Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:34

DendroFleur schreef:
Als hier de stroomdraden niet goed zijn dicht gedaan dan gebeurd het dat het koppel los komt. Veulen en merrie ieder aan een kant van het schapengaas en er dus dwars door gaat. Hengsten op stal die door het dolle gaan en hun benen en kop kapot slaan. Het gebeurd soms dat er een door het draad gaat (deze week ruin die jonge 2 jarige hengst erdoor drukte) dan kan je er niks aan doen. We proberen het erf ontsnapte-paarden-proof te maken door kuilbalen voor de rand van de beschroeiing te zetten, bij een geleegde mestput lege kuubskisten voor de ingang, geen eg waar ze in kunnen lopen.

Nou, dat gebeurd dus schijnbaar soms. Dat bedoel ik dus! Vergeten kan ook gebeuren, dat doet iemand toch ook niet expres? En als er dan geen schade is behalve misschien een kapot draadje... dan snap ik dus niet waarom je je druk zou moeten gaan maken over iets dat misschíen had kúnnen gebeuren. Overigens zou ik denken dat je in plaats van 'knip-en-plak' oplossingen dan beter zou kunnen investeren in een betere omheining maar dat garandeert nog niets. Bij ons is alles goed omheind met hout plus draad en een stuk voor de hekken nog een draad voor de zekerheid. Toch had er vorig jaar een veulen het voorelkaar gekregen om bij de buren in de tuin te staan. Buren helemaal in paniek, want er had zus kunnen gebeuren en wat als zo was gebeurd? Ja, er had ook een straaljager kunnen crashen op het land bovenop álle paarden. Als dat was gebeurd dan hadden we dat ook wel weer opgelost en anders had ik pech gehad; zo is het toch?

En wat betreft fouten die bijrijders zouden kunnen maken die geld kosten: als je schade aan paard of tuig niet aankunt (financieel of mentaal) moet je m.i. eigenlijk niet eens aan paarden beginnen en ze zéker niet 'uitlenen' inclusief duur tuig. Dan kost alleen maar een heleboel stress; daar heb je je paarden toch niet voor? Ik tenminste niet.

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:40

Sees schreef:
Horselove, ik zou voor mijn bonte het liefst wel een volwassene hebben omdat die echt sterk kan zijn. Met de haf gaat één van de twee 14-jarigen regelmatig alleen op pad, daar maak ik me echt geen zorgen over. Zij rijd hem 1x in de twee weken en aan haar vraag ik overigens geen bijdrage. Maar uiteindelijk gaat het mij om degene die het best bij mij en mijn paard past, of ze nu 10 of 80 zijn bij wijze van. Alleen vraag ik dus wel een bijdrage en dat is vaak voor de jongere ruiters wat lastig :o.

off topic, je hebt echt een gafe haflinger!! Keek net ff op je profiel. Ik snap heel goed wat je bedoeld hoor, maar ik vind dat er hier wel wat overdreven 'slecht' over tieners word gepraat.. Alsof die geen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Niet iedereen is het zelfde, en geloof me.. Ik ken een meid van 19 die nog geen half jaar bij een verzorgpaard kan zijn voordat ze weer opzoek is naar een nieuwe, dus die zitten er helaas ook wel tussen ja..

DendroFleur

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:50

Ik vergeet het ook wel eens wat of doe is wat risico vol is. (vanavond bijv voor het eerst merrie uit de koppel gehaald terwijl veulen achterbleef). Maar dan zorg ik wel dat ik erbij ben en dus niet alleen sta mocht er iets zijn. En ik vind het zonde als paarden zich beschadigen omdat iemand erg makkelijk is. Een paard los laten staan, oke. Kan niet met allemaal. Maar ondertussen je zadel naar binnen brengen ben ik dan niet blij mee. Hij gaat bij de hengsten buurten die dus door het lint gaan. Dan vind ik dat ze er niet goed over nagedacht heeft.
En leeftijd is niet omdat jongeren niet genoeg verantwoordelijk zouden zijn maar wel dat ik in geval van ongelukkig minder verantwoordelijk ben. Van een (bijna) volwassene mag je verwachten dat die weet wat hij doet als hij op een lastiger paard stapt terwijl een kind overmoedig kan zijn. Aangezien de ouders er nooit bij zijn, is het dan mijn verantwoording dat ik geen gekke dingen laat doen.
Bij het zadel heb ik ook wel eens kriebels omdat het paard dit ik rij ertegenaan schuur en hem dus van de deur af zou duwen. Zal hem daar dus niet zomaar laten hangen, te bang dat hij valt en ik een nieuw zadel kan kopen. De bijrijdster doet het wel maar daar doet het geen zeer als de boom breekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:00

sallandval schreef:
DendroFleur schreef:
Als hier de stroomdraden niet goed zijn dicht gedaan dan gebeurd het dat het koppel los komt. Veulen en merrie ieder aan een kant van het schapengaas en er dus dwars door gaat. Hengsten op stal die door het dolle gaan en hun benen en kop kapot slaan. Het gebeurd soms dat er een door het draad gaat (deze week ruin die jonge 2 jarige hengst erdoor drukte) dan kan je er niks aan doen. We proberen het erf ontsnapte-paarden-proof te maken door kuilbalen voor de rand van de beschroeiing te zetten, bij een geleegde mestput lege kuubskisten voor de ingang, geen eg waar ze in kunnen lopen.

Nou, dat gebeurd dus schijnbaar soms. Dat bedoel ik dus! Vergeten kan ook gebeuren, dat doet iemand toch ook niet expres? En als er dan geen schade is behalve misschien een kapot draadje... dan snap ik dus niet waarom je je druk zou moeten gaan maken over iets dat misschíen had kúnnen gebeuren. Overigens zou ik denken dat je in plaats van 'knip-en-plak' oplossingen dan beter zou kunnen investeren in een betere omheining maar dat garandeert nog niets. Bij ons is alles goed omheind met hout plus draad en een stuk voor de hekken nog een draad voor de zekerheid. Toch had er vorig jaar een veulen het voorelkaar gekregen om bij de buren in de tuin te staan. Buren helemaal in paniek, want er had zus kunnen gebeuren en wat als zo was gebeurd? Ja, er had ook een straaljager kunnen crashen op het land bovenop álle paarden. Als dat was gebeurd dan hadden we dat ook wel weer opgelost en anders had ik pech gehad; zo is het toch?

En wat betreft fouten die bijrijders zouden kunnen maken die geld kosten: als je schade aan paard of tuig niet aankunt (financieel of mentaal) moet je m.i. eigenlijk niet eens aan paarden beginnen en ze zéker niet 'uitlenen' inclusief duur tuig. Dan kost alleen maar een heleboel stress; daar heb je je paarden toch niet voor? Ik tenminste niet.

Dat een paard door het draad vliegt kan gebeuren, maar als dat gebeurt omdat iemand onzorgvuldig is geweest, dan ben ik niet blij.
Alles is hier netjes omheind trouwens. Ik kan het niet hebben dat paarden van anderen gewond raken, door nalatigheid van mijn bijrijder. Als jij zo gemakkelijk denkt over de zaken, van ' ach, kan gebeuren', dan ben ik maar blij dat we niet bij elkaar op stal staan. Ik vind gewoon dat je met dieren en zaken als omheining en veiligheid bij de pinken moet zijn. Ik vind daar niet zo veel ruimte voor schouderophalen eerlijk gezegd.

Ik kan de schade wel aan hoor, maar als iemand onzorgvuldig is met mijn spullen/ dieren, dan baal ik daarvan als ik een fikse dierenartsrekening voor moet betalen. Als er iets gebeurt wat buiten iemands schuld is prima, maar niet door onzorgvuldigheid.
Dat ik daarom maar geen paarden moet houden, tja, das jou mening. Hier geen bijrijders meer in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:02

DendroFleur schreef:
Ik vergeet het ook wel eens wat of doe is wat risico vol is. (vanavond bijv voor het eerst merrie uit de koppel gehaald terwijl veulen achterbleef). Maar dan zorg ik wel dat ik erbij ben en dus niet alleen sta mocht er iets zijn. En ik vind het zonde als paarden zich beschadigen omdat iemand erg makkelijk is. Een paard los laten staan, oke. Kan niet met allemaal. Maar ondertussen je zadel naar binnen brengen ben ik dan niet blij mee. Hij gaat bij de hengsten buurten die dus door het lint gaan. Dan vind ik dat ze er niet goed over nagedacht heeft.
En leeftijd is niet omdat jongeren niet genoeg verantwoordelijk zouden zijn maar wel dat ik in geval van ongelukkig minder verantwoordelijk ben. Van een (bijna) volwassene mag je verwachten dat die weet wat hij doet als hij op een lastiger paard stapt terwijl een kind overmoedig kan zijn. Aangezien de ouders er nooit bij zijn, is het dan mijn verantwoording dat ik geen gekke dingen laat doen.
Bij het zadel heb ik ook wel eens kriebels omdat het paard dit ik rij ertegenaan schuur en hem dus van de deur af zou duwen. Zal hem daar dus niet zomaar laten hangen, te bang dat hij valt en ik een nieuw zadel kan kopen. De bijrijdster doet het wel maar daar doet het geen zeer als de boom breekt.

Ook voor een volwassene ben je verantwoordelijk hoor. Het was ook altijd mijn insteek, een volwassen bijrijder is zelf verantwoordelijk. Maar dat blijkt dus van niet, dat blijf ik als eigenaar, ook als er wat met de bijrijder gebeurt waar mijn paard betrokken bij is. Stel paard schrikt, bijrijder valt, been gebroken, dan ben je als eigenaar verantwoordelijk voor de kosten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:08

Dat klopt, heb er zelfs een verzekering voor afgesloten. Al zal dat ook niet alles afdichten. Maar pas was mijn paard wat schrikkerig en dan durf ik iemand van 25 die meerdere jonge paarden heeft ingereden, er wel op te zetten. Maar een jong grietje dat niet bang is maar nog amper een bok heeft meegemaakt, die moet ik voor mijn gevoel tegen zichzelf beschermen. Het zou wel anders zijn als deze ook vele paarden gereden heeft maar dan wil ik nog wel goedkeuring van de ouders. Het is ook niet voor niks dat je onder 16/18 apart berecht wordt omdat je dan nog niet volledig voor je daden kan instaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:47

Mindim schreef:
Dat een paard door het draad vliegt kan gebeuren, maar als dat gebeurt omdat iemand onzorgvuldig is geweest, dan ben ik niet blij.
Alles is hier netjes omheind trouwens. Ik kan het niet hebben dat paarden van anderen gewond raken, door nalatigheid van mijn bijrijder. Als jij zo gemakkelijk denkt over de zaken, van ' ach, kan gebeuren', dan ben ik maar blij dat we niet bij elkaar op stal staan. Ik vind gewoon dat je met dieren en zaken als omheining en veiligheid bij de pinken moet zijn. Ik vind daar niet zo veel ruimte voor schouderophalen eerlijk gezegd.

Uiteraard moet je bij de pinken zijn, maar nu heb je nog niet aangegeven wat je zou doen als er iets stuk gaat door iemands schuld. Je zou niet blij zijn, natuurlijk: ik ook niet. Maar wat ga je er achteraf aan doen als je bijrijder een fout heeft gemaakt (van mijn part nalatig is geweest in jouw ogen), er is niets gebeurd en jij komt erachter. Wat dan? Je reactie op mij geeft al aan dat je dan niet bij iemand op stal wil staan, maar waarom? Omdat ik, in het hypothetische geval dat er iets gebeurt niet in paniek raak maar bedenk 'wat nu' in plaats van 'wat als ik gisteren....'? Iemand die niet bij voorbaat alle doemscenario's gaat bedenken is niet per definitie minder bij de pinken natuurlijk, al vind jij dat schijnbaar wel.

Citaat:
Ik kan de schade wel aan hoor, maar als iemand onzorgvuldig is met mijn spullen/ dieren, dan baal ik daarvan als ik een fikse dierenartsrekening voor moet betalen. Als er iets gebeurt wat buiten iemands schuld is prima, maar niet door onzorgvuldigheid.
Dat ik daarom maar geen paarden moet houden, tja, das jou mening. Hier geen bijrijders meer in elk geval.

Wat is het verschil dan tussen buiten iemands schuld en onzorgvuldigheid? Vergeten is toch ook geen bewuste actie, of ben jij door jouw enorme zorgvuldigheid nog nooit iets vergeten?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:56

Sallandval, uiteraard vergeten sommige stalgenoten ook wel eens de draden dicht te doen en daar ben ik dan ook geïrriteerd over ;). Wij staan aan een vrij drukke weg, je vergeeft het jezelf toch nooit als het paard van een stalgenoot wordt doodgereden (om over de inzittende(n) van de auto nog maar niet te spreken) omdat jij de draden niet hebt dichtgedaan?

Over een borstel of touwtje wat kwijt is omdat de bijrijders het niet opruimen, hoor je mij niet klagen. Wel heb ik er een keer wat van gezegd toen ze mijn zadel nat hadden terug gehangen en ik de volgende dag de zoutplekken er nog amper af kreeg. Ook zijn er wel eens teugels gebroken door onoplettendheid van de bijrijder, dat betaal ik gewoon en hoor je mij ook niet over.

Als mijn paard in de kreukels ligt door echt nalatigheid van mijn bijrijder zou ik érg overstuur zijn denk ik :o. Een ongeluk kan altijd gebeuren maar echt door slordigheid, nee daar word ik niet blij van.

Horselove, dank je wel :o!!

Bello, niet per definitie zijn volwassenen beter alleen IK wil graag volwassenen vanwege mijn ervaring. Muv die twee meiden bij mij op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:00

sallandval schreef:
Uiteraard moet je bij de pinken zijn, maar nu heb je nog niet aangegeven wat je zou doen als er iets stuk gaat door iemands schuld. Je zou niet blij zijn, natuurlijk: ik ook niet. Maar wat ga je er achteraf aan doen als je bijrijder een fout heeft gemaakt (van mijn part nalatig is geweest in jouw ogen), er is niets gebeurd en jij komt erachter. Wat dan? Je reactie op mij geeft al aan dat je dan niet bij iemand op stal wil staan, maar waarom? Omdat ik, in het hypothetische geval dat er iets gebeurt niet in paniek raak maar bedenk 'wat nu' in plaats van 'wat als ik gisteren....'? Iemand die niet bij voorbaat alle doemscenario's gaat bedenken is niet per definitie minder bij de pinken natuurlijk, al vind jij dat schijnbaar wel.

Wat is het verschil dan tussen buiten iemands schuld en onzorgvuldigheid? Vergeten is toch ook geen bewuste actie, of ben jij door jouw enorme zorgvuldigheid nog nooit iets vergeten?

Het ligt er aan wat stuk gaat en hoe dat komt en of er al een patroon is.

Ik sta op een pensionstal, dus voor het grootste deel paarden van anderen, als mijn bijrijder iets na laat wat de veiligheid van andere paarden in het geding brengt, dan krijg ik dat sowieso te horen. Als mij dat ter ore komt zou ik daar zekers mijn bijrijder over aanspreken. Als de tweede keer zoiets gebeurt, dan is het vanaf hier wel dag met het handje. Kijk want wat als het wel eens mis gaat, wat dan. Als andermans paarden gewond raken door onzorgvuldigheid van mijn bijrijder.
Verder raak ik niet in paniek hoor, ik snap niet hoe je daar nu bij komt, ik ben gewoon erg voorzichtig. Ik ben in dat opzicht streng voor mezelf en wat veiligheid betreft van de paarden, verwacht ik dat ook van anderen. Zekers van bijrijders. Verder zou ik het fijn vinden als jij me niet gaat vertellen wat ik zoal denk, laat dat maar aan mij over ;)

Het verschil tussen buiten iemands schuld om en onzorgvuldigheid hoef ik toch niet uit te leggen? Lijkt me duidelijk maar goed, voorbeeld, bijrijder brengt het paard gezadeld naar de bak om te gaan rijden, het paard schrikt ergens van, maakt een sprong opzij en schuurt met het zadel langs de omheining en het zadel is behoorlijk beschadigd. Kan gebeuren, hoor je mij dan niet over, het zadel is beschadigd buiten de schuld om van de bijrijder.

Maar als de bijrijder het paard gezadeld naar de bak wil brengen en de kortste route neemt, door een krappe deuropening, terwijl dit niet hoeft en het zadel blijft achter het kozijn haken, dan vind ik dat zeker onzorgvuldig en dan zou ik ook behoorlijk giftig van worden.

Vergeten vind ik niet per definitie onzorgvuldig. Dingen die je altijd automatisch doet, kan je eens vergeten. Zo ben ik ook wel eens de stroom vergeten, maar dan twijfel ik daar al over in de auto en keer dan direct om en verder nee, ik ben nooit iets vergeten wat de veiligheid van de paarden op het spel kan zetten. Ik laat heus wel eens een lamp branden. Maar dat hindert niet voor de paarden. Van een bijrijder verwacht ik zekers zorgvuldigheid, omdat het diens spullen en paarden niet zijn. En als door zijn/ haar onzorgvuldigheid iets gebeurt, de eigenaar daar voor op kan draaien, zekers als het diens paard betreft. Het maakt me niet uit als men een keer vergeet de mest uit de rijbak te halen, daar wordt men door de stalhouder ook op aangesproken of dat er een borstel blijft slingeren. Maar met de veiligheid van de paarden neem ik geen risico's en ik verwacht dat een ander dat ook niet doet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:20

Mindim schreef:
Vergeten vind ik niet per definitie onzorgvuldig. Dingen die je altijd automatisch doet, kan je eens vergeten. Zo ben ik ook wel eens de stroom vergeten, maar dan twijfel ik daar al over in de auto en keer dan direct om en verder nee, ik ben nooit iets vergeten wat de veiligheid van de paarden op het spel kan zetten. Ik laat heus wel eens een lamp branden. Maar dat hindert niet voor de paarden. Van een bijrijder verwacht ik zekers zorgvuldigheid, omdat het diens spullen en paarden niet zijn. En als door zijn/ haar onzorgvuldigheid iets gebeurt, de eigenaar daar voor op kan draaien, zekers als het diens paard betreft. Het maakt me niet uit als men een keer vergeet de mest uit de rijbak te halen, daar wordt men door de stalhouder ook op aangesproken of dat er een borstel blijft slingeren. Maar met de veiligheid van de paarden neem ik geen risico's en ik verwacht dat een ander dat ook niet doet.

Okee, dan zijn we het eens. Natuurlijk is uitleg vaak handig, anders weet je toch nooit of je het over hetzelfde hebt? Zo noem jij zorgvuldig wat ik meestal als verantwoordelijk betitel. Ik ben ook nog nooit iets vergeten dat de paarden in gevaar brengt, maar ik sluit niet uit dat dat nog ooit kan gebeuren of dat het een ander kan overkomen. Als iemand expres afspraken aan zijn laars lapt zou ik er ook iets van zeggen, maar als iemand de draden een keer vergeet is dat hier even gevaarlijk als een lamp die niet uit is of een slingerende borstel. Ga ik dus niet moeilijk over doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:43

Kijk en dat is het verschil, hier breekt de pleuris uit als de draden niet dicht zijn.

Equita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:02

Ik betaal niets,maar ik van de 4 a 5 uur dat ik daar ben rij ik maar 1 uur, de rest longeer, voeder en mest ik de stallen uit

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:27

Mindim schreef:
Kijk en dat is het verschil, hier breekt de pleuris uit als de draden niet dicht zijn.

mooi dat het is opgehelderd :)

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:25

Heb de eerst 25 pagina's doorgelezen, en vind het heel normaal dat je moet betalen voor je bijrijd pony/paard.
Als je een pony/paard leased op de manege moet je er ook voor betalen hoor.
De eigenaren van de pony's moeten ook de stalling voor hun pony/paard betalen, dus vind het niet meer dan normaal.
Mijn bijrijdster betaalt ook gewoon, want een pony houden is ook niet gratis hoor!

Voor mijn bijrijd pony betaal ik niet, de eigenaar heeft ze dan ook om hoog in de sport uit te brengen en weer te verkopen. (de pony's staan dan aan huis, en ze hebben een altijd te rijden bak, een longeer cirkel, een paddock, en een weiland, en 4 stallen :P )
Nou heb ik het geluk dat ik op de pony rijd, waar hij zelf helemaal gek op is, dus die gaat niet meer weg :+ ik ben nu de enige die daar rijd, en help nu met zijn andere pony inrijden, waar die straks wel iemand voor heeft :)
Hij brengt me weg met de trailer naar les, wedstrijden, het bos enz. Ik hoef alleen het lidmaatschap van de voornruiters te betalen, en het inschrijf geld van de wedstrijden. Voorderest komt er ook 1 keer per week iemand aan huis die mij dan les geeft en daar betaald hij dan aan mee.

Maar als je het lidmaatschap, startkaart, deel van de lessen, inschRijfgeld bij elkaar opteld kom je alsnog uit op 120 euro per maand :+

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:04

Oke ik volg dit topic nu al een tijdje en ik mag dan misschien ouderwets zijn of ik moet weer snel onder mijn mee lees steen kruipen maar ik vind het eigenlijk maar vreemd om je bijrijder mee te laten betalen. 8)7
Een voorbeeld, je hebt een pony altijd hoog in de sport gereden. Je hebt een aantal maanden geen tijd en gaat opzoek naar iemand die jou pony in de tussentijd kan rijden en verzorgen. Na je "geen tijd hebben" periode wil je je pony weer oppakken en verder gaan waar je gebleven bent. Waarom moet je bijrijder jou dan betalen voor het doorrijden van je pony? Kijk als ze lessen wil volgen (of jij dit verplicht) snap ik dat. Wil ze concour starten, startpas, inschrijfgeld snap ik ook. Dit zijn immers kosten die je zelf niet zou hebben gehad als je gewoon die maanden zou doorrijden.
Maar waarom moeten ze meebetalen aan stalling, voer etc?
Dit zijn kosten die je zelf sowieso hebt of je nu rijd of niet.
Je bijrijder bewijst je dan een dienst eigenlijk door je pony door te rijden. Waarom dan daar ook nog voor betalen?

Hetzelfde geld voor paarden die hele dagen alleen maar in de wei staan. (de zogenaamde verzorg shetjes enzo..)
Iemand wil die paarden rijden. Opzich niet slecht voor het beestje, krijgt beweging enz enz enz..
Ook hier bewijst iemand je een dienst. Tuurlijk hebben ze het niet perse nodig maar kosten voor eventuele stalling en voer ben je ook hier weer sowieso kwijt.

Ik ben zelf niet opzoek naar een bijrijder of verzorger maar als ik wel zo iemand nodig zou hebben zou ik hem of haar er ook niet voor laten betalen want ze bewijzen mij dan toch een dienst.
Dat je duidelijke afspraken maakt is natuurlijk heel logisch. Het is en blijft wel jou paard of pony.

Ben ik nu gewoon zo ouderwets? :Y)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:15

Vind ik ouderwets ja, er zijn nu genoeg mensen die graag een paard willen rijden. Het is ook een stukje hun hobby natuurlijk. Het is niet dat ze tegen hun wil in jou paard gaan rijden.
Ze kunnen of de hobby beoefenen op een manege, dat ook geld kost. Waarbij ik ook maar weinig goede paarden op een manege heb gezien waar je echt wat van kan leren. In plaats van op zo'n manege te blijven rijden kan je dus ook opzoek gaan naar een particulier die zijn paard wel ter beschikking wil stellen voor jou. Als dit een netjes gereden paard is, kan je daar veel meer van leren dan van "doodgetrapte manege knollen" om het maar even grof te zeggen. Maar waarom moet het rijden van zo'n paard in de ogen van de "bijrijder" vaak dus gratis zijn? Je behoefend nog steeds de zelfde hobby, maar dan niet bij een bedrijf zoals een manege. Ik vind dus best dat er wel wat tegenover mag staan. En of dat in geld of in extra klusjes word gedaan moet de eigenaar van het paard maar bepalen. Sommige hebben dan mazzel dat ze gratis kunnen rijden, hun hobby kunnen beoefenen. Maar persoonlijk vind ik dat dus gekker dan betalen voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:19

Tja het kan ouderwets genoemd worden maar je kan het ook zien als 'de andere kant'. Inderdaad, je paard kost altijd geld, ongeacht wat je ermee doet. Maar inderdaad, tegenover het rijden mag best wat staan. Is het niet in klusjes, dan is het in geld, in kleinigheidjes voor het paard zelf, you name it. Inderdaad, degene die gratis kunnen rijden (en niks hoeven te doen!) hebben dan mazzel. Maar ik zie het gratis rijden nog altijd als het sponsoren van andermans hobby :Y)

Wat betreft de hoog in de sport gereden pony; moet je ook maar net de mazzel hebben dat degene die hem dan in die maanden rijdt en verzorgt, verstand van zaken heeft. Wat is hoog in de sport? Als je pony op Z niveau loopt en de ruiter heeft krapaan een basis, in hoeverre bewijst de bijrijdster dan een dienst aan jou? Of bewijs jij dan een dienst aan de bijrijder, namelijk het leren op een volleerd sportpaard? ;)

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:28

Nee dat klopt dan ook wel weer.
Ik moet ook wel bekennen dat ik er iets anders tegenaan kijk dan een soort van opvang adres voor manege meisjes. No offense ik bedoel dat echt niet vervelend :x .
Ik zou dan wel opzoek gaan naar iemand die mijn paard wat kan bijleren en niet dat mijn paard mijn bijrijdster bijleert zeg maar.
Maar klusjes horen erbij toch?? :x
Ik heb echt veeeels te lang onder die steen gelegen. Sorry, ik kom net terug van een aantal jaren paard vrije vakantie zeg maar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:31

Haha no worries!

Tja de een vind van wel, de ander vind van niet. Bijrijdsters hoeven bij mij niet uit te mesten en te voeren. Voeren wordt door de stalhouder zelf gedaan en mesten doe ik zelf omdat ik een zeikerd ben wat dat aangaat en toch zelf iedere dag even op stal ben. En nu staat ze 24/7 op de wei dus hoeft er ook niet gemest/gevoerd te worden :Y

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:33

chelle_dora schreef:
Tja het kan ouderwets genoemd worden maar je kan het ook zien als 'de andere kant'. Inderdaad, je paard kost altijd geld, ongeacht wat je ermee doet. Maar inderdaad, tegenover het rijden mag best wat staan. Is het niet in klusjes, dan is het in geld, in kleinigheidjes voor het paard zelf, you name it. Inderdaad, degene die gratis kunnen rijden (en niks hoeven te doen!) hebben dan mazzel. Maar ik zie het gratis rijden nog altijd als het sponsoren van andermans hobby :Y)

Sponsoren zie ik toch als iets waar je geld in stopt. Als een bijrijder op het paard van een ander rijdt kost dat die ander geen geld; het paard staat er toch en kost hoe dan ook stalgeld en voerkosten, of er nou wel of niet iemand op rijdt. Als de eigenaar de lessen betaalt of de bijrijder gratis vervoert met het paard of kleding voor de bijrijder koopt, dan is het inderdaad sponsoring.

Ik zie het juist andersom: een bijrijder die de eigenaar betaalt is de hobby van de eigenaar aan het sponsoren! Die eigenaar heeft dan immers een betalende sponsor die helpt om zijn paard te onderhouden terwijl het hem zonder sponsor de volle mep zou kosten. Dat zie je ook in de reacties van de eigenaars hier. In feite willen ze geen bijrijder, het liefst hebben ze eigenlijk dat er niemand anders aan hun paard zit. In feite zoeken ze een sponsor, geen bijrijder.

Persoonlijk vind ik het best knap als een eigenaar een betalende bijrijder weet te krijgen, maar ik vind het wel een beetje dom van de bijrijder om te gaan betalen voor iets dat elders gratis wordt aangeboden. Ik zou dan persoonlijk liever wat verder reizen naar iemand die een bijrijder zoekt omdat hij/zij er één nodig heeft (en daar ook gewoon voor uitkomt) en mijn geld aan reiskosten uitgeven dan dat ik zou gaan rijden bij iemand die slechts met tegenzin een bijrijder tolereert bij zijn paard omdat hij het geld goed kan gebruiken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:36

Ik vind persoonlijk dat klusjes er ook bij horen. Iemand die alleen komt om het zadel er op te knallen en te rijden zou voor mij nooit werken. Als er poep in de stal ligt, haal je dat eruit met de mestboy. Als een bijrijder dan zou komen met "ja maar ik mest je stal die dag uit, dus ik mag gratis rijden" zou er bij mij nooit inkomen. De dagelijkse klusjes vind ik gewoon bij de standaard verzorging horen, net zo als je poetst voor het rijden.

Het is maar net wat de eigenaar verwacht/wilt. Die bepaald de "prijs" voor de bijrijder/verzorger.
Ik denk echter wel, als je jou paard beter wil hebben je toch snel bij een trainingsstal terrecht komt. Ik zeg maar zo, goede doorrijders/beleerders etc. hebben geen reclame nodig. De mensen komen vanzelf naar hun toe. Zei hoeven niet te zoeken naar een bijrijpaard, die krijgen ze aangeboden en vaak worden ze nog betaald ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:38

Tja het is inderdaad dus maar net hoe je het ziet.
Paard kost inderdaad geld, daar heb je gelijk in. En daarom zie ik persoonlijk dus niet in waarom ik de hobby van een ander zou moeten gaan financieren. Ik zoek ook totaal geen sponsor maar iemand die leuk met die pony kan rijden. Zal mij om het even zijn of dat ik dus wel of niet iemand vind, en het geld gaat gewoon in een potje.
Is het nou een ruiter die m'n pony verbetert, dan is het een ander verhaal en dan kijk ik er heel anders tegenaan, dat geef ik ook eerlijk toe! Als mijn pony er beter door wordt gereden en tot een hoger niveau wordt gebracht, is het iets heel anders voor mij.
Ik tolereer dus ook niet met tegenzin een bijrijdster. Ik vind het leuk voor de bijrijdster en leuk voor de pony. Maar ik ben zelf sowieso nog iedere dag op stal dus er wordt geen tijd uit handen genomen want ik ben er toch, en wat ik al zei, klusjes zijn hier niet van toepassing, en de pony wordt niet uitgebracht op wedstrijd of hoger gereden dus zie ik dat toch anders :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:44

sallandval schreef:
chelle_dora schreef:

Sponsoren zie ik toch als iets waar je geld in stopt. Als een bijrijder op het paard van een ander rijdt kost dat die ander geen geld; het paard staat er toch en kost hoe dan ook stalgeld en voerkosten, of er nou wel of niet iemand op rijdt. Als de eigenaar de lessen betaalt of de bijrijder gratis vervoert met het paard of kleding voor de bijrijder koopt, dan is het inderdaad sponsoring.

Ik zie het juist andersom: een bijrijder die de eigenaar betaalt is de hobby van de eigenaar aan het sponsoren! Die eigenaar heeft dan immers een betalende sponsor die helpt om zijn paard te onderhouden terwijl het hem zonder sponsor de volle mep zou kosten. Dat zie je ook in de reacties van de eigenaars hier. In feite willen ze geen bijrijder, het liefst hebben ze eigenlijk dat er niemand anders aan hun paard zit. In feite zoeken ze een sponsor, geen bijrijder.

Maar in ruil voor dat bedrag, heeft de bijrijder wel een paard tot zijn beschikking die dag of dagen wat is afgesproken. Hij/zij krijg voor dat geld er wel iets voor terug.

Persoonlijk vind ik het best knap als een eigenaar een betalende bijrijder weet te krijgen, maar ik vind het wel een beetje dom van de bijrijder om te gaan betalen voor iets dat elders gratis wordt aangeboden. Ik zou dan persoonlijk liever wat verder reizen naar iemand die een bijrijder zoekt omdat hij/zij er één nodig heeft (en daar ook gewoon voor uitkomt) en mijn geld aan reiskosten uitgeven dan dat ik zou gaan rijden bij iemand die slechts met tegenzin een bijrijder tolereert bij zijn paard omdat hij het geld goed kan gebruiken.

Tja, is maar net ook wat een bijrijder zoekt. Persoonlijk betaal ik liever voor een bijrijpaar dat netjes gereden is en waar ik van kan leren en samen mee kan groeien, dan dat ik gratis een pony/paard uit een modder weiland mag trekken wat niks kan.
Het is maar net wat voor vraag en aanbod er is. Een bijrijder die graag ook wedstrijden wilt rijden, zal eerder geneigd zijn om te betalen voor een fijn paard (dat netjes doorgereden is, knoppen zitten erop etc.) dan een bijrijder die alleen in het bos wil rijden. In het laatste geval voldoet een brave maar niet geheel doorgereden dier ook. Tenzij je bijwijze van spreken in piaffe door het bos heen wil. Zolang het paard maar een stuur, gas en rem heeft kan je er al lekker door het bos mee hobbelen.
Ik snap best dat zo'n bosruiter geen geld gaat neerleggen voor een dressuurpaard, als hij/zij elders voor minder of zelfs gratis ook zijn/haar ding kan doen.

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:48

chelle_dora schreef:
Haha no worries!

Tja de een vind van wel, de ander vind van niet. Bijrijdsters hoeven bij mij niet uit te mesten en te voeren. Voeren wordt door de stalhouder zelf gedaan en mesten doe ik zelf omdat ik een zeikerd ben wat dat aangaat en toch zelf iedere dag even op stal ben. En nu staat ze 24/7 op de wei dus hoeft er ook niet gemest/gevoerd te worden :Y

Dat is wel makkelijk. Mijn paard staat bij mijn ouders en als het moet wil mijn moeder wel wat doen maar het komt wel op mij neer.
Dus ik kan voor alles naar stal hobbelen, voeren, mesten, rijden, verzorgen enz.
Vind ik niet erg hoor. Het hoort erbij. Maar ik zou van mij bijrijdster dan wel verwachten zulke dingen ook te doen. Als ze daadwerkelijk alleen willen rijden dan zou ik zeggen zoek een leuke manege op en ga daar lekker hobbelen!
(ik maak hier zo geen vrienden mee volgens mij :x )
Ik zou ze daar niet voor gaan betalen. Ze willen bezig zijn met hun hobby. Prima, mijn paard krijgt beweging. Ik heb een avondje met manlief (is ook wel fijn). Ik zou wel les verplicht stellen en kosten daarvan wel voor hun rekening. Willen ze iets hebben wat ik niet noodzakelijk vind is het ook voor eigen rekening.
Maar dat is dan mijn mening :x

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:00

Sallandval jij hebt het over twee vreemde uitersten als je het mij vraagt :o.

Ik zou neit weten waarom iemand met tegenzin een bijrijder zou accepteren, die mensen heb ik nog nooit ontmoet ;). Bij ons in de buurt zal je gratis niet snel iets vinden. Of iig, niet op een pensionstal met faciliteiten.

Lanphis, jij noemt nu ook twee situaties die voor de meeste eigenaren niet op gaan.