Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:05

ik snap wel dat je wat vaagt want een paard kost veel geld maar dat hoeft toch niet zo veel te zijn 30 ongeveer is nog wel normaal maar soms ik het echt gewoon te veel.
ik heb een verzorg pony en hoef er niks voor te betalen en mag er zo vaak als k wil naar toe en oprijden en hun nemen me mee naar de ponyclub.
Laatst bijgewerkt door anneeex op 13-11-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:08

Romylover lijkt het op de juiste manier gedaan te hebben. Jezelf eerst bewijzen voor je eisen kan gaan stellen. Als je echt goed bent, worden verzorgpaarden je gewoon aangeboden en moet je aanbiedingen op een gegeven moment afslaan.

Ik zoek zelf op het moment ook een verzorgster voor mijn paard. Omdat ik op kamers woon en haar in mijn eentje niet optimaal kan onderhouden - ik merk dat ze veel blijer is als er meer met haar gedaan wordt. Ik vraag ook een bijdrage omdat ik zelf anders niet rondkom. Een bescheiden bedragje, naar mijn mening. Maar mocht ik nou iemand treffen die mijn paard echt beter maakt, dan kan dat natuurlijk best overlegd worden :+

Area51

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:58

Ik heb zo'n 6 jaar verzorgpaarden/bijrijd paarden gehad... Tot ik mn eigen pony kreeg :D Nooit voor hoeven betalen...! En ik woon in de randstad, waar (als ik zo een beetj op bokt snuffel) veel verzorgpony-vind-problemen zijn. Wat bij mij hielp is dat ik op een pensionstal terecht kwam waar mensen je dan leren kennen, en jouw manier van werken... Zo weten ze wat voor iemand voor hun paard gaat zorgen. En zoals Sheran al zegt; als je beter wordt gaan mensen jou vragen, dat gebeurde bij mij ook, maar nu zeg ik ''nee sorry, heb een eigen paard om voor te zorgen'' hihi ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:53

Bunga schreef:
Krijg ze les? Want op de manege leren ze je (als het goed is :j) zaken bij, dat is niet het geval als je op eigen houtje rijd. Ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar je kan het op twee manieren bekijken. Of jij verleent haar een dienst (ze mag rijden, les oid) of andersom, ze helpt jou uit de nood door extra aandacht te schenken. :) Ik denk dat het in de meeste gevallen een weegschaal is, en daarom vind ik het onredelijk om geld te vragen indien er geen dienst teruggegeven wordt in de vorm van les oid. Al hoewel dat bij leasepaarden natuurlijk ook zo is, het blijft lastig..

Hier ben ik het niet mee eens :o. Ongeacht of je les krijgt of niet, over het algemeen leer je véél meer van een eigen paard dan van een manegepaard. Je leert sowieso veel meer over het reilen en zeilen van het hebben van een eigen paard. Ik heb twee bijrijdstertjes gehad voor mijn (ex)shet die allebei een paar jaar reden op de manege. Die hebben in die paar jaar zelfstandig met mijn shet te rijden zoveel meer geleerd dan ze ooit op de manege hadden gedaan en dat zonder les, kun je nagaan als ze wel les zouden hebben gehad. Nu zijn ze inmiddels zo ervaren dat ze op ieder paard bij ons op stal weg kunnen en mogen rijden.
Daarbij vind ik een privéles vele malen waardevoller dan een groepsles op de manege :o.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:01

Tsjah ik zal wel een geldwolf zijn, maar na een relatiebreuk moest ik noodgedwongen in een (schreeuwend duur) particulier huurhuis gaan zitten (geen recht op normale huurwoning). Een huis betalen, auto + paard, kan bij mij maar net aan. Heb er dus een 2e baan bijgenomen en werk nu dus + 40uur per week om een beetje normaal rond te komen. Hierdoor heb ik EN minder tijd voor paard EN is een financiële bijdrage welkom. Mijn bijrijdster betaald dus gewoon.

Overigens had ik het in een meer financieel gezonde situatie ook een bijdrage gevraagd hoor.

Maar nu kan ik d.m.v. bijdrage bijrijdster weer een potje aanleggen voor paard voor het geval er onvoorziene kosten zijn, zoals dierenarts, kapot tuig, etc

Niets mis mee vind ik. Zij de vrijheid van een super leuk paard waar ze mee mag lessen, crossen in het bos, etc. Ik de luxe dat ik niet 7 dagen heen hoef en net een extraatje heb

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:03

Collie, je bent absoluut geen geldwolf. Ik vind juist dat je het goed doet voor je dier door met dat geld een potje aan te leggen voor mindere dagen!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:06

Ik denk dat het verschil tussen een dienst leveren en een dienst afnemen gewoon is waarom hier zo veel onenigheid over bestaat. Schijnbaar is het verzorgen/bijrijden van een paard iets dat soms uitvalt in het voordeel van de ruiter (die in dat geval zou kunnen betalen) en soms in het voordeel van de eigenaar (die in dat geval zou kunnen betalen) en soms in het voordeel van beiden (in feite kan dat met gesloten beurs).

De miscommunicatie ontstaat als één partij op zoek gaat (en dus een dienstverlener zoekt) en vervolgens verwacht dat de andere partij (in dit geval in feite dus de dienstverlener) zich gedraagt als een afnemer. Als je een afnemer zoekt dan moet je een dienst aanbieden (paardhuur of trainingsvergoeding).

Degene die zoekt betaalt lijkt mij. Want die persoon heeft iets nodig, hetzij meer geld, hetzij meer tijd, hetzij een paard om te rijden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:14

Sallandval, neuh dat ben ik niet met je eens ;). Als je gewoon duidelijk van tevoren aangeeft of je wel of niet wil betalen of betaald wil worden, maakt het niet uit wie de zoeker is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:41

sallandval schreef:
Degene die zoekt betaalt lijkt mij. Want die persoon heeft iets nodig, hetzij meer geld, hetzij meer tijd, hetzij een paard om te rijden.

Ik ga direct een schoonmaakster op MP uitnodigen die een baantje zoekt!

Mijn bijrijdster is begin dit jaar gestopt met mijn paard en ik zoek ook niemand meer, ik gun het gewoon niemand, ook niet voor een paar rot centen.

XBeumke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:15

Ik hoeft niet te betalen voor de paarden waar ik op rij. De eigenaar is ook blij dat wij de paarden berijden. Ik doe dit samen met een vriendin.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:28

Quellian schreef:
Ik ga direct een schoonmaakster op MP uitnodigen die een baantje zoekt!

Mijn bijrijdster is begin dit jaar gestopt met mijn paard en ik zoek ook niemand meer, ik gun het gewoon niemand, ook niet voor een paar rot centen.

Nounou, dat klinkt ook verbitterd zeg.

Dat mensen die een baantje zoeken betalen is wel duidelijk, zo veel mensen die met minder (of een stagevergoeding) genoegen nemen omdat er geen werk is. Als je er van moet leven vind ik werken voor 200 euro per maand terwijl je minstens 800 nodig hebt absoluut ook een vorm van betalen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:30

Sees schreef:
Sallandval, neuh dat ben ik niet met je eens ;). Als je gewoon duidelijk van tevoren aangeeft of je wel of niet wil betalen of betaald wil worden, maakt het niet uit wie de zoeker is.

Dat zou je denken, toch is er heel vaak sprake van miscommunicatie, van verwachtingen die niet worden waargemaakt en van gekrenkte gevoelens. dat zie je wel aan het aantal topic over het onderwerp.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:36

Romyloverr heeft gelijk, het is belangrijk om een goede naam op te bouwen. Jammer genoeg denken veel potentiële bijrijdsters/verzorgsters daar niet aan. Tot nu toe heb ik verschillende verzorgsters gehad, die dat niet zo belangrijk vonden. De reden dat ik een bijdrage vraag is omdat ik er weinig vertrouwen in heb. (Het gaat dan ook om 50€ pm, alles mogen, aantal dagen maakt niet uit, wel mesten en voer klaarzetten)
Dit gevoel is laatst jammer genoeg weer bevestigd, een verzorgster die niet luisterde en dus deed wat ze wilde (bijvoorbeeld erop gaan terwijl ie kreupel was). Ik kan wel vertellen, op dit moment ben ik er even klaar mee.
En t is niet altijd zo dat de eigenaren die geld vragen zelf geen geld of tijd hebben. Ik heb zelf genoeg tijd en geld is ook t probleem niet(anders had er geen paard geweest).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:39

Sallandval, ik ben niet verbitterd, maar de ervaring heeft mij geleerd dat bijrijdsters het met name voor hun eigen plezier doen en niet -ook- voor het plezier van het paard. Ik beleef er geen plezier van, maar vaak brengt het irritaties met zich mee. Ik heb het geld niet nodig, ik heb de tijd niet nodig en ik laat mijn paarden een lekker chill leven leiden zonder teveel moeten. Waarom zou ik iemand nog zijn/haar plezier gunnen als het voor mij toch geen voordelen heeft?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:28

sallandval schreef:
Sees schreef:

Dat zou je denken, toch is er heel vaak sprake van miscommunicatie, van verwachtingen die niet worden waargemaakt en van gekrenkte gevoelens. dat zie je wel aan het aantal topic over het onderwerp.

Dat is dan de verantwoordelijkheid van de betrokken personen zelf. Ik heb er nooit enige twijfel over laten bestaan, niet in de advertentie en niet in de gesprekken zelf ;).

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:03

hey hey

ik heb een andere halve jarige tinker merrie lopen heb voor haar 1 iemand die haar
doet 1 dag in de week vraag hier niks voor maar straks ook niet als we haar gaan beleren
ben al blij dat ik iemand kan vinden en mij wil helpen

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:58

Quellian schreef:
Sallandval, ik ben niet verbitterd, maar de ervaring heeft mij geleerd dat bijrijdsters het met name voor hun eigen plezier doen en niet -ook- voor het plezier van het paard. Ik beleef er geen plezier van, maar vaak brengt het irritaties met zich mee. Ik heb het geld niet nodig, ik heb de tijd niet nodig en ik laat mijn paarden een lekker chill leven leiden zonder teveel moeten. Waarom zou ik iemand nog zijn/haar plezier gunnen als het voor mij toch geen voordelen heeft?

Als het jou niets oplevert zou je gek zijn als je het zou doen. Maar in feite geef je hiermee dan ook aan wat ik telkens al zeg: niemand doet het puur om een ander een plezier te gunnen. Ergens moet men toch een voordeel zien in een bijrijder. En als het enige voordeel dan is dat het wat geld oplevert lijkt míj dat geen prettige basis van een samenwerking.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:52

Sallandval, bij mij is het zo dat ik ooit met bijrijders ben begonnen omdat ik twee paarden had en gewoon full time werkte. Inmiddels heb ik er nog een van mezelf en mijn oude paard rijd ik bij. Ik zou nu voor mijn eigen paard dus eigenlijk geen bijrijder meer nodig hebben maar het is zo gegroeid. Mijn bijrijdser is een zeer goede en lieve kennis geworden en ondanks dat ik af en toe echt moet puzzelen wanneer ik nu zelf kan rijden, zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om met haar te stoppen :o. Zij betaalt € 55,- voor 10 - 12x in de maand, een schijntje dus.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:26

sallandval schreef:
Quellian schreef:

Als het jou niets oplevert zou je gek zijn als je het zou doen. Maar in feite geef je hiermee dan ook aan wat ik telkens al zeg: niemand doet het puur om een ander een plezier te gunnen. Ergens moet men toch een voordeel zien in een bijrijder. En als het enige voordeel dan is dat het wat geld oplevert lijkt míj dat geen prettige basis van een samenwerking.

Ik denk dat als de reden puur geld is, dat het ook echt is omdat het geld nódig is. Maar dat is een suggestie.

Met mijn vorige bijrijster (ze heeft het 3,5 jaar gedaan) is het inderdaad begonnen omdat ik haar nodig had (ik was net zwanger, kocht een huis, had simpelweg geen 7 dagen per week meer tijd voor 2 paarden), zij mestte uit, liet ze de benen strekken en reed er 1, ze hoefde niet te betalen. Door mijn ziekte moesten de paarden verhuizen naar een volpension stal en zij besloot mee te gaan, ze hoefde niets meer te doen (alleen nog te rijden) en ze hoefde van mij niet te betalen. De paarden gingen daarna nog luxer staan (ze besloot weer mee te verhuizen) en ik ben wél een kleine vergoeding gaan vragen. Maar voor mij was het meer een principe kwestie, want ze werd steeds makkelijker (zij reed als enige en ik was degene die de dekjes kon wassen en het leder in kon vetten).

Het was een doodlieve meid, ik heb geen seconde moeite gehad om mijn paarden aan haar verzorging over te laten, maar je weet nooit wat je treft met een ander.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:58

Ik weet het niet hoor, maar stel ik raak mn baan kwijt en kom in de WW, dan zal ik m'n paard voor de helft moeten verleasen, voor geld dus ja. Dat zou dan ook de enige beweegreden zijn (aangezien ik tijd zat heb zonder werk) Ken wel mensen die dat overkomen is, niets mis mee als je op basis daarvan een keuze maakt. Anders moet je je paard verkopen en da's ook weer niet volgens de bokt norm.

Ik werk ook voor geld, tuurlijk omdat ik het ook wel leuk vind, maar als ik geen geld kreeg, deed ik het ook niet. is dat dan ook vervelend voor mijn baas?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:46

Collie2008 schreef:
Ik weet het niet hoor, maar stel ik raak mn baan kwijt en kom in de WW, dan zal ik m'n paard voor de helft moeten verleasen, voor geld dus ja. Dat zou dan ook de enige beweegreden zijn (aangezien ik tijd zat heb zonder werk) Ken wel mensen die dat overkomen is, niets mis mee als je op basis daarvan een keuze maakt. Anders moet je je paard verkopen en da's ook weer niet volgens de bokt norm.

Ik werk ook voor geld, tuurlijk omdat ik het ook wel leuk vind, maar als ik geen geld kreeg, deed ik het ook niet. is dat dan ook vervelend voor mijn baas?

Ik snap de vergelijking niet?

Niets mis mee dat iemand een bijrijder neemt met als enige reden dat het geld oplevert. Maar ík zou niet zo snel gaan rijden bij iemand die het liever allemaal zelf zou doen maar wegens geldgebrek en eigenlijk tegen haar zin een bijrijder nodig heeft. Want daar komt het dan volgens mij wel op neer.

pure3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:18

Zelf vind ik dat het erg aan ligt hoe of wat.
Ik heb nooit voor een paard moeten betalen.
Ik steek er veel tijd in, ik verzorg ze van top tot teen, ik neem les op eigen kosten.
En ik zorg er ook echt voor dat de paarden verbeteren. Qua rijtechnisch.
Wedstrijden e.d natuurlijk ook op eigen kosten.

Ik kreeg ze ook altijd aangeboden , maar toen had ik nog een verzorgpaard.
Nu zit ik helaas zonder maar nu lijkt of iedereen al iemand heeft haha.
Even geduld hebben en het zal vast wel weer op mijn pad komen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:00

Pure3 maar het feit dat een bijrijder zegt of denkt dat hij/zij het paard verbeterd vind ik altijd zo apart :o. Waarom denk je dat jij het paard wèl verbeterd en de eigenaar niet? Ik verbeter mijn paard zelf, daar heb ik geen bijrijder voor nodig (en daarbij vind ik behoud belangrijker dan verbetering want er is niet mis met het niveau van mijn paard :D).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:15

Ik rijd gratis een paard bij Ik moet wel zelf mesten, dat wel. Ik heb uitrijmogelijkheden naar bos en strand, en noem maar op. Wel is dit een paard met HKO 3e graads. Dus dat vergt wel net een wat andere manier van rijden. Waar ik zelf ook nog moeite mee heb soms :) Ik betaal regelmatig iemand om uit te mesten. Ik heb vaak op de zaterdag sociale afspraken als verjaardagen en dan is het lastig dit te kunnen combineren met het paard, en dat haalt net even wat werk uit mijn handen :P Ik moet 25 km in totaal reizen met scooter, wat uiteraard ook niet gratis is, dus al met al besteed ik wel geld aan het paard :) niet veel, maar wel iets :P

pure3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:23

Hoezo is dat apart?
Sommige hebben er zelf geen tijd voor om de tijd er in te steken.
De meeste paarden die ik gereden heb hadden wat rij technische problemen.
Met veel geduld en tijd los ik dat op.
Dus ja: ik verbeter ze.
Ik ben geen pennymeisje haha!!