DendroFleur schreef:Als hier de stroomdraden niet goed zijn dicht gedaan dan gebeurd het dat het koppel los komt. Veulen en merrie ieder aan een kant van het schapengaas en er dus dwars door gaat. Hengsten op stal die door het dolle gaan en hun benen en kop kapot slaan. Het gebeurd soms dat er een door het draad gaat (deze week ruin die jonge 2 jarige hengst erdoor drukte) dan kan je er niks aan doen. We proberen het erf ontsnapte-paarden-proof te maken door kuilbalen voor de rand van de beschroeiing te zetten, bij een geleegde mestput lege kuubskisten voor de ingang, geen eg waar ze in kunnen lopen.
Nou, dat gebeurd dus schijnbaar soms. Dat bedoel ik dus! Vergeten kan ook gebeuren, dat doet iemand toch ook niet expres? En als er dan geen schade is behalve misschien een kapot draadje... dan snap ik dus niet waarom je je druk zou moeten gaan maken over iets dat misschíen had kúnnen gebeuren. Overigens zou ik denken dat je in plaats van 'knip-en-plak' oplossingen dan beter zou kunnen investeren in een betere omheining maar dat garandeert nog niets. Bij ons is alles goed omheind met hout plus draad en een stuk voor de hekken nog een draad voor de zekerheid. Toch had er vorig jaar een veulen het voorelkaar gekregen om bij de buren in de tuin te staan. Buren helemaal in paniek, want er had zus kunnen gebeuren en wat als zo was gebeurd? Ja, er had ook een straaljager kunnen crashen op het land bovenop álle paarden. Als dat was gebeurd dan hadden we dat ook wel weer opgelost en anders had ik pech gehad; zo is het toch?
En wat betreft fouten die bijrijders zouden kunnen maken die geld kosten: als je schade aan paard of tuig niet aankunt (financieel of mentaal) moet je m.i. eigenlijk niet eens aan paarden beginnen en ze zéker niet 'uitlenen' inclusief duur tuig. Dan kost alleen maar een heleboel stress; daar heb je je paarden toch niet voor? Ik tenminste niet.