Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bunga schreef:Krijg ze les? Want op de manege leren ze je (als het goed is) zaken bij, dat is niet het geval als je op eigen houtje rijd. Ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar je kan het op twee manieren bekijken. Of jij verleent haar een dienst (ze mag rijden, les oid) of andersom, ze helpt jou uit de nood door extra aandacht te schenken.
Ik denk dat het in de meeste gevallen een weegschaal is, en daarom vind ik het onredelijk om geld te vragen indien er geen dienst teruggegeven wordt in de vorm van les oid. Al hoewel dat bij leasepaarden natuurlijk ook zo is, het blijft lastig..
sallandval schreef:Degene die zoekt betaalt lijkt mij. Want die persoon heeft iets nodig, hetzij meer geld, hetzij meer tijd, hetzij een paard om te rijden.
Quellian schreef:Ik ga direct een schoonmaakster op MP uitnodigen die een baantje zoekt!
Mijn bijrijdster is begin dit jaar gestopt met mijn paard en ik zoek ook niemand meer, ik gun het gewoon niemand, ook niet voor een paar rot centen.
Sees schreef:Sallandval, neuh dat ben ik niet met je eens. Als je gewoon duidelijk van tevoren aangeeft of je wel of niet wil betalen of betaald wil worden, maakt het niet uit wie de zoeker is.
sallandval schreef:Sees schreef:Sallandval, neuh dat ben ik niet met je eens. Als je gewoon duidelijk van tevoren aangeeft of je wel of niet wil betalen of betaald wil worden, maakt het niet uit wie de zoeker is.
Dat zou je denken, toch is er heel vaak sprake van miscommunicatie, van verwachtingen die niet worden waargemaakt en van gekrenkte gevoelens. dat zie je wel aan het aantal topic over het onderwerp.
Quellian schreef:Sallandval, ik ben niet verbitterd, maar de ervaring heeft mij geleerd dat bijrijdsters het met name voor hun eigen plezier doen en niet -ook- voor het plezier van het paard. Ik beleef er geen plezier van, maar vaak brengt het irritaties met zich mee. Ik heb het geld niet nodig, ik heb de tijd niet nodig en ik laat mijn paarden een lekker chill leven leiden zonder teveel moeten. Waarom zou ik iemand nog zijn/haar plezier gunnen als het voor mij toch geen voordelen heeft?
sallandval schreef:Quellian schreef:Sallandval, ik ben niet verbitterd, maar de ervaring heeft mij geleerd dat bijrijdsters het met name voor hun eigen plezier doen en niet -ook- voor het plezier van het paard. Ik beleef er geen plezier van, maar vaak brengt het irritaties met zich mee. Ik heb het geld niet nodig, ik heb de tijd niet nodig en ik laat mijn paarden een lekker chill leven leiden zonder teveel moeten. Waarom zou ik iemand nog zijn/haar plezier gunnen als het voor mij toch geen voordelen heeft?
Als het jou niets oplevert zou je gek zijn als je het zou doen. Maar in feite geef je hiermee dan ook aan wat ik telkens al zeg: niemand doet het puur om een ander een plezier te gunnen. Ergens moet men toch een voordeel zien in een bijrijder. En als het enige voordeel dan is dat het wat geld oplevert lijkt míj dat geen prettige basis van een samenwerking.
Collie2008 schreef:Ik weet het niet hoor, maar stel ik raak mn baan kwijt en kom in de WW, dan zal ik m'n paard voor de helft moeten verleasen, voor geld dus ja. Dat zou dan ook de enige beweegreden zijn (aangezien ik tijd zat heb zonder werk) Ken wel mensen die dat overkomen is, niets mis mee als je op basis daarvan een keuze maakt. Anders moet je je paard verkopen en da's ook weer niet volgens de bokt norm.
Ik werk ook voor geld, tuurlijk omdat ik het ook wel leuk vind, maar als ik geen geld kreeg, deed ik het ook niet. is dat dan ook vervelend voor mijn baas?