Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:10

Sees schreef:
Sallandval jij hebt het over twee vreemde uitersten als je het mij vraagt :o.

Ik zou neit weten waarom iemand met tegenzin een bijrijder zou accepteren, die mensen heb ik nog nooit ontmoet ;). Bij ons in de buurt zal je gratis niet snel iets vinden. Of iig, niet op een pensionstal met faciliteiten.

Lanphis, jij noemt nu ook twee situaties die voor de meeste eigenaren niet op gaan.

Ik weet ook wel dat ik eisen stel. Denk ook dat dat de reden is dat ik niet direct opzoek ben naar een bijrijder.
En ik ben veels te bang dat iemand zijn nek breekt op mijn paard. En daar heb ik ook niet echt zin aan (het is nogal een lompe wildebras zo af en toe).
Ik begrijp best dat het een heel lastig iets is hoor.
Genoeg meiden die verder willen in het rijden en zodoende een bijrijdpaard zoeken en eigenaren die willen dat ze dan gaan meefinancieren.
Ik probeer alleen duidelijk te maken zoals ik het dan zie met mijn "twentse nuchterheid".
de kans op haalbaarheid zal wel 0 zijn.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:26

Lanphis schreef:
Nee dat klopt dan ook wel weer.
Ik moet ook wel bekennen dat ik er iets anders tegenaan kijk dan een soort van opvang adres voor manege meisjes. No offense ik bedoel dat echt niet vervelend :x .
Ik zou dan wel opzoek gaan naar iemand die mijn paard wat kan bijleren en niet dat mijn paard mijn bijrijdster bijleert zeg maar.
Maar klusjes horen erbij toch?? :x
Ik heb echt veeeels te lang onder die steen gelegen. Sorry, ik kom net terug van een aantal jaren paard vrije vakantie zeg maar :')

Zou ik iemand hebben die mijn paard echt wat bijleert, dan hoeft diegene vanzelfsprekend niet te betalen. Dan zou ik er (bijna) voor moeten gaan betalen.

Chantaliiejj

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:43

Hallo, ik meld me ook ik kan tegenwoordig geen verzorg paard meer vinden omdat de 'meeste' te veel vragen voor het verzorgen van hun paard. ik zag laatst bijvoorbeeld iemand die vroeg 125 per maand en dat voor 2 dagen in de week kan zo de helft van de stallings kosten zijn

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:04

Omgeving Amsterdam denk ik niet hoor :=
Een vergoeding vragen kan best, ik kan me wel vinden in veel reacties in het topic.
Ik zou zelf geen vergoeding vragen als het een ruiter is waar ik echt van op aan kan en die mij af en toe helpt met ook de nare klusjes. Als het iemand zou zijn die anders op een manege zou gaan rijden, zou ik er wel over nadenken. Die leert inderdaad van mij en mijn paard. Ik vind het dus echt afhankelijk van ruiter.
Bovendien vind ik, dat als iemand ervoor betaalt, diegene gelijk meer zeggenschap krijgt. Dat zint me niks.
Áls er betaald wordt, gaat het zwart op wit.

Zelf zou ik niet gaan rijden voor een vergoeding zoals ik al eerder in het topic geschreven heb. Puur omdat, en dat klinkt misschien arrogant, ik vind dat je maar blij moet zijn met iemand die zich zo inzet voor het paard van een ander. Ik ren met liefde een hele week voor je paard en jou heen en weer en zal het paard behandelen alsof het de mijne is. Waarom ik geen eigen paard heb?
Omdat ik het ideaal vind, dat als ik een leuk festival heb, of juist als ik me echt hondsberoerd voel, ik gewoon kan zeggen dat ik een dagje niet kom.
Echter een groot nadeel is dat het paard dus wel ieder moment verkocht kan worden en je af en toe meningsverschillen hebt met de eigenaar.
Wat ik wel doe is voor spullen zorgen, als ik de enige ben die rijd zorg ik voor tuigage. Bij de pony die we al ruim 10 jaar voor een oude boer rijden en verzorgen (is nu 22) betalen we ook de hoefsmid en eventueel bijvoeren. Ze takelt langzaam wat af dus dan moet er eens een supplementje in :)

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:43

Chantaliiejj schreef:
Hallo, ik meld me ook ik kan tegenwoordig geen verzorg paard meer vinden omdat de 'meeste' te veel vragen voor het verzorgen van hun paard. ik zag laatst bijvoorbeeld iemand die vroeg 125 per maand en dat voor 2 dagen in de week kan zo de helft van de stallings kosten zijn

Das wel jammer... Ik heb het geluk dat ik gevraagd werd, hoef niks te betalen, alleen als ik ga vrijrijden ( 9 euro per uur, manege tarief) en wedstrijden...na de vakantie ga ik rijden

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:09

Helaas zie ik het ook steeds vaker voorbij komen.
Ik heb verschillende paarden gereden, en nog nooit betaald ... Ik heb met mezelf de afspraak dat ik dat niet doe.
Ik steek er veel tijd in, elke week lessen op eigen kosten.
Het ligt er ook aan wat je met het paard mag...
Nu rij ik een tijd op een moeilijk paard... Het klikt super goed, dus de eigenaar is allang blij..
Maar nu na 4 maanden komt hij opeens met de vraag of ik per maand een bijdrage wil geven van 50 euro??

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:33

Ik vind dat het aan de situatie ligt. Doe je naast rijden ook de klusjes(mesten, tuig poetsen, evt voeren etc.) vind ik niet dat je hoeft te betalen voor een verzorgpony.
Maar als alles voor je gedaan wordt, vind ik het niet zo gek. Het ligt ook aan de aantal dagen, mag je de volle 7 dagen komen of alleen op afgesproken dagen. Mag je er alles mee, of alleen rijden met eigenaar? Ik vind dat het aan de situatie ligt.

Ik heb mijn verzorgpony nu 5,5 jaar, en het paard van mijn vriend staat er ook. Heb voor mijn vzpony nog nooit wat betaald, op de spullen na die ik voor ze koop :+.
Maar dan doe ik ook de klusjes. Ik mest, veeg de stallen + stoepjes uit, voer als ze op vakantie zijn of een dagje weg, zorg dan ook voor de kat. En mag alles, maar dan ook echt alles met haar!

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:39

Klopt... Ik mest de stal uit, heel de wei mest ik uit.. En maak alle spullen die ik gebruik schoon. En zo nu en dan kom ik met een nieuw dekje ... Hoofdstel e.d

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:43

crystal1 schreef:
Klopt... Ik mest de stal uit, heel de wei mest ik uit.. En maak alle spullen die ik gebruik schoon. En zo nu en dan kom ik met een nieuw dekje ... Hoofdstel e.d

Ja precies, dat is jouw compensatie. Jij bespaart de eigenaren tijd, en door zelf dingetjes te kopen voor je pony draag je toch iets bij

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:48

Ess_Ramona schreef:
crystal1 schreef:

Ja precies, dat is jouw compensatie. Jij bespaart de eigenaren tijd, en door zelf dingetjes te kopen voor je pony draag je toch iets bij

60 euro voor lessen per maand.. En dan zou er nog 50 euro bij komen.. 110 Euro per maand voor 3 à 4 dagen in de week dat gaat me dan te ver

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:59

Ik denk dat sommige mensen er misschien geld voor vragen om zeker te weten dat de verzorgster komt (als je betaald heb je waarschijnlijk minder de neiging om een dag te skippen).
Mijn verzorgster betaald niks, mijn paard kan ook nog niet bereden worden maar daarnaast vind ik ook dat zij mij een plezier doet door in het weekend voor mijn paard te zorgen:)

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:09

ik heb al eens aangeboden gekregen 80 euro pm
2 dagen in de week
+ elke week les op eigen kosten

ging mij ook te ver... ik ben 16 dus zo breed is mijn kostenplaatje helaas ook weer niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:24

Ess_Ramona schreef:
crystal1 schreef:

Moet je dus wel hebben afgesproken dat de eigenaar dat wil :)
Je hoeft niet overal wat te doen en niet iedere eigenaresse zit te wachten op 10 hoofdstellen. Daarbij komt, dat als het erop aan komt, de bijrijdster dan weer alle spullen meeneemt die ze heeft gekocht. Dustja, in hoeverre is zoiets een bijdrage?

Ik zit niet te wachten namelijk op een bijrijdster die weigert een bijdrage te betalen maar wel iedere week 3kilo snoep, 2 dekjes en 3 halsters meeneemt. :=

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:29

Ik ben geen penny meisje, en het is zo maar af en toe dat ik een dekje of iets mee neem.
Alleen als het nodig is. En dat is inderdaad afgesproken met de eigenaar .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:31

Heb het niet specifiek op jou gericht, maar in het algemeen, sorry als die verkeerd overkwam.
K geloof ongetwijfeld dat je geen penny meisje bent.

Snap best dat sommige eigenaren daar mee akkoord gaan, maar bij mij gaat ie er niet in.. Dekje koop je voor jezelf, niet voor de pony en niet voor de eigenaar.. Want aan het eind van het ritje gaat het dekje met de verzorgster mee.. En niet met de pony :+

I_LoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:52

Ik hoef voor het paard wat ik nu verzorg niet te betalen. Alleen wat in natura, zoals appels, brood peen. Dat soort zaken.
De eigenaresse is allang blij dat er wat mee gedaan wordt. Maar ik heb hiervoor een pony bijgereden daar betaalde ik 50 euro per maand voor.

Maarrr daar hoefde ik ook niets te doen, alleen rijden. Dan vind ik dat zeker niet onredelijk.

Waar ik nu ben moet ik ook poepscheppen en klusjes doen. Vind ik niet erg, maar zou het wel gek vinden als ik dan ook zou moeten betalen. :-)

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:01

ik krijg misschien een verzorgpaardje, hoop van wel... maar dan het liefst niet meer dan 30 euro kosten per maand bijbetalen.. en dat ik met die kosten ook meer mag met het paard.. zou me leuk lijken er 1 te hebben maar goed.. te veel kosten: gaat niet door.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:51

miekel92 schreef:
Ik denk dat sommige mensen er misschien geld voor vragen om zeker te weten dat de verzorgster komt (als je betaald heb je waarschijnlijk minder de neiging om een dag te skippen).

Dat zou je denken ja, toch is mijn ervaring anders. Cursussen die ik gaf aan de VU werden ineens slechter bezocht toen er (een beetje) geld voor moest worden betaald. Ook hoorde ik laats van een kinderopvang die had besloten geld te vragen als ouders te laat kwamen (in de hoop dat ze dus niet meer te laat zouden komen) het resultaat? Er kwamen nog meer ouders later, want ze betaalden er toch voor?

Een betalende bijrijder neemt een dienst af (maakt gebruik van een 'leenpaard'), een niet betalende levert een dienst (de eigenaar maakt gebruik van een 'leenruiter'. Als je het mij vraagt voelen mensen doorgaans meer verantwoordelijkheidsgevoel voor diensten die ze leveren dan diensten die ze afnemen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:55

Ik denk dat er wel verzorgpaarden te vinden zijn die gratis zijn, alleen dat je dan wel zal moeten zoeken en dat je niet het uiterste kan verwachten.
Zo rijd er iedere zondag een bokker met mij mee, gratis en voor niets, zij heeft de tijd niet om iedere dag te komen en ik vind het leuk om samen te rijden. Wij hebben echter geen binnenbak of warm water, zulke dingen. Het is denk ik maar net waar je tevreden mee bent en in welke regio je woont :)

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:34

of je wel of niet wil betalen voor een verzorg/leasepaard is je eigen keuze lees veelal dat mensen de kosten te hoog vinden, maar ik heb hiervoor altijd op een manege gereden en dat vond ik ook zeker niet goedkoop voor 1x per week rijden (ze hanteerden 10 rittenkaart) daarna ben ik een leasepaard gaan zoeken en daar betaalde ik 100,-- pm voor maar kon ik wel elke dag rijden als ik wilde, nu heb ik een eigen paard en vraag ik mijn bijrijdster 50,-- pm voor 2x in de week rijden, ze hoeft verder niets aan de verzorging te doen ik vind dat niet onredelijk hoor, op maneges ben je niet zo goedkoop uit.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:42

RenateKo schreef:
of je wel of niet wil betalen voor een verzorg/leasepaard is je eigen keuze lees veelal dat mensen de kosten te hoog vinden, maar ik heb hiervoor altijd op een manege gereden en dat vond ik ook zeker niet goedkoop voor 1x per week rijden (ze hanteerden 10 rittenkaart) daarna ben ik een leasepaard gaan zoeken en daar betaalde ik 100,-- pm voor maar kon ik wel elke dag rijden als ik wilde, nu heb ik een eigen paard en vraag ik mijn bijrijdster 50,-- pm voor 2x in de week rijden, ze hoeft verder niets aan de verzorging te doen ik vind dat niet onredelijk hoor, op maneges ben je niet zo goedkoop uit.

Krijg ze les? Want op de manege leren ze je (als het goed is :j) zaken bij, dat is niet het geval als je op eigen houtje rijd. Ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar je kan het op twee manieren bekijken. Of jij verleent haar een dienst (ze mag rijden, les oid) of andersom, ze helpt jou uit de nood door extra aandacht te schenken. :) Ik denk dat het in de meeste gevallen een weegschaal is, en daarom vind ik het onredelijk om geld te vragen indien er geen dienst teruggegeven wordt in de vorm van les oid. Al hoewel dat bij leasepaarden natuurlijk ook zo is, het blijft lastig..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:50

Bunga schreef:
Ik denk dat er wel verzorgpaarden te vinden zijn die gratis zijn, alleen dat je dan wel zal moeten zoeken en dat je niet het uiterste kan verwachten.
Zo rijd er iedere zondag een bokker met mij mee, gratis en voor niets, zij heeft de tijd niet om iedere dag te komen en ik vind het leuk om samen te rijden. Wij hebben echter geen binnenbak of warm water, zulke dingen. Het is denk ik maar net waar je tevreden mee bent en in welke regio je woont :)

ik ga over een half jaar een paard rijden dat momenteel Z2 loopt , gratis.
met luxe stal , warm water , buitenbak met supergoede bodem verlichting erbij
en de spullen mag ik ook allemaal gebruiken , van zadel tot hindernissen.
dus het kan wel hoor :D

ik rijd mu ook een pony die het NK vaardigheid heeft gewonnen , M2 dressuur
is geweest ( in de training tot Z1 ) en kan ook alle spullen enz. gebruiken , gratis

ik ben ook begonnen met een verzorgshetlandertje om te poetsen.
maar door een opbouw van een goede naam , en de goede mensen
daardoor leren kennen krijg je ook de kans zo'n paarden te rijden.
dus ik geloof dat het wel degelijjk mogelijk is !

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:59

Romyloverrr is dus een voorbeeld van goed zoeken! En jezelf bewijzen, laat zien dat je goed kunt rijden, dat je betrouwbaar bent en verantwoordelijkheid op je neemt :)

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:27

Ik reed eerst een 5 jarige dressuur pony ook gratis.
Okal verleende ik de eigenaar een dienst door de pony hoger op te leiden zodat hij hem daarna met winst weer kon verkopen..
Hoefde verder niks te doen aan mesten, bak aanharken enz. En ik vond het heerlijk om altijd alleen te rijden, de pony stond aan huis met een gedreineerde Agterberg bodem bak en verlichting dus ideaal!
Okal moest ik wel elke week lessen (25 euro per half uur) de wedstrijden inschrijfgeld betalen (hij bracht me door heel Nederland) en een jaar lidmaatschap hebben bij De Voornruiters (294 euro) dus helemaal gratis was het niet maar het gebruik maken van 7 dagen per week van de pony was er wel :j
Ben er uiteindelijk met heel veel pijn in me hart ermee gestopt omdat ik het met school en sport niet aankon....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:49

moelly schreef:
martine0503 schreef:

Dus ik zou mijn bijrijdster moeten betalen in jouw ogen. Ik rijd met mijn paard in de sport. Ik verwacht van mijn bijrijdster dat ze mijn paard ook op een juiste manier rijdt om hem in goede conditie te houden en niet te verprutsen. Ja ik stel eisen aan mijn bijrijdster, wel reële puur voor het behoud van mijn paard. Regelmatig zie ik bijrijders die vinden dat ze de sterren van de hemel rijden, maar het paard meer kwaad dan goed doen. Paardrijden is mijn ogen meer dan alleen een beetje rondhobbelen. Ik werk naar een bepaald doel toe. Dit gaat niet altijd over rozen, maar ik wil het meest optimale uit mijn paard halen. Gelukkig denkt mijn bijrijdster er precies hetzelfde over. Zij heeft zelf ook paarden gehad, wat in mijn ogen best een pre is.

Voor je denkt dat mijn paard alleen maar zwaar getraind wordt. Ook met hem worden regelmatig ontspannende dingen gedaan. Heerlijk relaxed het bos in, of op mijn stal het crossterrein op of (los) springen. Afwisseling genoeg voor hem.

Als je mijn post had gelezen, had je dit hele bericht niet hoeven plaatsen.
Ik heb nooit gezegd dat men een bijrijder MOET betalen.
Daarnaast heb ik ook niet gezegd dat iedereen zomaar geld kan vragen. Er zijn inderdaad ontzettend veel mensen die de paarden verprutsen, en het is maar voor een aantal weggelegd om geld te vragen. Maar ik heb nooit gezegd dat dit MOET.

Maar dat mensen geld gaan vragen aan bijrijders, vind ik echt niet kunnen.
Als je zelf geen tijd en geld hebt voor de paarden, moet je ze niet houden. Simpeler kan niet.

Als je zelf geen geld hebt om een paard te kopen moet je maar niet gaan paardrijden :+ :7

dat scheelt ook weer voor paardeneigenaren die hun paard beschikbaar stellen voor ruiters die wel een hobby hebben maar geen paard.