Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sees schreef:lifaya schreef:Als jij als eigenaar niet naar je paard kan vind ik het egoïstisch om dan maar geen mensen te zoeken omdat ze niet willen betalen. Het is een win win situatie. Als ik niet kan op mijn Dagen dan heeft de eigenaresse een probleem. Ik help haar om voor haar lieve paard te zorgen en met liefde lekker bezig te zijn met haar paard en zij helpt mij door mij lekker te laten rijden, wat ook geen must is gezien ik 3 maanden niet heb kunnen rijden omdat hij niet lekker liep, maar ik kwam uiteraard nog steeds. Ik reis elke keer 25km af voor dat paard.
Tja, call it as you will. Zo denk IK er over. En daarbij, wat zal het mijn paard uitmaken als er een dag niemand komt dan? Wat komt hij tekort volgens jou dan
?
sallandval schreef:Ik reageerde slechts op de stelling "ik ken geen mensen die les nemen in honden uitlaten". Die ken ik wel, genoeg zelfs, er zijn namelijk veel mensen die naar een hondenschool gaan om te leren hoe ze hun hond beter uit kunnen laten. Net als dat veel mensen les nemen om te leren leren hoe ze hun paard beter kunnen rijden. Soms gaat dat over techniek, soms over gedrag. Honden uitlaten is ook iets dat tijd en energie kost en veel mensen graag doen. Honden hebben meer beweging nodig dan een plas/poeprondje en kosten ook veel geld en training. Tóch is het betalen van geld om een hond uit te mogen laten (ook in dit topic) een beláchelijk idee terwijl het heel normaal wordt gevonden om te betalen om een paard beweging te geven.
Ik weet dat het gebeurt; betalen voor bijrijden. Maar ik vind dat dus net zo bespottelijk als betalen om een hond uit te mogen laten. Ik ken echt geen enkele andere activiteit waar je een ander tijd bespaart en daarvoor moet betalen, ook geen activiteiten die mensen graag doen of als hobby.
Bovendien zijn het meestal mensen met eigen paarden die een bijrijder zoeken die het heel normaal vinden om geld te vragen en mensen zonder paard die geld betalen eigenlijk niet zien zitten. Ik ben wat dat betreft misschien raar maar ik voel me echt heel erg rijk met mijn eigen paarden plus verzorgpaarden (waar ik overigens voor betaald kríjg). Ik zou me gewoon een uitbuiter en een geldwolf voelen als ik iemand die zich de luxe van een eigen paard niet kon permitteren geld uit de zak zou kloppen om op mijn paarden te 'mogen' rijden.
No offence voor de mensen die wel geld krijgen/vragen. Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten; als je je er lekker bij voelt; vooral doen! Maar ík zou me er niet lekker bij voelen, ík vind het een kromme situatie dat de 'rijkere' bepaalt en de 'armere' betaalt. En kom me nou niet aanzetten met "sommige mensen hebben geen geld en toch een paard"; uitzonderingen daargelaten (bijvoorbeeld een drastische mindering in inkomen, die mensen hoeven zich dan ook niet aangevallen te voelen) is een paard een luxe die je hoop ik pas aanschaft als je het je -ruim- kunt veroorloven.
Horseland93 schreef:Hmm was een boel reacties! haha!
ik betaal 50 euro in de maand en mag dan 2 a 3 keer per week rijden op 1 fjord,
er staan er in totaal 2.. maar 1 van hem moet weer opgevangen worden!
ik rijd in het bos en in de wijk, en mag ook longeren en lang wandelen..
Ze staan op een pension stal, het enigste wat ik hier moet doen is opletten of de lampen uizijn, en alles goed afgesloten is als ik weer weg ga!![]()
denk als dit ooit over gaat ik niet meer ga betalen om te mogen rijden, en verzorgen.
als mensen
Niks te klagen, alleen soms wel wat lastig als je maar 3 uurtjes per week werkt haha!
maar dit gaat voor alles!
DatBenIkNou schreef:sallandval schreef:Ik reageerde slechts op de stelling "ik ken geen mensen die les nemen in honden uitlaten". Die ken ik wel, genoeg zelfs, er zijn namelijk veel mensen die naar een hondenschool gaan om te leren hoe ze hun hond beter uit kunnen laten. Net als dat veel mensen les nemen om te leren leren hoe ze hun paard beter kunnen rijden. Soms gaat dat over techniek, soms over gedrag. Honden uitlaten is ook iets dat tijd en energie kost en veel mensen graag doen. Honden hebben meer beweging nodig dan een plas/poeprondje en kosten ook veel geld en training. Tóch is het betalen van geld om een hond uit te mogen laten (ook in dit topic) een beláchelijk idee terwijl het heel normaal wordt gevonden om te betalen om een paard beweging te geven.
Ik weet dat het gebeurt; betalen voor bijrijden. Maar ik vind dat dus net zo bespottelijk als betalen om een hond uit te mogen laten. Ik ken echt geen enkele andere activiteit waar je een ander tijd bespaart en daarvoor moet betalen, ook geen activiteiten die mensen graag doen of als hobby.
Bovendien zijn het meestal mensen met eigen paarden die een bijrijder zoeken die het heel normaal vinden om geld te vragen en mensen zonder paard die geld betalen eigenlijk niet zien zitten. Ik ben wat dat betreft misschien raar maar ik voel me echt heel erg rijk met mijn eigen paarden plus verzorgpaarden (waar ik overigens voor betaald kríjg). Ik zou me gewoon een uitbuiter en een geldwolf voelen als ik iemand die zich de luxe van een eigen paard niet kon permitteren geld uit de zak zou kloppen om op mijn paarden te 'mogen' rijden.
No offence voor de mensen die wel geld krijgen/vragen. Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten; als je je er lekker bij voelt; vooral doen! Maar ík zou me er niet lekker bij voelen, ík vind het een kromme situatie dat de 'rijkere' bepaalt en de 'armere' betaalt. En kom me nou niet aanzetten met "sommige mensen hebben geen geld en toch een paard"; uitzonderingen daargelaten (bijvoorbeeld een drastische mindering in inkomen, die mensen hoeven zich dan ook niet aangevallen te voelen) is een paard een luxe die je hoop ik pas aanschaft als je het je -ruim- kunt veroorloven.
Wat een rare beredenering. Alsof de rijkere alleen een paard kan veroorloven en bijrijders altijd arme sloebers zijn die zich het niet kunnen veroorloven?! Ik ben eerst paarden gaan bijrijden om ervaring op te doen en te kijken hoe het ongeveer was een eigen paard te hebben. Dus niet omdat ik het niet kon betalen. Ook is bijrijden veel minder tijdrovend en geeft minder verantwoordelijkheid dan een eigen paard, dus dat zijn ook hele goede redenen om voor bijrijden te kiezen ipv een eigen paard. En zelfs al zou geld wel de reden zijn, dan ben je met bijrijden véél voordeliger uit als met een eigen paard natuurlijk.Op een manege rijden kost ook geld, net als bijna alle hobbys!
Collie2008 schreef:Sallandval....Al zou ik geld zat hebben...Ik vind een paard cadeau doen als bijrijdpaard dus not done....Ik snapt niet dat mensen niet willen betalen voor hun hobby, hun passie en rechtlullen dat het geen geld hoeft te kosten omdat ze een dienst bewijzen...
Tigra_ schreef:@ Dona85 heb je er met haar over gepraat of is ze inmiddels je verzorger niet meer?
Jammer dat ze het toch zo snel gemakkelijk maakt voor zichzelf dat zie je vaker het begin gaat hartstikke goed maar dan denken ze dat ze toch wel "safe" zitten en nemen ze het niet zo nauw meer. Erg jammer.
Als eigenaar moet je daar ook wel kort en krachtig mee zijn want anders word er snel van geprofiteerd. Of je doet wat we afgesproken hebben of je blijft maar weg.
chelle_dora schreef:Omdat niet alle bijrijders verzorging over hoeven te nemen.
Ik heb een bijrijdster, die niet hoeft uit te mesten, niet hoeft te voeren/voer klaar te zetten, die niet braaf in de kou bij de paddock hoeft te wachten. Zelf ben ik iedere dag op stal, om los te gooien, voer klaar te zetten, uit te mesten omdat ik dit graag zelf doe. Wel heb ik dus een bijrijdster, die het leuk vind om te rijden, en die rijdt dus 2x in de week, en daar staat dan een vergoeding tegenover. Als zij niet rijdt, ga ik zelf namelijk wel longeren o.i.d. dus ze neemt me niks uit handen, ze heeft er een leuke hobby aan. Dus niet iedere bijrijder of verzorger neemt van alles uit handen.