Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:40

Omdat over het algemeen de eigenaar een expert wat betreft zijn of haar eigen paard betreft is ;). Als de eigenaar zelf ook nog op het paard rijdt, lijkt mij eerder dat hij/zij het paard verbeterd?

pure3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:47

Als de eigenaar op het paard rijdt doe je het samen ja.
Als de eigenaar er niet op rijdt doe ik het zelf.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:47

Pure3, precies. Over het algemeen rijdt een eigenaar die zelf nog rijdt toch vaak meer dan de bijrijder lijkt me? Dan lijkt me ook dat diegene meer ervaring heeft (met het paard) dan de bijrijder.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:54

dat hangt echt helemaal van paard, ruiter en bijrijder af, dat kun je niet zo zwart/wit stellen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:01

Lielle, ik geef aan dat het mij LIJKT dat de eigenaar zelf meer rijdt ;). Op de stallen waar ik gestaan heb, was dat altijd aan de orde.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:02

maar zelfs als de eigenaar meer rijdt, wil dat nog niet inhouden dat die het paard beter rijdt.

Bv, stel dat mijn instructeur mijn paard een keer in de week rijdt, dan neem ik toch aan dat hij/zij mijn paard beter rijdt dan dat ik dat doe.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:07

Voor mij is er een verschil.

Alleen verzorgen (dus niet rijden), zou ik niet betalen, dan ben je gewoon een betalende stalhulp. Klusjes doen vind ik echt niet erg, stal uitmesten, aanvegen? Prima hoor. Maar daar ga ik niet voor betalen, je helpt iemand uit de voeten, en dan moet je daarvoor betalen?

Als je wel mag rijden, is het een ander verhaal. Het tuig slijt, je leert van het paard, op de manege is het ook niet gratis, dan zou ik het prima vinden om een bijdrage te betalen (mits geen ongelooflijke bedragen van 100-150 euro per maand).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:17

Lielle, daarom gebruik ik ook woorden als: over het algemeen en lijkt me ;). Er zijn ongetwijfeld meer 'gewone' bijrijders dan instructeurs die bijrijden. Vandaar mijn redenering.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:21

ik herken dat dus niet zo, ik zie redelijk wat voorbeelden waarbij de bijrijder zeker zo goed rijdt als de eigenaar. Vandaar mijn nuance op jouw mening.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:34

de eigenaar van mijn bijrijdpaard rijd zelf niet... ze doet zelf helemaal niet zo veel aan beweging met hem. Ze is er overigens wel gewoon een paar x per week hoor, maar rijden gebeurt zelden :P

Ik rijd absoluut niet fantastisch hoor haha

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:35

Lielle, hm oké dan is jouw ervaring duidelijk anders dan de mijne ;).

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:40

Tsja ik geloof ook niet dat de eigenaar altijd het beste op zijn eigen paard rijd.
Er zijn er genoeg die een ervaren bijrijder zoeken omdat ze zelf niet meer uit de problemen komen door zelf te rijden en zo hopen dat de bijrijder er wel doorheen kan rijden.

Ik zelf rij bij lieve oudere mensen op stal die zelf helemaal niet op hun eigen paarden rijden.
Ik ben dus de enige die op mijn fries rijd en heb hier ook mijn eigen spullen voor (zadel,hoofdstel ed.)
Ik heb haar ook zelf beleerd dus ik vind hiervoor de term bijrijder ook raar.. Ik rij hem namelijk niet bij naast anderen maar verzorgpaard is ook niet passend want inderdaad daarbij wordt vaak alleen het poetsen verstaan.

Hoe noem je dit dan?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:57

Ik herken het ook niet. Ik heb eigenlijk nog maar op één paard bijgereden dat hoger was geschoold dan ik en die was weer tot Z opgeleid door de vorige bijrijder.

Op één adres reed de eigenaar (of toe was het nog de zoon van de eigenaar) meer dan ik, maar ook toen was ik er in principe om zijn paard door te rijden als de zoon er doordeweeks niet was, en later om het net zadelmakke paard te rijden terwijl zoon het wedstrijdpaard zelf reed.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:09

Hm, nou zal wel regiogebonden zijn dan :D. Hier rijden alle eigenaren zelf nog volop (inclusief les e.d.) en dus meer dan de bijrijder.

Ik gaf overigens ook aan dat dit geldt voor eigenaren die zelf ook nog rijden dus adressen waar de eigenaar niet of nauwelijks rijdt, vallen af (dan nog kan het uiteraard zo zijn dat de eigenaar beter rijdt dan de bijrijder).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:42

Wat betreft het beter maken dat hangt inderdaad wel af van de situatie maar als de eigenaar er zelf niets mee doet heeft het verder ook geen waarde dat het paard beter word rijtechnisch gezien. Dus dat hoeft ook niets te zeggen waarom wel/niet betalen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:45

Tigra, inderdaad of als het de eigenaar daar niet om zou gaan. Dus dat toevallig iemand die GP heeft gereden zich aandient maar de eigenaar vindt het huidige niveau wel prima ;).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:51

Heyy,
Sorry dat ik zo binnen kom vallen maar mijn moeder begon er net weer over dat ik voor mijn vp moet gaan betalen. Normaal is dit een eindeloze discussie maar nu kwam er een goed argument in het spel waar ik wel even stil van werd. "Waarom moet ik iemand betalen als hij/zij mijn hond uitlaat door tijdgebrek maar moet jij betalen als jij voor dat paard zorgt wegens tijdgebrek van de eigenaar?" Weten jullie het antwoord?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:02

MorganeR schreef:
Heyy,
Sorry dat ik zo binnen kom vallen maar mijn moeder begon er net weer over dat ik voor mijn vp moet gaan betalen. Normaal is dit een eindeloze discussie maar nu kwam er een goed argument in het spel waar ik wel even stil van werd. "Waarom moet ik iemand betalen als hij/zij mijn hond uitlaat door tijdgebrek maar moet jij betalen als jij voor dat paard zorgt wegens tijdgebrek van de eigenaar?" Weten jullie het antwoord?

Helaas dat bestaat niet. Hangt van zoveel aspecten af.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:04

Hmm okay dan... Ik vond het echt een goed argument en vroeg me af waarom dit zo is. Aangezien ik ook, naast betalen, klusjes zal doen als stal uitmesten, wei bijhouden, etc.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:45

Daar is eigenlijk wel een simpel antwoord op. Kwestie van vraag en aanbod.
Hier in de buurt schieten ze als paddenstoelen uit(hondenuitlaatservice). En dat is puur omdat er vraag naar is en mensen daarvoor willen betalen. Ik zou er geen probleem mee hebben om gratis een hond uit de omgeving mee op wandeling te nemen die van mij moet er toch ook uit. Maar dan wel in mijn tijd en wanneer ik kan.

Maar als jij elke week 1 of 2 dagen zelf je hond niet kan uitlaten moet je wel iemand anders regelen als je niet iemand uit je omgeving vind die dat wil doen voor niets zul je opzoek moeten naar iemand die wel wil en kan en daarvoor betalen. Dat kan met paarden net zo goed als je zelf niet kan en niemand in jouw omgeving wil je helpen dan zul je wel moeten gaan betalen zijn best mensen die er voor betalen om het een ander te laten doen.
Maar er zijn heel veel mensen die juist een paard zoeken om te rijden meer aanbod als vraag dus.

Daarnaast spelen er nog een hele hoop andere dingen mee. Het rijden van een paard zie ik namelijk niet als noodzaak. Eten geven, drinken dat zijn belangrijke dingen als je paard op stal staat uiteraard stal mesten maar dat geven ook veel mensen uit handen door het de stalhouder te laten doen. Die doen dat niet voor niets die betaal je ook om voor jouw paard te zorgen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:50

Dat ik er niet voor betaald krijg vind ik ook nog redelijk, maar het moeten betalen snap ik niet echt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:56

Je moet natuurlijk helemaal niet betalen. Als je niet wil betalen dan zeg je dat gewoon en zoek je verder.
Er zijn alleen mensen die wel willen betalen en dat is dan voor jouw het nadeel. Er is helemaal geen moet aan alleen veel mensen vragen het tegenwoordig. Dan kan je als verzorger/bijrijder ook voor kiezen om nog verder te zoeken dan zul je er misschien wat langer over doen maar dat is dan maar zo.

Het is aan jezelf of in je geval aan je moeder of je wel of niet wil betalen.
De ene neemt genoegen met een simpele stal waarbij je veel moet doen en alleen een buitenbak hebt.
Een ander die betaald liever 75 euro om een paard 3 dagen te kunnen rijden eventueel stal mesten maar wel de beschikking hebt over een binnenbak.

Als je nu bij jezelf te raden gaat wat zou jij liever hebben als beide paarden verder perfect zijn. Maar je hebt de keus of betalen en verder weinig/geen klussen of meer klussen en weinig luxe en voor niets.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:09

Waarom zou de eigenaar jouw hobby moeten betalen, lijkt me best een aardig antwoord?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:37

Sees schreef:
Hm, nou zal wel regiogebonden zijn dan :D. Hier rijden alle eigenaren zelf nog volop (inclusief les e.d.) en dus meer dan de bijrijder.

Ik gaf overigens ook aan dat dit geldt voor eigenaren die zelf ook nog rijden dus adressen waar de eigenaar niet of nauwelijks rijdt, vallen af (dan nog kan het uiteraard zo zijn dat de eigenaar beter rijdt dan de bijrijder).

Ik denk dat het vooral op pensionstallen en maneges zo is dat de eigenaars meer/ net zo veel rijden. Een vriendin van me stond in Zeist en reed ook gratis en als enige op een paard van een man die af en toe reed.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:37

Tigra_ schreef:
Wat betreft het beter maken dat hangt inderdaad wel af van de situatie maar als de eigenaar er zelf niets mee doet heeft het verder ook geen waarde dat het paard beter word rijtechnisch gezien. Dus dat hoeft ook niets te zeggen waarom wel/niet betalen.

Dat ligt er aan; als het paard op een bepaald moment verkocht wordt weer wel.