Jildau schreef:Ik vind het altijd bijzonder hoeveel mensen een bijrijder willen. Is het omdat je zelf geen tijd voor je paard hebt of omdat je paard meer gereden moet worden dan dat jij zin hebt? Gewoon nieuwsgierig!
Ik kan bijna geen situatie bedenken waarin ik een bijrijder nodig heb, echt in uitzonderlijke gevallen misschien.
Toen ik in Leeuwarden op de Pabo zat en daar samen woonde en pomy in Drachten/DeWilgen in pension had (ouders in Drachten, daar opgegroeid) heb ik een periode verzorgsters "nodig" gehad. Ik mestte zelf uit elke dag maar met openbaar vervoer heen en weer als ik een lange dag had was niet zo handig. In de winter kwamen ze er niet/niet zo lang uit in die jaren dus iemand die extra beweging gaf of los gooide was wel zo fijn. Dat was 1 jaar denk ik. Daarna hadden we een huis gekocht op ruim 5 minuten fietsen van de stalling en had ik niemand meer "nodig" maar vond het nog steeds leuk iemand anders een kans te geven te verzorgen en rijden en een band op te bouwen.
Dat is zo gebleven, ook nu met paarden aan huis. Al speelt nu wel mee dat ik het fijn vind om wat hulp te hebben met het werk. Dus nu is het zo dat ik hulp zoek die in ruil voor de hulp mag rijden/verzorgen/werken aan de hand etc wat ze maar leuk vinden, en ik ze daarbij regelmatig kosteloos help (in begin intensiever, later minder intensief en meer op verzoek of als ik zelf zie dat het even nodig is)
Voor de paarden was het geen echte noodzaak (24/7 buiten in paddock (paradijs) met inloopstal) maar wel goed om regelmatig wat extra lichte beweging te krijgen en gewoon leuk dat ze wat extra aandacht kregen en geborsteld/vertroeteld werden. Daarbij vind ik het gezellig en leuk om de paarden hobby te delen.