Ieder zijn mening

Ik blijf er bij... Veel geld betalen aan manegelessen, geen geld genoeg voor eigen paard, dan moet het bijrijdpaard gratis zijn.... Die gene dat dit bedacht heeft heeft dikke onzin verteld en wijsgemaakt.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
chelle_dora schreef:bello2005 schreef:nee vind ik niet, want je bied je paard zelf aan, dus vind dan niet dat je er geld voor moet vragen maar dat is gelukkig bij iedereen anders
Nouja, zal ik dan terug gaan naar de verkopers van mijn pony? Want zij boden de pony aan, dus vind ik niet dat ik ervoor hoef te betalen.
Of een pony leasen op de manege. Ze bieden de mogelijkheid ertoe aan, dus moeten ze die maar gratis geven.
Mijn vraag is nu dus ook, heb je op het moment zelf een bijrijdpaard? Of heb je zelf een paard gehad? Weet je wat erbij komt kijken? En dan heb ik het niet alleen over de tijd 7 dagen in de week, en ook niet alleen over de stallingskosten.
Sees schreef:Bello2005, ben jij er eentje van de lusten maar niet de lasten? Zo kom je namelijk op mij oversorry. Een privépaard IS in veel gevallen ook fijner, waarom er dan niet voor betalen?
mohica schreef:Je verschiet er duidelijk van!! Maar dat is de realiteitEr zijn zat mensen die die voor paard en accomodatie kiezen... Accomodatie heeft ieder zijn eigen ideaal beeld
En voor het paard... Ja voor het paard eigenlijk ook.
Ieder zijn mening![]()
Ik blijf er bij... Veel geld betalen aan manegelessen, geen geld genoeg voor eigen paard, dan moet het bijrijdpaard gratis zijn.... Die gene dat dit bedacht heeft heeft dikke onzin verteld en wijsgemaakt.
Citaat:Tuurlijk, en dat doen ze dan ook. Mensen betalen duur voor een stal omdat het -voor hen- de beste optie is; beste faciliteiten en/of dicht bij huis. Maar de bijrijder kiest niets, die moet het gewoon doen met wat er is. Zou jij een paar honderd euro betalen voor een stal waar je niets aan te kiezen hebt? Ik niet.
Citaat:Maar ik vind dan weer dat het eigenaren zou sieren als ze niet zo hoog van de toren zouden blazen dat hun paard zo geweldig is dat mensen dankbaar hun knip mogen trekken om er op te mogen rijden. Als de eigenaars nou eens zouden waarderen wat een goede bijrijder doet (namelijk tijd, aandacht en energie investeren in jóuw bezit) dan zouden ze veel makkelijker een bijrijder kunnen vinden. want op dit moment zijn er meer paarden dan bijrijders en worden er dan ook veel meer bijrijders/verzorgers gezocht dan -paarden!
Citaat:Je kunt namelijk niet zelf 'je ding' bepalen en met het paard van een ander je krijgt als bijrijder ook nooit het gevoel van 'een eigen dier hebben' want het is niet je eigen dier. Wat een bijrijder krijgt is verantwoordelijkheid over het paard van een ander, op de manier van - ,op het moment van - en de beste plek voor - een ander. Ook krijg je verplichtingen want als je bijvoorbeeld hebt afgesproken dat je op maandag, woensdag en vrijdag komt kun je dus nooit meer iets anders hebben, ziek zijn, een dagje weg of op vakantie op die dagen zonder dat je iets moet regelen.
Citaat:Van sommige berichten gaan mijn nekharen recht overeind, waarom zou je niet superblij zijn met je bijrijder?
Waarom kan een bijrijder niet een paard verbeteren? Niet iedere bijrijder is een penny die graag vlecht en verder niet veel uitvoert (oké soms doe ik dat vlechten nog graag), en niet iedere eigenaar is zoals jij.
Citaat:Ik heb nu zelf paarden en ik begrijp nú pas hoe onmetelijk veel fijner het is dan een bijrijdpaard! Maar veel eigenaren vergeten hoe rot de positie van een bijrijder vaak is (niet zonder paarden kunnen maar ook het geld niet hebben voor een eigen) of ze hebben het nooit meegemaakt. Nu ik eigen paarden heb merk ik pas hoe anders het is dat het gewoon kan op mijn eigen manier, op de voor mij handigste stal, op mijn eigen momenten van de dag met de door mij uitgezochte spulletjes en als ik even geen zin hebt gewoon lekker even snel het nodige doen.
Lianne86 schreef:Ja, het is ook onderzocht dat betalen juist minder trouw maakt, want het maakt niet uit, er staat al een vergoeding tegenover, dus is het "minder" belangrijk...
chelle_dora schreef:bello2005 schreef:nee, ik wil daarmee zeggen dat als je niet op een pensionstalling staat je niet de baas kunt opbellen om je paard buiten te zetten;)
Wil ik je even uit de droom halen, niet iedere pensionstal heeft die 'luxe'. En om je uit nog een droom te helpen, ik heb zelf nog nooit mijn stalhouder op hoeven bellen om te vragen of hij mijn pony buiten wilde zetten omdat ik zelf namelijk wel iedere dag op stal bent, wat dus het hele 'de eigenaar heeft geen tijd voor zijn paard' argument al weghaalt
En ja, zijn verschillende redenen. Maar waarom gaat een bijrijdster er automatisch van uit dat de eigenaar geen tijd of geen geld heeft?
Sees schreef:Bello en Horselove, ik niet. Waarom? De kosten blijven hetzelfde? Wat doet het er dan toe waaróm iemand een bijrijder wil?
Mindim schreef:Goede bijrijders zijn erg moeilijk te vinden hoor, dat is het euvel denk ik, ik denk dat velen te maken krijgen met de minder goede bijrijders.
En tuurlijk vinden mensen hun eigen paard geweldig, jij niet dan?
Citaat:Ik heb ook bijgereden hoor, lang ook. Ik heb nu zelf paarden. Ga er niet bij voorbaat van uit dat veel eigenaren van nu vroeger zelf niet hebben bijgereden, jijzelf toch ook, aan dit voorbeeld te lezen.
Een bijdrage in kosten vind ik helemaal niet raar, zekers als je op een fatsoenlijk beleerd paard rijdt en rijden vooral bestaat uit beweging geven en niet zo zeer uit het verbeteren. Ook wanneer een paard volpension staat en je verder geen klussen hoeft te doen.
Ik heb er weer aan zitten te denken om een bijrijder voor 1 dag in de week te nemen. Paard wordt nu 3 maal per week gereden en staat verder gewoon buiten. Het paard vindt het rijden super en staat ook altijd braaf bij het hek te wachten. Voor hem zou een keertje in de week leuk zijn, maar om de beweging hoeft het niet. Verder is het maar gedoe, omdat qua formaat ruiter ik eisen heb, vanwege mijn zadel, ik mijn paard erg op zit rijd, met erg lichte hulpen en ook niet te veel in zijn mond wil zitten. Al met al een hele lijstVerder heb ik mijn tuig thuis en laat ik de eerste tijd iemand niet alleen, dus maw ik schiet er geen bal mee op. Dus ik begin er niet weer aan, ook omdat ik nog niet heb mee gemaakt dat men consequent blijft komen. En ik ben echt niet moeilijk, heb je iets anders, prima, maar geef het even aan van te voren. Maar alles is teveel moeite schijnt het, jammer hoor.
Mindim schreef:Ik vind het sowieso al niet hoopgevend, dat men zich moet motiveren om te komen. Laat maar dan, zou ik zeggen.
renee16 schreef:juliedo24 schreef:ik verzorg(de) alleen gratis... maar die pony's staan dan ook gratis in de wei. als je een pony verzorgt die op een pensionstal staat rijd, snap ik wel dat je een beetje meebetaalt maar dat ligt wel aan hoe veel tijd je er aan besteed en wat je met de pony/het paard mag, vind ik. sorry, beetje lange zin
Gratis op de wei klopt niet helemaal..
De wei zal betaald moeten worden. En ook ziektekosten, hoefsmid, extra eten etc.
Niemand heeft gratis een eigen paard.
maar het scheelt zeker heel veel geld !
sallandval schreef:Als ik zo hoor hoe je over het hebben van een bijrijder denkt (gedoe, niet nodig, eisen) dan vraag ik me af waarom je er dan überhaupt aan zou denken? Als ik jouw eisenlijst zo zie denk ik ook niet dat een bijrijder daar makkelijk aan zou kunnen voldoen. Dat iemand niet aan hoge eisen kan voldoen wil echter niet per definitie zeggen dat het onbetrouwbare mensen zijn of slechte ruiters.
Overigens ga ik er helemaal niet bij voorbaat van uit, maar ik kan wel aan sommige reacties van mensen merken dat ze nooit hebben bijgereden en denken dat het alleen maar lusten zijn, zo zie ik dat echter niet.
goldenarrow schreef:Mindim schreef:Ik vind het sowieso al niet hoopgevend, dat men zich moet motiveren om te komen. Laat maar dan, zou ik zeggen.
Dus jij hebt ALTIJD zin om naar je paard te gaan? Ook als je er een enorm drukke werkdag op hebt zitten, of enige andere reden?
Ik heb niet altijd zin om te gaan, maar als ik er eenmaal ben vermaak ik me wel altijd, of ik nu rijd of niet.
Scheelt wel dat ik helemaal zelf mag bepalen wat ik met mijn bijrijdpaard doe die dag. Hoef eigenlijk geen verantwoording af te leggen, al doe ik dat vaak wel.
Lianne86 schreef:Ik kan het zo snel niet vinden... Heb het dacht ik ooit gelezen op nu.nl... maar zit nu te twijfelen (en op inzet/motivatie versus betalingen googlen, is een beetje te)
Maar ik denk niet dat er standaard een directe link ligt tussen betalen en motivatie...
Kijk naar een sportschool: sommige voelen zich VERPLICHT om 1x te gaan, omdat ze er voor betalen (zet dit even om in verzorgster... leuk als ze zich verplicht voelt omdat ze betaald...), andere hebben zoiets van "ik betaal zodat ik kan gaan wanneer ik wil..." En weer een ander gaat zo vaak die kan omdat ie het leuk vind.... Maar betalen zegt dus niet altijd iets
DatBenIkNou schreef:Wat een onzin. Ik kom er graag voor uit dat ik ook zo'n verwende ben die wat luxe waardeerd. Heb een binnenbak en zou die niet willen missen. Jammer dat jij zo'n slechte ervaring hebt met bijrijders. Bij ons op stal hoeven er niet eens advertenties geplaatst te worden voor leuke en trouwe bijrijders die ook nog graag een bijdrage willen betalen. Die zijn dolblij met een leuk sportpaard voor een paar dagen per week waar ze mee kunnen groeien en leren!
chelle_dora schreef:Bello, jij hebt duidelijk dus een bijrijdster wegens 'omstandigheden'. Ligt toch wat anders in elkaar dan aaaaalle tijd en ruimte ervoor te hebben, ik snap dat je dan inderdaad staat te springen om iemand en dat het dan even niet uitmaakt.
Even terugkomend op het 'eigenaren hebben eisen', ja als eigenaar mag je toch zeker wel eisen hebben aan wie je op je paard laat? Sorry hoor maar ik laat niet de eerste beste kneus op die pony rijden als je het niet heel erg vind. Ook een Natural Horsemanship penny die net om het hoekje komt kijken, hoeven bij mij niet in de buurt te komen. En dan ben ik echt geen eigenaresse waar je niks van mag, en die 'eisen' stelt, maar ik stel die 'eisen' om te voorkomen dat er gevaarlijke situaties voordoen met die pony. Zo mag een bijrijdster van mij niet zonder begeleiding naar buiten/naar les op een ander terrein/crossen omdat ik vind dat zoiets onder begeleiding moet gebeuren, zeker de eerste paar keren naar buiten ben ik daarbij. Ben ik dan veeleisend of zorg ik ervoor dat er geen rare situaties komen?
evenals vrijheidsdressuur. Kan, mag allemaal. maar ze mag nooit leren zitten, liggen, of steigeren op commando. Simpelweg omdat er hier op stal ook wel eens een meisje van 4 met die pony loopt. Zou het mezelf (en haar) nooit vergeven als blijkt dat het meisje dan per ongeluk het steigercommando geeft waardoor die pony ineens een opsodemieter geeft. Vind dat zelf ook helemaal niet fijn, ik leer het haar niet voor niks niet dus kan het ook niet waarderen als een bijrijdster ineens die knopjes erop zet. Heeft niks te maken met onredelijke eisen, maar met veiligheid![]()
En om even terug te komen op het moeder-verhaal; ik mocht echt niet meer omdat ik haar dochter was hoor. Ook ik had andere visies en ik had ook dingen die ik graag wilde doen met het paard, maar dat mocht ook niet, ik mocht net zo veel als ieder ander die erop wilde bijrijden. Heeft niks te maken met moeder-dochter hoor, ook voor mij waren de regels net zo als die van een ander. Ik moest me ook verantwoorden en ook ik moest m'n afspraken nakomen, en anders met een verdomd goede reden komen waarom ik die dag niet kon hoor. En dat heb ik ook ervaren met de paarden van anderen, ongeacht hoe goed je ze kent of hoe aardig ze je vinden, je moet gewoon je afspraken nakomen.
En dat vind ik voor iedere bijrijdster hoor, betalend of niet. Ja, het is heel zuur als ze iets moet afzeggen of moet afslaan omdat zij zich op de hoogte is van de plichten die bij een paard horen. Maar moet ik dan zeggen 'aaahw, wat zielig?'. Wat ik al zei, ik ben heel flexibel en schappelijk en er kan bij mij altijd geruild worden in dagen, ik pas mijn eigen rijschema op m'n pony aan en soms betekent dat, dat ik op mijn vrije dag niet kan rijden; so be it, daar ben ik niet de moeilijkste mee. Maar dan hoef ik geen zielige verhaaltjes dat iemand bijvoorbeeld een middagje zwemmen af heeft moeten slaan. Als je graag een heel druk bestaan wilt hebben maar ook een paard voor een x aantal dagen erin wilt hebben dan is dat toch keuzes maken. Ik wil soms ook wel eens dingen, maar moet ik ook laten schieten omdat ik een paard heb. Omdat IK daarvoor gekozen heb. En als je als bijrijdster dat niet meer kan of wil, dan kan je daar zo tussenuit hoor, da's het punt niet. Je kan zo het paard opzeggen en door gaan naar het volgende verzorgpaard toch? En een belletje is zo gepleegd, als een eigenaar het vervelend vind als je iedere x wisselt of afzegt dan zal dat echt wel te merken zijn. Als je een fijne paardeigenaar hebt getroffen is er een hoop bespreekbaar hoor. Weet niet wat voor eigenaren from hell jij hebt getroffen, maar mijn bijrijdster is nu bijvoorbeeld 2 weken op vakantie en gaat geloof ik straks ook nog een week of 2 weken weer weg. Hoor je mij niet moeilijk over doen, dat zijn dingen die waren ver voor die pony geplanned. Er wordt ook pas structureel betaalt als de vakantieperiode over is, aangezien ik het niet vind kunnen om een bijdrage te vragen als iemand 3 weken op vakantie is en ze moest ook nog wennen aan de pony.
Dus wat ik al zei, weet niet wat voor eigenaresse from hell jij vroeger hebt getroffen, maar niet iedere eigenaar bijt. Maar dat niet iedere eigenaar bijt, wil niet zeggen dat iedere bijrijdster de hemel op aarde tot zich kan nemen. Of je nou betaalt voor je paard of niet, afspraken zijn er altijd, regels zijn er altijd, eisen zijn er altijd. Kan je daar niet tegen, moet je imo niet aan een bijrijdpaard beginnen maar het gewoon op de manege houden als je je niet kan schikken in de regels van de eigenaar.