Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:58

Marchador, die reden vind ik dan wel weer goed om een bijdrage te vragen. Ja Als mensen zich niet aan de afspraken kunnen houden, dan heb je daar natuurlijk ook niks aan.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:34

Een bijdrage vragen vanwege het financiële plaatje vind ik persoonlijk geen goede reden, voordat je een paard aanschaft moet je er zeker van zijn dat je het kan betalen of niet.

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:23

ik vind het niet erg om een klein beetje te betalen, maar 150 euro per maand gaat echt te ver.

RCHLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:01

De eigenaar moet ook nog kosten voor het paard betalen ,ja.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:43

RCHLL schreef:
De eigenaar moet ook nog kosten voor het paard betalen ,ja.

Wat wil je daar mee zeggen? Beetje een nutteloze reactie als je het niet onderbouwd.. Clown

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:15

Ik vind een bijdrage ook prima kunnen.
Win-win situatie.. nou in principe heb ik helemaal geen verzorgster nodig, de reden dat er een verzorgster mag komen is omdat ik het een ander gewoon gun!

Misschien dat je met een kleine bijdrage toch de meerdere serieuze heb. Vaak komen ze toch voor enkel de leuke dingen en is soms een waterbak verschonen al teveel... niet zuinig met de spullen omgaan, spullen kwijt, maar één keer in de maand komen. Mensen die actief helpen met de verzorging, een stalletje mesten, als ze zien dat het water ver op is of vies is, verschonen of als ze iets kapot maken het even zeggen en bijdragen om het nieuw te kopen mogen van mij gewoon komen, maar ik denk dat ik de 'profiteurs' toch maar eens een bijdrage ga vragen. Al staan mijn spullen nu allemaal op slot dus kan ik zelf kiezen of ik ze een sleutel geef of niet..., want ja.. ik was het een beetje zat.

Skippiedip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:38

Zelf ben ik erg gelukkig met m'n verzorgster, ze betaald absoluut niks. Ik heb daar persoonlijk een hekel aan.
Ze heeft me erg geholpen in de tijd dat m'n paardje met een blessure stond en weer heel langzaam vooruitgang boekte. Ook in de tijd dat het weer minder ging is ze heel trouw geweest en altijd alles opgeknapt (en dus ook niet kunnen rijden). Ik wil daar geen geld voor hebben.
Als je minder met je paard doet door welke omstandigheid ook, blijf je toch die kosten hebben. Om die maar door een verzorg(st)er te laten opvangen terwijl ze je uit de brand helpt vind ik niet te verantwoorden.
Het argument het hebben van een paard is duur en zeker als je er minder mee doet is onzin, doe dan of je paard weg of zorg goed voor dat beest met verzorg(st)er.
Die kosten zijn er toch elke maand, of er nou iemand op rijdt of niet. En dat er misschien iets kan gebeuren.... dat kan altijd gebeuren. Blessure is zo gebeurd.
Je paard op conditie houden is veel belangrijker.

De dagen/avonden dat ik thuis kan blijven omdat zij naar stal gaat, zijn mij heilig en dat zie ik als vergoeding voor het werk wat zij mij uit handen neemt.
Heb meer de neiging om haar te betalen voor mijn tijdwinst (volledige baan/eigen zaak, en overige bezigheden)

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:08

Hoihoi,

Wat vinden jullie? Ik ga 150 euro betalen per maand voor het bijrijden van een paard. Ik krijg daar 1x per week priveles op. De rest van de week mag ik zo vaak dressuren/ spelen/ wandelen/ longeren/ buitenritten etc. als ik wil (ik kan echter maar 3 dagen in de week dus ben ik van plan 3 x per week te gaan). Het paard staat op een zeer luxe stal en ik hoef niks te doen (niet te mesten etc.). (Kosten van de stalling zijn bijna 500 euro per maand.) Ik hoef ook geen andere kosten te maken van hoefsmid, trandarts, ontwormen, dierenarts, weiland (in de zomer betaal je 475 euro voor het gebruik van het weiland). Als ik ergens naartoe wil (training, clinic etc) dan mag ik daar aan deelnemen (op eigen kosten natuurlijk maar ik sta vrij om dat te doen). Het paard is ver doorgereden in de klassieke dressuur en draait z'n hoef niet om voor een (in KNHS termen) Z2 proef.

Ik zie mezelf als een beginnend ruiter op B/L niveau. Ik zie dit ook als een enorme verreiking en kans om te leren op een flexibel en sensibel goed doorgereden paard een enorme ervaring op te doen. Ik rij het paard nu een half jaar en het voelt heel goed. De eigenaar heeft me gevraagd of ik het paard wil leasen omdat hij nog meer paarden heeft en het financieel wel wat krap gaat worden. Wat vinden jullie van de bijdrage?

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:31

@ Manjafiek: Voor al die luxe enz. vind ik de bijdrage normaal.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:03

En dan kom je maar een keer in de week of wel vaker?
Voor 1 keer vind ik het erg veel Lachen

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:10

@Marchador...Lijst oftewel....doe nog maar een keertje lezen Knipoog .

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:15

Sorry over dat stukje van 3 dagen had ik heen gelezen.
Het is ene groot bedrag, maar opzich voor wat je ervoor terug krijgt is het niet veel Lachen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:58

Het lijkt veel, maar voor wat je er allemaal voor 'krijgt' acceptabel. De privé les zit in de prijs inbegrepen? Dat kost ook al gauw 25 euro per les, keer vier zit je al op 100 euro. Dus op zich is het dan niet veel.

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:53

Ja, de priveles zit inbegrepen in de prijs. Als ik mijn privelessen erbij zou moeten betalen zou ik idd op bijna 100 euro per maand extra uitkomen. Vandaar de totaalprijs van 150 euro afgesproken. Ik vind het vrij hoog klinken als ik het vergelijk zo met alle bedragen die ik hier voorbij zie komen. Maar ik besef wel dat iedereen in een andere situatie zit en ik zou er waarschijnlijk zelf anders tegenaan kijken als ik een nog jong en onervaren paard zou rijden. Ik zit nu in de positie die ik zelf heb uitgezocht...de mogelijkheid om een paard te rijden waar ik heel veel van kan leren. (Niet dat dat niet kan van een jong paard maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:18

Goh, ik had het wel geweten hoor Haha! Niet veel mensen krijgen de kans om zo'n paard, op zo'n stal en onder zulke omstandigheden te gaan leasen.
Je hebt zo'n beetje een eigen paard onder je, alleen dan stukken goedkoper.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:56

Manjafiek schreef:
Hoihoi,

Wat vinden jullie? Ik ga 150 euro betalen per maand voor het bijrijden van een paard. Ik krijg daar 1x per week priveles op. De rest van de week mag ik zo vaak dressuren/ spelen/ wandelen/ longeren/ buitenritten etc. als ik wil (ik kan echter maar 3 dagen in de week dus ben ik van plan 3 x per week te gaan). Het paard staat op een zeer luxe stal en ik hoef niks te doen (niet te mesten etc.). (Kosten van de stalling zijn bijna 500 euro per maand.) Ik hoef ook geen andere kosten te maken van hoefsmid, trandarts, ontwormen, dierenarts, weiland (in de zomer betaal je 475 euro voor het gebruik van het weiland). Als ik ergens naartoe wil (training, clinic etc) dan mag ik daar aan deelnemen (op eigen kosten natuurlijk maar ik sta vrij om dat te doen). Het paard is ver doorgereden in de klassieke dressuur en draait z'n hoef niet om voor een (in KNHS termen) Z2 proef.

Ik zie mezelf als een beginnend ruiter op B/L niveau. Ik zie dit ook als een enorme verreiking en kans om te leren op een flexibel en sensibel goed doorgereden paard een enorme ervaring op te doen. Ik rij het paard nu een half jaar en het voelt heel goed. De eigenaar heeft me gevraagd of ik het paard wil leasen omdat hij nog meer paarden heeft en het financieel wel wat krap gaat worden. Wat vinden jullie van de bijdrage?

Zeker doen! Jij en Llano zijn een leuke combinatie en je kunt ontzettend veel van hem leren. O enne... als ik mijn bijrijdijsje 3 dagen zou rijden en ook nog mijn lessen moet betalen kom ik duurder uit dan jij. En dan mag jij op zo'n kwijlable Andalusier die alles kan!

Nursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:03

Klinkt zo wel redelijk incl lessen en een super leerpaard!
Dan zou ik zelf ook wel zeggen doen.

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:36

Dankjewel voor de reacties. Als ik ook het verhaaltje maar compleet blijf herhalen (voor mezelf) wat ik er voor terug krijg dan denk ik dat het heel redelijk is. Als ik hier alleen de bijdrage had neergezet dan had ik waarschijnlijk andere reacties gehad. Zo zie je maar dat veel afhangt van de hele situatie. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:29

Manjafiek schreef:
Als ik hier alleen de bijdrage had neergezet dan had ik waarschijnlijk andere reacties gehad. Zo zie je maar dat veel afhangt van de hele situatie. Knipoog

En daarom vind ik dat je nooit zomaar kan beoordelen of het betalen wel of niet redelijk is

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:23

Anique_Vaandrig schreef:
En daarom vind ik dat je nooit zomaar kan beoordelen of het betalen wel of niet redelijk is

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het paard dat ik bijrijd zit fysiek en mentaal vast, hij heeft een onderhals van jewelste en zijn rug zit op slot. Ook heeft hij weinig vertrouwen in zijn ruiters (houdt z'n adem in en dergelijke). Voor mij is het een uitdaging om er wat van te maken met 'm, ik kan van dit paard veel leren (niet in de laatste plaats over mezelf) en daar heb ik best een bijdrage voor over. Als ik er uit kom met 'm heb ik er een fijn paardje aan want hij heeft een superkarakter en als hij wat beter bespierd is heb ik er straks een fijn rijpaard aan. Je hoeft niet een superpaard onder je kont te hebben, je kunt ook proberen om 'm zelf te maken Vork Van elk paard kun je wat leren.

Nursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:33

@ Hestejente Dat geldt dan wel voor mensen die de capaciteiten bezitten om het dier verder te helpen. In dat geval kan het ook helemaal top zijn...maar jij helpt in zo'n geval ook de eigenaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:08

Nursie schreef:
@ Hestejente Dat geldt dan wel voor mensen die de capaciteiten bezitten om het dier verder te helpen. In dat geval kan het ook helemaal top zijn...maar jij helpt in zo'n geval ook de eigenaar.

De eigenaar heeft mij gevraagd of ik haar paard wilde bijrijden omdat er in de omgeving kennelijk niet zo veel bijrijdpaardloze IJslanderruiters zijn en omdat ze iemand zocht die ook regelmatig les krijgt (ze heeft zelf een paar keer per jaar 1 of 2 weken les bij de fokker van het paard op de paarden daar en ze was blij om te horen dat ik iedere week les bij een goede trainer) Of ik de capaciteiten heb om het paard verder te helpen? Geen idee. Ik wil er nu eerst voor zorgen dat hij mij leert vertrouwen en daarna werken aan zijn souplesse, gewoon de basisdingen zoals voltes, eindeloos overgangen rijden, werken aan de takt, hij kan dat allemaal niet zo goed. Hij is anderhalf jaar voornamelijk in het bos gereden, steeds maar rechtuit Clown Als ik met dit paard weet te bereiken dat hij zijn rug een beetje los gaat laten zou ik daar best trots op zijn. Okee, ik help de eigenaar om haar paard weer een beetje rijdbaarder te krijgen en ik betaal er nog voor ook maar dat zie ik als een investering in mezelf.

Nursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:02

Dus spreek je dan van een win win situatie. Fijn voor jullie alledrie als ik het zo lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:51

hestejente schreef:
Anique_Vaandrig schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het paard dat ik bijrijd zit fysiek en mentaal vast, hij heeft een onderhals van jewelste en zijn rug zit op slot. Ook heeft hij weinig vertrouwen in zijn ruiters (houdt z'n adem in en dergelijke). Voor mij is het een uitdaging om er wat van te maken met 'm, ik kan van dit paard veel leren (niet in de laatste plaats over mezelf) en daar heb ik best een bijdrage voor over. Als ik er uit kom met 'm heb ik er een fijn paardje aan want hij heeft een superkarakter en als hij wat beter bespierd is heb ik er straks een fijn rijpaard aan. Je hoeft niet een superpaard onder je kont te hebben, je kunt ook proberen om 'm zelf te maken Vork Van elk paard kun je wat leren.

Ik heb het er ook over dat veel mensen beginnen te roepen dat een bijdrage hoog is wanneer er een bedrag genoemd word, zonder dat ze eigenlijk weten wat er tegenover staat.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:08

Ik snap beide kanten van het verhaal.
Het is meestal zo dat de eigenaar een bijrijdster zoekt omdat zij zelf te weinig tijd hebben en als zij dan iemand hebben gevonden die hun daarbij helpt is het idd raar dat er geld word gevraagt.( de eigenaar word immers geholpen bij het probleem)
Aan de andere kant...
Diegene die helpt om de paarden te verzorgen maakt gebruik van alle spullen en doet waarschijnlijk de dingen met het paard die zij zelf leuk vind om te doen.
We moeten tegenwoordig toch overal voor betalen.
Ik snap dus ook heel goed dat eigenaren geld vragen voor de dagen dat iemand anders op hun paard rijd (want de meeste zullen gaan rijden).
En helaas zijn er maar weinig eigenaren die zoveel geld op de bank hebben staan dat zij niet hoeven te werken en dus alle tijd hebben voor hun paard en dus geen bijrijdster nodig hebben.
En als je zo redeneerd mogen veel eigenaren dus eigelijk geen paard hebben.

Ik heb al bijna 4 jaar een verzorgster die niet hoeft te betalen omdat er nog niet gereden kon worden.
Nu mijn paarden een beetje zijn ingereden hoeft zij nog steeds niet te betalen omdat zij er nog niet alles mee zou kunnen wat zij zou willen.
Straks als ze volledig beleerd zijn ga ik wel geld vragen.
Ze kan dan alles met ze doen wat zij wilt.
Ik ben van mening dat als zij niet zou willen betalen (dit is niet het geval hoor, we hebben 4 jaar geleden de afspraak gemaakt dat ze er ooit voor gaat betalen) zij maar moet gaan rijden op de manege en mijn paarden gewoon blijft verzorgen zonder te betalen en zij dus alleen de dingen doet die ik belangrijk vind voor mijn paard en waar ik dus een verzorgster voor zocht.
En dan komt rijden maar zelden naar voren hoor.

Het blijft dubbel Haha!