Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:55

Ben het volledig met de bovenstaande post van Chelle eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:58

Tja, ik hou mijn bijdrage gewoon, ook al is de bijrijdster verantwoord. Niets is zo veranderlijk als de mens, en mensen worden snel gemakzuchtig. hartstikke fijn voor jou (en de eigenaar en het paard!) dat jij zo verantwoordelijk bent, maar om het voor mij en de bijrijdster gewoon normaal te houden, ook al is de bijrijdster verantwoordelijk, blijft die bijdrage gewoon. Het is ook niet zo dat ik de halve stalling vraag, en de bijdrage is bij mij gewoon van tevoren bekend en blijft vast. Wel kan het zo zijn dat er in de toekomst meer dagen "vrij komen" en dan kan ze gewoon vaker rijden, en dan blijft die bijdrage gelijk. Maar tja, kunnen ze nog zo betrouwbaar zijn, als je dan ineens de bijdrage skippt heb je er dus (helaas) ook mensen tussen zitten die zeggen "ja maar toen moest ik wel betalen dus dat wil ik wel terug" et cetera. Moet je dan?

Over de stalprijs ga je toch ook niet onderhandelen als je 2 dagen in de week niet komt.. :+

Snap best dat als je het krap hebt en verantwoordelijk bent, een bijdrage niet leuk is.. Maar dan kan je ook gerust een deurtje verder kijken :) Dat is, hoe rot ook, ook wat ik tegen meiden zeg die komen rijden en gaan klagen over het feit dat ik een bijdrage "durf" te vragen, want oh ze nemen me zoveel uit handen.
Ten eerste lach ik dan heel hard, want ik ben er toch zelf iedere dag. Wat overigens door de meeste ook he-le-maal niet leuk wordt gevonden (serieus, de vorige vroeg "waarom ga je me controleren dan?") uhh mag ik zelf ook nog naar m'n paard :D en mocht toen ook op mijn kosten om en om lessen bij m'n instructrice (groepslesje vanuit stal).
Die groepslessen wilde ze niet maar wel drastisch met de prijs zakken want oh ze helpt me zoveel.. Knol stond 24/7 op de wei in de zomer en zo mooi kon ze nou ook weer niet rijden :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-13 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:01

Ik beantwoord het enkel vanuit mijn perspectief hè. Ik kan me nog steeds wel wat bij een bijdrage voorstellen. Spullen worden gebruikt en slijten sneller. Maar ik persoonlijk, als verantwoordelijke bijrijder, zou afknappen op het feit dat ik enkel een bijdrage zou moeten leveren zodat " ze zeker weet dat ik kom"... Alsnog begrijp ik dat de bijdrage gevraagd word hoor, heb genoeg slechte verhalen gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:05

Bijdrage is denk ik een samenloop. Ja, slijtage van spullen, hobby kunnen uitvoeren, maar ook gewoon een klein stukje zekerheid: zekerheid dat iemand op komt dagen, dat iemand VERANTWOORD ermee omgaat (is ook best moeilijk voor sommigen.. Vorige vond het raar dat ze met 30 graden niet in de middag mocht rijden!) en al dat soort dingen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:46

Sees schreef:
lifaya schreef:
Als jij als eigenaar niet naar je paard kan vind ik het egoïstisch om dan maar geen mensen te zoeken omdat ze niet willen betalen. Het is een win win situatie. Als ik niet kan op mijn Dagen dan heeft de eigenaresse een probleem. Ik help haar om voor haar lieve paard te zorgen en met liefde lekker bezig te zijn met haar paard en zij helpt mij door mij lekker te laten rijden, wat ook geen must is gezien ik 3 maanden niet heb kunnen rijden omdat hij niet lekker liep, maar ik kwam uiteraard nog steeds. Ik reis elke keer 25km af voor dat paard. :D

Tja, call it as you will. Zo denk IK er over :o. En daarbij, wat zal het mijn paard uitmaken als er een dag niemand komt dan? Wat komt hij tekort volgens jou dan ;)?

Nou als ik een dag niet kom, dan wordt haar stal niet gedaan en mist ze beweging en aandacht. Ook controleer je met poetsen bijzonderheden als wondjes, loopt ze goed etc. Aleen een paar uur buiten staan vind ik niet voldoende hoor!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:52

sallandval schreef:
Ik reageerde slechts op de stelling "ik ken geen mensen die les nemen in honden uitlaten". Die ken ik wel, genoeg zelfs, er zijn namelijk veel mensen die naar een hondenschool gaan om te leren hoe ze hun hond beter uit kunnen laten. Net als dat veel mensen les nemen om te leren leren hoe ze hun paard beter kunnen rijden. Soms gaat dat over techniek, soms over gedrag. Honden uitlaten is ook iets dat tijd en energie kost en veel mensen graag doen. Honden hebben meer beweging nodig dan een plas/poeprondje en kosten ook veel geld en training. Tóch is het betalen van geld om een hond uit te mogen laten (ook in dit topic) een beláchelijk idee terwijl het heel normaal wordt gevonden om te betalen om een paard beweging te geven.

Ik weet dat het gebeurt; betalen voor bijrijden. Maar ik vind dat dus net zo bespottelijk als betalen om een hond uit te mogen laten. Ik ken echt geen enkele andere activiteit waar je een ander tijd bespaart en daarvoor moet betalen, ook geen activiteiten die mensen graag doen of als hobby.

Bovendien zijn het meestal mensen met eigen paarden die een bijrijder zoeken die het heel normaal vinden om geld te vragen en mensen zonder paard die geld betalen eigenlijk niet zien zitten. Ik ben wat dat betreft misschien raar maar ik voel me echt heel erg rijk met mijn eigen paarden plus verzorgpaarden (waar ik overigens voor betaald kríjg). Ik zou me gewoon een uitbuiter en een geldwolf voelen als ik iemand die zich de luxe van een eigen paard niet kon permitteren geld uit de zak zou kloppen om op mijn paarden te 'mogen' rijden.

No offence voor de mensen die wel geld krijgen/vragen. Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten; als je je er lekker bij voelt; vooral doen! Maar ík zou me er niet lekker bij voelen, ík vind het een kromme situatie dat de 'rijkere' bepaalt en de 'armere' betaalt. En kom me nou niet aanzetten met "sommige mensen hebben geen geld en toch een paard"; uitzonderingen daargelaten (bijvoorbeeld een drastische mindering in inkomen, die mensen hoeven zich dan ook niet aangevallen te voelen) is een paard een luxe die je hoop ik pas aanschaft als je het je -ruim- kunt veroorloven.

Wat een rare beredenering. Alsof de rijkere alleen een paard kan veroorloven en bijrijders altijd arme sloebers zijn die zich het niet kunnen veroorloven?! Ik ben eerst paarden gaan bijrijden om ervaring op te doen en te kijken hoe het ongeveer was een eigen paard te hebben. Dus niet omdat ik het niet kon betalen. Ook is bijrijden veel minder tijdrovend en geeft minder verantwoordelijkheid dan een eigen paard, dus dat zijn ook hele goede redenen om voor bijrijden te kiezen ipv een eigen paard. En zelfs al zou geld wel de reden zijn, dan ben je met bijrijden véél voordeliger uit als met een eigen paard natuurlijk.Op een manege rijden kost ook geld, net als bijna alle hobbys!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:57

Horseland93 schreef:
Hmm was een boel reacties! haha!

ik betaal 50 euro in de maand en mag dan 2 a 3 keer per week rijden op 1 fjord,
er staan er in totaal 2.. maar 1 van hem moet weer opgevangen worden!
ik rijd in het bos en in de wijk, en mag ook longeren en lang wandelen..
Ze staan op een pension stal, het enigste wat ik hier moet doen is opletten of de lampen uizijn, en alles goed afgesloten is als ik weer weg ga! :P

denk als dit ooit over gaat ik niet meer ga betalen om te mogen rijden, en verzorgen.
als mensen
Niks te klagen, alleen soms wel wat lastig als je maar 3 uurtjes per week werkt haha!
maar dit gaat voor alles! *D

Op een manege rijden kost ook geld? Waarom zou je dan niet meer voor bijrijden willen betalen? Wel moet er een goede verhouding zijn in klusjestijd/luxe en de hoogte van het bedrag vind ik. Het zou raar zijn als je heel veel werk moet verrichten en 'ook nog flink moet betalen. Maar op een luxe stalling vind ik het echt heel normaal een bijdrage te betalen.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:19

DatBenIkNou schreef:
sallandval schreef:
Ik reageerde slechts op de stelling "ik ken geen mensen die les nemen in honden uitlaten". Die ken ik wel, genoeg zelfs, er zijn namelijk veel mensen die naar een hondenschool gaan om te leren hoe ze hun hond beter uit kunnen laten. Net als dat veel mensen les nemen om te leren leren hoe ze hun paard beter kunnen rijden. Soms gaat dat over techniek, soms over gedrag. Honden uitlaten is ook iets dat tijd en energie kost en veel mensen graag doen. Honden hebben meer beweging nodig dan een plas/poeprondje en kosten ook veel geld en training. Tóch is het betalen van geld om een hond uit te mogen laten (ook in dit topic) een beláchelijk idee terwijl het heel normaal wordt gevonden om te betalen om een paard beweging te geven.

Ik weet dat het gebeurt; betalen voor bijrijden. Maar ik vind dat dus net zo bespottelijk als betalen om een hond uit te mogen laten. Ik ken echt geen enkele andere activiteit waar je een ander tijd bespaart en daarvoor moet betalen, ook geen activiteiten die mensen graag doen of als hobby.

Bovendien zijn het meestal mensen met eigen paarden die een bijrijder zoeken die het heel normaal vinden om geld te vragen en mensen zonder paard die geld betalen eigenlijk niet zien zitten. Ik ben wat dat betreft misschien raar maar ik voel me echt heel erg rijk met mijn eigen paarden plus verzorgpaarden (waar ik overigens voor betaald kríjg). Ik zou me gewoon een uitbuiter en een geldwolf voelen als ik iemand die zich de luxe van een eigen paard niet kon permitteren geld uit de zak zou kloppen om op mijn paarden te 'mogen' rijden.

No offence voor de mensen die wel geld krijgen/vragen. Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten; als je je er lekker bij voelt; vooral doen! Maar ík zou me er niet lekker bij voelen, ík vind het een kromme situatie dat de 'rijkere' bepaalt en de 'armere' betaalt. En kom me nou niet aanzetten met "sommige mensen hebben geen geld en toch een paard"; uitzonderingen daargelaten (bijvoorbeeld een drastische mindering in inkomen, die mensen hoeven zich dan ook niet aangevallen te voelen) is een paard een luxe die je hoop ik pas aanschaft als je het je -ruim- kunt veroorloven.

Wat een rare beredenering. Alsof de rijkere alleen een paard kan veroorloven en bijrijders altijd arme sloebers zijn die zich het niet kunnen veroorloven?! Ik ben eerst paarden gaan bijrijden om ervaring op te doen en te kijken hoe het ongeveer was een eigen paard te hebben. Dus niet omdat ik het niet kon betalen. Ook is bijrijden veel minder tijdrovend en geeft minder verantwoordelijkheid dan een eigen paard, dus dat zijn ook hele goede redenen om voor bijrijden te kiezen ipv een eigen paard. En zelfs al zou geld wel de reden zijn, dan ben je met bijrijden véél voordeliger uit als met een eigen paard natuurlijk.Op een manege rijden kost ook geld, net als bijna alle hobbys!

Zo komt het inderdaad over! Ik heb overigens ook een eigen pony (heeft wel een bijrijdster voor 3 á 4 dagen) maar ik rijd verder omdat ik te groot voor mijn pony ben, een grotere bij. Het is niet dat we geen groter paard/pony kunnen veroorloven maar omdat er de tijd gewoon niet voor is, een paard is een hele verantwoordelijkheid en kost erg veel tijd. Het wil dus niet altijd zeggen dat bijrijders geen eigen pony/paard kunnen betalen, maar kunnen de aandacht niet geven die een paard nodig heeft en verdient. Dan is een bijrijd pony/paard erg fijn om toch 2 dagen in de week een soort van een eigen pony/paard te hebben :j

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:33

Precies! :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:02

Sallandval....Al zou ik geld zat hebben...Ik vind een paard cadeau doen als bijrijdpaard dus not done....Ik snapt niet dat mensen niet willen betalen voor hun hobby, hun passie en rechtlullen dat het geen geld hoeft te kosten omdat ze een dienst bewijzen...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:09

Nogmaals: bij veel werk moeten verzetten vind ik het een ander verhaal! Je hoeft er als eigenaar natuurlijk niet aan te 'verdienen ' als je heel goedkoop op een weilandje zonder voorzieningen staat. Logisch dat daar een andere vergoeding tegenover staat dan bij een 4* manege waar je bij wijze van spreken alleen hoeft te zadelen en opstappen en allerlei voorzieningen tot je beschikking hebt. Ik vind het een wezenlijk verschil of je als eigenaar 50 euro of 350 per maand alleen al aan stalling kwijt bent en dat dan ook bepaald hoe hoog de bijdrage is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:23

Collie2008 schreef:
Sallandval....Al zou ik geld zat hebben...Ik vind een paard cadeau doen als bijrijdpaard dus not done....Ik snapt niet dat mensen niet willen betalen voor hun hobby, hun passie en rechtlullen dat het geen geld hoeft te kosten omdat ze een dienst bewijzen...

In de situatie die ik voor ogen heb is er helemaal geen sprake van iets kado doen, maar van elkaar helpen waarbij de één het ene investeert (zijn spullen en zijn paard) en de ander het andere (zijn tijd en bijvoorbeeld geld voor lessen). Waarom zou het not done zijn om elkaar een wederdienst te leveren zonder dat het meteen geld op moet leveren?

En geen geld betalen is volgens mij ook helemaal niet aan de orde, lessen kosten toch ook geld? Ik heb ook wel eens een half uur moeten rijden voor een bijrijdadres (bij mensen aan huis) dat geld voor benzine en de tijd van het rijden was ik toen ook gewoon kwijt (tijd is geld!), dus gratis kan ik dat niet noemen.

In dit topic wordt het vaak zo gebracht alsof bijrijders eigenlijk niets bij te dragen hebben, per definitie slechter rijden en de eigenaars méér dat zat tijd hebben voor hun paard(en). Toch ben ik die instelling nooit tegengekomen bij mensen waar ik vroeger bijreed. Die mensen waren wel degelijk blij dat hun paard meer gereden werd en ze per week wat uurtjes meer tijd hadden voor andere dingen.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:23

Ik had het volgende afgesproken met mijn verzorgster
Of €25,- in de maand bijdrage (redelijk bedrag dacht ik zo)
of uitmesten.
Ze koos voor uitmesten want ze was nog maar schoolgaand,
maar blijkt dat ze nu na een 1 jaar niet meer uitmest, maar wel wil komen rijden als het haar uitkomt of ze komt helemaal niet...

Dat had ze met de bijdrage waarschijnlijk niet zo gedaan, want dan "gooi" je dus als het ware die €25,- weg toch?

Ze gaat per slot van rekening wel iedere week paardrijden in de manege a €16,- per week x4 = € €64,- in de maand dus kom
een kleine bijdrage vind ik eigenlijk wel beter

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:49

@ Dona85 heb je er met haar over gepraat of is ze inmiddels je verzorger niet meer?
Jammer dat ze het toch zo snel gemakkelijk maakt voor zichzelf dat zie je vaker het begin gaat hartstikke goed maar dan denken ze dat ze toch wel "safe" zitten en nemen ze het niet zo nauw meer. Erg jammer.
Als eigenaar moet je daar ook wel kort en krachtig mee zijn want anders word er snel van geprofiteerd. Of je doet wat we afgesproken hebben of je blijft maar weg.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:06

Tigra_ schreef:
@ Dona85 heb je er met haar over gepraat of is ze inmiddels je verzorger niet meer?
Jammer dat ze het toch zo snel gemakkelijk maakt voor zichzelf dat zie je vaker het begin gaat hartstikke goed maar dan denken ze dat ze toch wel "safe" zitten en nemen ze het niet zo nauw meer. Erg jammer.
Als eigenaar moet je daar ook wel kort en krachtig mee zijn want anders word er snel van geprofiteerd. Of je doet wat we afgesproken hebben of je blijft maar weg.

Ja dat vind ik ook triest, het ging inderdaad in het begin stikgoed, ze kwam zoals afgesproken en mestte gewoon uit,
nu is ze al 2 maanden niet geweest zonder iets te laten weten

Ik heb haar toevallig van de week gemaild want ik krijg haar verder niet te pakken
ik wacht haar antwoord nog af en als het me niet bevalt dan is het einde voor mij

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:01

Even uit de meeleesmodus; Jeetje Dona85 wat heb jij veel geduld :o
Ik geloof niet dat ik dat had kunnen opbrengen, om die reactie af te wachten. Als zij een goede reden heeft om niet te komen had ze toch contact met jou moeten zoeken, en niet andersom?
En inderdaad doet ze gewoon niet wat ze afgesproken heeft schijnbaar, dan zou het bij mij exit zijn. Of ze nou wel of niet zou betalen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:27

Datbeniknou, mijn paard staat 24/7h dus de stal hoeft niet gedaan te worden (ik heb wel een stal maar die gebruik ik eigenlijk alleen om in te voeren en te poetsen ;)). Aandacht? Alsof een paard denkt: hm, vandaag is het baasje helemaal niet geweest, ik kom aandacht tekort :D. Kijk, als je paard anders de hele dag de stal niet uitkomt (wat ik overigens sowieso not done zou vinden maar da's een andere discussie) dan vind ik het wat anders maar mijn paarden missen echt niets als ik een keer niet kom hoor. Wat voor dienst bewijzen mijn bijrijders mij dan ;)?

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ongelofelijk blij met ze en dat weten en merken ze ook maar dat is onder meer omdat het tegenwoordig meer zeer goede kennissen zijn geworden dan alleen 'maar' bijrijders!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:23

Ik vind een bijdrage in de kosten onzin, jij neemt de verzorging over toch? dan moet ts blij zijn dat je dat wil en kan doen , en daarvoor dan moeten betalen vind ik onzin :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:24

saffire schreef:
Ik vind een bijdrage in de kosten onzin, jij neemt de verzorging over toch? dan moet ts blij zijn dat je dat wil en kan doen , en daarvoor dan moeten betalen vind ik onzin :)

En dat is nou nét niet altijd het geval als je iets verder dan de openingspost leest :+

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:27

had niet alles gelezen nee :P

maar waarom is dat niet het geval volgens jou dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:29

Omdat niet alle bijrijders verzorging over hoeven te nemen.
Ik heb een bijrijdster, die niet hoeft uit te mesten, niet hoeft te voeren/voer klaar te zetten, die niet braaf in de kou bij de paddock hoeft te wachten. Zelf ben ik iedere dag op stal, om los te gooien, voer klaar te zetten, uit te mesten omdat ik dit graag zelf doe. Wel heb ik dus een bijrijdster, die het leuk vind om te rijden, en die rijdt dus 2x in de week, en daar staat dan een vergoeding tegenover. Als zij niet rijdt, ga ik zelf namelijk wel longeren o.i.d. dus ze neemt me niks uit handen, ze heeft er een leuke hobby aan. Dus niet iedere bijrijder of verzorger neemt van alles uit handen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:29

Lees maar een stuk terug dan, het is echt al meerdere keren genoemd..

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:31

chelle_dora schreef:
Omdat niet alle bijrijders verzorging over hoeven te nemen.
Ik heb een bijrijdster, die niet hoeft uit te mesten, niet hoeft te voeren/voer klaar te zetten, die niet braaf in de kou bij de paddock hoeft te wachten. Zelf ben ik iedere dag op stal, om los te gooien, voer klaar te zetten, uit te mesten omdat ik dit graag zelf doe. Wel heb ik dus een bijrijdster, die het leuk vind om te rijden, en die rijdt dus 2x in de week, en daar staat dan een vergoeding tegenover. Als zij niet rijdt, ga ik zelf namelijk wel longeren o.i.d. dus ze neemt me niks uit handen, ze heeft er een leuke hobby aan. Dus niet iedere bijrijder of verzorger neemt van alles uit handen.

Oke daar heb je een punt ..
als je niks anders doet dan rijden oke dan kan ik erin komen :)

maar als je bijna alles met een paard mesten voeren e.d
dan blijf ik het onzin vinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:33

Dat kan. En zo zitten er dus een hele hoop 'maar' en aan. Iedere situatie is anders. Ook kan het niveau van het paard er toe doen. Als je op een volleerd dressuurpaard mag leren en rijden en daar alle vrijheiden mee hebt, en het is geen bijzonder hoge bijdrage, dan kan je die paar mestballen rapen ook wel overleven lijkt mij, maar goed ik vind dan ook dat verzorgers echt niet op een dienblaadje gereserveerd hoeven te hebben. Ze roepen allemaal dat ze zo graag het paard als eigen paard willen behandelen, maar als ze een keer een mesthoop weg moeten halen vervalt de bijdrage ineens :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:39

ik geloof dat de meeste mensen alle verzorger en alle eigenaars maar op 1 hoop gooien en er 1 situatie uithalen en daar hun mening aan ophangen.
en het zijn ook altijd de uitersten, of alles doen of alleen rijden.
als een bijrijder het zo vervelend vind om op een paard te kruipen dat hij/zij betaald wil krijgen dan moeten ze maar een andere hobby zoeken.

sallandval, lees mijn post nog eens en dan de jouwe.
ik snap jouw punt, maar ik doel ergens anders op en dat punt mis jij net. :)