Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:39

DatBenIkNou schreef:
O over het algemeen hebben over pony's die 27/7 buiten staan.

dat wat je zegt klopt niet
het is 24/7 en dan nog, wat is het verschil met een pony wat 24/7 buiten staat en een pony wat 24/7 binnen staat ?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:32

Mindim schreef:
Citaat:
Je kunt namelijk niet zelf 'je ding' bepalen en met het paard van een ander je krijgt als bijrijder ook nooit het gevoel van 'een eigen dier hebben' want het is niet je eigen dier. Wat een bijrijder krijgt is verantwoordelijkheid over het paard van een ander, op de manier van - ,op het moment van - en de beste plek voor - een ander. Ook krijg je verplichtingen want als je bijvoorbeeld hebt afgesproken dat je op maandag, woensdag en vrijdag komt kun je dus nooit meer iets anders hebben, ziek zijn, een dagje weg of op vakantie op die dagen zonder dat je iets moet regelen.

Nooit heb je de verantwoording over het paard van een ander als bijrijder zijnde, op geen enkele manier.

Huh? Hoe? Als je toch afspreekt dat jij op bepaalde dagen de zorg hebt voor het paard heb jij op dat moment toch de verantwoordelijkheid op die dagen of zie ik dat zo verkeerd?

Mindim schreef:
Citaat:
Van sommige berichten gaan mijn nekharen recht overeind, waarom zou je niet superblij zijn met je bijrijder?
Waarom kan een bijrijder niet een paard verbeteren? Niet iedere bijrijder is een penny die graag vlecht en verder niet veel uitvoert (oké soms doe ik dat vlechten nog graag :D ), en niet iedere eigenaar is zoals jij.

Ik kan redenen genoeg noemen, zoals ik al eerder zei, de goeien zijn als een speld in een hooiberg hoor, gratis of niet. De meesten van ons zijn niet altijd even gezegend met de bijrijders.

Uiteraard heb ik het over een bijrijder waar je van op aan kunt. Zou je dan een bijrijder waar je niet tevreden over bent wel aanhouden als ze betaalt? Dan kan ze toch gelijk de deur uit neem ik aan?

goldenarrow

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:48

De eigenaar is altijd eindverantwoordelijke over zijn paard. Dus ook wanneer de bijrijder die dag het paard doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:18

Bello; ah dan had ik het verkeerd begrepen, sorry! :) Vanwege de 'omstandigheden' dacht ik dat namelijk. Maar ben het wel met je eens hoor. Nog altijd beter geen bijrijder, dan eentje waarvan je weet dat het voor gevaarlijke situaties zorgt.

Mijne mag nog niet zomaar naar buiten omdat ik eerst zelf een flink aantal keren met de pony naar buiten wil zijn geweest. Dit omdat ik niet weet hoe ze nu reageert op buiten. Heb met d'r op de veluwe gereden en toen was ze behoorlijk pittig, en morgen ga ik met een stalgenootje naar buiten dus dan kan ik meteen zelf even peilen hoe ze te rijden is buiten. Dit omdat we buiten toch wel een stuk weg hebben en dan is het fijn als ik zelf in ieder geval weet hoe die pony nu reageert voordat ik een ander erop laat :+ Ze is wel verkeersmak en bomproof hoor buiten, maar ik weet natuurlijk niet wat ze doet bij 100 wielrenners, een stel pushende motorrijders of auto's achter d'r kont. Maar dit heb ik dan ook uitgelegd, zoiets heeft tijd nodig.

Bij ons staan ze nu ook 24/7 maar in de periode van wennen aan het gras deed de stalhouder ze buiten zetten voor me omdat de mijne met zijn vrouw d'r merrie op de wei stond. En zijn dochtertje vind mijn pony erg lief dus die hielp dan heel stoer mee met het binnen en buiten zetten en dan liep ze met m'n pony naar de wei. Echt heel schattig en m'n pony zet dan ook geen stap verkeerd, dus dat wil ik ook graag zo houden. Want inderdaad, mijn pony is ook echt m'n kind voor me en als ze ook maar 1 schrammetje heeft sta ik al zowat te hyperventileren :') Tis m'n beebie, don't touch it >:]

Daarom is het voor mij ook meer; is er een bijrijdster dan is het leuk, maar als die er niet is, slaap ik er ook niet minder om. Pony wordt toch wel gereden door mij sowieso, en tja in het ergste geval heeft ze een dagje extra stil, gaat niemand dood aan :+
Maar inderdaad, of m'n bijrijdster nou betaalt of niet, verantwoordelijk dienen ze allemaal te zijn hoor.

En om even op de vraag van een ander te reageren (voor mijn beurt want hij was niet naar mij bedoeld geloof ik maar toch), nee, een bijrijdster die wel betaalt maar die niet naar behoren met m'n pony omgaat of afspraken niet nakomt, die ga ik zeker niet aanhouden omdat ze betaalt. Als het niet goed gaat tussen haar en de pony, of tussen haar en mij, dan krijgt ze de optie om d'r geld terug te krijgen van de rest van de maand en dan op te stappen of om zelf d'r spullen te pakken en weg te wezen. Bijrijdster kan er immers ook ten alle tijden onderuit, maar dat wil niet zeggen dat de eigenaar dat dus niet kan. Al betaalt ze 100 euro per maand, als het niet klikt en niet werkt, dan houdt het snel op hoor, dat werkt niet. Het moet voor iedereen leuk blijven, voor haar, voor mij, en voor de pony. En als ik er niet happy mee ben, raakt zij er snel genoeg ook niet happy mee, en de pony raakt daar dan de dupe van. Daarom ben ik denk ik ook een control freak die veel contact houdt met m'n bijrijdster, na het rijden wil ik altijd even weten hoe het gegaan is en of er nog bijzondere dingen zijn voorgevallen. Stukje control freak en stukje informatie zodat ik weet waar ik aan toe ben de dag daarna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:26

Lisitano schreef:
Huh? Hoe? Als je toch afspreekt dat jij op bepaalde dagen de zorg hebt voor het paard heb jij op dat moment toch de verantwoordelijkheid op die dagen of zie ik dat zo verkeerd?

Uiteraard heb ik het over een bijrijder waar je van op aan kunt. Zou je dan een bijrijder waar je niet tevreden over bent wel aanhouden als ze betaalt? Dan kan ze toch gelijk de deur uit neem ik aan?

Je bent als eigenaar altijd verantwoordelijk voor je dier, ook als een ander persoon met dat paard bezig is.

Een bijrijder waar ik niet tevreden over ben, gaat sowieso, betalend of niet. Ik neem geen bijrijder om het geld namelijk. Ik kan mijn paarden prima zelf betalen en doe dat dan ook al jaren.
Maar een fijne bijrijder vinden, is erg moeilijk.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:38

Je als bijrijdster verantwoordelijk voelen voor het welzijn van een ander zijn paard op JOUW dag is toch prettig als eigenaar zijnde? In ieder geval iemand die het serieus neemt.
Dat het niet hoeft is vers 2.

Ach, ik denk dat we hier eindeloos over kunnen discussiëren. Het is maar net wat voor persoon je treft, welke ervaringen diegene heeft en aan de hand van wat je van elkaar wilt maak je afspraken denk ik. Dat is per persoon altijd verschillend, altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:40

Lisitano schreef:
Je als bijrijdster verantwoordelijk voelen voor het welzijn van een ander zijn paard op JOUW dag is toch prettig als eigenaar zijnde? In ieder geval iemand die het serieus neemt.

Ach, ik denk dat we hier eindeloos over kunnen discussiëren. Het is maar net wat voor persoon je treft, welke ervaringen diegene heeft en aan de hand van wat je van elkaar wilt maak je afspraken denk ik. Dat is per persoon altijd verschillend, altijd.

Kijk het is altijd fijn wanneer iemand verantwoordelijk met je spullen om gaat, zekers. Maar dat is iets heel anders dan dat men de verantwoording draagt over je paard. Want dat doet een bijrijder nu eenmaal niet. Maar dat men netjes met je paard omgaat en je tuig en dergelijke, dat is zeker prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:44

Mindim schreef:
Lisitano schreef:

Kijk het is altijd fijn wanneer iemand verantwoordelijk met je spullen om gaat, zekers. Maar dat is iets heel anders dan dat men de verantwoording draagt over je paard. Want dat doet een bijrijder nu eenmaal niet. Maar dat men netjes met je paard omgaat en je tuig en dergelijke, dat is zeker prettig.

Ik vind dat niet alleen prettig maar ook vanzelfsprekend. Als een bijrijdster niet netjes met m'n spullen of met m'n paard omgaat, ben je weg, simple as that. En ik ben echt geen miep die naar ieder krasje kijkt, maar ik m'n nieuwe halster mag bijvoorbeeld niet op de wei komen te liggen en is alleen voor te poetsen. Maar zelfs dat heb ik duidelijk aangegeven :')

Maar lijkt mij vanzelfsprekend dat een bijrijdster netjes en verantwoordelijk met je paard en bijbehorende spullen omgaat, anders komen ze hier niet in de buurt hoor :) En denk bij weinig andere mensen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-13 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:45

Ik kijk ook af en toe rond naar een verzorgpaard, en zie ook dat er soms wel heel veel wordt gevraagd. Toch zie ik juist ook verzorgpaarden waarbij je niks hoeft te betalen. Het ligt denk ik veel aan de eigenaar :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:48

Ik heb het dus over een ander soort verantwoordelijkheid.
Als je als bijrijdster je verantwoordelijk voelt voor het welzijn, dat diegene dat wettelijk niet is snap ik.
Jij spreekt met iemand af dat diegene voor je paard zorgt op dagen dat jij niet hoeft te komen. Dan is diegene dus die dag toch verantwoordelijk voor een schone stal (afhankelijk van pension) en dat het paard zijn aandacht en eventuele beweging krijgt? Of zie ik dat zo verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:49

Dat ligt ook dus maar net aan de afspraken die gemaakt zijn :)
Niet iedere bijrijdster hoeft uit te mesten en los te gooien et cetera, en niet iedere eigenaar blijft die dag weg.
Dus het paard is niet in alle gevallen compleet afhankelijk van de bijrijdster :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:54

Lisitano schreef:
Ik heb het dus over een ander soort verantwoordelijkheid.
Als je als bijrijdster je verantwoordelijk voelt voor het welzijn, dat diegene dat wettelijk niet is snap ik.
Jij spreekt met iemand af dat diegene voor je paard zorgt op dagen dat jij niet hoeft te komen. Dan is diegene dus die dag toch verantwoordelijk voor een schone stal (afhankelijk van pension) en dat het paard zijn aandacht en eventuele beweging krijgt? Of zie ik dat zo verkeerd?

Maar zoals je het hier brengt kan je het heel anders uitleggen :)
Citaat:

Je hebt niet de verantwoordelijkheid, maar je voelt je verantwoordelijk, top.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:54

Daar heb je een punt.
Het punt wat een ander eerder noemde dat je in geen enkel geval als bijrijder verantwoordelijk bent voor een ander zijn paard vind ik onzin. Als jij afspreekt dat jij op een aantal dagen in de week de zorgt overneemt voor zijn/haar paard ben jij op dat moment op die dagen verantwoordelijk voor de zorg van het betreffende paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:57

Dat is ook wel zo. Als je afspraken maakt, dien je ze na te komen. Lukt dat je niet, dan is een belletje of een appje of wat je dan ook hebt afgesproken met de eigenaar, ook een vorm van je verantwoording nakomen :) Heeft het paard niks aan maar de eigenaar wel!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:58

sallandval schreef:
Overigens las ik laatst een onderzoek waardoor ik moest denken aan dit topic. Kinderopvangcentrales waren het zo beu dat ouders hun kroost te laat op kwamen halen dat ze een vergoeding gingen vragen voor te laat komen. Het gevolg was dat de ouders nog vaker en later kwamen "want ze betaalden er toch voor?". Ik denk dat het een illusie is dat je betere bijrijders krijgt door ze te laten betalen.

Dat kan jouw ervaring zijn, mijn ervaring is anders.

En bijrijders geven veel op? Kom op zeg, nu laat je het wel héél erg klinken als een opoffering :D. De bijrijders bieden zich bij ons met bosjes aan. Ik heb er twee (voor mijn rijpaarden, voor mijn shet heb ik destijds zelf een advertentie gezet) die zélf een briefje hebben opgehangen, heb ik nada, noppes voor hoeven doen. Van tevoren hele duidelijke afspraken gemaakt en de bijdrage vermeld. Nog nooit een probleem geweest.

Ze mogen bij mij, bij wijze van, voor iedere poep en scheet afbellen of niet rijden als ze daar geen zin in hebben. Ik heb nog nooit een dag niet willen ruilen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:59

Lisitano schreef:
Daar heb je een punt.
Het punt wat een ander eerder noemde dat je in geen enkel geval als bijrijder verantwoordelijk bent voor een ander zijn paard vind ik onzin. Als jij afspreekt dat jij op een aantal dagen in de week de zorgt overneemt voor zijn/haar paard ben jij op dat moment op die dagen verantwoordelijk voor de zorg van het betreffende paard.

Dat is waar, maar je bent dan verantwoordelijk voor de zorg die je op dat moment het paard geeft. Maar je bent nooit verantwoordelijk voor het paard, in geen enkel geval bijna. Dat wanneer jij op mijn paard zou rijden in de bak en het paard bokt jou eraf in een jolige bui en jij valt er af en moet naar het ziekenhuis, dan moet mijn verzekering dat betalen. Als mijn paard een deuk trapt in je auto, moet ik dat betalen, ook al was ik er niet op dat moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:01

Sees schreef:
sallandval schreef:
Overigens las ik laatst een onderzoek waardoor ik moest denken aan dit topic. Kinderopvangcentrales waren het zo beu dat ouders hun kroost te laat op kwamen halen dat ze een vergoeding gingen vragen voor te laat komen. Het gevolg was dat de ouders nog vaker en later kwamen "want ze betaalden er toch voor?". Ik denk dat het een illusie is dat je betere bijrijders krijgt door ze te laten betalen.

Dat kan jouw ervaring zijn, mijn ervaring is anders.

En bijrijders geven veel op? Kom op zeg, nu laat je het wel héél erg klinken als een opoffering :D. De bijrijders bieden zich bij ons met bosjes aan. Ik heb er twee (voor mijn rijpaarden, voor mijn shet heb ik destijds zelf een advertentie gezet) die zélf een briefje hebben opgehangen, heb ik nada, noppes voor hoeven doen. Van tevoren hele duidelijke afspraken gemaakt en de bijdrage vermeld. Nog nooit een probleem geweest.

Ze mogen bij mij, bij wijze van, voor iedere poep en scheet afbellen of niet rijden als ze daar geen zin in hebben. Ik heb nog nooit een dag niet willen ruilen!

Hier staan ze ook met regelmaat aan de deur hoor :D
En inderdaad, om iedere poep en scheet mogen ze hier afbellen, maar bel dan wel even af en kom niet gewoon niet opdagen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:02

Ik heb overigens ook bijgereden en heb nu eigen paarden. Ik kan je wel vertellen dat móchten mijn paarden er ooit niet meer zijn (klopt als een idioot af :o ) ik eerlijk gezegd denk dat ik weer bij ga rijden: heerlijk!!! Niet die zorgen, verantwoordelijkheid, verantwoording tov iedereen waarmee je wéér niet af kunt spreken vanwege de paarden, geen kapitalen die je per maand kwijt bent. Gewoon bijdrage betalen, paard van stal plukken, rijden, goed verzorgen en :evaw: .

Echt waar het lijkt me: _/-\o_

(en nee ik wil mijn paarden voor geen goud kwijt en ik hoop ook echt dat ze 100 worden)
Laatst bijgewerkt door Sees op 08-08-13 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:06

Nou ik niet hoor Sees. Ik kan er slecht tegen als imo belabberd omgegaan wordt met een paard, ik dan daar geen controle over heb. Ik heb het nu ook op de pensionstal, als ik ze bij huis had, deed ik de dingen toch iets anders. Volledige controle over het welzijn van dieren waar je mee bezig bent, zijn voor mij wel heel belangrijk. Ik kan de zorg over mijn dieren dan ook maar moeilijk uit handen geven. Een bijrijder moet imo ook van paarden houden, niet alleen van het rijden erop.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:46

Mindim, ja tuurlijk is het wel zo netjes als ze afbellen :j.

Ik snap gewoon niet wat voor verschrikkelijke bijrijders en eigenaren 'jullie' getroffen hebben :o. Bij mij waren beide bijrijders een schot in de roos en ik volgens mij voor hun ook anders waren ze er na 2 jaar niet nog steeds en zouden ze niet op mijn bruiloft komen denk ik :D.

Mindim, ik heb een stal gevonden waar je 90% zelf mag bepalen/doen (wanneer omweiden, op wat voor manier en naar welk land, hoeveel en welk voer, hoeveel stro/kuil, wanneer bijvoeren op het land, hoe laat naar binnen, hoe laat naar buiten, verzin het maar). Ik ga hier ook nooit meer weg ;). Uiteráárd heeft eigen paarden voordelen, écht ik snap ze. Ik wil mijn schatjes NOOIT meer kwijt. Maarrr, ik zie ook absoluut de voordelen van het zijn van bijrijder. Ik zou nooit gaan bijrijden bij iemand waarvan in vind dat hij/zij zijn paard niet goed behandeld. Een klik met het paard is belangrijk maar met de eigenaar minstens zo belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:49

Ik heb een aantal gehad.
Een die liever knuffelde dan reed en zeer onregelmatig kwam, dan 3 keer per week en dan 3 weken niet en dan liever in de wei zat, dan iets met het paard te doen.
Iemand die helemaal vol er van was, om drie weken later kwam melden dat het toch te druk was.
Dan iemand die met het bit achterste voren longeerde bewust, die mijn zeer looplustig paard zodanig met sporen heeft bewerkt, dat het paard er uit wanhoop bij is gaan liggen. Allemaal als ik er niet ben vanzelf. Paard was zo enorm schuw geworden, terwijl het een knuffeldier was. Ik heb hem al van kleins af aan. Nu is het weer een kroelkont hoor :D
En nog iemand die toch voor haar andere verzorgpaard koos.
Dan hebben we hier op stal nog meiden van 16 gehad, die er een hangplek van maakten en waar het paard een beetje bij stond te kijken. Zeer onvoorzichtig met het tuig, met het zadel dicht langs het kozijn van de deur, zadel blijft haken en is kapot, paard in paniek. Dan laat men een nichtje van 8 met een jong paard lopen, die loopt te stuiteren. Sms belangrijker vinden dan wat de dierenarts tegen je verteld. Stroomdraden laten slingeren, in elk geval om gek van te worden :D

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:56

chelle_dora schreef:
Bello; ah dan had ik het verkeerd begrepen, sorry! :) Vanwege de 'omstandigheden' dacht ik dat namelijk. Maar ben het wel met je eens hoor. Nog altijd beter geen bijrijder, dan eentje waarvan je weet dat het voor gevaarlijke situaties zorgt.

Mijne mag nog niet zomaar naar buiten omdat ik eerst zelf een flink aantal keren met de pony naar buiten wil zijn geweest. Dit omdat ik niet weet hoe ze nu reageert op buiten. Heb met d'r op de veluwe gereden en toen was ze behoorlijk pittig, en morgen ga ik met een stalgenootje naar buiten dus dan kan ik meteen zelf even peilen hoe ze te rijden is buiten. Dit omdat we buiten toch wel een stuk weg hebben en dan is het fijn als ik zelf in ieder geval weet hoe die pony nu reageert voordat ik een ander erop laat :+ Ze is wel verkeersmak en bomproof hoor buiten, maar ik weet natuurlijk niet wat ze doet bij 100 wielrenners, een stel pushende motorrijders of auto's achter d'r kont. Maar dit heb ik dan ook uitgelegd, zoiets heeft tijd nodig.

Bij ons staan ze nu ook 24/7 maar in de periode van wennen aan het gras deed de stalhouder ze buiten zetten voor me omdat de mijne met zijn vrouw d'r merrie op de wei stond. En zijn dochtertje vind mijn pony erg lief dus die hielp dan heel stoer mee met het binnen en buiten zetten en dan liep ze met m'n pony naar de wei. Echt heel schattig en m'n pony zet dan ook geen stap verkeerd, dus dat wil ik ook graag zo houden. Want inderdaad, mijn pony is ook echt m'n kind voor me en als ze ook maar 1 schrammetje heeft sta ik al zowat te hyperventileren :') Tis m'n beebie, don't touch it >:]

Daarom is het voor mij ook meer; is er een bijrijdster dan is het leuk, maar als die er niet is, slaap ik er ook niet minder om. Pony wordt toch wel gereden door mij sowieso, en tja in het ergste geval heeft ze een dagje extra stil, gaat niemand dood aan :+
Maar inderdaad, of m'n bijrijdster nou betaalt of niet, verantwoordelijk dienen ze allemaal te zijn hoor.

En om even op de vraag van een ander te reageren (voor mijn beurt want hij was niet naar mij bedoeld geloof ik maar toch), nee, een bijrijdster die wel betaalt maar die niet naar behoren met m'n pony omgaat of afspraken niet nakomt, die ga ik zeker niet aanhouden omdat ze betaalt. Als het niet goed gaat tussen haar en de pony, of tussen haar en mij, dan krijgt ze de optie om d'r geld terug te krijgen van de rest van de maand en dan op te stappen of om zelf d'r spullen te pakken en weg te wezen. Bijrijdster kan er immers ook ten alle tijden onderuit, maar dat wil niet zeggen dat de eigenaar dat dus niet kan. Al betaalt ze 100 euro per maand, als het niet klikt en niet werkt, dan houdt het snel op hoor, dat werkt niet. Het moet voor iedereen leuk blijven, voor haar, voor mij, en voor de pony. En als ik er niet happy mee ben, raakt zij er snel genoeg ook niet happy mee, en de pony raakt daar dan de dupe van. Daarom ben ik denk ik ook een control freak die veel contact houdt met m'n bijrijdster, na het rijden wil ik altijd even weten hoe het gegaan is en of er nog bijzondere dingen zijn voorgevallen. Stukje control freak en stukje informatie zodat ik weet waar ik aan toe ben de dag daarna.

ik weet dat die van mij braaf is buiten, rijd hem wel altijd met een slof eraan en de bijrijder is er bekend mee.
nee, echt bang ben ik niet dat er wat gebeurd. heb veel vertrouwen in mijn pony haha
en de bijrijder heeft ervaring met hengsten, dus ik maak me niet dik :) en geloof me, ik heb niet snel ergens vertrouwen in haha
vanuit jouw snap ik het ook echt wel, het is inderdaad wel zo fijn om te weten wat je paardje doet.
ik zou het ook echt niet kunnen accepteren dat er wat zou gebeuren, terwijl ik het had kunnen verkomen.
maar bom proef of niet, het blijft een vluchtdier en als het paard vlucht vlucht die.
ik weet dat die van mij zich kan laten zien/showen als die langs een weide loopt. maar laatst liep ik langs een weide en toen liep hij er als een mak lammetje langs,,, op hol slaan doet hij echter nooit en daar durf ik mijn hand voor door het vuur houden.
hij kan wel aan de kant springen, maar ach liever dat dan er vandoor gaan en niet meer trg kunnen krijgen.

en inderdaad, ik lig er ook niet wakker van als ik geen bijrijder heb. dan heb ik nog liever dat mijn pony minder aandacht krijgt dan slechte aandacht!

kijk het kan altijd voorkomen dat je pony net op dat moment wel iets 'overkomt' zich gestoten aan zijn kogel of in het hek blijven zitten of wat dan ook. dan nog zou ik kijken naar het totaal plaatje, wat heeft de bijrijder er aan gedaan om het weer 'goed' te maken.

ook snap ik best dat je het karakter van je pony zo wilt houden, zodat er kleine kinderen mee kunnen blijven wandelen en terecht.
dat zou met die van mij ook wel kunnen.( zonder merries in de buurt), zo'n kleintje weet tenslotte niet hoe die moet reageren als een hengst begint te hinniken etc.

maar voor mij hoeft dat niet, ik heb lekker mijn eigen weitje en hoef met niemand rekening te houden heerlijk

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:45

bello2005 schreef:
DatBenIkNou schreef:
O over het algemeen hebben over pony's die 27/7 buiten staan.

dat wat je zegt klopt niet
het is 24/7 en dan nog, wat is het verschil met een pony wat 24/7 buiten staat en een pony wat 24/7 binnen staat ?

Excuses voor het typefoutje, lijkt me dat het voor iedereen wel duidelijk was dat ik 24/7 bedoelde?
Gelukkig zit er er ook nog heel veel middenweg tussen 24/7 buiten of 24/7 binnen al lijkt me dat laatste niet vaak voorkomen gelukkig.
De kosten van een pony op het land zonder verdere facilteiten en waarbij je alles zelf moet doen verder, zijn veel lager dan bij een pensionstalling met luxere mogelijkheden. Ik heb zelf aan beiden kanten gestaan en ben altijd bereid geweest om te betalen voor een fijn paard tot mijn beschikking, naar gelang de mogelijkheden. De bijdrage die ik toen betaalde voor een E pony bij een eenvoudige doe het zelf stal waar ik alleen buitenritjes mee kon maken was echter veel lager dan van een KWPN sportpaard op een 4**** manege waar ook 3 lessen in de week bij zaten. Dat lijkt me toch een logische verhouding?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:56

salamaleque schreef:
DatBenIkNou schreef:
Wat een onzin. Ik kom er graag voor uit dat ik ook zo'n verwende ben die wat luxe waardeerd. Heb een binnenbak en zou die niet willen missen. Jammer dat jij zo'n slechte ervaring hebt met bijrijders. Bij ons op stal hoeven er niet eens advertenties geplaatst te worden voor leuke en trouwe bijrijders die ook nog graag een bijdrage willen betalen. Die zijn dolblij met een leuk sportpaard voor een paar dagen per week waar ze mee kunnen groeien en leren!

Ik ben benieuwd op welke stal ik deze trouwe bijrijders kan vinden ;) zoek er nog een in jouw regio en kom er graag mee in contact!

@salamaleque
Misschien is het ook stalafhankelijk? Zoek je nog iemand op dit moment? Want toevallig weet ik een hele goeie waarvan haar bijrijdpaard net verkocht is op stal, maar weet niet zeker of zij nog op zoek omdat zij erg verdrietig was over de gang van zaken. Anders kan je me even PB-en.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:01

Omdat dat paard werd verkocht of op de manier waarop het paard is verkocht?