germie schreef:Superwoman, dat klopt. Velen zeggen op L of zelfs M niveau te rijden, maar een B proef officieel winstpuntwaardig starten lukt al niet. Maar ja, dat ligt niet altijd aan de ruiters zelf hoor. De meeste manegepaarden lopen ook geen L of M en dan moet je toch proberen om te wijken of een schouderbinnenwaarts te laten zien. Maar omdat de ruiter niet weet hoe het voelt, het paard het niet doet, tja, dan krijg je over de schouder wegloopacties en dat heet dan wijken. Zeker als maneges ook nog eens standaard een martingaal aan het paard knopen, dan weet de ruiter niet eens hoe een paard aan de teugel gereden dient te worden. Hier kan de ruiter niets aan doen, ligt aan het niveau van maneges en instructeurs.
Maar goed, sommige van die ruiters zijn wel serieus en willen verder. Iemand als Sammy zou ik niet direct weigeren. Ik weet dat zo’n bijrijder mijn paard niet op een hoger niveau zal krijgen, maar een paard verprutsen is ook niet direct aan de orde natuurlijk. Ik heb liever iemand die dan van niets iets probeert op te bouwen dan iemand die al van alles meent te weten en eigenwijs is en niet luistert.
hier wil ik even op reageren 
ik heb een heel sensibel, heet paard die niet snel iedere ruyiter accepteerd.
mijn bijrijdser accepteerde ze acuut en ondanks dat ze geen topruiter is en er rijtechnisch nog veel aan schort heeft ze wel de bereidheid om te leren.
ik heb er dus voor gekozen om haar voor mijn paard te laten zorgen.
ze krijgt 1 keer in de week les van mij, waarin zowel zij als het paard elkaar onder begeleiding beter kunnen leren kennen en daarnaast verbeterd haar rijtechniek ziender ogen.
ze kan mijn paard niet verpesten, want zo'n slechte ruiter is ze niet
en het paard heeft voor haar gekozen.
ik kon wel verder op zoek gaan, maar mischien (zeer waarschijnlijk) zou hij de rest niet accepteren en dan had ik nu nog niemand gehad 
en deze constructie bevalt ons beide