Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:28

LUNNAAX schreef:
_nvds schreef:
Dat vindt ik ook vervelend aan bijrijders , het gaat aalleeen maar op het rijden...

pfffff

Waarom heet t anders een 'bijrijdster'

dus je verwacht als bijrijndster dat je paard maar opgezadelt klaar voor je staat en dat je behalve rijden niks meer hoeft te doen?
typische instelling weer... :n
jij zou bij mij dus nooit hoeven komen :n

met mijn bijrijdster gaat het top :))
geef haar elke week een uurtje les, en ze verbeterd ziender ogen.
de pony vind haar ook nog steeds leuk, dus dat scheelt.
al heeft ze wel al een paar keer flink op der donder van mijn kleine draak gehad :+
maar dat hoort er bij :)
zij is ook nog steeds tevreden, dus ik heb eigenlijk niks te klagen :D

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:29

Klinkt goed! :D

Ik ga even mijn pony's aandacht & eten geven .. Ben benieuwd of ik straks reactie heb en wat voor reactie :Y)

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:32

Laat je het hier horen? Ben er benieuwd! :j

Ik lees ook altijd 'trouw' mee als nu-niet-meer-zoekende-verzorgster, en reageer zo af en toe.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:33

germie schreef:
Superwoman, dat klopt. Velen zeggen op L of zelfs M niveau te rijden, maar een B proef officieel winstpuntwaardig starten lukt al niet. Maar ja, dat ligt niet altijd aan de ruiters zelf hoor. De meeste manegepaarden lopen ook geen L of M en dan moet je toch proberen om te wijken of een schouderbinnenwaarts te laten zien. Maar omdat de ruiter niet weet hoe het voelt, het paard het niet doet, tja, dan krijg je over de schouder wegloopacties en dat heet dan wijken. Zeker als maneges ook nog eens standaard een martingaal aan het paard knopen, dan weet de ruiter niet eens hoe een paard aan de teugel gereden dient te worden. Hier kan de ruiter niets aan doen, ligt aan het niveau van maneges en instructeurs.
Maar goed, sommige van die ruiters zijn wel serieus en willen verder. Iemand als Sammy zou ik niet direct weigeren. Ik weet dat zo’n bijrijder mijn paard niet op een hoger niveau zal krijgen, maar een paard verprutsen is ook niet direct aan de orde natuurlijk. Ik heb liever iemand die dan van niets iets probeert op te bouwen dan iemand die al van alles meent te weten en eigenwijs is en niet luistert.

hier wil ik even op reageren :)
ik heb een heel sensibel, heet paard die niet snel iedere ruyiter accepteerd.
mijn bijrijdser accepteerde ze acuut en ondanks dat ze geen topruiter is en er rijtechnisch nog veel aan schort heeft ze wel de bereidheid om te leren.
ik heb er dus voor gekozen om haar voor mijn paard te laten zorgen.
ze krijgt 1 keer in de week les van mij, waarin zowel zij als het paard elkaar onder begeleiding beter kunnen leren kennen en daarnaast verbeterd haar rijtechniek ziender ogen.
ze kan mijn paard niet verpesten, want zo'n slechte ruiter is ze niet :D en het paard heeft voor haar gekozen.
ik kon wel verder op zoek gaan, maar mischien (zeer waarschijnlijk) zou hij de rest niet accepteren en dan had ik nu nog niemand gehad :n
en deze constructie bevalt ons beide :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:38

[***] schreef:
Klinkt goed! :D

Ik ga even mijn pony's aandacht & eten geven .. Ben benieuwd of ik straks reactie heb en wat voor reactie :Y)

absoluut, ben ook heel blij dat ik in een keer raak had, zeker omdat die pony/paard (draak) erg van slag raakt van nieuwe dingen.
wat denk ik ook erg geholpen heeft bij ons is dat ik na 4 keer met haar samen bij hem gewees te zijn, voor 3 weken voor het WK naar Portugal vertrok. daardoor was hij in eens alleen op haar aangewezen. dat heeft de samenwerking wel versnelt zeker omdat de pony nog al aan mij hangt en ik was er nu natuurlijk niet :+

over die advertentie, waar ik inderdaad over val is het zadelmak maken en het NH aanleren.
dan heb ik al nooit zo sel meer vertrouwen in mensen :+

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:51

Als ik al die advertenties van kinderen die zich aanbieden al bijrijdster zo lees heb ik er helemaal geen vertrouwen meer in (14 jaar en dan al een paard zadelmak kunnen maken en NH kunnen leren, en dat met 3 jaar rijervaring). sorry, maar de eerste 14 jarige die dat kan moet ik nog tegen komen. Heb helaas al te veel van dat soort kinderen gezien die onze shetlander niet eens een hoofdstel in kunnen doen.
Heb momenteel 2 advertenties staan voor bijrijders: 1x voor een kruising welsh van 4 jaar en 1x voor een haflinger. Bij de welsh staat duidelijk een max gewicht en een max lengte: helaas krijg ik alleen maar reacties van kinderen die minimaal 15 kg te zwaar zijn en 15 cm te lang. Ik denk dan waarom reageer je dan, het staat er toch niet voor niets bij? En als ze al het juiste gewicht en formaat hebben dan zijn niet bereid te betalen voor de privelessen die ik ze geef. Is het raar dat ik een bijdrage vraag als ze minimaal 2x per week een uur priveles krijgen? En ze de rest van de week mogen komen als ze willen maar niet zonder mijn begeleiding mogen rijden omdat de pony nog jong is (en daardoor de ruitertjes ook)?
Ik hoor het graag.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:58

Alfi2010 schreef:
Als ik al die advertenties van kinderen die zich aanbieden al bijrijdster zo lees heb ik er helemaal geen vertrouwen meer in (14 jaar en dan al een paard zadelmak kunnen maken en NH kunnen leren, en dat met 3 jaar rijervaring). sorry, maar de eerste 14 jarige die dat kan moet ik nog tegen komen. Heb helaas al te veel van dat soort kinderen gezien die onze shetlander niet eens een hoofdstel in kunnen doen.
Heb momenteel 2 advertenties staan voor bijrijders: 1x voor een kruising welsh van 4 jaar en 1x voor een haflinger. Bij de welsh staat duidelijk een max gewicht en een max lengte: helaas krijg ik alleen maar reacties van kinderen die minimaal 15 kg te zwaar zijn en 15 cm te lang. Ik denk dan waarom reageer je dan, het staat er toch niet voor niets bij? En als ze al het juiste gewicht en formaat hebben dan zijn niet bereid te betalen voor de privelessen die ik ze geef. Is het raar dat ik een bijdrage vraag als ze minimaal 2x per week een uur priveles krijgen? En ze de rest van de week mogen komen als ze willen maar niet zonder mijn begeleiding mogen rijden omdat de pony nog jong is (en daardoor de ruitertjes ook)?
Ik hoor het graag.

ik was er een :))
ik was 7 toen ik begon met rijden (dacht ik, kan ookwel een jaartje eerder nog zijn geweest) en 9 toen ik mijn eerste paarden ruitermak maakte :))
maar, wel met een kanttekening, dit deed ik toen absoluut nog onder begeleiding en het scheelt denk ik ook dat ik naast de manege ook bij een handelsstal reed (daar maakte ik ook de pony's ruiter/zadelmak :) ) toen ik 10 was kreeg ik mijn eerste probleem gevalletjes (nog kleine probleem gevalletjes) en mocht ik ook onder begeleiding zadelmak maken en 2 jaar daarna reed ik alles wat binnen kwam en maakte ik alles zelf zadelmak (wel nog steeds onder begeleiding ruitermak) :)) een jaar daarna maakte ik voor het eerst een paard helemaal zelf ruitermak (dus geen begeleiding) en weer 2 jaar daarna kreeg ik door een probleem geval een zwaar ongeluk :+

dus ze bestaan wel...
alleen zijn ze moeilijk te zoeken :))
oh en ik had met 14 jaar natuurlijk al 7 (of 8) jaar rijervaring :))
maar toen ik de eerste pony ruitermak maakte had ik ook pas 2 (of 3) jaar rijervaring :o

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:59

Sylvia_B schreef:
@ superwoman, inderdaad, teveel bedoel ik ook met de rest van de bijdrage, als half uurtje fietsen al te veel wat is dan nog meer snel teveel.

@ dansertje ik vind het nog steeds jammer dat je niet in de buurt woonde....
en zo zijn er wel een paar meer, gelukkig heb ik nu de 2 guppen en mijn bijrijdster, die ook al heeft ze der enkelbanden gescheurd toch komt met fiets en bus en tegen wie ik moet zeggen: " en nu ga je zitten en nee je mag de paddock niet uitmesten." :D

Hihi had t ook leuk bij jou gevonden denk ik :))
Gelukkig gaat t met die kleintjes nogsteeds goed!

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:09

Sammy_xxs schreef:
Oei luna, vind dat je je tog een beetje te opstandig gedraagt, zegt veel over je denkwijze.
Je kan vinden wat je wilt, maar als je een verzorgster bent of wil worden, zou je toch naar de wensen/eisen van de eigenaar moeten luisteren. Tis niet jou paard. Als je dat niet kan moet iets anders zoeken, wAar je al mee bezig bent begrijp ik. Maar dan zijn dit soort post niet echt bevorderend voor jou.

@[***] ik dacht dat je hier als zowel zoekende naar een bijrijdster/verzorgpaard mocht mee praten! Jammer vond het wel gezellig hier :D

Normaal doe ik Gwn wat de eigenaar wilt, maar je weet t hele verhaal niet eens, dus ga daar geen dingen over zeggen !

MoonfightJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:12

LUNNAAX schreef:
Sammy_xxs schreef:
Oei luna, vind dat je je tog een beetje te opstandig gedraagt, zegt veel over je denkwijze.
Je kan vinden wat je wilt, maar als je een verzorgster bent of wil worden, zou je toch naar de wensen/eisen van de eigenaar moeten luisteren. Tis niet jou paard. Als je dat niet kan moet iets anders zoeken, wAar je al mee bezig bent begrijp ik. Maar dan zijn dit soort post niet echt bevorderend voor jou.

@[***] ik dacht dat je hier als zowel zoekende naar een bijrijdster/verzorgpaard mocht mee praten! Jammer vond het wel gezellig hier :D

Normaal doe ik Gwn wat de eigenaar wilt, maar je weet t hele verhaal niet eens, dus ga daar geen dingen over zeggen !

Wat een temperament zeg...

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:13

Waar slaat dat nou weer op

MoonfightJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:15

Je bijt nogal van je af;)

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:16

Ja moet ik alles dan maar goed vinden van wat er word gezegd

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:19

LUNNAAX schreef:
Ja moet ik alles dan maar goed vinden van wat er word gezegd

soms is het beter je mond dicht te houden dan dat je overal tegen aanschopt ;)
daar maak je geen vrienden mee en bovendien moet je ook leren dat mensen je soms goed bedoelde raad geven (ook al komt het soms wat harder over dan bedoelt is). je moet niet alles goed vinden wat er over je gezegd wordt, maar veel dingen de over je gezegd worden kun je meenemen en van leren...

maar je reageert in ieder geval als een typische puber :D

MoonfightJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:20

Het begon met dat wij je probeerde te helpen en tips te geven.
Maar je vatte dit nogal negatief op.
Gister heb ik je gebprobeerd te helpen met je advertentie, maar dat nam je ook niet in dank af.

Door bepaalde dingen die je hebt gezegt, en vooral de manier waarop je het zegt hebben een paar mensen gezet dat je hun paard niet zou mogen verzorgen.
Je kan je het best op een vriendelijke manier opstellen:)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:24

LUNNAAX schreef:
Sammy_xxs schreef:

Goed hoor ik zeg niks :7
maar met deze acties denk ik niet dat je nog een verzorgpaard zal vinden, en al helemaal niet via bokt, want denk dat de mensen die een bijrijdster zoeken, toch even jou geplaatste posten zullen lezen, zou ik wel doen iig :Y)
En denk dat ze dan niet zo gecharmeerd zijn van jou felle reacties

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:26

Waarom word er alleen tegen mij gezegd dt ik fel reageer, lees je ook wat de andere zeggen?

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:27

dat word gezegt omdat je ook fel reageert de mensen hier bedoelde eerst alles goed maar jij wilde daar niks van weten dan gaan ze ook niet meer aardig doen tegen jou

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:29

Mdh: soms heb je mazzel met een verzorgster die bij je paard past ondanks dat ze geen topruiter is. Echter geef je al aan dat je niet verder durfde te kijken omdat het met zo'n paard toch wat lastiger is.

Het zadelmak maken etc bij jonge "verzorgsters", er zijn uitzonderingen maar neem aan dat je viavivia dan ook goed aan een verzorgpony kan komen. Over het algemeen komen de ruiter (jong en oud) die goed kunnen rijden makkelijk aan een bijrijpaard. (zeker op pension zie je dat de goeie bekende zelfs soms nee moeten zeggen.
Die van 14 die zich geweldig vinden met moeilijke pony's etc niet verder dan aanklooien (liefst zonder begeleiding)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:29

Tuurlijk lees ik dat, maar hun reacties zijn niet kort door de bocht en niet zo opstandig, jij gaat nu tegen iedereen in, met een aardige felle toon.
Als je ergens niet mee eens ben, dat kan natuurlijk altijd! Reageer dan niet zo fel, maar probeer gewoon er een nette discussie van te maken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:32

superwoman schreef:
Mdh: soms heb je mazzel met een verzorgster die bij je paard past ondanks dat ze geen topruiter is. Echter geef je al aan dat je niet verder durfde te kijken omdat het met zo'n paard toch wat lastiger is.

Het zadelmak maken etc bij jonge "verzorgsters", er zijn uitzonderingen maar neem aan dat je viavivia dan ook goed aan een verzorgpony kan komen. Over het algemeen komen de ruiter (jong en oud) die goed kunnen rijden makkelijk aan een bijrijpaard. (zeker op pension zie je dat de goeie bekende zelfs soms nee moeten zeggen.
Die van 14 die zich geweldig vinden met moeilijke pony's etc niet verder dan aanklooien (liefst zonder begeleiding)

dat is sowieso een feit, wanneer je een moeilijk paard hebt en je hebt iemand gevonden mag je je echt in je handjes knijpen :o

en met mijn verhaal over het zadelmak maken bedoelde ik ook idd alleen maar te zeggen dat er altijd uitzonderingen zijn, maar eerlijk is eerlijk, ikhad ook een leeftijds grens van 18 hoor :))
(bijrijdster is 17 :') _O-)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:35

Moonfight schreef:
Ik heb juist eerder een gevoel van: neeee dat kan ik niet... denk ik.
Ik zou bijvoorbeeld denk ik wel in staat zijn om een paard interijden/door te rijden.
Maar ergens zou ik mezelf niet zo presenteren, toch een zelfvertrouwensprobleem denk ik :')

Haha,gewoon realistich denk?! Met zo van de toren te blazen ga je irl altijd tegen vallen.....

MoonfightJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:38

superwoman schreef:
Moonfight schreef:
Ik zou bijvoorbeeld denk ik wel in staat zijn om een paard interijden/door te rijden.
Maar ergens zou ik mezelf niet zo presenteren, toch een zelfvertrouwensprobleem denk ik :')

Haha,gewoon realistich denk?! Met zo van de toren te blazen ga je irl altijd tegen vallen.....

Ja klopt, straks hebben mensen te hoge verwachtingen van je.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:43

superwoman schreef:
Moonfight schreef:

Ja maar dat probleem heb ik dus ook, weet niet wat ik allemaal kan, wel wat ik heb gedaan dat vermeld ik dus gewoon.
Ik ga niet zeggen dit kan ik allemaal terwijl hun dan misschien zoiets hebben, nou dat vind ik eigenlijk helemaal niet als ze mij dan zien :Y)
Nou dan sta je ook met je bek vol tanden :P
Daarom wil ik liever kennis maken, en vanuit daaruit zeggen of je wel of niet geschikt bent

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:46

Ik heb 3 super verzorg ponys waar ik 4 x per week met veel plezier naar toe ga en waar ik alles mee mag doen. Alleen soms vind ik het wel jammer dat de eigenaar niet echt veel van paarden weet, ik vind dat je van een eigenaar en verzorgsster beide wat kan leren.