Betalen of betaald krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:05

Jildau schreef:
Ik vind het altijd bijzonder hoeveel mensen een bijrijder willen. Is het omdat je zelf geen tijd voor je paard hebt of omdat je paard meer gereden moet worden dan dat jij zin hebt? Gewoon nieuwsgierig!

Ik kan bijna geen situatie bedenken waarin ik een bijrijder nodig heb, echt in uitzonderlijke gevallen misschien.

Toen ik in Leeuwarden op de Pabo zat en daar samen woonde en pomy in Drachten/DeWilgen in pension had (ouders in Drachten, daar opgegroeid) heb ik een periode verzorgsters "nodig" gehad. Ik mestte zelf uit elke dag maar met openbaar vervoer heen en weer als ik een lange dag had was niet zo handig. In de winter kwamen ze er niet/niet zo lang uit in die jaren dus iemand die extra beweging gaf of los gooide was wel zo fijn. Dat was 1 jaar denk ik. Daarna hadden we een huis gekocht op ruim 5 minuten fietsen van de stalling en had ik niemand meer "nodig" maar vond het nog steeds leuk iemand anders een kans te geven te verzorgen en rijden en een band op te bouwen.

Dat is zo gebleven, ook nu met paarden aan huis. Al speelt nu wel mee dat ik het fijn vind om wat hulp te hebben met het werk. Dus nu is het zo dat ik hulp zoek die in ruil voor de hulp mag rijden/verzorgen/werken aan de hand etc wat ze maar leuk vinden, en ik ze daarbij regelmatig kosteloos help (in begin intensiever, later minder intensief en meer op verzoek of als ik zelf zie dat het even nodig is)

Voor de paarden was het geen echte noodzaak (24/7 buiten in paddock (paradijs) met inloopstal) maar wel goed om regelmatig wat extra lichte beweging te krijgen en gewoon leuk dat ze wat extra aandacht kregen en geborsteld/vertroeteld werden. Daarbij vind ik het gezellig en leuk om de paarden hobby te delen.

Anke

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:10

Ik vind het ook leuk om de hobby te delen.
Moet alleen dan wel matchen.
Heb een super leuke verzorgster waar het goed mee klikt.
Aangezien we 9 pony's hebben, is er plek voor meerdere verzorgsters.
Alleen nog geen enkele tegen gekomen waar het ook mee matcht.
De ander komt nu twee jaar. En dat gaat super.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:30

Ineke2 schreef:
Een manegepaard rijden is ook niet gratis en op een privepaard leer je veel meer.

De mensen om mij heen zeggen al " je geeft je paard weg" als ik vertel wat voor bijdrage ik vraag en toch vind ik niemand.

Ik heb niet persee iemand nodig maar gun het iemand wel mits ze dus regelmatig lessen, netjes met paard en spullen omgaan én zich houden aan de stalregels.

Mijn privelessen 25,- per half uur. Ik les elke week dus per maand ruim 100,- aan les. Dat is en stuk duurder dan manegeles groepsles elke week (40 tot 60 euro per maand ongeveer voor 16+ of 18+)... Manege priveles is vergelijkbaar met eigen paard priveles.

Maar als daar ook nog een bijdrage aan de eigenaar bij zou komen, dan wordt het verschil nog groter.
Voor veel mensen is op een manege rijden al duur. Zeker als je student bent of alleen klein of geen bijbaantje hebt. Ik snap heel goed dat een bijdrage en ook nog les nemen dan te veel van het oede wordt.
Deze mensen hebben meestal niet voor niets geen eigen paard... Zeker tienermeisjes zijn ook nog eens afhankelijk van hun ouders.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:34

Datzelfde lesgeld moet een eigenaar ook betalen, plus daarbovenop de maandelijkse pensionkosten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:39

ja. dat klopt. Maar die heeft blijkbaar dat budget ook. Ieman die dat budget niet heeft zoekt een alternatief. En het klopt dus niet dat een manegeles net zo duur is als een bijdrage voor een bijrijdpaard omdat bij de manege je de les er al bij hebt en je die bij je bijrijdpaard er nog bovenop krijgt.

manegeles: 55 euro per maand 1x per week les.

bijdrage bijrijdpaard bij 1 tot 2x per week : 50,- per maand, elke 2 weken les 25 (groepsles) tot 50 euro (of meer priveles) per maand maakt samen 75 tot 100 euro per maand.

Als je een beperkt budget per maand hebt zoek je dus bij voorkeur voor gratis/bijdrage in natura, of je zult minder budget hebben voor je lessen.

Mensen die voldoende budget hebben maar te weinig tijd zullen makkelijker leasen op een luxere stal met binnenbak, met hogere kosten maar geen/minder werk er omheen.

Mensen met voldoende budget en voldoende tijd kopen vaak op termijn (weer) een eigen paard.

de meeste mensen waar ik paarden van heb bijgereden of getraind deden zelf niets meer met (een deel van ) hun paarden. Waren fokkers met meer paarden dan ze zelf konden trainen of reden zelf niet meer (wedstrijden)
Andere redenen: blessure/ziekte ruiter, zwangerschap/bevalling/baby , tijdgebrek door kinderen/baan/meerdere paarden. Verschillende redenen dus.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:52

Ik verwacht ook niet dat ze iedere week lessen. Dat is als ze 1 á 2x per week komen niet perse nodig. Wel wil ik dat ze dan minimaal 1x in de 3 weken lessen. Dat kost 25 euro voor 45 min. Goed priveles. Dat vind je niet op een manege... De verdere bijdrage die ik vraag is een bekap beurt eens in de 12 weken...
Al eerder gemeld dat ik een 13 jarige de kans wilde geven, die hoefde van mij dan alleen 1x in de 3 weken een les te betalen meer niet.

Dat wilde haar moeder niet, nouja dan houd het echt op, want het is wel de bedoeling dat je beter leert rijden en op dezelfde manier gaat rijden als dat ik als eigenaar mijn paard rijd.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:16

sneeuwpop schreef:
Marije_jiplover schreef:
Een hobby die je als eigenaar gekozen hebt en waar je mi ook (financiëel) verantwoording voor draagt.
De bijrijder heeft niet voor niets geen eigen paard.

Eens.
Echter heeft de bijrijder ook een hobby en dat hoeft (!)imo niet betaald te worden door een ander.

met deze ben ik het helemaal eens !!

ondertussen ook een bijrijdster gevonden, ik heb mijn paarden aan huis staan en vraag toch 50 euro per maand. imo niet veel want ik ben er veel meer aan kwijt. De bijrijdster zal veel bijleren en komt wanneer het haar past hoelang het haar past. Ze heeft dus zo goed als een eigen paard zonder de lasten, enkel de lusten en dat voor 50 euro per maand ...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:27

Een bijdrage onder de 100,- is realistisch.
Erboven dan moet er toch wel heel wat tegenover staan. (Luxe/kwaliteit/mogelijkheden)

Elke week privéles is een luxe.
Kunt ook om de week lessen. Als de les goed is, kun je daar genoeg aan hebben.
50,-/maand bijdrage betalen en 50,-/budget voor lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:34

Jildau schreef:
Ik vind het altijd bijzonder hoeveel mensen een bijrijder willen. Is het omdat je zelf geen tijd voor je paard hebt of omdat je paard meer gereden moet worden dan dat jij zin hebt? Gewoon nieuwsgierig!

Ik kan bijna geen situatie bedenken waarin ik een bijrijder nodig heb, echt in uitzonderlijke gevallen misschien.

Ik heb altijd meegekregen dat mensen vooral bijrijders hebben voor gezelligheid, maar ook om de boel een beetje te ontlasten. Ik heb altijd paarden gereden op echte DIY stallen. Van een stadsweide tot een stal waar je zelf moest binnen/buitenzetten en mesten elke dag. Dan is het handig om iemand achter de hand te hebben die een paar dagen (bijvoorbeeld dagen dat je laat klaar bent met werken) die lasten kan overnemen, en iemand die in kan springen als je ziek bent of op vakantie gaat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:01

Anke schreef:
Een bijdrage onder de 100,- is realistisch.
Erboven dan moet er toch wel heel wat tegenover staan. (Luxe/kwaliteit/mogelijkheden)

Elke week privéles is een luxe.
Kunt ook om de week lessen. Als de les goed is, kun je daar genoeg aan hebben.
50,-/maand bijdrage betalen en 50,-/budget voor lessen.
realistisch?
Je bedoelt wsl voor een groter publiek te betalen. Want als ik kijk naar pensionkosten hier in de buurt, dan is 300,- pm vrij normaal. Dan hangt het er imo vanaf hoe vaak je mag komen rijden..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:15

Ik vraag niets, omdat ik zelf ook nooit betaald heb. Ik zeg dan van betaal 1 of 2 zakken biks per maand of een keer de hoefsmid. Dan kun je eigenlijk zo vaak rijden als je wilt, weekenden wel in overleg omdat ik dan ook zelf nog wel eens rij. Maar er is nog een reden waarom ik geen geld vraag. Het is mijn paard. Op het moment dat ik geld ga vragen denken mensen vaak dat ze ook rechten krijgen. En ik heb geen zin in die discussies, het is immers nog steeds mijn paard. De vraag over verhuizen naar een andere stal heb ik even te vaak gehad van potentiele bijrijders (ja, zelfs als je in de advertentie zet dat verhuizen niet aan de orde is durven ze het toch te vragen)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:50

Dizzy505 schreef:
Nee niet gratis maar de kosten van de paarden aan huis zijn over het algemeen veeeeel lager als op een pension stalling van meer als 300 per maand. Ik zou het dan ook niet redelijk vinden om iemand dan de hoofdprijs te laten betalen. En ik zeg toch ook verzorgt en rijd dat is heel anders als iemand die alleen komt hobbelen

Da's dezelfde zever als dat ze op weide goedkoper zijn. Aan huis steek je er veel meer uren in en niet alleen in de paarden, ook onderhoud van gebouwen. En nee, mijn bijrijder moest niet betalen. Die is trouwens bijrijder geworden omdat zij een sportpaardje zocht en ik er twee had staan, ik reed ze allebei nog maar kon best eentje een aantal dagen per week "afgeven". Dus is zij haar komen rijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:55

Ik zie het andersom Germie. Want ik zie namelijk hoe een vriendin van mij, die echt de ideale bijrijdster is, hoewel ze geen sterruiter is, hoe zij eigenlijk rechten op heeft gebouwd ten aanzien van haar bijrijdpaard, omdat zij de drie stallen daar uitmest, paarden evt buiten zet of juist binnenhaalt, zadel heeft gekocht, eczeemdeken, winterdeken dat regendicht is, zijn voer koopt omdat ze vindt dat hij speciaal voer moet hebben ivm eczeem, de tandarts of hoefsmid wel eens betaalt, etc.

Het is ook om haar dat de eigenaar dat paard nog niet verkocht heeft want zelf doet hij er niets mee.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:11

Emmaa_ schreef:
Jildau schreef:

Ik heb altijd meegekregen dat mensen vooral bijrijders hebben voor gezelligheid, maar ook om de boel een beetje te ontlasten. Ik heb altijd paarden gereden op echte DIY stallen. Van een stadsweide tot een stal waar je zelf moest binnen/buitenzetten en mesten elke dag. Dan is het handig om iemand achter de hand te hebben die een paar dagen (bijvoorbeeld dagen dat je laat klaar bent met werken) die lasten kan overnemen, en iemand die in kan springen als je ziek bent of op vakantie gaat.

Ja dat begrijp ik zeker maar dan heb je dus eigenlijk een werknemer / hulpje. Vind het echt erg om diegene dan te laten betalen. Ik ga ook niet betalen zodat ik mag vakkenvullen in de Jumbo. Als je klusjes voor iemand doet vind ik het mogen rijden de beloning en hoeft er geen geld bij te komen (beide partijen niet) vind ik.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:24

Zakken vullen is werk.
Paardrijden is hobby.
Het eerste doe je omdat het geld oplevert.
Het tweede kost alleen maar geld. Ik zie niet in waarom alle moeite of kosten voor één partij zijn. Dan komen we weer op wat eerder gezegd is. Lekker eigen paard weg doen en bijrijder worden. Dan heb je er geen werk aan en geen kosten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:39

joyce B schreef:
Ineke2 schreef:
Een manegepaard rijden is ook niet gratis en op een privepaard leer je veel meer.

De mensen om mij heen zeggen al " je geeft je paard weg" als ik vertel wat voor bijdrage ik vraag en toch vind ik niemand.

Ik heb niet persee iemand nodig maar gun het iemand wel mits ze dus regelmatig lessen, netjes met paard en spullen omgaan én zich houden aan de stalregels.

Mijn privelessen 25,- per half uur. Ik les elke week dus per maand ruim 100,- aan les. Dat is en stuk duurder dan manegeles groepsles elke week (40 tot 60 euro per maand ongeveer voor 16+ of 18+)... Manege priveles is vergelijkbaar met eigen paard priveles.

Maar als daar ook nog een bijdrage aan de eigenaar bij zou komen, dan wordt het verschil nog groter.
Voor veel mensen is op een manege rijden al duur. Zeker als je student bent of alleen klein of geen bijbaantje hebt. Ik snap heel goed dat een bijdrage en ook nog les nemen dan te veel van het oede wordt.
Deze mensen hebben meestal niet voor niets geen eigen paard... Zeker tienermeisjes zijn ook nog eens afhankelijk van hun ouders.

je vergeet 1 ding hier.. niet iedereen hoeft een eigen paard of toegang tot een eigen paard. Wat je niet kan opbrengen kan je niet hebben net zoals niet iedereen een ferarie heeft of een vila of zeg je dan ook dat die vila voor 2 euro per nacht verhuurt moet worden want ja anders kunnen tieners dat echt niet opbrengen ? niet alle luxe is voor iedereen en een eigen paard al dan niet lease paard is daadwerkelijk een luxe. Overigens geef ik zelf les en vraag voor 2x per week lessen 50 euro in de maand toen door drukte dit maar 1x werd werd het 25 ( wat een kul bedrag op wat ik daadwerkelijk kwijt ben he! ik heb er dan 2 want ja alleen op een weide kan niet .. ) en dan nog ja ik ben student dus heb weinig geld dus ik kan niet betalen -:(- nou dan niet toch? ik ben ook student draai nachtdiensten werk me een slag in de ronde en ga niet uit en dat soort dingen maar voor mij is het ook absoluut niet gratis waarom moeten al die tutjes dan wel maar altijd gratis rijden? wat ik altijd heb gezegd wat fair is qua prijs: pak de pensionprijs per maand en deel dit door hoeveel dagen in de week het paard van jou is ( en dan mats ik ze want inentingen tandarts hoefsmid en hooi ( giga kosten post ) komen dan voor mijn rekening ) die dagen ben je dan wel vrij om te doen wat je wil met ze

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:02

Ik vind het eigenlijk best normaal dat je betaald als bijrijder. Een kleine bijdrage, want je gebruikt toch spullen etc.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:44

Desiree schreef:
Ik zie het andersom Germie. Want ik zie namelijk hoe een vriendin van mij, die echt de ideale bijrijdster is, hoewel ze geen sterruiter is, hoe zij eigenlijk rechten op heeft gebouwd ten aanzien van haar bijrijdpaard, omdat zij de drie stallen daar uitmest, paarden evt buiten zet of juist binnenhaalt, zadel heeft gekocht, eczeemdeken, winterdeken dat regendicht is, zijn voer koopt omdat ze vindt dat hij speciaal voer moet hebben ivm eczeem, de tandarts of hoefsmid wel eens betaalt, etc.

Het is ook om haar dat de eigenaar dat paard nog niet verkocht heeft want zelf doet hij er niets mee.

Op het moment dat een bijrijder in overleg lekker wil trainen, dan ga ik daar niet tegenin, bij de vorige bijrijder net zo, wedstrijden moest ze melden omdat ik dan niet kon rijden, maar ik heb nooit nee gezegd. En een sterruiter verwacht ik niet, wel liefde voor het dier en zuinig zijn op spullen. Dan krijg je veel terug, want ik ben dan wel zo van neem paard en trailer maar mee voor les of wedstrijd.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:47

En dus gaat het altijd om de combinatie...
Ik heb ze allemaal gehad, bijrijders die betaalden, bijrijders die betaald werden, bijrijders om-niet.
Ik zoek niet altijd hetzelfde namelijk. Soms wil ik iemand die wat extra aandacht besteed aan een paard, soms wil ik iemand die goed paard kan rijden (en soms huur ik daarvoor iemand in, dan heb je weer een ander verhaal). Als ik duidelijk aangeef wat ik zoek, is het voor de bijrijder ook duidelijk.
Ik heb wel altijd gevraagd dat men leste bij mijn eigen instructrice. Op eigen kosten, maar met een leuke meid die goed kon rijden heb ik ook wel een deal gesloten; zij wat klusjes en ik de les betalen.
Ik heb weinig problemen gehad, maar ben ook nooit afhankelijk geweest van bijrijders. Verder altijd low-profile begonnen: laten we het eens een maand proberen en het er dan over hebben. Mensen die vaak afzegden of rare dingen deden met mijn paarden heb ik altijd na die maand te kennen gegeven dat het niet zo goed paste. Wat die mensen zelf dan ook meestal wel vonden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:22

Jildau schreef:
Emmaa_ schreef:

Ja dat begrijp ik zeker maar dan heb je dus eigenlijk een werknemer / hulpje. Vind het echt erg om diegene dan te laten betalen. Ik ga ook niet betalen zodat ik mag vakkenvullen in de Jumbo. Als je klusjes voor iemand doet vind ik het mogen rijden de beloning en hoeft er geen geld bij te komen (beide partijen niet) vind ik.

Bij mij is het altijd een wisselwerking geweest eigenlijk. Ik heb een ongelofelijk leuke merrie te rijden gekregen die op een stadsweide stond, toen ik nog erg jong was en net van de manege af kwam. De eigenaar heeft me flink op weg geholpen met de merrie, les gegeven, en daarna mocht ik ermee gaan en staan waar ik wou. Merrie was veel talentvoller dan ik, had zeker potentie, en ik mocht haar beschouwen als 'mijn' paard. In ruil daarvoor gooide ik af en toe wat voer in de bak en zette ik ze 's avonds binnen als hij een keer geen tijd had. Heb daar ook wel eens voor school gestaan. Er waren basis spullen voor het paard beschikbaar en ik mocht elke dag komen als ik dat wou, als ik er zin in had mocht ik ook aankloten met de andere merrie, als ik er maar niet op ging zitten, en als ik extra spullen wou hebben dan moest ik het zelf kopen. Hij kon me wat les geven, maar als ik meer wou leren moest ik op eigen kosten ergens anders gaan lessen. Ik mocht zijn trailer gebruiken, maar moest dan wel zelf iemand vinden die ermee kon rijden. Op die manier heb ik een tijd ontzettend prettig gewerkt met een merrie die ik anders nooit op zo'n jonge leeftijd onder m'n reet had gehad, kon ik ontdekken hoe het was om voor een paard te zorgen, en ondertussen had hij (oudere man) iemand om op terug te vallen als hij geen zin had om naar stal te komen.

En ja, er waren meer dan genoeg dagen waarop ik een telefoontje kreeg dat het zo hard regende buiten en of ik niet even op de fiets wou stappen.. maar ja geef hem eens ongelijk. Ik was daar toch elke keer, kon dan net zo goed 2 uur later weg gaan en ze naar binnen halen :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:20

Waar het mij om gaat is dat je niet moet lopen klagen dat die (grof mee) betalende bijrijders zo moeilijk te vinden zijn en dat de bijrijders die zich aanbieden geen grote bedragen willen (kunnen) betalen. Niet iedereen is bereid alles aan de kant te zetten om een eigen paard te kunnen houden en daardoor op hun tenen te lopen qua tijd of geld. En velen hebben ook echt te weinig tijd en geld.

Nee, dan hebben ze geen "recht" op een eigen paard, maar het staat ze vrij om te proberen een paard te vinden met eigenaar die blij is met wat zij wel te bieden hebben toch? kwestie van vraag en aanbod die moet matchen.

Als je zelf een bijrijder nodig hebt en je vind niet een geschikt persoon mag je best eens kritisch kijken naar wat je aanbied en wat je vraagt van iemand en dan kijken of er wel genoeg vraag is naar wat jij bied en of er wel genoeg mensen zijn die kunnen bieden wat jij vraagt!

Naar mijn oudje van 24 die slechts recreatief licht gereden kon worden en de bak niet leuk meer vind is minder (zelfs gratis) dan naar een mooi sportpaardje of een leuk en braaf recreatie paardje waar iemand alles mee kan en mag doen wat diegene leuk vind.

Ik snap best dat wanneer je zelf in allerlei bochten moet wringen om je paard te kunnen houden en onderhouden je het een ander niet gunt als die niet een evenredige portie werk en kosten van je over neemt. Maar die bijrijder kan toch echt zelf bepalen wat ze voor een paard over hebben. En als ze kunnen kiezen zullen ze kiezen voor het leukste paard met de beste mogelijkheden passend bij hun interesses en een eigenaar waarmee ze door 1 deur kunnen met of zonder bijdrage die zij passend achten en binnen budget valt.

unihorses schreef:
joyce B schreef:

je vergeet 1 ding hier.. niet iedereen hoeft een eigen paard of toegang tot een eigen paard. Wat je niet kan opbrengen kan je niet hebben net zoals niet iedereen een ferarie heeft of een vila of zeg je dan ook dat die vila voor 2 euro per nacht verhuurt moet worden want ja anders kunnen tieners dat echt niet opbrengen ? niet alle luxe is voor iedereen en een eigen paard al dan niet lease paard is daadwerkelijk een luxe. Overigens geef ik zelf les en vraag voor 2x per week lessen 50 euro in de maand toen door drukte dit maar 1x werd werd het 25 ( wat een kul bedrag op wat ik daadwerkelijk kwijt ben he! ik heb er dan 2 want ja alleen op een weide kan niet .. ) en dan nog ja ik ben student dus heb weinig geld dus ik kan niet betalen -:(- nou dan niet toch? ik ben ook student draai nachtdiensten werk me een slag in de ronde en ga niet uit en dat soort dingen maar voor mij is het ook absoluut niet gratis waarom moeten al die tutjes dan wel maar altijd gratis rijden? wat ik altijd heb gezegd wat fair is qua prijs: pak de pensionprijs per maand en deel dit door hoeveel dagen in de week het paard van jou is ( en dan mats ik ze want inentingen tandarts hoefsmid en hooi ( giga kosten post ) komen dan voor mijn rekening ) die dagen ben je dan wel vrij om te doen wat je wil met ze

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:52

Ik heb altijd gezegd dat ik niks ga betalen voor het bijrijden van andermans paard, ik help tenslotte de persoon in kwestie met het verzorgen en rijden van het paard zodat het paard (in sommige gevallen) niet verkocht hoeft te worden wegens tijdgebrek, overigens dat de eigenaar een bijrijder moet betalen vind ik ook niet helemaal kloppen, ik zie het als een win win situatie

Nu rijd ik zelf al 2 jaar een onwijs leuk paard bij en heb daar nooit wat voor hoeven te betalen, ik kocht wel af en toe dingen voor het paard zelf, nieuwe deken en hoofdstel enz en dat was altijd prima.

een tijdje terug werd mij gevraagd of ik af en toe een zak voer wilde kopen als 'bijdrage' naja oke geen probleem

Nu is het stalgeld omhoog gegaan, hebben we er sinds vandaag nog een bijrijder bij en wilt de eigenaar eigenlijk verhuizen van stal en werd er mij gevraagd of ik nu wel een bijdrage van €35 in de maand wilde betalen.
Nu kan ik dit eigenlijk niet missen per maand vanwege autorijlessen en omdat we op zoek zijn naar een huis, maar snap wel waar ze de bijdrage vandaan haalt

Vinden jullie het raar dat ik 2 jaar lang niks heb moeten betalen en nu in ene wel?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:04

Ik vind dat niet raar. En om 35,-/maand zou ik me niet druk maken.
Kan best dat de eigenaar de kleine bijdrage goed kan gebruiken. Een paard kost flink wat per maand.
mazzel dat je twee jaar lang niks hebt hoeven mee te betalen.
Niet kunnen missen of niet willen missen.
Heeft met prioriteiten te maken. Dan zul je op een andere plek moeten bezuinigen. 1 rijdles per maand minder en je hebt het bedrag al.

xcynth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:09

Strasshorse schreef:
Ik heb altijd gezegd dat ik niks ga betalen voor het bijrijden van andermans paard, ik help tenslotte de persoon in kwestie met het verzorgen en rijden van het paard zodat het paard (in sommige gevallen) niet verkocht hoeft te worden wegens tijdgebrek, overigens dat de eigenaar een bijrijder moet betalen vind ik ook niet helemaal kloppen, ik zie het als een win win situatie

Nu rijd ik zelf al 2 jaar een onwijs leuk paard bij en heb daar nooit wat voor hoeven te betalen, ik kocht wel af en toe dingen voor het paard zelf, nieuwe deken en hoofdstel enz en dat was altijd prima.

een tijdje terug werd mij gevraagd of ik af en toe een zak voer wilde kopen als 'bijdrage' naja oke geen probleem

Nu is het stalgeld omhoog gegaan, hebben we er sinds vandaag nog een bijrijder bij en wilt de eigenaar eigenlijk verhuizen van stal en werd er mij gevraagd of ik nu wel een bijdrage van €35 in de maand wilde betalen.
Nu kan ik dit eigenlijk niet missen per maand vanwege autorijlessen en omdat we op zoek zijn naar een huis, maar snap wel waar ze de bijdrage vandaan haalt

Vinden jullie het raar dat ik 2 jaar lang niks heb moeten betalen en nu in ene wel?

Pfhoe lastig...
Ik begrijp dat het lastig is en dat je het niet kunt missen als je met auto rijlessen bezig bent.

Toch zal de eigenaar er vast een goede reden voor hebben waarom hij/zij nu wel een bijdrage wil.

Ik rijd zelf een pony (Adje) an mensen die een aantal Haflingers bij huis hebben. Heb een behoorlijke luxe positie momenteel. Maar ik zal het niet erg vinden als ze een bijdrage zouden vragen gezien ik altijd op hun terrein loop en de enige ben die wat met Adje doet.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:15

Mijn paard gaat niet dood van niet rijden hoor en zonder rijden hoeft ze ook niet direct verkocht te worden. Tuurlijk is iedereen vrij om zelf te bepalen wat je er voor over hebt en zolang mensen gratis de paarden aanbieden zul je mensen houden die voor een dubbeltje ook daadwerkelijk eerste rang kunnen zitten. feit blijft dat ik dat niet evenredig vind dat eigenaar 400 in de maand kwijt is en compleet afhankelijk en verantwoordelijk en bijrijder voor noppes komt. En vooral de instelling van bijrijders datje de eigenaar een dienst doet ik heb nog geen een gehad die me een dienst deed behalve de financiële toedragt wat meer loon is gezien ik in de bijrijders ook veel tijd steek. Er zijn verwachtingen van beide kanten. Maar nee dat jij een cadeautje bent voor de eigenaar puh het is een cadeautje van de eigenaar dat je voor een scheintje van hun paard gebruik mag maken