Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:56

Prisca schreef:
Denk het wel toen vorige jaar op een aantal stallen de paarden de box net uit konden komen omdat het te slecht was. Was trieste beestje van een vriendin heeft ruim een week in stal gestaan omdat erbij te gevaarlijk was (ijs/sneeuw) dat dus NOOIT.
Bij mij is het luxe voor het paard en maar een klein beetje ruiter. Geen solarium, luxe kantine enz maar wel binnenbak, veel paddocks, longeercrikel en veel weiland dat is ook luxe in deze omgeving.

Dat hoeft niks met een binnenbak te maken te hebben :n
Op een stal met een binnenbak moet je toch ook naar buiten lopen wil je naar een paddock of iets? Daar ligt toch ook sneeuw/ijs?
Dat heeft te maken met hoe het terrein onderhouden wordt met ijs en sneeuw, niet met luxe :n
Dus daar ben ik het niet mee eens :)

@ eenitraM: Je hoeft toch niet persé een bijrijder nodig te hebben?
Ik heb het ook niet nodig, ik kom 7 dagen per week bij m'n paard.. Kan het ook prima betalen.. Maar, ik heb hiervoor ook altijd bijrijdpaarden gehad. Ik heb daar HEEL veel plezier mee gehad, en ook veel geleerd met de tijd. En dat gun ik iemand anders nu ook :j Ik ben ook echt niet spoedig op zoek of wat dan ook, maar als er iemand leuks op het pad komt, waarmee het ook klikt (zowel met mij als met mn paard), dan wie weet :) Werd toevallig vandaag nog aan me gevraagd op stal, of ik misschien iemand zocht (voor een vriendin van haar, die gek is op PRE's e.d.).

Dus als iemand een bijrijder heeft, wil niet altijd zeggen dat diegene het echt nodig heeft ivm tijd of geld :)

@ Gini: Jij bent ook lekker makkelijk dan.. Sorry hoor, maar als je een eigen paard hebt, betaal je toch ook, en moet je toch ook alsnog je tuig onderhouden, mesten etc?
Dus dat vind ik ook een beetje een rare vergelijking.. Ik heb ook bijrijdpaarden gehad waarvoor ik betaalde (geen achterlijke bedragen), maar ook deed ik mesten, en het tuig onderhouden (natuurlijk niet elke dag, dat is onnodig). Je mag namelijk wel iemand anders z'n spullen gebruiken, en ik zou het ook fijn vinden als iemand anders zuinig is op mijn spullen, wat is nou de moeite om het 1 keer in de zoveel tijd een keer schoon te maken of in te vetten. Het hoort er toch bij?
Alleen verzorgen vind ik een ander verhaal, dan is een bijdrage overbodig..
Maargoed, sommige mensen snappen dit pas als ze zelf een eigen paard hebben.
Gelukkig snapte ik het daarvoor al :D
En dat er iets kapot gaat kan altijd gebeuren, zeker met paarden. Dat kan ook gebeuren als je heel voorzichtig met spullen bent..
Ik heb het 1 keer gehad, paard was een beetje onhandig, en het haakje van de thiedeman knapte. Nou goed, kan gebeuren. Ik heb gewoon een nieuwe gehaald hoor :)

@ Sees: Dat snap ik dus ook niet. Als je niet wilt betalen, dan toch niet? Er zijn genoeg mensen die het dat wel waard vinden. Prima toch :D Dan zoek je lekker verder naar een gratis paard..

@ Jazen: Dat doet de eigenaar van het paard toch ook? :Y) Sommigen hier praten net alsof het paard afhankelijk van hun is dat het beweging krijgt of verzorging..
Nu zal dat in sommige gevallen zo kunnen zijn (arm paard dan), maar de dagen dat de bijrijder er niet is, wordt het paard toch ook verzorgd, gemest, tuig onderhouden, etc?

@ Ollie: Ik vind dat wel duur, maar dat is mijn mening natuurlijk ;)

eenitraM schreef:
Dan nog ben ik van mening dat als je een bijrijder nodig hebt om het financiele plaatje rond te krijgen je geen paardwaardig mens bent. Wat nou als....

Alle langsgekomen excuses (geld, niemand koopt een paard tegenwoordig, kinderen blabla) vind ik geen geldig excuse. Echt typerend voor Hollanders.

Dit kan je echt niet zeggen :n
Hier is het een tijdje ook krap geweest, maar dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Vriendlief verloor zijn baan.. Geheel onverwachts. Zit je dan, met je hypotheek, derest van je vaste lasten, etc. Ineens op 1 salaris (en ik verdien echt geen bakken met geld _O- ).
Ben je dan ineens niet paardwaardig meer? Dan is het gewoon even prioriteiten stellen. Even niet uit eten, shoppen, uitgaan, of wat dan ook.
Maargoed, ik zou om deze reden ook niet ineens een bijrijder nemen. Maargoed, dit hebben we gelukkig achter de rug :)
Laatst bijgewerkt door Dahlia op 01-10-12 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:09

Dahlia schreef:
Prisca schreef:
Denk het wel toen vorige jaar op een aantal stallen de paarden de box net uit konden komen omdat het te slecht was. Was trieste beestje van een vriendin heeft ruim een week in stal gestaan omdat erbij te gevaarlijk was (ijs/sneeuw) dat dus NOOIT.
Bij mij is het luxe voor het paard en maar een klein beetje ruiter. Geen solarium, luxe kantine enz maar wel binnenbak, veel paddocks, longeercrikel en veel weiland dat is ook luxe in deze omgeving.

Dat hoeft niks met een binnenbak te maken te hebben :n
Op een stal met een binnenbak moet je toch ook naar buiten lopen wil je naar een paddock of iets? Daar ligt toch ook sneeuw/ijs?
Dat heeft te maken met hoe het terrein onderhouden wordt met ijs en sneeuw, niet met luxe :n
Dus daar ben ik het niet mee eens :)

eenitraM schreef:
Dan nog ben ik van mening dat als je een bijrijder nodig hebt om het financiele plaatje rond te krijgen je geen paardwaardig mens bent. Wat nou als....

Alle langsgekomen excuses (geld, niemand koopt een paard tegenwoordig, kinderen blabla) vind ik geen geldig excuse. Echt typerend voor Hollanders.

Dit kan je echt niet zeggen :n
Hier is het een tijdje ook krap geweest, maar dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Vriendlief verloor zijn baan.. Geheel onverwachts. Zit je dan, met je hypotheek, derest van je vaste lasten, etc. Ineens op 1 salaris (en ik verdien echt geen bakken met geld _O- ).
Ben je dan ineens niet paardwaardig meer? Dan is het gewoon een prioriteiten stellen. Even niet uit eten, shoppen, uitgaan, of wat dan ook.
Maar goed, ik zou om deze reden ook niet ineens een bijrijder nemen. Maargoed, dit hebben we gelukkig achter de rug :)

@Dahlia
Bij ons dus wel kon zo naar de bak dus dat is fijn. We konden gewoon nog rijden enz en wandelen.
Er was wel een stuk pad vrij maar niet veel als het vrij was sneeuwde het snachts weer dicht.
De andere stal waar ik het over had was zo klein dat er geen wandel ruimte was naast de bak/longeerbak. Dus vandaar dat ze in hok moesten blijven.

Idd dahlia blij dat iemand dit zegt het is zo gemakkelijk oordelen als je het zelf niet hoeft te betalen.Ben benieuwd wat ze doet als het bij haar overkomt en ze heeft een leuk paard onder de kont zou ze :wave: . Voor mij dus wel nu voor langere periode geeft wat rust en ruimte en hij wordt goed verzorgt en DAT wat het belangrijkste.

Dahlia

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:16

@ Prisca: Dat is dan inderdaad wel heel erg vervelend, als het paard binnen moet blijven. Dat is niet fijn voor het paard nee! Daar zou ik ook nooit gaan staan persoonlijk..

Ja het is ook een heel ander verhaal als je álles zelf moet betalen. een eigen huis, verzekeringen, derest wat erbij komt kijken, een paard, en er ineens 1 salaris wegvalt. Daar kies je echt niet voor :n

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:05

@Dahlia
Doe alles al jaren alleen mijn ex weigert te betalen voor de kids dit puur omdat hij vindt dat het rechtstreeks naar mijn K... knol gaat. Dus je begrijpt waarom hij nooit verkocht wordt. Vrienden om mijn heen zeggen ook eerder verhuren dan verkopen hem niet zijn zin geven.
Meiden zijn bijna 5 jr en willen ook sporten en andere dingen doen dan alleen maar naar paard gaan.
Werk 36 uur trek geen uitkering, duur huis, betaal genoeg aan kinderopvang wie is er dan om te oordelen dat ik niet paardwaardig ben. Wees blij dat dit paard een plek heeft met alle aandacht. Zijn er genoeg die staan te verrotten in stal omdat ze het paard idd als luxe artikel hebben.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:18

Ik kom ook 7 dagen per week bij mijn paarden, ook op de dagen dat de bijrijders zijn geweest. Ik kan het niet laten :o.

En natuurlijk zijn bijrijders fijn, ook al heb ik ze nu niet (meer) 'nodig' voor de financiën of tijd maar nogmaals het is een two-way street. Als je vanaf het begin af aan duidelijk bent over een bijdrage zie ik er geen probleem in. Wil je het niet betalen, zoek je verder, heb je het er wel voor over, prima?

En een eigen paard is toch ook altijd nog een optie ;)?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:27

Ik heb altijd paarden verzorgd heerlijk vond ik dat. Na school en later na mijn werk was ik iedere avond en de zaterdag op stal te vinden. Naast het rijden werd er ook geholpen met onderhoud, voeren enz... Ook als de eigenaar ziek was, vakantie of zwanger stond ik klaar. De laatste jaren heb ik een paard van mijn instructice gereden. Dat vond ik DE perfecte oplossing! Ik had mijn 'eigen' paard op een vol-pension stal op 20 meter van de bossen en leste 2 tot 3 keer per week bij mijn instructrice. Dat koste ook geld maar daar heb ik zo'n fijne en leerzame tijd gehad.

Op dit moment heb ik een hele leuke maar drukke baan met veel reistijd. Ik heb dan ook veel minder tijd om te rijden en te helpen en ben ook minder flexibel als het gaat om invallen (al is er altijd ruimte om 's avonds te voeren en even los te gooien). Het betalen van een bijdrage is voor mij dan ook geen probleem in deze situatie. Ik rijd nu vaak maar 1 a 2 keer per week en daarnaast kom ik nog een avond langs om te voeren. Ik mag deze avond ook rijden maar dat haal ik vaak niet. De drempel om te lessen is voor mij wel hoog omdat ik dan naast een nette bijdrage ook nog een flink bedrag voor lessen kan betalen en het dan wel in de papieren gaat lopen (circa € 150). Lessen vind ik wel heel belangrijk en het doelgericht trainen mis ik ontzettend. Dit neemt niet weg dat ik de bijdrage terecht vind maar ik twijfel wel of ik het bedrag niet beter kan sparen om op een dag in mijn eigen paard te investeren. Op dit moment is dat voor mij geen optie en kies ik bewust voor een bijrijdpaard en de bijbehorende bijdrage maar toch die 'twijfel'. Eerlijk is eerlijk ik ben altijd ontzettend verwend met mijn verzorgpaarden :o .

Daarom ben ik benieuwd naar wat jullie als eigenaren belangrijker vinden, een kleine bijdrage en zelf de lessen laten betalen (en dan ook wekelijks lessen) of een nette bijdrage en lessen optioneel maar niet verplicht?

En wat vinden jullie een nette bijdrage, over welke bedragen spreek je dan?
Laatst bijgewerkt door biancaaaa op 02-10-12 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:31

Op zich vind ik een kleine bijdrage laten we zeggen 50 euro in de maand wel redelijk,voor 1-2 keer rijden in de week.
Wanneer iemand op een manege rijd is dit ook niet gratis.
Nu heb ik zelf nog nooit een berijder gehad maar het halve stalgeld vind ik wel erg veel inderdaad.

Aan de andere kant als iemand mijn paard zou rijden die beter rijdt dan ikzelf dan vind ik weer dat er niets betaald hoeft te worden,dan schieten mijn paard en ik er ook iets mee op.
Les kosten zou ik dan weer niet betalen,maar wel belangrijk vinden :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:35

Ik heb vroeger altijd gratis gereden bij anderen. Voorheen ook bijrijdsters voor mijn pony gehad, die betaalden ook nooit iets.
Voor mijn huidige paard heb ik een bijrijdster die 2 a 3 keer per week komt rijden. Ze gaat 1x met haar naar de les, 1x trainen en evt nog 1x mee op buitenrit. Hiervoor betaalt ze 50 euro per maand.
Ik vind het voor iemand van 18 niet meer dan normaal dat diegene zijn steentje bijdraagt als het gaat om een paard dat zich meet aan de wensen (dressuurmatig trainen). Die 50 euro gaat naar inentingen, wormenspuiten, hoefsmid, osteopaat en de tandarts.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:38

Een verzorger bij ons op stal betaald 90euro in de maand voor 2 dagen in de week en dan krijgt ze 1x per maand ook les of vaker wanneer nodig

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:44

Poeh 90 per maand voor 2 dagen..

Ikzelf vind 50 euro per maand prima, voor 2 dagen in de week.. Meer dagen in overleg. Maar 2 dagen zou genoeg zijn!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:45

Wat bij mij ook erg mee zou spelen is de kwaliteit.
Heb ik iemand die keurig rijdt en mijn paard dus beter kan maken (als ik dat zoek) sta ik daar anders tegenover dan iemand die alleen rondjes hobbelt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:51

Biancaaaa, mijn bijrijders mogen lessen maar dat is optioneel. Ze zijn ook vrij in de keuze van een instructeur/instructrice (mits deze geen dingen doet waar ik me niet in kan vinden, slofteugel bv) . Ik les zelf wèl.

Als mijn bijrijders lessen, betalen ze dat zelf maar voor die dag die ze dan extra rijden in die week hoeven ze natuurlijk niet te betalen.

Volgend jaar ga ik samen met een van mijn bijrijders een crosscursus volgen.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:52

stef schreef:
Wat bij mij ook erg mee zou spelen is de kwaliteit.
Heb ik iemand die keurig rijdt en mijn paard dus beter kan maken (als ik dat zoek) sta ik daar anders tegenover dan iemand die alleen rondjes hobbelt

Duidelijk. Nou heb ik zelf een fijne basis van jaren lessen en een prima leerpaard maar 'onderhouden' en verbeteren doormiddel van wekelijkse training is toch wel erg fijn. Foutjes sluipen er altijd in. Hoe staan jullie dan tegenover bijdrage vs. lessen? Als een bijdrage van zeg € 100 wordt betaald zijn de kosten van wekelijks lessen een behoorlijke extra. Aan de andere kant de eigenaar heeft deze kosten natuurlijk ook. Hoe staan jullie hier in?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:55

biancaaaa schreef:
Daarom ben ik benieuwd naar wat jullie als eigenaren belangrijker vinden, een kleine bijdrage en zelf de lessen laten betalen (en dan ook wekelijks lessen) of een nette bijdrage en lessen optioneel maar niet verplicht?

En wat vinden jullie een nette bijdrage, over welke bedragen spreek je dan?

Les is bij mij altijd een must geweest :j Bijrijdster rijdt 2 keer per week & zij moet van mij 1x per 2 weken lessen. Ze wil zelf elke week, dat is natuurlijk helemaal goed :)
Ze betaalt 50 euro per maand (2 a 3x per week rijden) en 20 euro per les. Per maand is ze dus 130 euro kwijt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:01

Bij mij hoeven ze dus niet te lessen maar dat willen ze zelf allebei wel. Dus bijdrage vs lessen gaat voor mij niet op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:02

Tja, ik heb nog nooit een bijdrage gevraagd.
Voor de shetjes was lessen geen must, zou ik nu echter iemand vinden (die ik zoek) voor het menwerk zou ik het wel fijn vinden als er eens in de twee weken gelest wordt, maar ook dit is afhankelijk van die persoon.
Vind ik een menner in hart en nieren die al 30 jaar op de wagen zit, ga ik lessen niet verplicht stellen :n

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:03

Dahlia schreef:
@ Gini: Jij bent ook lekker makkelijk dan.. Sorry hoor, maar als je een eigen paard hebt, betaal je toch ook, en moet je toch ook alsnog je tuig onderhouden, mesten etc?
Dus dat vind ik ook een beetje een rare vergelijking.. Ik heb ook bijrijdpaarden gehad waarvoor ik betaalde (geen achterlijke bedragen), maar ook deed ik mesten, en het tuig onderhouden (natuurlijk niet elke dag, dat is onnodig). Je mag namelijk wel iemand anders z'n spullen gebruiken, en ik zou het ook fijn vinden als iemand anders zuinig is op mijn spullen, wat is nou de moeite om het 1 keer in de zoveel tijd een keer schoon te maken of in te vetten. Het hoort er toch bij?
Alleen verzorgen vind ik een ander verhaal, dan is een bijdrage overbodig..
Gelukkig snapte ik het daarvoor al :D
En dat er iets kapot gaat kan altijd gebeuren, zeker met paarden. Dat kan ook gebeuren als je heel voorzichtig met spullen bent..
Ik heb het 1 keer gehad, paard was een beetje onhandig, en het haakje van de thiedeman knapte. Nou goed, kan gebeuren. Ik heb gewoon een nieuwe gehaald hoor :)

En nu heb je mijn snaar geraakt. Wat een vreselijk ongevoelig en waardeloos bericht is dit. Dit heeft me heel erg beledigd. Al godmiljaar zeven jaar zorg ik met hart en ziel voor mijn vzpaarden waarvan ik de laatste twee en half jaar de volledige verantwoordelijkheid heb. Wees maar zeker dat ik meer werk en meer zorgen heb met de paarden dan de gemiddelde bokker met pensionpaardje. Ik gemakkelijk! Ha, ik vertel je dat drie keer per dag 100m lopen met jerrycans water nog het makkelijkste klusje is dat ik doe.
Bah, ik heb tot nu toe respect gehad voor iedereen in dit topic, maar dit bericht heeft me echt woedend gemaakt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:19

ik heb sinds kort ook een bijrijdster, voor het rijden vraag ik geen geld, hoewel het heus heel welkom zou zijn ;) Maar ik wil iig iemand die netjes kan rijden en dan wordt de keuze qua bijrijders al direct een stuk beperkter en ik wil zelf volledig zeggenschap over mijn paard houden. Niet dat ik een week met ze op vakantie wil en dan een bijrijder heb staan die zegt dat kan niet want ik mag hem deze week 2 dagen rijden. Nu zou ik ook al niet snel voor iemand kiezen die zo in elkaar zit, maar je hebt meer kans op dat soort situaties. Als iemand betaald voor het rijden krijg je vanzelf dat iemand zijn rechten op gaat eisen. Hoe doe je dat bijv als je paard kreupel komt te staan, of de bak zo slecht is dat er niet te rijden valt? Ik verwacht wel van een bijrijdster dat ze op eigen kosten les neemt en bereid is om aan zichzelf en haar eigen rijkunsten te werken. Alleen maar boshobbelen daar heb ik niets mee, paard moet wel spiertechnisch op orde gehouden worden om de ruiter ook goed te kunnen dragen. Ook zou ik het waarderen als een bijrijder af en toe spontaan iets mee betaald zoals bijv een zak voer ofzo.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:32

Ik heb een eigen paard op vol pension staan, heb jaren verzorgpaarden gehad... En nu lees ik hier "dat snap je pas als je een eigen paard hebt" :') Ik ben in de situatie dat ik geen bijdrage hoef te vragen, maar dat ik wel iemand heb waarvan ik op aankan, die het super doet, haar moeder komt mijn paard masseren, komt les geven en alles en weet ook echt waar ze mee bezig is... Dat heb ik 10x zo lief als een bijdrage van iemand die een paar keer per week een rondje komt hobbelen...

Ze helpt mijn zusje dat ze weer een beetje durft te rijden, gewoon uitstappen en er langs lopen of ze gaan samen wandelen (pony is eigenwijs, zusje onzeker, die combi werkt niet altijd).. En dan denk ik ook... Ik kan wel een bijdrage gaan vragen, maar waarom? We hebben zo veel aan haar :) (Er komt af en toe spontaan een extra dekje in de kast te liggen of bandages of wat dan ook ;) nou leuk toch? Het gaat zo lekker vanzelfsprekend nu, dat heb ik veel liever... Ze heeft ook voorgesteld om een bijdrage te leveren, maar heb liever dat ze zo gewoon doorgaat en af en toe een keer iets koopt (dekje ofzo) of een keer de dekens uit laat wassen dan dat ik een bijdrage krijg... Dan voelt het voor mij meteen "officieler/minder informeel).

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:35

Dahlia schreef:
Poeh 90 per maand voor 2 dagen..

Ikzelf vind 50 euro per maand prima, voor 2 dagen in de week.. Meer dagen in overleg. Maar 2 dagen zou genoeg zijn!

Ligt eraan welke omgeving en de hoeveel heid aangeboden paarden enz.. vele mensen die bijrijders hebben rekening toch daarmee.

Zie weer de opmerking halve stalgeld dat hoeft bv ook maar 50 euro te zijn maar kan idd ook 300 euro zijn. Is maar net wat je stalling is. Dus dat is geen logische opmerking.

Zoals al eerder geschreven rekening ik simpeler bedrag/dgn in de mnd x keer per mnd... is dus tussen de 8 en 9 euro per keer.

Trouwens met alle bijrijders die ik heb gehad nooit problemen gehad met de extra dingen of ze nu betaalde of niet. Ze deden het uit hunzelf en vonden het ook normaal. Dus mesten, tuig onderhoud, paard wat scheren enz...

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:35

Gini schreef:
En nu heb je mijn snaar geraakt. Wat een vreselijk ongevoelig en waardeloos bericht is dit. Dit heeft me heel erg beledigd. Al godmiljaar zeven jaar zorg ik met hart en ziel voor mijn vzpaarden waarvan ik de laatste twee en half jaar de volledige verantwoordelijkheid heb. Wees maar zeker dat ik meer werk en meer zorgen heb met de paarden dan de gemiddelde bokker met pensionpaardje. Ik gemakkelijk! Ha, ik vertel je dat drie keer per dag 100m lopen met jerrycans water nog het makkelijkste klusje is dat ik doe.
Bah, ik heb tot nu toe respect gehad voor iedereen in dit topic, maar dit bericht heeft me echt woedend gemaakt.

Nou, dan ben je erg snel op je teentjes getrapt.. Misschien moet je dan wat beter lezen, aangezien mijn bericht gaat, over het feit van wel betalen of niet, en het tuig onderhouden/mesten. Als je hier al woedend van wordt.. Ik zie veel ergere dingen voorbij komen hier op bokt, qua wat er gezegd wordt tegen iemand.
Ik zeg nergens dat je het makkelijk HEBT, maar dat je makkelijk BENT, of beter gezegd, dat komt zo over wat betreft de berichten die je hier neer hebt gezet.
L - e - z - e - n ! ;)
Niet over al het zware werk wat je wel niet doet, sorry hoor, maar dat is totaal niet relevant.
Ik heb ook flink wat in de paarden gewerkt, bij verschillende stallen (en verschillende disciplines). Nou en geloof me, hard werken moest ik zeker.
Hetzelfde met bijrijdpaardjes, die stonden echt niet allemaal op een luxe stal hoor. Daar moest ook heel veel zelf gebeuren! Moest ik ook heel veel voor doen!
Daar kies je dan toch zelf voor?? Dus daarover klagen gaat nergens over..

@ Amable: Je eigen paard blijft van jou.. Dus dat er gelijk 'rechten' bij komen kijken als iemand betaald vind ik niet helemaal waar.. Ik zou het heel simpel oplossen, als het paard kreupel is o.i.d., hoeft er niet betaald te worden. Er wordt dan namelijk niet gereden :)

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:39

Dahlia schreef:

Lesje lezen is hier ook wel op z'n plaatst dacht ik :))

@ Serendip: Dat geluk heb jij ja.. Maar lang niet iedereen. Er zijn genoeg bijrijders die niets betalen, en gewoon niet op komen dagen. Of ook gewoon simpel 'hobbelen' door de bak.
En betalende bijrijders die wél lekker bezig zijn, hun afspraken nakomen, etc.
Dus die vergelijking gaat niet echt op.. Hier zie je juist veel dat mensen die een (kleine) bijdrage betalen, juist betrouwbaarder zijn. Maargoed, kan ook aan de regio liggen ;)

Zoals ik al eerder zei, ik heb geen bijrijder nodig, ik kom 7 dagen per week, en kom ook geen geld tekort.
Maar áls er een bijrijder komt, vraag ik een kleine bijdrage.. Diegene kan lekker rijden, ben echt niet moeilijk, er is heel veel mogelijk (buitenrijden, wedstrijd, etc etc). Daar heeft diegene ook plezier van, daar gaat het mij namelijk om, niet om het feit dat ik iemand nodig heb door tijd tekort. Dat is niet zo, ik gun het ook gewoon iemand anders, wat ik zelf ook altijd heb gehad voordat ik een eigen paard had. En daar mag best een kleine bijdrage tegenover staan vind ik. Ik vind 6,25 euro per dag (even omgerekend) niet veel :n
Vindt iemand dat niet, kan diegene toch ook verder zoeken. Even goede vrienden :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:44

Goh topicje weet ik wat over dit onderwerp.

Tja het is heel simpel. Als een eigenaar een bijdrage vraagt dan ga je daar als bijrijder wel of niet mee akkoord. Ga je er niet mee akkoord zoek je een ander paard.

Kijk de wal keert het schip. Vraagt een eigenaar iets onredelijks vindt ie geen bijrijder, is een bijrijder niet beried over de brug te komen krijgt ie niet dat paard.

Als je beidemaar tevreden bent over de situatie.

Maar mensen die boos worden op mij omdat ik mijn paard niet gratis terbeschikking stel.....kom toch joh.. Mijn probleem toch?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:47

Serendip90 zij betaalt jou in feite in natura dat is ook een soort van bijdrage leveren ;). Fijn dat jullie zo'n prima wederzijds akkoord hebben :j .

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:52

@ Dahlia > Maar ik zou het wel fijn vinden als de bijrijdster in kwestie ook dan komt opdagen om het paard zijn verdiende aandacht en evt rondje stappen te geven. Wat dat betreft vind ik niet betalen makkelijker, maar ik zoek eigenlijk wel iemand waarvan ik merk dat 'ie wel bereid zou zijn om er voor te betalen. Want de houding van "het moet maar gratis" irriteert me mateloos. Alsof je als paardeneigenaar geld zat hebt en de hobby van een ander ook wel kan bekostigen. in de tijd dat ik verzorgpaarden had heb ik bij de meeste ook nooit hoeven betalen, maar ik kocht wel altijd van alles voor de paarden, afhankelijk van wat er was. Heb bijv een tijdje bij een boer gereden die alleen met de merries fokte, rijden mocht, moest je zelf spullen aanschaffen. En dus kocht ik zelf een zadel, hoofdstel, dekjes, dekens enz. ben altijd bereid geweest om geld aan een verzorgpaard uit te geven en die bereidheid zoek ik ook bij een ander :)