Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bello2005 schreef:nee, ik wil daarmee zeggen dat als je niet op een pensionstalling staat je niet de baas kunt opbellen om je paard buiten te zetten;)
chelle_dora schreef:bello2005 schreef:nee, ik wil daarmee zeggen dat als je niet op een pensionstalling staat je niet de baas kunt opbellen om je paard buiten te zetten;)
Wil ik je even uit de droom halen, niet iedere pensionstal heeft die 'luxe'. En om je uit nog een droom te helpen, ik heb zelf nog nooit mijn stalhouder op hoeven bellen om te vragen of hij mijn pony buiten wilde zetten omdat ik zelf namelijk wel iedere dag op stal bent, wat dus het hele 'de eigenaar heeft geen tijd voor zijn paard' argument al weghaalt
En ja, zijn verschillende redenen. Maar waarom gaat een bijrijdster er automatisch van uit dat de eigenaar geen tijd of geen geld heeft?
bello2005 schreef:chelle_dora schreef:
Wil ik je even uit de droom halen, niet iedere pensionstal heeft die 'luxe'. En om je uit nog een droom te helpen, ik heb zelf nog nooit mijn stalhouder op hoeven bellen om te vragen of hij mijn pony buiten wilde zetten omdat ik zelf namelijk wel iedere dag op stal bent, wat dus het hele 'de eigenaar heeft geen tijd voor zijn paard' argument al weghaalt
En ja, zijn verschillende redenen. Maar waarom gaat een bijrijdster er automatisch van uit dat de eigenaar geen tijd of geen geld heeft?
ik droom niet,, ik heb het ook niet over iedere pensionstalling, ik had het over hetgeen wat jij zei.
tuurlijk gaat het overal anders er aan toe,,
maar als je een eigen weide hebt, zal je er altijd zelf na toe moeten en als er dan iets tussen komt waardoor dat niet gaat is een bijrijder/verzorger gewoon super fijn
en dan noem ik niet een iets kleins tussen komt
daar praat ik niet over, ik reageer op jou antwoord
bello2005 schreef:nee vind ik niet, want je bied je paard zelf aan, dus vind dan niet dat je er geld voor moet vragen maar dat is gelukkig bij iedereen anders
Sees schreef:Voor de mensen die weigeren te betalen, waarom kopen jullie zelf eigenlijk geen paard? Dan heb je alles zelf in de hand? Of waarom rijden jullie niet op de manege? Waarom een bijrijdpaard?
Sees schreef:Waarom zou een bijrijder niet mee betalen aan een dure stal? Ik neem aan dat de faciliteiten daar ook naar zijn. De bijrijder kan dan toch ook gewoon een deurtje verder gaan als het ze niet zint?
In dat geval kwam het er op neer dat ik drie dagdelen kwam (20min heenrijden, 20 min terug) en dan zoveel taken 'toebedeeld' kreeg (eigenaresse liet de troep rustig voor mij liggen) als ik geluk had had ik dan nog tijd om een uurtje met de paarden bezig te zijn, maar meestal haalde ik dat niet eens. Dat vond ik toch en beetje zonde van mijn tijd en benzine. Dat kun jij een vreemde instelling vinden, persoonlijk vond ik het vreemd dat de eigenaresse het zo gek vond dat ik stopte. Dat ze het jammer vond dat ik stopte snapte ik dan wel weer, dat kostte haar toch weer drie dagdelen extra werk per week.Citaat:Jouw instelling komt op mij nogal vreemd over; wel twee paarden willen trainen maar dan 'geen tijd' meer hebben voor de klusjes.... Daar heb je als eigenaar dus helemaal niets aan, dan zou ik als eigenaar dus op de dag dat ik eigenlijk niet hoef te komen want dan komt de bijrijder, zelf nog naar stal moeten om alsnog de stal te doen. Dan kan ik ook wel zelf rijden
.
Citaat:Een goed doorgereden paard levert geen duizenden euro's meer op hoor. Dat een paard op eigen terrein M-oefeningen kan is leuk maar ik wil dat wel in wedstrijdervaring terug zien. Dat is veel belangrijker als het je daar echt om gaat.
chelle_dora schreef:Maar wil jij echt je eigen dier voor een X aantal dagen in de week? Zelf je dingen kunnen bepalen, ermee uit wandelen gaan, ermee kunenn rijden, een keer springen, een keer naar buiten? Dan hoort hier in mijn ogen ook een bijdrage bij. Niet omdat ik geen tijd heb of omdat ik mijn stal niet kan betalen, maar omdat ik dan in ieder geval van de bijrijdster kan verwachten dat ze er zuinig en verantwoord mee omgaat, en ik niet een penny tref die thuis blijft omdat het een keer regent. En omdat, wat ik al zei, ik niet de hobby van een ander sponsor, tis bij mij niet een kwestie van niet kunnen of willen rijden maar een kwestie van weten dat het voor een ander ook leuk is om een eigen dier te hebben. Maar als er geen bijrijdster is slaap of eet ik er ook niet minder om hoor, en mijn pony komt er ook niet minder door uit.
Citaat:Dus wat dat aangaat, zou het het gros van de bijrijdsters zonder paard hier sieren om niet zo hoog van de daken te springen dat zij het paard verbeteren of het dag van het paard helemaal goed te maken. Want dat is in veel gevallen echt niet zo hoor, maar als je jezelf blijft presenteren met zo'n instelling dan verbaast het mij niets dat er nog steeds geen rijpaard op je pad is gekomen.. Voor niets gaat de zon op, en gaat ie onder. Maar daar houdt het ook wel mee op hoor.
sallandval schreef:Tuurlijk, en dat doen ze dan ook. Mensen betalen duur voor een stal omdat het -voor hen- de beste optie is; beste faciliteiten en/of dicht bij huis. Maar de bijrijder kiest niets, die moet het gewoon doen met wat er is. Zou jij een paar honderd euro betalen voor een stal waar je niets aan te kiezen hebt? Ik niet.
sallandval schreef:In dat geval kwam het er op neer dat ik drie dagdelen kwam (20min heenrijden, 20 min terug) en dan zoveel taken 'toebedeeld' kreeg (eigenaresse liet de troep rustig voor mij liggen) als ik geluk had had ik dan nog tijd om een uurtje met de paarden bezig te zijn, maar meestal haalde ik dat niet eens. Dat vond ik toch en beetje zonde van mijn tijd en benzine. Dat kun jij een vreemde instelling vinden, persoonlijk vond ik het vreemd dat de eigenaresse het zo gek vond dat ik stopte. Dat ze het jammer vond dat ik stopte snapte ik dan wel weer, dat kostte haar toch weer drie dagdelen extra werk per week.
sallandval schreef:Ik heb het ook niet over duizenden euro's verschil per paard hoor, maar in de paardenhandel die ik zie kun je voor een paardje dat elke dag in handen is, makkelijk laadt, wijkt voor druk, voetjes optilt, met een kind aan een touwtje kan lopen en bijvoorbeeld al wat gelongeerd of zelfs doorgereden is toch al gauw een paar honderd eurootjes meer vragen (en hij is veel sneller te verkopen) dan ééntje waar amper naar om is gekeken. Als je zo een aantal paarden verkoopt en stalkosten bespaart is die 1000 euro zo binnen.
sallandval schreef:Ik hoop niet dat er iemand van daken springt, zelfmoord door een bokt-topic zou wel heel erg zijnMaar ik vind dan weer dat het eigenaren zou sieren als ze niet zo hoog van de toren zouden blazen dat hun paard zo geweldig is dat mensen dankbaar hun knip mogen trekken om er op te mogen rijden. Als de eigenaars nou eens zouden waarderen wat een goede bijrijder doet (namelijk tijd, aandacht en energie investeren in jóuw bezit) dan zouden ze veel makkelijker een bijrijder kunnen vinden. want op dit moment zijn er meer paarden dan bijrijders en worden er dan ook veel meer bijrijders/verzorgers gezocht dan -paarden!
En alle aardige 18+ verzorgers/bijrijders die een paardje zoeken moeten mij maar even pb-en want ik ken genoeg mensen die staan te springen om hulp!
chelle_dora schreef:sallandval: ik heb het paard van m'n moeder gereden. Nee, je kan inderdaad niet zelf met het paard op vakantie. Maar ik weet van mezelf wel dat ik mijn bijrijdster verdomd vrij in d'r doen en laten laat, en als er dagen geruild moeten worden dan kan dat prima, daar ben ik ook echt niet de beroerdste in. Dus nee, dat is wel heel erg zwart-wit zoals je het nu stelt. Nee, het is inderdaad geen 7 dagen per week een eigen paard; dat is dan ook de reden dat je als bijrijdster voor een X aantal dagen een bijrijdpaard zoekt toch?
Tja ik snap jouw standpunt wel, maar als bijrijders ook inzien wat een kosten er in een paard zitten ,dan snappen ze ook dat ze dat niet gaan financieren voor een wildvreemde.
Ze hoeven geen gouden bergen te betalen hoor, maar een bijdrage is heus zo vreemd nog niet. En ja, er zijn ook goede, betalende bijrijdsters. Ik heb er nu zo een dus ik ben er heel blij mee, zij is er blij mee, ik ben er blij mee. Pony is er niet blij mee maar pony is er nooit blij mee dus dat scheelt
Citaat:Als een bijrijdster echt niet kan op een bepaalde dag of een keer een dagje weg wil ga ik echt niet roepen 'nee je kan niet want jij moet op mijn pony rijden'. Ik ben aardig flexibel en kan dus prima een dagje ruilen of een extra dagje van mezelf missen. Niet alle bijrijdsters zijn vervelend, dat weet ik. Maar ook niet alle eigenaren zijn afgrijselijk.
Lianne86 schreef:Maar ik ben hier volgens mij ook een van de enige eigenaren die roept dat een bijdrage flauwekul isAls iemand me een miljoen per maand zou willen geven, prima (haha ik moet eerlijk zeggen dat toen ze vroeg of er een bijdrage aan vast zat, het meteen "NEE!" was :p) Maar om het zelf te gaan vragen... Tjah... Ik ben er toch mee geholpen?
sallandval schreef:Sees schreef:Waarom zou een bijrijder niet mee betalen aan een dure stal? Ik neem aan dat de faciliteiten daar ook naar zijn. De bijrijder kan dan toch ook gewoon een deurtje verder gaan als het ze niet zint?
Tuurlijk, en dat doen ze dan ook. Mensen betalen duur voor een stal omdat het -voor hen- de beste optie is; beste faciliteiten en/of dicht bij huis. Maar de bijrijder kiest niets, die moet het gewoon doen met wat er is. Zou jij een paar honderd euro betalen voor een stal waar je niets aan te kiezen hebt? Ik niet.