Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:31

Beiden, ging nogal l*llig allemaal. Maargoed, daar ging het hier eigelijk niet over.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:11

Ik weet niet of de vraag eerder nu aan mij werd gesteld of aan iemand anders over de "eigenaren from hell" maar ik geef toch even antwoord. Persoonlijk heb ik vaak fijne bijrijd-adressen gehad. Vooral bij boeren of stallen met teveel paarden in te weinig tijd (heerlijke adressen alleen als groot nadeel dat de paarden vaak weer weggaan). Ook wel eens een bij een perfectionist wiens paard haar baby was maar dat is al helemaal echt niet te doen, want dan is er al snel iets niet goed en is alles wat 'verkeerd' is een enorm drama.

Iedereen vindt zichzelf makkelijk maar geloof mij nou maar; als je je paard als je kind beschouwt en een perfectionist bent ben je voor een ander echt niet makkelijk. De mensen van wie ik nu de paarden verzorg zijn echt super. Blij met alles wat ik doe, ze verzorgen mijn paarden als ik op vakantie ben en laten hun waardering ook vaak even blijken. Ik ben nogal een rommelkont dus ja er ligt vaak zat iets niet op zijn plek of ik vergeet weer eens iets; nooit ernstige dingen en de staleigenaars lachen er gewoon om. Maar ik weet wel dat ik op een aantal bijrijdadressen dan weer een lading kritiek had gekregen. Heus niet erg, maar zeker ook niet leuk. En een paard gaat er echt niet dood aan als er een borstel verkeerd ligt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:13

Mindim, ik heb alleen volwassen (25+) bijrijders :o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:14

Sees schreef:

Ik ook altijd boven de 20 hoor, die van 16 waren niet voor mijn paarden gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:15

DatBenIkNou schreef:
Beiden, ging nogal l*llig allemaal. Maargoed, daar ging het hier eigelijk niet over.

Nee, dat weet ik, je bracht het echter zelf ter sprake ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:17

sallandval schreef:
Ik weet niet of de vraag eerder nu aan mij werd gesteld of aan iemand anders over de "eigenaren from hell" maar ik geef toch even antwoord. Persoonlijk heb ik vaak fijne bijrijd-adressen gehad. Vooral bij boeren of stallen met teveel paarden in te weinig tijd (heerlijke adressen alleen als groot nadeel dat de paarden vaak weer weggaan). Ook wel eens een bij een perfectionist wiens paard haar baby was maar dat is al helemaal echt niet te doen, want dan is er al snel iets niet goed en is alles wat 'verkeerd' is een enorm drama.

Iedereen vindt zichzelf makkelijk maar geloof mij nou maar; als je je paard als je kind beschouwt en een perfectionist bent ben je voor een ander echt niet makkelijk. De mensen van wie ik nu de paarden verzorg zijn echt super. Blij met alles wat ik doe, ze verzorgen mijn paarden als ik op vakantie ben en laten hun waardering ook vaak even blijken. Ik ben nogal een rommelkont dus ja er ligt vaak zat iets niet op zijn plek of ik vergeet weer eens iets; nooit ernstige dingen en de staleigenaars lachen er gewoon om. Maar ik weet wel dat ik op een aantal bijrijdadressen dan weer een lading kritiek had gekregen. Heus niet erg, maar zeker ook niet leuk. En een paard gaat er echt niet dood aan als er een borstel verkeerd ligt.

Nee, als je dat soort dingen vergeet zou mij ook niet storen, het wordt anders als je de stroomdraden laat liggen.

Ik ben altijd vrij duidelijk in wat kan en wat niet kan en wat ik verwacht. Juist in het begin al, zodat men ook kan zeggen dat het hen niets lijkt. Verder kun je dingen overleggen immers?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:27

Leeftijd zegt natuurlijk niet alles. Wij hebben er hier twee van ± 14 jaar lopen, die vertrouw ik blind met mijn paarden en zou ik ook best als bijrijder willen mocht een van mijn vaste bijrijders er ooit mee stoppen. Maar over het algemeen heb ik toch liever volwassen bijrijders, ik heb de ervaring dat die verantwoordelijker zijn ;-).

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:45

Sees schreef:
Leeftijd zegt natuurlijk niet alles. Wij hebben er hier twee van ± 14 jaar lopen, die vertrouw ik blind met mijn paarden en zou ik ook best als bijrijder willen mocht een van mijn vaste bijrijders er ooit mee stoppen. Maar over het algemeen heb ik toch liever volwassen bijrijders, ik heb de ervaring dat die verantwoordelijker zijn ;-).

Dit vind ik een goede reactie! Ik vind niet dat je zomaar kan zeggen dat volwassenen altijd beter zijn dan wij tieners (ben zelf over maand 17). De eigenaar van het paard dat ik rijd is echt enthousiast over mij. Ik ben zelf nooit enthousiast over mezelf, maar ze zei gisteren nog dat ze ziet dat ik echt vooruitgang boek. En dat terwijl ik er nog maar 1 à 2 maand rij. Ik snap echt heel goed dat men liever wat oudere mensen neemt (jongvolwassene) dan een meisje van rond de 15/16, maar vind idd wat jij zegt helemaal waar ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:02

Ik heb ook een aantal jaar een vast bijrijder. Zij betaald niet maar mest wel alle stallen op de dagen dat ze rijdt. Ondertussen rijdt ze er drie maar voor haar is het ook een voordeel dat ze hierdoor ervaring op doet aangezien ze de paardenhouderij doet maar alleen op een manege reed. Op de oudste is ze nu ook KNHS gestart en die kosten vind ik dat ze zelf moet betalen. Wij hebben er geen voordeel van. Als ze met de jongeren gaat starten dan betalen wij dat.
Een ander heeft een tijd bijgereden maar had geen tijd om stallen te doen en die betaalde 50 euro en zou de andere 50 euro besteden aan lessen. Helaas heeft zij last van haar rug gekregen en is al een tijd gestopt maar wil wel graag weer beginnen.
Aangezien de vaste bijrijder weer voor 3 maanden op stage gaat kunnen we wel een extra verzorger gebruiken. We vragen onkosten maar rijden overal heen, je mag ze ook meenemen na overleg. Het is dus vrijwel je eigen paard. We hebben onkosten aan tuig, vrij houden van de buitenbak, vervoer naar les wedstrijden etc.
we hebben hier een keer 2 jonge meisjes weggestuurd. We hebben hengsten staan en dan zit je niet op pubers te wachten. De afspraak is ook dat ze in het begin niet alleen rijden. Iemand vanaf 16 die serieus is, lijkt me geen probleem. Maar heb geen zin in een kindercreche met vriendinnen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:38

Mindim schreef:
Nee, als je dat soort dingen vergeet zou mij ook niet storen, het wordt anders als je de stroomdraden laat liggen.
Daar gaan paarden toch ook niet dood aan? Als ik bij mijn paarden kom is er ook wel eens een stroomdraad los (iemand anders heeft 'm niet -of niet goed- vastgedaan of hij is geknapt of wat dan ook). Daar lig ik echt niet wakker van hoor, so what als de stroom er even af ligt?

[/quote]Ik ben altijd vrij duidelijk in wat kan en wat niet kan en wat ik verwacht. Juist in het begin al, zodat men ook kan zeggen dat het hen niets lijkt. Verder kun je dingen overleggen immers?[/quote]
Ik weet niet of jij het was of iemand anders maar ik zag iemand in de ene alinea zeggen "ik ben heel makkelijk" en in een andere "ik ben heel perfectionistisch". In mijn woordenboek zijn makkelijke mensen niet perfectionistisch en perfectionistische mensen niet makkelijk. Maar misschien hangt dat ook van mijn definitie af. Ik ben zelf eerder makkelijk; ik maal niet om een krasje op mijn tuig of op mijn paard: tuig is er om te gebruiken en een paard is een levend dier. Ik heb één keer gehad dat een pony door een 'bijrijder' hechtingen moest, toen baalde ik uiteraard wel. Maar zelfs daar ging ik niet om lopen zeuren, ik was ook niet boos of zo; heb gewoon de DA gebeld. Dat kan een eigenaar ook overkomen toch?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:45

Als het echt een ongeluk is kan het gebeuren. Bij ons schiet ook wel eens een paard los. Maar gemakkelijk met een longeerlijn omgaan en dan een paard dat erop stapt waardoor hij scheurt, dan baal ik wel. En stroomdraad vind ik wel een heel belangrijk iets. Kunnen ongelukken van komen als het er niet op staat.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:57

Tuurlijk is het vervelend als er iets mis gaat, maar de vraag is: hoe reageer je er op? Mijn ervaring (niet alleen bij paarden maar in het algemeen) is dat mensen vaak alles aankaarten dat 'niet goed is' maar de dingen die wel goed zijn die vallen niet op en daar hoor je ze dus niet over.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:01

Ik zou daar niet zo goed tegen kunnen als er veel blijft slingeren. Een keer kan gebeuren maar als ik ze elke keer moet wijzen op wat ze vergeten dan zou ik er toch ook gauw klaar mee zijn. Natuurlijk kunnen dingen beschadigen dat is het punt niet zo. Ik denk dat het bij mij vooral afhankelijk is van hoe de persoon verder is. Als het iemand is die graag een handje helpt vergeet je die dingen makkelijker dan wanneer iemand eigenlijk al te lui is om een handje te helpen en de boel nog laat slingeren. Ik heb ooit weleens een schaar gevonden tussen het hooi. Poetsbak was stuk dus ik had wel zoiets wat is hier gebeurd. Eigenaar wist ook van niets later kwam die persoon en heeft de eigenaar er naar gevraagd kan gebeuren maar dat zijn wel dingen die bij mij niet te vaak zouden moeten gebeuren. Zo heb ik ook een aantal keer gehad dat de poort van de weide niet dicht was weet niet wie hem niet goed dicht gedaan heeft maar kan wel voor een serieus probleem zorgen. Of als je de poetsplaats niet opveegt of licht niet uitdoet. Ik heb er een hekel aan om achter iemands kont aan te lopen om dingen op te ruimen zeker als ze zelf niet zo behulpzaam zijn en dat maakt voor mij veel verschil hoe is die persoon verder. Hier op stal komt er nu eentje rijden die vergeet niet zomaar iets. Die controleert soms 3 dubbel of alles terug in de poetsbak zit en of de poort dicht is. Dat is toch wel prettig hoor.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:34

Goede bijrijders zijn zeldzaam... hoeven niet per se iets te betalen, mits goed, betrouwbaar en verantwoordelijk.

Moeten inderdaad ten eerste welzijn(!) van het (jouw) paard voor ogen hebben en daarnaar handelen. Dus naar aangeven van eigenaar/stalhouder.

Het is handig als eigenaar/stalhouder TEVOREN aangeeft wat er wordt verwacht, bijrijden, in conditie houden, of op wedstrijden uitbrengen, vooral als die zelf helemaal niet of tijdelijk niet op het paard rijdt.

Spullen behorend bij paard dienen door bijrijder behandeld te worden alsof het hun eigen spullen zijn (peesjes schoonborstelen, bit schoonmaken, dekjes van zadel weghalen en te drogen hangen klaarleggen voor wasmachine, zadel netjes op bok weghangen en niet op de grond, naderhand hoesje er overheen).

Ook oog hebben voor zaken er omheen, niet alleen gebrand zijn op "opzadelen en rijden". En voor de rest ja dahag...dat kan dus niet.

Een beetje betrokkenheid is altijd fijn, ook voor het te rijden paard op zich.

Op de kleinschalige Arabo Friese stalhouderij waar ik mij met stallen en longeren bezighoud (hoef niet te rijden, heb daarvoor mijn eigen paard(en)), is bovenstaande een doorslaggevend criterium.
Bovendien moet men een beetje leuk in het team van andere bijrijders passen, qua inzet of je nu alleen met het paard in de bak of buiten rijdt, of eens met een ander samen, want je komt elkaar toch allemaal een keer tegen.

Dat je alvast het halster op de afspuitplaats klaarhangt voor diegene van wie je weet dat die straks terugkomt met dat paard, of de vliegendeken bij de uitstapmolen klaarlegt..

Even in de gaten houdt wat een ander die dag nog gaat doen met een bepaald paard, en dan alvast een ander bit erin doet/er af haalt/ bij longeren teugels even er af haalt, etc.

Ben je toch aan het mestruimen uit de longeercirkel en iemand heeft net gedressuurd in de bak en is daarna naar buiten gereden om uit te stappen, is het een kleine moeite om de in de bak achtergelaten mest ook even mee te nemen.

Het gaat natuurlijk niet lang goed als iets eenrichtingsverkeer blijkt te zijn.

Anders ligt het als je het hebt over een enkel prive-paard: iemand (een eigenaar) die iemand diens paard wil laten bijrijden, heeft alle recht om daar een vergoeding aan de bijrijder voor te vragen, aangezien alle kosten, de verantwoordelijkheid als er iets mis gaat, voor de eigenaar zijn en blijven.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:06

Horselove, ik zou voor mijn bonte het liefst wel een volwassene hebben omdat die echt sterk kan zijn. Met de haf gaat één van de twee 14-jarigen regelmatig alleen op pad, daar maak ik me echt geen zorgen over. Zij rijd hem 1x in de twee weken en aan haar vraag ik overigens geen bijdrage. Maar uiteindelijk gaat het mij om degene die het best bij mij en mijn paard past, of ze nu 10 of 80 zijn bij wijze van. Alleen vraag ik dus wel een bijdrage en dat is vaak voor de jongere ruiters wat lastig :o.

Sallandval, oei stroomdraden..daar zou ik niet gelukkig van worden :n.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:54

Komt dat serieus nooit voor bij jullie dan? Dat de stroomdraden los liggen? We hadden tot vorig jaar zelfs een hengst op stal die er een sport van maakte door de draden heen te gaan; toen stond ik zowat elke week draden te spannen :D Had best mis kunnen gaan ja, hád een paard in kunnen stappen oid. Maar dat is in al die tijd dat hij hier stond nooit gebeurd. Paarden zijn niet dom, die gaan echt niet op een stroomdraad staan (maar springen er overheen en gaan aan de andere kant een hapje eten :D ).

En nogmaals de vraag; wat gebeurt er bij jullie dan als er draden een keer niet worden vastgemaakt (en er is niets gebeurd)? Ligt de bijrijder er dan meteen uit, of krijgt hij een uitbrander, of denk je van: ach die ene keer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:08

Stroomdraden los laten liggen zou hier not done zijn; dat betekent dat de hele kudde paarden overal en nergens kan lopen!
Lijkt mij vanzelfsprekend dat als je het paard op de wei zet, je ook wel zo slim bent om het hekje (bij ons dus stroomdraden) dicht te doen. Als je dat niet kan dan lig je er bij mij snel uit ja, aangezien ik geen zin heb in het gedonder op stal dat mijn bijrijdster de wei niet eens fatsoenlijk af kan sluiten. Tevens heb ik er ook niet echt zin in dat m'n pony de weg op loopt.
Ze zou 1x een uitbrander krijgen en een fikse ook, en doet ze het daarna nog een keer, dan moet ze maar eens serieus gaan nadenken of ze wel oplettend genoeg is.
Klinkt heel hard, maar je vergeet een wei niet af te sluiten.

Wat betreft dingen laten liggen ben ik op zich ook geen grote fan van, het kan gebeuren maar leuk vind ik het niet. Ik heb bijvoorbeeld een osterset ooit gekocht, heeft genoeg geld gekost. Zou het niet kunnen waarderen als die ineens door de stal gaat zwerven nee. Dekje laten liggen kan gebeuren (kan ie toch mooi drogen, misschien was het ook wel de bedoeling even te laten drogen en zo vergeten) en datzelfde geldt voor halstertouwtjes. Maar ik verwacht van een bijrijdster wel dat ze in ieder geval m'n borstels bij elkaar houdt en m'n zadel en hoofdstel netjes opruimt. De rest vind ik toch wel terug, maar dat soort dingen laten slingeren ben ik niet zo blij mee. En het hoeft geeneens netjes m'n kast in, als het er maar hangt/ligt ben ik al snel tevreden. Maar ik ben een muts met m'n borstels, daar heb k toen hard voor gewerkt dus die houd ik graag bij elkaar :Y)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:21

Als hier de stroomdraden niet goed zijn dicht gedaan dan gebeurd het dat het koppel los komt. Veulen en merrie ieder aan een kant van het schapengaas en er dus dwars door gaat. Hengsten op stal die door het dolle gaan en hun benen en kop kapot slaan. Het gebeurd soms dat er een door het draad gaat (deze week ruin die jonge 2 jarige hengst erdoor drukte) dan kan je er niks aan doen. We proberen het erf ontsnapte-paarden-proof te maken door kuilbalen voor de rand van de beschroeiing te zetten, bij een geleegde mestput lege kuubskisten voor de ingang, geen eg waar ze in kunnen lopen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:23

Sees schreef:

wie zegt dat die beter voor je paard zijn?
mijn bijrijdster is 17 en is echt geen klein kind meer, daar kan menig ander een voorbeeld aan nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:10

sallandval schreef:
Daar gaan paarden toch ook niet dood aan? Als ik bij mijn paarden kom is er ook wel eens een stroomdraad los (iemand anders heeft 'm niet -of niet goed- vastgedaan of hij is geknapt of wat dan ook). Daar lig ik echt niet wakker van hoor, so what als de stroom er even af ligt?

Hier hebben we verschillende weides, waar paarden in staan die niet bij elkaar kunnen. Ze weten precies wanneer de stroom er op staat, staat ie er niet op, kun je ze een uurtje laten lopen, maar dan gaan ze er door. En we hebben koord, geen draad. Verder hangt als iets knapt alles in bogen of op de grond, met rennende paarden vind ik dat niet een prettige gedachte. Dus als mensen onzorgvuldig zijn met poorten waar stroom op staat, die laten slingeren, ja dan is het hier niet so what als het stroom er even af ligt.

I
Citaat:
k weet niet of jij het was of iemand anders maar ik zag iemand in de ene alinea zeggen "ik ben heel makkelijk" en in een andere "ik ben heel perfectionistisch". In mijn woordenboek zijn makkelijke mensen niet perfectionistisch en perfectionistische mensen niet makkelijk. Maar misschien hangt dat ook van mijn definitie af. Ik ben zelf eerder makkelijk; ik maal niet om een krasje op mijn tuig of op mijn paard: tuig is er om te gebruiken en een paard is een levend dier. Ik heb één keer gehad dat een pony door een 'bijrijder' hechtingen moest, toen baalde ik uiteraard wel. Maar zelfs daar ging ik niet om lopen zeuren, ik was ook niet boos of zo; heb gewoon de DA gebeld. Dat kan een eigenaar ook overkomen toch?

En verder ligt het er maar aan, hoe de kras op mijn tuig komt ('het is maar tuig' , voor mij was mijn tuig een rib uit mijn lijf) of hoe het komt dat mijn paard moet worden gehecht. Komt het door onzorgvuldigheid van de bijrijder, dan ben ik er gauw klaar mee. Het geld groeit me niet op de rug.
Dingen kunnen mij ook overkomen, dan betaal ik ook voor mijn eigen fouten en beschadig ik het door mij aangeschafte tuig, niet om andersmans 'fouten' te gaan bekostigen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-13 20:20, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:11

bello2005 schreef:
Sees schreef:

wie zegt dat die beter voor je paard zijn?
mijn bijrijdster is 17 en is echt geen klein kind meer, daar kan menig ander een voorbeeld aan nemen

Tuurlijk niet, maar ik heb het idee dat 20 plussers de dingen wel beter kunnen overzien dan kids van 16.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:12

die van mij is dan een uitzondering;)

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:57

Mindim schreef:
Tuurlijk niet, maar ik heb het idee dat 20 plussers de dingen wel beter kunnen overzien dan kids van 16.

Kids?
Heb nog nooit klachten gehad, er is zelfs tegen mij gezegd dat ze wouden dat iedereen zo goed laat weten wanneer die een keer niet kon of zo netjes met spullen om gaat. Wil absoluut niet opscheppen maar wel duidelijk maken dat niet iedereen zich gedraagt als een klein kind.. Ik snap best dat jullie denken dat ouderen beter met alles om gaan en beter op spullen letten, en misschien is dat in de meeste gevallen ook zo, maar ik heb na mijn idee ook nog nooit wat verkeert gedaan. Okee, nooit is een groot woord, maar kan het me niet herinneren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:25

xhorselovex schreef:
Mindim schreef:

Kids?
Heb nog nooit klachten gehad, er is zelfs tegen mij gezegd dat ze wouden dat iedereen zo goed laat weten wanneer die een keer niet kon of zo netjes met spullen om gaat. Wil absoluut niet opscheppen maar wel duidelijk maken dat niet iedereen zich gedraagt als een klein kind.. Ik snap best dat jullie denken dat ouderen beter met alles om gaan en beter op spullen letten, en misschien is dat in de meeste gevallen ook zo, maar ik heb na mijn idee ook nog nooit wat verkeert gedaan. Okee, nooit is een groot woord, maar kan het me niet herinneren...

Imo nog kids inderdaad :)
En dat wil niet zeggen dat ze zich niet verantwoordelijk kunnen gedragen hoor, maar vaak bekijk je de zaken net even anders als je wat ouder bent.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:28

ligt er helemaal aan,, vind ik