Bello, jij hebt duidelijk dus een bijrijdster wegens 'omstandigheden'. Ligt toch wat anders in elkaar dan aaaaalle tijd en ruimte ervoor te hebben, ik snap dat je dan inderdaad staat te springen om iemand en dat het dan even niet uitmaakt.
Even terugkomend op het 'eigenaren hebben eisen', ja als eigenaar mag je toch zeker wel eisen hebben aan wie je op je paard laat? Sorry hoor maar ik laat niet de eerste beste kneus op die pony rijden als je het niet heel erg vind. Ook een Natural Horsemanship penny die net om het hoekje komt kijken, hoeven bij mij niet in de buurt te komen. En dan ben ik echt geen eigenaresse waar je niks van mag, en die 'eisen' stelt, maar ik stel die 'eisen' om te voorkomen dat er gevaarlijke situaties voordoen met die pony. Zo mag een bijrijdster van mij niet zonder begeleiding naar buiten/naar les op een ander terrein/crossen omdat ik vind dat zoiets onder begeleiding moet gebeuren, zeker de eerste paar keren naar buiten ben ik daarbij. Ben ik dan veeleisend of zorg ik ervoor dat er geen rare situaties komen?
evenals vrijheidsdressuur. Kan, mag allemaal. maar ze mag nooit leren zitten, liggen, of steigeren op commando. Simpelweg omdat er hier op stal ook wel eens een meisje van 4 met die pony loopt. Zou het mezelf (en haar) nooit vergeven als blijkt dat het meisje dan per ongeluk het steigercommando geeft waardoor die pony ineens een opsodemieter geeft. Vind dat zelf ook helemaal niet fijn, ik leer het haar niet voor niks niet dus kan het ook niet waarderen als een bijrijdster ineens die knopjes erop zet. Heeft niks te maken met onredelijke eisen, maar met veiligheid
En om even terug te komen op het moeder-verhaal; ik mocht echt niet meer omdat ik haar dochter was hoor. Ook ik had andere visies en ik had ook dingen die ik graag wilde doen met het paard, maar dat mocht ook niet, ik mocht net zo veel als ieder ander die erop wilde bijrijden. Heeft niks te maken met moeder-dochter hoor, ook voor mij waren de regels net zo als die van een ander. Ik moest me ook verantwoorden en ook ik moest m'n afspraken nakomen, en anders met een verdomd goede reden komen waarom ik die dag niet kon hoor. En dat heb ik ook ervaren met de paarden van anderen, ongeacht hoe goed je ze kent of hoe aardig ze je vinden, je moet gewoon je afspraken nakomen.
En dat vind ik voor iedere bijrijdster hoor, betalend of niet. Ja, het is heel zuur als ze iets moet afzeggen of moet afslaan omdat zij zich op de hoogte is van de plichten die bij een paard horen. Maar moet ik dan zeggen 'aaahw, wat zielig?'. Wat ik al zei, ik ben heel flexibel en schappelijk en er kan bij mij altijd geruild worden in dagen, ik pas mijn eigen rijschema op m'n pony aan en soms betekent dat, dat ik op mijn vrije dag niet kan rijden; so be it, daar ben ik niet de moeilijkste mee. Maar dan hoef ik geen zielige verhaaltjes dat iemand bijvoorbeeld een middagje zwemmen af heeft moeten slaan. Als je graag een heel druk bestaan wilt hebben maar ook een paard voor een x aantal dagen erin wilt hebben dan is dat toch keuzes maken. Ik wil soms ook wel eens dingen, maar moet ik ook laten schieten omdat ik een paard heb. Omdat IK daarvoor gekozen heb. En als je als bijrijdster dat niet meer kan of wil, dan kan je daar zo tussenuit hoor, da's het punt niet. Je kan zo het paard opzeggen en door gaan naar het volgende verzorgpaard toch? En een belletje is zo gepleegd, als een eigenaar het vervelend vind als je iedere x wisselt of afzegt dan zal dat echt wel te merken zijn. Als je een fijne paardeigenaar hebt getroffen is er een hoop bespreekbaar hoor. Weet niet wat voor eigenaren from hell jij hebt getroffen, maar mijn bijrijdster is nu bijvoorbeeld 2 weken op vakantie en gaat geloof ik straks ook nog een week of 2 weken weer weg. Hoor je mij niet moeilijk over doen, dat zijn dingen die waren ver voor die pony geplanned. Er wordt ook pas structureel betaalt als de vakantieperiode over is, aangezien ik het niet vind kunnen om een bijdrage te vragen als iemand 3 weken op vakantie is en ze moest ook nog wennen aan de pony.
Dus wat ik al zei, weet niet wat voor eigenaresse from hell jij vroeger hebt getroffen, maar niet iedere eigenaar bijt. Maar dat niet iedere eigenaar bijt, wil niet zeggen dat iedere bijrijdster de hemel op aarde tot zich kan nemen. Of je nou betaalt voor je paard of niet, afspraken zijn er altijd, regels zijn er altijd, eisen zijn er altijd. Kan je daar niet tegen, moet je imo niet aan een bijrijdpaard beginnen maar het gewoon op de manege houden als je je niet kan schikken in de regels van de eigenaar.