Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:13

M_D_H schreef:
Alfi2010 schreef:
Als ik al die advertenties van kinderen die zich aanbieden al bijrijdster zo lees heb ik er helemaal geen vertrouwen meer in (14 jaar en dan al een paard zadelmak kunnen maken en NH kunnen leren, en dat met 3 jaar rijervaring). sorry, maar de eerste 14 jarige die dat kan moet ik nog tegen komen. Heb helaas al te veel van dat soort kinderen gezien die onze shetlander niet eens een hoofdstel in kunnen doen.
Heb momenteel 2 advertenties staan voor bijrijders: 1x voor een kruising welsh van 4 jaar en 1x voor een haflinger. Bij de welsh staat duidelijk een max gewicht en een max lengte: helaas krijg ik alleen maar reacties van kinderen die minimaal 15 kg te zwaar zijn en 15 cm te lang. Ik denk dan waarom reageer je dan, het staat er toch niet voor niets bij? En als ze al het juiste gewicht en formaat hebben dan zijn niet bereid te betalen voor de privelessen die ik ze geef. Is het raar dat ik een bijdrage vraag als ze minimaal 2x per week een uur priveles krijgen? En ze de rest van de week mogen komen als ze willen maar niet zonder mijn begeleiding mogen rijden omdat de pony nog jong is (en daardoor de ruitertjes ook)?
Ik hoor het graag.

ik was er een :))
ik was 7 toen ik begon met rijden (dacht ik, kan ookwel een jaartje eerder nog zijn geweest) en 9 toen ik mijn eerste paarden ruitermak maakte :))
maar, wel met een kanttekening, dit deed ik toen absoluut nog onder begeleiding en het scheelt denk ik ook dat ik naast de manege ook bij een handelsstal reed (daar maakte ik ook de pony's ruiter/zadelmak :) ) toen ik 10 was kreeg ik mijn eerste probleem gevalletjes (nog kleine probleem gevalletjes) en mocht ik ook onder begeleiding zadelmak maken en 2 jaar daarna reed ik alles wat binnen kwam en maakte ik alles zelf zadelmak (wel nog steeds onder begeleiding ruitermak) :)) een jaar daarna maakte ik voor het eerst een paard helemaal zelf ruitermak (dus geen begeleiding) en weer 2 jaar daarna kreeg ik door een probleem geval een zwaar ongeluk :+

dus ze bestaan wel...
alleen zijn ze moeilijk te zoeken :))
oh en ik had met 14 jaar natuurlijk al 7 (of 8) jaar rijervaring :))
maar toen ik de eerste pony ruitermak maakte had ik ook pas 2 (of 3) jaar rijervaring :o

Zoals jij het schrijft geloof ik het wel, je zet er duidelijk bij dat het allemaal onder begeleiding is gegaan. dat vind ik heel wat anders dat dat er staat: ik kan uw paard zadelmak maken. Natuurlijk kun je als je jong bent gebruikt worden als lichtgewicht om een paard te laten wennen aan het gewicht van een ruiter. Maar dat noem ik nog niet iÏk kan een paard zadelmak maken".

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:22

horlynnses schreef:
Ik heb 3 super verzorg ponys waar ik 4 x per week met veel plezier naar toe ga en waar ik alles mee mag doen. Alleen soms vind ik het wel jammer dat de eigenaar niet echt veel van paarden weet, ik vind dat je van een eigenaar en verzorgsster beide wat kan leren.

Heel belangrijk om in jezelf te blijven investeren met les (wanneer je denkt nog jaren te blijven rijden).
Vaak zie je dat er bezuinigd wordt op les,terwijl je dan allemaal verkeerde dingen aan leert. Erg jammer wanneer je stopt met dat paard en weer opnieuw moet beginnen met een verzorg of eigen paard.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:58

Sorry valt weer even binnen hoor :o

Advertenties ga ik niet mee bespreken ik ben veel te kieskeurig en heb overal wat op te zeuren :o
Foto's op een paard vind ik vaak om te janken, ik zie liever een leuke foto van iemand in het geheel zodat ik het gezicht kan zien en de algehele houding daar valt veel meer uit te maken dan een moment opname op een paard, ik heb nl wel ruim 100 rijfoto's van iemand en daar zijn er 99 om van te huilen dus wat zegt dat dan als ze net die ene op internet zetten.

Gelukkig niet meer op zoek naar een bijrijdster, een verzorgster is wel welkom. ;)

Alfi2010 Wat noem jij dan zadelmak maken?
Puur interesse hoor ik heb een paar merries en hengsten die ik tzt zadelmak wil maken en dat wil ik zelf doen.
Ik noem zadelmak maken een zadel er op accepteren, ruiter er op en accepteren en wat lopen met een ander er naast en meer niet puur het accepteren van een ruiter op de rug.

superwoman Ik ben er zelf ook laks in en heb als goede voornemen van 2013 tegen mezelf gezegd steeds weer een les af te spreken en dan niet te snel op elkaar, maar wel afspreken zodat er een stok achter de deur is.
Meestal sprak ik wat af als ik tegen iets aan liep. :o
Ik moet wel zeggen dat ik een snelle leerling ben en vrijwel alles aanneem wat een instructrice tegen me zeg en daar flink mee aan de slag ga, maar wel op mijn tempo, bij wijze van spreken tig dingen in een les en ik pak daar weer stukjes uit en ga daar 1 voor 1 mee aan de gang vandaar dat ik er wat langer over doe om weer een les te nemen.
Kreeg nu wel weer complimenten dus dat doet goed. :D

xxnienke94

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:36

Hebben jullie al eens een overzichtje gemaakt wie in welke provincie een verzorgster/bijrijdster zoekt? Zou het wel leuk vinden om te zien!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:39

Misschien wel een goed plan, misschien vinden sommige paardeneigenaren en bijrijders elkaar!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:47

Daar zijn de advertenties op bokt toch al voor .......

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:47

Niet doen, hebben we de vorige keer ook geprobeerd, werd niet gewaardeerd en verwijderd door de mods. Snap ik ook wel, is de boktmarkt voor.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:49

oh, dacht is miss wel leuk om te zien waar nu het meest gezocht word ;) maar ik begrijp jullie argumenten ook wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:50

xxnienke94 schreef:
Hebben jullie al eens een overzichtje gemaakt wie in welke provincie een verzorgster/bijrijdster zoekt? Zou het wel leuk vinden om te zien!

Dat is meen ik al eens eerder geopperd, maar dat is ergens blijven hangen.
Soms gaan de reacties hier erg snel en dan is zo'n lijstje erg moeilijk bij te houden.
Volgens mij zou je wel via de zoekfunctie knop vrij snel een overzicht moeten krijgen van de plaatsen.
Dat ga ik in elk geval even proberen.

Edit: dat van de mods is me ontgaan, maar kan ik me wel voorstellen.
Via zoekfunctie, uitgebreid zoeken kom je wel een aardig eind. Ik heb geprobeerd met als zoek woord Brabant en dan wel het forum aangeven.
Maar ik vermoed dat je eigenlijk de meesten die hier posten ook wel via bokt markt kan vinden

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:55

Meelezer valt even binnen: op zich zou het voor de zoekers en vragers misschien goed zijn om provincie of regio of zoiets in het profiel te zetten voor het geval mensen dit topic doorspitten om eventuele geschikte bijrijders/bijrijdpaarden te zoeken..

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:11

mnkortleven: zadelmak maken bij mij is wat jij zegt en dan ook nog het stuur, het gaspedaal en de rem erop zetten. En dat alles bij elkaar vind ik toch iets waar een goede begeleiding bij komt kijken en niet zomaar door een 14 jarige met 3 jaar rijervaring gedaan kan worden. Het zal natuurlijk ook van onder andere het temperament van het paard afhangen, maar toch... Ik doe dat soort dingen liever met z'n tweeen en laat dat niet over aan een jong persoon zonder dat er iemand met verstand van zaken meekijkt. Dus vind ik een opmerking in een advertentie waarin iemand van 14 zich aanbied als: Ik kan uw paard zadelmak maken. Niet geloofwaardig en misschien zelfs wel arrogant/zich zelf overschattend overkomen. Het zou in mijn ogenbeter zijn om te zeggen: "Ik ben bereid u te helpen met het zadelmak maken" of "Met de juiste begeleiding kan ik een paard laten wennen aan ruitergewicht" of iets dergelijks. Of dat er bijgezet wordt ik heb zoiets al eerdere gedaan onder leiding van...
Dat komt in mijn ogen professioneler en vertrouwelijker over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:12

Ben er weer ..
Vandaag even met [***] bezig geweest en die gaat echt ZO goed de laatste tijd. Ik wil die pony helemaal niet delen met iemand! :')
Maar wil wel graag iemand hebben die op dezelfde golflengte zit, dezelfde interesses heeft en dat we gezellig samen met de paarden bezig kunnen (inclusief les), want ik voel me nogal "alleen" op stal :+ Ik doe altijd zo anders dan de anderen :')

Denk dat ik gewoon een algemene advertentie ga maken en dan als er iemand komt kijk ik wel met welke pony het het beste gaat ofzo .. Op zich moet het met [***] ook gewoon kunnen, alleen zal je daar wat meer geduld mee moeten hebben omdat die wat meer wantrouwend is naar vreemden toe. Maar als je daar doorheen bent heb je wel een hele trouwe vriend die echt graag met je meewil enzo .. Alleen is dat dan weer moeilijk met verzorgsters die meteen vanaf dag 1 vanalles willen kunnen met hun verzorgpony 8-)

Heb trouwens reactie..

Citaat:
hallo [naam],
zelf woon ik in ****
maar daar ik nu pas mijn eerste geïnteresseerde heb ga ik daar eerst proberen want dit is ook niet zo ver rijden.
mijn ervaring met horsemanship: ik rij al 2 jaar in horsemanship, ik vind dit een veel fijnere manier van omgaan met je paard.
het kan na een tijd ook zijn dat ik op verschillende plaatsen zal gaan rijden, als ik op meerdere plaatsen begin zal ik zeker iets laten horen.

groetjes ****

Die wordt het dus niet :Y)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:16

Tis gewoon triest -O-

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:17

Tsja, klinkt een beetje als afdankertje dan.. Beetje jammer :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:46

Hoe bedoel je?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:46

Dat ze uiteindelijk als ze nog iets gaat zoeken wel weer bij je terecht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:52

Oh ja, inderdaad :j
Stoor me er ook aan dat ik nu nog niet weet welke ervaring ze met NH heeft .. Ja, ze rijdt al 2 jaar in horsmanship, dat is voor mij al een afknapper want je rijdt niet in NH :+

Heb ook nogal veel te zeuren als het over advertenties en reacties aankomt :')
Er komt natuurlijk wel rijden bij kijken, maar "in NH rijden" dat bestaat gewoon niet ..

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:55

Misschien rijdt ze in een speciale kledingstijl passend bij NH??? Een soort van paardenkostuum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:00

Update van mij : nog steeds geen mailtje, de moed begint toch een beetje in de schoenen te zakken... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:02

Jij zocht een paardje dacht ik? (ben even vergeten wie je bent :o )

@ Alfi2010 : dat bestaat niet ... Of je moet bitloos, zadelloos, ... bedoelen, maar dat heeft ook niks met Natural Horsmanship te maken. (je kan best NH-gericht met je paarden werken met bit & boomzadel & ijzers & dekens & ... ;) ). Maar maakt niet uit .. ik vroeg naar haar ervaring, maar die weet ik dus nog niet :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:02

Alfi2010 schreef:
mnkortleven: zadelmak maken bij mij is wat jij zegt en dan ook nog het stuur, het gaspedaal en de rem erop zetten. En dat alles bij elkaar vind ik toch iets waar een goede begeleiding bij komt kijken en niet zomaar door een 14 jarige met 3 jaar rijervaring gedaan kan worden. Het zal natuurlijk ook van onder andere het temperament van het paard afhangen, maar toch... Ik doe dat soort dingen liever met z'n tweeen en laat dat niet over aan een jong persoon zonder dat er iemand met verstand van zaken meekijkt. Dus vind ik een opmerking in een advertentie waarin iemand van 14 zich aanbied als: Ik kan uw paard zadelmak maken. Niet geloofwaardig en misschien zelfs wel arrogant/zich zelf overschattend overkomen. Het zou in mijn ogenbeter zijn om te zeggen: "Ik ben bereid u te helpen met het zadelmak maken" of "Met de juiste begeleiding kan ik een paard laten wennen aan ruitergewicht" of iets dergelijks. Of dat er bijgezet wordt ik heb zoiets al eerdere gedaan onder leiding van...
Dat komt in mijn ogen professioneler en vertrouwelijker over.

Het ging mij er absoluut niet om of je het aan een bijrijdster of verzorgster over wou laten ik wil het aan geen enkele verzorgster/bijrijdster over laten ik stap er zelf als eerste op.
Ik zal dit alleen gaan doen met iemand die ik 100% vertrouw en eerlijk gezegd ben ik van de tig bijrijdsters er pas 1 tegen gekomen waarbij ik het vertrouwen had mijn groene paard vast te houden terwijl ik er op stapte.
Voor nu neem ik liever mijn man of zwager in vertrouwen ze zijn geen paarden mensen maar wel mensen waar ik op aan kan. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:05

[***] schreef:
Hoe bedoel je?

Die reactie......komt over alsof ze zichzelf zo geweldig vind en je blij kan maken dat ze misschien nog bij je terug komt als er niks beters op haar pad komt....
Daarbij kwam de non-ervaring weer duidelijk boven...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:07

[***] schreef:
Oh ja, inderdaad :j
Stoor me er ook aan dat ik nu nog niet weet welke ervaring ze met NH heeft .. Ja, ze rijdt al 2 jaar in horsmanship, dat is voor mij al een afknapper want je rijdt niet in NH :+

Heb ook nogal veel te zeuren als het over advertenties en reacties aankomt :')
Er komt natuurlijk wel rijden bij kijken, maar "in NH rijden" dat bestaat gewoon niet ..

Ik denk wel dat ik begrijp op wat voor manier ze bedoeld.
De richtlijnen...de 1 noemt het zus de ander zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:08

@ superwoman : Haha ja, inderdaad .. net alsof ik dan zeker nog wel op zoek ben en haar met open armen zal ontvangen 8-)

@ mnkortleve : ik niet ... Welke richtlijnen? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:10

Citaat:
Jij zocht een paardje dacht ik? (ben even vergeten wie je bent )

Ik?