnetje81 schreef:M_D_H schreef:
Volgens mij heb je de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt
Ze moet geen klusjes doen omdat TS daar geen zin in heeft en dat is ook niet omdat ze al die jaren gratis heeft gereden.
De situatie is simpel weg veranderd. Bijrijdster had de keuze om op de vorige stal te blijven of om bij dit paard te blijven.
Bijrijdster kiest er voor met dit paard mee te verhuizen.
Bijrijdster heeft afspraken gemaakt met TS over mee helpen met de klusjes.
Bijrijdster heeft vrije keuze over de dagen waarop zij paard rijd en heeft voor een dag gekozen waarop er ook gemest moet worden.
Bijrijdster verkiest er voor om niet te helpen met mesten, dat wil zeggen: Ze doet het niet en als ts haar appt over de klusjes negeert ze dit.
Nu moet TS op de dag dat bijrijdster er is, komen mesten.
Dit is ontzettend onlogisch en als ik op die dag moet mesten omdat bijrijdster dit weigert, dan hoeft bijrijdster op die dag helemaal niet te komen, want dan doe ik het paard ook wel zelf.
Het heeft er niks mee te maken dat TS het niet wil doen.
Het heeft er alles mee te maken dat de situatie is veranderd en dat daardoor de randvoorwaarden ook veranderen. Daar kan je in mee gaan... Of je kan besluiten weg te gaan.
Maar deze status van vegetatie is geen optie
Bijrijdster kan zich ook voor het blok gezet voelen.....en nu bedenken dat ze het toch niet wil of anders ziet. Maw dus stoppen dat heb ik toch ook beschreven?
Mensen zijn geen robots en tussen vaag melden dat er klusjes gedaan moeten worden en dan klakkeloos ja zeggen omdat je geen keus hebt is iets anders dan face to face bespreken dat gaan we zo verdelen.
Boomerang schreef:En dat we opnieuw in gesprek moeten gaan helemaal eens.
We hebben het 2 maanden geleden voor de verhuizing besproken face to face en nog een 2x via app.