Ja, uiteraard baseer ik dit ook op mijn eigen gewicht. Als ik bv 75 kilo zou zijn en ik zoek een bijrijder is het geen probleem als die ook 75 is, want ik heb dan toch al besloten dat mijn paard dergelijke gewichten aankan, omdat ik er immers zelf op rijd. Maar ik vind wel: hoe lichter hoe beter en als ik zelf 53 ben vind ik het, uitzondering daargelaten, niet echt nodig om een bijrijder te vinden die 20 kilo zwaarder is, gewoon voor de rug van mijn paard. Natuurlijk speelt rijstijl ook mee (liever een goed zittend iemand van 70 dan een hobbelende van 60) maar alles komt wel neer op je paard en daar was ik zuinig op 
Ik ben zelf overigens 1.78 en heb drie bijrijders gehad die ongeveer even lang waren en ook ruim binnen dit gewicht vielen, dus het kan prima.
joyce B schreef:65kg is echt heel weinig voor een volwassen vrouw. Ik ben 1,63 en weeg rond de 62 kg en heb geen overgewicht. Maar een klein beetje buikvet (overgehouden na meerdere zwangerschappen, voorheen was ik erg slank maar wel gespierd en 56 kg) en maat 36/38 qua kleding.
Iemand met mijn postuur maar dan 10 cm langer is echt niet lang op een paard van 1,70. En diegene zal al snel 70kg wegen. Iemand van 1,80 al snel richting de 75/80 kg
Voor mijn paard van 1,64 zou ik denk ik 75/80 kg als de max aanhouden.
Een man van 1,75/1,80 met normaal postuur weegt dat ook wel.
Waar baseer je die 65 of op? Op je eigen lengte/gewicht? En dan een klein beetje er op? Of heb je gevraagd naar wat mensen wegen en hoe slank of dik ze er uit zien?
Op hoe je paard loopt onder mensen met een bepaald gewicht?