Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:18

Hhaha ja dat denk ik ook :+

Achja ik ga gewoon weer verder opzoek hihi :Y)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:18

[***] schreef:
Waarom heb je er al zoveel gehad :Y)

Inderdaad jammer Sammy :j
Klinkt als iemand die gratis haar paard beter wil hebben lopen, maar zo werkt het ook niet vind ik :+

Naja niet gehad maar wezen kijken.. sommige die gingen dan rijden en dan zat ik :roll:
Ik vroeg namelijk duidelijk dan om een ERVAREN ruiter of van die 12 jarige met hun moeder en dan dacht ik naja die moeder die is misschien dan nog wat en dan die moeder vroeg hoe het halster in elkaar zat en dat meisje wist ook niks..

heb er ook een paar gehad , die zich niet aan de afspraken hielden , je komt op dinsdag geen dag meer behalve als ik het vraag of als het afgesproken is en dan kwam ik aan stonden ze dood leuk me paard te rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:22

Hmmja, dat laatste is bij mij ook echt een dooddoener :=
Heb ik ook met een verzorgster gehad, had wegens tijdgebrek het halster eens bij het voer gegooid ipv in mijn afgesloten zadelkast. Kom ik de volgende dag aanrijden (nota bene op een doordeweekse dag waarbij ieder gewoon kind op school zit), zie ik haar met mijn pony aankomen .. "ja, ik heb hem al gepoetst". Naja, die kon dus ook gaan .. Weet eigenlijk nog steeds niet met welke borstels, want die zaten wel achter slot .. Waarschijnlijk met borstels die ze bij anderen gevonden heeft enzo .. Naja, niemand aan mijn paarden zonder dat ik erbij ben .. tenzij natuurlijk een goede, betrouwbare verzorgster en na een inlooptijd ;)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:23

Ai, wat een baalverhalen weer zeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:23

Ach, het hoort erbij zeker? Anders zou dit topic niet meer bestaan :Y) :))

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:26

Daar wordt je toch echt niet blij van... :roll:

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:30

Nee .. oef... had laatst iemand naja die stopt nu ook want ze is meer recreatief... u__U

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:43

Het is hier geen advertentie-topic, daarvoor is de bokt-markt er ;)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:46

Jeetje nadia wat een verhalen! Zulke bizarre dingen heb ik gelukkig nog niet mee gemaakt..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:37

Sammy,kan goed zijn dat het pasrd geen leerpaard is,omdat deze te sensibel en snel onzeker is.
Dwz dat het voor paard en ruiter geen goede combinatie is. Dat beide er geen plezier aan gaan beleven.
L niveau is net het niveau waar ruiters nog moeite hebben met de buitenteugel sturen en de binnenteugel ontspannen. Dit is namelijk erg lastig om af te leren en zou ik me kunnen voorstellen dat de eigenaar dat niet wil proberen. Mijn ervaring is dat wanneer mensen denken dat ze op l niveau lrijfen,zonder wedstrijdervaring.....een l proef nog niet winstgevend zullen afsluiten..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:48

Superwoman, dat klopt. Velen zeggen op L of zelfs M niveau te rijden, maar een B proef officieel winstpuntwaardig starten lukt al niet. Maar ja, dat ligt niet altijd aan de ruiters zelf hoor. De meeste manegepaarden lopen ook geen L of M en dan moet je toch proberen om te wijken of een schouderbinnenwaarts te laten zien. Maar omdat de ruiter niet weet hoe het voelt, het paard het niet doet, tja, dan krijg je over de schouder wegloopacties en dat heet dan wijken. Zeker als maneges ook nog eens standaard een martingaal aan het paard knopen, dan weet de ruiter niet eens hoe een paard aan de teugel gereden dient te worden. Hier kan de ruiter niets aan doen, ligt aan het niveau van maneges en instructeurs.
Maar goed, sommige van die ruiters zijn wel serieus en willen verder. Iemand als Sammy zou ik niet direct weigeren. Ik weet dat zo’n bijrijder mijn paard niet op een hoger niveau zal krijgen, maar een paard verprutsen is ook niet direct aan de orde natuurlijk. Ik heb liever iemand die dan van niets iets probeert op te bouwen dan iemand die al van alles meent te weten en eigenwijs is en niet luistert.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:08

Nou hier ben ik weer...laatste bijrijder heeft ook opgezegd :\ Gaat weer lekker...

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:13

Jeetje, dat mensen zo snel weer afzeggen... :n Onbegrijpelijk.
Ik heb 4 jaar hetzelfde paard (of in ieder geval bij dezelfde mensen) verzorgd.
Toen 1,5 jaar een ander paard maar daar moest ik mee stoppen ivm mijn studie. Nu rij ik sinds 8 maanden een Haflingerruin.

Het komt niet eens bij me op om te stoppen om wat 'beters' te zoeken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:14

Germie: voor een sensibel-onzeker paard zou ik nooit een bijrijder zoeken,dus ik kon ook minder ervaren ruiters "hebben", alleen vergelijk je wel appels met peren. Voorkeur gaat natuurlijk uit naar een goede ruiter die bij wil leren en eigenwijs wil/wou ik al helemaal niet :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:15

Fijn, maar niet heus. Is dit nu typisch iets van de laatste jaren, bij minder dan perfect meteen opgeven of zouden er werkelijk dringende redenen zijn om een verzorgpaard zo snel op te geven.

Onze tinker is aan de ene kant een goed leerpaard aan de andere kant totaal niet. Echte beginners kan hij goed leren sturen onafhankelijk zitten en voorzichtige hulpen geven. Iets gevorderden krijgen vliegles als ze hem niet korrect aanpakken. Maar mensen die hij mag en die zijn gebruiksaanwijzing snappen, daar werkt hij graag en hard voor. Alleen dingen aanleren heeft hij toch mij nodig, van een ander hoe goed ze ook rijden weigert hij nieuwe dingen te accepteren. Niet de gemakkelijkste dus.

Wat betreft advertenties, wat zou mij aanspreken. Serieus, gaat niet alleen om het rijden. En advertenties waarin staat dat ze de drukste en wildste pony s aankunnen sluit ik meteen. Daar krijg ik echt kriebels van. Ook mensen die meteen zeggen dat ze wedstrijden willen rijden of alleen superbrave willen hebben maken hiernook geen kans. bij de eerste heb ik dan meteen het idee als dat niet mag of een keer niet meteen wordt opgegeven, de tweede vertrouw ik zelf het braafste paard niet aan. Niet zonder toezicht tenminste. En dan heb ik niets aan een verzorger als ik er altijd bij moet zijn.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:20

Ik kan me voorstellen dat veel advertenties juist mensen afschrikken ipv aantrekken.
Je wilt natuurlijk het beste voor je paard, en niet de eerste de beste ruiter die zegt dat 'ie wel 'even' komt rijden.

Zelf heb ik ooit 1x een advertentie geplaatst, mijn inbox stroomde letterlijk vol van de reacties.
Volgens mij gaat het echt puur om de manier waarop je kijkt naar het hebben van een verzorgpaard, niet wat je kunt. En dat komt over op mensen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:22

Hier gaat het op het moment wel lekker.
De 2 guppen doen het wonderbaarlijk goed, paps en mams vinden het ook leuk.
En dat midden in de regen, modder en waterplassen.
Ze kunnen nu redelijk goed in de paddock lopen met zowel de haf als de mini shet.
Borstelen is met pony's die 24/7 buiten lopen niet aan te raden maar manen en staart en hoeven gaat ook goed.
Ik heb heel voorzichtig een begin gemaakt met longeren.
Op internet filmpje van Haanstra opgezocht en ze de link met theorie erachter gegeven.

Volgende keer gaan we een hoofdstel uit elkaar halen, schoonmaken, invetten en weer inelkaar zetten. Met alle goede namen erbij.
Daar zoek ik dan ook op internet een plaatje van en geef ze dat mee.

Ze komen 2x per week en ik geef elke keer aan wat ze met de pony's mogen en moeten doen.
Na afloop krijgen ze wat te drinken en een snoepje erbij en spreken we de gang van zaken door.
Wat ging goed wat was leuk enz....

Helaas heeft andere verzorgster/bijrijdster haar enkelbanden gescheurd.
Die wil al wel weer rijden maar dat zie ik nog niet helemaal zitten. Dus dat zal wel maart worden.

Kortom het is druk maar wel leuk!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:24

germie schreef:
Superwoman, dat klopt. Velen zeggen op L of zelfs M niveau te rijden, maar een B proef officieel winstpuntwaardig starten lukt al niet. Maar ja, dat ligt niet altijd aan de ruiters zelf hoor. De meeste manegepaarden lopen ook geen L of M en dan moet je toch proberen om te wijken of een schouderbinnenwaarts te laten zien. Maar omdat de ruiter niet weet hoe het voelt, het paard het niet doet, tja, dan krijg je over de schouder wegloopacties en dat heet dan wijken. Zeker als maneges ook nog eens standaard een martingaal aan het paard knopen, dan weet de ruiter niet eens hoe een paard aan de teugel gereden dient te worden. Hier kan de ruiter niets aan doen, ligt aan het niveau van maneges en instructeurs.
Maar goed, sommige van die ruiters zijn wel serieus en willen verder. Iemand als Sammy zou ik niet direct weigeren. Ik weet dat zo’n bijrijder mijn paard niet op een hoger niveau zal krijgen, maar een paard verprutsen is ook niet direct aan de orde natuurlijk. Ik heb liever iemand die dan van niets iets probeert op te bouwen dan iemand die al van alles meent te weten en eigenwijs is en niet luistert.

Sluit ik me bij aan.

Mijn pony kan nog geen B proefje lopen, maar een ruiter met L of M niveau zou zeker welkom zijn om hem wat te leren. Maar natuurlijk is er niemand te vinden die zin heeft om een scheve eigenzinnige bok (en ook nog een pony) op die manier te gaan rijden. :')

Als iemand zich dan aanbied (lager niveau) maar mét het voornemen wekelijks lessen te gaan volgen met mijn pony, zou ik al heel blij zijn.

Met de bijrijdster en verzorgster die nu bij mij komen is het lastig dagen plannen ivm school en stage. En bijrijdster moet nog steeds een beetje wennen aan mijn pony en zijn soms plotselinge schrikacties. Verzorgster ben ik aan het leren paardrijden.
Allemaal niet ideaal, maar wel gezellig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:25

karuna schreef:
Onze tinker is aan de ene kant een goed leerpaard aan de andere kant totaal niet. Echte beginners kan hij goed leren sturen onafhankelijk zitten en voorzichtige hulpen geven. Iets gevorderden krijgen vliegles als ze hem niet korrect aanpakken. Maar mensen die hij mag en die zijn gebruiksaanwijzing snappen, daar werkt hij graag en hard voor.

Lijkt mijn haf wel.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:01

Sylvia_B schreef:
karuna schreef:
Onze tinker is aan de ene kant een goed leerpaard aan de andere kant totaal niet. Echte beginners kan hij goed leren sturen onafhankelijk zitten en voorzichtige hulpen geven. Iets gevorderden krijgen vliegles als ze hem niet korrect aanpakken. Maar mensen die hij mag en die zijn gebruiksaanwijzing snappen, daar werkt hij graag en hard voor.

Lijkt mijn haf wel.....

Het gaat dus over "iets gevo rderden"?. Want vaak rijden die met iets meer overtuiging en druk,maar maken ook nog een hoop fouten. Logisch dat een paard (of pony) dat niet waardeerd. Dus jullie hebben een goed leerpaard. Accepteerd fouten,maar accepteerd geen ruiter die niet luisterd naar hem of haar. Een goede ruiter reageerd namelijk juist wel op de signalen en begeleid het paard alleen.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:04

In het geval hier mensen zijn die nog iets zoeken in de omgeving Zuidhorn, kijk maar even bij mijn advertenties :) Gaat wel om iemand van boven de achttien, het is voor jonge sportpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:11

Yup volgens mijn instructrice heb ik inderdaad een erg goed leerpaard.
Euh, iets gevorderd, geen idee, als je beginner af bent ben je dan iets gevorderd?
Wanneer ben je beginner af?
Wanneer ben je gevorderd?

Rare is dat als ik erop zit (ik ben lichamelijk beperkt) dan kan ik de grootste blunders maken maar zal ze niets doen. Sterker nog dreig ik eraf te vallen dan staat ze stil of stapt naar de kant waar ik er af dreig te vallen. Misschien ook doordat ik haar dan uit balans trek, dat kan.

Maakt mijn bijrijdster precies dezelfde fout, dan....
Juist ja vliegles.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:19

superwoman schreef:
Sammy,kan goed zijn dat het pasrd geen leerpaard is,omdat deze te sensibel en snel onzeker is.
Dwz dat het voor paard en ruiter geen goede combinatie is. Dat beide er geen plezier aan gaan beleven.
L niveau is net het niveau waar ruiters nog moeite hebben met de buitenteugel sturen en de binnenteugel ontspannen. Dit is namelijk erg lastig om af te leren en zou ik me kunnen voorstellen dat de eigenaar dat niet wil proberen. Mijn ervaring is dat wanneer mensen denken dat ze op l niveau lrijfen,zonder wedstrijdervaring.....een l proef nog niet winstgevend zullen afsluiten..

Ja dat snap ik, maar haar omschrijving is, een lief aanhankelijk maar fanatiek paard, niet voor beginners. Fijn te rijden.

Ik ben echt totaal geen beginner, en ik weet ook hoe je moet rijden, maaromdat ik nooit wedstrijden heb gereden kan ik mezelf niet ( moeilijk ) aan een niveau knopen.
Ik wil mezelf ook niet te hoog inschatten, maar wat je hierboven zegt dat kan ik makkelijk. Ik ben erg rustig en werk vanuit de ontspanning.
Maar je kan haar paard ook nog eventueel leasen. Als zij een z ruiter wilt hebben voor dr paard, zou zij dat er duidelijker bij zetten. Haar leeftdijsgrens is vanaf 16-17...Ik ben 24
Dus ik dacht ik voldoe wel aan haar eisen, maar blijkbaar toch niet. En dat ze dat kan beoordelen vanaf dr computerscherm vind ik dan jammer.

Wat al eerder werd gezegd, als ik had gezegd ik ben M had ze me misschien wel laten komen...
Graag had ik gewoon willen komen, en mezelf bewijzen, mocht ze het dan niks vinden kan ze dat altijd zeggen.
Maarja ik snap dat het wel moeilijk is, je wilt natuurlijk het beste voor je paard!
En ik heb er niks over te vertellen, haar keuze haar paard.
Ik ga wel verder met de zoektocht :)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:20

Inderdaad jammer dat ze je niet langs heeft laten komen..Ik had het wel geweten hoor :D

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:28

Jaa jammer dat iedereen zo ver woont!