Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:24

sallandval schreef:
Tigra_ schreef:
Wat betreft het beter maken dat hangt inderdaad wel af van de situatie maar als de eigenaar er zelf niets mee doet heeft het verder ook geen waarde dat het paard beter word rijtechnisch gezien. Dus dat hoeft ook niets te zeggen waarom wel/niet betalen.

Dat ligt er aan; als het paard op een bepaald moment verkocht wordt weer wel.

Dat kan maar als dat niet de intentie is geweest zegt dat er dus niets over of je wel of niet zou moeten betalen.

Anoniem

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:45

Ieder paard kan wel een keer verkocht worden, betekent niet dat het dan beter is voor de verkoop dat het dier gereden wordt hoor omdat ie toevallig verkocht kán worden.

Verder sluit ik me helemaal aan bij DatBenIkNou met "Waarom zou de eigenaar jouw hobby moeten betalen, lijkt me best een aardig antwoord?".

Eerlijk is eerlijk, het is wel lekker makkelijk om een paard met een hond te vergelijken. Maar als je dan vervolgens de aangeboden dienst (het rijden) met de manege vergelijkt, kan en mag dat absoluut niet en slaat het nergens op en is het je eigen verantwoording en niet die van een verzorger/bijrijder :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:03

chelle_dora schreef:
Eerlijk is eerlijk, het is wel lekker makkelijk om een paard met een hond te vergelijken. Maar als je dan vervolgens de aangeboden dienst (het rijden) met de manege vergelijkt, kan en mag dat absoluut niet en slaat het nergens op en is het je eigen verantwoording en niet die van een verzorger/bijrijder :+

Ligt er ook aan. Als iemand op eigen houtje gaat rijden en daarmee de eigenaar tijd bespaart is de algemene regel in de maatschappij toch 'tijd is geld' en is de eigenaar eigenlijk al goedkoop uit met een gratis bijrijder. Dan vind ik het best te vergelijken met de hond van een ander uitlaten. Sommige mensen doen dat gratis, sommige vragen er geld voor (terwijl het waarschijnlijk ook hobby is voor de uitlater) maar niemand is gek genoeg om te betalen voor het uitlaten van de hond van een ander. Zo gek zijn sommige paardenmensen schijnbaar wel, ik begrijp het niet maar dat ben ik.

Als de eigenaar net als op een manege zorgt voor een instructeur waar de ruiter van leert (of zelf les geeft bv) vind ik het trouwens logisch dat hij/zij geld vraagt want dan kost het hem iets. Ook als je een kind bv op je pony laat en daar dan bij blijft, om het het kind te leren, vind ik een vergoeding gepast.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 04:22

Verschil is dat paardrijden en hobby en sport is die normaal gesproken veel geld kost. Zeker een eigen paard. Als iemand dan zijn paard een bepaald aantal x ter beschikking stelt om te rijden dan deel je mee in de hobby.
Als je alleen maar de klusjes doet en bijvoorberld losgooien of in stapmolen zetten of wandelen aan de hand, dus niet het rijden, dan lever je meer een dienst. je kunt of mag zelf niet rijden/sporten. dan is het eerder omgekeerd.

Het is ieder voor zich wanneer die balans om slaat van betalen via gesloten beurs naar betaald worden.

Er helpt hier nu een meisje van 12 op stal. zij helpt wanneer ze komt met alle klusjes en mag in ruil ook de dingen die zij leuk vind doen met de pony. dus knuffelen, vlechtjes maken en poetsen, longeren of kunstjes leren en ook rijden. Als ze maar rekening houd met wat de pony aan kan.

Dan komen er nog mensen helpen die hier geen paard hebben staan en ook niet perse iets met de paarden hoeven. zij helpen op afgesproken momenten met voeren en uitmesten, voer klaar zetten en van/naar de wei brengen. Zij krijgen daar juist een (kleine) vergoeding voor. als ze willen kunnen ze gerust ook knuffelen of poetsen of wandelen, maar dat is eigen keuze in eigen tijd. Die tijd vergoed ik niet.

Als je dan wel de leuke dingen mag maar je hoeft weinig, dan vind ik het heel logisch dat je een bijdrage levert aan diegene die je de kans geeft je hobby te doen.
De eigenaar heeft er immers alle kosten van, alle risico's, moet er ook gewoon voor zorgen want dat hoort bij ern paard, maar staat een deel van het leuke dingen doen af aan een ander of wil gewoon zowel de lusten als de lasten delen om het paard zo efficient mogelijk bruikbaar en rendabel te laten zijn. Op die manier dalen de kosten per uurtje rijden.

Verder heerst er blijkbaar het misverstand dat paarden er per definitie beter van worden als ze dagelijks gereden worden. Of dat ze niet 2 of 3 dagen in de week vrij mogen hebben. Dat is onjuist. Zo lang het paard er per dag voldoende uit komt, is rijden echt niet noodzakelijk en dagelijks volop moeten rijden voor een deel van de paarden juist onwenselijk.

En als eigenaren met paarden op 24/7 binnen stallen moeten betalen aan bijrijders, zullen ze er eerder voor kiezen iemand te betalen hun paard los te zetten of in de stapmolen, te longeren of te laten rijden door iemand die beter het paard kan verbeteren dan zijzelf kunnen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:18

Helemaal met bovenstaande eens! :j

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:01

Ik heb al jaren flinke mazzel gehad.
Eerste verzorgpaard had eigenaren die nooit kwamen,maar wel betaalden :+ Dus als er wat kapot was, er iets nodig was, betaalden zij dat wel.
Ik hoefde nergens voor te betalen en mocht alles met hem doen.
Uiteindelijk is hij helaas wel verkocht omdat ze er geen geld meer voor hadden. Helaas is hij nu overleden :(

Nu verzorg ik samen met een vriendin een 4,5 jarige Fjord Menno.
De eigenaar rijdt af en toe, niet vaak, en ik en m'n vriendin rijden de andere dagen (mits we kunnen).
Ook hier hoef ik niets voor te betalen. Mijn eigen spullen liggen er ook, er is geen bak aanwezig, alleen een groot weiland.
Wij doen ook de andere klusjes naast rijden als we er zijn.

Voor de eigenaar een voordeel omdat hij weinig rijdt, en Menno zo toch aan zijn beweging komt.
Zelf gaat hij wel (bijna) dagelijks naar stal, dus voor de eigenaar en Menno allemaal voordelen van zijn "bijrijdsters/verzorgers".

Ik heb het altijd een moeilijk discussie gevonden, betalen voor een verzorgpony. Aan de ene kant "moet" een eigenaar blij zijn dat er iemand is die goed voor het paard is en alles juist doet, en jou daarmee dagen en taken uit handen neemt, maar kan de verzorgster ook blij zijn dat dit allemaal maar kan! Moeilijk dus..

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:15

Bij mij komt er een meisje elke week 1 keer rijden zij moet niet betalen :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:26

kwestie paardrijden en honduitlaten:
een hond moet er om de zoveel tijd echt even uit om zijn behoeftes te doen.
paardrijden is een hobby, ik ken geen mensen die les nemen in honden uitlaten.
mensen betalen om op een paard te zitten en mensen willen graag hun hobby uitoefenen.
alleen wil niet iedereen voor zijn hobby betalen. :)
en er zijn natuurlijk altijd de geluksvogels die gratis mogen rijden.

kwestie van de eigenaar een dienst bewijzen: volgensmij wil jij graag op een paard zitten, waarom moet de eigenaar jouw betalen om te doen wat jij het liefste doet?
verder snap ik mensen niet zo die denken dat paarden echt gereden moeten worden en het zo'n nare klus vinden dat ze er voor betaald moeten worden.
ga dan een andere hobby zoeken ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:08

minikatje schreef:
kwestie paardrijden en honduitlaten:
een hond moet er om de zoveel tijd echt even uit om zijn behoeftes te doen.
paardrijden is een hobby, ik ken geen mensen die les nemen in honden uitlaten.
mensen betalen om op een paard te zitten en mensen willen graag hun hobby uitoefenen.
alleen wil niet iedereen voor zijn hobby betalen. :)
en er zijn natuurlijk altijd de geluksvogels die gratis mogen rijden.

Nog nooit van een hondenschool gehoord?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:13

dat is een gedragscursus die de baas volgt met zijn hond, daar leert je hond zich gedragen en veel meer dan uitlaten.
zelfde idee als een paard dat weggebracht word om ingereden te worden.

ik neem aan dat je mijn vergelijking wel snapt zonder die arme mieren iets aan te doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:17

Ik vind een bijrijdster iets anders dan een eigenaar van een hondenschool inderdaad.. :') Dan vergelijk je een hobbyruiter die voor zichzelf rijdt, voor de hobby, met iemand die paarden rijdt voor zijn of haar beroep...

Citaat:
ik neem aan dat je mijn vergelijking wel snapt zonder die arme mieren iets aan te doen ;)

Briljant verwoord maar ik sluit me er wel bij aan; een bijrijdster is niet te vergelijken met een "hondenschool".

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:40

Ik vind het meer dan logisch dat je een bijdrage betaald voor een bijrijd pony :j
Waarom zou een eigenaar jou hobby gaan betalen?? Een paard kost ook geld om ergens te stallen (of onderhoud van stal enz. ) jij mag dan een aantal dagen gebruik maken van een paard, die dagen moet de eigenaar gewoon nog steeds betalen hoor het is niet dat een pensionstal eigenaar die dagen niet meerekend ofzo, dus dan zou de eigenaar jou dagen betalen?? nee een bijdrage mag best inruil voor wat je allemaal kan en mag.
Soms heb je geluk dat je gratis mag rijden, maar ik vind het niet meer dan normaal dat je een bijdrage moet leveren wil je dat niet? zoek dan een andere hobby :j
Het is wel anders als je alleen maar een paard mag knuffelen of mee wandelen, daar help jij vooral de eigenaar mee dat het paard extra aandacht krijgt, dus vind ik dat jij niet of te betalen :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:47

Ik reageerde slechts op de stelling "ik ken geen mensen die les nemen in honden uitlaten". Die ken ik wel, genoeg zelfs, er zijn namelijk veel mensen die naar een hondenschool gaan om te leren hoe ze hun hond beter uit kunnen laten. Net als dat veel mensen les nemen om te leren leren hoe ze hun paard beter kunnen rijden. Soms gaat dat over techniek, soms over gedrag. Honden uitlaten is ook iets dat tijd en energie kost en veel mensen graag doen. Honden hebben meer beweging nodig dan een plas/poeprondje en kosten ook veel geld en training. Tóch is het betalen van geld om een hond uit te mogen laten (ook in dit topic) een beláchelijk idee terwijl het heel normaal wordt gevonden om te betalen om een paard beweging te geven.

Ik weet dat het gebeurt; betalen voor bijrijden. Maar ik vind dat dus net zo bespottelijk als betalen om een hond uit te mogen laten. Ik ken echt geen enkele andere activiteit waar je een ander tijd bespaart en daarvoor moet betalen, ook geen activiteiten die mensen graag doen of als hobby.

Bovendien zijn het meestal mensen met eigen paarden die een bijrijder zoeken die het heel normaal vinden om geld te vragen en mensen zonder paard die geld betalen eigenlijk niet zien zitten. Ik ben wat dat betreft misschien raar maar ik voel me echt heel erg rijk met mijn eigen paarden plus verzorgpaarden (waar ik overigens voor betaald kríjg). Ik zou me gewoon een uitbuiter en een geldwolf voelen als ik iemand die zich de luxe van een eigen paard niet kon permitteren geld uit de zak zou kloppen om op mijn paarden te 'mogen' rijden.

No offence voor de mensen die wel geld krijgen/vragen. Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten; als je je er lekker bij voelt; vooral doen! Maar ík zou me er niet lekker bij voelen, ík vind het een kromme situatie dat de 'rijkere' bepaalt en de 'armere' betaalt. En kom me nou niet aanzetten met "sommige mensen hebben geen geld en toch een paard"; uitzonderingen daargelaten (bijvoorbeeld een drastische mindering in inkomen, die mensen hoeven zich dan ook niet aangevallen te voelen) is een paard een luxe die je hoop ik pas aanschaft als je het je -ruim- kunt veroorloven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:10

ik heb eigen paarden, vraag geen geld voor het verzorgen en rijden van mijn pony en in het verleden mijn paard.

Nu heb ik in het verleden vaak paarden voor anderen gereden en daar geen leasebijdrage voor hoeven betalen, en de keren dat het gevraagd werd ook afgewezen ivm kosten voor mijn eigen pony die ik al had, maar zou ik straks weer tijden zin hebben om weer lekker serieus te rijden en te lessen en heb ik er thuis nog steeds 2 rondlopen, dan overweeg ik toch wel degelijk om als ik een fijn paard op een fijne stal met binnenbak zou kunnen rijden waar een bijdrage voor gevraagd wordt, dat te doen...

Ik bekijk het zo...
Zou ik een fijn en rondom goedgekeurd braaf sportpaard moeten kopen ben ik zo 5000/6000 euro kwijt.
Dan ben ik thuis aan maandelijkse kosten voor voer en strooisel al snel 70,- per maand kwijt
Maar op een stal met binnenbak maar liefst 200-240 euro per maand...
Daar komen nog kosten voor hoefsmid, wormenkuren enting en onverwachte dierenarts kosten bij...
En ik loop het risico dat het paard alsnog ongeschikt raakt voor de sport en dan heb ik niet 2 maar 3 kneusjes waar ik niets meer mee kan maar wel voor betaal...

Komt nog bij dat ik verwacht geen tijd te hebben elke dag te kunnen rijden met paarden aan huis, 2 kleine kinderen, huishouden, tuin en relatie, met 2 a 3x per week zou ik het al druk vinden...

Al met al is het rekensommetje in mijn ogen dan erg simpel... Doe mij maar een fijn te rijden en braaf bijrijd- of leasepaard op een stal met binnenbak zodat ik elke keer onder fijne omstandigheden kan rijden als ik er ben, en dan betaal ik daar wel een bijdrage voor (in verhouding tot het aantal dagen dat ik het paard tot mijn beschikking heb). Dan weet ik waar ik aan toe ben met kosten, kan mijn eigen grenzen in tijd bepalen en als blijkt dat ik me vergist heb minderen of stoppen, klikt het niet dan stop ik er mee, wordt het paard lange tijd onbruikbaar stop ik er ook mee. Dat voelt toch wel veel relaxter dan nog een derde paard erbij met alle kosten en risico's...

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:05

Hmm was een boel reacties! haha!

ik betaal 50 euro in de maand en mag dan 2 a 3 keer per week rijden op 1 fjord,
er staan er in totaal 2.. maar 1 van hem moet weer opgevangen worden!
ik rijd in het bos en in de wijk, en mag ook longeren en lang wandelen..
Ze staan op een pension stal, het enigste wat ik hier moet doen is opletten of de lampen uizijn, en alles goed afgesloten is als ik weer weg ga! :P

denk als dit ooit over gaat ik niet meer ga betalen om te mogen rijden, en verzorgen.
als mensen
Niks te klagen, alleen soms wel wat lastig als je maar 3 uurtjes per week werkt haha!
maar dit gaat voor alles! *D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:22

Ik vind juist mensen die niet willen betalen uitbuiters :o.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:26

Als jij als eigenaar niet naar je paard kan vind ik het egoïstisch om dan maar geen mensen te zoeken omdat ze niet willen betalen. Het is een win win situatie. Als ik niet kan op mijn Dagen dan heeft de eigenaresse een probleem. Ik help haar om voor haar lieve paard te zorgen en met liefde lekker bezig te zijn met haar paard en zij helpt mij door mij lekker te laten rijden, wat ook geen must is gezien ik 3 maanden niet heb kunnen rijden omdat hij niet lekker liep, maar ik kwam uiteraard nog steeds. Ik reis elke keer 25km af voor dat paard. :D

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:30

hey hey

ik lees zo nu en dan ff mee met jullie
ik heb ook paarden lopen en nog op zoek naar bijrijster maar daar niet van
maar ik vraag geen vergoeding dit omdat ik ze gewoon zelf kan onderhouden ben al blij
als iemand mijn paarden 1 tot 3 dagen beweging wil geven
en goed met mijn paarden om gaat ben ik blij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:34

Maar niet iedereen zoekt iemand omdat ze zelf geen tijd hebben Lifaya. Ben je dan ook egoistisch omdat je er geld voor vraagt?

Ik kan (en ga) iedere dag prima naar mijn eigen pony, beweging geven lukt ook zelfs nog. Rijden is voor mij geen must, maar als een ander er leuk zijn of haar hobby mee uit kan voeren is dat prima, maar geen must.

Wat dat aangaat ben ik het wel met Sees eens: iemand die wel van alles wil en zijn hobby wil uitvoeren en er niks voor wilt betalen, want dan had "de eigenaar maar tijd of geld vrij moeten maken" vind ik ook een beetje uitbuiterij, want dat is lekker makkelijk gezegd maar is zeker niet altijd zo.

En dat je 25 kilometer afreist.. Tja, eigen keuze toch? Mijn bijrijdster komt ook van ver, maar daar heb je nog altijd zelf de keus voor :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-13 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:37

lifaya schreef:
Als jij als eigenaar niet naar je paard kan vind ik het egoïstisch om dan maar geen mensen te zoeken omdat ze niet willen betalen. Het is een win win situatie. Als ik niet kan op mijn Dagen dan heeft de eigenaresse een probleem. Ik help haar om voor haar lieve paard te zorgen en met liefde lekker bezig te zijn met haar paard en zij helpt mij door mij lekker te laten rijden, wat ook geen must is gezien ik 3 maanden niet heb kunnen rijden omdat hij niet lekker liep, maar ik kwam uiteraard nog steeds. Ik reis elke keer 25km af voor dat paard. :D

Niet iedere eigenaar heeft een probleem als die zelf niet naar stal kan. Vele staan gewoon all-in en is het dus niet nodig om dagelijks langs te gaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:39

Precies Tigra_, ik ben er ook MAX 3x per week (en met deze kou haal ik het echt niet), maar ze komen echt niets tekort.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:41

Ik heb het over de situatie dat je als eigenaar niet de tijd hebt voor het paard wat toch wel vaak het geval is ;) maar ik ken ook zat eigenaren die wel de tijd hebben en het andere gunnen gebruik te maken van hun paard. In die gevallen kan ik een bijdrage begrijpen. Maar ik zou het zelf persoonlijk niet doen. Ik koop genoeg voor mijn bijrijdpaard. Tuig, bitten, snoepjes enzo. Daarbij voel ik me ook gewoon verantwoordelijk en communiceer ik alles wat er die dagen gebeurt is met haar. Ik hoor veel eigenaren zeggen dat ze een bijdrage vragen zodat ze zekerheid hebben dat de bijrijder komt, ja dat vind ik onzin... Ik kom door weer en wind. Met de fiets en nu scooter.dan ga ik geen bijdrage geven omdat dat zogenaamd meer zekerheid bied xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:49

Nouja dan ben jij een verantwoordelijke verzorger, dat wil niet zeggen dat iedereen zo is. Net als dat niet iedere eigenaar gecharmeerd is van een verzorger die bitten e.d. koopt. Mijn bijrijdster mag echt niet mijn tuig gaan veranderen, pony loopt prima op wat ze nu doet, en daar wordt dus niet aan geknutseld en ze mag ook geen onbeperkt snoep, dus wat ze wel mag, daar zorg ik zelf voor. En tja, ik heb het meegemaakt hoor, meiden die wel héél vrijblijvend kwamen.. Dat wil zeggen: 2 weken niet, en wanneer ze dan wel wilden rijden, moest ik ineens alles gaan verschuiven. En regen en sneeuw? nee dan komen we niet hoor want dat is koud.. Dus tja, ik vind een bijdrage i.v.m. zekerheid geen onzin, niemand gaat betalen om dan niet op te komen dagen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:53

lifaya schreef:

Tja, call it as you will. Zo denk IK er over :o. En daarbij, wat zal het mijn paard uitmaken als er een dag niemand komt dan? Wat komt hij tekort volgens jou dan ;)?
Laatst bijgewerkt door Sees op 25-11-13 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:54

Ik vind zon bijdrage wel onzin voor de verantwoordelijke bijrijder. Kijk de eerste maanden kan ik het begrijpen, zeker bij de jongere bijrijders, maar op een gegeven moment verwacht ik wel dat het vertrouwen er is neem ik aan? En er zijn ook zat mensen die wel betalen en niet opdagen hoor. Dus garantie is het sowieso niet

Betreft tuigage en bitten aanschaffen, dat gaat uiteraard in overleg met eigenaar. Althans bitten. Paard is gewend aan zowel brownband als Two ear en en ear hoofdstellen dus daar loopt die allemaal prima op. Ik kan goed begrijpen dat niet elke eigenaar dat zou willen. Ik vind het fijner met mijn eigen hoofdstel te rijden, mocht er iets kapot gaan is dat gewoon mijn probleem.