Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:53

nee, ik wil daarmee zeggen dat als je niet op een pensionstalling staat je niet de baas kunt opbellen om je paard buiten te zetten;)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:54

Klinkt ideaal Sees :j Het lijkt mij ook heel lastig je eigen paard, je grootste vriend en grootste bezit, uit handen te geven aan een ander. Gelukkig heb je het zo getroffen met je bijrijdsters.

Ik koop zelf geen paard omdat ik binnen 2 maanden ga verhuizen naar het buitenland. Hiervoor heb ik de keuze gemaakt tussen op mezelf wonen of een paard, het werd een huis voor mijzelf. Alles zelf in de hand houden gaat niet met een bijrijdpaard, het is wel fijner dan op een manege en ook niet te vergelijken vind ik. Ik ben zelf vrij fanatiek en vind het heerlijk meerdere keren per week hard te oefenen. Zelf heb ik best geluk gehad met zowel eigenaar als paarden. Ik heb veel gelest, gestart, ben zelfs op vakantie geweest met ze.
Ik heb altijd bijrijdpaarden gehad omdat ik op deze manier veel verschillende paarden onder m'n billen had en veel kan leren. Ook simpelweg omdat ik dan geen risico loop op bijkomende kosten zoals veearts.
Toevallig heb ik onlangs besloten te stoppen met de paardensport en alleen weer wil beginnen als ik de zekerheid heb een eigen paard te kunnen houden.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:56

er zijn verschillende redenen waardoor je een bijrijder zoekt/wilt
heeft er niets mee te maken of je je grote vriend wel of niet uit handen wilt geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:57

bello2005 schreef:
nee, ik wil daarmee zeggen dat als je niet op een pensionstalling staat je niet de baas kunt opbellen om je paard buiten te zetten;)

Wil ik je even uit de droom halen, niet iedere pensionstal heeft die 'luxe'. En om je uit nog een droom te helpen, ik heb zelf nog nooit mijn stalhouder op hoeven bellen om te vragen of hij mijn pony buiten wilde zetten omdat ik zelf namelijk wel iedere dag op stal bent, wat dus het hele 'de eigenaar heeft geen tijd voor zijn paard' argument al weghaalt :+

En ja, zijn verschillende redenen. Maar waarom gaat een bijrijdster er automatisch van uit dat de eigenaar geen tijd of geen geld heeft? :')

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:01

chelle_dora schreef:
bello2005 schreef:

Wil ik je even uit de droom halen, niet iedere pensionstal heeft die 'luxe'. En om je uit nog een droom te helpen, ik heb zelf nog nooit mijn stalhouder op hoeven bellen om te vragen of hij mijn pony buiten wilde zetten omdat ik zelf namelijk wel iedere dag op stal bent, wat dus het hele 'de eigenaar heeft geen tijd voor zijn paard' argument al weghaalt :+

En ja, zijn verschillende redenen. Maar waarom gaat een bijrijdster er automatisch van uit dat de eigenaar geen tijd of geen geld heeft? :')

ik droom niet,, ik heb het ook niet over iedere pensionstalling, ik had het over hetgeen wat jij zei.
tuurlijk gaat het overal anders er aan toe,,
maar als je een eigen weide hebt, zal je er altijd zelf na toe moeten en als er dan iets tussen komt waardoor dat niet gaat is een bijrijder/verzorger gewoon super fijn
en dan noem ik niet een iets kleins tussen komt

daar praat ik niet over, ik reageer op jou antwoord

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:04

Ik vind het zelf ook een beetje een slecht argument hoor dat een eigenaar geen tijd of zin zou hebben.
Dat doet er niet toe deze bied iets aan en jij bent opzoek. Kwestie van vraag en aanbod en je moet er niet op in gaan.
Als ik nu minder tijd heb om te rijden maar verder word alles geregeld zou ik maar gewoon iemand voor niets laten komen maar als ik zeeën van tijd heb maar het iemand gun mag ik wel wat vragen.
Dat is toch krom veranderd toch niets aan wat je als bijrijder met het paard mag. De faciliteiten blijven zo en ook de dagen die je mag komen.
En ook al doen ze het voor het geld het wil absoluut niet zeggen dat ze het anders niet zouden kunnen betalen. Dat kan gebeuren en ieder z'n mening daarover maar het zijn toch eigenlijk niet de zaken waar je je als bijrijder mee moet bemoeien waar het geld heen gaat.
Het gaat erom jij betaald en daar krijg jij iets voor terug en de rest doet er eigenlijk niet toe toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:06

bello2005 schreef:
chelle_dora schreef:

ik droom niet,, ik heb het ook niet over iedere pensionstalling, ik had het over hetgeen wat jij zei.
tuurlijk gaat het overal anders er aan toe,,
maar als je een eigen weide hebt, zal je er altijd zelf na toe moeten en als er dan iets tussen komt waardoor dat niet gaat is een bijrijder/verzorger gewoon super fijn
en dan noem ik niet een iets kleins tussen komt

daar praat ik niet over, ik reageer op jou antwoord

Wat ik al zei, niet iedere pensionstal heeft de luxe dat een staleigenaar je paard eruit haalt voor je. Ik heb ook op een stal gestaan met goed 100 paarden, die gaat dan echt niet voor iedereen het paard eruit halen, dan heeft ie er nog een fulltime baan aan. Dus in feite moet je, ongeacht of je een eigen weide hebt of niet, altijd naar je paard toe, luxe pensionstal of niet.

En ja, ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat een bijrijdster niet fijn is. Maar er zit een verschil tussen een bijrijdster en een verzorgster. Wat ik al zei, verzorgen mogen ze allemaal; borstelen, kusjes geven en knuffelen, allemaal prima.

Maar wil jij echt je eigen dier voor een X aantal dagen in de week? Zelf je dingen kunnen bepalen, ermee uit wandelen gaan, ermee kunenn rijden, een keer springen, een keer naar buiten? Dan hoort hier in mijn ogen ook een bijdrage bij. Niet omdat ik geen tijd heb of omdat ik mijn stal niet kan betalen, maar omdat ik dan in ieder geval van de bijrijdster kan verwachten dat ze er zuinig en verantwoord mee omgaat, en ik niet een penny tref die thuis blijft omdat het een keer regent. En omdat, wat ik al zei, ik niet de hobby van een ander sponsor, tis bij mij niet een kwestie van niet kunnen of willen rijden maar een kwestie van weten dat het voor een ander ook leuk is om een eigen dier te hebben. Maar als er geen bijrijdster is slaap of eet ik er ook niet minder om hoor, en mijn pony komt er ook niet minder door uit.

Dus wat dat aangaat, zou het het gros van de bijrijdsters zonder paard hier sieren om niet zo hoog van de daken te springen dat zij het paard verbeteren of het dag van het paard helemaal goed te maken. Want dat is in veel gevallen echt niet zo hoor, maar als je jezelf blijft presenteren met zo'n instelling dan verbaast het mij niets dat er nog steeds geen rijpaard op je pad is gekomen.. Voor niets gaat de zon op, en gaat ie onder. Maar daar houdt het ook wel mee op hoor.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:09

nee vind ik niet, want je bied je paard zelf aan, dus vind dan niet dat je er geld voor moet vragen maar dat is gelukkig bij iedereen anders

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:09

Hooooooo Chelle wat ben ik toch zo eens met jou :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:11

bello2005 schreef:
nee vind ik niet, want je bied je paard zelf aan, dus vind dan niet dat je er geld voor moet vragen maar dat is gelukkig bij iedereen anders

Nouja, zal ik dan terug gaan naar de verkopers van mijn pony? Want zij boden de pony aan, dus vind ik niet dat ik ervoor hoef te betalen.

Of een pony leasen op de manege. Ze bieden de mogelijkheid ertoe aan, dus moeten ze die maar gratis geven.

Mijn vraag is nu dus ook, heb je op het moment zelf een bijrijdpaard? Of heb je zelf een paard gehad? Weet je wat erbij komt kijken? En dan heb ik het niet alleen over de tijd 7 dagen in de week, en ook niet alleen over de stallingskosten.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:32

Sees schreef:
Voor de mensen die weigeren te betalen, waarom kopen jullie zelf eigenlijk geen paard? Dan heb je alles zelf in de hand? Of waarom rijden jullie niet op de manege? Waarom een bijrijdpaard?

En dat is dus de reden dat ik niet ga betalen, ik wil alles in eigen hand hebben... Kan tegen sommige dingen echt niet... (Sommige eigenaren gaan heel ander met hun paard om dan ik... En dan gaat het gewoon niet.) Op een manege vind ik het vreselijk, hier staan ze 24/7 in een stalletje, dat ga ik niet sponsoren... En zo heb ik wel meer dingen die ik principieel niet vindt kunnen (paard veel in de stal, paarden die dan ook nog eens op beton staan, manier van rijden, niet ontspanning maar richten op "in de krul" trekken onder het mom "aan de teugel) etc.

Ik kies dus voor een eigen paard, heel simpel. Ik beslis waar hij komt te staan, wat ie te eten krijgt etc. Ik ben verantwoordelijk voor MIJN paard, dus ik regel alles zelf. Zo simpel is het, nu staat ie volpension omdat het handig is voor MIJ, dus MIJN keuze.... Waarom zou ik iemand anders dan met de kosten moeten gaan opschepen? Als ik nu zou zeggen "ik wil 50 euro per maand", dan krijg ik dat... Maar wat schiet ik daar mee op? +het feit dat alles in de omgeving zo'n beetje gratis wordt aangeboden werkt ook niet mee :p

Per se iemand nodig, nee... Maar ik vind het fijn! Dus het is MIJN keuze om een bijrijdster te nemen. Dus waarom zou ik iemand laten betalen voor MIJN keuze? IK wil toch een paard...

En gevoelsmatig heeft niemand er iets over te zeggen omdat er geen bijdrage betaald wordt (dit is alleen in mijn hoofd zo, weet dat het niet zo is, maar gevoelsmatig :p) Natuurlijk gaat alles netjes in overleg...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:20

Borima, volgens mij moet jij even het topic doorlezen...

Bello2005, ben jij er eentje van de lusten maar niet de lasten? Zo kom je namelijk op mij over :o sorry. Een privépaard IS in veel gevallen ook fijner, waarom er dan niet voor betalen?

Goldenarrow, oké dat is een eerlijk antwoord en je goed recht. Maar ik neem wel aan dat als je een betere klik hebt met een paard (en de eigenaar) waar je wel voor moet betalen dat je dan ook daar voor gaat?

Ik vind het gewoon zo jammer dat er zoveel bijrijders zijn in dit topic die allemaal de voordelen opnoemen van privépaarden maar het alsnog belachelijk vinden als je als eigenaar een bijdrage zou vragen :o.

Lisitano, dat is ook écht even slikken idd :o. Off topic, waar ga je heen?

Tigra, precies :j !!

Chelle en Mohica _/-\o_

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:28

@Sees: Dat hangt helemaal af van de bijdrage die gevraagd wordt. Is het te duur, dan is het te duur. Ik kan helaas niet meer uitgeven als dat ik binnen krijg ;)

Ik heb nu wel het geluk dat ik heel goed met de eigenaar op kan schieten, dat het met het paard ook goed klikt (ook al roep ik af en toe dat hij haar in een frikandel moet stoppen xD) en dat het allemaal gratis is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:28

Sees schreef:
Waarom zou een bijrijder niet mee betalen aan een dure stal? Ik neem aan dat de faciliteiten daar ook naar zijn. De bijrijder kan dan toch ook gewoon een deurtje verder gaan als het ze niet zint ;)?

Tuurlijk, en dat doen ze dan ook :D. Mensen betalen duur voor een stal omdat het -voor hen- de beste optie is; beste faciliteiten en/of dicht bij huis. Maar de bijrijder kiest niets, die moet het gewoon doen met wat er is. Zou jij een paar honderd euro betalen voor een stal waar je niets aan te kiezen hebt? Ik niet.

Citaat:
Jouw instelling komt op mij nogal vreemd over; wel twee paarden willen trainen maar dan 'geen tijd' meer hebben voor de klusjes... :o. Daar heb je als eigenaar dus helemaal niets aan, dan zou ik als eigenaar dus op de dag dat ik eigenlijk niet hoef te komen want dan komt de bijrijder, zelf nog naar stal moeten om alsnog de stal te doen. Dan kan ik ook wel zelf rijden ;).
In dat geval kwam het er op neer dat ik drie dagdelen kwam (20min heenrijden, 20 min terug) en dan zoveel taken 'toebedeeld' kreeg (eigenaresse liet de troep rustig voor mij liggen) als ik geluk had had ik dan nog tijd om een uurtje met de paarden bezig te zijn, maar meestal haalde ik dat niet eens. Dat vond ik toch en beetje zonde van mijn tijd en benzine. Dat kun jij een vreemde instelling vinden, persoonlijk vond ik het vreemd dat de eigenaresse het zo gek vond dat ik stopte. Dat ze het jammer vond dat ik stopte snapte ik dan wel weer, dat kostte haar toch weer drie dagdelen extra werk per week.

Citaat:
Een goed doorgereden paard levert geen duizenden euro's meer op hoor. Dat een paard op eigen terrein M-oefeningen kan is leuk maar ik wil dat wel in wedstrijdervaring terug zien. Dat is veel belangrijker als het je daar echt om gaat.

Ik heb het ook niet over duizenden euro's verschil per paard hoor, maar in de paardenhandel die ik zie kun je voor een paardje dat elke dag in handen is, makkelijk laadt, wijkt voor druk, voetjes optilt, met een kind aan een touwtje kan lopen en bijvoorbeeld al wat gelongeerd of zelfs doorgereden is toch al gauw een paar honderd eurootjes meer vragen (en hij is veel sneller te verkopen) dan ééntje waar amper naar om is gekeken. Als je zo een aantal paarden verkoopt en stalkosten bespaart is die 1000 euro zo binnen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:46

chelle_dora schreef:
Maar wil jij echt je eigen dier voor een X aantal dagen in de week? Zelf je dingen kunnen bepalen, ermee uit wandelen gaan, ermee kunenn rijden, een keer springen, een keer naar buiten? Dan hoort hier in mijn ogen ook een bijdrage bij. Niet omdat ik geen tijd heb of omdat ik mijn stal niet kan betalen, maar omdat ik dan in ieder geval van de bijrijdster kan verwachten dat ze er zuinig en verantwoord mee omgaat, en ik niet een penny tref die thuis blijft omdat het een keer regent. En omdat, wat ik al zei, ik niet de hobby van een ander sponsor, tis bij mij niet een kwestie van niet kunnen of willen rijden maar een kwestie van weten dat het voor een ander ook leuk is om een eigen dier te hebben. Maar als er geen bijrijdster is slaap of eet ik er ook niet minder om hoor, en mijn pony komt er ook niet minder door uit.

Ik zou bijna denken dat je nog nooit stelselmatig een paard van een ander hebt gereden. Je kunt namelijk niet zelf 'je ding' bepalen en met het paard van een ander je krijgt als bijrijder ook nooit het gevoel van 'een eigen dier hebben' want het is niet je eigen dier. Wat een bijrijder krijgt is verantwoordelijkheid over het paard van een ander, op de manier van - ,op het moment van - en de beste plek voor - een ander. Ook krijg je verplichtingen want als je bijvoorbeeld hebt afgesproken dat je op maandag, woensdag en vrijdag komt kun je dus nooit meer iets anders hebben, ziek zijn, een dagje weg of op vakantie op die dagen zonder dat je iets moet regelen.

Citaat:
Dus wat dat aangaat, zou het het gros van de bijrijdsters zonder paard hier sieren om niet zo hoog van de daken te springen dat zij het paard verbeteren of het dag van het paard helemaal goed te maken. Want dat is in veel gevallen echt niet zo hoor, maar als je jezelf blijft presenteren met zo'n instelling dan verbaast het mij niets dat er nog steeds geen rijpaard op je pad is gekomen.. Voor niets gaat de zon op, en gaat ie onder. Maar daar houdt het ook wel mee op hoor.

Ik hoop niet dat er iemand van daken springt, zelfmoord door een bokt-topic zou wel heel erg zijn :) Maar ik vind dan weer dat het eigenaren zou sieren als ze niet zo hoog van de toren zouden blazen dat hun paard zo geweldig is dat mensen dankbaar hun knip mogen trekken om er op te mogen rijden. Als de eigenaars nou eens zouden waarderen wat een goede bijrijder doet (namelijk tijd, aandacht en energie investeren in jóuw bezit) dan zouden ze veel makkelijker een bijrijder kunnen vinden. want op dit moment zijn er meer paarden dan bijrijders en worden er dan ook veel meer bijrijders/verzorgers gezocht dan -paarden!

En alle aardige 18+ verzorgers/bijrijders die een paardje zoeken moeten mij maar even pb-en want ik ken genoeg mensen die staan te springen om hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:51

sallandval: ik heb onder andere het paard van m'n moeder gereden. Nee, je kan inderdaad niet zelf met het paard op vakantie. Maar ik weet van mezelf wel dat ik mijn bijrijdster verdomd vrij in d'r doen en laten laat, en als er dagen geruild moeten worden dan kan dat prima, daar ben ik ook echt niet de beroerdste in. Dus nee, dat is wel heel erg zwart-wit zoals je het nu stelt. Nee, het is inderdaad geen 7 dagen per week een eigen paard; dat is dan ook de reden dat je als bijrijdster voor een X aantal dagen een bijrijdpaard zoekt toch?
Van de daken springen was verkeerde woordkeuze (moet niet teveel tegelijk typen) ik bedoelde van de daken schreeuwen dat ze zo briljant zijn.

Tja ik snap jouw standpunt wel, maar als bijrijders ook inzien wat een kosten er in een paard zitten ,dan snappen ze ook dat ze dat niet gaan financieren voor een wildvreemde.
Ze hoeven geen gouden bergen te betalen hoor, maar een bijdrage is heus zo vreemd nog niet. En ja, er zijn ook goede, betalende bijrijdsters. Ik heb er nu zo een dus ik ben er heel blij mee, zij is er blij mee, ik ben er blij mee. Pony is er niet blij mee maar pony is er nooit blij mee dus dat scheelt :Y)

Als een bijrijdster echt niet kan op een bepaalde dag of een keer een dagje weg wil ga ik echt niet roepen 'nee je kan niet want jij moet op mijn pony rijden'. Ik ben aardig flexibel en kan dus prima een dagje ruilen of een extra dagje van mezelf missen. Niet alle bijrijdsters zijn vervelend, dat weet ik. Maar ook niet alle eigenaren zijn afgrijselijk.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:05

Goldenarrow, dat snap ik, je bedenkt voor jezelf een bedrag en dat is de max en als het gratis kan, helemaal mooi. Fijn dat jij dat gevonden hebt.

sallandval schreef:
Tuurlijk, en dat doen ze dan ook :D. Mensen betalen duur voor een stal omdat het -voor hen- de beste optie is; beste faciliteiten en/of dicht bij huis. Maar de bijrijder kiest niets, die moet het gewoon doen met wat er is. Zou jij een paar honderd euro betalen voor een stal waar je niets aan te kiezen hebt? Ik niet.

Nou ik heb de stal uitgezocht voor mijn paard en niet voor mij (nu sta ik toevallig op de allerleukste stal van Nederland :D maar dat is een mooie bijkomstigheid, geen eis).

sallandval schreef:
In dat geval kwam het er op neer dat ik drie dagdelen kwam (20min heenrijden, 20 min terug) en dan zoveel taken 'toebedeeld' kreeg (eigenaresse liet de troep rustig voor mij liggen) als ik geluk had had ik dan nog tijd om een uurtje met de paarden bezig te zijn, maar meestal haalde ik dat niet eens. Dat vond ik toch en beetje zonde van mijn tijd en benzine. Dat kun jij een vreemde instelling vinden, persoonlijk vond ik het vreemd dat de eigenaresse het zo gek vond dat ik stopte. Dat ze het jammer vond dat ik stopte snapte ik dan wel weer, dat kostte haar toch weer drie dagdelen extra werk per week.

Ja! Maar nu geef je wat meer uitleg, zoals je het net kort neerschreef leek het net alsof je te beroerd was om klusjes te doen.

sallandval schreef:
Ik heb het ook niet over duizenden euro's verschil per paard hoor, maar in de paardenhandel die ik zie kun je voor een paardje dat elke dag in handen is, makkelijk laadt, wijkt voor druk, voetjes optilt, met een kind aan een touwtje kan lopen en bijvoorbeeld al wat gelongeerd of zelfs doorgereden is toch al gauw een paar honderd eurootjes meer vragen (en hij is veel sneller te verkopen) dan ééntje waar amper naar om is gekeken. Als je zo een aantal paarden verkoopt en stalkosten bespaart is die 1000 euro zo binnen.

Als je het hebt over een groen paard tov van het door jou beschreven paard, oké. Maar als dat groene paard betere papieren heeft, tel je dáár juist weer meer voor neer. Maar een L-paard tov een M-paard, mwaw, dat zal nog niet zo donders veel schelen.

Ik weet overigens niet in welk deel van NL jij woont maar hier in de regio staan de betalende bijrijders te springen om een bijrijdpaard ;).

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:06

sallandval schreef:
Ik hoop niet dat er iemand van daken springt, zelfmoord door een bokt-topic zou wel heel erg zijn :) Maar ik vind dan weer dat het eigenaren zou sieren als ze niet zo hoog van de toren zouden blazen dat hun paard zo geweldig is dat mensen dankbaar hun knip mogen trekken om er op te mogen rijden. Als de eigenaars nou eens zouden waarderen wat een goede bijrijder doet (namelijk tijd, aandacht en energie investeren in jóuw bezit) dan zouden ze veel makkelijker een bijrijder kunnen vinden. want op dit moment zijn er meer paarden dan bijrijders en worden er dan ook veel meer bijrijders/verzorgers gezocht dan -paarden!

En alle aardige 18+ verzorgers/bijrijders die een paardje zoeken moeten mij maar even pb-en want ik ken genoeg mensen die staan te springen om hulp!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Geldt hier ook, graag PB! Grááág!

Van sommige berichten gaan mijn nekharen recht overeind, waarom zou je niet superblij zijn met je bijrijder?
Waarom kan een bijrijder niet een paard verbeteren? Niet iedere bijrijder is een penny die graag vlecht en verder niet veel uitvoert (oké soms doe ik dat vlechten nog graag :D ), en niet iedere eigenaar is zoals jij.
Ik ben voor meerdere paarden gevraagd, maar zodra een eigenaar denkt dat alleen zijzelf zo perfect met hun paard om kunnen gaan, haak ik al af. Gratis of niet.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:10

Sees schreef:
Lisitano, dat is ook écht even slikken idd :o. Off topic, waar ga je heen?

Italië! :) Ik hoop dat als mijn vriend eindelijk eens ergens vast kan wonen toch mijn eigen paard te kunnen gaan houden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:13

Mijn bijrijdster rijdt serieuzer op mijn paard dan ik, ze is gewoon fanatieker en mij boeit het rijden eigenlijk helemaal niet meer :') Ik vind het heerlijk om lekker de stallen uit te mesten, te helpen op stal... Maar heel het rijden kan voor mijn part gestolen worden... Ik ben echt superblij met der, ze helpt ook op stal mee (terwijl dat niet hoeft) en het klikt gewoon leuk!

Mijn paard, tjah, ik noem hem zelf "Ezel" is verwend, eigenwijs, maar ik vind het een geweldig beest, gewoon leuk een eigen karakter.... Dus mjah...

Maar ik ben hier volgens mij ook een van de enige eigenaren die roept dat een bijdrage flauwekul is :') Als iemand me een miljoen per maand zou willen geven, prima (haha ik moet eerlijk zeggen dat toen ze vroeg of er een bijdrage aan vast zat, het meteen "NEE!" was :p) Maar om het zelf te gaan vragen... Tjah... Ik ben er toch mee geholpen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:29

chelle_dora schreef:
sallandval: ik heb het paard van m'n moeder gereden. Nee, je kan inderdaad niet zelf met het paard op vakantie. Maar ik weet van mezelf wel dat ik mijn bijrijdster verdomd vrij in d'r doen en laten laat, en als er dagen geruild moeten worden dan kan dat prima, daar ben ik ook echt niet de beroerdste in. Dus nee, dat is wel heel erg zwart-wit zoals je het nu stelt. Nee, het is inderdaad geen 7 dagen per week een eigen paard; dat is dan ook de reden dat je als bijrijdster voor een X aantal dagen een bijrijdpaard zoekt toch?

Tja ik snap jouw standpunt wel, maar als bijrijders ook inzien wat een kosten er in een paard zitten ,dan snappen ze ook dat ze dat niet gaan financieren voor een wildvreemde.
Ze hoeven geen gouden bergen te betalen hoor, maar een bijdrage is heus zo vreemd nog niet. En ja, er zijn ook goede, betalende bijrijdsters. Ik heb er nu zo een dus ik ben er heel blij mee, zij is er blij mee, ik ben er blij mee. Pony is er niet blij mee maar pony is er nooit blij mee dus dat scheelt :Y)

Het paard van je moeder is écht iets anders dan het paard van een 'vreemde', dat moet je echt niet onderschatten. Het is het huisdier van iemand en die mensen hebben daar vaak heel specifieke ideeën over, ook al vind jij het fijner op een andere manier of weet je dat iets beter is voor een paard of voor jezelf, ook dán moet je het toch doen zoals de eigenaar het wil. Als hebt gezegd dat je gaat rijden kun je niet plotseling bedenken dat je toch liever gaat longeren want dan moet je dat verantwoorden, je kunt niet een dagje gewoon overslaan en alleen mesten en voeren als je je niet lekker voelt als de eigenaar wil dat je rijdt. Als je net een fijne band met het paard hebt en de eigenaar besluit hem te verkopen heb je gewoon dikke pech. Ik kan je vertellen dat het aardig zuur is als je een paard bijvoorbeeld al kent vanaf de geboorte en hem alles hebt geleerd, dat heb ik meegemaakt toen ik nog geen geld had voor eigen paarden en ik vind het nóg erg.

Citaat:
Als een bijrijdster echt niet kan op een bepaalde dag of een keer een dagje weg wil ga ik echt niet roepen 'nee je kan niet want jij moet op mijn pony rijden'. Ik ben aardig flexibel en kan dus prima een dagje ruilen of een extra dagje van mezelf missen. Niet alle bijrijdsters zijn vervelend, dat weet ik. Maar ook niet alle eigenaren zijn afgrijselijk.

Dat snap ik, maar je bent er niet bij als een bijrijder iets anders leuks afzegt omdat ze zich verantwoordelijk voelt op haar dagen en niet wil afbellen, of als ze geen extra uren aanneemt van een collega omdat ze heeft beloofd op jouw paard te zullen rijden terwijl ze dat geld goed zou kunnen gebruiken bijvoorbeeld, of als ze éigenlijk hartstikke verkouden is en zich ziek voelt maar toch gaat omdat ze een maand eerder ook al heeft geruild of afgebeld.

Ik heb nu zelf paarden en ik begrijp nú pas hoe onmetelijk veel fijner het is dan een bijrijdpaard! Maar veel eigenaren vergeten hoe rot de positie van een bijrijder vaak is (niet zonder paarden kunnen maar ook het geld niet hebben voor een eigen) of ze hebben het nooit meegemaakt. Nu ik eigen paarden heb merk ik pas hoe anders het is dat het gewoon kan op mijn eigen manier, op de voor mij handigste stal, op mijn eigen momenten van de dag met de door mij uitgezochte spulletjes en als ik even geen zin hebt gewoon lekker even snel het nodige doen.

Misschien ligt het wel aan mij hoor, dat kan best. ik ben niet zo'n volger en ik dacht op een gegeven moment zelfs dat ik paarden niet zo leuk vond omdat ik wel eens geen zin had om te gaan. Maar nu weet ik dat ik altíjd zin heb in paarden, alleen niet altijd zin in de sociale verplichtingen van een bijrijdpaard. En mijn eigen paarden zijn natuurlijk veel leuker dan al die bijrijdpaarden (want ook die heb ik helemaal zelf uitgezocht en/of gefokt). Maar ik zou om die redenen nooit geld vragen van een bijrijder omdat ik weet dat ze heel wat opgeven en zich moeten aanpassen om maar met paarden om te kunnen gaan, ook al hebben ze daar eigenlijk toch al het geld niet voor.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:34

Precies, mijn bijrijdster wil een eigen paard... Laat haar die bijdrage maar lekker opzij zetten en lekker sparen! Want ik blijf erbij, een eigen paard is altijd fijner dan een bijrijdpaard (vooral als je wat eisen stelt, puur op het gebied van verzorging/stalling (en nee, ik hoef geen luxe kantine, maar ik ga geen paard verzorgen dat 24/7 in een stal staat.. Daar kan ik gewoon niet tegen en dan erger ik me daaraan ;))

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:42

Lianne86 schreef:
Maar ik ben hier volgens mij ook een van de enige eigenaren die roept dat een bijdrage flauwekul is :') Als iemand me een miljoen per maand zou willen geven, prima (haha ik moet eerlijk zeggen dat toen ze vroeg of er een bijdrage aan vast zat, het meteen "NEE!" was :p) Maar om het zelf te gaan vragen... Tjah... Ik ben er toch mee geholpen?

Mee eens. Mensen met een paard die een advertentie zetten voor een bijrijder hebben daar zelf baat bij (anders zouden ze geen tijd steken in een advertentie), als ze dan doen alsof ze het doen omdat ze het een ander zo gunnen zijn ze volgens mij niet helemaal eerlijk.

Overigens las ik laatst een onderzoek waardoor ik moest denken aan dit topic. Kinderopvangcentrales waren het zo beu dat ouders hun kroost te laat op kwamen halen dat ze een vergoeding gingen vragen voor te laat komen. Het gevolg was dat de ouders nog vaker en later kwamen "want ze betaalden er toch voor?". Ik denk dat het een illusie is dat je betere bijrijders krijgt door ze te laten betalen.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:44

sallandval schreef:
Sees schreef:
Waarom zou een bijrijder niet mee betalen aan een dure stal? Ik neem aan dat de faciliteiten daar ook naar zijn. De bijrijder kan dan toch ook gewoon een deurtje verder gaan als het ze niet zint ;)?

Jawel hoor :-) Ze kiest jouw paard :D En waarschijnlijk ook de accomodatie bij het paard...
Alles en iedereen kan kiezen ;)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:47

Ja, het is ook onderzocht dat betalen juist minder trouw maakt, want het maakt niet uit, er staat al een vergoeding tegenover, dus is het "minder" belangrijk...

Bij mij is het een tijdje gunfactor geweest, ging zelf elke dag en een vriendinnetje die net der paard was verloren ging voor de gezelligheid mee en reed mijn paardje dan... Maarja, dan komt er wel weer bij: tis makkelijker omdat ie alleen op straat wat bangig doet, dus als er iemand bij loopt/fietst, gaat dat beter en ze hielp automatisch ook mee met de stal etc. Dus voor mij gewoon win-win :)

En kijken naar accomodatie? Je hebt erbij die dat doen ja :') "Ow is er hier geen kantine?" maar uiteindelijk kijk je toch gewoon of je een klik met het paard hebt (en op 1 lijn zit met de eigenaar?) Heb ook 2 bijrijdsters gehad (Volpension alle luxe) en die kapten ook omdat ik naar een stal ging waar mijn paard het stukken beter heeft (meer naar buiten, beter gevoerd etc.) Maar ik blijf dat maar raar vinden! (1 stelde zelfs voor om hem op een manege te zetten waar wel 6 paddockjes zijn voor alle paarden :') "want dat is gezellig met vriendinnetjes van mij" .... Ja boeiend... Mijn paard moet het goed hebben...)