Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RCHLL schreef:De eigenaar moet ook nog kosten voor het paard betalen ,ja.
Manjafiek schreef:Hoihoi,
Wat vinden jullie? Ik ga 150 euro betalen per maand voor het bijrijden van een paard. Ik krijg daar 1x per week priveles op. De rest van de week mag ik zo vaak dressuren/ spelen/ wandelen/ longeren/ buitenritten etc. als ik wil (ik kan echter maar 3 dagen in de week dus ben ik van plan 3 x per week te gaan). Het paard staat op een zeer luxe stal en ik hoef niks te doen (niet te mesten etc.). (Kosten van de stalling zijn bijna 500 euro per maand.) Ik hoef ook geen andere kosten te maken van hoefsmid, trandarts, ontwormen, dierenarts, weiland (in de zomer betaal je 475 euro voor het gebruik van het weiland). Als ik ergens naartoe wil (training, clinic etc) dan mag ik daar aan deelnemen (op eigen kosten natuurlijk maar ik sta vrij om dat te doen). Het paard is ver doorgereden in de klassieke dressuur en draait z'n hoef niet om voor een (in KNHS termen) Z2 proef.
Ik zie mezelf als een beginnend ruiter op B/L niveau. Ik zie dit ook als een enorme verreiking en kans om te leren op een flexibel en sensibel goed doorgereden paard een enorme ervaring op te doen. Ik rij het paard nu een half jaar en het voelt heel goed. De eigenaar heeft me gevraagd of ik het paard wil leasen omdat hij nog meer paarden heeft en het financieel wel wat krap gaat worden. Wat vinden jullie van de bijdrage?
Manjafiek schreef:Als ik hier alleen de bijdrage had neergezet dan had ik waarschijnlijk andere reacties gehad. Zo zie je maar dat veel afhangt van de hele situatie.
Anique_Vaandrig schreef:En daarom vind ik dat je nooit zomaar kan beoordelen of het betalen wel of niet redelijk is
Nursie schreef:@ Hestejente Dat geldt dan wel voor mensen die de capaciteiten bezitten om het dier verder te helpen. In dat geval kan het ook helemaal top zijn...maar jij helpt in zo'n geval ook de eigenaar.
hestejente schreef:Anique_Vaandrig schreef:En daarom vind ik dat je nooit zomaar kan beoordelen of het betalen wel of niet redelijk is
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het paard dat ik bijrijd zit fysiek en mentaal vast, hij heeft een onderhals van jewelste en zijn rug zit op slot. Ook heeft hij weinig vertrouwen in zijn ruiters (houdt z'n adem in en dergelijke). Voor mij is het een uitdaging om er wat van te maken met 'm, ik kan van dit paard veel leren (niet in de laatste plaats over mezelf) en daar heb ik best een bijdrage voor over. Als ik er uit kom met 'm heb ik er een fijn paardje aan want hij heeft een superkarakter en als hij wat beter bespierd is heb ik er straks een fijn rijpaard aan. Je hoeft niet een superpaard onder je kont te hebben, je kunt ook proberen om 'm zelf te makenVan elk paard kun je wat leren.