Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:46

Ja dat is het inderdaad. Ik wil eerst gewoon zelf even goed en met vertrouwen kunnen rijden, voor ik er iemamd anders op durf te zetten. Het risico is me gewoon in dit prille begin te groot. Helemaal omdat ik niet weet hoe ze op alles gaat reageren. Dus dat rijden is meer iets voor op z'n vroegst oktober 2019.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:01

Logisch. Maar ik merk dat het echt de reden is dat mensen niet bij je aan de slag willen. Ik merkte dat het voor mij ook niet meehielp dat ik veel werk met NH/Parelli en dat mijn paard in een paddock paradise zonder hele mooie voorzieningen staat. Daar kapte heel veel mensen ook op af. Dat merk ik ook aan de verzorgsters die nu op stal zijn voor andere paarden. Zij zijn heel erg gefocussed op rijden terwijl de eigenaren bij mij helemaal niet zo zijn.

LauraaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:56

Ik ben momenteel opzoek naar een verzorgpony/paard, dat is nog best moeilijk aangezien ik (nog maar) 13 jaar ben. Wel ruim 9 jaar ervaring met het rijden en verzorgen van verschillende paarden en pony's.

Wat ik altijd wel een beetje vervelend vindt is dat mensen er dan automatisch vanuit gaan dat ik weer zo'n penny meisje ben wanneer ik zeg dat ik 13 ben. Ik snap het wel maar toch.

Ongeveer 1.5 jaar geleden had ik eindelijk een verzorgpony gevonden , 1 jaar die pony verzorgd, super veel van geleerd, maar uiteindelijk mee gestopt omdat ik me nooit echt welkom voelde op die stal en dat werd steeds erger.

Nu ben ik alweer een tijdje opzoek maar zonder succes.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:47

Ik begrijp je heel goed LaauraaS! De ene 13-jarige is de andere niet en dat maakt het voor ons paardeneigenaren erg moeilijk. Ook omdat je met veel verantwoordelijkheden zit en je wil natuurlijk niet dat er iets mis gaat met een minderjarig meisje :)

Toch heb ik voor mijn pony ook een bijrijder van 12 jaar. Ze komt een heel stuk ouder over en is hartstikke aardig, haar moeder heeft zelf ook een pony gehad dus de kennis en kunde is er al wel deels. Dat gaf voor mij toch wel enigszins de doorslag :j

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:02

LauraaS schreef:
Ik ben momenteel opzoek naar een verzorgpony/paard, dat is nog best moeilijk aangezien ik (nog maar) 13 jaar ben. Wel ruim 9 jaar ervaring met het rijden en verzorgen van verschillende paarden en pony's.

Wat ik altijd wel een beetje vervelend vindt is dat mensen er dan automatisch vanuit gaan dat ik weer zo'n penny meisje ben wanneer ik zeg dat ik 13 ben. Ik snap het wel maar toch.

Ongeveer 1.5 jaar geleden had ik eindelijk een verzorgpony gevonden , 1 jaar die pony verzorgd, super veel van geleerd, maar uiteindelijk mee gestopt omdat ik me nooit echt welkom voelde op die stal en dat werd steeds erger.

Nu ben ik alweer een tijdje opzoek maar zonder succes.

Bij mij zou het niks te maken hebben met of iemand een penny meisje is of niet. Ik bedoel ik als eigenaar (ben meer dan 10 jaar ouder dan jij) vind het ook heerlijk om te tutten met mijn paard. Ik zou het heerlijk voor mijn paard vinden dat er met hem getut wordt door iemand anders..

Bij mij zou het meer gaan om de verantwoordelijkheid. Ik ben namelijk verantwoordelijk als er iets gebeurd terwijl jij met mijn paard bezig zou zijn. Ik zou mij heel schuldig voelen als jou iets zou overkomen terwijl je met mijn paard bezig bent. Ik wil voor zowel de bijrijder als het paard geen negatieve ervaring.

Als iemand 18+ ligt de verantwoordelijkheid ook nog steeds bij mij, maar dat zou ik toch anders vinden. Een 18 jarige heeft meer ervaring, over ziet sommige dingen iets beter en is ook verantwoordelijk voor zijn of haar eigen keuzes.

Ik heb mijn pony een aantal weken geleden verkocht. Maar ook dan zou ik graag willen dat er altijd een volwassen persoon in de buurt zou zijn voor het geval dat. Ik zou nooit willen dat een dertien jarige alleen met mijn pony op pad zou gaan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:08

Heel vervelend, maar bij mij komt er niemand onder de 16.

Ik heb op marktplaats ook tegen 2 meisjes van 12 nee gezegd.

Dit omdat ik het niet aandurf met een jong paard. Ze is erg onberekenbaar en als ze een loopje met je neemt is het klaar. Fysiek gezien dus ook geen goede zet. Daarbij zou ik het niet aankunnen als er door toedoen van mijn paard iemand gewond raakt oid. (Ze is echt heel braaf, maar je moet letterlijk en figuurlijk stevig in je schoenen staan)
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 10-02-19 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LauraaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:13

Ik vindt het ook heerlijk om te tutten met paarden dat is dan ook niet wat ik bedoel met 'penny meisje'. Ik bedoel er vooral mee dat ik vaak het gevoel heb alsof mensen me onderschatten of iets in die richting...

Ik snap het wel vanuit het oogpunt van een eigenaar gezien, maar nog steeds wel jammer natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:18

Onder de 14 is het ook verzekeringstechnisch heel moeilijk als paardeneigenaar, denk dat dat ook wel verklaard :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:18

LauraaS schreef:
Ik vindt het ook heerlijk om te tutten met paarden dat is dan ook niet wat ik bedoel met 'penny meisje'. Ik bedoel er vooral mee dat ik vaak het gevoel heb alsof mensen me onderschatten of iets in die richting...

Ik snap het wel vanuit het oogpunt van een eigenaar gezien, maar nog steeds wel jammer natuurlijk.

Maar zie je jezelf met een jong paard kunnen omgaan?

LauraaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:21

Ik denk dat ik dat wel zou kunnen, ligt ook een beetje aan het karakter van het paard.
Heb een paar keer ervaring gehad met een jong, vrij groen paard. Dat vond ik heel leerzaam en leuk, uiteindelijk was de klik er niet dus dat was dan weer jammer.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:23

Gimme_Joy schreef:

Dit omdat ik het niet aandurf met een jong paard. Ze is erg onberekenbaar en als ze een loopje met je neemt is het klaar. Fysiek gezien dus ook geen goede zet. Daarbij zou ik het niet aankunnen als er door toedoen van mijn paard iemand gewond raakt oid. (Ze is echt heel braaf, maar je moet letterlijk en figuurlijk stevig in je schoenen staan)

Ik het precies hetzelfde. Ik heb een voormalig dekhengst. En deze is af en toe een beetje jolig. Dit doet hij niet uit narigheid, maar kan soms blij worden. Een 16 jarige red zich hier prima mee, maar een dertien jarige is hij dan echt te sterk voor. Ik heb het al een keer ervaren toen de 9 jarige dochter van een vriendin van mij erop zat..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:24

LauraaS schreef:

Ik denk dat het meer te maken heeft met verantwoordelijkheid en verzekeringstechnisch. Als ik zelf niet op mijn paard zit en iemand anders wel en er gebeurd wat, dan dekt de verzekering niks..

LauraaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:03

Gizeppie schreef:
Gimme_Joy schreef:

Ik het precies hetzelfde. Ik heb een voormalig dekhengst. En deze is af en toe een beetje jolig. Dit doet hij niet uit narigheid, maar kan soms blij worden. Een 16 jarige red zich hier prima mee, maar een dertien jarige is hij dan echt te sterk voor. Ik heb het al een keer ervaren toen de 9 jarige dochter van een vriendin van mij erop zat..

Ja dat snap ik, er is natuurlijk wel een verschil tussen 9 jaar en dertien jaar. Bovendien heb ik ook 9 jaar rijervaring, maar ik begrijp u wel. :j

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:17

@LauraS

Er zit zeker een leeftijdsverschil tussen 9 en 13 jaar. Maar het gaat mij erom dat een kind zich er simpelweg gewoon niet mee red. Mn paard is heel braaf en nuchter (rijd er zelfs mee door het dorp haha). Maar hij is erg slim en jolig soms en een dertien jarige red zich er gewoon dan niet mee (niet zelfstandig). Ik zou zelf een bijrijder nemen als ik niet genoeg tijd zou hebben, dus niet zelf aanwezig hoef te zijn.

Er zijn zat paarden waar dit wel mee kan hoor. Dat een 13 jarige zelfstandig er mee aan de slag kan. Maar ik bekijk het even vanuit mijn perspectief. Bij mijn voormalige pony kon dit niet met mijn huidige paard ook niet helaas.. Poetsen en knuffelen zou kunnen, maar het rijden helaas echt niet..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:20

Het is dan niet, omdat ik vervelend wil zijn of zo.. Of niet aardig wil zijn. Maar ik ben wel realistisch. Ik vind het een te groot risico om een dertien jarige zonder begeleiding te laten rijden op de paarden die ik momenteel heb. Ik wil niet dat de bijrijder schade oploopt, maar ook graag dat mn paarden heel blijven. Ik heb dan ook wel uitzonderingsgevallen hoor.. Ze zijn beiden niet makkelijk.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:49

Ik heb ook een jonge pony maar zou het wel aandurven mits het klikt. Pony is 3,5 maar verder heel braaf.
Heb overigens 13 jarige gezien die capabeler waren met paarden dan ikzelf dus dat zegt weinig

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:59

Amber_anne schreef:
Ik heb ook een jonge pony maar zou het wel aandurven mits het klikt. Pony is 3,5 maar verder heel braaf.
Heb overigens 13 jarige gezien die capabeler waren met paarden dan ikzelf dus dat zegt weinig

Ja ik ook hoor. Sommige deden t echt super! Ken er ook wel een aantal!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:03

Amber_anne schreef:

Mijn paard staat aan het begin van haar opleiding. Ik zou het ook wel een kans durven geven als hij/zij stevig in de schoenen staat. Maar als ik een ouder iemand zou kunnen krijgen, doe ik dat liever.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:27

Bij mij ook alleen maar 18+ voor de paarden. Heb voor mijn pony een zeer verantwoordelijke top 13 jarige die ik volledig vertrouw en die ook zo op mijn paarden mag.
Met de pony mag ze alles, met de paarden zou dat alleen maar onder mijn toezicht mogen.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:58

Ik heb zelf een bijrijder van 13 en zou het een volgende keer niet snel meer doen. De ervaring die ze heeft opgedaan is hoofdzakelijk op de manege en ik merk dat daar toch wel kwalijke dingen aangeleerd worden, daarnaast heeft ze geen idee hoe ze het paard serieus traint. Ze heeft dus relatief veel begeleiding nodig waar ik als eigenaar eigenlijk niet op zit te wachten :(:)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:59

Mooblie schreef:
Ik heb zelf een bijrijder van 13 en zou het een volgende keer niet snel meer doen. De ervaring die ze heeft opgedaan is hoofdzakelijk op de manege en ik merk dat daar toch wel kwalijke dingen aangeleerd worden, daarnaast heeft ze geen idee hoe ze het paard serieus traint. Ze heeft dus relatief veel begeleiding nodig waar ik als eigenaar eigenlijk niet op zit te wachten :(:)

Ja dat stukje training is idd ook wel een ding.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:11

Voor mij is een heel jong iemand ook ingewikkeld vanwege de locatie. Het is op een boederij een paar km buiten het dorp. Geen ov en weinig toezicht, de verzorger moet zichzelf kunnen redden. Ook in de kudde. Ook moeten ze weten wat te doen bij problemen. Iets waar ik toch wel graag iemand van boven de 18 voor zie. Ik heb wel eens verzoeken gehad waarbij de ouders altijd mee zouden komen, maar de ervaring leert dat voor hen snel de lol er af is, helemaal in de wintertijd. Dan is het soms wel een uur klussen doen in de kou en kom je niet toe aan rijden. Bijv omdat de rijbak een modderpoel is of bevroren. Daar moet je dan wel 2x per week energie voor hebben.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:48

Isabel_k schreef:
Logisch. Maar ik merk dat het echt de reden is dat mensen niet bij je aan de slag willen. Ik merkte dat het voor mij ook niet meehielp dat ik veel werk met NH/Parelli en dat mijn paard in een paddock paradise zonder hele mooie voorzieningen staat. Daar kapte heel veel mensen ook op af. Dat merk ik ook aan de verzorgsters die nu op stal zijn voor andere paarden. Zij zijn heel erg gefocussed op rijden terwijl de eigenaren bij mij helemaal niet zo zijn.

Niet allemaal zijn ze zo. Ik heb een paard bijgetreden waarbij ik een half jaar niet erop gezeten had. Maar heb op de grond wel veel geleerd (parelli level 2) en dat gebruik ik nu nog.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:32

Iemand die ik mag pben wbt contract maken, en mij hiermee zou willen helpen?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:36

Gizeppie schreef:
Isabel_k schreef:

Niet allemaal zijn ze zo. Ik heb een paard bijgetreden waarbij ik een half jaar niet erop gezeten had. Maar heb op de grond wel veel geleerd (parelli level 2) en dat gebruik ik nu nog.

Zeker niet. Dat omschreef ik verkeerd.

Van de 8 verzorgers die ik op deze stal voorbij hem zien komen zijn er maar twee die niet perse hoeven te rijden. Bijvoorbeeld die van mij.

Ook meiden die naar mijn paard kwamen kijken (welke in de advertentie hadden gelezen dat er niet gereden kon worden) vroegen tijdens de eerste afspraak om het rijden, nadat ze een zadel in mijn kast zagen hangen. Dat het een zadel was dat ik gebruik om hem zadelmak te maken ging er niet in. :')

Laatst was er een verzorgster van stal die mij mee vroeg op buitenrit. Dus ik zei: "Nee, ik kan niet rijden, want ik hem Rims (mijn fjord) niet vandaag." Daarna zei ze: "Dat geeft niet. Dan ga je toch op Joep mee. Daar heb je gisteren op gezeten." _O-